Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Kumpi

1) köyhyys on tullut takaisin ja on samanlaista kuin ennenkin. Hyvinvointivaltio on purettu (no ainakin melkein)
1
13%
2) sos.turva on aivan holtiton ja tuhlaileva, siksi ihmiset eivät viitsi hakea töitä/tehdä töitä
7
88%
 
Ääniä yhteensä: 8

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eihän toi riittäs edes kitinän ostoon?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 9:47
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:43 Vastaan tulee myös ns. rajahyöty.
Lisäraha toisi mulle iloa ainakin miljardiin euroon saakka.
Vähempään et tyydy?
Kun nyt jokaikinen suomalainen työssäkäyvä ekonomi ja dippainssi- esimerkiksi - kuuluu maailman rikkaimpaan 5 %:iin ja lisäksi saa PALJON yhteiskunnalta ilmaiseksi, vastikkeettomasti niin luulisi että voisi olla jo tyytyväinen. Mutta ei. Kurjaa on. :tiistai:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 9:45
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:43 jos joku arvioi että Suomen sos.turva on liian hyvä niin uskooko hän että minimituilla elävä työtön elää ruhtinaallisesti?
Vastaus:
Homeboy65 kirjoitti: 17.01.2023 13:13 monia ei miellytä ajatus henkisesti ja fyysisesti raskaasta ja kuluttavasta työstä huonolla palkalla.
Voisitko vastata aivan yksinkertaisesti ja lyhyesti: jos olisit työtön ja eläisit minimituilla niin olisitko tyytyväinen elintasoosi? Niin tyytyväinen että mikään työnteko ei huvittaisi?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:58
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 9:45
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:43 jos joku arvioi että Suomen sos.turva on liian hyvä niin uskooko hän että minimituilla elävä työtön elää ruhtinaallisesti?
Vastaus:
Homeboy65 kirjoitti: 17.01.2023 13:13 monia ei miellytä ajatus henkisesti ja fyysisesti raskaasta ja kuluttavasta työstä huonolla palkalla.
Voisitko vastata aivan yksinkertaisesti ja lyhyesti: jos olisit työtön ja eläisit minimituilla niin olisitko tyytyväinen elintasoosi? Niin tyytyväinen että mikään työnteko ei huvittaisi?
Minä menisin töihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:56
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 9:47
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:43 Vastaan tulee myös ns. rajahyöty.
Lisäraha toisi mulle iloa ainakin miljardiin euroon saakka.
Vähempään et tyydy?
Kun nyt jokaikinen suomalainen työssäkäyvä ekonomi ja dippainssi- esimerkiksi - kuuluu maailman rikkaimpaan 5 %:iin ja lisäksi saa PALJON yhteiskunnalta ilmaiseksi, vastikkeettomasti niin luulisi että voisi olla jo tyytyväinen. Mutta ei. Kurjaa on. :tiistai:
Ei mulla ole kurjaa. Mulla menee hyvin. Mutta lisärahalle olisi käyttöä. Hyvä taulukin maksaa helposti kymmeniä-satoja miljoonia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 10:00
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:58
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 9:45
Vastaus:

Voisitko vastata aivan yksinkertaisesti ja lyhyesti: jos olisit työtön ja eläisit minimituilla niin olisitko tyytyväinen elintasoosi? Niin tyytyväinen että mikään työnteko ei huvittaisi?
Minä menisin töihin.
Joo. Luuletko että työpaikkoja on nykyään niin paljon että menee vaan? Kaikille? Entä jos ns. sosioekonominen asemasi olisi paljon alhaisempi? Luuletko että töitä löytyisi sitten helposti?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:04
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 10:00
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:58

Voisitko vastata aivan yksinkertaisesti ja lyhyesti: jos olisit työtön ja eläisit minimituilla niin olisitko tyytyväinen elintasoosi? Niin tyytyväinen että mikään työnteko ei huvittaisi?
Minä menisin töihin.
Joo. Luuletko että työpaikkoja on nykyään niin paljon että menee vaan? Kaikille? Entä jos ns. sosioekonominen asemasi olisi paljon alhaisempi? Luuletko että töitä löytyisi sitten helposti?
Bluntly kirjoitti: 16.01.2023 14:26 Miksi sitten on >20000 lähihoitajan paikkaa vapaana, joihin pääsisi pienillä koulutuksella?

KAIKKI, jotka eivät lähde tuolle polulle (tai vastaavalle) ovat vapaaehtoisesti työttömiä.

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 10:01 Hyvä taulukin maksaa helposti kymmeniä-satoja miljoonia.
Mänsonissa on lisäksi monta seinää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.01.2023 10:14
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 10:01 Hyvä taulukin maksaa helposti kymmeniä-satoja miljoonia.
Mänsonissa on lisäksi monta seinää.
Joo. En tiedä, riittääkö miljardi mihinkään

*huolestuu*
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 10:15 *huolestuu*
Sietääkin, Sotheby'sin tarjonta on viime vuosina ollut heikko.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 9:58 Voisitko vastata aivan yksinkertaisesti ja lyhyesti: jos olisit työtön ja eläisit minimituilla niin olisitko tyytyväinen elintasoosi? Niin tyytyväinen että mikään työnteko ei huvittaisi?
Juu, mulla on vuosien kokemus työnvieroksumisesta. Hyvää aikaa elämässä. Tai tavallaan mä tein töitä, mutta ei sillä tienannut edes minimitoimeentuloa, mutta piti mut silti valtion tukien ulkopuolella. No opintotukea pystyi nostamaan silloin kun ehti opiskelemaan. Työttömyyskorvauksen verran rahaa kuussa olisi ollut ihan luksusta.
Kun kyllästyin kituuttamaan pienellä budjetilla, niin hoidin opiskelut nopeasti loppuun ja menin töihin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Minua ihmetyttää sellainen käsitys että työ on itseisarvo. Ei ole. Meillä tehdään nykyään paljon turhaa työtä ja on myös turhia tavaroita. Pullovettä, pöytäviirejä, auton koristeita, tuoksukynttilöitä, kauhanalustoja, kertakäyttögrillejä ym. Ihmiset aivopestään että ei pärjää/jaksa ilman tehojuomia, samppanjavispiläitä, munankeittimiä, riisinkeittimiä ja sähköisiä purkinavaajia. Kaikki tällainen on tietysti myös ekologisesti haitallista. Liikuntaan ei riitä kävely vaan tarvitaan juoksukursseja, sykemittareita kuntosaleja. Ihmisiä manipuloidaan. Usein puolitotuuksilla. Ne ovat vaarallisempia kuin valheet niitä ei osata epäillä.

Niin ja Suomen rakenteellinen työttömyys jota on jatkunut yli 30 vuotta. Lähihoitajakoulutus sen siis ratkaisee. Selvä. :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:27 Niin ja Suomen rakenteellinen työttömyys jota on jatkunut yli 30 vuotta. Lähihoitajakoulutus sen siis ratkaisee. Selvä. :roll:
Ei tietenkään ratkaise, koska sosiaaliturva on niin hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 10:43
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:27 Niin ja Suomen rakenteellinen työttömyys jota on jatkunut yli 30 vuotta. Lähihoitajakoulutus sen siis ratkaisee. Selvä. :roll:
Ei tietenkään ratkaise, koska sosiaaliturva on niin hyvä.
Kaikki työttömät lähihoitajiksi vai miten siis? Siis ratkaiseeko?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:27 Minua ihmetyttää sellainen käsitys että työ on itseisarvo. Ei ole.
Joo, olen samaa mieltä. Vapaaherrana eläminen on mitä hienoin tapa edellyttäen että ihmisellä on riittävästi varallisuutta elää töitä tekemättä. Tunnen joitakin ja itsekin haluaisin päästä siihen tilanteeseen. Jonkun yritystoiminnan kautta rikastuminen nyt vaan on mulle aivan liian aikaavievä tapa rikastua, niin täytyy tyytyä lottoamiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2023 10:47
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:27 Minua ihmetyttää sellainen käsitys että työ on itseisarvo. Ei ole.
Joo, olen samaa mieltä. Vapaaherrana eläminen on mitä hienoin tapa edellyttäen että ihmisellä on riittävästi varallisuutta elää töitä tekemättä. Tunnen joitakin ja itsekin haluaisin päästä siihen tilanteeseen. Jonkun yritystoiminnan kautta rikastuminen nyt vaan on mulle aivan liian aikaavievä tapa rikastua, niin täytyy tyytyä lottoamiseen.
Taisit ymmärtää väärin. Minä kritisoin turhaa ja vahingollista työtä (jota on nykyään pilvin pimein) enkä puolustanut työhaluttomuutta. Understood?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:50 Taisit ymmärtää väärin. Minä kritisoin turhaa ja vahingollista työtä (jota on nykyään pilvin pimein) enkä puolustanut työhaluttomuutta. Understood?
Mä en kutsuisi tuollaista varallisuuden mahdollistamaa sivistynyttä omaehtoista työelämästä eläköitymistä työhaluttomuudeksi :kele:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2023 10:57
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:50 Taisit ymmärtää väärin. Minä kritisoin turhaa ja vahingollista työtä (jota on nykyään pilvin pimein) enkä puolustanut työhaluttomuutta. Understood?
Mä en kutsuisi tuollaista varallisuuden mahdollistamaa sivistynyttä omaehtoista työelämästä eläköitymistä työhaluttomuudeksi :kele:
En tarkoittanutkaan että on väärin elää tekemättä työtä jos tekee sen omilla rahoillaan.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Verotuksesta ja turhasta byrokratiasta vielä.
Minkä tahansa tehottomasti hoidetun palvelun tuottaminen järkevämmin tulkitaan järjestään leikkaukseksi. Meneehän siihen vähemmän rahaa jos asiat hoidetaan järkevästi... :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James. Loppuiko data & argumentit?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Eläkeläisistä vielä. Eläkkeet ovat kasvaneet tasaisesti 20 vuotta. Eläkkeet ovat jatkuvasti kasvaneet ENEMMÄN kuin elinkustannukset. Ja jos eläke on pieni saa eläkeläinen asumistuen, sähkön, lääkekulujen ym. päälle vielä aika reilusti toimeentulotukea.
Silti heillä on niin kurjaa?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 11:33 James. Loppuiko data & argumentit?
Tähän?
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:44
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2023 10:43
Homeboy65 kirjoitti: 18.01.2023 10:27 Niin ja Suomen rakenteellinen työttömyys jota on jatkunut yli 30 vuotta. Lähihoitajakoulutus sen siis ratkaisee. Selvä. :roll:
Ei tietenkään ratkaise, koska sosiaaliturva on niin hyvä.
Kaikki työttömät lähihoitajiksi vai miten siis? Siis ratkaiseeko?
Totta, että kaikki Suomen työttömät eivät voisi hakeutua avoinnaoleviin lähihoitajan työpaikkoihin (tai muihinkaan avoinna oleviin työpaikkoihin).

Rakenteellisen työttömyyden yksi komponentti on sosiaaliturvan taso, sen varmaan myönnät? Jos tasoa lasketaan, rakenteellisen työttömyyden raja laske ja jos sos. turva paranee, se nousee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Eläkkeitä pitäisi leikata merkittävästi.

Jos talouskasvu jatkaa junnaamistaan, niin eläkemaksut nousevat nopeasti 28% palkasta. En ajatellut kasvattaa lastani muumioiden paskavaippaorjaksi.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12412
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2023 10:58
Rakenteellisen työttömyyden yksi komponentti on sosiaaliturvan taso, sen varmaan myönnät? Jos tasoa lasketaan, rakenteellisen työttömyyden raja laske ja jos sos. turva paranee, se nousee.
En suoraan sanottuna ymmärrä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Sama todellisuus - kaksi erilaista tulkintaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.01.2023 10:58 Rakenteellisen työttömyyden yksi komponentti on sosiaaliturvan taso, sen varmaan myönnät? Jos tasoa lasketaan, rakenteellisen työttömyyden raja laske ja jos sos. turva paranee, se nousee.
Tuottavuus voi silti jäädä ongelmaksi. Oma ajatteluni menee niin, että sosiaaliturvan taso voitaisiin pitää suunnilleen samana euroina mitattuna, mutta jengi pitäisi saada töihin.

Sama pätee terveyspuolella. Ei niitä absoluuttisia kustannuksia varmasti saada alas, mutta jotain pitäisi tehdä, että eurolla saataisiin enemmän hyvinvointia. En näe tuohon muuta tietä kuin ennaltaehkäisy.

Jos kaikki saataisiin duuniin, niin veikkaisin tuon toimivat mielen- ja kehonterveyden edistäjänä samaan aikaan kuin pienikin tuottavuus vahvistaisi yhteiskunnan kykyä pitää huolta heikoista.