Hevin suosio

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Mistä se johtuu? Ja onko se samanlaista kuin ennenkin nupit kaakkoon, älyttömän kohkauksen ylistyslauluja ja vain yhteen riffiin perustuvia biisejä?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

McJanne kirjoitti: 11.01.2023 17:41 Hevin suosio perustuu enimmäkseen siihen, että se on pääsääntöisesti ensimmäinen osasto, jonne kauppaan tuleva saapuu.
Miksi se muuten on näin? Tosi hankalaa kerätä koriin ensin salaatit ja yrtit, ja sitten päälle kaikenlaista raskasta murskaamaan ne. Hevin pitäisi tulla lopussa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 11.01.2023 17:45
McJanne kirjoitti: 11.01.2023 17:41 Hevin suosio perustuu enimmäkseen siihen, että se on pääsääntöisesti ensimmäinen osasto, jonne kauppaan tuleva saapuu.
Miksi se muuten on näin? Tosi hankalaa kerätä koriin ensin salaatit ja yrtit, ja sitten päälle kaikenlaista raskasta murskaamaan ne. Hevin pitäisi tulla lopussa!
Mä yritän viritellä hevit siihen kärryn etuosaan ja jättää painaville tuotteille tilaa kärryn takaosaa, ettei mene hevit lyttyyn.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 11.01.2023 17:45 Miksi se muuten on näin? Tosi hankalaa kerätä koriin ensin salaatit ja yrtit, ja sitten päälle kaikenlaista raskasta murskaamaan ne. Hevin pitäisi tulla lopussa!
Kierrät vaan kaupan kahteen kertaan kuten kaikki muutkin tekee.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

McJanne kirjoitti: 11.01.2023 17:41 Hevin suosio perustuu enimmäkseen siihen, että se on pääsääntöisesti ensimmäinen osasto, jonne kauppaan tuleva saapuu.
Lähikaupassa onkin noin, mutta kävin tänään Prismassa (jonne ei tosiaan tulla viihtymään vaan on vain hyllyrivejä tehokkaasti.) Hevi osasto toki ekana, jos kiertää kodintavara-alueen kautta, mutta koska useimmiten ostan ruokaa, se on täysin sivussa kaikesta muusta ruoasta ja jää käymättä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

:off: :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 12.01.2023 11:56:off: :kele:
No emmä tiiä onko toi nyt niin kaukana aiheesta. Puunuijalla tulee hyvä perunamuussi. Joten sun diskleimeri on ehkä tarpeeton :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

:lol:
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Mut jos puhutaan heavymetalin suosiosta...

...niin varmaan alkujaan ollut niin poikkeavaa Led Zeppelinin innoittamana, että vetänyt nuorempaa sukupolvea puoleensa osittain siksi, että tehdään pesäeroa kalkkiksista. Sitten sen jälkeen musiikkityyli on kehittynyt, soittajien taidot lisääntyneet, hevi on saanut jalansijaa myös kaupallisilla radiokanavilla ja tullut tutuksi sitä myöten laajemmalle kuulijakunnalle. Eihän ollut kuin hetki sitten, kun sitä kuuli radiosta tasan vain Radiomafiasta. Nyt soi lähes joka toisella kanavalla ajoittain.

