Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 11.04.2023 12:03 Kakkoseen Haavisto ja Rehn, jälkimmäinen voittaa jo pelkillä protestiäänillä.
Minä en usko että Rehn innostaa kovin isoja massoja uurnille. Haavistolla on varmasti paras sauma koskaan päästä läpi.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 11.04.2023 12:01
urpiainen kirjoitti: 11.04.2023 11:07 En kyllä aio äänestää Mika Aaltolaa:
No ei kai se tule olemaan kokoomuksen ehdokas? Ainakin ihan outo tyyppi mulle. Jos et olisi toistuvasti maininnut kitinästä, niin en tietäisi että joku tälläinen presidenttigallupeissa leijuva hahmo edes on olemassa.
No sen piti olla vitsi, kun tunkua selvästi on, mutta Zyssen epäilemättä korkeintaan semivakavan ehdotuksen mukaan kokoomuksen pressaehdokas tulisi tästä joukosta (ehkä juuri tässä todennäköisyysjärjestyksessä):
- Alexander Stubb
- Elina Valtonen
- Antti Häkkänen
- Risto J.N.E Penttilä
- Mika Aaltola

Mun mielestä on ihan mahdollista, että Stubb ei halua kotimaan politiikkaan ja kahden seuraavan ambitiot ovat valtioneuvostossa. Sit Aaltola on jo aika lähellä. Toki jotain Henna Virkkusta voi Zyskowiczin lista harmittaa, mut se on eri asia.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009517982.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Stubb on aina ollut epärealistisia haihatteleva dorka, jos suoraan saa sanoa. Tunnen siis kyseisen herran, enkä ikinä äänestäisi häntä. :roll: Nyt ei ole kokoomukselta mielestäni realistisia presidenttiehdokkaita ollenkaan.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tiedote, julkaisuvapaa heti:

En harkitse presidenttiehdokkaaksi ryhtymisen harkitsemisen harkitsemista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 13.04.2023 23:13 - Risto J.N.E Penttilä
Muistaakseni Risto oli aikoinaan Nusujen pressaehdokas.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kerberos I kirjoitti: 14.04.2023 7:39 Nyt ei ole kokoomukselta mielestäni realistisia presidenttiehdokkaita ollenkaan.
So Hard kirjoitti: 11.04.2023 12:06 Minä en usko että Rehn innostaa kovin isoja massoja uurnille.
JOS nämä ovat osuvia arvioita ja JOS blokkiutuminen on leimannut Haaviston punavihreään leiriin identiteettipoliittisessa jäsennyksessä (näin ehkä on: suurliberaali Davelle homous tekee Haavistosta sopimattoman pressaksi, toinen länsimainen liberaali Sivustahuutaja ei hyväksy Pekkaa, koska Haaviston mukaan valtion tulee kohdella kansalaisiaan tasapuolisesti näiden poliittisista mielipiteistä huolimatta ja kolmas ehkä oikeastikin liberaali Vagis ei voi äänestää vihreää identiteettisyistä), niin Purra/Halla-aho voi olla vahvoilla konservatiivien leirissä ja Adlercreutz/Haglundilla on mahdollisuus imeä rkp:ta laajemmin liberaalien sivistysporvarien ääniä. Kysymys ehkä kuuluu, onko jälkimmäisiä enää oikein olemassa Vagabondon lisäksi (siis sellaisia, joille ei jostain syystä kelpaisi Haavisto).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Davesta en tiedä, mutta minusta tähän maailmanaikaan kun Venäjä ja esim. tietyt Afrikan maat ratsastavat oikein agressiivisella homofobialla, voisi olla oikein perusteltua valita homo presidentti ihan vaan keskisormena. Minulle ongelma on se vihreys.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.04.2023 9:00 Davesta en tiedä, mutta minusta tähän maailmanaikaan kun Venäjä ja esim. tietyt Afrikan maat ratsastavat oikein agressiivisella homofobialla, voisi olla oikein perusteltua valita homo presidentti ihan vaan keskisormena. Minulle ongelma on se vihreys.
Miksi Haaviston edustama vihreys on ongelma presidentin roolissa? Vagabondo on sentään selkeä siinä, että ei sille ole mitään rationaalisia perusteita, vaan kyseessä on identiteettipoliittinen dogmi. Onko sulla jotain erityisiä perusteita tässä?

Kysyn ehkä siksi, että jos ensimmäisellä kierroksella on tarjolla esim. Haavisto ja Adlercreutz, mulla on aika iso kiusaus äänestää RKP:n ehdokasta. Mutta varmaan just tähän maailmanaikaan Haaviston ulkopoliittinen kokemus (ja valtioneuvostokokemus) kääntäisi vaa'an Haaviston hyväksi. Mutta mulla voi olla joku huonosti itse hahmottamani pro-vihreät bias tässä, jota voisi olla hyvä haastaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 9:14 Mutta varmaan just tähän maailmanaikaan Haaviston ulkopoliittinen kokemus (ja valtioneuvostokokemus) kääntäisi vaa'an Haaviston hyväksi. Mutta mulla voi olla joku huonosti itse hahmottamani pro-vihreät bias tässä, jota voisi olla hyvä haastaa.
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vihreys on ongelma siinä, että minä en pidä tästä menosta jossa Suomea yritetään valtiovallan toimesta pungeta ilmastoneutraali 2035 -pakkolootaan jonain partiopoikana. Presidentti joka lupailee ja horisee semmoisia tekee vaikeaksi uskottavasti pakittaa tuosta, mihin siis suuresti asetan toivoni että niin tapahtuu kun kypäräpakkoruotsikallohallitus aloittaa. Toinen vihreisiin/Haavistoon liittyvä iso ongelma on sellainen ihmisoikeuksien nimissä tapahtuva naiivius joka estää monet "common sense" toimet joita tarvitaan kriiseissä.

Stubb saa kyllä minun ääneni jos on ehdolla. Rehn/Haavisto olisin kaiteella, Haavisto/Purra olisi jo selkeä Haavisto.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2023 9:19
urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 9:14 Mutta varmaan just tähän maailmanaikaan Haaviston ulkopoliittinen kokemus (ja valtioneuvostokokemus) kääntäisi vaa'an Haaviston hyväksi. Mutta mulla voi olla joku huonosti itse hahmottamani pro-vihreät bias tässä, jota voisi olla hyvä haastaa.
Kuva
:D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.04.2023 9:21 Vihreys on ongelma siinä, että minä en pidä tästä menosta jossa Suomea yritetään valtiovallan toimesta pungeta ilmastoneutraali 2035 -pakkolootaan jonain partiopoikana. Presidentti joka lupailee ja horisee semmoisia tekee vaikeaksi uskottavasti pakittaa tuosta, mihin siis suuresti asetan toivoni että niin tapahtuu kun kypäräpakkoruotsikallohallitus aloittaa. Toinen vihreisiin/Haavistoon liittyvä iso ongelma on sellainen ihmisoikeuksien nimissä tapahtuva naiivius joka estää monet "common sense" toimet joita tarvitaan kriiseissä.

Stubb saa kyllä minun ääneni jos on ehdolla. Rehn/Haavisto olisin kaiteella, Haavisto/Purra olisi jo selkeä Haavisto.
Ok. Mulle nämä ovat pikemminkin melkeinpä perusteita tukea Haavistoa. Mutta kun kuuntelee Orpoa, tai lukee vaikka tätä: https://ek.fi/vaalit2023/suomesta-vihre ... aailmalle/, niin aika vaikea on nähdä myöskään kokoomuslaisen (jos puhutaan edes jotenkin liberaalista siivestä, jota Stubbkin edustaa) lipsuvan samoista partiopoikalootista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 9:14 Kysyn ehkä siksi, että jos ensimmäisellä kierroksella on tarjolla esim. Haavisto ja Adlercreutz, mulla on aika iso kiusaus äänestää RKP:n ehdokasta.
Mä seuraan aika mielenkiinnolla kenet RKP asettaa ehdokkaaksi, koska se voi olla realistinen vaihtoehto myös mulle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 9:26
So Hard kirjoitti: 14.04.2023 9:21 Vihreys on ongelma siinä, että minä en pidä tästä menosta jossa Suomea yritetään valtiovallan toimesta pungeta ilmastoneutraali 2035 -pakkolootaan jonain partiopoikana. Presidentti joka lupailee ja horisee semmoisia tekee vaikeaksi uskottavasti pakittaa tuosta, mihin siis suuresti asetan toivoni että niin tapahtuu kun kypäräpakkoruotsikallohallitus aloittaa. Toinen vihreisiin/Haavistoon liittyvä iso ongelma on sellainen ihmisoikeuksien nimissä tapahtuva naiivius joka estää monet "common sense" toimet joita tarvitaan kriiseissä.

Stubb saa kyllä minun ääneni jos on ehdolla. Rehn/Haavisto olisin kaiteella, Haavisto/Purra olisi jo selkeä Haavisto.
Ok. Mulle nämä ovat pikemminkin melkeinpä perusteita tukea Haavistoa. Mutta kun kuuntelee Orpoa, tai lukee vaikka tätä: https://ek.fi/vaalit2023/suomesta-vihre ... aailmalle/, niin aika vaikea on nähdä myöskään kokoomuslaisen (jos puhutaan edes jotenkin liberaalista siivestä, jota Stubbkin edustaa) lipsuvan samoista partiopoikalootista.
Sä unohdit jo että nämä on vaan sellaisia juhlapuheita. Äläkä ymmärrä väärin, minusta on hienoa jos yritysmaailma painaa pää märkänä asioita eteenpäin ja homma etenee ja T&K panoksia ja koulutusta kannattaa sellaiseen varmasti laittaa, mutta sellaista pakkoraippaa yhteiskunnalle mitä neutraalius 2035 vaatisi josta ei ole kenellekään mitään etua en kannata yhtään. Virallinen tavoite voi hyvin olla sama 2050 kuin muullakin EU:lla.

Stubb kyllä toimii presidenttinä varmasti hallituksen kanssa yhdessä linjassa. Haavistosta en usko. Ympäristöasioista tulisi samanlaisia kuin Halosen miinatouhut. Maailmalla toimittaisiin Suomen edun vastaisesti ja omavaltaisesti omalla agendalla.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Haaviston vihreys tuntuu haalenneen aika paljon viime vuosina. En edes muista milloin viimeksi olisi tullut joku järjetön miljardeja maksava lillukanvarsiensitomisajatus suusta. Tosin en ole niin tarkasti seurannut.


Ongelmana raskaat rikokset, jotka hallituskaverit pesi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.04.2023 9:30 Sä unohdit jo että nämä on vaan sellaisia juhlapuheita.
:doh: touché

Joo, näen kyllä pointin, että jos tavoite 2035:stä tulee maksoi mitä maksoi -pakkopaita, ja järkeviä toimia ei saada ajoissa tehtyä, niin sitten loppupuolella tosiaan tehdään typeriä toimia. Itse ehkä ajattelen sen sellaisena ohjaavana tavoitteena, joka pyritään saavuttamaan järkevästi, mutta ei ehkä saavuteta. Hyvä, että tavoite on edellä muuta EU:ta, se asemoi minusta Suomen oikein eturintamaan, kuten EK juhlapuheessa sanoo.

Bluntlyn raskaat rikokset kuulostaa taas kerran joltain vähän todellisuusneutraalilta fantasialta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 9:37 Bluntlyn raskaat rikokset kuulostaa taas kerran joltain vähän todellisuusneutraalilta fantasialta.
Viitannee virka-aseman väärinkäyttöön Al-Holin tapauksen yhteydessä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006413006.html

Mä olen kanssa samaa mieltä, että Haavisto selvisi tuosta ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia vain ja ainoastaan hallitusyhteistyön turvaamiseksi. Kyseisenlainen alaisen painostaminen sotii vahvasti omaa oikeustajuani vastaan, niin on mahdollista että uskon tässä helpommin uhria kuin syytettyä, joten se voi vaikuttaa mielipiteeseeni.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 9:37
So Hard kirjoitti: 14.04.2023 9:30 Sä unohdit jo että nämä on vaan sellaisia juhlapuheita.
:doh: touché

Joo, näen kyllä pointin, että jos tavoite 2035:stä tulee maksoi mitä maksoi -pakkopaita, ja järkeviä toimia ei saada ajoissa tehtyä, niin sitten loppupuolella tosiaan tehdään typeriä toimia. Itse ehkä ajattelen sen sellaisena ohjaavana tavoitteena, joka pyritään saavuttamaan järkevästi, mutta ei ehkä saavuteta. Hyvä, että tavoite on edellä muuta EU:ta, se asemoi minusta Suomen oikein eturintamaan, kuten EK juhlapuheessa sanoo.

