Maanpuolustustahto

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Olisitko mennyt inttiin jos ei olisi asevelvollisuutta

En olisi suorittanut inttiä
6
50%
Olisin suorittanut vapaaehtoisena (mies)
3
25%
Olisin suorittanut vapaaehtoisena (nainen)
0
Ei ääniä
En osaa sanoa
3
25%
 
Ääniä yhteensä: 12

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No siis 1987-1991 voimassa ollut väliaikainen siviilipalveluslaki toteaa, että sivari ja asepalvelus eivät ole vaihtoehtoisia, mutta sellaisen vakaumuksen perusteella, joka estää aseellisen palveluksen, voidaan henkilö määrätä hakemuksesta sivariin tai aseettomaan palvelukseen. Muutos aiempaan oli, että vakaumusta ei tutkita, vaan hakijan esittämä vakuutus siitä, että tällainen vakaumus on, riittää.

Laki ei kai eksplisiittisesti edellyttänyt, että vakuutus vakaumuksesta pitää tehdä kirjallisesti ja allekirjoitettuna, mutta vaikea ajatella, että näin ei käytännössä olisi ollut. Hirveän oleellista tämä ei ehkä ole, koska jollain tapaa vakuutus vakaumuksesta täytyi kuitenkin hakemuksen yhteydessä antaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 17:13 No siis 1987-1991 voimassa ollut väliaikainen siviilipalveluslaki toteaa, että sivari ja asepalvelus eivät ole vaihtoehtoisia, mutta sellaisen vakaumuksen perusteella, joka estää aseellisen palveluksen, voidaan henkilö määrätä hakemuksesta sivariin tai aseettomaan palvelukseen. Muutos aiempaan oli, että vakaumusta ei tutkita, vaan hakijan esittämä vakuutus siitä, että tällainen vakaumus on, riittää.

Laki ei kai eksplisiittisesti edellyttänyt, että vakuutus vakaumuksesta pitää tehdä kirjallisesti ja allekirjoitettuna, mutta vaikea ajatella, että näin ei käytännössä olisi ollut. Hirveän oleellista tämä ei ehkä ole, koska jollain tapaa vakuutus vakaumuksesta täytyi kuitenkin hakemuksen yhteydessä antaa.
Minä en antanut vakaumusta mutta minulla oli sellainen. Ei ollut siis pelkästään että hermot ei kestä. Valehtelemisesta kirjoitin siis yleisellä tasolla.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:03
So Hard kirjoitti: 23.07.2023 17:01 Tuolta löytyy sivulta 9 miten laki muuttui.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Sivari.pdf

Edelleen, lyötkö perinnön pantiksi että sinulta ei löydy arkistosta allekirjoitettu vakuutus?
Minulta ei vaadittu mitään allekirjoitusta, eikä edes kysytty.
Eli lyöt perinnön vetoa? Kiinni veti.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kuten sanottu minulla oli ja on vakaumus.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Hermot ei kestä ja pasifismi eivät ole toisiaan pois sulkevia juttuja. Ne oli ne syyt.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:16
urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 17:13 No siis 1987-1991 voimassa ollut väliaikainen siviilipalveluslaki toteaa, että sivari ja asepalvelus eivät ole vaihtoehtoisia, mutta sellaisen vakaumuksen perusteella, joka estää aseellisen palveluksen, voidaan henkilö määrätä hakemuksesta sivariin tai aseettomaan palvelukseen. Muutos aiempaan oli, että vakaumusta ei tutkita, vaan hakijan esittämä vakuutus siitä, että tällainen vakaumus on, riittää.

Laki ei kai eksplisiittisesti edellyttänyt, että vakuutus vakaumuksesta pitää tehdä kirjallisesti ja allekirjoitettuna, mutta vaikea ajatella, että näin ei käytännössä olisi ollut. Hirveän oleellista tämä ei ehkä ole, koska jollain tapaa vakuutus vakaumuksesta täytyi kuitenkin hakemuksen yhteydessä antaa.
Minä en antanut vakaumusta mutta minulla oli sellainen. Ei ollut siis pelkästään että hermot ei kestä.
Joo, sä olet kirjannut sen aika monta kertaa Kitinään. Muistaakseni se menee kutakuinkin niin, että sun mielestä aseellinen maanpuolustus, laaja reservi ja vahva armeija ovat kaikki lähtökohtaisesti hyviä juttuja, kunhan sun ei tarvitse tehdä mitään uhrauksia niiden eteen ja saat vaan nauttia muiden tekemän työn hedelmistä (ei nyt mennä siihen kuinka hyvin tää laajenee yleisemminkin sun yhteiskuntasuhteen ytimeksi). Mä en oikein tiedä, hakiko lain säätäjä tällaista.

Keittiöpsykologisesti tulkitsen, että osa sun vänkäystäsi siitä, että asepalvelus olisi muka vapaaehtoinen ja valinta, eikä perustuisi lähtökohtaiseen pakkoon, selittyy sillä, että haluat huijata itseäsi uskomaan, että muut jotenkin haluavat tarjota sulle tän vapaamatkustusmahdollisuuden.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 17:30
Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:16
urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 17:13 No siis 1987-1991 voimassa ollut väliaikainen siviilipalveluslaki toteaa, että sivari ja asepalvelus eivät ole vaihtoehtoisia, mutta sellaisen vakaumuksen perusteella, joka estää aseellisen palveluksen, voidaan henkilö määrätä hakemuksesta sivariin tai aseettomaan palvelukseen. Muutos aiempaan oli, että vakaumusta ei tutkita, vaan hakijan esittämä vakuutus siitä, että tällainen vakaumus on, riittää.

Laki ei kai eksplisiittisesti edellyttänyt, että vakuutus vakaumuksesta pitää tehdä kirjallisesti ja allekirjoitettuna, mutta vaikea ajatella, että näin ei käytännössä olisi ollut. Hirveän oleellista tämä ei ehkä ole, koska jollain tapaa vakuutus vakaumuksesta täytyi kuitenkin hakemuksen yhteydessä antaa.
Minä en antanut vakaumusta mutta minulla oli sellainen. Ei ollut siis pelkästään että hermot ei kestä.
Joo, sä olet kirjannut sen aika monta kertaa Kitinään. Muistaakseni se menee kutakuinkin niin, että sun mielestä aseellinen maanpuolustus, laaja reservi ja vahva armeija ovat kaikki lähtökohtaisesti hyviä juttuja, kunhan sun ei tarvitse tehdä mitään uhrauksia niiden eteen ja saat vaan nauttia muiden tekemän työn hedelmistä (ei nyt mennä siihen kuinka hyvin tää laajenee yleisemminkin sun yhteiskuntasuhteen ytimeksi). Mä en oikein tiedä, hakiko lain säätäjä tällaista.

Keittiöpsykologisesti tulkitsen, että osa sun vänkäystäsi siitä, että asepalvelus olisi muka vapaaehtoinen ja valinta, eikä perustuisi lähtökohtaiseen pakkoon, selittyy sillä, että haluat huijata itseäsi uskomaan, että muut jotenkin haluavat tarjota sulle tän vapaamatkustusmahdollisuuden.
Tota. Asevelvollisuus koskee miehiä. Miehet ovat yksilöitä eivätkä halkoja. Kaikki ei inttiin sovi eikä sopeudu. Minulla on sellainen vahva mutu että puolustusvoimatkaan eivat sitä heikointa ainesta sinne halua riesaksi.
Olenko väärässä? (vilpitön kysymys, ei sarkasmia)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

^^ juuri noin. Tästä on runsas viestihistoria. Älyllisesti rehellinen henkilö toki saattaisi muistaa mitä on kirjoittanut itse.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 23.07.2023 17:35 ^^ juuri noin. Tästä on runsas viestihistoria. Älyllisesti rehellinen henkilö toki saattaisi muistaa mitä on kirjoittanut itse.
No. Minä olen kirjoittanut paljon läppää.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Esim tää oli aika selkeä tiivistys Homien vakaumuksesta:
Homeboy65 kirjoitti: 27.10.2005 12:45 Ensiksi: minusta armeija on täysin OK instituutio yhteiskunnassa. Perusteluja on jo esitetty edellä, joten ei niistä enempää. :komp:

Kieltäydyin aikoinani aseista, koska 1) koin, että hermot ei estä inttiä 2) Suomen maanpuolustus ei ole siitä kiinni meneekö Homie armeijaan vai ei.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 17:43 Esim tää oli aika selkeä tiivistys Homien vakaumuksesta:
Homeboy65 kirjoitti: 27.10.2005 12:45 Ensiksi: minusta armeija on täysin OK instituutio yhteiskunnassa. Perusteluja on jo esitetty edellä, joten ei niistä enempää. :komp:

Kieltäydyin aikoinani aseista, koska 1) koin, että hermot ei estä inttiä 2) Suomen maanpuolustus ei ole siitä kiinni meneekö Homie armeijaan vai ei.
Kyllä minulla oli ja on myös pasifistinen vakaumus. Minähän olen kirjoittanut täällä paljon puhdasta läppää jos et ole huomannut? Olet varmaan huomannut?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:00
Kreitsu kirjoitti: 23.07.2023 16:56
Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 16:42

En ole mitään tuollaista allekirjoittanut. Sitä paitsi minulla on vakaumus.
Eli lampsit sivariin tekemättä mitään hakemuksia ja allekirjoittamatta mitään. Kuulostaa aika jännältä siihen nähden, että siviilipalvelukseen pitää hakea. Mutta ilmeisesti jotkut vaan lampsii sinne.
Menin kutsuntoihin ja sanoin että menen sivariin. Asia oli sillä selvä. Vakaumusta ei tutkittu. Kuinka monta kertaa tätä täytyy toistaa? Ennen piti hakea ja vakaumusta tutkittiin. Vuonna 1987 lainsäädäntö muuttui, ilmoitusasia.
Kutsunnoissa voi ilmoittaa haluavansa suorittaa asepalveluksen siviilipalveluksena. Tällöin tehdään hakemus siviilipalvelukseen. Hakemus sisältää vakuutuksen vakaumukseen perustuvista syistä (jotka voivat olla mitä tahansa ja voi kusettaa niin paljon kuin haluaa). Kun hakemus on tehty, se tulee allekirjoittaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tutkitaanko jotain tai yhtään mitään. Se on byrokratiaa. Jotkut valehtelevat, jotkut eivät.

Pointti on, että olet väkisinkin allekirjoittanut hakemuksen, joka SISÄLTÄÄ kohdan vakaumuksesta.

Miten tämä asia pitää esittää, että ymmärrät sen?
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kreitsu kirjoitti: 23.07.2023 17:46
Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:00
Kreitsu kirjoitti: 23.07.2023 16:56

Eli lampsit sivariin tekemättä mitään hakemuksia ja allekirjoittamatta mitään. Kuulostaa aika jännältä siihen nähden, että siviilipalvelukseen pitää hakea. Mutta ilmeisesti jotkut vaan lampsii sinne.
Menin kutsuntoihin ja sanoin että menen sivariin. Asia oli sillä selvä. Vakaumusta ei tutkittu. Kuinka monta kertaa tätä täytyy toistaa? Ennen piti hakea ja vakaumusta tutkittiin. Vuonna 1987 lainsäädäntö muuttui, ilmoitusasia.
Kutsunnoissa voi ilmoittaa haluavansa suorittaa asepalveluksen siviilipalveluksena. Tällöin tehdään hakemus siviilipalvelukseen. Hakemus sisältää vakuutuksen vakaumukseen perustuvista syistä (jotka voivat olla mitä tahansa ja voi kusettaa niin paljon kuin haluaa). Kun hakemus on tehty, se tulee allekirjoittaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tutkitaanko jotain tai yhtään mitään. Se on byrokratiaa. Jotkut valehtelevat, jotkut eivät.

Pointti on, että olet väkisinkin allekirjoittanut hakemuksen, joka SISÄLTÄÄ kohdan vakaumuksesta.

Miten tämä asia pitää esittää, että ymmärrät sen?
Olen jo kertonut että minulla oli ja on vakaumus.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:48
Kreitsu kirjoitti: 23.07.2023 17:46
Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:00

Menin kutsuntoihin ja sanoin että menen sivariin. Asia oli sillä selvä. Vakaumusta ei tutkittu. Kuinka monta kertaa tätä täytyy toistaa? Ennen piti hakea ja vakaumusta tutkittiin. Vuonna 1987 lainsäädäntö muuttui, ilmoitusasia.
Kutsunnoissa voi ilmoittaa haluavansa suorittaa asepalveluksen siviilipalveluksena. Tällöin tehdään hakemus siviilipalvelukseen. Hakemus sisältää vakuutuksen vakaumukseen perustuvista syistä (jotka voivat olla mitä tahansa ja voi kusettaa niin paljon kuin haluaa). Kun hakemus on tehty, se tulee allekirjoittaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tutkitaanko jotain tai yhtään mitään. Se on byrokratiaa. Jotkut valehtelevat, jotkut eivät.

Pointti on, että olet väkisinkin allekirjoittanut hakemuksen, joka SISÄLTÄÄ kohdan vakaumuksesta.

Miten tämä asia pitää esittää, että ymmärrät sen?
Olen jo kertonut että minulla oli ja on vakaumus.
Miten se tähän liittyy? Sinähän jankutat, ettet ole allekirjoittanut yhtään mitään. Lampsit vaan sivariin kuin renkitupaan.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12380
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kreitsu kirjoitti: 23.07.2023 17:49
Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:48
Kreitsu kirjoitti: 23.07.2023 17:46

Kutsunnoissa voi ilmoittaa haluavansa suorittaa asepalveluksen siviilipalveluksena. Tällöin tehdään hakemus siviilipalvelukseen. Hakemus sisältää vakuutuksen vakaumukseen perustuvista syistä (jotka voivat olla mitä tahansa ja voi kusettaa niin paljon kuin haluaa). Kun hakemus on tehty, se tulee allekirjoittaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tutkitaanko jotain tai yhtään mitään. Se on byrokratiaa. Jotkut valehtelevat, jotkut eivät.

Pointti on, että olet väkisinkin allekirjoittanut hakemuksen, joka SISÄLTÄÄ kohdan vakaumuksesta.

Miten tämä asia pitää esittää, että ymmärrät sen?
Olen jo kertonut että minulla oli ja on vakaumus.
Miten se tähän liittyy? Sinähän jankutat, ettet ole allekirjoittanut yhtään mitään. Lampsit vaan sivariin kuin renkitupaan.
No en ainakaan muista että olisin allekirjoittanut yhtään mitään. Voin muistaa väärin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Aika pontevasti olet vakuutellut, ettet ole allekirjoittanut yhtään mitään. Onko tämä nyt joku kännissä ja läpällä -juttu?
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kyllä tää episodi on taas sellainen, että ei uskoisi, että kohta Homie taas moittii muita älyllisestä epärehellisyydestä (tai moraalin samaistamisesta lailliseen).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 18:17 Kyllä tää episodi on taas sellainen, että ei uskoisi, että kohta Homie taas moittii muita älyllisestä epärehellisyydestä (tai moraalin samaistamisesta lailliseen).
Mutta onneksi dataa ja argumentteja riittää!

- Ei muistikuvaa allekirjoittamisesta
- Vakaumus, jota ei ole 20 vuoteen viitsinyt mainita missään yhteydessä kun teemasta on puhuttu
- Kännissä ja läpällä
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ja siitähän ei ole erimielisyyttä, että varmaan on ihan hyvä, että Homie ei armeijaan mennyt, ja varmaan se psyykkisen resilienssin puute oli tosiaan ihan hyvä peruste välttää armeijaa. Epäilemättä asiansa osaava lääkäri olisi kirjoittanut vapauttavat paperit.

Vapautuksen sijaan Homie siis ilmeisesti kävi sivarin, joka tuohon aikaan oli tosi pitkä, ja onhan sivarilla kuitenkin synkempi stigma kuin lääketieteellisin syin annetulla vapautuksella. Eli ei hän tuolla huijauksellaan kuitenkaan kovin helpolla päässyt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 17:50 No en ainakaan muista että olisin allekirjoittanut yhtään mitään. Voin muistaa väärin.
Mä lukitsisin tän vastauksen. Byrokratia on luotettavampi kuin ihmisen muisti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 18:26 Ja siitähän ei ole erimielisyyttä, että varmaan on ihan hyvä, että Homie ei armeijaan mennyt, ja varmaan se psyykkisen resilienssin puute oli tosiaan ihan hyvä peruste välttää armeijaa. Epäilemättä asiansa osaava lääkäri olisi kirjoittanut vapauttavat paperit.

Vapautuksen sijaan Homie siis ilmeisesti kävi sivarin, joka tuohon aikaan oli tosi pitkä, ja onhan sivarilla kuitenkin synkempi stigma kuin lääketieteellisin syin annetulla vapautuksella. Eli ei hän tuolla huijauksellaan kuitenkaan kovin helpolla päässyt.
En minäkään sitä epäile etteikö Home olisi ollut C-mies 2 päivässä palvelukseen astumisesta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.07.2023 18:26 Ja siitähän ei ole erimielisyyttä, että varmaan on ihan hyvä, että Homie ei armeijaan mennyt, ja varmaan se psyykkisen resilienssin puute oli tosiaan ihan hyvä peruste välttää armeijaa. Epäilemättä asiansa osaava lääkäri olisi kirjoittanut vapauttavat paperit.

Vapautuksen sijaan Homie siis ilmeisesti kävi sivarin, joka tuohon aikaan oli tosi pitkä, ja onhan sivarilla kuitenkin synkempi stigma kuin lääketieteellisin syin annetulla vapautuksella. Eli ei hän tuolla huijauksellaan kuitenkaan kovin helpolla päässyt.
Joo, just näin. Lääkärin juttusille joko ennen kutsuntoja tai viimeistään alokasaikana olisi aika varmasti vapauttanut Homien koko palveluksesta. Pienemmistäkin vaivoista saa vapautuksen.

Puolustusvoimat ei kaipaa tyyppejä joilla nuppi pettää kun on kovat piipussa. Mun komppaniasta yks lähti kotiin alokasaikana, kun nousi aseen kanssa ylös ampuradalla ja alkoi pyöriä epämääräisesti. Joku toinen taas kävi intin lääkärin juttusilla, kun alkoi nupissa heittämään ja poistui kanssa ripeästi varuskunnasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En olisi suorittanut ilman pakollisuutta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ehkä tämä on jo moneen kertaan käyty läpi, mutta Homien väite siitä, että vakaumusta ei selvittäisi eikä tarvisi ilmoittaa , ei pidä paikkaansa

https://vipa.mol.fi/sivariweb/public/SP ... 024_fi.pdf

Hakija allekirjoittaa vakuutuksen ja anoo että hänet määrätään suorittamaan siviilipalvelus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Maanpuolustustahto

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 23.07.2023 15:42 [
Minusta on myös aivan validi perustelu aseistakieltäytymiseen jos kokee että hermot ei kestä.
Tuolloin saa vapautuksen terveydellisin perustein. Jos henkilö saisi vapautuksen terveydellisin perustein, mutta menee silti sivariiin, niin toki noin voi tehdä, mutta ei sen niin kuulu mennä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin