Jalkaväkimiinat takaisin?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Jalkaväkimiinat takaisin?

1 Kyllä
3
50%
2 Ei
3
50%
3 eos
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 6

Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Niin että minulla ei ole mitään dataa eikä argumentteja? Fiktiota olen vaan kirjoittanut? :think:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 14:51 Niin että minulla ei ole mitään dataa eikä argumentteja? Fiktiota olen vaan kirjoittanut? :think:
Eiku sä oot hönö.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.02.2023 14:54
Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 14:51 Niin että minulla ei ole mitään dataa eikä argumentteja? Fiktiota olen vaan kirjoittanut? :think:
Eiku sä oot hönö.
Ja sinulta on turha odottaa perusteluja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 14:51Fiktiota olen vaan kirjoittanut? :think:
No jos sallit, että näin reservin luutnanttina ja jatkuvan koulutuksen piirissä puolustusvoimissa pyörivänä sanon, että kyllä sä vähän hönö olet.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Diddley Bow kirjoitti: 17.02.2023 15:35
Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 14:51Fiktiota olen vaan kirjoittanut? :think:
No jos sallit, että näin reservin luutnanttina ja jatkuvan koulutuksen piirissä puolustusvoimissa pyörivänä sanon, että kyllä sä vähän hönö olet.
Jospa yrittäisit esittää (valideja) perusteluja?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 15:42
Diddley Bow kirjoitti: 17.02.2023 15:35
Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 14:51Fiktiota olen vaan kirjoittanut? :think:
No jos sallit, että näin reservin luutnanttina ja jatkuvan koulutuksen piirissä puolustusvoimissa pyörivänä sanon, että kyllä sä vähän hönö olet.
Jospa yrittäisit esittää (valideja) perusteluja?
Sun kanssa se on sama homma kun vastatuuleen huutais. Enkä nyt puhu mistään pienestä puhurista.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Diddley Bow kirjoitti: 17.02.2023 15:48
Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 15:42
Diddley Bow kirjoitti: 17.02.2023 15:35

No jos sallit, että näin reservin luutnanttina ja jatkuvan koulutuksen piirissä puolustusvoimissa pyörivänä sanon, että kyllä sä vähän hönö olet.
Jospa yrittäisit esittää (valideja) perusteluja?
Sun kanssa se on sama homma kun vastatuuleen huutais. Enkä nyt puhu mistään pienestä puhurista.
Niin että ei perusteluja.
Presidentti Niinistön aika tuore lausunto: miinoille olisi käyttöä Suomessa. Onko hänkin hönö, vai?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ethän sä ole Homie keskustellut yhdestäkään Vagiksen aika tarkasta argumentista, vedonnut vain Hägglundin ja Niinistön populismiin ja toistellut mielipidettä ilman yhtään muuta perustetta.

Mut oikeastaan mua kiinnosti se, että jos tästä joskus Natoon päästään, niin haluaisiko Natokaan Suomen palaavan näihin vehkeisiin, joista muut ovat luopuneet, vai onko sillä mitään väliä? Tai siis olisiko sillä oikeassa porukassa olemisella uusi nato-sisältö?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 17.02.2023 17:02 Ethän sä ole Homie keskustellut yhdestäkään Vagiksen aika tarkasta argumentista, vedonnut vain Hägglundin ja Niinistön populismiin ja toistellut mielipidettä ilman yhtään muuta perustetta.

Mut oikeastaan mua kiinnosti se, että jos tästä joskus Natoon päästään, niin haluaisiko Natokaan Suomen palaavan näihin vehkeisiin, joista muut ovat luopuneet, vai onko sillä mitään väliä? Tai siis olisiko sillä oikeassa porukassa olemisella uusi nato-sisältö?
Mitäköhän motiivia eläkeläinen GH:lla olisi populismiin? Tai SN:llä jonka presidenttikausi on pian ohi?
Toistan: Ottawan sopimukseen mentiin ennen kaikkea siksi että haluttiin olla poliittisesti korrekteja, oikeassa seurassa ja "sivistysmaa".
Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksen entinen pomo totesi että Ottawan sopimus oli historiallisen huono päätös. Siinäkin yksi asiantuntematon hönö ja populisti?
Suomen maasto on peitteistä ja vaikeasti valvottavaa. Jokainen voi miettiä kuinka hyvin 20-40 raketinheitintä, muutama sata rakettia ja n. 50 kameralla varustettua lennokkia korvaisi SADATTUHANNET jv-miinat 1300 kilometrin rajalla.

Mitäs urpiainen luulet?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Homeboy65 kirjoitti: 17.02.2023 17:52
Suomen maasto on peitteistä ja vaikeasti valvottavaa. Jokainen voi miettiä kuinka hyvin 20-40 raketinheitintä, muutama sata rakettia ja n. 50 kameralla varustettua lennokkia korvaisi SADATTUHANNET jv-miinat 1300 kilometrin rajalla.
Lämpökameralla varustetun ammattitason lennokin saa jo kymppitonnilla ja kuluttajavehkeitäkin muutamalla tonnilla, niitä kyllä saa ihan riittävästi. Kymppimiljoonalla saa tuhat nelikopteria joilla noin parinkymmenen kilometrin kantama, varsinaiset lennokit lienee kalliimpia.

Jo suomalaisella Iceye-yrityksellä on viitisentoista SAR-tutkasatelliittia jotka näkevät pilvikerrosten läpi ja joiden dataa jo nyt toimitetaan Ukrainaan, ja jatkossa on saatavillla kaikki se mitä Nato-maiden sotilassatelliitit täällä näkevät. Megatrendi on valvonnan kehittyminen ja helpottuminen

Raketteja on jo nyt tilattu jo tuhansia lisää kun on nähty miten hyvin ne toimivat Ukrainassa.

Ne miljoonat jv-miinat eivät itsekseen asennu minnekään, ne pitäisi pystyä asettamaan mikä vie tuhottomasti aikaa ja ne voi helposti ohittaa vain telavehkeillä yliajamalla.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 17.02.2023 17:02 Ethän sä ole Homie keskustellut yhdestäkään Vagiksen aika tarkasta argumentista, vedonnut vain Hägglundin ja Niinistön populismiin ja toistellut mielipidettä ilman yhtään muuta perustetta.
Miinat on mun aselaji ja siten oon saanut niihin aika kattavan koulutuksen yhteiskunnan toimesta. Homie selvästi kommentoi ilman kattavaa ymmärrystä aiheesta.

Mun mielestä hämmentävin hetki tätä keskustelua oli kun Homie kuittasi puolustusvoimain komentajan kertoman puolustusvoimien tämänhetkisen näkemyksen asiaan toteamalla, että kenraali Timo Kivinen voi olla väärässä ja haukkui minut siinä ohessa tittelinpalvojaksi. Jos puolustusvoimissa heti ylipääliköstä seuraava ja ylin sotilasjohtaja ei tiedä mikä on puolustusvoimien tämänhetkinen tarve jalkaväkimiinoille, niin mä ihmettelen suuresti kenellä voisi olla parempi näkemys asiaan. Ainakaan parinkymmenen vuoden takainen eläkkeellä oleva entinen puolustusvoimien komentaja ei sellainen ole, enkä myöskään laske että poliitikolla voisi olla parempaa näkemystä asiaan, vaikka kuinka on puolustusvoimien ylipäällikkö, koska se toimi on lähinnä poliittinen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 18.02.2023 0:30
urpiainen kirjoitti: 17.02.2023 17:02 Ethän sä ole Homie keskustellut yhdestäkään Vagiksen aika tarkasta argumentista, vedonnut vain Hägglundin ja Niinistön populismiin ja toistellut mielipidettä ilman yhtään muuta perustetta.
Miinat on mun aselaji ja siten oon saanut niihin aika kattavan koulutuksen yhteiskunnan toimesta. Homie selvästi kommentoi ilman kattavaa ymmärrystä aiheesta.

Mun mielestä hämmentävin hetki tätä keskustelua oli kun Homie kuittasi puolustusvoimain komentajan kertoman puolustusvoimien tämänhetkisen näkemyksen asiaan toteamalla, että kenraali Timo Kivinen voi olla väärässä ja haukkui minut siinä ohessa tittelinpalvojaksi. Jos puolustusvoimissa heti ylipääliköstä seuraava ja ylin sotilasjohtaja ei tiedä mikä on puolustusvoimien tämänhetkinen tarve jalkaväkimiinoille, niin mä ihmettelen suuresti kenellä voisi olla parempi näkemys asiaan. Ainakaan parinkymmenen vuoden takainen eläkkeellä oleva entinen puolustusvoimien komentaja ei sellainen ole, enkä myöskään laske että poliitikolla voisi olla parempaa näkemystä asiaan, vaikka kuinka on puolustusvoimien ylipäällikkö, koska se toimi on lähinnä poliittinen.
Joo, samaan kiinnitin huomiota. Homiella ei ole mitään perusteita väitteelleen paitsi auktoriteettiin vetoaminen, ja kun sä huomautat, että asiantuntevammat auktoriteetit ovat sun puolellasi Homieta vastaan, niin ilmeisesti juuri sun viittaamasi asiantuntijoiden paremmuus tekeekin susta tittelinpalvojan. Ehkä sun olisi pitänyt vedota johonkin ilmeisen asiantuntemattomaan ja ansioitumattomaan tahoon, niin et olisi ainakaan ollut tittelin sokaisema.

Lisäksi oli aika outo tuo veto, että puolustusvoimain komentajan miinalausuntoja selittää psykologinen kyvyttömyys myöntää olleensa väärässä. Tässä ei minusta ole mitään järkeä. Olisi vaikka yrittänyt, että eihän siinä asemassa voi sanoa puolustuskyvyn olevan heikentynyt, niin tuulesta temmatussa tulkinnassa olisi voinut olla jotain ideaa. Mutta kaikille lienee selvää, että Homie ei tiedä tästä asiasta ollenkaan tarpeeksi siihen, että hänellä voisi olla jokin muita kiinnostava mielipide.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jalkaväkimiinat takaisin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 18.02.2023 0:59 Lisäksi oli aika outo tuo veto, että puolustusvoimain komentajan miinalausuntoja selittää psykologinen kyvyttömyys myöntää olleensa väärässä. Tässä ei minusta ole mitään järkeä. Olisi vaikka yrittänyt, että eihän siinä asemassa voi sanoa puolustuskyvyn olevan heikentynyt, niin tuulesta temmatussa tulkinnassa olisi voinut olla jotain ideaa.
Joo, nyt kun tarkemmin tätä ajattelee, niin nimenomaan Hägglundin kommenteissa saattaisikin olla kyse kyvyttömyydestä myöntää olleensa väärässä. Hänhän oli puolustusvoimain komentaja nimenomaan siihen aikaan kun Ottawan sopimus luotiin, mutta Suomi ei siihen vielä liittynyt. On siis varmasti asemansa puolesta ottanut kantaa asiaan siinä tilanteessa, että varastot on täynnä miinoja, mutta korvaavia järjestelmiä ei vielä ole olemassa, ainakaan riittävässä mittakaavassa, ja vastaa vielä budjetin riittävyydestä. Siitä asemasta on helppo ymmärtää miksi puolustaa perinteistä edullista ratkaisua joka on jo olemassa. Kyvyttömyyden sijaan luultavammin ei vaan ole osannut päivittää näkemyksiään tähän päivään, kun ei enää ole operatiivisessa toiminnassa mukana. Sama aikakausi saattaa sotkea myös Niinistön näkemyksiä, kun on oletettavasti ollut asemassa jossa on päässyt lukemaan virallisia raportteja aiheesta.

No, maailma muuttui kun sopimus allekirjoitettiin ja korvaavat järjestelmät ja tekniikat kehitettiin. Tässä kohtaa on turha enää tehdä paluuta menneisyyteen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin