Eduskuntavaalit 2023

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kun sanotaan että koulutuksesta ei saisi leikata niin kyllä pitäisi. Ei ole mitään järkeä kouluttaa ihmisiä duuneihin joissa pärjää vaikka tulisi (tarjoilijat, myyjät) pystymetsästä. Jos jotain pitää oppia niin varmaan töissä oppii. Siivoojillekin on nykyään koulutusta...
Ja yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi jos duunariammatteihin olisi enemmän oppisopimuskoulutusta amisten sijaan. Ei tarvinne selittää?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 29.05.2023 12:46 Kun sanotaan että koulutuksesta ei saisi leikata niin kyllä pitäisi. Ei ole mitään järkeä kouluttaa ihmisiä duuneihin joissa pärjää vaikka tulisi (tarjoilijat, myyjät) pystymetsästä. Jos jotain pitää oppia niin varmaan töissä oppii. Siivoojillekin on nykyään koulutusta...
Ja yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi jos duunariammatteihin olisi enemmän oppisopimuskoulutusta amisten sijaan. Ei tarvinne selittää?
Juu, tarvitsee. Just oli hesarissa sopivasti artikkeli siitä miten koulutus vähentää rikollisuutta: https://www.hs.fi/tiede/art-2000009556786.html

Kopsaan tähän vielä otsikon ja alaotsikon, kun ne tiivistää artikkelin tehokkaasti:

***
Kun pojat jatkavat opiskelua toiselle asteelle, rötöstely vähenee – ”Koulutus on hyvä säilytys­paikka nuorille”

Kun koulutusta lisätään, nuorten rötöstely vähenee. Ja kun kouluvuosia karsitaan, nuoret tekevät enemmän rikoksia.
***

Eli laajemmassa tarkastelussa sun ajatus ei vaikuta kannatettavalta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 29.05.2023 12:58
Homeboy65 kirjoitti: 29.05.2023 12:46 Kun sanotaan että koulutuksesta ei saisi leikata niin kyllä pitäisi. Ei ole mitään järkeä kouluttaa ihmisiä duuneihin joissa pärjää vaikka tulisi (tarjoilijat, myyjät) pystymetsästä. Jos jotain pitää oppia niin varmaan töissä oppii. Siivoojillekin on nykyään koulutusta...
Ja yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi jos duunariammatteihin olisi enemmän oppisopimuskoulutusta amisten sijaan. Ei tarvinne selittää?
Juu, tarvitsee. Just oli hesarissa sopivasti artikkeli siitä miten koulutus vähentää rikollisuutta: https://www.hs.fi/tiede/art-2000009556786.html

Kopsaan tähän vielä otsikon ja alaotsikon, kun ne tiivistää artikkelin tehokkaasti:

***
Kun pojat jatkavat opiskelua toiselle asteelle, rötöstely vähenee – ”Koulutus on hyvä säilytys­paikka nuorille”

Kun koulutusta lisätään, nuorten rötöstely vähenee. Ja kun kouluvuosia karsitaan, nuoret tekevät enemmän rikoksia.
***

Eli laajemmassa tarkastelussa sun ajatus ei vaikuta kannatettavalta.
Voisitko vastata: mitä järkeä on antaa koulutusta duuneihin joita pystyy tekemään ILMAN koulutusta? Ninnikin pärjäsi tarjoilijana aivan hyvin vaikka hänellä ei ollut ko. työhön koulutusta.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 29.05.2023 13:01 Voisitko vastata: mitä järkeä on antaa koulutusta duuneihin joita pystyy tekemään ILMAN koulutusta? Ninnikin pärjäsi tarjoilijana aivan hyvin vaikka hänellä ei ollut ko. työhön koulutusta.
Ootko sä tyhmä vai et vain ymmärrä lukemaasi? Justhan mä annoin yhden hyvän perustelun joka ei edes suoraan liittynyt mitenkään työssä tarvittaviin taitoihin. Asioilla kun tuppaa olemaan myös laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Toinen perustelu koulutukselle on, että siellä opetetaan myös sellaisia ammattiin liittyviä asioita jotka mahdollistaa työssä vastuullisempiin tehtäviin etenemisen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Minusta koulutusta pitäisi kuitenkin antaa vain duuneihin jotka eksplisiittisesti vaativat ammattitaitoa. Sähköasentaja, putkimies, kirjanpitäjä, keittäjä tms.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 29.05.2023 13:14 Minusta koulutusta pitäisi kuitenkin antaa vain duuneihin jotka eksplisiittisesti vaativat ammattitaitoa.
Mutta jos kerran koulutus vähentää rikollisuutta, niin eikö yhteiskunnan kannata sitä tarjota ennalta ehkäisevänä toimena? Vai ohitetaanko tää fakta, kun se ei tue sun mielipidettä?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 29.05.2023 13:14 Minusta koulutusta pitäisi kuitenkin antaa vain duuneihin jotka eksplisiittisesti vaativat ammattitaitoa. Sähköasentaja, putkimies, kirjanpitäjä, keittäjä tms.
Lähes jokaisessa ammatissa tarvitaan ammattitaitoa. Jopa tarjoilija tarvitsee hygieniapassin. Kuolaaville luki ja kirjoitustaidottomille ei ole mitään töitä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jänskä nähdä, saako uusi hallitus jotain muutoksia aikaan. Yleensähän käytännön politiikka on lopulta Suomessa
aina lopulta samaa hallituskokoonpanosta huolimatta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.05.2023 10:39 Jänskä nähdä, saako uusi hallitus jotain muutoksia aikaan. Yleensähän käytännön politiikka on lopulta Suomessa
aina lopulta samaa hallituskokoonpanosta huolimatta.
Mä en usko isoihin muutoksiin. Tuskin tapahtuu mitään niin isoa ja mullistavaa kuin sote edellisellä kaudella, mutta sitä nyt oli tuhrattu ja valmisteltu jo monta vaalikautta ja puolueilla oli hirveä tarve saada se vihdoin maaliin. Pelasivat sitten omaan maaliin, kun se oli ainoa mihin pallo saatiin upotettua, mutta kukaan ei halunnut tarttua tälläisiin pieniin detaljeihin. Toivottavasti nyt saisivat vähän kuluja kuriin tulevaisuutta tuhoamatta. Seuraava hallitus sitten paikkailee pahimmat mokat.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 30.05.2023 10:51
James Potkukelkka kirjoitti: 30.05.2023 10:39 Jänskä nähdä, saako uusi hallitus jotain muutoksia aikaan. Yleensähän käytännön politiikka on lopulta Suomessa
aina lopulta samaa hallituskokoonpanosta huolimatta.
Mä en usko isoihin muutoksiin. Tuskin tapahtuu mitään niin isoa ja mullistavaa kuin sote edellisellä kaudella, mutta sitä nyt oli tuhrattu ja valmisteltu jo monta vaalikautta ja puolueilla oli hirveä tarve saada se vihdoin maaliin. Pelasivat sitten omaan maaliin, kun se oli ainoa mihin pallo saatiin upotettua, mutta kukaan ei halunnut tarttua tälläisiin pieniin detaljeihin. Toivottavasti nyt saisivat vähän kuluja kuriin tulevaisuutta tuhoamatta. Seuraava hallitus sitten paikkailee pahimmat mokat.
Mulla on ehkä neljä-viisi keskeistä huolta uuden hallituksen ohjelmassa.

1. Kokoomuksessa, erityisesti oikeistohallituskombinaatiossa, on aina riskinä luisuminen markkinamyönteisyydestä business-myönteisyyteen. Sipilän (no joo, tarkkaan ottaen se on kepuli, mutta kuitenkin) tämä nähtiin, kun leikkasivat kasvun kannalta vääristä asioista ja keskittyivät olemassaolevien yritysten kustannuskilpailukyvyn tekohengittämiseen. Markkinamyönteisen hallituksen tulisi sujuvoittaa luovaa tuhoa, kun businessmyönteinen tukee vanhaa. Elinkeinoelämän uudistuminen on tällöin hankalaa. Tällä kertaa suurimmat riskit liittyvät ehkä siihen, että tuottavuuden kasvun suhteen Suomi tarvitsisi kipeästi kolmea osin toisiinsa liittyvää tekijää: (i) TKI-intensiteetin ja koulutustason loikkaa länsimaiselle tasolle, (ii) eturintamapaikkkaa aikamme suuressa teollisessa murroksessa, digivihreässä kaksoissiirtymässä ja (iii) työvoiman (myös ulkomaisen ) tarjonnan rajua lisäämistä. Kohdan (i) kokkarit näkevät liian usein säästöleikkausten kohteena, ja toisen päähallituspuolueen koko idea on haitata kohtia (ii) ja (iii). Olen erityisesn huolissani talouspolitiikasta talouspuolue kokoomuksen ollessa puikoissa.

2. Suomeen on tulossa keputon hallitus. Nyt on tuhannen taalan paikka purkaa kepupolitiikan siltarumpuhullutuksia ja palauttaa aluepolitiikka kekkoslaisille juurilleen: sujuvoittamaan rakennemuutosta, ei hidastamaan sitä ja tekohengittämään vanhaa. Mitään iiikettä tähän suuntaan en ole havainnut. En tiedä, onko syynä persujen uusi asema maakuntapuolueena vai ihan vain se, että Suomen vaalijärjestelmässä kaikki ovat aluepoliitikoita paitsi hesinkiläiset, jotka ovat valtakunnanpoliitikoita.

3. Konservatiivifasistit saavat tehtyä Suomesta ankeamman paikan tavalla, joka haittaa mua. En pidä tätä kovin suurena riskinä. Keskittynevät kiusaamaan heikossa asemassa olevia vähemmistöjä, LSVHM sen kun porskuttaa.

4. Suomen kansainvälinen asema ja kansainvälistyminen sakkaa EU-politiikasta kv-brändiimme. Tämä sattaa aktivoida kohdan 3.

5. Lajikato, luonnon monimuotoisuus, viesien tilan parantaminen ja muu mulle tärkeä viherpiiperöinti menevät huonoon suuntaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Aika pitkälle samalla linjalla olen. En tosin usko Suomen kv-suhteiden heikkenevän, pikemminkin päinvastoin kun idästä päästään viimein irti. Luontokato tuskin kiihtyy tällä hallituskaudella, vaan jatkaa nykyisellä trendillä vassarihallituksen jälkeen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.05.2023 11:56 Mulla on ehkä neljä-viisi keskeistä huolta uuden hallituksen ohjelmassa.

1. Kokoomuksessa, erityisesti oikeistohallituskombinaatiossa, on aina riskinä luisuminen markkinamyönteisyydestä business-myönteisyyteen. Sipilän (no joo, tarkkaan ottaen se on kepuli, mutta kuitenkin) tämä nähtiin, kun leikkasivat kasvun kannalta vääristä asioista ja keskittyivät olemassaolevien yritysten kustannuskilpailukyvyn tekohengittämiseen. Markkinamyönteisen hallituksen tulisi sujuvoittaa luovaa tuhoa, kun businessmyönteinen tukee vanhaa. Elinkeinoelämän uudistuminen on tällöin hankalaa. Tällä kertaa suurimmat riskit liittyvät ehkä siihen, että tuottavuuden kasvun suhteen Suomi tarvitsisi kipeästi kolmea osin toisiinsa liittyvää tekijää: (i) TKI-intensiteetin ja koulutustason loikkaa länsimaiselle tasolle, (ii) eturintamapaikkkaa aikamme suuressa teollisessa murroksessa, digivihreässä kaksoissiirtymässä ja (iii) työvoiman (myös ulkomaisen ) tarjonnan rajua lisäämistä. Kohdan (i) kokkarit näkevät liian usein säästöleikkausten kohteena, ja toisen päähallituspuolueen koko idea on haitata kohtia (ii) ja (iii). Olen erityisesn huolissani talouspolitiikasta talouspuolue kokoomuksen ollessa puikoissa.

2. Suomeen on tulossa keputon hallitus. Nyt on tuhannen taalan paikka purkaa kepupolitiikan siltarumpuhullutuksia ja palauttaa aluepolitiikka kekkoslaisille juurilleen: sujuvoittamaan rakennemuutosta, ei hidastamaan sitä ja tekohengittämään vanhaa. Mitään iiikettä tähän suuntaan en ole havainnut. En tiedä, onko syynä persujen uusi asema maakuntapuolueena vai ihan vain se, että Suomen vaalijärjestelmässä kaikki ovat aluepoliitikoita paitsi hesinkiläiset, jotka ovat valtakunnanpoliitikoita.

3. Konservatiivifasistit saavat tehtyä Suomesta ankeamman paikan tavalla, joka haittaa mua. En pidä tätä kovin suurena riskinä. Keskittynevät kiusaamaan heikossa asemassa olevia vähemmistöjä, LSVHM sen kun porskuttaa.

4. Suomen kansainvälinen asema ja kansainvälistyminen sakkaa EU-politiikasta kv-brändiimme. Tämä sattaa aktivoida kohdan 3.

5. Lajikato, luonnon monimuotoisuus, viesien tilan parantaminen ja muu mulle tärkeä viherpiiperöinti menevät huonoon suuntaan.
1. On perin harmillista, ettei meillä ole kunnollista markkinamyönteistä oikeistopuoluetta. Kokoomuksella kun on paha taipumus tuohon business hommaan. Lisämomentteihin kommentoisin olleeni ymmärtävinäni PSn hyväksyvän työperäisen maahanmuuton helpotuksia, jos tukipainotteista kiristetään. Mä toivon, että hallitusohjelman kompromissi on löytynyt tällä ajatuksella.

2. Joo. Tän suhteen ei näytä kehitystä tapahtuvan.

3. Mä uskoisin hallitusohjelman noudattavan status qua linjaa tässä. Perinteisesti kun ei päästä kompromissiin sen suhteen mitä tehtäisiin, niin päätetään ettei tehdä mitään.

4. Mä en usko että tapahtuu mitään dramaattista tällä sektorilla. Jos persut ei odotetusti romahda kannatuksessa hallitusvastuun myötä, niin sitten seuraava kierros voi olla jo ongelmallisempi.

5. Tää on mysteerisarake. Mä toivon, että hallitus joutuu ennallistamaan suomaastoja EU päätöksen mukaisesti vaikka persut ei haluisi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.05.2023 12:08 ^ Aika pitkälle samalla linjalla olen. En tosin usko Suomen kv-suhteiden heikkenevän, pikemminkin päinvastoin kun idästä päästään viimein irti. Luontokato tuskin kiihtyy tällä hallituskaudella, vaan jatkaa nykyisellä trendillä vassarihallituksen jälkeen.
Mun käsityksen mukaan on eurooppalaisesta näkökulmasta varsin omituista ja aika poikkeuksellista, että maltillinen keskustaoikeisto lähtee sänkyyn äärikansallisen populistioikeiston kanssa. Se on vähän kuin joku Farage, Le Pen, Orban, Erdogan, maga-republikaanit tai ketä ne Puolan sekopäät nyt olivatkaan, otettaisiin ilman kohua kimppaan. Eurooppalaiset kun kuitenkin ymmärtävät persut europarlamentissa tehdyn pohjan kautta. Venäjä-irtautuminen ei riitä tässä Europelissä erottautumaan Lännen jäseneksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nythän se nähdään mitä tapahtuu. Tapahtuuko katastrofi, vai käykö lonkerot.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Oletan, että kokoomus ottaa ulkoministerin paikan, enkä usko riskin kauheasti realisoituvan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.05.2023 12:43 ^ käykö lonkerot.
:?:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Lonkeroiden ruokakauppoihin tulon piti TAPPAA KAIKKI! Natsitkin pilaa KAIKEN!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.05.2023 13:04 ^ Lonkeroiden ruokakauppoihin tulon piti TAPPAA KAIKKI! Natsitkin pilaa KAIKEN!
:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kovasti nämäkin väittävät, että 2035 olisi investointien kannalta merkittävä. Toivottavasti Säätytalolla ei sössitä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0 ... 01d40df8e4

Edit. Pahalta näyttää: https://www.hbl.fi/artikel/bd04ed32-f88 ... 23ccd59fea
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tietenkin kaikki maailmassa ovat kiinnostuneitä myymään meille kaikkea, jos oikeasti aiomme toteuttaa 2035:sen poskettoman kalliilla? 2030 kirvoittaisi vielä kovempia ylistyshuutoja.

Jos minun asiakkaani sanoo haluavansa jotain lähes mahdotonta maksoi mitä maksoi, niin minulla alkaa pyöriä euron kuvat silmissä.

Koko muu maailma sitten ostaa vetynsä myöhemmin halvemmalla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei kai veronmaksaja ole ostamassa näiltä mitään, edes tukiaisten muodossa? Eiks tää ole, jos nyt joskus toteutuu, ihan yksityisen rahan investointi sinne, missä uskoo investointinsa ympäristön olevan suotuisa vihreän energian, osaavan työvoiman ja vihreän siirtymän yritysekosysteemin saatavuuden kannalta. https://www.hs.fi/talous/art-2000009620399.html

Kuten kirjoitin, mä luulen, että kaksoissiirtymä voi olla aika suurikin murros teollisuudessa, ja haluaisin Suomen olevan etujoukoissa. Voihan sitä kuitata kaikki ei-persutahot ek:sta taloustieteilijöihin viherhippeinä, mutta ei se välttämättä viisasta ole.

Tosin tämäkin hanke saattaa toki olla menossa ihan wittusenilleen https://www.hs.fi/talous/art-2000009622177.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.05.2023 13:28
Homeboy65 kirjoitti: 29.05.2023 13:14 Minusta koulutusta pitäisi kuitenkin antaa vain duuneihin jotka eksplisiittisesti vaativat ammattitaitoa. Sähköasentaja, putkimies, kirjanpitäjä, keittäjä tms.
Lähes jokaisessa ammatissa tarvitaan ammattitaitoa. Jopa tarjoilija tarvitsee hygieniapassin. Kuolaaville luki ja kirjoitustaidottomille ei ole mitään töitä.
Monissa töissä vaan jos vaaditaan jotain taitoja ne voi oppia töissä. Minusta on turhaa myös jos joku menee lukioon vain yleisivistyksen vuoksi. Sitä yleissivistystä voi ihan hyvin hankkia lukemalla omin päin...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 30.05.2023 18:03 Ei kai veronmaksaja ole ostamassa näiltä mitään, edes tukiaisten muodossa? Eiks tää ole, jos nyt joskus toteutuu, ihan yksityisen rahan investointi sinne, missä uskoo investointinsa ympäristön olevan suotuisa vihreän energian, osaavan työvoiman ja vihreän siirtymän yritysekosysteemin saatavuuden kannalta. https://www.hs.fi/talous/art-2000009620399.html
Jos asia on noin, niin ei kun hanaa. Uskon kun tehtaat on ajettu ylös ja myönnän olleeni väärässä.
urpiainen kirjoitti: 30.05.2023 18:03 Kuten kirjoitin, mä luulen, että kaksoissiirtymä voi olla aika suurikin murros teollisuudessa, ja haluaisin Suomen olevan etujoukoissa. Voihan sitä kuitata kaikki ei-persutahot ek:sta taloustieteilijöihin viherhippeinä, mutta ei se välttämättä viisasta ole.
Johan Suomi on eturivissä. Esim. Kone, Neste, Nordea ja Kesko ovat tässä global 100 rankingissa. Ruotsista ja Norjasta esim. löytyy 3. BKT:hen suhteutettuna Suomen tulos on todella kova.
https://www.corporateknights.com/rankin ... companies/

Uusituvan energian käytössä ollaan kakkosena EU:ssa Ruotsin jälkeen. Ja tämä on siis perseellään oleva mittari, koska ydinvoimaa ei huomioida laskuissa. Kannattaisi keskittyä hiilettömyyteen. Hiili se on saatanasta.
https://www.euronews.com/green/2023/01/ ... ble-energy

Metsäfimat ja Outotec ovat myös kovia tekijöitä.
urpiainen kirjoitti: 30.05.2023 18:03 Tosin tämäkin hanke saattaa toki olla menossa ihan wittusenilleen https://www.hs.fi/talous/art-2000009622177.html
Wittunen ei ollut oikeaa vihreää siirtymää. Nämä vetytehtaat ovat.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Wittusen Sunny Car Center fiilikset vahvat.

Taloustietopalvelu Refinitivin mukaan yhdysvaltalaisyritys ei ole tehnyt voittoa kertaakaan vuoden 1997 jälkeen.
Nigerialainen prinssi kuulemma myös tukee hanketta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.05.2023 8:46 Wittusen Sunny Car Center fiilikset vahvat.

Taloustietopalvelu Refinitivin mukaan yhdysvaltalaisyritys ei ole tehnyt voittoa kertaakaan vuoden 1997 jälkeen.
Nigerialainen prinssi kuulemma myös tukee hanketta.
Joo. Paremman kuvan merkittävän kokoluokan investointisuunnitelmista ja niiden mahdollisesta etenemisestä kohti konkretiaa saanee viherhippien ylläpitämästä tietokannasta: https://ek.fi/tutkittua-tietoa/vihreat-investoinnit/

Tilastoa ylläpitävä päähippi kommentoi tätä konkurssikypsän pumpun miljardi-investointia näin: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/4 ... e9df264123
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin