Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Yleinen lätinä jä kitinä

Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Ei kaupallistetettavaa vain tutkijan omilla rahoilla
0
Ei ääniä
Ei kaupallistettavaa saa tutkia myös apurahalla
1
14%
Kaupallistettavuus ei ole kriteeri asiaa mietittäessä
6
86%
 
Ääniä yhteensä: 7

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Twitterissä on kiertänyt tämä

Kuva
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 15.02.2023 9:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla on vähän fifty-sixty. Toisaalta olen sitä mieltä, että Mesopotamian äiti-tytär -suhdetta ei välttämättä kannata isolla rahalla tutkia, mutta sitten kuitenkin kannatan esim. tähtitiedettä vaikka ei silläkään välttämättä paljoa lyhyen tähtäimen kaupallistettavaa ole. Siitä taas tullaan siihen, että eihän se, mikä mua sattuu kiinnostamaan, ole kovin objektiivinen näkökanta.
Eli en olisi ehdottomasti sanomassa, että vain "hyödyllisiä" asioita pitää tutkia.

Pallotin alimmaisen vaihtoehdon
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei-kaupallistettavaan tutkimukseen voitaisiin myöntää määrärahaa, mutta summat tuli ruuvata huomattavasti alemmaksi.

Esimerkiksi kyseisessä tapauksessa pilkkua yksi tai kaksi paikkaa vasemmalle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Taas jotain mihin ei voi olla mitään perusteltua kantaa tällä sivistystasolla. Pelkästään kaupallista tutkimusta tekevä yhteiskunta kuulostaa ankealta paikalta, niin pallotin alimman.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16638
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Akatemialla on jo niin pienet määrärahat, että eivät pysty rahoittamaan edes kaikkia niitä hankkeita, jotka saavat erittäin kriittisiltä kansainvälisiltä, tieteellisiltä arvioijilta täydet pisteet tieteellisestä laadusta. Minusta olisi näin ollen hyvä, jos Akatemian myöntövaltuutusta jopa kasvatettaisiin, se on kuitenkin tutkimuksen rahoitusjärjesrätelmässä ainoa instrumentti, joka katsoo pelkkää laatua, ei mitään muita juttuja. Toki muussakin tutkimuksessa on varottava, että poliitikot eivät pääse neukkutyyliin valvomaan tieteen ideologista sopivuutta, vaikka persut tätä jatkuvasti ehdottavatkin.

Paraatiesimerkki hyödyttömästä tutkimuksesta olisi ehkä TKK:n kylmälabra, jonka itsetarkoituksellisessa ennätystehtailussa juuri kukaan ei etukäteen nähnyt mitään hyötypotentiaalia. Mut sen takia Suomi on auvikuvantamislaitteiden suurvalta.

Se on sitten toki eri juttu, että pitääkö joka kepuopistossa olla oma, naurettavan pieni ja kv-tutkimuksen näkökulmasta mitätön ja mielenkiinnoton Mesopotamian laitoksensa.

Tämä nimenomainen tutkimus on tietysti tosi huono esimerkki, että luulisi jopa persuille olevan selvää, että ideologian ja median suhde Venäjällä on asia, jota lännessä yleensä ja Suomessa erityisesti on syytä ymmärtää tutkimusperäisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16638
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Talousteorian mukaan vastaus on toki selvä: julkinen panos on suunnattava ei-kaupallistettavaan tutkimukseen, koska se on TKI-järjestelmän perusta ja sen uusiutumisen ja kehittymisen elinehto, ja yksityiset tahot rahoittavat sitä paljon alle optimaalisen tahon, koska hyödyt leviävät laajalle.

Lisäksi tietysti suurin osa maailman innovaatioista tehdään muualla kuin pienessä Suomessa, jolloin Suomen absorptiokykyä on syytä rakentaa korkeatasoisella, ei-kaupallistettavalla perustutkimuksella.
Viimeksi muokannut urpiainen, 15.02.2023 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hokasin, että äänestykseni on siten kovin tymä, että moni saattaisi olla sitä mieltä, että esim. ilmastonmuutoksen perustutkimuksen ja mesopotamian äiti-tytär suhteen tutkimusta ei saisi niputtaa samaan blokkiin, vaikka kumpikaan ei varsinaisesti ole kaupallistettavissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.02.2023 9:59 auvikuvantamislaitteiden
?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16638
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Se oli oikein vielä kun näpytin sen kännykällä! Aivokuvantamislaitteet!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tuleeko vain kaupallistettavaa tutkimusta tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 15.02.2023 10:07 Se oli oikein vielä kun näpytin sen kännykällä! Aivokuvantamislaitteet!
Tilisi on kaapattu!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin