Elämäntavoitegallup

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Yksi elämäni päätavoitteista on ollut tehdä vanhempani ylpeiksi

Kyllä
1
7%
Ei
13
93%
 
Ääniä yhteensä: 14

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Päivän paras kuva ketjuun linkatun kuvan mukaan vastaus gallupin kysymykseen Suomessa poikkeaa merkittävästi muusta maailmasta. Koska tuloksen paikkansapitävyydestä heräsi epäilyjä on syytä ratkaista asia tinkimättömällä Kitinä-gallupilla, jonka tulokset voidaan luotettavasti skaalata kattamaan koko Suomi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei. Mutta vähän voisin yrittää etteivät ihan pettyneitä olisi.

Mutsi toki toivoi lapsenlapsia, mutta siihen ei kykene.

Ja muutenkin vähän myöhäistä kai nyt.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mielestäni kasvatus on mennyt pieleen, jos lapsi tavoittelee elämässään kovin paljon vanhempiensa hyväksyntää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Siinä kyselyssä asteikko oli likert, eli tod näk:
Täysin samaa mieltä
Melkein samaa mieltä
Ei samaa mieltä eikä eri mieltä
Vähän eri mieltä
Täysin eri mieltä

Tulkintana sitten, että 2 ekaa lasketaan myönnöksi. Eli jos on vähän eri mieltä siitä, että yksi päätavoite on ollut vanhempien ylpeys = nega.

Edit: hyväksyntä on perustarve, joten pidän outona ihmistä, jolle vanhempien ylpeydellä ei ole merkitystä. Meillä säännöllisesti sanotaan tyttärelle meidän olevan hänestä ylpeitä. Mitä myös olemme.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Redditin mukaan esim ruotsiksi lause menee kuta kuinkin:
My parents feeling proud of me is (or has been) one of the most important things in my life

Tuohon kun vastaa likertilla, niin alkaa syntyä eroja Suomeen.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Mä olen yrittänyt ottaa oppia vanhemmiltani, opettaa oppeja lapsilleni ja nyt sitten kohti seuraavaa sukupolvea. Elämässä opittu tieto tulee välittää. Ehkä näin. Ylpeydestä en tiedä vittujakaan.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kyllä

Yksi niistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.12.2022 21:19 Redditin mukaan esim ruotsiksi lause menee kuta kuinkin:
My parents feeling proud of me is (or has been) one of the most important things in my life

Tuohon kun vastaa likertilla, niin alkaa syntyä eroja Suomeen.
Mä ainakin vastaisin samalla tavalla kuin suomeksi esitettyyn kysymykseen. Kun tätä kysymystä pohtii, niin mä olen aina kokenut, että mun vanhemmemmat rakastaa mua ehdoitta. Ei mun tarvinnut ansaita sitä mitenkään eivätkä he ole tuputtaneet omia tavoitteitaan minulle. Omia tavoitteitani ja halujani mä olen toteuttanut elämässäni. Joten vahva ei, ihan sama miten tuon kysymyksen muotoilee.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Nyt kun toinenkin sarake on saatu käyntiin, niin näyttää että Suomen lukema galluppiin on uskottava, ellei jopa hieman positiivinen. Siinä missä Suomalaisessa yhteiskunnassa noin yleisesti on matala hierarkia, niin se koskee myös perheitä ja lapset kokevat vähemmän painetta miellyttää vanhempiaan ja tekevät vapaammin omat elämänvalintansa. Tämä lienee yksi niistä syistä minkä takia Suomi on tyypillisesti hyvin korkealla onnellisuustutkimuksissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.12.2022 9:33 Kyllä
Osaatko kertoa, mistä tämä johtuu?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 27.12.2022 10:03
James Potkukelkka kirjoitti: 27.12.2022 9:33 Kyllä
Osaatko kertoa, mistä tämä johtuu?
Koska yksi elämäntavoitteistani on ollut tehdä vanhempani ylpeiksi.

Syvällisempi selitys tietysti voi olla, että olen lapsena käynyt liian usein ruotsinlaivalla, koska vastaukseni on yleiseurooppalainen. Viron TV ei jönsterissä näkynyt, joten siitä ei voi olla kyse.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei kyllä ole ollut. Sivutuote jos ovat
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 27.12.2022 9:55
sivustahuutaja kirjoitti: 23.12.2022 21:19 Redditin mukaan esim ruotsiksi lause menee kuta kuinkin:
My parents feeling proud of me is (or has been) one of the most important things in my life

Tuohon kun vastaa likertilla, niin alkaa syntyä eroja Suomeen.
Mä ainakin vastaisin samalla tavalla kuin suomeksi esitettyyn kysymykseen. Kun tätä kysymystä pohtii, niin mä olen aina kokenut, että mun vanhemmemmat rakastaa mua ehdoitta. Ei mun tarvinnut ansaita sitä mitenkään eivätkä he ole tuputtaneet omia tavoitteitaan minulle. Omia tavoitteitani ja halujani mä olen toteuttanut elämässäni. Joten vahva ei, ihan sama miten tuon kysymyksen muotoilee.
Ruotsiksi kuitenkin kysytään ihan eri asiaa. Ruotsiksi ei esim. kysytä mitään sinun tai vanhempiesi tavoitteista.

Toki uskon, jos sanot, että sinulle ei ole tärkeää, että vanhempasi tuntevat ylpeyttä sinusta. Onko vanhempiesi tunne sinulle "aivan sama" vai esim. "hieman tärkeä, muttei tärkeimpien joukossa"?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.12.2022 11:21 Ruotsiksi kuitenkin kysytään ihan eri asiaa. Ruotsiksi ei esim. kysytä mitään sinun tai vanhempiesi tavoitteista.
Sä tulkitset kysymyksen ihan väärin :paavi:

Discleimer: Kommentoin ainoastaan kitinään lähetetyn informaation varassa. En tosiaankaan ala tarkistamaan faktoja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mitä tuossa ruotsin versiossa sitten mielestäsi kysytään?

PS: En ymmärrä miten twitterissäkin iso joukko suomalaisia kokee jotain ylpeyttä(?) vituiksi tehdyn kyselyn huuhaatuloksista.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.12.2022 11:56 PS: En ymmärrä miten twitterissäkin iso joukko suomalaisia kokee jotain ylpeyttä(?) vituiksi tehdyn kyselyn huuhaatuloksista.
Eikö tuo nyt ole ihan loogista, kun huomioi tutkimustulokset? Auktoriteettien kunnioittamattomuus on tärkeä arvo täälläpäin. Mikä on hämmentävää kun huomioi kuinka lainkuuliainen tämä kansa on, mutta niin se vaan menee.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kyllähän tuo tulos tosiaan selityy kalevalaisen rotumme erityispiirteillä. Not. Ei me oikeasti erota noin paljon esim. muista pohjoismaista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

En myöskään usko ollenkaan, että eroaisimme merkittävästi muista pohjoismaista siinä, kuinka haluamme tehdä vanhempamme ylpeiksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

No, mun mielestä toi tavoittaa jotain todella suomalaista, mutta ehkä se vaan johtuu mun omasta luonteesta.

Ja onhan se nyt hienoa, että tutkitusti ei kärvistellä vanhempiemme konservatiivisten arvojen paineessa niin kuin muu maailma.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 554
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Mitä tahansa olisin elämässäni tehnyt, se ei olisi riittänyt vanhemmilleni. Joten haistatin tuolle arvolle paskan jo nuorena ja olen kulkenut kivikosta kivikkoon ihan oman pääni mukaisesti. 8)
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 27.12.2022 13:35 Ja onhan se nyt hienoa, että tutkitusti ei kärvistellä vanhempiemme konservatiivisten arvojen paineessa niin kuin muu maailma.
Mistä ihmeestä revit nuo konservatiiviset arvot?

Ruotsi, Norja ja Tanska ovat Suomea liberaalisempia.
https://worldpopulationreview.com/count ... -countries
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Hattuvakio. Vanhemmat on aina konservatiivisia, kunnes liberalisoitumisen vastareaktiona syntyy vanhempiaan konservatiivisempi sukupolvi, kun eivät muuten pysty enää kapinoimaan. Nuoriso on pilalla vuosisadasta toiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mutta jos konservatismi/liberaalius/mikä vaan selittäisi tulokset, niin Ruotsin, Norjan ja Tanskan pitäisi muistuttaa tuloksiltaan Suomea.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.12.2022 18:40 ^ Mutta jos konservatismi/liberaalius/mikä vaan selittäisi tulokset, niin Ruotsin, Norjan ja Tanskan pitäisi muistuttaa tuloksiltaan Suomea.
En mä mitään selittänyt. Kunhan yhdistelen palasia mitä maailman kulttuureista tiedän ja mutuilen siltä pohjalta.

Lainaan itseäni:
Vagabondo kirjoitti: 27.12.2022 11:44 Discleimer: Kommentoin ainoastaan kitinään lähetetyn informaation varassa. En tosiaankaan ala tarkistamaan faktoja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Elämäntavoitegallup

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Luulin, että keskustelemme niistä syistä, joiden perusteella Suomi voisi uskottavasti tuloksiltaan poiketa muista pohjoismaista. Toinen selityshän on vituiksi tehty kysely.
Vastaa Viestiin