Talvi- ja jatkosodassa kuoli yhteensä 95 000 suomalaista. Yhteiskunnan kokonaishyvän takia se katsottiin tarpeelliseksi.
Anteeksi vain mutta huono analogia.
Osoitin, että yhteiskunnan kokonaishyvän takia olemme tehneet äärimmäisiä tekoja. Esim. antaneet 95 000 suomalaisen kuolla.
Pienen ammattiryhmän intressit ovat kai vähän eri kokoluokan asia kuin maan itsenäisyys?
Ja todellakin turkikset ovat nykyään absoluuttisen turhia. Niitä ei tarvita edes täällä 60. leveyspiirin pohjoispuolella...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka kirjoitti: 31.01.2025 14:06
En ole tosiaan päässyt selvyyteen, onko ihmisellä muita eläimiä kohtaan rajoitetumpi vapaus kuin eläimillä muita eläimiä kohtaan sen takia, että kykenemme eettiseen pohdintaan.
Minusta tilanne on hyvin selkeä. Emme kykene nykyisellä teknologialla havaitsemaan mitään tietoista tahoa, joka ihmiskunnalle asettelisi noita vaatimuksia. Niinpä tämä eettinen vaatimus on ihan meidän itsemme keksimä. Kaikki eivät ajatusta kuitenkaan jaa, joten kyse on enemmän yhteisesti sovitusta käyttäytymissäännöstä, jota jotkut jaksavat tuntitolkulla pohtia ja toiset vain noudattavat tavan vuoksi. Eli eettinen velvoite = joidenkin mielipide on tämä.
Osoitin, että yhteiskunnan kokonaishyvän takia olemme tehneet äärimmäisiä tekoja. Esim. antaneet 95 000 suomalaisen kuolla.
Pienen ammattiryhmän intressit ovat kai vähän eri kokoluokan asia kuin maan itsenäisyys?
Jos turkistarhaus tuottaisi voittoa, siitä syntyvä varallisuus leviäisi koko yhteiskuntaan. Sillä voitaisiin pelastaa keskosvauvoja ja hoitaa vanhuksia.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Osoitin, että yhteiskunnan kokonaishyvän takia olemme tehneet äärimmäisiä tekoja. Esim. antaneet 95 000 suomalaisen kuolla.
Pienen ammattiryhmän intressit ovat kai vähän eri kokoluokan asia kuin maan itsenäisyys?
Jos turkistarhaus tuottaisi voittoa, siitä syntyvä varallisuus leviäisi koko yhteiskuntaan. Sillä voitaisiin pelastaa keskosvauvoja ja hoitaa vanhuksia.
Siis noin niin kuin konditionaalissa?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Pienen ammattiryhmän intressit ovat kai vähän eri kokoluokan asia kuin maan itsenäisyys?
Jos turkistarhaus tuottaisi voittoa, siitä syntyvä varallisuus leviäisi koko yhteiskuntaan. Sillä voitaisiin pelastaa keskosvauvoja ja hoitaa vanhuksia.
Siis noin niin kuin konditionaalissa?
Kyllä.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
James Potkukelkka kirjoitti: 31.01.2025 14:25
Jos turkistarhaus tuottaisi voittoa, siitä syntyvä varallisuus leviäisi koko yhteiskuntaan. Sillä voitaisiin pelastaa keskosvauvoja ja hoitaa vanhuksia.
Siis noin niin kuin konditionaalissa?
Kyllä.
Eikö tuo ole vähän hedelmätöntä jossittelua? Jos kaikki olisi jos niin lehmät lentäisivät.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Homeboy65 kirjoitti: 31.01.2025 14:36
Olisiko sinusta OK tarhata ihmisiä jos se parantaisi kokonaishyvinvointia? Tai tehdä ihmiskokeita?
Hyvin vaikeita kysymyksiä. Jostain syystä tuntuisi väärältä. Mutta tosiaan olimme valmiita 95 000 suomalaisen kuolemaan maan itsenäisyyden takia...
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Homeboy65 kirjoitti: 31.01.2025 14:36
Olisiko sinusta OK tarhata ihmisiä jos se parantaisi kokonaishyvinvointia? Tai tehdä ihmiskokeita?
Hyvin vaikeita kysymyksiä. Jostain syystä tuntuisi väärältä. Mutta tosiaan olimme valmiita 95 000 suomalaisen kuolemaan maan itsenäisyyden takia...
Puhumattakaan siitä, että me vaadimme -listan sisällön hyväksyminen jo ennen sisällissotaa, eikä vasta sen jälkeen, olisi säästänyt 30 000 suomalaista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Turkistarhaus on kielletty melkein kaikissa muissa Euroopan maissa paitsi Suomessa.
Turkistarhaiskujen sijaan ko. aktivistien olisi pitänyt vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen ja tehdä turkisten käytöstä hävettävää. Tällaisen toiminnan ansiosta moni muotialan yritys on sanoutunut irti turkiksista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Homeboy65 kirjoitti: 31.01.2025 14:36
Olisiko sinusta OK tarhata ihmisiä jos se parantaisi kokonaishyvinvointia? Tai tehdä ihmiskokeita?
Hyvin vaikeita kysymyksiä. Jostain syystä tuntuisi väärältä. Mutta tosiaan olimme valmiita 95 000 suomalaisen kuolemaan maan itsenäisyyden takia...
Puhumattakaan siitä, että me vaadimme -listan sisällön hyväksyminen jo ennen sisällissotaa, eikä vasta sen jälkeen, olisi säästänyt 30 000 suomalaista.
Se oli neuvottelutaktiikkaa!11
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Helkkari, nyt vasta tajusin, että täähän on siis mun asiakeskustelu-ketju, jonne olette spämmänneet ikuisesti samana toistuvaa hölinää jo varmaan 5-10 sivua! Ei tämmöinen peli vetele!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: 31.01.2025 14:56
Helkkari, nyt vasta tajusin, että täähän on siis mun asiakeskustelu-ketju, jonne olette spämmänneet ikuisesti samana toistuvaa hölinää jo varmaan 5-10 sivua!
Nietzschen teoksissa esiintyvä käsitys ikuisesta paluusta (Ewige Wiederkunft) on eräs hänen keskeisimmistä teemoistaan. Nietzschen mukaan ihminen, joka kykenisi hyväksymään sen, että hänen elämänsä toistuisi loputtoman monta kertaa samoine iloineen ja murheineen, kykenisi hyväksymään täydellisesti elämänsä. Ikuisen paluun hyväksyminen johtaa siihen, että ihminen arvostaa jokaista hetkeään ja tekoaan menneisyydessä sekä tulevaisuudessa, minkä jälkeen ihminen voi suhtautua vilpittömästi kaikkiin suorittamiinsa tekoihin; tämä on välttämätön askel niiden ”henkisten kahleiden” katkaisemisessa, jotka rajoittavat ihmisen kehittymistä yli-ihmiseksi.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Homeboy65 kirjoitti: 31.01.2025 14:36
Olisiko sinusta OK tarhata ihmisiä jos se parantaisi kokonaishyvinvointia?
Niitähän tarhataan, joskin tarhaa kutsutaan vankilaksi. Kallista huvia, mutta yhteiskunnan kokonaishyvinvointi edellyttää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen kirjoitti: 31.01.2025 14:56
Helkkari, nyt vasta tajusin, että täähän on siis mun asiakeskustelu-ketju, jonne olette spämmänneet ikuisesti samana toistuvaa hölinää jo varmaan 5-10 sivua!
Nietzschen teoksissa esiintyvä käsitys ikuisesta paluusta (Ewige Wiederkunft) on eräs hänen keskeisimmistä teemoistaan. Nietzschen mukaan ihminen, joka kykenisi hyväksymään sen, että hänen elämänsä toistuisi loputtoman monta kertaa samoine iloineen ja murheineen, kykenisi hyväksymään täydellisesti elämänsä. Ikuisen paluun hyväksyminen johtaa siihen, että ihminen arvostaa jokaista hetkeään ja tekoaan menneisyydessä sekä tulevaisuudessa, minkä jälkeen ihminen voi suhtautua vilpittömästi kaikkiin suorittamiinsa tekoihin; tämä on välttämätön askel niiden ”henkisten kahleiden” katkaisemisessa, jotka rajoittavat ihmisen kehittymistä yli-ihmiseksi.
Mä olen myös yhdistänyt Homien tavan toistaa kaikki tasaisin väliajoin samanlaisena ikuisen paluun myyttiin, mutta mulla on ehkä ollut mielessä enemmän jonkinlainen Eliaden uskontotieteellinen versio, tai joku sellainen, jonka Timo Miettinen sanallistaa uudessa demokratiakirjassaan. Siis että esimoderneille hahmotuksille tyypillinen, läpikotaisin syklinen aikakäsitys korostaa status quoon tyytymistä ja kaikenlaisen edistysuskon tai edistyksen mahdollisuuden kieltämistä, koska näin vain on ja tyytymättömyys kaiken toistumiseen samanlaisena on haihattelua. Tällaiseenhan Homien kanssa usein törmätään. En oikein ole varma, mikä tämän yhteys on Nietzschen ajatteluun.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65 kirjoitti: 31.01.2025 14:36
Olisiko sinusta OK tarhata ihmisiä jos se parantaisi kokonaishyvinvointia?
Niitähän tarhataan, joskin tarhaa kutsutaan vankilaksi. Kallista huvia, mutta yhteiskunnan kokonaishyvinvointi edellyttää.
Ihmisiä "tarhataan" koska he ovat syyllistyneet rikoksiin. Turkiseläimiä tarhataan koska he ovat "alempia olentoja" joiden inressien täytyy väistyä ihmisten intressien takia. Jopa silloin kun on kyse eläinten primäärisimmistä intresseistä vs. ihmisten hyvin vähäiset intressit. Tästä voi toki olla eri mieltä.
Tajunnet eron tarhauksen ja "tarhauksen" välillä?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
urpiainen kirjoitti: 31.01.2025 14:56
Helkkari, nyt vasta tajusin, että täähän on siis mun asiakeskustelu-ketju, jonne olette spämmänneet ikuisesti samana toistuvaa hölinää jo varmaan 5-10 sivua!
Nietzschen teoksissa esiintyvä käsitys ikuisesta paluusta (Ewige Wiederkunft) on eräs hänen keskeisimmistä teemoistaan. Nietzschen mukaan ihminen, joka kykenisi hyväksymään sen, että hänen elämänsä toistuisi loputtoman monta kertaa samoine iloineen ja murheineen, kykenisi hyväksymään täydellisesti elämänsä. Ikuisen paluun hyväksyminen johtaa siihen, että ihminen arvostaa jokaista hetkeään ja tekoaan menneisyydessä sekä tulevaisuudessa, minkä jälkeen ihminen voi suhtautua vilpittömästi kaikkiin suorittamiinsa tekoihin; tämä on välttämätön askel niiden ”henkisten kahleiden” katkaisemisessa, jotka rajoittavat ihmisen kehittymistä yli-ihmiseksi.
Mä olen myös yhdistänyt Homien tavan toistaa kaikki tasaisin väliajoin samanlaisena ikuisen paluun myyttiin, mutta mulla on ehkä ollut mielessä enemmän jonkinlainen Eliaden uskontotieteellinen versio, tai joku sellainen, jonka Timo Miettinen sanallistaa uudessa demokratiakirjassaan. Siis että esimoderneille hahmotuksille tyypillinen, läpikotaisin syklinen aikakäsitys korostaa status quoon tyytymistä ja kaikenlaisen edistysuskon tai edistyksen mahdollisuuden kieltämistä, koska näin vain on ja tyytymättömyys kaiken toistumiseen samanlaisena on haihattelua. Tällaiseenhan Homien kanssa usein törmätään. En oikein ole varma, mikä tämän yhteys on Nietzschen ajatteluun.
Silloin kun asia on tarpeeksi tärkeä sitä on syytäkin toistaa.
Vrt.
- ostin eilen kaupasta maitoa
- Ukrainen sota
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Minua ihmetyttää näissä eläinkeskusteluissa jatkuva privaatti itsepyhitys/toisten tekopyhäksi haukkuminen.
Entä jos joskus 1800-luvulla joku olisi puuttunut kun joku pieksää hevostaan/pakkosyöttää hanhiaan/järjestää kukkotappeluja tms.
"Hei, ethän sä tähän voi puuttua, sähän syöt lihaa ja kun tulit tänne niin astuit kolmenkymmenen muurahaisen päälle jne."
ABSURDIA.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Kai sä ymmärrät syöväsi tarhattua lihaa? Kyllähän se aika tekopyhältä vaikuttaa, että sä jankutat turkistarhauksesta, mutta muu eläinten kohtelu ei hirveästi kiinnosta. Varsinkaan se, missä sinun itsesi olisi helpoin vaikuttaa: lihan syönnissä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Lolita kirjoitti: 01.02.2025 18:01
Kai sä ymmärrät syöväsi tarhattua lihaa? Kyllähän se aika tekopyhältä vaikuttaa, että sä jankutat turkistarhauksesta, mutta muu eläinten kohtelu ei hirveästi kiinnosta. Varsinkaan se, missä sinun itsesi olisi helpoin vaikuttaa: lihan syönnissä.
Toistan: lainsäädännön muutoksilla nämä asiat pitää hoitaa. Perustelin aikaisemmin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Tää on kyllä aika surkeaa. Olisi mukavaa, että Vagabondo olisi ollut oikeassa, ja neljä vuotta pääkallokoppalakkia olisi vain sellainen pieni häpeällinen jakso Suomen poliittisessa historiassa, joka ei jätä pidempiä jälkiä. Mutta ei se mene niin.
Tutkimuksesta tiedämme, että äärioikeiston normalisointi on iso asia, jonka mukanaan tuomaa muutosta, overtonin ikkunan radikaalia liikahdusta, ei nopeasti voi peruuttaa ja palauttaa normaaliin.
Toinen tutkimuksessa hyvin etabloitu fakta on, että maltillisen oikeiston ja äärioikeiston yhteistyössä ääri ei maltillistu, vaan maltillinen radikalisoituu. Ja niin nytkin olemme tilanteessa, jossa kokoomuksen eduskuntaryhmästä isoa osaa ei enää erota persuista, ja iso osa puolueesta haikailee jo jatkoa yhteistyölle äärioikeiston kanssa. Toivottavasti jostain löytyisi joku selkärankainen Svinhufvud kääntämään suunnan, mutta ei hyvältä näytä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."