Bluntlyn raskaat rikokset kuulostaa taas kerran joltain vähän todellisuusneutraalilta fantasialta.
Summa summarum kuitekin - jos joku tähän maailmanaikaan perustelee Haaviston äänestämättömyyttä homoudella, kannattaa ihan oikeasti mennä peilin eteen ja kysyä että miksi on huono ihminen. Maailma tarvitsee tämmöiselle vastapainoa.

https://www.bbc.com/news/world-africa-65034343

Minusta olisi hienoa nähdä Haavisto haastamassa näitä paskahousuja maailman keskeisillä foorumeilla.

Olen itsekin joskus aikaisemmin ajatellut, että homoudesta voisi olla haittaa Suomen valtiosuhteille, mutta nyt siitä olisi korkeintaan haittaa sellaisille suhteille joilla ei ole enää mitään merkitystä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.04.2023 9:54 Summa summarum kuitekin - jos joku tähän maailmanaikaan perustelee Haaviston äänestämättömyyttä homoudella, kannattaa ihan oikeasti mennä peilin eteen ja kysyä että miksi on huono ihminen. Maailma tarvitsee tämmöiselle vastapainoa.

https://www.bbc.com/news/world-africa-65034343

Minusta olisi hienoa nähdä Haavisto haastamassa näitä paskahousuja maailman keskeisillä foorumeilla.

Olen itsekin joskus aikaisemmin ajatellut, että homoudesta voisi olla haittaa Suomen valtiosuhteille, mutta nyt siitä olisi korkeintaan haittaa sellaisille suhteille joilla ei ole enää mitään merkitystä.
Mä olen samaa mieltä. Paitsi ehkä niin päin, että aiemmin olin taipuvainen ajattelemaan, että ehdokkaan/pressan seksuaalisella suuntautumisella ei ole eikä saa olla väliä. Mutta nyt se on kyllä kääntymässä plussaksi, mainitsemistasi syistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Jos Haavistosta tulisi TP, niin miten käy päätyönään realitysarjoja kiertävälle Antonio- puolisolle? Meneekö työt alta? Olisi julma kohtalo.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 14.04.2023 9:45
urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 9:37 Bluntlyn raskaat rikokset kuulostaa taas kerran joltain vähän todellisuusneutraalilta fantasialta.
Viitannee virka-aseman väärinkäyttöön Al-Holin tapauksen yhteydessä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006413006.html

Mä olen kanssa samaa mieltä, että Haavisto selvisi tuosta ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia vain ja ainoastaan hallitusyhteistyön turvaamiseksi. Kyseisenlainen alaisen painostaminen sotii vahvasti omaa oikeustajuani vastaan, niin on mahdollista että uskon tässä helpommin uhria kuin syytettyä, joten se voi vaikuttaa mielipiteeseeni.
Mutta siis kaiken oikeusasiahenkilön ja PeVin selvittelyn jälkeen lopputulema oli se, että suomalaisten hakeminen leiriltä oli oikein ja jopa velvollisuus, neliraajajarruttavan pääkonsulin jyrkässäkin ohjeistamisessa ja lopulta syrjään siirtämisessä ei ollut mitään moitittavaa, ja loppujen lopuksi ainoa Haaviston synti oli se, että hän alkoi valmistella pääkonsulin siirtoa pois koko pääkonsulin tehtävästä eikä vain tämän asian parista. Ja tätäkään siirtoa ei koskaan toteutettu, vain valmisteltiin ja valmistelut keskeytettiin. (Ja oliko vielä niin, että tätäkään asiantuntijoiden enemmistö ei pitänyt moitittavana.) Mun mielestä on ihan psykoosikamaa nähdä tässä Haaviston syyllistyneen "raskaisiin rikoksiin" jotka estäisivät pressana toimimisen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 10:04 Mutta siis kaiken oikeusasiahenkilön ja PeVin selvittelyn jälkeen lopputulema oli se, että suomalaisten hakeminen leiriltä oli oikein ja jopa velvollisuus, neliraajajarruttavan pääkonsulin jyrkässäkin ohjeistamisessa ja lopulta syrjään siirtämisessä ei ollut mitään moitittavaa, ja loppujen lopuksi ainoa Haaviston synti oli se, että hän alkoi valmistella pääkonsulin siirtoa pois koko pääkonsulin tehtävästä eikä vain tämän asian parista. Ja tätäkään siirtoa ei koskaan toteutettu, vain valmisteltiin ja valmistelut keskeytettiin. (Ja oliko vielä niin, että tätäkään asiantuntijoiden enemmistö ei pitänyt moitittavana.) Mun mielestä on ihan psykoosikamaa nähdä tässä Haaviston syyllistyneen "raskaisiin rikoksiin" jotka estäisivät pressana toimimisen.
Mun mieleen on jäänyt kuva, että Haavisto yritti pakottaa virkamiehen tekemään valtuutensa ylittäviä päätöksiä, koska asiasta ei oltu valmiita ottamaan poliittista vastuuta ja päättämään asioista oikeassa järjestyksessä ja kun ei onnistunut, niin siirsi syrjään päätöksenteosta ja tosiaan valmisteli rangaistukseksi siirtoa kokonaan pois vähempiarvoisiin tehtäviin, jonka sitten onneksi jäi vain suunnnitelmaksi.

Mutta olen samaa mieltä, ettei tämä ole pressan tehtävät estävä rikos. Se asia on selvitetty ja virallisen kaaren mukaan loppuun käsitelty. Mä en arvosta woke -ajatusmallia, jossa yksi töppäys tekee ihmisestä ikuisesti kelvottoman.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 14.04.2023 10:16 Mun mieleen on jäänyt kuva, että Haavisto yritti pakottaa virkamiehen tekemään valtuutensa ylittäviä päätöksiä, koska asiasta ei oltu valmiita ottamaan poliittista vastuuta ja päättämään asioista oikeassa järjestyksessä ja kun ei onnistunut, niin siirsi syrjään päätöksenteosta ja tosiaan valmisteli rangaistukseksi siirtoa kokonaan pois vähempiarvoisiin tehtäviin, jonka sitten onneksi jäi vain suunnnitelmaksi.

Mutta olen samaa mieltä, ettei tämä ole pressan tehtävät estävä rikos. Se asia on selvitetty ja virallisen kaaren mukaan loppuun käsitelty. Mä en arvosta woke -ajatusmallia, jossa yksi töppäys tekee ihmisestä ikuisesti kelvottoman.
Sulle on jäänyt väärät mielikuvat. Näin nämä asiat koetaan. Ainoa, mikä todettiin motitittavaksi, oli tuo keskeytetty hanke pääkonsulin siirtämiseksi kokonaan pois tehtävästään. Kun asia oli ajankohtainen, summasin sen Haaviston "raskaan rikoksen" näin (käsittääkseni tämän jälkeen ei ole ilmennyt mitään syytä muuttaa arviota):
urpiainen kirjoitti: 10.12.2020 15:09
Vagabondo kirjoitti: 10.12.2020 14:56
urpiainen kirjoitti: 10.12.2020 14:40 No IS:n mukaan Haaviston ei katsottu painostaneen konsulipäällikköä mihinkään, saati sitten laittomuuksiin?
Eli pelkkää kuvitelmaa raadin mielestä :sir:

Ei kai siinä sitten mitään.
Niin. Voisi kai ajatella, että tämä meni jotenkin näin:
1. Pääministeri ja Haavisto halusivat pelastaa suomalaiset lapset leiriltä.
2. Hallitus ei halunnut tehdä asiasta poliittista päätöstä.
3. Haavisto käski virkamiestä hoitamaan operaation.
4. Virkamies kieltäytyi noudattamasta käskyä ilman hallituksen päätöstä asiasta.
5. Haavisto nimitti erityisedustajan hoitamaan asiaa, joka hoitikin jutun ilman sitä hallituksen päätöstä.
6. Haavisto halusi siirtää hankalan virkamiehen toisiin hommiin.
7. Asiasta nousi kohu ja Haavisto peruutti siirtoaikeensa.

IS:n mukaan PeV siis totesi, että kohta 6 yllä rikkoi lakia (julkisella puolella virkamies on hyvin suojattu myös esimiehiä vastaan), muissa kohdissa ei ongelmaa. Maallikkona tietysti voisi ajatella, että jos PeV:n mukaan (i) hallituksen päätöstä ei tarvittu asian viemiseksi eteenpäin ja (ii) Haaviston ohjauksessa virkamiehen suuntaan ei ollut kyse painostuksesta laittomuuksiin vaan ihan asiallisesta tehtävänannosta, niin virkamiehen kieltäytyminen itsessään saattaa olla ongelmallinen. Vai missaanko jotain?
urpiainen kirjoitti: 17.12.2020 10:40
James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2020 10:28
urpiainen kirjoitti: 17.12.2020 10:20 Haaviston ainoa moitittavaksi todettu toimi oli siis aloittaa kyseenalainen HR-prosessi, jonka itse perui saatuaan lisäinformaatiota (aika moni PeV:n asiantuntijalausunto keksittyi juuri tähän: ministeriön johtovirkamiesten olisi pitänyt alun alkaenkin paremmin informoida Haavistoa prosessin oikeaoppisesta eteenpäinviemisestä).
Tietämättömyys laista ei kelpaa validiksi puolustukseksi.
Joo, mut tämä kaikki on jotain sinänsä tärkeää mutta ulkopoliittisesti tosi mielenkiinnotonta työjuridiikkaa. Kuten Haavisto sanoi, hän paneutuu peVin kritiikkiin ja korjaa toimintaansa hallintohenkilönä. Sama varmaan tehdään UM:n HR-hommissa laajemminkin. Minunkin luottamukseni Haaviston osaamiseen teknisenä esimiehenä (jos sellaista on koskaan ollut) koki tässä kolauksen; en ehkä palkkaisi häntä organisaatiooni HR-johtajaksi. Mutta en oikein näe, että jos aiemmin on ollut korkea luottamus Haavistoon ulkopoliittisena toimijana, nyt tämä luottamus koki kolauksen: niissä poliittisissa toimissa ei todettu moitittavaa.

Kyllähän nyt otsaluullakin näkee, että tässä on haistettu tilaisuus saada Haavisto jostain, ihan sama mistä, kiinni, ja rakentaa kohua sille, vaikka asiasiällöllisesti aihetta ei olisikaan. Ihan typerää teeskennellä muuta.

Kitinä-disclaimer: Edelleen, minusta vihreiden diilaus asian kanssa ei ole ollut tyylikästä, ja ehkä tulevaisuutta ajatellen olisi ollut hyvä näyttää esimerkkiä ja erota.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.04.2023 9:54
Summa summarum kuitekin - jos joku tähän maailmanaikaan perustelee Haaviston äänestämättömyyttä homoudella, kannattaa ihan oikeasti mennä peilin eteen ja kysyä että miksi on huono ihminen. Maailma tarvitsee tämmöiselle vastapainoa.

Tutkin tätä sydämessäni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2023 10:29 Sulle on jäänyt väärät mielikuvat. Näin nämä asiat koetaan. Ainoa, mikä todettiin motitittavaksi, oli tuo keskeytetty hanke pääkonsulin siirtämiseksi kokonaan pois tehtävästään.
No just tuo keskeytetty hanke olikin mun mielestä se Haaviston tekemä virhe. Sivistysvaltiossa tuollaisen kostotoimen suorittamisen mahdollisuus ei pitäisi tulla edes mieleen. Mutta mulla nyt tuppaa olemaan heikko toleranssi huonoon johtamiseen...

Mutta ihmisten poliittinen muisti on lyhyt ja en mäkään olisi tätä keissiä tähän hätään muistanut, jos Bluntly ei olisi nostanut Haaviston "kovia rikoksia" puheenaiheeksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin