Mikä on Suomen suurin ongelma?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mikä on Suomen suurin ongelma?

Lisätään vielä, että tarkoitan ongelmaa, joka periaatteessa olisi mahdollista ratkaista.

Eli esim. sijainti väärällä leveysasteella ei kuulu ketjuun.

Edit: ilmastonmuutoksen myötä leveysaste saattaa olla aivan ok.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 23.08.2023 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Äkkiseltään sanoisin, että suurin ongelma on alhainen syntyvyys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.08.2023 12:18 Äkkiseltään sanoisin, että suurin ongelma on alhainen syntyvyys.
Kyllä se varmasti Suomen sisäisistä ongelmista on suurin. Ulkoisista ongelmista suurin on Venäjä naapurina.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Venäjä naapurina on Natoon liittymisen jälkeen tippunut aika lailla tärkeysasteikolla.

Isoimmat ongelmat:

Alhainen syntyvyys
Matala koulutustaso
Nuorten miesten syrjäytyminen
Matala tuottavuus
Mielenterveysongelmat, erityisesti nuorten tyttöjen
Työperäisen maahanmuuton vähyys
Yksinäisyys
Päihteet
Hiilipäästöt
Luontokato
Korkea työn verotus
EU:n kehittyminen talousliitosta protektionistiseksi holhousvaltioksi
Jäykät työmarkkinat
Avokätiset tulonsiirrot terveille työkykyisille aikuisille
Kaupungillistumisen hidastaminen

Keskisuuret ongelmat (ei kattava lista)
Valtiorahoitteinen kolmas sektori
Hillotolpat
Sähkön hinta
Opiskelun maksuttomuus
Korkeakoulujen hajasijoitus ja alirahoitus

Pienet ongelmat (ei kattava lista)
Tyhmästi sijoitetut nopeuskamerat

Mitättömät ongelmat (ei kattava lista)
Sukupuolien määrä
Turvalliset vessat
Vihapuhe
Marssivat natsit
Wokepuhe
Marssivat kommarit
Bensan hinta
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olen yllättynyt, että sähkön hinta on listallani keskisuuri ongelma. Sähköhän on Suomessa varsin halpaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Isoin ongelma on Itä- ja Pohjois-Suomen peräkammaripoikien kohtaanto-ongelma mitä tulee naisten ulkosynnyttimiin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Jos hiilestä halutaan luopua nopeasti, niin kaiken pitää toimia sähköllä. No, ehkä ongelman olisi pitänyt olla "sähköntuotannon politisointi", koska hintahan määräytyy markkinoilla, eikä siihen pidä puuttua. Kunhan annetaan kaikkien rakentaa ihan vitusti haluamaansa kapasiteettia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Edelleen ihmettelen tuota lapsettomuutta.

Toki oma ainut rajapinta on tinder, jossa lapsettomat ovat hyvin harvinaisia. Toki parasta A-luokkaa, joten eivät tarvitse kauaa siellä viettää. Yksilapsisetkin on pieni osajoukko.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 23.08.2023 14:57 Edelleen ihmettelen tuota lapsettomuutta.

Toki oma ainut rajapinta on tinder, jossa lapsettomat ovat hyvin harvinaisia. Toki parasta A-luokkaa, joten eivät tarvitse kauaa siellä viettää. Yksilapsisetkin on pieni osajoukko.
Jos syntyvyys on 1,32 niin jokainen uusi sukupolvi on aika lailla pienempi kuin edellinen.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä on kiehtovaa, että mun lista olisi hyvin samankaltainen Sivustahuutajan listan kanssa. Usein me ollaan ehkä enemmän eri mieltä ongelmien ratkaisujen tavoista kuin itse ongelmista.

Joo, mä varmaan en laskisi korkea työn verotusta kovin suureksi ogelmaksi, vaikka toki olisi hienoa, jos sitä saisi jotenkin hallitusti laskettua vaikka siirtämällä painopistettä erilaisten haittojen verotukseen ja karsimalla typeriä menoja. Lisäksi mä ehkä jotenkin niputtaisin noita matalaa koulutustasoa ja korkeakoulujen kepulointia yhteen, eikä mulla jostain syystä ole oikein vahvaa näkemystä koulutuksen maksullisuudesta, varsinkaan puolesta. Sähkön hintaan ongelmana reagoin myös sellaisella millimetrin osasen kulmakarvannostolla, mutta sitä Sivustahuutaja avasikin lisää.

Valtiorahoitteisen kolmannen sektorin suhteen on vaikea antaa kovin vahvaa kategorista mielipidettä. Ajattelen, että vahva kansalaisyhteiskunta on pohjoismainen vahvuus, jota kannattaa tukea julkisin varoin. Mut samaan aikaan mulla olisi varmaan kaikenlaista sanottavaa siitä, mitä rahoitetaan ja mitä ei. Nopeuskameroita en tällaisille listoille nostaisi.

Noi sukupuolietiikkaan liittyvät ongelmat ovat mun mielestä pieniä ongelmia, jotka koskevat vain harvoja, eikä niiden korjaaminen juurikaan hetkauta valtaväestöä, joihin ne eivät liity millään tavalla. Tästä pitäisi tietysti seurata, että ongelmat korjataan välittömästi, mutta tämä ei onnistu, koska meillä on niin valtava määrä erilaista arvokonservatiivista porukkaa, joka ihan muina päiviräsäsinä vastustaa jonkun pseudo-biologisen tai suoraan uskonnollisen essentialismin nimissä erikoistapausten huomioimista järkevästi. Voisi ajatella, että esim. muunsukuopliset ovat Suomessa pieni ongelma, jonka käsittely nostaa osaltaa esiin ison ongelman, eli konservatiivisen oikeistopopulismin nousun.

Tämä nousu ei tietenkään olisi kooltan iso ongelma, vaan vain eettisesti ruma, jos näiden urpojen sekoilu kohdistuisi vain pieniin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. Mutta tällainen etnonationalistis-konservatiivisesti virittynyt, länsimaisen liberaalin asenteen hylkäävä uusoikeisto kohdistaa hyökkäyksensä myös suoraan liberaalin demokratian perusteisiin rasismillaan, tieteen ja tutkimuksen väheksynnällään/poliittisella ohjailullaan, mediaan ja vapaaseen tiedonvälitykseen kohdistuvalla vihamielisyydellään ja ylipäänsä yleisellä sekoilullaan. Tämä on ilman muuta yksi länsimaisia yhteiskuntia eniten uhkaavia kehityskulkuja ja sellaisena iso ongelma. Unkari, Puola, Turkki ja Israel, esimerkiksi, ovat jo kääntämässä kelkkaansa pois liberaalin demokratian tieltä. Etabloituneemmat läntiset valtiot ovat ottaaneet kulttuurista ja taloudellista hittiä oikeistopopulistien noususta vaikkapa trumpismin ja brexitin kautta. Suomessa on pitkästä aikaa ollut ihan kotimaista poliittista väkivaltaa ja terroria, ja nyt meillä on vallassa näitä rotutieteilijöitä, tieteen kieltäjiä ja vapaan median vainoajia. Ilman muuta kuuluu isojen ongelmien listalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 23.08.2023 16:16 Lisäksi mä ehkä jotenkin niputtaisin noita matalaa koulutustasoa ja korkeakoulujen kepulointia yhteen, eikä mulla jostain syystä ole oikein vahvaa näkemystä koulutuksen maksullisuudesta, varsinkaan puolesta.
Noissa on kyse eri asioista. Koulutustason nosto itsessään ei vaadi tasokkaita keskitettyjä oppilaitoksia. Helsingin yliopistossa on enemmän opiskelijoita kuin Harwardissa, joten kyllä se koulutustason nosto Helsingissäkin onnistuu. Jos kuitenkin haluamme, että Suomessa luodaan kansainvälisen tason innovaatioita, niin olisi tärkeää ylläpitää paria kovatasoista yliopistoa ja saisi ne loputkin olla mieluummin hyviä harvassa kuin matalatasoisia joka niemessä. OECD:n keskiarvoa vähemmän keskinkertaisuuksia ei vaan lennä.

Maksuttomuuden poistamisessa on kyse siitä, että ei meillä pitäisi olla mitään syytä subventoida hyvinvoivien aikuisten tulotason kehittymistä. Mutta ehkä "Avokätiset tulonsiirrot terveille työkykyisille aikuisille" kattoi jo opiskelun tuetkin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.08.2023 17:10
urpiainen kirjoitti: 23.08.2023 16:16 Lisäksi mä ehkä jotenkin niputtaisin noita matalaa koulutustasoa ja korkeakoulujen kepulointia yhteen, eikä mulla jostain syystä ole oikein vahvaa näkemystä koulutuksen maksullisuudesta, varsinkaan puolesta.
Noissa on kyse eri asioista. Koulutustason nosto itsessään ei vaadi tasokkaita keskitettyjä oppilaitoksia.

Mut vaatii oppilaitoksia, jonne jengi suostuu menemään opiskelemaan. Nyt meillä on tilanne, jossa kepu on jakanut koulutuspaikat (joita meillä säätelee ministeriö) pitkin maakuntia siten, että pks:llä on hirveä hakijapaine ja paikkoja aivan liian vähän, jolloin jengi pyrkii lukemattomia kertoja sisään, ja maakunnissa jää paikkoja täyttämättä. Näin koulutustaso saavutetaan joko tosi vanhana tai ei ollenkaan, kun kyllästyttää hakea eikä pöndellekään halua.
Maksuttomuuden poistamisessa on kyse siitä, että ei meillä pitäisi olla mitään syytä subventoida hyvinvoivien aikuisten tulotason kehittymistä.
Toki. Ja myös siitä, että opiskelijoilla olisi insentiivi valmistua vähän reippaammin ja opiskella vähän instrumentaalisemmin. Mut vähän pelkään koulutuksen periytyvyyden kasvua tai myöhästymistä entisestään. Tai siis teoriassa kannatan maksuja, käytännössä en ole ihan varma.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä on Suomen suurin ongelma?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Paras maksullinen opiskelumalli olisi tämä:
- opiskelu on de facto maksullista kun huomioidaaan tuet, lukukausimaksut yms
- valtio takaa opintolainan
- opintolainasta saa jotain anteeksi, jos valmistuu suunnitellussa ajassa

En näe mitään etua siinä, että heikommista oloista valtion tissiltä tuleva nuori aikuinen opetetaan imemaan lisää valtion tissiä 10 vuoden ajan. En keksi miten tuo parantaisi hänen tulevaisuuttaan verrattuna omaa vastuuta korostavaan malliin. Hyvistä oloista tulevalle opiskelijalle vanhemmat opettavat ihan muuta kuin tissin imemistä.
Vastaa Viestiin