Homien ihmettely ketju

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Homeboy65
Kitisijä

Re: Homien ihmettely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Homeboy65 kirjoitti: 14.07.2024 14:32 Perusturvasta vielä omalta kohdaltani:

- tuet riittävät pakollisiin menoihin (ruoka, asuminen, laskut) aivan OK. Minun ei tarvitse laskea esim. ruokakaupassa joka centtiä. En tee niin koskaan. Ruoassa pystyy hyvin säästämään.
- ostan HSL:n korttiin myös aikaa 30 päivää kerrallaan. Ei tarvitse kävellä. Kesäaikaan kyllä fillarointia.
- Joka viikko jää rahaa myös ylimääräiseen. Ei niin paljon mutta jotain. Alkoholi, divarit tms.
- Joskus HARVOIN kun on enemmän menoja pyydän vähän vippiä joltain.
- Saunavuorokin on. Maksaa tosin vain 15 euroa/kk.

Tietysti olen lapseton sinkku mutta jos jos tukien saajilla on lapsia tms. hän saa myös enemmän yhteiskunnan tukia.
Kirjoitan vielä leipäjonoista. Moni (?) ajattelee että leipäjonot indikoivat huonoa sos.turvaa. Eihän se niin ole. Leipäjonot ovat pienituloisille aivan rationaalinen keino säästää ruokamenoissA. Hurstin leipäjonoissa esim. jaetaan aivan monipuolista arkiruokaa, ei vain leipää ja jauhoja. En ole pitkään aikaan käynyt Hurstin jonoissa. Ei tarvitse. Ja saattaa siellä olla populaa joka tarvitsee tuota safkaa enemmän kuin minä. Joten en halua viedä niiltä joilla on suurempi tarve.

Siellä voi olla ihmisiä joiden tukihakemukset ovat juuttuneet byrokratian sokkeloihin. Byrokratia on kuitenkin sos.turvan välttämäton paha. Ylipäänsä julkinen hallinto ei voi toimia niin joustavasti kuin esim. liike-elämä. Koska se perustuu lainsäädäntöön, tiettyihin muotoihin ja tiettyyn arvoasemaan.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Homeboy65 kirjoitti: 10.07.2024 9:55 Osmo Soininvaara kirjoitti perusturvasta että se on sinänsä hyvä mutta ihmiset mieltävät nykyään monet sellaiset asiat välttämättömiksi joita ei ennen mielletty.

Ihmisiltä on vaan hämärtynyt mikä on ihmiselle välttämätöntä ja mikä kuuluu toimeentuloon. Minulla esim. ei ole älykännykkää, tietokonetta eikä autoa. En koe em. puutteita ongelmaksi. :wink:
Työikäisillä se, että on käytännössä yhteiskunnan ulkopuolella littyy kuitenkin muuhunkin kuin perusturvaan.

Jotenkin falskia (heh) verrata oikeasti vähäosaisiin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 16.07.2024 14:41 . Moni (?) ajattelee että leipäjonot indikoivat huonoa sos.turvaa. Eihän se niin ole. Leipäjonot ovat pienituloisille aivan rationaalinen keino säästää ruokamenoissA.
No kyllähän se leipäjono kertoo sosiaaliturvan tasosta. Jos turva olisi suurempi, ei tarvitsisi säästää ruokamenoissa.

Selvyyden vuoksi merkittäköön, että en esitä, että sosiaaliturvan pitäisi olla nykyistä korkeampi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2024 8:23 No kyllähän se leipäjono kertoo sosiaaliturvan tasosta. Jos turva olisi suurempi, ei tarvitsisi säästää ruokamenoissa.
Jos jotain jaetaan ilmaiseksi, niin aina syntyy jono. On sitten kyse ämpäreistä tai ruuasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

nokkaelain kirjoitti: 16.07.2024 23:40
Homeboy65 kirjoitti: 10.07.2024 9:55 Osmo Soininvaara kirjoitti perusturvasta että se on sinänsä hyvä mutta ihmiset mieltävät nykyään monet sellaiset asiat välttämättömiksi joita ei ennen mielletty.

Ihmisiltä on vaan hämärtynyt mikä on ihmiselle välttämätöntä ja mikä kuuluu toimeentuloon. Minulla esim. ei ole älykännykkää, tietokonetta eikä autoa. En koe em. puutteita ongelmaksi. :wink:
Työikäisillä se, että on käytännössä yhteiskunnan ulkopuolella littyy kuitenkin muuhunkin kuin perusturvaan.

Jotenkin falskia (heh) verrata oikeasti vähäosaisiin.
Siis minä en ole oikeasti vähäosainen vaikka elän minimituilla?
Eikä kyse ole siitä että tarvitsee säästää vaan on mahdollisuus säästää. Aivan rationaalista. Sellaista maata ei olekaan jossa ei syntyisi jonoa jos ruokaa jaettaisiin ilmaiseksi. Minä en ole käynyt ko. jonoissa moneen vuoteen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 17.07.2024 8:25
James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2024 8:23 No kyllähän se leipäjono kertoo sosiaaliturvan tasosta. Jos turva olisi suurempi, ei tarvitsisi säästää ruokamenoissa.
Jos jotain jaetaan ilmaiseksi, niin aina syntyy jono. On sitten kyse ämpäreistä tai ruuasta.
Juu.
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 17.07.2024 9:14 Sellaista maata ei olekaan jossa ei syntyisi jonoa jos ruokaa jaettaisiin ilmaiseksi.
Totta.
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Homeboy65 kirjoitti: 17.07.2024 9:14 Siis minä en ole oikeasti vähäosainen vaikka elän minimituilla?
Oikeastaan et ole.

On esim. perheitä, joilla terveysasioidenkin laskut kaatuvat päälle. Sitä varten on toki toimeentulotuki. Aikoinaan kun olin työttömänä, eräskin viranomainen ehdotti, että ehkä kannattaisi hakea tukea, esim. sanomalehti olisi voinut kuulua tukeen.