Krapulan oireet

Yleinen lätinä jä kitinä
Sannu

Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Sannu »

On ihmistyyppejä, jotka saavat kiskoa saavikaupalla soppaa eikä niillä kuitenkaan ole minkäänlaista kankkusta seuraavana päivänä. Mä olen sitten se vastakkainen tyyppi, joka saa olot jo kolmesta tuopista. Lievimmillään siis vain janottaa ja masentaa mutta kunnon dokusetin jälkeen olo ja oireet ovat tällaisia:

1. aamu dokaamisen jälkeen
-säpsähdyksiä
-silmissä sumenee
-ajatus juoksee liian kovaa, tekee hätiköityjä johtopäätöksiä
-jalat nykii
-suuta kuivaa
-ei voi liikkua yksin ulkona, kun tuntuu kuin joku seuraisi puukon kanssa
-oksettaa
-pakko syödä vuorotellen suolaista ja makeaa
-tuntuu, että koko maailma vihaa
-kuuma ja kylmä vuorotellen
-päätä särkee vielä kolmannen Miranaxin jälkeen.

Ilta:
-Koko yönä ei saa unta

Päivä 2.

-Ahdistaa, masentaa ja pelottaa
-tunnen itseni maailman surkeimmaksi ihmiseksi
-ihmiset pelottaa
-kävellessä hengästyttää normaalia enemmän
-janotttaa (yhä)
-lihakset ovat kipeät
-iho koskteus arka

yö: nukun pätkissä

PÄivä 3.

-olo alkaa helpottaa
-tunnen itseni vähän paremmaksi
-ehkä uskallan jo liikkumaan
-elämä tuntuu hiukan paremmalta
-vaikka mitään ei olisi hölmöillyt, olen silti varma, että olen käyttäytynyt huonosti.

Yö: nukun ja näen hassuja unia

PÄIvä 4. Normaali olotila


Aloin vaan miettimään, että onko teillä muilla samanlaista...olen vakavissani miettinyt onko dokaaminen enää tuon kaiken arvoista...
Mida

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Mida »

Enpä oo koskaan kokeillu.

Ja kun näitä kuulee ni ei kyllä kiinnosta kokeillakaan.
Avatar
Meik
Elämätön Kitisijä
Viestit: 491
Liittynyt: 29.11.2005 16:19

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Meik »

Mulle ei tuu enää krapulaa. En muista milloin olis viimeks tullut :ohyeah:
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja annepa »

Riippuu monista asianhaaroista, kaikista en ole itse edes tietoinen. Jos tietäisin mitä teen oikein sillä kertaa kun krapulaa ei tule, toimisin samoin aina. Joskus krapulani ovat sitä luokkaa että asun vessassa osan päivästä.

Aamulla herään siihen että on paha olo. Päätä särkee ja iho on kosketusarka. Paha olo yltyy ja alan oksentelemaan. Laattailen n. 15 min välein joten vessasta ei kannata lähtiä pois. Vessassa on se hanakin mistä saa väliaikana vettä. Jotain on pakko juoda koska sappinestettä on ikävä laatata. Juon siis sitä vettä. Oksennusrefleksi saa pääni vihlomaan ja nenän vuotamaan. Silmät vuotavat myös vettä. Olen ihan järkyttävän näköinen kun tuo yrjösessio loppuu. Sessio kestää 2-4h (ainakin tähän asti kestänyt, toivottavasti ei pitene koskaan). Sen jälkeen menen nukkumaan horkassa. Ennen nukahtamista yökkäyttää vieläkin mutta en anna periksi vaan nukun vaikka väkisin. Nukun muutaman tunnin ja kun herään on pahoinvointi poissa. Syön jotain tai vähintään juon mehuja jotta saan verensokeria ylös. koko loppupäivä on löllöilyä sohvalla tai sängyssä. Iho on edelleen kosketusarka. Seuraava päivä menee "pihalla", toiminta on hidasta.

Joskus krapulani ovat lievempiä ja silloin on vaan paha olo mutta george ei ilmesty. Silloin olen hyvin luova. Laulan paljon esim "Tänään mennään Afrikkaan, neekereitä nussimaan, syvään Afrikkaan...." tai Alfred J Kvakin tunnaria "sano ystävälle FUCK" öristen. Parasta krapula on tässä tilassa kavereiden kanssa. Ruokakin maistuu ja se perinteinen krapulapitsa uppoaa hyvin. Illalla vatsalihakset ovat kipeänä nauramisesta koska öliöliölötämme koko päivän. Viime aikoina olen miettinyt krapulalaulurepertuaarini uudistamista lisäämällä siihen esim "Pieni sininen mies" -kappaleen.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Sannu

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Mä oon aina sanonut, että ne fyysiset oireet kestää kyllä vaikka päällä seisoen mutta sitä henkistä pahaa oloa...ehkä on hyvä että se tulee niin sitten se kynnys dokaamiseenkin on hiukan korkeampi..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja annepa »

Sannu kirjoitti:.. mutta sitä henkistä pahaa oloa..
Mulla ei oo koskana ollu kännistä morkkista enkä usko että semmosta tuleekaan. Luotan itseeni enkä tee kännissä mitään mitä en tekisi selvin päin. En ole koskaan sammunut mihinkään enkä ole koskaan kämmäillyt kännissä. Ei tule morkkiksia \o/
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
killkill

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja killkill »

Kroppa kestäisi viinaa ämpärikaupalla, mutta pää ei.
Dagen-efter menee makoillessa kotona saamatta mitään aikaan. En kestä nähdä ihmisiä enkä halua liikkua ulkona. Ylensyöntiä ja elokuvia... niin ja tottakai armoton jörnitys.
Dagen-efter-efter on taas merkillinen välitila, jossa olo on vittuuntunut ja masentunut. Kolmantena päivänä dokaamisesta olo on kutakuinkin normaali ja keho täysin palautunut juomisen rasituksista.
WanhaPervo

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Elämä ei tässä(kään) ole oikeudenmukainen. Kuulun onnekseni tässä asiassa Gaussin käyrän onnellisempaan puoliskoon.

Nuorena ei ollut juuri mitään krapulaa. Vaikka edellisenä iltana olin oksentanut mahalaukun ympäri, niin seuraavana iltana pystyin jo lukemaan kokeisiin ongelmitta.

Nytkin wanhana krapula koostuu lähinnä väsymyksestä, lievästä päänsärystä ja aikaansaamattomuudesta.

Toki, jos on vedetty aivan tappiin saakka, niin palautuminen kestää pari vuorokautta. Minulla tuo tappiin vetäminen sitten todellakin tarkoittaa sitä.

Joskus toki morkkis, mutta ainoastaan, kun siihen on aihetta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Hui kamala mitä kaikkea ihmiset ovat valmiita kestämään muutaman tunnin sekavuustilan vuoksi.

Minulle ei ole koskaan tullut alkoholijuomista krapulaa, ei edes silloin 11-13 -vuotiaana kun riekuin tajunnan rajamailla pitkin kyliä harva se viikonloppu. Sen jälkeen aloin sitten ilmeisesti nauttia normaaliolotilastani liikaa, kun kännäys (= tuon olotilan sekoittaminen) ei enää kiinnostanut.

Mutta vinkkinä niille, jotka miettivät miten saada krapulapäivistä auvoisampia: viettäkää humalahakuiset hetkenne tupakansavuttomassa tilassa. Minulle tulee krapulan oireita pelkästään siitä, että tanssin läpi yön jytämusiikin tahtiin tupakansavussa. Siis ilman alkoholia. Seuraava päivä sujuu itsetuhoisten ajatusten ja mahtipäänsäryn ynnä muun yleisen sekavuuden nimissä. Onneksi en nykyisin harrasta enää tätäkään ajanvietettä. Tai toisaalta kyllä harmi, sillä spontaani tanssiminen lisää elämänlaatua.
Avatar
Meik
Elämätön Kitisijä
Viestit: 491
Liittynyt: 29.11.2005 16:19

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Meik »

EveryWoman kirjoitti:viettäkää humalahakuiset hetkenne tupakansavuttomassa tilassa.
Mun lääke on vähintään tuopillinen vettä ennen kun ummistaa silmät ja hyvä laittaa jotain syötäväksi kelpaavaa suuhunsa.
Dumari

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Meik kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:viettäkää humalahakuiset hetkenne tupakansavuttomassa tilassa.
Mun lääke on vähintään tuopillinen vettä ennen kun ummistaa silmät ja hyvä laittaa jotain syötäväksi kelpaavaa suuhunsa.
Jep ja jos silmät liikkuu vielä ennen nukkumaanmenoa sekä tietää imuroineensa 20+ tuoppia olutta, niin kannattaa nykäistä myös se Burana ennen sammumista.

Tupakattomuus poistaa noin puolet hedarista&huonosta olosta.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

annepa kirjoitti:
Sannu kirjoitti:.. mutta sitä henkistä pahaa oloa..
Mulla ei oo koskana ollu kännistä morkkista enkä usko että semmosta tuleekaan. Luotan itseeni enkä tee kännissä mitään mitä en tekisi selvin päin. En ole koskaan sammunut mihinkään enkä ole koskaan kämmäillyt kännissä. Ei tule morkkiksia \o/
Mulla ei kyllä krapulamasennus liity mihinkään mokailuihin. Se tulee yleensä oli sitten käyttäytynyt siivosti tahi ei. On vaan niin selittämättömän paha olla, ja kaikki ahdistaa. Tämä on ihan kuolemaa varsinkin jos on yksin (eli aina).
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Meik kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:viettäkää humalahakuiset hetkenne tupakansavuttomassa tilassa.
Mun lääke on vähintään tuopillinen vettä ennen kun ummistaa silmät ja hyvä laittaa jotain syötäväksi kelpaavaa suuhunsa.
Ja katinvillat! Kunnon tumujen jälkimaininkeihin ei kyllä mitkään vedet ja mössöt auta. Ei sitten niin mikään. On tullu vedettyä lihasopat/pitsat/vissyt, tai sitten ei mitään (yleensä ei mitään) -> ei eroa, ahistella ja kärvistellä saa kolme vuorokautta eteenpäin, yleensä vielä hedeikissä. Tietysti juuban voimakkuusasteella saattaa olla vaikutusta asiaintilaan. (Tästäkään en menisi takuuseen kyllä)
Avatar
Meik
Elämätön Kitisijä
Viestit: 491
Liittynyt: 29.11.2005 16:19

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Meik »

irmelianneli kirjoitti:Ja katinvillat!
:doh: Sä et vaan osaa.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Meik kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti:Ja katinvillat!
:doh: Sä et vaan osaa.
No sepä se! Haluan krapulaopistoon!
MarthaFocker

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Meik kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti:Ja katinvillat!
:doh: Sä et vaan osaa.
Eiku olin huomaavinani pikkujouluissa, että oulun flikka osaa juopotella.

Eli jos tosisssaan ryyppää, niin kyllä se krapula tulee. Näin se vaan on.

Joskus on hyvä krapula henkisesti, jolloin voi vain väsymyskäkättää kavereiden kanssa, mutta joskus on henkisesti paska fiilis... ei se liity varsinaisesti morkkikseen...
Fyysisestä puolesta on turha puhua, se tulee ihan_varmasti.
Herra Manala

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

annepa kirjoitti:Riippuu monista asianhaaroista, kaikista en ole itse edes tietoinen. Jos tietäisin mitä teen oikein sillä kertaa kun krapulaa ei tule, toimisin samoin aina.
Koeta seuraavalla kerralla Manalan Kolmen Kohdan Krapulanestotekniikkaa (KKK).

1. Syö hyvin ennen ja jälkeen kännäyksen.
"Kepapin kautta kotiin" ei ole mikään huono idee. Ja rasvaliuottimen vastapainoksi kannattaa tilata ne rasvaiset ranskalaiset kepappinsa seuraksi. Myös pohjiksi kannattaa vetää hyvät mätöt. Alkoholi imeytyy tasaisemmin eikä veriarvot heittelehdi kuin jouden-za:n naisflaksi.

2. Juo hyvin kännäyksen jälkeen.
Alkoholi poistaa nestettä ja laskee veren sokeria. Juo vähintään puoli litraa nestettä ennen nukkumaanmenoa, mieluiten litra. Sokeripitoisen nesteen nauttiminen on tässä vaiheessa parempi ratkaisu kuin pelkän veden juominen. Jos heräät yöllä kuselle (olet siis juonut fiksusti sen koko litran), nauti taas puoli litraa lisää nestettä ennenkuin jatkat uniasi. Jos kovasti pelottaa, tai krapulasta alkaa olemaan merkkejä, tässä vaiheessa voi myös ottaa yhden buranan.

3. Nauti välillä alkoholittomia.
Jos krapula on kovin herkässä, niinkuin sinulla näyttää olevan, älä vedä illan aikana pelkkää viinaa. Nykäise joka toiseksi juomaksi sokerilimpparia tai vettä.

Jos onnistut noudattamaan illan aikana näitä ohjeita, takaan että krapulasi ainakin miedontuvat perusteellisesti, jos eivät sitten katoa kokonaan.

PS. Monelle kirkkaiden nauttiminen on oikotie onneen, kuten myös se, että juo sokeridrinkkejä verrattuna vaikkapa viinistä vedettyihin känneihin. Kannattaa siis kokeilla esimerkiksi juoda joku ilta pelkkiä Caipiroskia, ja katsoa meinaako niistä puskea krapulaa samalla tavalla kuin "sekakäytöstä."
ElanorRaven

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Tulin viime kankkusessa havainneeksi, että vihanneskeitto pelasti minut edes jokseenkin maan pinnalle :P Harvemmin krapulasta kärsin, mutta jos ihan armottomasti ryyppään niin seuraavana päivänä pelkään auringonsäteitä, raskaansarjan moukarinheittäjillä on harjoitukset päässäni ja en ole varma, vapiseeko maailma vai minä. Koko seuraavan yön saa juosta valuttamassa vettä alas kurkusta ja pyyhkimässä tuskanhikeä pois. Kieriskellä lakanoissa ja pelätä, että ei siihen ei kuole.
Avatar
Meik
Elämätön Kitisijä
Viestit: 491
Liittynyt: 29.11.2005 16:19

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Meik »

Kyllä noi Manalan ohjeet on just ne mitkä toimii. Niin ja olen sanonut, ettei mulle tuu enää krapulaa. Tietenkin tulee, jos sössin kunnolla ja en juo vettä tai syö. En mä siitä krapulasta niin paljoa nauti, että sen takia jättäisin "lääkkeet" ottamatta :D
nypari

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja nypari »

Kuulun varmasti krapula-alttiimpaan kansanosaan. Oksettaa ja ahdistaa niin pirusti kunnon rännin jälkeen. Enkä nyt sentään usko niitä, jotka väittävät välttävänsä krapulan aina. Ei me nyt niin erilaisia olla. Tulkaa vaikka mun kanssa kokeilemaan isolla kauhalla vetämistä, ei syödä mitään ja poltetaan pari askia norttia. Ihan varmasti tulee jokaiselle krapula.

Nykyään krapulat vain pahenevat, vittu kun pitääkin olla näin amatööri! Toisaalta aina mun krapulassa ei ole mitään logiikkaa, sillä joskus ahdistusta ei tule? Krapula-ahdistushan on yleistä ja johtuu käsittääkseni alkoholin vaikuttamisesta serotoniinitoimintaan tai jtk. vastaavaa.

Täytyy kyllä sanoa, että pahat krapulat ovat säästäneet minulta pitkän pennin ja lisänneet virkeitä liikuntapäiviä.
Avatar
Lucky Luciano
Elämätön Kitisijä
Viestit: 315
Liittynyt: 17.08.2005 20:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Lucky Luciano »

Alkoholia runsaammin nauttineen olisi yleisen luulon vastaisesti syytä välttää ibuprofeenipohjaisten tulehduskipulääkkeiden käyttöä yhteisvaikutusten välttämiseksi. Buranan™, Ibusalin™, Ibumaxin™ jne. käyttö veren alkoholipitoisuuden ollessa koholla saattaa pahimmillaan aiheuttaa oireilua kuten päänsärkyä, tilapäisiä sydämen toimintahäiriöitä, ongelmia vatsan toiminnassa (mm. kivut, ripuli, ummetus, verenvuodot), yleistä hermostuneisuutta ynnä muuta.

Yleisemminkin tulehduskipulääkkeiden käyttö olisi syytä pitää mahdollisimman vähäisenä. Esimerkiksi moni koksibipohjainen särkylääkevalmistehan poistettiin vastikään markkinoilta havaittujen kriittisten haittavaikutusten ja useiden hyvin yleisesti esiintyvien vasta-aiheiden johdosta - mikä puolestaan kiinnitti entistä kriittisemmän huomion myös ibu- ja ketoprofeenivalmisteisiin. Lääkelaitoksen suhtautuminen niitä kohtaan taisi muistaakseni olla jopa hienokseltaan epäsuosiva. Ja tokihan lääkkeiden käyttö altistaa kehon aina ylimääräiselle - ja monissa tapauksissa varmasti turhallekin - kemialliselle kuormitukselle.


Krapula puolestaan on omien (karskien) kokemusteni mukaan kohtuullisen helppo välttää pitäytymällä vain tietyssä juomatyypissä.
Viimeksi muokannut Lucky Luciano, 13.12.2005 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it." -J.R. Ewing
Mulli75

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Krapulani alkaa lihaskivuilla jopa parin alkoholiannoksen jälkeen jos en toteuta tuota Manalan mainitsemaa Kolmen Kohdan Krapulanestotekniikkaa.

Aktiivisella liikuntajaksolla lihaskipu helvetillistä jos juo alkoholia.

Seuraava vaihe sydämen pulssi heittelee.

Suuta kuivaa.

Sitten tulee kylmä niin että tärisen ja kuuma niin että lakana melkein märkänä.

Unettomuutta.

Päänsärkyä ja arkuutta valolle kuin Dracula arkussaan jonka kantta raotetaan.

Aina ei tarvi oksentaa, mutta kyllä maha ilmoittaa hyvin ennakkoon milloin potkii takaisin, yleensä siinä vaiheessa kun pystyy jo nukkumaan.

Harvemmin antaudun tämän taudin nöyryytettäväksi holtittomasti juomalla ja huonolla ravinnolla pohjustamalla.
WanhaPervo

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Lucky Luciano kirjoitti: Krapula puolestaan on omien (karskien) kokemusteni mukaan kohtuullisen helppo välttää pitäytymällä vain tietyssä juomatyypissä.
Tämä on todettu huuhaaksi jo aikoja sitten. Krapulaa on tutkittu paljonkin ja todettu, että vain juotu absoluuttisen alkoholin määrä vaikuttaa. Sillä, juoko eri lajeja sekaisin vai ei, ei ole merkitystä.

Silloin, kun läträtään useita eri lajeja illan aikana, hyvin todennäköisesti myös juodaan paljon.
Hebuli

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

WanhaPervo kirjoitti:Tämä on todettu huuhaaksi jo aikoja sitten. Krapulaa on tutkittu paljonkin ja todettu, että vain juotu absoluuttisen alkoholin määrä vaikuttaa. Sillä, juoko eri lajeja sekaisin vai ei, ei ole merkitystä.
Itse krapulaan ei, mutta joillakin on yliherkkyyttä esim. (valko- tai) punaviiniin, viskeihin, konjakkiin yms., jolloin niistä saa jo yksinään kivan päänsäryn. Voisin kuvitella tuon lisäävän krapulankin tuskaa. Olen todennut että oma pääni ei kestä kovin hyvin viskiä, saman illan aikana voi seurata karmea päänsärky. Punaviinillä en ole havainnut samaa, mutta monet valittavat nimenomaan siitä.

Omat krapulakokemukseni ovat kovin vajavaisia. Pahinta mitä olen tainnut kokea on hienoinen väsymys seuraavana päivänä, kuin olisi nukkunut huonosti. Olen joskus ihmetellyt miten paljon pitää oikeasti juoda että tulee niitä kolmen päivän krapuloita jolloin ruoka ei pysy sisällä yms. joista aina kuulee. En ole testannut omalla kohdallani, juomakunto on aina loppunut jo kauan ennen sitä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Krapulan oireet

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

krapula on ikävä tila,ikävin tila missä olen ollut omien tekojeni takia,ja kuten varmaan arvaatte,niitä tekoja ei ole ihan vähän.Perimäisiä syitä lopulliseen linjaani on juuri tuo humala vs krapula-ottelun tulos,joka o aina yhtä huono,eli krapula on aivan kamala verrattuna humalassa saatuihin kokemuksiin,joista kaupanpäälle suurin kokemus on tuo krapula.

Ja siitä joutuu maksamaan aivan liikaa mun makuuni.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Vastaa Viestiin