Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2022 8:30
Homeboy65 kirjoitti: 15.09.2022 20:45 ei minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta
Kysyn nyt kolmannen kerran, että minkälaista suojaa luonnonvoimilta eläimet luonnossa saavat?
Eiks suurin osa näistä turkistarhauslajeista ole oikein korostetusti erilaisia tunnelinkaivajia ja maan- ja lumenlaisissa koloissa hengaavia elämäntapamyyriä? Voisi ajatella, että maanpinnan yläpuolelle nostettu verkkopohjainen häkki on varsin kaukana ympäristöstä, johon sopeutuneet.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Noin voi olla joo
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Muistelisin, että koloja kaivavat eläimet eivät yleensä käytä koloa kuin pesimiseen. Se tarhan katto vastaa aika hyvin sitä suojaa, mitä luonnossa on parhaimmillaan tarjolla. Jotkut eläimet toki kaivautuvat lumeen, mutta eihän pohjanmaalla olosuhteet ole naalille sellaiset, että lumeen edes pitäisi kaivautua. Suomessa eläimet ovat sopeutuneet olosuhteisiin ja yleensä se on ruoka, joka sitä talvella selviämistä rajoittaa. Ruokaa siis tarvitaan enemmän lämpimänä pysymiseen. Tarhassa ruuasta ei ole pulaa, joten turkilla pärjää hyvin.

Olen edelleen sitä mieltä, että turkistarhausta pitää tarkastella ihmiselle hyväksyttävän käytöksen kautta, eikä eläinten "fiilisten" kautta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 15.09.2022 20:45 Eli pokerina vaan jatkat tuota vähättelyä. "jonkin verran kärsimystä". OK. Sinusta minimaaliset tilat, ei minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta, turkistarhaajien räikeät ja systemaattiset laiminlyönnit, kannibalismi, apatia, pelkotilat, virikkeettömyys ja monet sairaudet eivät ole kohtuutonta kärsimystä?
Suomessa tarhataan myös sinikettuja. Niiden suuri koko aiheuttaa niille jalka- ja silmäsairauksia ja liikkumisvaikeuksia.

Saanko arvata? Saanko? Oi, saanko? Sinusta kaikki tuo ei ole kohtuutonta kärsimystä? Taisin arvata oikein. Saanko 10 pistettä ja papukaijamerkin? *jää odottamaan*
Ja sä jatkat jeesustelua. Pysyisit edes faktoissa ja tunnustaisit häkkien olevan katettuja. Ja joo, mä en ajattele turkistarhausta koskaan enkä millään tavalla pyri korjaamaan tilannetta, niin selvästi mä hyväksyn nykytilanteen. Asialla ei ole koskaan ollut vaikutusta mun äänestyskäyttäymiseen enkä tue taloudellisesti turkistarhausta vastaan lobbaavia järjestöjä saati ole mukana yhdistysten toiminnassa. En edes osaa nimetä yhtään yhdistystä.

Mä edelleen odotan listausta sun toimista joilla sä odotat olevasi muutakin kuin paskanpuhuja. Koska jos sä et tee mitään, vähintään äänestä henkilöä joka kampanjoi turkistarhausta vastaan, niin säkin hyväksyt nykyjärjestelmän, mutta oot vain tekopyhä. Mutta kyllähän mä tiedän vastauksen, kun aina sivuutat nää kysymykset. Edes vaaliuurnalle et jaksa vaivautua rakkaiden eläimiesi oikeuksia puolustamaan, mutta baaripöydässä oluttuopin ääressä olet varmasti suuri eläinten ystävä. Mä sentään rehellisesti myönnän oman välinpitämättömyyteni.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 8:49 Muistelisin, että koloja kaivavat eläimet eivät yleensä käytä koloa kuin pesimiseen.
Mulla taas on käsitys, että esim. supikoira hengaa tyypillisesti päivät lähes kokonaan luolastossaan, josta lähinnä poistuu ravinnonhakuun öisin. Ketuilla myös muistelisin olevan elinympäristönään aika laajojakin luolakomplekseja, joista vain osaa käytetään pesimiseen, osaa ruokavarastoksi jne. Ylipäänsä maan alle vetäytyminen on käsittääkseni pääasiallinen suoja luonnonvoimia ja muita uhkia kohtaan näillä pienillä koiraeläimillä. Näätäeläimillä taitaa olla liikkuvampi reviiri, mikä sekään ei oikein asetu minihäkissä pitämiseen, mutta erilaisiin koloihin nekin kai tyypillisesti tukeutuvat päivän ajaksi. Mut ehkä voin myöntää, että erehdyksen mahdollisuus kohdallani on tässä suurehko; erilaisten pienpetojen etologia ei ole mun varsinaisia vahvuusalueitani.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 8:49 ^^
Muistelisin, että koloja kaivavat eläimet eivät yleensä käytä koloa kuin pesimiseen. Se tarhan katto vastaa aika hyvin sitä suojaa, mitä luonnossa on parhaimmillaan tarjolla. Jotkut eläimet toki kaivautuvat lumeen, mutta eihän pohjanmaalla olosuhteet ole naalille sellaiset, että lumeen edes pitäisi kaivautua. Suomessa eläimet ovat sopeutuneet olosuhteisiin ja yleensä se on ruoka, joka sitä talvella selviämistä rajoittaa. Ruokaa siis tarvitaan enemmän lämpimänä pysymiseen. Tarhassa ruuasta ei ole pulaa, joten turkilla pärjää hyvin.

Olen edelleen sitä mieltä, että turkistarhausta pitää tarkastella ihmiselle hyväksyttävän käytöksen kautta, eikä eläinten "fiilisten" kautta.
Turkiseläimillä on tosiaan se turkis suojaamassa niitä säältä. Tyypillisesti turkis ei edes kastu kovin helposti, joten vaikka tuulen kanssa kosteutta sadesäällä pääsisi avoimista seinistä sisään se ei aiheuta lämpöongelmaa. Ongelma on toi häkkiin vangittuna oleminen, mutta se on aika vaikea ongelma ratkaistavaksi, kun muutama neliö lisää ei auta mitään. Eläintarhakokoluokan aitaukset olisi oletettavasti taloudellisesti täysin mahdoton yhtälö. Olettaisin nykyisen lainsäädännön olevan jonkinlainen realiteettien sanelema kompromissi, kun asiaa on pidetty esillä jo monta vuosikymmentä enkä ole vielä tavannut henkilöä joka sanoisi eläinten rääkkäämisen olevan tavoite.

Niin kauan kuin turkiksille on markkinat ja kysyntää, niin tarhauksen kieltäminen Suomessa ei paranna eläinten oloja. Todennäköisesti korvaava kapasiteetti rakentuisi jonnekin, jossa sääntelyä on vielä vähemmän ja eläinten olot vielä huonommat.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei tässä ole kyse eläimistä, vaan ihmiselle salltusta käytöksestä. Meillä vaaditaan ihmisiltä parempaa käytöstä kuin muissa maissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 9:20 ^ Ei tässä ole kyse eläimistä, vaan ihmiselle salltusta käytöksestä. Meillä vaaditaan ihmisiltä parempaa käytöstä kuin muissa maissa.
Outo jaottelu. Totta kai kaikki normatiivinen kuuluu vain ihmisten sosiaalisiin suhteisiin, mutta ymmärryksemme ihmisten toiminnasta eläimille koituvista seurauksista vaikuttaa siihen, mitä sallimme ja edellytämme ihmisiltä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos hommaa tarkastellaan vagiksen näkökulman kautta, niin tarhauksen kieltäminen suomessa vain siirtää tuotannon muualle, jolloin eläinten kokonaishyvinvointi luultavasti laskee. Eläinten kannalta on parempi pitää tuotanto Suomessa ja pyrkiä vaikuttamaan tuotannon sijaan kysyntään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ OK. Nyt ymmärrän paremmin.

En ole varma, kuinka väkevä tuo argumentti siitä, että jos tuotanto Suomessa kielletään, tuotanto vain siirtyy muualle - ja tyypillisesti paikkoihin, jossa eläinten hyvinvoinnista ei välitetä senkään vertaa. Ehkä tämä oli pätevä argumentti aiemmin. Mutta käsittääkseni nimenomaan eurooppalaisten maiden turkiskielto, ja järjestöjen valistustoiminta Kiinassa (joka on kai käytännössä melkein ainoa korvaava tuotantopaikka), on vähentänyt merkittävästi kysyntää Kiinassa. Suomalainen turkis voi olla myyntivaltti siinä mielessä, että on hieno länsituote, ja kuluttajat uskovat asialliseen tuotantoon. Jos Suomikin kieltäisi, voisi viesti olla voimakas. Vaikea ajatella, että täysimääräisesti tuotanto siirtyisi. Eritoten, jos valistustyötä Kiinassa jatketaan. Eli tämä argumentti täytyy ottaa vakavasti, mutta ei se ole mikään automaattinen argumentti Suomen kieltoa vastaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eläinten kannalta olisi parasta siirtää koko maailman tuotanto suomeen ja toimia samalla aktiivisesti kysynnän rajoittamiseksi. Tarhoille voisi palkata kettutyttöjä, jotka pitäisivät eläimistä hyvää huolta.

EDIT: en väittänyt tuotannon kokonaisuudessaan siirtyvän, koska niin ei kävisi. Vagiksella oli kuitenkin hyvä pointti, että siirtyneen tuotannon olot olisivat luultavasti huonommat. Sen takia puhuin eläinten kokonaishyvinvoinnin vähenemisestä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 10:05 ^ Eläinten kannalta olisi parasta siirtää koko maailman tuotanto suomeen ja toimia samalla aktiivisesti kysynnän rajoittamiseksi. Tarhoille voisi palkata kettutyttöjä, jotka pitäisivät eläimistä hyvää huolta.

EDIT: en väittänyt tuotannon kokonaisuudessaan siirtyvän, koska niin ei kävisi. Vagiksella oli kuitenkin hyvä pointti, että siirtyneen tuotannon olot olisivat luultavasti huonommat. Sen takia puhuin eläinten kokonaishyvinvoinnin vähenemisestä.
Joo, kirjoitinkin, että Vagiksen argumentti on relevantti, mutta käsittääkseni tilanne turkiksia ostavassa, länsimaista elämänmenoa seuraavassa kiinalaiskeskiluokassa on muuttumassa, ja osin nimenomaan länsimaiden muuttuvan tilanteen takia. Voi olla, että nopein tie parempaan tulevaisuuteen kulkee kuitenkin Vagiksen argumentin vastaisesti. Kysyntä kuitenkin riippuu preferensseistä, jotka ovat sosiaalisesti konstruoituja, jolloin muuttuva sosiaalinen todellisuus muuttaa niitäkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Logiikkasi menee siis niin, että kun tuotanto kielletään Suomessa, niin se itsessään vähentää kysyntää Kiinassa, vaikka tuotanto venäjällä lisääntyisi?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 16.09.2022 10:11 Joo, kirjoitinkin, että Vagiksen argumentti on relevantti, mutta käsittääkseni tilanne turkiksia ostavassa, länsimaista elämänmenoa seuraavassa kiinalaiskeskiluokassa on muuttumassa, ja osin nimenomaan länsimaiden muuttuvan tilanteen takia. Voi olla, että nopein tie parempaan tulevaisuuteen kulkee kuitenkin Vagiksen argumentin vastaisesti.
Mun on nyt selvyyden vuoksi pakko toistaa etten ole tarhauksen kieltämistä vastaan. Samoin selvyyden vuoksi haluan painottaa, että en ymmärrä miksi kukaan haluaisi pukeutua johonkin niin epäkäytännölliseen ja rumaan vaatteeseen kuin turkis. Sitähän näyttäisi ihan ryssältä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Luin joitain vuosia sitten Jenni Haukion esikoisrunokokoelman ja siinä ei muistaakseni puhuttu mitään turkistarhauksesta, joten Hitler ja pari Mengeleä viikonlopun kunniaksi.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 10:15 ^ Logiikkasi menee siis niin, että kun tuotanto kielletään Suomessa, niin se itsessään vähentää kysyntää Kiinassa, vaikka tuotanto venäjällä lisääntyisi?
Ei ole kyse teoreettisesta argumentista, vaan mun käsittääkseni empiirisestä faktasta (lähde), että kun tuuli länsimaissa on kääntynyt voimakkaasti turkiksia vastaan, kun useampi merkittävä muotitalo on luopunut turkiksista kokonaan, niin länsimaishenkinen, kiinalainen urbaani keskiluokka (kirjoitin ensin vahingossa keksiluokka, ei ehkä olisi pitänyt korjata), joka muotiturkiksia on käyttänyt, on merkittävästi vähentänyt turkisten kysyntää. Käyttääkseni Vagiksen ilmausta, sitähän näyttäisi ihan ryssältä, mikä ei liene heidän tavoitteensa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 16.09.2022 10:44
sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 10:15 ^ Logiikkasi menee siis niin, että kun tuotanto kielletään Suomessa, niin se itsessään vähentää kysyntää Kiinassa, vaikka tuotanto venäjällä lisääntyisi?
Ei ole kyse teoreettisesta argumentista, vaan mun käsittääkseni empiirisestä faktasta (lähde), että kun tuuli länsimaissa on kääntynyt voimakkaasti turkiksia vastaan, kun useampi merkittävä muotitalo on luopunut turkiksista kokonaan, niin länsimaishenkinen, kiinalainen urbaani keskiluokka (kirjoitin ensin vahingossa keksiluokka, ei ehkä olisi pitänyt korjata), joka muotiturkiksia on käyttänyt, on merkittävästi vähentänyt turkisten kysyntää. Käyttääkseni Vagiksen ilmausta, sitähän näyttäisi ihan ryssältä, mikä ei liene heidän tavoitteensa.
Vaikka lähde näyttikin asianmukaiselta, niin onko noin? Mä olen ajatellut, että kiinalaiset luovat omat sääntönsä. Jos he haluavat autoihin isot grillit, niin sitten laitetaan tai puhelimiin bling blingiä, niin sitten laitetaan sitäkin.

Kuinkahan paljon kiinalainen mahtaa seurata Euroopan turkiskeskustelua (veikkaus; vähän).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.09.2022 11:05
urpiainen kirjoitti: 16.09.2022 10:44
sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 10:15 ^ Logiikkasi menee siis niin, että kun tuotanto kielletään Suomessa, niin se itsessään vähentää kysyntää Kiinassa, vaikka tuotanto venäjällä lisääntyisi?
Ei ole kyse teoreettisesta argumentista, vaan mun käsittääkseni empiirisestä faktasta (lähde), että kun tuuli länsimaissa on kääntynyt voimakkaasti turkiksia vastaan, kun useampi merkittävä muotitalo on luopunut turkiksista kokonaan, niin länsimaishenkinen, kiinalainen urbaani keskiluokka (kirjoitin ensin vahingossa keksiluokka, ei ehkä olisi pitänyt korjata), joka muotiturkiksia on käyttänyt, on merkittävästi vähentänyt turkisten kysyntää. Käyttääkseni Vagiksen ilmausta, sitähän näyttäisi ihan ryssältä, mikä ei liene heidän tavoitteensa.
Vaikka lähde näyttikin asianmukaiselta, niin onko noin? Mä olen ajatellut, että kiinalaiset luovat omat sääntönsä. Jos he haluavat autoihin isot grillit, niin sitten laitetaan tai puhelimiin bling blingiä, niin sitten laitetaan sitäkin.
Joo, olisi varmaan hyvä ymmärtää tämä kunnolla. Kepulaiset tietysti sanovat, että kysyntä ei ole menossa minnekään, mutta mun käsittääkseni Saga Fursin huutokaupat eivät ole enää menneet ihan hirveän hyvin, ja ovat kai julkisestikin valittaneet turkisten globaalista ylituotannosta. Saga onkin kai tehnyt jonkin verran markkinointityötä Kiinassa, mikä on kyllä vähän ikävää vaikka tietysti täysin ymmärrettävää. Mutta voi olla, että isot muotitalot tän ratkaisevat. Toki, kuten esität, niin jos kiinalaiset sulkeutuvat ja luovat kokonaan oman muotinsa, niin saa nähdä. Tosin tämä nykyinen virustietoisuus ei ehkä sielläkään ohjaa suosimaan turkisghettoja.
Viimeksi muokannut urpiainen, 16.09.2022 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 16.09.2022 10:44 Ei ole kyse teoreettisesta argumentista, vaan mun käsittääkseni empiirisestä faktasta (lähde), että kun tuuli länsimaissa on kääntynyt voimakkaasti turkiksia vastaan,
Joo, sehän on selvää, että Kiinassa apinoidaan länsimaisia kulutustapoja. Mutta niinhän sanoinkin: pitää haalia meille kaikki naalit ja vaikuttaa siihen kysyntäpuoleen. EU-laajuinen turkisten vähittäismyyntikielto olisi ihan jees.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 16.09.2022 8:57
Homeboy65 kirjoitti: 15.09.2022 20:45 Eli pokerina vaan jatkat tuota vähättelyä. "jonkin verran kärsimystä". OK. Sinusta minimaaliset tilat, ei minkäänlaista suojaa luonnonvoimilta, turkistarhaajien räikeät ja systemaattiset laiminlyönnit, kannibalismi, apatia, pelkotilat, virikkeettömyys ja monet sairaudet eivät ole kohtuutonta kärsimystä?
Suomessa tarhataan myös sinikettuja. Niiden suuri koko aiheuttaa niille jalka- ja silmäsairauksia ja liikkumisvaikeuksia.

Saanko arvata? Saanko? Oi, saanko? Sinusta kaikki tuo ei ole kohtuutonta kärsimystä? Taisin arvata oikein. Saanko 10 pistettä ja papukaijamerkin? *jää odottamaan*
Ja sä jatkat jeesustelua. Pysyisit edes faktoissa ja tunnustaisit häkkien olevan katettuja. Ja joo, mä en ajattele turkistarhausta koskaan enkä millään tavalla pyri korjaamaan tilannetta, niin selvästi mä hyväksyn nykytilanteen. Asialla ei ole koskaan ollut vaikutusta mun äänestyskäyttäymiseen enkä tue taloudellisesti turkistarhausta vastaan lobbaavia järjestöjä saati ole mukana yhdistysten toiminnassa. En edes osaa nimetä yhtään yhdistystä.

Mä edelleen odotan listausta sun toimista joilla sä odotat olevasi muutakin kuin paskanpuhuja. Koska jos sä et tee mitään, vähintään äänestä henkilöä joka kampanjoi turkistarhausta vastaan, niin säkin hyväksyt nykyjärjestelmän, mutta oot vain tekopyhä. Mutta kyllähän mä tiedän vastauksen, kun aina sivuutat nää kysymykset. Edes vaaliuurnalle et jaksa vaivautua rakkaiden eläimiesi oikeuksia puolustamaan, mutta baaripöydässä oluttuopin ääressä olet varmasti suuri eläinten ystävä. Mä sentään rehellisesti myönnän oman välinpitämättömyyteni.
Mainiota. Minä listaan suuren määrän epäkohtia ja kärsimystä joita turkistarhaus aiheuttaa ja sinä kuittaat sitten KAIKEN sillä että ne ovat katettuja. Voi luoja. :roll:
Ja faktoissakin minun pitäisi pysyä. Luuletko että edellinen postaukseni oli fiktiota?
Mistä sinä muuten tiedät teenkö minä IRL mitään eläinten hyväksi vai en? Vastaus on ilmeinen.

Argumentointisi on vaan entistäkin heikompaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.09.2022 9:46 ^ Jos hommaa tarkastellaan vagiksen näkökulman kautta, niin tarhauksen kieltäminen suomessa vain siirtää tuotannon muualle, jolloin eläinten kokonaishyvinvointi luultavasti laskee. Eläinten kannalta on parempi pitää tuotanto Suomessa ja pyrkiä vaikuttamaan tuotannon sijaan kysyntään.
Pointti on se että jonkun täytyy olla edelläkävijä. Länsimaat ovat olleet perinteisesti edelläkävijöitä moraalisissa asioissa. Suomi on länsimaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 16.09.2022 15:48 Mistä sinä muuten tiedät teenkö minä IRL mitään eläinten hyväksi vai en? Vastaus on ilmeinen.
Meinasin jatkaa provoamista, mutta ollaan nyt ihmisiksi... Mä en muista sun koskaan kirjoittaneen mitään mistä voisi päätellä sun olevan missään aiheeseen liittyvässä toiminnassa mukana tekijänä tai tukijana. Tässäkin ketjussa kysyin asiaa suoraan ja kun et vastannut, niin pariin otteeseen yritin provota vastausta, mutta edelleen tarjolla on vaan aiheen kiertelyä. Minä en keksi kuin yhden loogisen syyn olla vastaamatta. Olisi niin helppo sanoa olevansa järjestöaktiivi tai lahjoittavansa rahaa eläintensuojeluun.

Sulla on muuten rasittava tyyli valikoida yksi kohta irti kontekstista ja vetää siitä sitten liioiteltua omaa tulkintaa jota vastaan sitten hyökkäät. Mä en koe mitään mielenkiintoa lähteä puolustamaan väitettä jonka sä olet kehittänyt omassa päässäsi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 16.09.2022 16:31
Homeboy65 kirjoitti: 16.09.2022 15:48 Mistä sinä muuten tiedät teenkö minä IRL mitään eläinten hyväksi vai en? Vastaus on ilmeinen.


Sulla on muuten rasittava tyyli valikoida yksi kohta irti kontekstista ja vetää siitä sitten liioiteltua omaa tulkintaa jota vastaan sitten hyökkäät. Mä en koe mitään mielenkiintoa lähteä puolustamaan väitettä jonka sä olet kehittänyt omassa päässäsi.

Pakko myöntää että en nyt oikein ymmärrä.
Toki sen verran ymmärrän että koska sinulla on data & argumentit lopussa niin kirjoitat sitten jotain ylimalkaista.

Voisitko btw kertoa mitä se että häkit ovat katettuja auttaa em. sairauksiin, virikkeettömyyteen, kannibalismiin, apatiaan, pelkotiloihin, minimaaalisiin tiloihin ym.?

Voin lyödä vetoa toisen käteni ja molemmat jalkani että et pysty antamaan kunnollista vastausta...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 16.09.2022 16:40 Pakko myöntää että en nyt oikein ymmärrä.
Tähänhän nää sun nettikeskustelut usein tiivistyy ja hämmästyttävästi pääset tästä jotenkin johtopäätökseen, että olisit ollut oikeassa ja vastapuolelta loppunut data ja argumentit. Vähän niin kuin se sanonta pulusta ja shakkilaudasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Jenni Haukio kampanjoi turkistarhausta vastaan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 16.09.2022 16:47 Vähän niin kuin se sanonta pulusta ja shakkilaudasta.
Piti googlettaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin