Eduskuntavaalit 2023

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En ole koskaan kokenut tarvetta sulkea pois puolueita. Teen vaalikoneen ja ei siellä kärjessä mitään vasemmistoliittoa näy.

Mietipä, jos spotifyssä biisiä valitessa miettisin, että mitä en ainakaan halua kuulla? Kauanko kuluisi aikaa ennen kuin poppi soisi?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.12.2022 12:25 ^ En ole koskaan kokenut tarvetta sulkea pois puolueita. Teen vaalikoneen ja ei siellä kärjessä mitään vasemmistoliittoa näy.
Vaalijärjestelmämme ja puoluekurin takia puolue on ollut mulle aina se merkittävä valinta. Kaikki puolueet joiden perinteinen ongelmanratkaisu on veronkorotukset ja tukien lisäys on automaattisesti poistolistalla. Sillä kenen numeron siihen lappuun sitten raapustaa ei ole niin suurta merkitystä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös vaalikone kerro mitä mieltä puolueet ovat? Ainakin itselläni vassarit ovat listan häntäpäässä. Jos teen vaalikoneita useamman ja sitten niiden top10 listojen ja vastausten avulla valitsen sopivimman ehdokkana, niin näe tarvetta tehdä mitää suodatusta etukäteen. Vaikka kaikki vaalikoneet taitavat tarjota vaihtoehdon näyttää vain puolueen X ehdokkaat tuloksissa, niin tykkään itse katsoa suodattamatonta listaa. Jos vaalikoneen tulokset nimittäin ovat ihan sekaisin, niin en anna tuollaisen vaalikoneen tuloksille sitten painoarvoa. Kysymykset ja alkoritmit ovat päin peetä, jos eroja ei synny.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Toisen vaalipäätöksen perustelun ja menettelyn kritisointi on turhaa. Jokaisella on oma erilainen prosessinsa. Pääasia on että äänestää, koska kaikki muu on kansalta liikaa vaadittu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei tässä ollut kyse äänestämisestä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.12.2022 12:55 ^ Eikös vaalikone kerro mitä mieltä puolueet ovat? Ainakin itselläni vassarit ovat listan häntäpäässä. Jos teen vaalikoneita useamman ja sitten niiden top10 listojen ja vastausten avulla valitsen sopivimman ehdokkana, niin näe tarvetta tehdä mitää suodatusta etukäteen.
Kyllähän ne jotain kertoo. Tyypillisesti mun top10 on pääosin kok, pari rkp ja mahdollisesti joku puolueensa linjasta eroava kesk tai sdp mukana.

Mä kuitenkin haluan tehdä puoluevalinnan pidemmällä tarkkailujaksolla kuin mitä kakkaa puolueet just sillä hetkellä lupaa äänestäjiä saadakseen. Perinteisesti ydinvoimavastaiset ja ongelmanratkaisultaan veronkorotuskeskeiset puolueet on pysyvästi out.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.12.2022 13:18 ^ Ei tässä ollut kyse äänestämisestä.
A-ha.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b5f ... 9e50081a87
Maaseudulla kytee protestihenki. Annika, varo ettei mökkis pala!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei tämä varmaan kepun sirkusta laimenna, mutta onhan se nyt kiva nähdä kepu yksinumeroisessa kannatusluvussa. Suomihan vaikuttaa melkein eurooppalaiselta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 08.12.2022 8:46 Ei tämä varmaan kepun sirkusta laimenna, mutta onhan se nyt kiva nähdä kepu yksinumeroisessa kannatusluvussa. Suomihan vaikuttaa melkein eurooppalaiselta.
Maatalous ei tuskin koskaan ole ollut yhtä kallis elämäntapa. Ei käy kateeksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:komp:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23491
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pistäkää siis stoppi kepulaisten tukemiselle ja lopettakaa kotimaisen ruuan syöminen. Ulkomailla tuotettu on aina tukiais- ja hillotolppavapaata sekä ihanan trendikästä. Mitä nyt ehkä vähän EU tukia maksetaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kirjoita puhe keskustapuolueen puheenjohtajalle vaalikampanjan avaukseen

Arvoisat kuulijat,

Olen onnellinen ja ylpeä voidessani puhua teille tänään vaalikampanjamme avauksesta. Keskustapuolueena olemme tehneet merkittäviä saavutuksia Suomelle ja sen kansalaisille, ja jatkamme työtämme sen eteen, että Suomi olisi vahva ja menestyvä maa.

Meidän tavoitteemme on luoda Suomelle turvallinen ja vakaata talouskasvua tukeva ympäristö, jossa ihmisillä on mahdollisuus tehdä työtä ja elää hyvää elämää. Tämä edellyttää kansalaisten luottamusta ja yhteisymmärrystä siitä, mihin suuntaan Suomea halutaan kehittää.

Teemme töitä sen eteen, että Suomi on maailman kilpailukykyisin maa. Tämä edellyttää panostamista osaamiseen ja uusiin innovaatioihin. Meidän on myös varmistettava, että kaikilla suomalaisilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet menestyä ja kehittyä.

Tärkeimpänä tehtävänämme on kuitenkin pitää huolta Suomen kansalaisista ja heidän perusturvasta. Tämä tarkoittaa, että meidän on turvattava ihmisten terveys, turvallisuus ja perusturva. Tämä edellyttää panostamista terveydenhuoltoon, sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä perusturvaan.

Keskustapuolueena olemme valmiita tekemään vaikeitakin ratkaisuja Suomen tulevaisuuden hyväksi. Olemme valmiita kuuntelemaan ja ottamaan huomioon eri näkökulmia ja mielipiteitä. Uskon, että yhdessä voimme tehdä Suomesta entistä paremman paikan elää ja kehittyä.

Kiitän teitä luottamuksesta ja toivon, että saamme jatkaa työtämme Suomen parhaaksi myös tulevaisuudessa. Kiitos



https://chat.openai.com/chat

Botti unohti alueiden tasa-arvoisuuden. Muuten hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pakkasia alkaa tulla. Kohta nähdään, mihin asti sähkön hinta voi nousta. Sitten voidaan lähteä käymään ilmastovaaleja.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.12.2022 9:15 Botti unohti alueiden tasa-arvoisuuden. Muuten hyvä.
Botti ei osaa paistaa kananmunaa, joten se ei voi korvata Saarikkoa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25640
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^^

Puhe oli muuten hyvä, mutta lisää siihen myös kappale alueiden tasa-arvosta

Arvoisat kuulijat,

Olen onnellinen ja ylpeä voidessani puhua teille tänään vaalikampanjamme avauksesta. Keskustapuolueena olemme tehneet merkittäviä saavutuksia Suomelle ja sen kansalaisille, ja jatkamme työtämme sen eteen, että Suomi olisi vahva ja menestyvä maa.

Meidän tavoitteemme on luoda Suomelle turvallinen ja vakaata talouskasvua tukeva ympäristö, jossa ihmisillä on mahdollisuus tehdä työtä ja elää hyvää elämää. Tämä edellyttää kansalaisten luottamusta ja yhteisymmärrystä siitä, mihin suuntaan Suomea halutaan kehittää.

Teemme töitä sen eteen, että Suomi on maailman kilpailukykyisin maa. Tämä edellyttää panostamista osaamiseen ja uusiin innovaatioihin. Meidän on myös varmistettava, että kaikilla suomalaisilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet menestyä ja kehittyä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että eri alueiden tasa-arvo on turvattava. Jokaisella alueella Suomessa tulee olla mahdollisuudet kehittyä ja tarjota asukkailleen laadukkaita palveluita.

Tärkeimpänä tehtävänämme on kuitenkin pitää huolta Suomen kansalaisista ja heidän perusturvasta. Tämä tarkoittaa, että meidän on turvattava ihmisten terveys, turvallisuus ja perusturva. Tämä edellyttää panostamista terveydenhuoltoon, sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä perusturvaan.

Keskustapuolueena olemme valmiita tekemään vaikeitakin ratkaisuja Suomen tulevaisuuden hyväksi. Olemme valmiita kuuntelemaan ja ottamaan huomioon eri näkökulmia ja mielipiteitä. Uskon, että yhdessä voimme tehdä Suomesta entistä paremman paikan elää ja kehittyä.

Kiitän teitä luottamuksesta ja toivon, että saamme jatkaa työtämme Suomen parhaaksi myös tulevaisuudessa. Kiitos.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Teköälykään ei ilmeisestikään ymmmärtänyt "alueiden tasa-arvoa", joten se vaan copy pastesi sen sopivaan kohtaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vielä tästä keskustan gallupalhosta... Olen tätä täällä hokenut, mutta eikö se nyt ole ilmiselvää, että maailman ja yhteiskunnan muuttuessa kannatuksen jatkuva hiipuminen on pelkästään looginen seuraus tästä. Odotan edelleen sitä hetkeä, kun puolueesta alkaa kantautua rehellisiä kommentteja kannatusalhosta, sen juurisyistä. Mielestäni esmes Saarikko ei ole ollut ollenkaan huono keulakuva, vaan oikeastaan päinvastoin - tehnyt voitavansa. Kuka oikeasti uskoo, että vaikkapa Kaikkoseen vaihtamalla tilanne jotenkin kohentuisi? Ja persutkin on tullut jäädäkseen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kepun jatkuva hiipuminen on aika varmaa, mutta ei tuo kehitys selitä nykyistä romahdusta. Ei esim. Suomen kaupungillistumisessa ole tapahtunut mitään romahdusta selittävää viimeiseen 10 vuoteen.

Minun selitykseni kepun romahdukselle on tässä:
- Osa ydinkannattajista ei tykkää näin vasemmalla olevasta poltiiikasta. Ymmärtääkseni esim monet varakkaat täysin tuilla elävät maajussit jostain syystä kokevat elävänsä omilla ansioillaan, kuten esivanhempansa.
- Suuri joukko liikkuvia äänestäjiä kannatuksen reunoilta on hylännyt kepun. Tämän syynä voisi olla liian härski lypsäminen.

Jos itse olisin kepun ydinkannattaja, niin luultavasti olisin aika tyytyväinen kepun poltiikan tuloksiin. Voiko joku rehellisesi sanoa, että kepu on jättänyt tällä hallituskaudella rahaa pöydälle? Mielestäni ei. Sotekin saatiin, joten pienelläkin maakunnalla on jatkossa se oma ihanan kallis erikoissairaanhoito ilman tarvetta matkustaa naapurimaakuntaan.

EDIT: kepun ongelma siis on tämä: laajemman kannatuksen ylläpito edellyttäisi kakun jakamista laajemmalle joukolle. Tämä taas laimentaa ydinkannattajien saamia hyötyjä. Laajasta kannatuksesta on lähinnä hyötyä hallitukseen pääsyssä ja puolueen kärkipoliitikkojen hillotolpissa. En ole lainkaan vakuuttunut, että tämä kannatuksen lasku on valtavasti heikentänyt kepun kykyä neuvotella hallituspaikasta tai hillotolpista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Persut on pysyvästi ottaneet muutaman prosenttiyksikön keskustan kannatuksesta. Kokoomukselle virtaa sitten enemmän lyhyen aikavälin ääniä tai takaisinpäinkin joskus. Tuorein luku on ehkä alakanttiin, koska niin suuri pudotus kyseessä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.12.2022 9:13 ^ Kepun jatkuva hiipuminen on aika varmaa, mutta ei tuo kehitys selitä nykyistä romahdusta. Ei esim. Suomen kaupungillistumisessa ole tapahtunut mitään romahdusta selittävää viimeiseen 10 vuoteen.

Minun selitykseni kepun romahdukselle on tässä:
- Osa ydinkannattajista ei tykkää näin vasemmalla olevasta poltiiikasta. Ymmärtääkseni esim monet varakkaat täysin tuilla elävät maajussit jostain syystä kokevat elävänsä omilla ansioillaan, kuten esivanhempansa.
- Suuri joukko liikkuvia äänestäjiä kannatuksen reunoilta on hylännyt kepun. Tämän syynä voisi olla liian härski lypsäminen.

Jos itse olisin kepun ydinkannattaja, niin luultavasti olisin aika tyytyväinen kepun poltiikan tuloksiin. Voiko joku rehellisesi sanoa, että kepu on jättänyt tällä hallituskaudella rahaa pöydälle? Mielestäni ei. Sotekin saatiin, joten pienelläkin maakunnalla on jatkossa se oma ihanan kallis erikoissairaanhoito ilman tarvetta matkustaa naapurimaakuntaan.
Olen pitkälti samaa mieltä. Tosin ajattelen, ja esim. aamun Hesarin haastattelujuttu kepuäijistä jossain pesäpallotaajamassa saattaa vahvistaa tätä, että kepun perinteisille kannattajille myrkkyä ei välttämättä ole hallituksen vasemmistosiipi (nämä peruskannattajat ovat niin vanhoja, että muistelevat punamullan kulta-aikoja lämmöllä), vaan myös tai ennen muuta vihreys. He kokevat, että nykyinen tietoisuus ilmastokriisistä, luontokadosta, vesien surkeasta tilasta jne. muuttuvat kaikki heidän elämäntyönsä ja -muotonsa kritiikiksi, ja erilaiset suojeluesitykset rajoittavat heidän ikiaikaista oikeuttaan ampua kaikki villieläimet, muuttaa metsät yksilajisiksi puupelloiksi, ojittaa suovedet pois makaamasta metsänpohjalla ja polttaa turpeet taivaan tuuliin. Maanviljelyssäkin pitäisi muka huomioida vesistövaikutukset, ja eläintenpidossa elukoiden hyvinvointi. Kaikki, mitä he ovat perinteisesti tehneet, onkin yhtäkkiä väärin. Hesarin jutussakin äijien kritiikki Saarikkoa kohtaan oli nimenomaan, että se on liian vihreä.

Erikoista tässä on se, että hallituskausi on tosiaan ollut kepulle valtava menestys. Rinne oli jotenkin tosi tympiintynyt kokoomukseen, ja halusi niin paljon vetää taikurinhatustaan punamultahallituksen useimmat kommentaattorit (ja kokoomuksen itsevarmuuden) täysin yllättäen, että suostui hallitusohjelmassa melkein kaikkiin kepun vaatimuksiin saadakseen kepun mukaan ja näin näpäytettyä kokoomusta. Ja hallituskaudella kepu on sitten käyttänyt tämän onnettoman lähtökohdan aika täysimääräisesti hyväkseen. Maakunnat on luotu, sote hajautettu, korkeakoulutus alueellistettu ja mitä kaikkea. Nyt jäljellä on enää muiden puolueiden juttuja, jotka kepu nyt sitten vesittää. Tästä menestyksestä huolimatta tilanne ja tulevaisuus näyttää kepulle ankealta. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri, että ekologisessa kriisissä kepu on, käyttääkseni kulunutta sanontaa, historian väärällä puolella ja suunta on väistämättä kohti erilaista luontosuhdetta. Kepun jarrutus on vain tyypillistä meininkiä, joka on tuomittu häviämään, ja joka korkeintaan onnistuu varmistamaan, että Suomi ei ole vihreän siirtymän eturintamassa ottamassa edelläkävijyydestä hyödyn irti, vaan on vihoviimeinen, menneisyyteen takertuva jarruttaja, joka uhriutuu ottamaan vain haitat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 09.12.2022 9:35 Kepun jarrutus on vain tyypillistä meininkiä, joka on tuomittu häviämään, ja joka korkeintaan onnistuu varmistamaan, että Suomi ei ole vihreän siirtymän eturintamassa ottamassa edelläkävijyydestä hyödyn irti, vaan on vihoviimeinen, menneisyyteen takertuva jarruttaja, joka uhriutuu ottamaan vain haitat.
Maaseudun vihreyttäminen onnistuu kyllä hienosti, kunhan tuota rakennemuutosta hieman tuetaan. Valtio voi aivan hyvin ostaa maanomistajilta käypään hintaan kaikki ennallistettavat alueet. Luomu-viljelyn tuen avulla voidaan luopua lannoitteista ja maatalouskoneista.

Oikeastaan ainoa kysymysmerkki tässä on, onko muilla kuin kepulaisilla varaa tähän ihanaan muutokseen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.12.2022 9:24 ^ Persut on pysyvästi ottaneet muutaman prosenttiyksikön keskustan kannatuksesta.
Eilisen gallupin huolestuttavin trendi oli ilman muuta se, että muutamien edellisten gallupien aikasarja näyttää nousevaa käyrää persuille. Ja yleensä ne vain nousevat lähempänä vaaleja.

Vähän ihmettelin sitä, kun kokoomuskin lähti mukaan persujen ääliömäiseen välikysymykseen maahanmuutosta ja katujengeistä (kuvaavaa ehkä on, että julkistustilaisuudessa kokkareista siellä patsasteli puolipersu Pia Kauma eikä esim. normaalisti välikysymyksissä edustava Mykkänen). Ilmeisesti ne laskevat, että ihmisten peloilla ja Ruotsin tilanteella operoivaa jengikysymystä ei saa jättää persujen omaksi alueeksi, vaan teeman mahdolliset äänet pitää jakaa usean puolueen kesken. Toivottavasti ovat oikeassa. Itse pelkään, että urpoiluun osallistuminen pikemminkin legitimoi persujen fantasioita relevanteiksi vaaliteemoiksi ja sataa, kuten aina ja kaikki, persujen laariin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mistäs fantasioista nyt puhutaan? Virallinen liturgia oli ensin vankkumaton "ei ole jengejä". Nyt sitten yhtäkkiä on myönnetty jengejä olevankin. Ei tarvitse olla mikään Einstein, että ymmärtää tämän valuvan suoraan niiden laariin, jotka alun perin väittivät jengejä olevan. Jos jokin fantasia on ollut, niin se on ollut tuo "ei jengejä"-fantasia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.12.2022 9:39
urpiainen kirjoitti: 09.12.2022 9:35 Kepun jarrutus on vain tyypillistä meininkiä, joka on tuomittu häviämään, ja joka korkeintaan onnistuu varmistamaan, että Suomi ei ole vihreän siirtymän eturintamassa ottamassa edelläkävijyydestä hyödyn irti, vaan on vihoviimeinen, menneisyyteen takertuva jarruttaja, joka uhriutuu ottamaan vain haitat.
Maaseudun vihreyttäminen onnistuu kyllä hienosti, kunhan tuota rakennemuutosta hieman tuetaan. Valtio voi aivan hyvin ostaa maanomistajilta käypään hintaan kaikki ennallistettavat alueet. Luomu-viljelyn tuen avulla voidaan luopua lannoitteista ja maatalouskoneista.

Oikeastaan ainoa kysymysmerkki tässä on, onko muilla kuin kepulaisilla varaa tähän ihanaan muutokseen.
Tää on tietysti aika vaikeata, kun mielipuolinen tukipolitiikka on nostanut maa- ja metsätalousmaan hinnan Suomessa hyvin erikoiseksi. Mikä se käypä hinta oikein olisi. Mutta joo, kepun pitäisi palata kekkoslaiseen aluepolitiikkaan, jossa siis rakennemuutosta sujuvoitettiin ja muutoksen keskellä olevia yksilöitä tuettiin selviytymään muutoksesta. Kepu on vain unohtanut profeetan evankeliumin ja muuttanut aluepolitiikan muutoksen sujuvoittamisesta muutoksen vastustamiseksi, eli kääntänyt käytännössä päälaelleen.

Mut silti mä luulen, että kun puhutaan kepun kriisistä nimenomaan vihreän siirtymän edessä, niin taloudelliset asiat ovat osin jopa toissijaisia. Tämä on hyvin syvälle identiteettiin käyvä asia. Aivan viime vuosikymmenille saakka sellaisista teoista, joita nyt pidetään lähes ympäristörikoksina, myönnettiin valtion raivaajamitaleita ja pystytettiin raivaajapatsaita. Petojen tappamisesta maksettiin valtion tapporahaa 70-luvun puoliväliin saakka. Ennallistamisasetuksen yhteydessä joku 80-vuotias maalainen kirjoitti yleisönosastossa, että ajatus luonnon ennallistamisesta 50-luvun tilaa kohden on törkeä, henkilökohtainen loukkaus hänen sukupolvensa elämäntyötä ja saavutuksia kohtaan.
Viimeksi muokannut urpiainen, 09.12.2022 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin