Suosikkifilmitähteni

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja KKK »

Tämmöinen säie luultavasti puuttuu. Toivottavasti ei mene ihan täysin yksinpuheluksi. Nimeä suosikkisi ja mielellään perustele vähän laajemmin kuin "panisin", "se on niin komea/kaunis" tai "se oli hyvä siinä filmissä".

Aloitan - eivät ole järjestyksessä.

Denzel Washington
Perustelut: monipuolinen, pitkä ura. Tiettyjä maneereja mutta ei mitään hillittömän ärsyttävää. Ennakkoluulottomia roolivalintoja, ei ole jämähtänyt mihinkään yhteen tyyppiin. Osaa näytellä myös konnarooleja (Training Day), neliraajahalvaantunutta (Bone Collector), alkoholistia (Flight). Komea mies, siitä ei ole koskaan haittaa - mutta ei ärsyttävyyteen saakka. Tekee käsittääkseni myös teatteria joka ei ole kauhean tavanomaista Hollywoodin A-listalaisissa.
Suosikkiroolit: Training Day, Flight
Oscareita: kaksi
Esiintynyt SNL:ssä: ei

Kevin Spacey
Perustelut: miehessä on jotain vaikeastimääriteltävää taikaa. Vaikka ei ole ikääntynyt hirveän nätisti - tukka lähtee ja naama roikkuu, on silti rautainen ammattilainen. Erinomainen raivoaja (House of Cards, Seven). Vahva teatteritausta hänelläkin, taitaa toimia vieläkin pienen lontoolaisteatterin taiteellisena johtajana - ainakin toimi joskus. Toivottavasti ahdistelusyytös-cancellointi-panna hellittää jossain kohtaa. Mieluummin olisin valmis vapahtamaan Spaceyn kuin Armie Hammerin. Se että kaappihomoseksuaali ahdistelee nuoria komeita poikia on kuitenkin aika lailla inhimillisempää - joskaan ei hyväksyttävää - kuin se että fantasioi partnerinsa syömisellä.
Suosikkiroolit: LA Confidential, K-Pax, Usual Suspects, Seven, House of Cards
Oscareita: kaksi
Esiintynyt SNL:ssä: ainakin kahdesti ja hyvin vetikin

seuraavia pitää vähän miettiä.
Viimeksi muokannut KKK, 13.07.2022 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Amazing shit happens!
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja KKK »

Al Pacino

Pitkä ura, laaja skaala rooleja joissa joitakin todella ikonisia. Kuten de Nirollakin, ne tunnetuimmat roolit painottuivat ehkä uran alkupuolelle (Kummisetä, Serpico) mutta kunnareita on lyöty myöhemminkin (Heat, erinomainen Donnie Brasco, Kummisetä III). Maalaa välillä aika suurella sudilla, mutta on oikeastaan nautittavimmillaan kun malttaa tehdä roolinsa pienemmällä pensselillä. Tajusin juuri etten ole katsonut likikään kaikkia Pacinoja, täytyykin ottaa listalle puuttuvat.
Oscareita: yksi
Suosikkiroolini: Scarface (vaikken vieläkään tajua hahmon motivaatioita), Donnie Brasco, GF3
Esiintynyt SNL:ssä: ei

Kevin Kline

Todella monipuolinen ammattilainen. On aika harvinaista että sama näyttelijä loistaa niin vakavissa rooleissa kuin komedioissakin, mutta Kline on yleensä erinomainen molemmissa. Erittäin hauskannäköinen mies, osaa muistaakseni laulaakin aika hyvin.
Oscareita: yksi
Suosikkiroolini: Love You To Death, Kala Nimeltä Wanda
Esiintynyt SNL:ssä: kyllä, erinomaisesti
Amazing shit happens!
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Bud Spencer ja Terence Hill. Toisiaan täydentävä parivaljakko. Kriitikoiden inhoama.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sarah Young. Koska asiat saatettiin loppuun.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mä kirjoitan nämä tähän muistiin ja palaan perusteluihin myöhemmin.

Uma Thurman
Halle Berry
Hilary Swank
Faye Dunaway
Scarlett Johansson
Morgan Freeman
Robert De Niro
Robert Redford
Paul Newman
Clint Eastwood
Russell Crowe
Mickey Rourke
Steve McQueen

Mä taidan lopettaa nyt tähän ja jatkan myöhemmin..
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja KKK »

Kertookohan tämä mun toksisesta maskuliinisuudesta, mutta on jostain syystä helpompi nimetä miehiä kuin naisia. Kauniimmassa sukupuolessa on monia mainioita alansa ammattilaisia, mutta semmoisia "oikeita tähtiä" pitää oikeasti palautella mieliin.

Cate Blanchett
Pidän daamin persoonallisista kasvonpiirteistä ja siitä, miten laajalla skaalalla hän töitään valitsee. On ihan yhtä hyvä MCU-pahiksena kuin pienessä arthouse-filmissä ompelijattarena. Kasvoissa on jotain vaikeasti määriteltävää ajatonta kauneutta.

Kate Winslet
Oikeastaan ihan samat perustelut kuin yllä, mutta ilman MCU:ta. Diggailen sitä, että Winsletti otti terveesti Titanicin jälkeen etäisyyttä blockbuster-elokuvaan, vaikka siinä olisi ollut helppoa rahaa ja helppoja rooleja tarjolla.
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Naisista Halle Berry ja miehistä Tom Hanks ovat minusta kaikkein monikasvoisimmat, osaavimmat näyttelijät.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Lisätään vielä Richard Gere. Pinnistelemätön pintaroolien tekijä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kuka on muuten mielestänne yliarvostettu näyttelijä tai -tär? Mielestäni Al Pacino esmes on hyvin yksiulotteinen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.07.2022 17:12 Sarah Young. Koska asiat saatettiin loppuun.
Naisista pidän (myös) Jennifer Lawrencesta ja Charlize Theronista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Mun lemppareita (hollywood-) näyttelijöistä ovat Samuel L. Jackson ja Meryl Streep. Molemmilla valtavasti erilaisia rooleja, taipuvat komediaan, draamaan, toimintaan.. ja myöskin molemmat näistä näyttelijöistä ovat saaneet monipuolisia rooleja elokuviin, eivätkä ole yhden luonnetyypin näyttelijöitä (vrt. joku saa aina vain pahisrooleja tms.).

Muista kuin Hollywood-näyttelijöistä arvostan ehkä eniten Judi Denchiä ja Timothy Daltonia. Okei, molemmilla on myös isoja leffarooleja, mutta molemmat tehneet valtavan pitkän ja monipuolisen uran teatterissa erilaisissa pääosissa. Mukautuminen rooliin, roolin tekeminen näköisekseen, eläytymiskyky ja samojen maneerien toiston välttämiskyky on näillä kahdella mieletöntä!

8)
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.07.2022 16:21 Kuka on muuten mielestänne yliarvostettu näyttelijä tai -tär? Mielestäni Al Pacino esmes on hyvin yksiulotteinen.
Tästä kyllä vahvasti eri mieltä. Jos katsot ukon tapaa tehdä rooleja niin se pensselin koko vaihtelee rajusti sen mukaan millä vuosikymmenellä mennään. "Heat" ja "Scarface" vedettiin railakkaasti yli (molemmissa roolihahmojen yhteinen nimittäjä oli kokaiini) mutta esim Donnie Brascon "Lefty" Ruggiero-lurppagangsterissa oli paljon hienopiirteistä surumielisyyttä ja inhimillisyyttä.

Suurin osa A-listalaisista hollywood-staroista on näyttelijäntaidoiltaan täysiä vitsejä. Niillä on jonkinmoiset perustaidot ja tyyppirooli jossa ovat hyviä - tai tietty maneeri jota ihmiset jaksavat katsella filmistä toiseen. Osa toki oppii ikääntyessään ja Brad Pittistä on tullut ihan kelpo thespiaani vanhemmiten. Heittäytymistä kaipaisin häneltäkin enemmän.

Overreitatuimpia minusta ovat - ylläolevin perustein - Bruce Willis, Syltty, Arska, Hemsworthit (kaikki), Nic Cage. RDJ teki muutamia todella upeita roolitöitä ennen huumesekoilujaan (TJEU Chaplin) ja Tony Starkkinahan ukko oli täysin lyömätön. Kaikki mitä sen jälkeen on tullut - ei hyvää päivää mitä paskaa. Mutta sillä on rahaa niin ettei ehdi kaikkea hummata vaikka ratkeaisi uudestaan.

Timppa Daltonista tykkään itsekin, sääli ettei jatkanut Bondina. Ukko tosin on klassisen brittiläisen teatteriperinteen kasvatti, joten sekin selittää ammattitaidon. Hollywood on osoittautunut todella monelle brittinäyttelijälle hyväksi uraliikkeeksi. Vähän vaatimattomammillakin taidoilla soittaa jenkkitähdet helposti suohon.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Adam Driver, koska ruma.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Minä hölmönä nimesin omaan listaani vain vanhoja ukkoja. Onhan näitä hyviä myös nuoremmissa. Benedict Cumberbatch on aivan käsittämätön ilmiö.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Pitäähän tietenkin muistaa mainita Joaquin Phoenix.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Diddley Bow kirjoitti: 26.07.2022 16:54 Benedict Cumberbatch on aivan käsittämätön ilmiö.
Totta.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 10.08.2022 0:19
Diddley Bow kirjoitti: 26.07.2022 16:54 Benedict Cumberbatch on aivan käsittämätön ilmiö.
Totta.
Outo luonnehdinta tuo "käsittämätön ilmiö". Onko se kielteinen vai myönteinen? Minusta tyyppi on ilman muuta suosikkifilmitähtiäni.

Mun ei toki pitäisi vastata tähän kyselyyn ollenkaan, kun olen niin muumioitunut boomeri, että en oikein edes katso uusia leffoja. Tai no, melkein mitään leffoja. Ensimmäisenä mieleen tuleekin jotain Hollywoodin kulta-ajan tähtiä, tai ainakin viime vuosituhannella aktiivisena olleita. Nykytähdistä jossain Scarlett Johanssonissa on ehkä samaa karismaa. Tekeekö Michelle Pfeiffer vielä leffoja?

Miehistä ei ensin tule mieleen ketään, mutta vähän penkomalla ehkä Hollywoodin espanjalaissektio Javier Bardem ja Anthony Banderas voisivat olla tällaisia tähtiä. Sellaista amerikkalaista klassisen kauden tähteä lähimpänä on nykyisin varmaan joku George Clooney.

Se, että mulle ei tule ketään nuoria mieleen kertoo varmaan eniten itsestäni, mutta myös siitä, että nykyisin tehdään niin paljon jotain trikoosankarileffoja, joiden katsomista en ymmärrä ollenkaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 10.08.2022 2:36 Nykytähdistä ..Michelle Pfeiffer
Tästä tuli mieleen, että kuuntelen paljon uusia bändejä, esim. Dire Straits.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2022 8:46
urpiainen kirjoitti: 10.08.2022 2:36 Nykytähdistä ..Michelle Pfeiffer
Tästä tuli mieleen, että kuuntelen paljon uusia bändejä, esim. Dire Straits.
:D
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Oletteko kuulleet tosi kovasta nuorisolaisbändistä, semmoinen kun Beatles on tosi raju! Svengaa tosi makeesti.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olet henkisesti 55–65-vuotias!

Olet musiikkimakusi perusteella henkisesti siinä viiden-kuudenkympin hujakoilla. Et oikein ymmärrä nykymusiikkia, ja radiossa soivat uusimmat hitit aiheuttavat sinulle lähinnä päänsärkyä. Kuuntelet mieluiten oman nuoruutesi suosikkeja ja osaat kysyttäessä nimetä monta lempialbumiasi. Mielimusiikkisi tehtiin todennäköisesti jo ennen 90-lukua.

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art ... 07956.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Tein ton eilen. Olin 45-55. Sinänsä oikein, että olen tuon ikäinen. Kysymysten asettelu ja vallankaan vastausvaihtoehdot ei todellakaan olleet tälläistä snobeilevaa hifistiä tyydyttävät. Musiikin valmistusvuosikymmen tai tyylisuunta on hämmentävän yhdentekevää. Samoin kaikki vastausvaihtoehdot tuntui olevan musiikista tietämättömän tekemiä. Tälläistä ammattitaidottomuutta ei vaan voi hyväksyä vakavan tieteellisen kyselyn laatimisessa :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja aasi »

25-35, boomerit!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

35-45-v, olen 45-vuotias. Mistä ne tiesi ikäni :shock:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Suosikkifilmitähteni

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Genre-kysymyksestä puuttui jazz kokonaan. Rap-artisti osiossa oli myöskin ihan paskat vaihtoehdot. Kyllähän Cypress Hill tulisi olla aina tällaisissa vaihtoehtona.

Tässä muuten populaarimusiikkia tasan sadan vuoden takaa.

Barbra Streisand- My Honey's Loving Arms
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin