Eduskuntavaalit 2023

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.04.2023 18:53 ^ kyllä tää tavanomaisilla mittareilla (siis anti-sivustahuutaja-mittareilla) on oikeistolaisuudessaan jotain aika poikkeuksellista. Maltillisilla oikeistopuolueilla ei ole juuri ollut tapana tehdä etnonationalistisen äärioikeiston kanssa hallitusyhteistyötä. Tämä on eka kerta Suomen historiassa kun näin on, ainakin jos Soinin persuja ei lasketa. Ylipäänsä itsenäisen Suomen historiassa on aiemmin ollut vain yksi lyhytikäinen poliittinen hallitus, jossa ei ole ollut kepua eikä demareita. Ja sekin oli edistyspuolueen vähemmistöhallitus, eli ei kovin oikeistolainen.
Esitin oman huomioni "normaaleissa olosuhteissa aurinko nousee aamuisin" -tyylisesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9503
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Oliko se niin, että Tuomiojan kanssa pitää aina olla erimieltä? Nyt se dissaa SDPn taktiikan hallitustunnusteluissa: https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... t=promobox

Toki mua kiinnosti tietää minkälaisen hallitusohjelman kok+ps saa aikaan, niin oon ihan tyytyväinen, että Marin keskittyi passiivisaggressiiviseen protestointiin, mutta SDPn äänestäjien kannalta lopputulos olisi varmasti ollut mieleisempi, jos demarit olisi vääntämässä hallitusohjelmaa. Tuomioja saattaa siis puhua ihan asiaa tällä kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Maan kannalta olisi parempi, jos demarit olisivat persujen sijaan hallituksessa. Mutta mulle tietysti oma suu on lähin ja olen tyytyväinen nyt tod. näk. tulevaan comboon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.04.2023 11:24 Maan kannalta olisi parempi, jos demarit olisivat persujen sijaan hallituksessa. Mutta mulle tietysti oma suu on lähin ja olen tyytyväinen nyt tod. näk. tulevaan comboon.
Marinin demarit eivät ole hallituskelpoinen. Mikään vaikea ratkaisu tai uudistus ei käy, kaikki hoidetaan velalla. En tiedä millainen Lindtmanin demarit sitten on. Sinä elät vielä Lipposen ajassa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Toki oletin L-linjan olevan voimissaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9503
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 28.04.2023 11:44 Marinin demarit eivät ole hallituskelpoinen. Mikään vaikea ratkaisu tai uudistus ei käy, kaikki hoidetaan velalla.
Tuotahan Tuomioja tuossa ilmeisesti kritisoi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 28.04.2023 11:55
So Hard kirjoitti: 28.04.2023 11:44 Marinin demarit eivät ole hallituskelpoinen. Mikään vaikea ratkaisu tai uudistus ei käy, kaikki hoidetaan velalla.
Tuotahan Tuomioja tuossa ilmeisesti kritisoi.
Joo, mutta minusta on kummallista että joku vielä ajattelee demareita valtionhoitajapuolueena. Siitä on tullut kepun kaltainen vahinkopuolue.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16755
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.04.2023 12:03
Vagabondo kirjoitti: 28.04.2023 11:55
So Hard kirjoitti: 28.04.2023 11:44 Marinin demarit eivät ole hallituskelpoinen. Mikään vaikea ratkaisu tai uudistus ei käy, kaikki hoidetaan velalla.
Tuotahan Tuomioja tuossa ilmeisesti kritisoi.
Joo, mutta minusta on kummallista että joku vielä ajattelee demareita valtionhoitajapuolueena. Siitä on tullut kepun kaltainen vahinkopuolue.
No siis mä en muistaakseni koskaan ole äänestänyt demareita eduskuntavaaleissa (ihan varma näin tavattoman vanha ei voi olla), eli heidän linjansa ei mitenkään erityisesti vetoa minuun. Erityisesti vaalikampanjan tietyt tämän suuntaiset painotukset olivat minusta huolestuttavia (vaikka kuitenkin siis esim. vastauksissaan niihin Orpon kysymyksiin rakensivat eksplisiittisesti sille Etelärannan ja Hakaniemen yhteiselle ohjelmalle). Eli en kovin mielelläni olisi halunnut demarien (tai väistyvän hallituksen) linjan jatkuvan sellaisenaan.

Mutta samaan aikaan on minusta aivan täydellisen selvää, että demarien ohjelmat ovat taloudelle tuhannesti parempia kuin persujen Japanin mallit, maailmalta sulkeutumiset, työperäisen maahanmuuton hillitseminen koska kantaväestön syntyvyys on laskenut ja mitä niitä onkaan. Eli silleen tässä on mun mielestä tuplastandardit, että persuista ei oikein saa parempaa hallituskumppania kuin sillä oletuksella, että ne taas ovat puhuneet ja linjanneet jotain, jota ei tietenkään oteta tosissaan, koska ne nyt on semmoisia. Mun mielestä persut ja heidän sanomisensa pitäisi ottaa tosissaan, jos meinaa tehdä heistä hallituspuolueen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21511
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös puolueiden ohjelmat ole ihan eri asia kuin se hallitusohjelma, josta sovitaan? Persujen puolueohjelma voi olla paska, mutta jos Orpo neuvottelee järkevän diilin, niin mitä väliä sillä puolueohjelmalla on?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.04.2023 13:06
No siis mä en muistaakseni koskaan ole äänestänyt demareita eduskuntavaaleissa (ihan varma näin tavattoman vanha ei voi olla),
Eikös siitä ole ihan kirjakin kirjoitettu?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9503
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.04.2023 13:27
urpiainen kirjoitti: 28.04.2023 13:06
No siis mä en muistaakseni koskaan ole äänestänyt demareita eduskuntavaaleissa (ihan varma näin tavattoman vanha ei voi olla),
Eikös siitä ole ihan kirjakin kirjoitettu?
Punainen viiva???
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9503
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 28.04.2023 13:06Eli silleen tässä on mun mielestä tuplastandardit, että persuista ei oikein saa parempaa hallituskumppania kuin sillä oletuksella, että ne taas ovat puhuneet ja linjanneet jotain, jota ei tietenkään oteta tosissaan, koska ne nyt on semmoisia. Mun mielestä persut ja heidän sanomisensa pitäisi ottaa tosissaan, jos meinaa tehdä heistä hallituspuolueen.
Mä oletan, ettei persujen talouspoliittisella linjalla ole merkitystä, vaan suht kiltisti suostuvat siihen mitä muut ehdottaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ :ohyeah:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16755
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.04.2023 13:08 ^ Eikös puolueiden ohjelmat ole ihan eri asia kuin se hallitusohjelma, josta sovitaan? Persujen puolueohjelma voi olla paska, mutta jos Orpo neuvottelee järkevän diilin, niin mitä väliä sillä puolueohjelmalla on?
Joo, tää oli just se pointti. Tuomioja on oikeassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2877
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vagabondo kirjoitti: 27.03.2023 16:10
urpiainen kirjoitti: 27.03.2023 13:33 Tässä ketjussa sekä Dave että SH ovat esittäneet, että mulla on liian korkea käsitys ihmisten keskimääräisestä fiksuudesta tai ainakin potentiaalista nimenomaan sen vuoksi, että en ole käynyt armeijaa.
Mä haluan kanssa esittää :yo:

Mä olen mielestäni joskus aikaisemminkin esittänyt sun luottavan liikaa ihmisten älylliseen suorituskykyyn.
Intti oli hämmentävä kokemus oman kuplan ulkopuolisesta tyhmyydestä. Samoin kuin siitä, että jo siinä iässä monilla oli päihdeongelmia.
Meinasin jo aikoinaan vastata tähän, mutta se on vaikeaa kuulostamatta inttitarinoilta.

Olisin halutessani päässyt vähintään AUK:iin (koitettiin suostutella vaikka P2-testin mukaan en sovellu; tosin en kiellä yrittäneeni saada huonoja pisteitä) mutta olisin ihan paska komentamassa ihmisiä. Jälkikäteen ajatellen se olisi voinut kuitenkin voinut olla hyödyllistä jatkossa, ei sen kannalta että olisin herra alikersantti, vaan olisi ollut kokemusta siitä, että käskee jonkun muun tehdä jotain ilman asian monimutkaistamista.

Intissä tosiaan tapasi värikästä porukkaa. Yhden tupakaverin kanssa päädyin lopulta nyrkkitappeluun (hän oli nyrkkeilyn harrastaja), koska lopulta kyllästyin tönimiseen ja tönäisin takaisin. Hän mm. puri ja sanoi tappavansa kunhan päästään varuskunnan ulkopuolelle (tulisiko varuskunnan alueella tehdystä murhasta pekkaa.) Perusongelma oli se, että hänen mielestään olin homo. (Opiskeluaikanakin yksi kaveri yritti parittaa umpihomolle, en kehdannut kertoa, että olin ihastunut ainejärjestön hallituksessa olleeseen tyttöön. (Se on toinen tarina, olisin varmaan lopulta "saanut" hänet, mutta onneksi hän sai lopulta oman ihastuksen kohteensa.) Em. tyyppi ei muuten selviytynyt yhdestäkään leiristä, ja hakeutui lopulta B-mieheksi, ettei tarvisisi lähteä Lappiin (se 2 viikon leiri oli luksusta, kiva kirkas pakkassää, ja sai poikkeuksellisesti nukkua kunnolla.)

A-miehinäkin intissä oli aika sekalaista sakkia (god knows E-patterin miehet.) Yksi söi alokasaikana vain sipsejä ja kolaa; hänen pallomaiset vanhempansa toivat lisää sipsejä. Hän ei pystynyt seisomaan muodossa, koska heikotti. Kerran joltakulta alikeisarilta oli hukassa vyö; laitettiin porukka riviin käytävälle, jos vaikka joku olisi varastanut. Ehkä tyhmimmällä tupakaverilla olikin sitten kaksi vyötä, mutta ei se jota haettiin.

Yleensä iltaisin porukka keskusteli siitä, että ensin mainutun tupakaverin pitäisi panna 14-vuotiasta tyttöystäväänsä perseeseen. Se kai lopulta toteutui rymäpaineessa, tai sitten tupakaveri halusi vaan miellyttää.

Edit: ai niin, viestiryhmän kouluttaja ja vääpeli olivat vakavasti alkoholisoituneita. Kouluttaja oli yleensä aina humalassa, ja marssin tahti hidastui humalatilan mukaan. Tupakaverit pelästyivät kerran kun tämä tempaisi umpikännissä kädestäni kirveen ja opetti sen käyttöä. Vääpeli oli kirjurin mukaan hommannut jouluksi korin kossua ja neljä koria kaljaa. Hän oli välipäivinä hivenen sekaisin. Kerrro sitten siinä lähiesimiehille jonkun tupakaverin epäasiallisesta käytöksestä kun nämäkin ovat sekaisin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2877
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Koska kuuluu selvästi otiskon aiheeseen, jatkan: Kaksi tupakaveria lähti muutamaa viikkoa ennen kotiutusta pundelle varuskuntasairaalasta. Heidän sanoin mihin ei voi luottaa: He tekivät lakanoista köyden jonka avulla karkasivat ikkunasta. Viinaa piti tietysti saada (vaikka sairaalasta oli jo varastettu pillereitä), joten he murtautuivat upseerikerholle. Sodeen murtautumalla saatiin safkaakin.

Kotiutustilaisuudessa jokin ylempi upseeri sanoi, että ei ole nähnyt surkeampaa joukkoa. (Kotiin siitä. Piti tietysti mennä kavereiden kanssa baariin Tampereella, vaikka olin kuumeessa.)
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12452
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Taas voisi puuttua siihen kuinka "huonosti" kansanedustajat ovat pärjänneet.
- Palkka vähintään n. 6600 e/kk
- Sen lisäksi VEROTON kulukorvaus n. 980 - 1800 e/kk.
- Hyvät immateriaaliedut
- Erittäin hyvät eläke-edut
- Suuri työtaakka: lomaa 4,5 kk/vuosi, työviikko ti-pe, nykyään avustajat, ehkä 30-50 % lainsäädäntötyöstä siirretty Brysseliin. Jörn Donner piti kansanedustaja-aikanaan ko. duunia puolipäivätoimena...

Kuinka ihmeessä ketään haluaa tehdä tuollaista paskaduunia? :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 12:50

Kuinka ihmeessä ketään haluaa tehdä tuollaista paskaduunia? :roll:
Eikös halukkaita ole enemmän kuin paikkoja?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12452
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2023 12:58
Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 12:50

Kuinka ihmeessä ketään haluaa tehdä tuollaista paskaduunia? :roll:
Eikös halukkaita ole enemmän kuin paikkoja?
Niin. Se on ihmeellistä. Noin huonosti kun pärjäävät ja tienaavat.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 13:00
James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2023 12:58
Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 12:50

Kuinka ihmeessä ketään haluaa tehdä tuollaista paskaduunia? :roll:
Eikös halukkaita ole enemmän kuin paikkoja?
Niin. Se on ihmeellistä. Noin huonosti kun pärjäävät ja tienaavat.
Ilmeisesti ihmiset eivät sitten ajattele noin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12452
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ilmeisesti olen sarkastinen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 13:11 Ilmeisesti olen sarkastinen.
En minä ainakaan ole julkisessa keskustelussa juurikaan nähnyt väitteitä, joiden mukaan kansanedustajan työ olisi huono tehtävä. Itse en toki ryhtyisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12452
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2023 13:14
Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 13:11 Ilmeisesti olen sarkastinen.
En minä ainakaan ole julkisessa keskustelussa juurikaan nähnyt väitteitä, joiden mukaan kansanedustajan työ olisi huono tehtävä. Itse en toki ryhtyisi.
Kyllä minä olen usein lukenut väitteitä että eihän kukaan karrieristi viitsi ruveta kansanedustajaksi kun palkka on niin "huono".
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25848
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 13:16
James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2023 13:14
Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 13:11 Ilmeisesti olen sarkastinen.
En minä ainakaan ole julkisessa keskustelussa juurikaan nähnyt väitteitä, joiden mukaan kansanedustajan työ olisi huono tehtävä. Itse en toki ryhtyisi.
Kyllä minä olen usein lukenut väitteitä että eihän kukaan karrieristi viitsi ruveta kansanedustajaksi kun palkka on niin "huono".
Jos henkilö tienaa x+1 euroa ja kansanedustajana saa x euroa, niin onhan se siitä näkökulmasta huono.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12452
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2023 13:18
Homeboy65 kirjoitti: 02.05.2023 13:16
James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2023 13:14

En minä ainakaan ole julkisessa keskustelussa juurikaan nähnyt väitteitä, joiden mukaan kansanedustajan työ olisi huono tehtävä. Itse en toki ryhtyisi.
Kyllä minä olen usein lukenut väitteitä että eihän kukaan karrieristi viitsi ruveta kansanedustajaksi kun palkka on niin "huono".
Jos henkilö tienaa x+1 euroa ja kansanedustajana saa x euroa, niin onhan se siitä näkökulmasta huono.
Aina on yhdellä ihmisellä ollut enemmän maallista hyvää ja palkkaa kuin toisella, oletkos huomannut? Palkan lisäksi tulisi ottaa huomioon myös muut edut. Enkä usko että läheskään kaikki pitävät julkisuutta negatiivisena vaan enemmänkin hivelevänä...
Ja tuo 6600 e ja risat on esim. reilusti enemmän kuin dippainssin keskipalkka.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix