Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Bhven
Kitisijä

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Puola taisi nyt mennä johtoon. Kukaan ei enää muista Suomen äänestystä.

Poland’s Parliament votes overwhelmingly in favor of a new law that allows soldiers, border guards and police officers to fire live ammunition when stopping attempts by migrants to storm the border.

401 MPs voted for the new law, 17 against
Maisemataulut ovat ylimääräisiä ikkunoita.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kaikki puolalaiset ovat natseja.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No Italia lähettää pakolaisiaan muualle vankileireille. Sanoisin, että sillä irtoaa kärkipaikka.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ kaikki italialaiset on natseja. Tanskalaiset myös.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.07.2024 16:23 ^ kaikki puolalaiset ovat natseja.
Kaiken kaikkiaan pöyristyttävä tilanne, koska samaan aikaan Puola on Euroopan turvallisin maa juutalaisille. Elämme hämmästyttäviä ihmisoikeusaikoja.
Maisemataulut ovat ylimääräisiä ikkunoita.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ juutalaiset ovat natseja
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 12.07.2024 15:32 Läpi meni. Onko nyt niin, että Suomi oli viimeinen länsimaa, joka perustuslaillisesti sitoutui II maailmansodan totalitarististen kauhujen jälkeen siihen, että kollektiivisen edun nimissä ei voi rikkoa yksilöiden perusoikeuksia, ja nyt sitten ensimmäinen, joka fasismin taas noustessa tästä jälleen irtaantuu?
Suomella on 1300 km itärajaa. Helppoa huudella jostain kauempaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 14.07.2024 11:37 ^ juutalaiset ovat natseja
Tämähän on itsestään selvää.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.07.2024 13:54
urpiainen kirjoitti: 12.07.2024 15:32 Läpi meni. Onko nyt niin, että Suomi oli viimeinen länsimaa, joka perustuslaillisesti sitoutui II maailmansodan totalitarististen kauhujen jälkeen siihen, että kollektiivisen edun nimissä ei voi rikkoa yksilöiden perusoikeuksia, ja nyt sitten ensimmäinen, joka fasismin taas noustessa tästä jälleen irtaantuu?
Suomella on 1300 km itärajaa. Helppoa huudella jostain kauempaa.
Joo, mä luulen, että tätä ei kovin helposti muualta Euroopasta arvostella. Toisaalta sitten, ei tästä välttämättä mitään hyötyäkään ole, toivottavasti ei jouduta koskaan soveltamaan.

Tämä oli aika hyvä

Itäraja | Tutkija: ”Käännytyslaki” voi tuoda tullessaan sen, mitä Kremlissä halutaankin nähdä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010562102.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Vuorelma on varmasti oikeassa, mutta hänen havaintonsa eivät muuta tilannetta. Ydin on kohdassa
JOPA oikeusvaltio on käännytyslain tapauksessa ollut alisteinen turvallisuuskysymyksille, toteaa valtio-opin dosentti ja yliopistotutkija Johanna Vuorelma Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksesta
Sen miettiminen, mitä muut nyt meistä ajattelevat, on aivan naurettavaa.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 14.07.2024 15:19 Vuorelma on varmasti oikeassa, mutta hänen havaintonsa eivät muuta tilannetta. Ydin on kohdassa
JOPA oikeusvaltio on käännytyslain tapauksessa ollut alisteinen turvallisuuskysymyksille, toteaa valtio-opin dosentti ja yliopistotutkija Johanna Vuorelma Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksesta
En tiedä oletko tosissasi, vai miksi vedät tuollaista twitter-henkistä pikkunäppärää saivartelua. Vuorelman argumentti jatkuu koko jutun mittaisena. Pointti on, että tällainen hätäinen oikeusvaltion ja sopimuspohjaisen kv-järjestelmän horjuttaminen saattaa pidemmällä aikavälillä olla suureksi haitaksi turvallisuudelle. Olivathan nämä samat tyypit turvallisuuden nimissä erottamassa apulaisoikeuskansleria, rankaisemassa eri mieltä olevia kansanedustajia ja mitä kaikkea.

Vuorelma sanoo, että pelokkaassa ilmapiirissä turvallistamispuheen avulla voidaan viedä läpi sekä hätäisiä, oikeasti turvallisuudelle pidemmällä aikavälillä haitallisia ratkaisuja, että muuten hankalasti hyväksyttäviä, kyseenalaisiakin poliittisia juttuja. Kumpaakin on tässä ehkä tapahtumassa.

Lainamaassasi kohdassa Vuorelma rakentaa argumenttia, jonka mukaan, oikeusvaltioraami saattaa olla niin keskeinen Suomen turvallisuudelle, että sen rikkominen voi kääntyä itseään vastaan isommissa asioissa, vaikka rikottaisiin nimenomaan turvallisuussyistä tässä pikkuasiassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 14.07.2024 15:38
James Potkukelkka kirjoitti: 14.07.2024 15:19 Vuorelma on varmasti oikeassa, mutta hänen havaintonsa eivät muuta tilannetta. Ydin on kohdassa
En tiedä oletko tosissasi, vai miksi vedät tuollaista twitter-henkistä pikkunäppärää saivartelua. Vuorelman argumentti jatkuu koko jutun mittaisena. Pointti on, että tällainen hätäinen oikeusvaltion ja sopimuspohjaisen kv-järjestelmän horjuttaminen saattaa pidemmällä aikavälillä olla suureksi haitaksi turvallisuudelle. Olivathan nämä samat tyypit turvallisuuden nimissä erottamassa apulaisoikeuskansleria, rankaisemassa eri mieltä olevia kansanedustajia ja mitä kaikkea.

Vuorelma sanoo, että pelokkaassa ilmapiirissä turvallistamispuheen avulla voidaan viedä läpi sekä hätäisiä, oikeasti turvallisuudelle pidemmällä aikavälillä haitallisia ratkaisuja, että muuten hankalasti hyväksyttäviä, kyseenalaisiakin poliittisia juttuja. Kumpaakin on tässä ehkä tapahtumassa.

Lainamaassasi kohdassa Vuorelma rakentaa argumenttia, jonka mukaan, oikeusvaltioraami saattaa olla niin keskeinen Suomen turvallisuudelle, että sen rikkominen voi kääntyä itseään vastaan isommissa asioissa, vaikka rikottaisiin nimenomaan turvallisuussyistä tässä pikkuasiassa.
En kiistä Vuorelman kuvaamia ongelmia. Mutta joskus (esim. nyt) täytyy valita vähiten huono ratkaisu.

Mä tiedän, että sinä olet kiinnostuneempi itse ongelman miettimisestä kuin ratkaisusta, mutta minä ajattelen, että täytyy saada jokin ratkaisu :)
sivustahuutaja
Kitisijä

Minulla on se kutina, että ulisijoista iso osa on entisiä naton vastustajia. Soppareita rikkova suomi natossa on turvallisempi kuin mallioppilas naton ulkopuolella.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 14.07.2024 16:31
urpiainen kirjoitti: 14.07.2024 15:38

En kiistä Vuorelman kuvaamia ongelmia. Mutta joskus (esim. nyt) täytyy valita vähiten huono ratkaisu.

Mä tiedän, että sinä olet kiinnostuneempi itse ongelman miettimisestä kuin ratkaisusta, mutta minä ajattelen, että täytyy saada jokin ratkaisu :)
No, kai Vuorelman pointin voi ymmärtää niinkin, että tyhmyyttämme valitsimme pitkällä aikavälillä todennäköisesti enemmän huonon ratkaisun, koska ajattelumme on niin lyhytnäköistä ja ymmärryksemme niin pinnallista.
urpiainen
Kitisijä

Hesarin kyselyyn pätee ehkä sama tulkinta kuin Ylen edelliseen.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010566178.html
urpiainen kirjoitti: 05.07.2024 17:33
So Hard kirjoitti: 04.07.2024 9:31
urpiainen kirjoitti: 04.07.2024 9:30 https://yle.fi/a/74-20096107

Ylen kannatuskyselyssä demarit sukeltaa ja Persut taas nousussa. Kokoomus ykkönen. Kaikkea sitä.
Rajalaki. Sillä on valtaisa kannatus.
Joo. Ja kuten nykyisin helposti käy, demarit jäävät vähän välimaastoon. Ne, jotka haluavat kovia otteita ja tiukkaa menoa, äänestävät oikeiston. Me, jotka filosofoimme ylätasolla haluamme periaatteellista vastustusta ja valitsemme vassarien ja Vihreiden välillä. Demarien positio ei puhuttele ketään, vaikka saattaa olla järkevin.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Suurin osa porukasta on nettosaajia, joten ei demareilla pitäisi olla mikään ongelma päästä suurimmaksi puolueeksi.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Jeps. On täysin käsittämätöntä, että kokoomus on ollut niin paljon suurempi. Kertoo paljon demareiden kyvyttömyydestä. "Annan teille muiden tienaamaa rahaa!" on maailman tehokkain vaalilupaus.
James Potkukelkka
Kitisijä

Kuva

Näyttää kovasti sinipunalta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.07.2024 10:27 Kuva

Näyttää kovasti sinipunalta.
Harakka teroittaa taustalla veistään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Onko Tunnin juna vain Orpon grandioottinen siltarumpu, vai onko siinä jotain oikeaa järkeä? Veikkaan siltarumpua. Vaikuttaa järjettömältä rahan tuhlaukselta.
urpiainen
Kitisijä

Varmaan molempia. Ihmettelen, että se mentiin julkisuudessa brändäämään tunnin junaksi, vaikka matka-aika Turun ja Helsingin välillä lienee vähän sivuseikka

Varsinainen idea lienee rakentaa vastaavaa motarin ja radan kaksoiskäytävää kaupunkien välille kuin Helsingin ja Tampereen välillä jo on. Ei sielläkään ole idea päästä mahd nopeasti koko matkaa, vaan avata koko väli integroiduksi alueeksi, jossa voi asua vaikka Toijalassa vaikka työpaikka vaihtuisi välillä Tampereelta Riihimäelle.

Helsingin ja Tampereen välinen käytävän on ihan menestyvää aluetta, samaa halutaan Lohjalle, Saloon ja mitä niitä nyt on. Junan avulla Histakin voidaan rakentaa. Kun hallitusohjelma julkaistiin, kirjoitin näin:
urpiainen kirjoitti: 16.06.2023 22:09 Oliks nyt niin, ettei sieltä mitään Turun tunnin junaa tullutkaan? Tämä hallitus työstää vaan niitä järkeviä osia eli Hki-Lohja ja Salo-Turku, ja näitäkin siis taajamajunille, kun taas kaukojunat saavat edelleen mennä Karjaan kautta kun Lohja-Salo jätetään seuraaville hallituksille? Ehkä turkulainen Orpo vain haluaa kutsua tätä Turun tunnin junaksi, vaikka ei se ole.
Omanlaisensa siltarumpu on ehkä sekin, että hallitusohjelmasta on pidettävä kiinni. Jos sitä avataan, Orpon sirkusta ei pidä kasassa mikään.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010336232.html

No ehkä se ei olekaan siltarumpu. Ainakin paperilla saadaan nyt kannattavaksi.

Toistaalta budjetithan eivät koskaan pidä..
James Potkukelkka
Kitisijä

Kokkarit ovat tehneet kesän cringe-ennätyksen keksiessään yht'äkkiä, että Halonen liitti Suomen Ottawan miinasopimukseen unohtaen, että itse äänestivät yksimielisesti sopimukseen liittymisen puolesta Kataisen ollessa pääministeri :dumb:

https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut ... vuosi=2011
urpiainen
Kitisijä

Joo, olen ihmetellyt samaa. Vuorelma osuu ehkä johonkin.

https://yle.fi/a/74-20101866
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 01.08.2024 10:03 Kokkarit ovat tehneet kesän cringe-ennätyksen
Persujen ja osan kokkareista kulttuurisota Yleä vastaan on hyvänä kakkosena. Kerrankin Saska Saarikoski on tismalleen oikeassa!