Eduskuntavaalit 2023

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kun noita klanipäitä tunsi nuoruudessa, niin en mä osaa niitä oikein vakavasti ottaa. Tai siis ainakaan noin vakavasti miten sä niihin suhtaudut. Mun silmiin se oli enemmän sellaista huomion hakuista egotrippailua, kun ei oikein muuten osanneet erottua porukasta. Ja toisaalta tuen hakemista oman alakulttuurin porukasta, kun ei ollut kykyä seisoa yksin omilla jaloillaan.

Meinaan vaan ettei tässä nyt tapahdu mitään vallankumousta eikä edes pienempää maailmanloppua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Sun mielestä näiden touhu ei ehkä ole vakavasti otettavaa, mutta suhtautuminen voisi olla eri - jos nyt enää mihinkään kykenisi suhtautumaan mitenkään - vaikka sen kaverin mielestä, jonka ne tappoivat mielenosoituksessaan. Tai niiden, jotka ovat asuneet niissä SPR:n vastaanottokeskuksissa, joihin tehdyistä terrori-iskuista persujen kansanedustaja on kiittänyt jumalaa eduskunnassa. Tai niiden, jotka ovat olleet niiden väkivaltarikosten uhreja, joista tuomitut näitä väkivaltarikollisten katupartioita muodostivat. Tai niiden, jotka osallistuivat poliittiseen tapahtumaan, johon hyökkäsi terroristisessa tarkoituksessa puukkomiehiä. Tai niiden, jotka olisivat olleet mahdollisia uhreja niissä terrori-iskuissa, joiden tekijät poliisi on hiljattain saanut kiinni onneksi jo suunnitteluvaiheessa.

Ja nyt näiden terroristien kanssa tietoisesti veljeileviä ja heidän organisaatioihinsa linkittyviä tyyppejä on valtakunnan poliittisen hierarkian huipulla jo useita. Olen oikeasti sitä mieltä, että ainakin näille mainituille minstereille pitäisi tehdä huolellisesti laadittu kirjallinen kysymys, johon vastaamisessa valehtelu olisi selvä eron paikka, ja sitten äänestää luottamuksesta jokaisen kohdalla erikseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.06.2023 9:02 ^ Sun mielestä näiden touhu ei ehkä ole vakavasti otettavaa, mutta...
Valitettavasti yhteiskunnassamme on väkivaltaisia tyyppejä. Jotkut asemoi itsensä poliittisesti äärioikealle, toiset äärivasemmalle ja osalla ei ole minkäänlaista poliittista kantaa. Paskasakkia kaikki tyynni. Onneksi yleensä nää riidanhaluiset ääripäät tappelee keskenään, niin kuin moottoripyöräjengitkin, mutta on perin harmillista että toisinaan myös sivulliset loukkaantuu. Nykyisen oikeusjärjestelmän puitteissa näille yksittäistapauksille ei vaan voi oikein mitään.

Mutta sä olet ottanut näistä ongelmatyypeistä nimenomaan äärioikeiston silmätikuksesi ja jaksat paasata niistä toistuvasti, sanoisin jopa aika aggressiiviseen sävyyn, samalla sivuuttaen täysin muun väkivallan. Sä yleensä paneudut asioihin syvällisemmin. Mä näet uskon, että ongelma ei ole poliittinen ajatusmaailma, vaan se on vaan kaista mitä kautta muista syistä johtuva paha olo ja väkivaltaisuus purkautuu. Se ei poistu natsia huutamalla eikä vallankaan perussuomalaisia leimaamalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.06.2023 9:25 Mutta sä olet ottanut näistä ongelmatyypeistä nimenomaan äärioikeiston silmätikuksesi ja jaksat paasata niistä toistuvasti, sanoisin jopa aika aggressiiviseen sävyyn, samalla sivuuttaen täysin muun väkivallan. Sä yleensä paneudut asioihin syvällisemmin.
Mä paasaan mielelläni muistakin väkivaltaisista poliittisista ääriliikkeistä, joiden liepeillä toimivat tyypit nostetaan ministereiksi ja eduskunnan puhemiehiksi. Mitä tällaisia - äärioikeiston lisäksi - sä 2020-luvun Suomesta tunnistat sun syvällisemmällä paneutumisellasi, niin voisin alkaa paasata niistäkin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.06.2023 9:29 Mä paasaan mielelläni muistakin väkivaltaisista poliittisista ääriliikkeistä, joiden liepeillä toimivat tyypit nostetaan ministereiksi ja eduskunnan puhemiehiksi. Mitä tällaisia - äärioikeiston lisäksi - sä Suomesta tunnistat sun syvällisemmällä paneutumisellasi, niin voisin alkaa paasata niistäkin?
Sä tiedät, että mä en seuraa aktiivisesti, mutta jo pikaisella googlauksella: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/12/0 ... niikkia-ja

"Kuokkavieraat puolestaan katsoivat, että vaikka tapahtunut ilkivalta ei kuulunut Kuokkavierasjuhliin, oli selvää, että rauhallisten mielenosoitusten viestiä ei haluta kuulla."

"Oinonen piti vastuullisena muun muassa niitä tahoja, jotka olivat olleet järjestämässä saman vuoden keväällä ydinvoiman vastaista mielenosoitusta eduskuntatalon edessä. Tuolloin mukana oli ollut myös vasemmistonuorten puheenjohtaja Paavo Arhinmäki. Kun Kuokkavierasjuhlien järjestäjissä oli ollut vasemmistolaisiakin, syyllisyyteen osoittavat suuntaviivat olivat Oinosen mukaan selvät.

Aikaisempien vuosien Kuokkavierasjuhlien järjestäjänäkin toiminut Arhinmäki totesi ohjelmassa, että "keskustelun ongelma on se, että ollaan liiaksi nostettu ilkivaltaa esiin". Nyt Linnanjuhlissa ollut Arhinmäki koki joutuneensa vastuuseen sellaisesta, mihin ei ollut syyllistynyt. Hän oli huolestunut myös siitä, että keskustelusta syntyi sellainen kuva, että mielenosoittaminen olisi jotenkin demokratiaa vastaan."

Kyllä tuolla poliittisen kentän vasemmalla laidalla on perinteisesti käytetty hyvinkin vahvaa kielenkäyttöä kannustamaan väkivaltaiseen vastarintaan ja poliitikoilta on herunut vahvaa sympatiaa lainvastaiselle toiminnalle. Kauempaa historiasta, vaikkapa 70-luvulla, kielenkäyttö ollut vielä ihan eri tasolla. Mä kun harrastan tuota musiikkia, niin tullut noita taistolaisten kappaleita kuunneltua, niin kyllä niissä on ihan suoraa yllytystä aseelliseen vastarintaan. Kuinka tosissaan ne pitää ottaa?

Pointti kuitenkin, että ainakin Arhinmäki on ollut ministeri ja selvästi puuhaillut ja flirttaillut väkivaltaisten vasemmisto anarkistien kanssa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.06.2023 9:52 Pointti kuitenkin, että ainakin Arhinmäki on ollut ministeri ja selvästi puuhaillut ja flirttaillut väkivaltaisten vasemmisto anarkistien kanssa.
Joo. Mun käsittääkseni olen Kitinäänkin kirjoittanut aika kielteissävyisiä viestejä Arhinmäestä siitä lähtien, kun se valtakunnanpolitiikkaan nousi. Ja kulmana on ollut nimenomaan sen halu hakea jotain outoa katu-uskottavuutta assosioitumalla riehuviinkin aktivisteihin. Analogia on kuitenkin minusta huono: ei vasemmistoanarkialla ole oikeistoekstremismiin mitenkään järkevästi vertautuvaa syntilistaa tekojen vakavuuden tai järjestäytyneisyyden asteen osalta (Suomessa) ainakaan 40 vuoteen, vaikka olisikin valmis vertaamaan laululiikettä polttopulloiskuihin ja pahoinpitelyihin. Tämänhän on sisäministeriön sisäisen turvallisuuden katsaus vahvistanut lukemattomia kertoja, kyse ei ole mielipide-erosta. Ja Arhinmäki itsekin siis luopui puheenjohtajuudesta oliko nyt 2016, Anderssonia nyt kai ei oikein voi pitää suoraan toimintaan yllyttävänä.

Eli mun mielestä on selvää, että ihan oikean poliittisen väkivallan saralla ei Suomessa ole vuosikymmeniin ollut, eikä näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa myöskään tule olemaan, mitään äärioikeistolaiseen liikehdintään verrattavaa sisäisen turvallisuuden väkivaltaista uhkaa. Ei myöskään siinä, miten syvälle suurpuolueen rakenteisiin ja johtopaikkoihin väkivaltaisten ääriryhmien lonkerot ulottuvat. Hyvää what aboutismia ei siltä saralta Suomesta vain löydy, vaikka kuinka haluaisi.

Ehkä kiinnostavampi on tuo aatteellinen taso. Sielläkin on selvää, että persuille ei löydy saman painoluokan vastusta hyväksi what aboutismin kohteeksi. Persujen johdosta merkittävä osa on noussut mukaan vähintäänkin semifasistisen Suomen Sisun kautta, joka ihan avoimesti ylläpiti natsismin ja Amerikan valkoisen ylivallan liikkeen keskeisiin opinkappaleisiin keskittyvää lukulistaa perehdytyksenä jäsenilleen. Voi olla, että jostain löytyy vielä jotain Stalinin puhdistuksia tai Neuvostokommunsimia avoimesti ihailevia kerhoja, ja jos tällaisten aktiivit kaappaavat jonkun puolueen ja nousevat ministereiksi, lupaan kirjoittaa niistäkin aggressiivisen kielteiseen sävyyn Kitinään.

Osuvampi kulma voisi olla ehkä vasemmistoliiton Venäjä-ymmärtäjät. Ei siinäkään toki ole sellaista natsismiin vertautuvaa halua eliminoida väkivaltaisestikin sisäisiä vähemmistöjä tai rakentaa etnisiä hierarkioita, mutta aika hankalaa kuitenkin. Mun mielestä vasemmistoliiton ja sen julkisen viestinnän sävy on ollut tässä paljon suoraselkäisempää kuin persujen. Vastaavanlaista käsittelyä on varmaan aika turha toivoa Suomen Uutisilta, mikä ehkä osoittaa, miten käytännössä hyväksyttyä natsilarppailu on:

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.06.2023 10:23 Eli mun mielestä on selvää, että ihan oikean poliittisen väkivallan saralla ei Suomessa ole vuosikymmeniin ollut, eikä näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa myöskään tule olemaan, mitään äärioikeistolaiseen liikehdintään verrattavaa sisäisen turvallisuuden väkivaltaista uhkaa.
Tässä oot silleen oikeassa, että vasen laita ei oikein vedä ongelmanuorisoa tällä hetkellä, vaan nuorten paha olo purkautuu tuolta äärioikeiston kautta. Mutta mun mielestä persujen äänestämistä vakavampi toiminta on edelleen hyvin marginaalista eikä mikään merkittävä uhka yhteiskunnalle.

Mutta ei tämä trendi natsia huutamalla lopu. Sehän saa vaan ihmiset tiukemmin kaivautumaan poteroonsa asenteella, että ollaan sitten natseja, saatana! Mä toivon, että persujen hallitusvastuu ottaisi vähän tuulta pois purjeesta, kun ihmiset pettyvät siihen miten vähän saavat aikaiseksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.06.2023 10:46
urpiainen kirjoitti: 21.06.2023 10:23 Eli mun mielestä on selvää, että ihan oikean poliittisen väkivallan saralla ei Suomessa ole vuosikymmeniin ollut, eikä näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa myöskään tule olemaan, mitään äärioikeistolaiseen liikehdintään verrattavaa sisäisen turvallisuuden väkivaltaista uhkaa.
Tässä oot silleen oikeassa, että vasen laita ei oikein vedä ongelmanuorisoa tällä hetkellä, vaan nuorten paha olo purkautuu tuolta äärioikeiston kautta. Mutta mun mielestä persujen äänestämistä vakavampi toiminta on edelleen hyvin marginaalista eikä mikään merkittävä uhka yhteiskunnalle.

Mutta ei tämä trendi natsia huutamalla lopu. Sehän saa vaan ihmiset tiukemmin kaivautumaan poteroonsa asenteella, että ollaan sitten natseja, saatana! Mä toivon, että persujen hallitusvastuu ottaisi vähän tuulta pois purjeesta, kun ihmiset pettyvät siihen miten vähän saavat aikaiseksi.
No tietysti toivon, että olet oikeassa, ja hallitusvastuu syö kannatusta. Melkein ainahan se syö kaikkien puolueiden kannatusta, ja eliitinvastaisen populistipuolueen kannatusta tietysti mahdollisesti vielä enemmän, kun itse ryhtyy pettymyksen aiheuttavaksi eliitiksi.

Yksi liberaalien kokoomuslaisten argumenttihan on ollut, että nyt ne persut on pakko ottaa hallitukseen, muuten seuraavissa vaaleissa niiden kannatus hätyyttelee 30 prosenttia tai ylikin. Ymmärrän kulman, mutta huomaan, että on minussa sellaista tiettyä velvollisuuseettistä, pikemminkin kuin puhtaan seurauseettistä, asennoitumista: natseilemalla ja rotuhygienisoimalla ei vain voi päästä ministeriksi, eikä tällaisen porukan kanssa hitto vie lähdetä hallitukseen. Jos Suomen kansa on niin hullua, että olisi sitten äänestänyt ne ylivoimaisesti suurimmaksi puolueeksi, niin minkäs teet, mutta silti ei pitäisi. Kun on natsi ministerinä, niin totta hitossa pitää huutaa natsia, vaikka se ei aina taktisesti viisainta olisikaan. Ei se huutaminen ole ongelma, vaan natseilu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.06.2023 10:58 Yksi liberaalien kokoomuslaisten argumenttihan on ollut, että nyt ne persut on pakko ottaa hallitukseen, muuten seuraavissa vaaleissa niiden kannatus hätyyttelee 30 prosenttia tai ylikin. Ymmärrän kulman, mutta huomaan, että on minussa sellaista tiettyä velvollisuuseettistä, pikemminkin kuin puhtaan seurauseettistä, asennoitumista: natseilemalla ja rotuhygienisoimalla ei vain voi päästä ministeriksi, eikä tällaisen porukan kanssa hitto vie lähdetä hallitukseen. Jos Suomen kansa on niin hullua, että olisi sitten äänestänyt ne ylivoimaisesti suurimmaksi puolueeksi, niin minkäs teet, mutta silti ei pitäisi. Kun on natsi ministerinä, niin totta hitossa pitää huutaa natsia, vaikka se ei aina taktisesti viisainta olisikaan. Ei se huutaminen ole ongelma, vaan natseilu.
Sulla on tollasta pessimististä idealismia asenteessassi, kun mun mä perustan enemmän positiiviseen pragmaattisuuteen. Kyl tää tästä :D

Huutamisen ongelma on, että vastareaktiona se tuntuu rakentavan lisää kannatusta natseilulle. Ainakin viimeisen 15 vuoden näytön perusteella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.06.2023 11:05 Sulla on tollasta pessimististä idealismia asenteessassi, kun mun mä perustan enemmän positiiviseen pragmaattisuuteen. Kyl tää tästä :D

Huutamisen ongelma on, että vastareaktiona se tuntuu rakentavan lisää kannatusta natseilulle. Ainakin viimeisen 15 vuoden näytön perusteella.
Voi olla. Jos en olisi pitkän linjan Kitinä-analogioiden vastustaja, niin tekisi mieli kysellä, että olisitkohan sä yhtä innokas positiivinen pragmatisti ja whataboutisti-vähättelijä, jos tässä olisi ääriokeistoryhmien sijaan kyse vaikka islamisteista tai näistä uusista väkivaltaisista nuorisojengeistä. Mä olen tosikko siinä mielessä, että tällaista poliittista kulttuuria ei saisi ollenkaan katsoa läpi sormien. Ei edes silloin, kun ne on vaan niitä meidän omia pikku persuja.
urpiainen kirjoitti: 21.06.2023 9:02 Sun mielestä näiden touhu ei ehkä ole vakavasti otettavaa, mutta suhtautuminen voisi olla eri - jos nyt enää mihinkään kykenisi suhtautumaan mitenkään - vaikka sen kaverin mielestä, jonka ne tappoivat mielenosoituksessaan. Tai niiden, jotka ovat asuneet niissä SPR:n vastaanottokeskuksissa, joihin tehdyistä terrori-iskuista persujen kansanedustaja on kiittänyt jumalaa eduskunnassa. Tai niiden, jotka ovat olleet niiden väkivaltarikosten uhreja, joista tuomitut näitä väkivaltarikollisten katupartioita muodostivat. Tai niiden, jotka osallistuivat poliittiseen tapahtumaan, johon hyökkäsi terroristisessa tarkoituksessa puukkomiehiä. Tai niiden, jotka olisivat olleet mahdollisia uhreja niissä terrori-iskuissa, joiden tekijät poliisi on hiljattain saanut kiinni onneksi jo suunnitteluvaiheessa.

Ja nyt näiden terroristien kanssa tietoisesti veljeileviä ja heidän organisaatioihinsa linkittyviä tyyppejä on valtakunnan poliittisen hierarkian huipulla jo useita. Olen oikeasti sitä mieltä, että ainakin näille mainituille ministereille pitäisi tehdä huolellisesti laadittu kirjallinen kysymys, johon vastaamisessa valehtelu olisi selvä eron paikka, ja sitten äänestää luottamuksesta jokaisen kohdalla erikseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.06.2023 11:35 Voi olla. Jos en olisi pitkän linjan Kitinä-analogioiden vastustaja, niin tekisi mieli kysellä, että olisitkohan sä yhtä innokas positiivinen pragmatisti ja whataboutisti-vähättelijä, jos tässä olisi ääriokeistoryhmien sijaan kyse vaikka islamisteista tai näistä uusista väkivaltaisista nuorisojengeistä.
Kaikki uskonnothan pitäisi kieltää tai ainakin niiltä pitäisi poistaa erityisasema lainsäädännöstä, mutta kyllä mä koitan luottaa, että hyvinvoinnin paraneminen pikkuhiljaa siivoaa ne entistä tiukemmin marginaaliin. Islaminuskoisetkin varmaan maalistuu ajan myötä, jos vaan löytävät paikkansa modernissa maailmassa. Missään tapauksessa mä en aio tehdä asian suhteen mitään muuta kuin koittaa kuplaantua entistä tiukemmin, niin ettei uskovaisten aiheuttamat ongelmat näy mun elämässä.

Keskimäärin riittävän pitkällä tarkasteluvälillä katsottuna maailma on koko ajan menossa kohti parempaa huomista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.06.2023 11:44 Keskimäärin riittävän pitkällä tarkasteluvälillä katsottuna maailma on koko ajan menossa kohti parempaa huomista.
Keynesiläisittäin voisi sanoa, että en tiedä, onko mulla aikaa pitkään tarkasteluväliin.

No joo, olen muuten samaa mieltä, mutta ihmisen aiheuttama globaali luontokriisi on aika uusi ilmiö, jonka suhteen on vaikea rakentaa pitkän aikavälin evidenssille, koska ihmisen kyky pistää koko pallon ekologinen tasapaino roskiin on aika tuore kyky. Ja aikaisempi näyttömme lokaaleista luontokatoilmiöistä ei ole kovin rohkaiseva. Ja lisäksi, universaali, tasavaltainen liberaali demokratia on ollut olemassa noin sadan vuoden ajan hyvin rajatulla alueella länsimaissa, ja sinäkin aikana se on useamman kerran kumottu autoritäärisestä kulmasta niin oikealta kuin vasemmalta. Pitkällä aikavälillä ja globaalisti tarkasteltuna vaikuttaa aika hauraalta ja harvinaiselta ilmiöltä, jota pitäisi suojella aika tarmokkaasti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kun halutaan työllistää niin ihmetyttää kuinka vasemmisto ja ay-liike vastustavat irtisanomissuojan heikentämistä. Pienyrittäjälle yhdenkin työntekijän palkkaaminen on usein melkoinen riski. Ei tuo em. heikentäminen tarkoittaisi että ihminen voitaisiin irtisanoa "väärien" mielipiteiden vuoksi tms. Mutta ei firmat irtisanovat ihmisiä vaan ilkeyttään, niinhän se on...

Koulutus auttaa työllistymisessä joten ihmetyttää sekin kuinka ainakin jotkut vasemmistolaiset vastustavat erityislahjakkaiden erityisopetusta koska se on "elitismiä". Mysteeri: mitä pahaa tuollaisessa elitismissä on?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 19.06.2023 22:58 Oletan, että Suomen palkitut tutkivat journalistit, jotka tutkivat äänispektrianalyyseillä Marinin kuvissa olevia heijastumia, eivät jätä hommasta sivuakaan lukematta kun penkovat nämä, ja muiden ministerien, taustat läpikotaisin julkisuudessa. Epäilemättä odotan turhaan.
Ehkä olin turhan pessimistinen. Alkaa näkyä asiasta sellaisia varovaisia juttuja. Ehkä on niin, että vihdoin post-2017 persuihin aletaan suhtautua jotenkin normaalisti eikä vain hyssytellen. Olisi ehkä pitänyt jo ennen kuin ne ovat hallituksessa, mutta sentään edes nyt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Homeboy65 kirjoitti: 18.06.2023 14:37 Kun työpaikkoja halutaan lisää niin bordellien laillistaminen toisi niitä varmaan lisää.
Tästä vielä. Prostituutio pitäisi joko
1) kieltää kokonaan
tai
2) sallia säännellysti
Suomi liikkuu prostituution suhteen harmaalla alueella joka on vaarallista ammatinharjoittajille. Kannatan siis vaihtoehtoa 2.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 11:05
Homeboy65 kirjoitti: 18.06.2023 14:37 Kun työpaikkoja halutaan lisää niin bordellien laillistaminen toisi niitä varmaan lisää.
Tästä vielä. Prostituutio pitäisi joko
1) kieltää kokonaan
tai
2) sallia säännellysti
Suomi liikkuu prostituution suhteen harmaalla alueella joka on vaarallista ammatinharjoittajille. Kannatan siis vaihtoehtoa 2.
Kaikki tietävät ettei 1) toimi ja Suomi on mallissa 2). Prostituutio on sallittua ja laillinen ammatti. Paritus vain on kiellettyä. Bordellit eivät poista paritusta eivätkä katuprostituutiota. Ei ole olemassa mallia missä ei ole haittoja. "Vaihtoehto 2" ei siis ole mikään vaihtoehto sinällään. Mitä siis pitäisi sallia ja mitä kieltää ja mitä sillä tavoitellaan?
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nykymallissa ei ole muuta vikaa kuin, että pitäisi saada verotuksen piiriin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 26.06.2023 11:50 Nykymallissa ei ole muuta vikaa kuin, että pitäisi saada verotuksen piiriin.
Mitä tarkoitat? Se on. Ammattiprostitituoitu maksaa palvelujen alvin ja tuloistaa tuloveroa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 26.06.2023 11:40
Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 11:05
Homeboy65 kirjoitti: 18.06.2023 14:37 Kun työpaikkoja halutaan lisää niin bordellien laillistaminen toisi niitä varmaan lisää.
Tästä vielä. Prostituutio pitäisi joko
1) kieltää kokonaan
tai
2) sallia säännellysti
Suomi liikkuu prostituution suhteen harmaalla alueella joka on vaarallista ammatinharjoittajille. Kannatan siis vaihtoehtoa 2.
Kaikki tietävät ettei 1) toimi ja Suomi on mallissa 2). Prostituutio on sallittua ja laillinen ammatti. Paritus vain on kiellettyä. Bordellit eivät poista paritusta eivätkä katuprostituutiota. Ei ole olemassa mallia missä ei ole haittoja. "Vaihtoehto 2" ei siis ole mikään vaihtoehto sinällään. Mitä siis pitäisi sallia ja mitä kieltää ja mitä sillä tavoitellaan?
Käsittääkseni myynti julkisilla paikoilla on kielletty, samoin mainostaminen. Seksiin liittyviä sopimuksia pidetään pätemättöminä. Samoin on aika vaikea ostajan tietää onko naikkosella parittaja tai onko hän ihmiskaupan uhri tms.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 12:03Käsittääkseni myynti julkisilla paikoilla on kielletty, samoin mainostaminen. Seksiin liittyviä sopimuksia pidetään pätemättöminä. Samoin on aika vaikea ostajan tietää onko naikkosella parittaja tai onko hän ihmiskaupan uhri tms.
Kerro nyt mitä ongelmaa olet korjaamassa, millä keinolla ja mitä haittoja se keino tuo lisää?
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 26.06.2023 12:07
Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 12:03Käsittääkseni myynti julkisilla paikoilla on kielletty, samoin mainostaminen. Seksiin liittyviä sopimuksia pidetään pätemättöminä. Samoin on aika vaikea ostajan tietää onko naikkosella parittaja tai onko hän ihmiskaupan uhri tms.
Kerro nyt mitä ongelmaa olet korjaamassa, millä keinolla ja mitä haittoja se keino tuo lisää?
Tehdään vertailua. Kuvitellaaan että perustaisit kaupan. Et saisi kuitenkaan mainostaa toimintaasi etkä palkata työntekijää. Kauppaasi liittyisi myös stigma ja häpeä. Nuo kiellot ovat mielestäni epäoikeudenmukaisia.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 12:24Tehdään vertailua. Kuvitellaaan että perustaisit kaupan. Et saisi kuitenkaan mainostaa toimintaasi etkä palkata työntekijää. Kauppaasi liittyisi myös stigma ja häpeä. Nuo kiellot ovat mielestäni epäoikeudenmukaisia.
Kenelle ne kiellot ovat epäoikeudenmukaisia? MIehelle, joka ei saa perustaa naiskauppaa? Naiselle, joka haluaisi myydä itseään enemmän mutta ei saa markkinoitua?
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 26.06.2023 12:27
Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 12:24Tehdään vertailua. Kuvitellaaan että perustaisit kaupan. Et saisi kuitenkaan mainostaa toimintaasi etkä palkata työntekijää. Kauppaasi liittyisi myös stigma ja häpeä. Nuo kiellot ovat mielestäni epäoikeudenmukaisia.
Kenelle ne kiellot ovat epäoikeudenmukaisia? MIehelle, joka ei saa perustaa naiskauppaa? Naiselle, joka haluaisi myydä itseään enemmän mutta ei saa markkinoitua?
Naiselle. Sitten tulkinta jonka mukaan prostituutioon ajaudutaan köyhyyden vuoksi. No joo. Tienestit on reilusti enemmän kuin valintamyymälän kassalla, työaika lyhyt ja asiakkaansa saa valita. Kyllä tuo on enemmän houkutteleva valinta kuin epätoivoinen valinta.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 12:32
So Hard kirjoitti: 26.06.2023 12:27
Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 12:24Tehdään vertailua. Kuvitellaaan että perustaisit kaupan. Et saisi kuitenkaan mainostaa toimintaasi etkä palkata työntekijää. Kauppaasi liittyisi myös stigma ja häpeä. Nuo kiellot ovat mielestäni epäoikeudenmukaisia.
Kenelle ne kiellot ovat epäoikeudenmukaisia? MIehelle, joka ei saa perustaa naiskauppaa? Naiselle, joka haluaisi myydä itseään enemmän mutta ei saa markkinoitua?
Naiselle. Sitten tulkinta jonka mukaan prostituutioon ajaudutaan köyhyyden vuoksi. No joo. Tienestit on reilusti enemmän kuin valintamyymälän kassalla, työaika lyhyt ja asiakkaansa saa valita. Kyllä tuo on enemmän houkutteleva valinta kuin epätoivoinen valinta.
Mutta sinähän nyt ajat miehelle oikeutta perustaa naiskauppaa?
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 26.06.2023 12:42
Homeboy65 kirjoitti: 26.06.2023 12:32
So Hard kirjoitti: 26.06.2023 12:27

Kenelle ne kiellot ovat epäoikeudenmukaisia? MIehelle, joka ei saa perustaa naiskauppaa? Naiselle, joka haluaisi myydä itseään enemmän mutta ei saa markkinoitua?
Naiselle. Sitten tulkinta jonka mukaan prostituutioon ajaudutaan köyhyyden vuoksi. No joo. Tienestit on reilusti enemmän kuin valintamyymälän kassalla, työaika lyhyt ja asiakkaansa saa valita. Kyllä tuo on enemmän houkutteleva valinta kuin epätoivoinen valinta.
Mutta sinähän nyt ajat miehelle oikeutta perustaa naiskauppaa?
No joo. En nyt olekaan oikein varma onko paritus (moraalisesti) väärin vai ei.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin