Elokuu 2024
-
- Kitisijä
Re: Elokuu 2024
En tiedä, olenko vain kärttyinen vanha mies, mutta nuo median jutut tuntuvat muuttuvan koko ajan typerimmiksi.
Tietysti molemmat edellä esittämäni vaihtoehdot saattavat olla totta samaan aikaan..
Tietysti molemmat edellä esittämäni vaihtoehdot saattavat olla totta samaan aikaan..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
Huhhuh, olipahan yhtiökokous. Ensin sai kuunnella kaksi tuntia horiskojen puheenvuoroja ja epämääräisiä vastalauseita, sitten kokous päätti vähän yli 4/5 enemmistöllä että hyväksyy hallituksen esityksen esisopimuksen tekemisestä rakennusyhtiön kanssa, kiinteistön myymisestä ja taloyhtiön selvitystilaan asettamisesta kun kauppa saadaan maaliin.
Kaupungilla tosin mennee hetki ennenkuin saavat kaavamuutoksen käsiteltyä ja siten lopullisen kaupan ehdot täyttyvät.
Kaupungilla tosin mennee hetki ennenkuin saavat kaavamuutoksen käsiteltyä ja siten lopullisen kaupan ehdot täyttyvät.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
- Kitisijä
Mitäs teidän kiinteistölle tapahtuu?aasi kirjoitti: ↑29.08.2024 18:47 Huhhuh, olipahan yhtiökokous. Ensin sai kuunnella kaksi tuntia horiskojen puheenvuoroja ja epämääräisiä vastalauseita, sitten kokous päätti vähän yli 4/5 enemmistöllä että hyväksyy hallituksen esityksen esisopimuksen tekemisestä rakennusyhtiön kanssa, kiinteistön myymisestä ja taloyhtiön selvitystilaan asettamisesta kun kauppa saadaan maaliin.
-
- Kitisijä
Vanha paskaksi ja taloyhtiö rakennuttaa uuden tontille?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
Taloyhtiö nimenomaan ei rakennuta, vaan pesee kätensä koko hommasta - laskut ja verot maksetaan, ja yhtiöön jääneet rahat jaetaan osakkaille ja yhtiö lakkaa olemasta. Mitä rakennus-/kiinteistökehitysyhtiö sitten tekee on sen asia, kaavamuutoksen tarkoituksena hakea kuitenkin yli tuplasti rakennusoikeutta tontille.
-
- Kitisijä
Tuommoista ei ole tullut vastaan.
Muutama keissi, missä taloyhtiö on rakennuttanut (rakentanut itse jos osaaminen riittänyt) niin kustannettu rakentamalla tuplasti isompi ja juuri sellaisia asuntoja kuin haluttu. Toki tulee pätkä asumista muualla.
Muutama keissi, missä taloyhtiö on rakennuttanut (rakentanut itse jos osaaminen riittänyt) niin kustannettu rakentamalla tuplasti isompi ja juuri sellaisia asuntoja kuin haluttu. Toki tulee pätkä asumista muualla.
-
- Kitisijä
Myytte siis tontin?aasi kirjoitti: ↑30.08.2024 12:21 Taloyhtiö nimenomaan ei rakennuta, vaan pesee kätensä koko hommasta - laskut ja verot maksetaan, ja yhtiöön jääneet rahat jaetaan osakkaille ja yhtiö lakkaa olemasta. Mitä rakennus-/kiinteistökehitysyhtiö sitten tekee on sen asia, kaavamuutoksen tarkoituksena hakea kuitenkin yli tuplasti rakennusoikeutta tontille.
Minusta tontin myynti on taloyhtiölle paljon parempi vaihtoehto kuin rakennuttaminen, mikäli koko tontti vedetään sileäksi. Ainakaan itse en haluaisi hallituksena hoitaa uuden kerrostalon rakentamista. En ymmärrä miten mikään hallitus voisi pärjätä tuossa paremmin kuin grynderi.
-
- Kitisijä
Eikös tuossa vanhan räjäyttämisessä ole se ongelma, että uudet asunnot maksavat enemmän kuin vanhat?
Jos henkilö A asuu nyt vanhassa kaksiossa taloyhtiössä X ja vanha taloyhtiö X saneerataan dynamiitilla ja tilalle rakennetaan uusi taloyhtiö Y, saako henkilö A myynnistä niin paljoa rahaa, että pystyy ostamaan uudesta taloyhtiöstä X kaksion? Tuskin. Hänen siis täytyy muuttaa muualle?
Jos henkilö A asuu nyt vanhassa kaksiossa taloyhtiössä X ja vanha taloyhtiö X saneerataan dynamiitilla ja tilalle rakennetaan uusi taloyhtiö Y, saako henkilö A myynnistä niin paljoa rahaa, että pystyy ostamaan uudesta taloyhtiöstä X kaksion? Tuskin. Hänen siis täytyy muuttaa muualle?
-
- Kitisijä
^^ Joo, mutta siis periaatteessa myy kuitenkin kiinteistön eli tontin rakennuksineen.
Eilisen kokouksen perusteella tuskin kukaan haluaisi olla hallituksessa joka rakennuttaisi itse.
Eilisen kokouksen perusteella tuskin kukaan haluaisi olla hallituksessa joka rakennuttaisi itse.
-
- Kitisijä
Jos rakennetaan tuplasti asuntoja ja taloyhtiö myy extrat ulkopuolisille niin vanhat voi saada asuntonsa lähes ilmaiseksi. Näin on tapahtunut eli turha alkaa jankkaamaan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑30.08.2024 13:20 Eikös tuossa vanhan räjäyttämisessä ole se ongelma, että uudet asunnot maksavat enemmän kuin vanhat?
-
- Kitisijä
Ihan noin paljon ei ole näköpiirissä, mutta lähestulkoon sen verran että jos pitäisi maksaa nykyasuntoon linjasaneeraus/putkiremontti niin sen välin maksamalla saisi vastaavankokoisen uuden asunnon. Hieman riippuu että paljonko kaupunki suostuu rakennusoikeutta myöntämään.James Potkukelkka kirjoitti: ↑30.08.2024 13:20 Eikös tuossa vanhan räjäyttämisessä ole se ongelma, että uudet asunnot maksavat enemmän kuin vanhat?
-
- Kitisijä
Tässä rakennusoikeutta haettiin yli tuplasti vanhan verran. Tuollaisessa tilanteessa uusista kämpistä voisi saada sen verran rahaa, että vanhat asukkaat saisivat uudet kämppänsä siedettävään hintaan. Kaupunki usein ottaa näissä keisseissä jotain välistä. Yhtiön kunto painaa myös paljon. Voi olla, että tulossa olisi niin isoja remppoja, että yhtälö alkaa senkin puolesta suosia dynamiittimallia. Uusissa kämpissa on myös vähemmän neliöitä suhteessa huoneiden määrään, joten vanha kolmion asukas saattaa siitäkin syystä saada uuden priiman kolmion putkirempan hinnalla, mutta vähän pienempänä. Iäkkäämmät saattavat sitten haluta vähentää huoneiden määrääkin.James Potkukelkka kirjoitti: ↑30.08.2024 13:20 Eikös tuossa vanhan räjäyttämisessä ole se ongelma, että uudet asunnot maksavat enemmän kuin vanhat?
Minusta purkuhomma on fiksua. Viime aikoina palstatilaa ovat saaneet näkemykset, joiden mukaan vanha pitäisi säilyttää. En ihan keksi, miten vanhan kerrostalon tekohengitys ja kaupungin tiivistäminen sopivat yhteen.
-
- Kitisijä
Hyvä homma! Eli täytyy olla käyttämätöntä rakennusoikeutta.Bluntly kirjoitti: ↑30.08.2024 13:31Jos rakennetaan tuplasti asuntoja ja taloyhtiö myy extrat ulkopuolisille niin vanhat voi saada asuntonsa lähes ilmaiseksi. Näin on tapahtunut eli turha alkaa jankkaamaan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑30.08.2024 13:20 Eikös tuossa vanhan räjäyttämisessä ole se ongelma, että uudet asunnot maksavat enemmän kuin vanhat?
edit: siinähän se lukee kun jaksaa lukea:
-
- Kitisijä
^
Ainakin Helsinki ottaa ihan reippaasti välistä:
"Kun asemakaavaa muutetaan, maksaa maanomistaja kaupungille 35 % siitä kaavoituksen tuomasta arvonnoususta, joka ylittää merkittävän hyödyn rajan, eli 1 000 000 euroa. "
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... kentaminen
Ainakin Helsinki ottaa ihan reippaasti välistä:
"Kun asemakaavaa muutetaan, maksaa maanomistaja kaupungille 35 % siitä kaavoituksen tuomasta arvonnoususta, joka ylittää merkittävän hyödyn rajan, eli 1 000 000 euroa. "
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... kentaminen
-
- Kitisijä
^Helsingin fillarikommunistit samassa yhteydessä saattavat vaatia myös parkkipaikkojen vähentämistä. Kantakaupungin sisäpihoissa käynyt noin.
-
- Kitisijä
Tää on Oulussa alueella jossa on alennettu maankäyttömaksu kaupungin puolelta kun toivotaan täydennysrakentamista, toki sitä maksua silti on.
-
- Kitisijä
Facebikissa skannasin/oikoluin/käänsin jollekulle ulkomaalaisele, ja vahingossa ilmieisti postasin yhden lauseen: "abnormal sound on the left". Joku Elina Valtonen tykkäsi.
-
- Kitisijä
nokkaelain kirjoitti: ↑31.08.2024 11:26 : "abnormal sound on the left". Joku Elina Valtonen tykkäsi.
-
- Kitisijä
Kaverin ison omakotitontin juurikin kaupunnissa kaupunni pakottaa halkaisemaan ja myymään (tai saa tietysti itsekin rakentaa). Eivät halua, koska ovat ostaneet talon juuri ison tontin takia.
Edit: tarkalleen ei tonttia ole pakko halkaista, mutta sille pitää rakentaa lisää. Käytännössä täytyy siis halkaista ja myydä.
-
- Kitisijä
^
Tuo riski oli mielessä, kun joskus pohdittiin vaimolle kasvihuoneelle sopivaa tonttia. Onneksi ajatus kasvihuoneesta on sittemmin jäänyt. On nykyistenkin (erinomaisten) tomaattien kilohinta ihan riittävän korkea.
Tuo riski oli mielessä, kun joskus pohdittiin vaimolle kasvihuoneelle sopivaa tonttia. Onneksi ajatus kasvihuoneesta on sittemmin jäänyt. On nykyistenkin (erinomaisten) tomaattien kilohinta ihan riittävän korkea.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Eikö tuosta rahalla selviä? Vai onko ne keksinyt uuden pakotuskeinon korotetun kiinteistöveron rinnalle?James Potkukelkka kirjoitti: ↑03.09.2024 13:34 Kaverin ison omakotitontin juurikin kaupunnissa kaupunni pakottaa halkaisemaan ja myymään (tai saa tietysti itsekin rakentaa). Eivät halua, koska ovat ostaneet talon juuri ison tontin takia.
Edit: tarkalleen ei tonttia ole pakko halkaista, mutta sille pitää rakentaa lisää. Käytännössä täytyy siis halkaista ja myydä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
Ei selviä rahalla. Pakko rakentaa tai myydä osa tontista pois. Muussa tapauksessa kaupunki pakkolunastaa. Olin itsekin yllättynyt kun kuulin, en tiennyt, että tuollainen on mahdollistaVagabondo kirjoitti: ↑03.09.2024 14:34Eikö tuosta rahalla selviä? Vai onko ne keksinyt uuden pakotuskeinon korotetun kiinteistöveron rinnalle?James Potkukelkka kirjoitti: ↑03.09.2024 13:34 Kaverin ison omakotitontin juurikin kaupunnissa kaupunni pakottaa halkaisemaan ja myymään (tai saa tietysti itsekin rakentaa). Eivät halua, koska ovat ostaneet talon juuri ison tontin takia.
https://www.kuntaliitto.fi/julkaisut/ma ... miskehotus
Kaverilla kolme vuotta aikaa myydä tai rakentaa tontti.Kehotus merkitsee maanomistajalle, että hänen tai jonkun muun on rakennettava tontti lähivuosien aikana. Myynti on täysin vapaata, ja omistaja saa tontistaan käyvän markkinahinnan. Mikäli tonttia ei rakenneta kehotuksen edellyttämällä tavalla, kunta voi lunastaa tontin. Tällöin maanomistajalle määrätään lunastustoimituksessa tontin käypää arvoa vastaava korvaus.
Bulvaaninkaan käyttö ostajana ei auttaisi, kun uudellakin ostajalla sitten kolme vuotta aikaa. Pääsisi sillä tietysti vähän aikaa eteenpäin..
-
- Kitinä VIP-jäsen
Aika agressiivista, mutta olisihan tuo pitänyt arvata, kun Oulu on aika kuuluisa tiukasta tonttipolitiikasta.James Potkukelkka kirjoitti: ↑03.09.2024 14:43 Ei selviä rahalla. Pakko rakentaa tai myydä osa tontista pois. Muussa tapauksessa kaupunki pakkolunastaa. Olin itsekin yllättynyt kun kuulin, en tiennyt, että tuollainen on mahdollista
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.