Itse kuuntelen heviä sen melodisuuden vuoksi. Hevillä on vahvat juuret klassisessa musiikissa, löytyy paljon samoja komponentteja rytmityksestä, intervalleista ja nykyään jopa lyriikkaosuuksista, kun moni klassisen koulutuksen saanut naislaulaja on viimeisen parin vuosikymmenen aikana buukattu hevobändiin. Toimii.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Mielenkiintoinen sosiologinen kysymys miksi Suomi on raskaan musiikin maa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homeboy65 kirjoitti: 12.01.2023 13:49 Mielenkiintoinen sosiologinen kysymys miksi Suomi on raskaan musiikin maa.
Vastaapa itse ensin! Vähän kunnianhimoa näihin aloituksiisi!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Homeboy65 kirjoitti: 12.01.2023 13:49 Mielenkiintoinen sosiologinen kysymys miksi Suomi on raskaan musiikin maa.
Koska täällä on hevisauruksia. Muualla kuolivat pois miljoonia vuosia sitten.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 12.01.2023 15:24
Homeboy65 kirjoitti: 12.01.2023 13:49 Mielenkiintoinen sosiologinen kysymys miksi Suomi on raskaan musiikin maa.
Vastaapa itse ensin! Vähän kunnianhimoa näihin aloituksiisi!
Pohjoisen kansan karu, puolisivistynyt mentaliteetti. Muuta syytä en keksi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mua aina vähän vierastuttaa nämä pohjoiseen kansaluonteeseen vetoavat fantasiat. Eiks vois vaikka ajatella, että hevi on kuitenkin aika tekninen ja vaativa tyyli, sopii paremmin tänne musiikkiopistojen luvattuun maahan kuin nuotiorämpyttäjien ja illanistujaisviihdyttäjien kontekstiin? (Tää on aito kysymys, mähän en ymmärrä musiikista yhtään mitään,)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 13.01.2023 10:09 ^ Mua aina vähän vierastuttaa nämä pohjoiseen kansaluonteeseen vetoavat fantasiat. Eiks vois vaikka ajatella, että hevi on kuitenkin aika tekninen ja vaativa tyyli, sopii paremmin tänne musiikkiopistojen luvattuun maahan kuin nuotiorämpyttäjien ja illanistujaisviihdyttäjien kontekstiin? (Tää on aito kysymys, mähän en ymmärrä musiikista yhtään mitään,)
Minua ainakin ihmetyttää väite että hevi on teknisesti vaativaa. Mitä teknistä vaativuutta on laittaa nupit kaakkoon ja soittaa biisejä joissa ei ole muuta kuin yksi ainoa riffi? Tylsän, kornin ja yksinkertaisen musiikin soittaminen on teknisesti vaativaa?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No linkkaahan joku näiden tuolilla istuvien mies ja kitara horisijoiden biisi, joka olisi edes jotenkin teknisesti vaativa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Bluntly kirjoitti: 13.01.2023 10:17 No linkkaahan joku näiden tuolilla istuvien mies ja kitara horisijoiden biisi, joka olisi edes jotenkin teknisesti vaativa.
Kyllä sinun pitäisi tajuta että on aivan alkeellista logiikkaa puolustaa yhtä huonoutta toisella huonoudella.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 13.01.2023 10:13
urpiainen kirjoitti: 13.01.2023 10:09 ^ Mua aina vähän vierastuttaa nämä pohjoiseen kansaluonteeseen vetoavat fantasiat. Eiks vois vaikka ajatella, että hevi on kuitenkin aika tekninen ja vaativa tyyli, sopii paremmin tänne musiikkiopistojen luvattuun maahan kuin nuotiorämpyttäjien ja illanistujaisviihdyttäjien kontekstiin? (Tää on aito kysymys, mähän en ymmärrä musiikista yhtään mitään,)
Minua ainakin ihmetyttää väite että hevi on teknisesti vaativaa. Mitä teknistä vaativuutta on laittaa nupit kaakkoon ja soittaa biisejä joissa ei ole muuta kuin yksi ainoa riffi? Tylsän, kornin ja yksinkertaisen musiikin soittaminen on teknisesti vaativaa?
Heavy on vähän samanlainen sana kuin rock tai jazz. Niin laaja, ettei se itsessään kerro vielä juuri mitään. Heavyn tapauksessa siitä voidaan lähinnä päätellä että soundimaailma on hieman raskaampi kuin rock musiikissa. Tätä sitten hämärtää se, että tässä vuosikymmenten saatossa kun vaikutteita on imetty ristiin ja rastiin, niin jossain pop biisissä saattaa olla rankemmat soundit kuin siinä alkuperäisessä ja aidossa heavymusiikissa siellä 70-luvulla.

