Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tämä kyllä saattaa alkaa olla vähän hankalaa myös suomalaisille fundamentalisteille. Sen lisäksi, että from the river to the sean piti olla selvästi kutsu kansanmurhaan, niin Suomi on institutionaalisella tasolla niin pontevasti vahvistanut sitoutumisen kahden valtion ratkaisuun, että Israelin äärioikeistohallinnon tuki saattaa vaikeutua. Tai siis ei tietenkään siinä mielessä hankalaa, että kristilliset arvatenkin toteavat palestiinalaisten vastarinnan pakottaneen ja oikeuttaneen Israelin tällaiseen asennoitumiseen, jolloin Netanjahu ansaitsee täyden tuen, mutta Suomen oman virallisen linjan avoimen haastamisen kautta sisäpoliittisesti hankalaa.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010130333.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eikös se ole aika lailla se ja sama mitä me tuumitaan nykyisestä iippojen hallituksesta, koska kaikki viittaa siihen, että valta vaihtuu seuraavissa vaaleissa? Nykyisen konfliktin jälkihoito on vielä täysin kesken 2026 kun seuraavat parlamenttivaalit ovat maassa. Ennen tuota on ihan turha kuvitellakaan puhuvansa mistään valtioista. Hyvä kun saavat hamasin tuhottua tuohon mennessä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 19.01.2024 14:51 Suomi on institutionaalisella tasolla niin pontevasti vahvistanut sitoutumisen kahden valtion ratkaisuun, että Israelin äärioikeistohallinnon tuki saattaa vaikeutua.
Tältä alkaa vaikuttaa. Saa nähdä, johtaako mihinkään muuhun kuin Spede-show-henkiseen jyrkän paheksunnan esittämiseen.

Gazan sota | Ministeri Valtonen siviilien hädästä: ”Nyt riittää”: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010136721.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kuulostaa ihan lupaavalta. Olisi huitsin mahtavaa, jos muuten täydellisen kyvyttömältä EU:lta tulisi tähän napakka ratkaisuehdotus.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eilisessä ruoanjakotilanteessa kuoli suuri määrä palestiinalaisia siviilejä.

Mun käsitys tilanteesta:

Palestiinalaiset siviilit juoksivat kohti rekkoja. Paikalla olleet Israelin armeijan sotilaat säikähtivät tätä ja avasivat tulen. Rekkakuskit säikähtivät tätä ja ajoivat paniikissa pakoon.

Siviilejä kuoli luoteihin, rekkojen alle ja väkijoukon paniikin alle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ näin vain, että hesarin lähteenä oli hamasin ministeriö. En lukenut. Onko tälle muuta lähdettä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2024 8:24 ^ näin vain, että hesarin lähteenä oli hamasin ministeriö. En lukenut. Onko tälle muuta lähdettä?
mm BBC, CNN

https://www.cnn.com/2024/02/29/middleea ... index.html

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68434443

Tuo ylle kirjoittamani on mun muodostama käsitys tilanteesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä Hesarilla oli ihan hyvä yhteenveto siitä, mitä nyt voi tai ei voi asiasta tietää: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010261142.html

Itse olen toki sitä mieltä, että edes paatuneenkaan internet-journalistin on vaikea selvittää kovin luotettavasti, mitä tällaisissa tapahtumissa on tarkkaan ottaen tapahtunut, niin paljon sumutusta on aina suuntaan ja toiseen niiden ympärillä. Tämän varauksellisen suhtautumisen painoarvoa korostaa se, vaikka tässä vähän sotaveteraanien asianajajalta kieltämättä kuulostankin, että tahallaan hämärrytetyistä yksityskohdista kohkaaminen uhkaa viedä mediatilaa kokonaiskuvalta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2024 8:27
sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2024 8:24 ^ näin vain, että hesarin lähteenä oli hamasin ministeriö. En lukenut. Onko tälle muuta lähdettä?
mm BBC, CNN

https://www.cnn.com/2024/02/29/middleea ... index.html
Eka linkkisi kirjoitti näin, eli en ees jaksanut avata tokaa linkkiäsi:
"according to the Palestinian Ministry of Health in Gaza. CNN is unable to independently confirm these numbers."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2024 8:42
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2024 8:27
sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2024 8:24 ^ näin vain, että hesarin lähteenä oli hamasin ministeriö. En lukenut. Onko tälle muuta lähdettä?
mm BBC, CNN

https://www.cnn.com/2024/02/29/middleea ... index.html
Eka linkkisi kirjoitti näin, eli en ees jaksanut avata tokaa linkkiäsi:
"according to the Palestinian Ministry of Health in Gaza. CNN is unable to independently confirm these numbers."
En nyt heti saa kiinni, mikä on pointtisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Onko kuolleiden määrälle mitään muuta lähdettä kuin Hamas?

Israel on jo kertonut oman näkemyksensä tapahtumista ja sen mukaan kuolleita ei pitäisi olla tuota määrää.

100 olisi uutinen. 5 ei ole.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Koska tieto ei tule Israelin natsivirastolta niin se ei voi pitää paikkaansa.


Mitäpä tuommoinen hassu sadan aseettoman siviilin teurastus tuntuu kun liikutaan noissa luvuissa. Hyvin edistyy etninen puhdistus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2024 9:08 ^
Onko kuolleiden määrälle mitään muuta lähdettä kuin Hamas?

Israel on jo kertonut oman näkemyksensä tapahtumista ja sen mukaan kuolleita ei pitäisi olla tuota määrää.

100 olisi uutinen. 5 ei ole.
Ok, eli kuolleiden määrä on pointti.

Ps. jonkun Israelin asevoimien kommentin näin ja siinä ei sanottu kuolleiden määrästä mitään. Ehditkö laittaa Israelin kommentin, jossa sanotaan jotain kuolleiden määrästä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 01.03.2024 9:10 ^ Koska tieto ei tule Israelin natsivirastolta niin se ei voi pitää paikkaansa.


Mitäpä tuommoinen hassu sadan aseettoman siviilin teurastus tuntuu kun liikutaan noissa luvuissa. Hyvin edistyy etninen puhdistus.
Itse en usko, että Israel kovin montaa suoralla tulella tässä tappoi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

What is Israel saying?
Israel offered an evolving account of the incident as the day progressed.

In its first comments, the IDF said the incident began when Palestinians attempted to loot the trucks. “Early this morning, during the entry of humanitarian aid trucks into the northern Gaza Strip, Gazan residents surrounded the trucks, and looted the supplies being delivered. During the incident, dozens of Gazans were injured as a result of pushing and trampling,” the IDF told CNN.

Later on Thursday, an Israeli military spokesperson claimed in a briefing that there were two separate incidents involving aid trucks in Gaza Thursday.

First, he said trucks entered northern Gaza and were rushed by crowds, with trucks running over people. Subsequently, he said, a group of Palestinians approached Israeli forces, who then opened fire on the Palestinians.

“The truckloads went into the north, then there was the stampede, and then afterwards, there was the event against our forces. That’s how things transpired this morning,” the spokesman said
lähde

https://edition.cnn.com/2024/02/29/midd ... index.html

Jälkimmäisessä kommentissa en näe mitään mainintaa uhrien määrästä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Koko uutisen pointti on kuitenkin siinä, kuinka monta israel ampui. Jos väkijoukossa kuoli ihmisiä, niin sehän on niiden ihmisten oma vika. Pitää osata jonottaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2024 9:38 ^
Koko uutisen pointti on kuitenkin siinä, kuinka monta israel ampui. Jos väkijoukossa kuoli ihmisiä, niin sehän on niiden ihmisten oma vika. Pitää osata jonottaa.
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hamasin ministeriöiden luvut ovat todistetusti paskaa. Näitä sitten Hesari ja muut "riippumattomat" mediat toistelevat totuutena ilman mtään lähdekritiikkiä.
https://www.tabletmag.com/sections/news ... ty-numbers

Kuva
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2024 21:15 Hamasin ministeriöiden luvut ovat todistetusti paskaa.
Onko näin? Mun käsitykseni on ollut, että terveysviranomaisten uhrilukuja pidetään tässä ja aiemmissa konflikteissa pääsääntöisesti aika luotettavina. Toi sun lähteesi taitaa olla joku konservatiivinen etnonationalistisivusto, jonka luotettavuus olisi lähtökohtaisesti vähän kyseenalainen. Toisaalta itsekin kontrastoit sen Hesarin ja muun riippumattoman median kanssa. Mä menisin tässä ehkä just riippumattoman median mukana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2824
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jännä nähdä nukettaako Israel kunhan panttivangit on vapautettu. Saisi nopeammin siviilit teurastettua kuin avustusjonoissa ammuskelemalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hamasin ja Israelin konflikti 10/2023

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mikään ei kyllä viittaa siihen, että Israel tarkoituksella tappaisi siviilejä. Jos Israel toimisi kuin Venäjä, niin meillä olisi jo satoja tuhansia kuolleita.
Vastaa Viestiin