Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.02.2024 10:50

Haluaisin, että Suomen presidentti rakentaisi kv-suhteita liberaalin mallin pohjalta.
Eikös tämä hajottaisi EU:ta Venäjän edessä? Mielestäni on parempi, että EU olisi Venäjälle voimakas yhtenäinen monoliitti, jolla on yksi ääni, kuin sekava moniääninen kerho (tämä tietysti on nykytila, mutta ei toivottava sellainen). Jos Putinilla on Euroopalle asiaa, voi soittaa Eurooppa neuvoston puheenjohtajalle. Ei yksittäisen maan valtionpäämiehelle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 10:59
urpiainen kirjoitti: 08.02.2024 10:50 Haluaisin, että Suomen presidentti rakentaisi kv-suhteita liberaalin mallin pohjalta.
Eikös tämä hajottaisi EU:ta Venäjän edessä? Mielestäni on parempi, että EU olisi Venäjälle voimakas yhtenäinen monoliitti, jolla on yksi ääni, kuin sekava moniääninen kerho (tämä tietysti on nykytila, mutta ei toivottava sellainen). Jos Putinilla on Euroopalle asiaa, voi soittaa Eurooppa neuvoston puheenjohtajalle. Ei yksittäisen maan valtionpäämiehelle.
No tuo minun näkökulmani on aika teoreettinen ja koskee perusorientaatiota, varmaan käytännössä voi toimia fiksusti tai hölmösti riippumatta taustateoriasta. Näkökulmasta riippuen eri jutut voi myös nähdä yhteensopivina eri taustamallien kanssa.

Mä esimerkiksi ajattelen, että kuvaamasi tilanne on nimenomaan liberaalin mallin mukainen, koska hyväksyy ylivaltiolliset toimijat, liittoutumisen ja yhteistyön ohi valtioiden välisten diilien. Toki realistisesta kulmasta voi varmaan antaa peliteoreettisen tulkinnan samasta jutusta. Mutta kyllä peristeisesti jakolinja on mennyt niin, että valtioita realismin mallin mukaisesti painottaneet tahot ovat olleet aika kriittisiä sitä kohtaan, että luovutetaan valtaa Brysseliin ja painotetaan kansainvälisiä sopimuksia ohi valtion oman, aika tapauskohtaisen hyötyanalyysin. Suora diili Putinin kanssa olisi minusta aika opportunistista realismia. Ehkä ei Stubbin mielestä, enkä uskokaan hänen tekevän mitään tyhmää. Mutta jotenkin hänen analyysinsa suoraviivainen realisminsa on minusta naiivia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.02.2024 11:24
James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 10:59
urpiainen kirjoitti: 08.02.2024 10:50 Haluaisin, että Suomen presidentti rakentaisi kv-suhteita liberaalin mallin pohjalta.
Eikös tämä hajottaisi EU:ta Venäjän edessä? Mielestäni on parempi, että EU olisi Venäjälle voimakas yhtenäinen monoliitti, jolla on yksi ääni, kuin sekava moniääninen kerho (tämä tietysti on nykytila, mutta ei toivottava sellainen). Jos Putinilla on Euroopalle asiaa, voi soittaa Eurooppa neuvoston puheenjohtajalle. Ei yksittäisen maan valtionpäämiehelle.
No tuo minun näkökulmani on aika teoreettinen ja koskee perusorientaatiota, varmaan käytännössä voi toimia fiksusti tai hölmösti riippumatta taustateoriasta. Näkökulmasta riippuen eri jutut voi myös nähdä yhteensopivina eri taustamallien kanssa.

Mä esimerkiksi ajattelen, että kuvaamasi tilanne on nimenomaan liberaalin mallin mukainen, koska hyväksyy ylivaltiolliset toimijat, liittoutumisen ja yhteistyön ohi valtioiden välisten diilien. Toki realistisesta kulmasta voi varmaan antaa peliteoreettisen tulkinnan samasta jutusta. Mutta kyllä peristeisesti jakolinja on mennyt niin, että valtioita realismin mallin mukaisesti painottaneet tahot ovat olleet aika kriittisiä sitä kohtaan, että luovutetaan valtaa Brysseliin ja painotetaan kansainvälisiä sopimuksia ohi valtion oman, aika tapauskohtaisen hyötyanalyysin. Suora diili Putinin kanssa olisi minusta aika opportunistista realismia. Ehkä ei Stubbin mielestä, enkä uskokaan hänen tekevän mitään tyhmää. Mutta jotenkin hänen analyysinsa suoraviivainen realisminsa on minusta naiivia.
Mulle tämä realismi vs. liberalismi jaottelu on epäselvä, joten luulin, että vahva yhtenäinen Eu on realismia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 11:29 Mulle tämä realismi vs. liberalismi jaottelu on epäselvä, joten luulin, että vahva yhtenäinen Eu on realismia.
Ei voi olla! Justhan mä sitä selitin!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.02.2024 11:31
James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 11:29 Mulle tämä realismi vs. liberalismi jaottelu on epäselvä, joten luulin, että vahva yhtenäinen Eu on realismia.
Ei voi olla! Justhan mä sitä selitin!
No luentosi perusteella ajattelin että liberalismi=moniäänisyys. Eli Eu:n yksi ääni =>ei liberalismia.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 08.02.2024 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 11:33
urpiainen kirjoitti: 08.02.2024 11:31
James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 11:29 Mulle tämä realismi vs. liberalismi jaottelu on epäselvä, joten luulin, että vahva yhtenäinen Eu on realismia.
Ei voi olla! Justhan mä sitä selitin!
No luentosi perusteella ajattelin että liberalismi=moniäänisyys
:cry:
Ehkä Wikipedia on parempi kuin mä: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Interna ... ons_theory
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Annan dosenttiluennon arvosanaksi 3/5!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 11:44 Annan dosenttiluennon arvosanaksi 3/5!
Sä taas sait hylätyn luentokurssin loppukokeessa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Tässä on varmaan perusongelmana tuon "liberaali" sanan määrittely. Urpsun kuvaama asetelma näyttää olevan selvästi jonkun kehittelemä Paha vs Hyvä, jossa Hyvää kutsutaan Liberaaliksi, varmaan koska jenkkilässä Liberaali on Hyvä. Itse olisin antanut näkökulmille nimet kollektivismi ja suvereniteetti.

Eli urpsu on ihan jäljillä. Päättämällä, että tarkastellaan tätä Hyvänä ja Pahana, saadaan urpsu katsomaan tätä Hyvänä ja Pahana.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.02.2024 12:07
James Potkukelkka kirjoitti: 08.02.2024 11:44 Annan dosenttiluennon arvosanaksi 3/5!
Sä taas sait hylätyn luentokurssin loppukokeessa!
Epäilen syrjintää, koska olen KLVHM!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Enää ei riitä, että tietää maitolitran hinnan. Pitää tietää myös halkomotin hinta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2024 9:59 Enää ei riitä, että tietää maitolitran hinnan. Pitää tietää myös halkomotin hinta.
Tää on paha. Mun maailmanssa puu on ilmaista. Sitä on metsät täynnä sen kun viitsii käydä keräämässä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Maitolitran hinta ja halkomotin hinta on käsitelty. Mistä ei haluta puhua? Teslan dollarikurssi New Yorkissa? vm 2015 VW Passatin tarvikepakosarjan hinta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ihme buumerikysssäreitä. Espoolaiset nuoret haluavat tietää, ymmärtääkö pressaehdokas mitä Air Force ykkösten spessu editionit maksavat.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.02.2024 11:50 ^
Ihme buumerikysssäreitä. Espoolaiset nuoret haluavat tietää, ymmärtääkö pressaehdokas mitä Air Force ykkösten spessu editionit maksavat.
Mitä sää buumeri selität. Ei nuoret olleet edes syntyneet kun tuo julkaistiin. Ne mistään antiikista mitään tiedä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En ole tarkistanut väitteiden oikeellisuutta. En tosin ihmettelisi.
peksu.jpg
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei kai nyt kenenkään, joka on viime vuosina seurannut joitain muita suomalaisia uutismedioita kuin MV-lehteä tai Suomen Uutisia, tarvitse tarkistaa mitään nähdäkseen otsaluullakin, että valheellisuuteen asti vääristelevää paskapuhetta tietysti.

Just tällainen kampanjointi ajaa melkein väkisin Haaviston puolelle näissä kemuissa. Vähän jopa ärsyttää Stubbin jeesustelu siitä, miten siistinä on kampanja pidetty. Kyllä se tietää, että Suomen trumpilainen, totuusneutraali vihaoikeisto levittelee just tällaisia minkä kerkeää verkossa. Kun Stubb huomenna valitaan, toivottavasti se päästää liberaalin globalisminsa ja euromyönteisyytensä valloilleen mahdollisimman pian.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Toivottavasti sinisilmäinen federalisti siirtyy hillotolpalle ekan kauden jälkeen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.02.2024 21:29 ^
Toivottavasti sinisilmäinen federalisti siirtyy hillotolpalle ekan kauden jälkeen.
Tää on mun mielestä kiinnostava kulma. Jotenkin minäkin ajattelen, että Stubb haluaisi vielä jonkun ykkösketjun kv-tehtävän pressakauden jälkeen. Ekan kauden jälkeen se on just täyttämässä 62. Se olisi varmaan hyvä ikä, toisen 6-vuotisputken jälkeen kuitenkin jo aika vanha.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 10.02.2024 20:34 Vähän jopa ärsyttää Stubbin jeesustelu siitä, miten siistinä on kampanja pidetty.
Halla-aho kehui myös siistiä kampanjointia ja alpakatkin ovat saaneet laiduntaa vapaasti Töölössä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bhven kirjoitti: 10.02.2024 21:50
urpiainen kirjoitti: 10.02.2024 20:34 Vähän jopa ärsyttää Stubbin jeesustelu siitä, miten siistinä on kampanja pidetty.
Halla-aho kehui myös siistiä kampanjointia
Joo, tää oli kans yksi rimanalitus.

Meillä on hyvin suosittuna pressaehdokkaana rasismista korkeimmassa oikeudessa tuomittu ääriheebo, jonka johtovuorolla koko puolue asemoitui Euroopan putinistien ja äärikansallismielisten porukkaan, ja on muka jotenkin siistiä, että näistä ei edes pukahdeta.

Ja toiselta puolen, kampanjointi pysyi muka siistinä, vaikka suurpuolueen keskeisiltä tahoilta levitettiin mielisairaita salaliittoteorioita, että vapaa media panttaisi gallupeja haitatakseen yhtä ehdokasta ja mitä kaikkea niitä olikaan. Ennen kuin Persut tulivat pilaamaan Suomen poliittista kulttuuria, tällainen ei olisi ollut mahdollista, tai ainakaan kukaan ei olisi kehdannut kutsua toimintaa siistiksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Joko voi avata oluen stubbelon voitolle vai olisiko se megaluokan jinksaus?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Riippumatta siitä kumpi hirviö voittaa, toivon, että jouluhauki vaihtuu joulualpakkaan.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mikä selittää Haaviston menestystä pohjoisessa? Ekalla kiekalla ajattelin, että pohjoisessa Rehn ja Mestari keräsivät sen verran ääniä oikealta, että Haavisto nousi paikoin kärkeen. Mutta toisella kierroksella nunnukat äänestivät taas Haavistoa. Miksi?

Kuva
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2823
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Stubb on varmaan selvemmin etelän ihminen.

Ennakkoäänten kohdalla katsoin, että Häme oli ainoa varsinainen vaalipiiri, jossa ei ollut yhtään kuntaa, jossa Haavisto olisi ollut kärjessä. Lopullisessa tuloksessa taitaakin olla Vaasa (jos nyt vaalipiireillä on mitään merkitystä.) Miksi Keravalla äänestettiin Haavistoa. Sen luulisi olevan ihmisvihamielisin paikka.
Vastaa Viestiin