Näin ollen keskustelu siitä onko heavyn soittaminen teknisesti vaativaa aivan absurdi. Siihen voi vain vastata, että osa on ja osa ei.

Ja vaikka mä olen kallellaan tuonne proken ja jazzin suuntaan, niin haluan painottaa, että tunne ja sisältö on paljon tärkeämpää kuin tekninen vaativuus. Se soittajan tekninen suvereniteetti pitää siis osata valjastaa vahvaan tulkintaan eikä keskittyä briljeeraamaan sillä teknisellä taituruudella. Syy miksi mä en jaksa ihan kauheasti innostua klassisesta musiikista.

Mutta jos halutaan selitellä heavyn suosiota, niin ensimmäisten vuosikymmenten jälkeen siinä on vahvasti keskitytty luomaan soundia joka soi hyvin huonossa äänentoistossa. Itseasiassa suurin osa heavysta soi hyvin ainoastaan huonolla äänentoistolla. Hifi vermeillä soundi jää pliisuksi ja sävyttömäksi, mutta todella surkeallakin äänentoistolla ne potkii munilla kun on loudness nappi pohjassa. Erittäin kuluttajaystävällistä tavallaan, mutta samalla syy miksi minä en enää nykyisellään paljoa kuuntele heavy musiikkia.

Mutta tietyt klassikot toimii aina, kuten Dream Theaterin A Chance Of Seasons:
(Kannattaa varata hetki aikaa, kun tää on aika pitkä biisi. Hiukkasen enemmän variaatiota kuin vain 1 riffi :wink: )



EDIT: Toi tekele on sen verran tuhti, ettei todennäköisesti oikein aukene vielä ekalla kerralla, joten kannattaa käydä ainakin pari kolme kertaa kuuntelemassa ajatuksella keskittyen. Sitten jos kokonaisuus aukeaa, niin tässä riittää kuunneltavaa ikuisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 13.01.2023 11:05
Homeboy65 kirjoitti: 13.01.2023 10:13
urpiainen kirjoitti: 13.01.2023 10:09 ^ Mua aina vähän vierastuttaa nämä pohjoiseen kansaluonteeseen vetoavat fantasiat. Eiks vois vaikka ajatella, että hevi on kuitenkin aika tekninen ja vaativa tyyli, sopii paremmin tänne musiikkiopistojen luvattuun maahan kuin nuotiorämpyttäjien ja illanistujaisviihdyttäjien kontekstiin? (Tää on aito kysymys, mähän en ymmärrä musiikista yhtään mitään,)
Minua ainakin ihmetyttää väite että hevi on teknisesti vaativaa. Mitä teknistä vaativuutta on laittaa nupit kaakkoon ja soittaa biisejä joissa ei ole muuta kuin yksi ainoa riffi? Tylsän, kornin ja yksinkertaisen musiikin soittaminen on teknisesti vaativaa?
Heavy on vähän samanlainen sana kuin rock tai jazz. Niin laaja, ettei se itsessään kerro vielä juuri mitään. Heavyn tapauksessa siitä voidaan lähinnä päätellä että soundimaailma on hieman raskaampi kuin rock musiikissa. Tätä sitten hämärtää se, että tässä vuosikymmenten saatossa kun vaikutteita on imetty ristiin ja rastiin, niin jossain pop biisissä saattaa olla rankemmat soundit kuin siinä alkuperäisessä ja aidossa heavymusiikissa siellä 70-luvulla.

Näin ollen keskustelu siitä onko heavyn soittaminen teknisesti vaativaa aivan absurdi. Siihen voi vain vastata, että osa on ja osa ei.

Ja vaikka mä olen kallellaan tuonne proken ja jazzin suuntaan, niin haluan painottaa, että tunne ja sisältö on paljon tärkeämpää kuin tekninen vaativuus. Se soittajan tekninen suvereniteetti pitää siis osata valjastaa vahvaan tulkintaan eikä keskittyä briljeeraamaan sillä teknisellä taituruudella. Syy miksi mä en jaksa ihan kauheasti innostua klassisesta musiikista.

Minua ihmetyttää sellainen analogia että jos joku soittaa tosi raa'asti ja aika osaamattomasti niin silloin soitossa on fiilistä. Jos joku muusikko on taas teknisesti taitava virtuoosi niin silloin fiilis puuttuu. Ei se noin mene.
Sitten oli edesmennyt Klaus Järvinen joka tuntui asennoituvan niin että musiikki on pelkkää tekniikkaa, hän ei tuntunut ymmärtävän musiikin puhtaasti tunnelmallisia ja sosiaalisia puolia.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 13.01.2023 11:05
Mutta jos halutaan selitellä heavyn suosiota, niin ensimmäisten vuosikymmenten jälkeen siinä on vahvasti keskitytty luomaan soundia joka soi hyvin huonossa äänentoistossa. Itseasiassa suurin osa heavysta soi hyvin ainoastaan huonolla äänentoistolla. Hifi vermeillä soundi jää pliisuksi ja sävyttömäksi, mutta todella surkeallakin äänentoistolla ne potkii munilla kun on loudness nappi pohjassa. Erittäin kuluttajaystävällistä tavallaan, mutta samalla syy miksi minä en enää nykyisellään paljoa kuuntele heavy musiikkia.
Kyllä hevi paranee kunnon laitteilla kuunneltaessa, mutta moni muu musa paranee niin helkutisti enemmän, että hevi jää jalkoihin.

Ei nyt varsinaisesti heviä, mutta Rollins Band End of Silence on mielestäni aika hyvä esimerkki siitä, miltä laadukas heviäänite voi kuulostaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 13.01.2023 11:16 Minua ihmetyttää sellainen analogia että jos joku soittaa tosi raa'asti ja aika osaamattomasti niin silloin soitossa on fiilistä. Jos joku muusikko on taas teknisesti taitava virtuoosi niin silloin fiilis puuttuu. Ei se noin mene.
Sitten oli edesmennyt Klaus Järvinen joka tuntui asennoituvan niin että musiikki on pelkkää tekniikkaa, hän ei tuntunut ymmärtävän musiikin puhtaasti tunnelmallisia ja sosiaalisia puolia.
Sä et nyt selvästi kuunnellut mun linkkaamaa kappaletta ennen kuin aloit mutuilemaan, koska se on mullakin vielä kesken tossa taustalla :kele:

Sun ensimmäinen väite on taas ihan päätön. Esität jotain mitään kukaan ei ole sanonut ja hyökkäät sitä vastaan. Ilmeisesti vielä odotat jonkun sitä kommentoivan. Jos se oli mielestäsi vastaus johonkin mitä mä sanoin, niin lue mun viesti uudestaan.

Jälkimmäinen taas on ihan paskaa. Klasu antoi tälle täyden kympin:



Toki teknisesti täydellinen niin soiton, sovituksen, soundien, äänityksen kuin masteroinninkin suhteen, mutta myös täynnä tunnetta. Klasun vaatimustaso vaan oli todella korkealla. Vain täydelliset tekeleet sai varauksettomat kehut. Jos tätä ei ylistä, niin vika on kuuntelijassa :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.01.2023 11:18 Kyllä hevi paranee kunnon laitteilla kuunneltaessa, mutta moni muu musa paranee niin helkutisti enemmän, että hevi jää jalkoihin.
Mulla on monta levyä, joista todella pidin, jääneet pysyvästi hyllyyn, kun nykyinen äänentoisto paljasti niiden sävyttömyyden ja leikatun bassotoiston latteuden, kun bassoja ei enää keinotekoisesti vahvisteta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 13.01.2023 11:27
Homeboy65 kirjoitti: 13.01.2023 11:16 Minua ihmetyttää sellainen analogia että jos joku soittaa tosi raa'asti ja aika osaamattomasti niin silloin soitossa on fiilistä. Jos joku muusikko on taas teknisesti taitava virtuoosi niin silloin fiilis puuttuu. Ei se noin mene.
Sitten oli edesmennyt Klaus Järvinen joka tuntui asennoituvan niin että musiikki on pelkkää tekniikkaa, hän ei tuntunut ymmärtävän musiikin puhtaasti tunnelmallisia ja sosiaalisia puolia.
Sä et nyt selvästi kuunnellut mun linkkaamaa kappaletta ennen kuin aloit mutuilemaan, koska se on mullakin vielä kesken tossa taustalla :kele:

Sun ensimmäinen väite on taas ihan päätön. Esität jotain mitään kukaan ei ole sanonut ja hyökkäät sitä vastaan. Ilmeisesti vielä odotat jonkun sitä kommentoivan. Jos se oli mielestäsi vastaus johonkin mitä mä sanoin, niin lue mun viesti uudestaan.

Ymmärsit väärin. Ensimmäinen väitteeni tarkoitti että moni noin yleensä (EI Kitinässä siis) esittää tuollaisen analogian.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 13.01.2023 11:05
Homeboy65 kirjoitti: 13.01.2023 10:13
urpiainen kirjoitti: 13.01.2023 10:09 ^ Mua aina vähän vierastuttaa nämä pohjoiseen kansaluonteeseen vetoavat fantasiat. Eiks vois vaikka ajatella, että hevi on kuitenkin aika tekninen ja vaativa tyyli, sopii paremmin tänne musiikkiopistojen luvattuun maahan kuin nuotiorämpyttäjien ja illanistujaisviihdyttäjien kontekstiin? (Tää on aito kysymys, mähän en ymmärrä musiikista yhtään mitään,)
Minua ainakin ihmetyttää väite että hevi on teknisesti vaativaa. Mitä teknistä vaativuutta on laittaa nupit kaakkoon ja soittaa biisejä joissa ei ole muuta kuin yksi ainoa riffi? Tylsän, kornin ja yksinkertaisen musiikin soittaminen on teknisesti vaativaa?
Heavy on vähän samanlainen sana kuin rock tai jazz. Niin laaja, ettei se itsessään kerro vielä juuri mitään. Heavyn tapauksessa siitä voidaan lähinnä päätellä että soundimaailma on hieman raskaampi kuin rock musiikissa. Tätä sitten hämärtää se, että tässä vuosikymmenten saatossa kun vaikutteita on imetty ristiin ja rastiin, niin jossain pop biisissä saattaa olla rankemmat soundit kuin siinä alkuperäisessä ja aidossa heavymusiikissa siellä 70-luvulla.

Näin ollen keskustelu siitä onko heavyn soittaminen teknisesti vaativaa aivan absurdi. Siihen voi vain vastata, että osa on ja osa ei.
Olet varmasti oikeassa. Mun aikanaan tuntemani hevijampat olivat kaikki jotain maaseudun musiikkiopistossa lukemattomia tunteja treenanneita kitaratiluttajia, eli otokseni on varmaan vääristynyt.

Toisena hypoteesina hakisin ehkä jotain sellaista, että suomalainen nuorisokulttuurimurros myös maaseudulla tapahtui myöhemmin kuin anglo-amerikkalaisessa maailmasa, jolloin hevin synty osui tarkemmin kulttuurimurroskohdalle, jolloin myös nuoriso kääntyi omasta musiikkiperinteestä ja muista kielialueista nimenomaan anglo-amerikkalaiseen maailmaan. Onko tässäkään mitään järkeä, vai onko mun vain hyväksyttävä Homie-teoria rankkojen arktisten olojen rankasta kansanluonteesta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Hevin suosio

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 13.01.2023 11:33 Ymmärsit väärin. Ensimmäinen väitteeni tarkoitti että moni noin yleensä (EI Kitinässä siis) esittää tuollaisen analogian.
Miksi sä sitten ikäänkuin vastasit mulle, jos kerran halusit puhua ihan muusta? Ja toisaalta kun kerran lainasit mun viestin, niin miksi et vastannut siihen mun viestiin, kun mä kerran vaivauduin kommentoimaan sun esittämiä pointteja? Ei tuollainen peli oikein rakenna keskustelua eteenpäin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin