Kunta- ja aluevaalit 2025

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
urpiainen
Kitisijä

Re: Kunta- ja aluevaalit 2025

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2025 9:03
urpiainen kirjoitti: 13.04.2025 23:26

Kokoomus näyttää pitävän Helsingin ykköspaikan, mikä on tietysti iso sääli, kun vaaleissa on aika paljon kyse kaupunkikehityksestä ja kokoomus ajoi vaaleihin aika tympeällä ja aika persulla autopopulismilla. Mä haluaisin jossain vaiheessa muuttaa takaisin Stadiin, toivottavasti kokkarit ei pilaa mestoja sillä aikaa.
Kokoomus ei ole ollut Helsingin suurin puolue (tai tasoissa) viimeksi 1972?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin ... nvaltuusto
Joo, en mä kovin huolissani ole. Ehkä mä vain luin tätä Soinin-dangerin vaalinaluspelottelua liian sinisilmäisesti:
https://www.soininvaara.fi/2025/04/12/n ... more-22482

Mut on kyllä jonkinlainen sivistysporvarismin mahalasku, että kierrättävät persujen vanhaa slogania.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 10:21 Joo, en mä kovin huolissani ole. Ehkä mä vain luin tätä Soinin-dangerin vaalinaluspelottelua liian sinisilmäisesti:

Mut on kyllä jonkinlainen sivistysporvarismin mahalasku, että kierrättävät persujen vanhaa slogania.
Keskustan autoiluahan on rajoitettu koko ajan eri tavoin viime vuosina. Eihän Kokoomus halua sinne mitään uusia moottoriteitä, vaan yhtä sujuvan liikenteen kuin vaikkapa 2010.
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

-
Viimeksi muokannut nokkaelain, 15.04.2025 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
liukuu kuin veltto penis avaruusalus vitun isolla momentilla avaruudessa
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2025 9:13 Tampereella saitte bile Ilmarin pormestariksi :)
En ole mikään Ilmari-fani (voiko ihminen edes olla), mutta siltikin, siltikin, hän on parempi vaihtoehto kuin kokkareiden Kale. Kale on ummehtunut jäänne jostain kaukaa ja tuntuu, että hänellä on aivan liikaa saunakavereita ja hiljaista vaikutusvaltaa täällä. Tuntuu, että moni mielistelee. Huonot vibat äijästä olleet aina.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Espoossa tuskin tulee itkua tasa-arvosta.

tasa.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Nyt saamme interseksuaalista kaupunkia!
urpiainen
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.04.2025 10:30
James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2025 9:13 Tampereella saitte bile Ilmarin pormestariksi :)
En ole mikään Ilmari-fani (voiko ihminen edes olla), mutta siltikin, siltikin, hän on parempi vaihtoehto kuin kokkareiden Kale. Kale on ummehtunut jäänne jostain kaukaa ja tuntuu, että hänellä on aivan liikaa saunakavereita ja hiljaista vaikutusvaltaa täällä. Tuntuu, että moni mielistelee. Huonot vibat äijästä olleet aina.
Joo. Kuuntelin entisten kokoomusnuorten Politbyroo-podcastia, ja ne sanoi aika osuvasti, että demarit olisi voineet Tampereella hyvissä ajoin varmistaa vaalivoiton tekemällä vaalimainoksen, jossa olisi ollut kuva Ilmarista ja Kalesta ja teksti tyyliin "kyllä sä tiedät itsekin".

Joku myös kirjoitti ihan hyvin jossain somessa, että aika riskialtis oli persujenkin vaalitaktiikka pistää isoihin kaupunkeihin keulakuviksi ja pormestariehdokkaiksi Groomailija-Rydman Helsinkiin, Natsi-Junnila Turkuun ja Tiktok-Vigelius Tampereelle. Kuka näitä muka haluaisi minkään kaupungin johtoon, ehkä pahimpia uskovaisia lukuunottamatta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Oliko noilla persujen ehdokkailla nyt mitään vliä, kun ei persuilla ollut mitään ohjelmaa vaaleihin. Tiukkaa budjettikuria ajoivat aluevaaleissa, mutta eihän kukaan usko persujen edustajien osaavan priorisoida mitään. Kunnallisvaaleista en oikein keksi mitään teemaa. Olisivat edes kampanjoineet pride-liputuksia vastaan, niin olisi ollut joku tulokulma kuntamaailmaan. Katteettomat lupauksetkin olisivat olleet toimiva keino, kuten tuloksista näkyy.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 14.04.2025 10:24
urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 10:21 Joo, en mä kovin huolissani ole. Ehkä mä vain luin tätä Soinin-dangerin vaalinaluspelottelua liian sinisilmäisesti:

Keskustan autoiluahan on rajoitettu koko ajan eri tavoin viime vuosina. Eihän Kokoomus halua sinne mitään uusia moottoriteitä, vaan yhtä sujuvan liikenteen kuin vaikkapa 2010.
Toivotaan. Ne on olleet tosi johdonmukaisesti väärässä melkein kaikissa kaupunkikehitysuudistuksissa. Ja niiden sosialistinen markkinavastaisuus vaikka pysäköinnissä vähän häiritsee mun elämääni, on kyse sitten asukaspysäköinnin hinnasta tai uudisrakentamisen parkkinormista. Toivotaan, että taas muut puolueet pystyvät viemään järkeviä asioita eteenpäin kokkarien vastustuksesta huolimatta.

Mut on tässä sellainen, että kaupungit ovat nyt globaalisti aika suuren murroksen edessä, kun erityisesti verkkokauppa ja etätyö muuttavat dynamiikkaa valtavasti. Erityisesti sitä, millaisten asioiden perässä kaupunkikeskustoihin mennään, jos mennään. Helsingissä nämä tekijät vielä painottuvat lisää, kun itäturismi on lakannut ja ollaan oltu edelläkävijä lähiöostarien rakentamisen määrässä. Pelkään, että kokoomuksen analyysi kehityksestä ja sen syistä on radikaalisti väärä, jolloin tietysti lääkkeetkin ovat ihan vääriä. Mitä jos ne oikeasti uskoo populistista pölinäänsä siitä, että rakennemuutos johtuisi autoilun hankaloitumisesta tai jotain, ja aidosti ajattelevat, että epäviihtyisät autobaanat ovat tie kukoistukseen. Euroopan kaupungit, jotka ovat onnistuneet vastaamaan rakennemuutokseen ja luomaan uutta elinvoimaa vanhoihin keskustoihin, ovat tehneet sen aika perustavanlaatuisen anti-kokoomuslaisella politiikalla ja pitkälti niillä ratkaisuilla, joita vihreät ovat meillä ajaneet.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 14.04.2025 11:54 ^
Oliko noilla persujen ehdokkailla nyt mitään vliä, kun ei persuilla ollut mitään ohjelmaa vaaleihin. Tiukkaa budjettikuria ajoivat aluevaaleissa, mutta eihän kukaan usko persujen edustajien osaavan priorisoida mitään. Kunnallisvaaleista en oikein keksi mitään teemaa. Olisivat edes kampanjoineet pride-liputuksia vastaan, niin olisi ollut joku tulokulma kuntamaailmaan. Katteettomat lupauksetkin olisivat olleet toimiva keino, kuten tuloksista näkyy.
Mä luulen, että persut kärsivät ennen muuta siitä, että niillä ei ollut ohjelmaa edellisiin eduskuntavaaleihin, mutta muutaman selkeän lupauksen Purra kuitenkin julkisesti teki siitä, minkälainen kokoomuspolitiikka ei heille käy. Vaalien jälkeen nämä lupaukset on petetty, ja kokoomuslaisen politiikan keulakuvana on usein valtiovarainministeri Purra. Ei ihme, jos duunaritaustaisia persukannattajiksi loikanneita palailee nyt kotiin.
sivustahuutaja
Kitisijä

^^
Etätyö ja verkkokauppa ovat jo tuhonneet erikoiskaupat. S-ryhmän ruuan verkkokauppa kasvoi 9%. Suoratoistot painavat elokuvissa käyntiä ja muitakin fyysisiä tapahtumia alaspäin. Keskustaa ympäröivät joka puolelta isot helpoisti saavutettavat ostoskeskukset. Oli jo kauan aikaa sitten tiedossa, että asiakkaita ei kaikkialle riitä. Ostovoima Helsingissä on laskenut pari vuotta ja tuo näkyy esim. ravintoloiden liiketoiminnassa.

Meidän perhe osti jo Kampissa asuessa ruuan verkosta ja suunnilleen kaiken muunkin. Kodinkoneliikkeen kaveri ihmetteli, että miksi hän kärräsi pesutornin Hyvinkäältä kun tässä on kivijalassa kauppoja. Sanoin, että ei niillä kivijalan kaupoilla ole speksejä ja hintoja netissä, enkä sitä pesutornia kuitenkaan aio kassissa kantaa kotiin. Olen aika varma, että sain pesutornin halvemmalla jönsteristä kuin Kampin kivijalasta.

Kivijalkaliiketilojen kaavoitus ei lisää ostovoimaa. Netistä ostaminen ja suoratoistot ovat halpoja, ravintoloissa istuminen ja tapahtumissa käynti erittäin kallista. Jos Helsinkiä haluaa elävöittää, niin ratkaisu ei ole tarjonnan lisääminen, vaan ostovoiman parantaminen.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 14.04.2025 0:56 Kurronen menossa läpi?
Taisi tosiaan mennä läpi. Ihan hyvä juttu. Onko ensimmäinen kerta, kun liberaalien tämä inkarnaatio saa jonkun valituksi johonkin? Jos näin, iso kynnys ylitetty. Nää voisi hyvin korvata vaikka Hjallisjengin puoluekartalta.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
On ensimmäinen läpi mennyt.

Kun katsoo läpi menneitä ehdokkaita hesarin arvokartalla, niin liberaalista kulmasta meni läpi vain kourallinen ehdokkaita. Tuota taustaa nähden suomalaisessa äänestäjäkunnassa pitäisi tapahtua jotain isompaa liikehdintää, jotta libit nousisivat merkittävämmäksi tekijäksi.

Esim. aluevaalien osalta pidin aika erikoisena, että rajallisen rahan kohdistamisella ei oikeastaan tehty mitään politiikkaa. Jos äänestäjät eivät kaipaa mitään muuta kuin tyhjää puhetta, niin vaikea siinä on pärjätä tarjoamalla jotain muutosta. Ihan konreettisestihan libit ajoivat esim. terveyskeskusmaksujen nostoa, jotta turhia käyntejä saadaan vähennettyä. Palveluseteleillä taas voidaan lisätä tarjontaa, jos siihen on tarvetta ja budjettia.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 14.04.2025 13:11 ^
On ensimmäinen läpi mennyt.

Kun katsoo läpi menneitä ehdokkaita hesarin arvokartalla, niin liberaalista kulmasta meni läpi vain kourallinen ehdokkaita. Tuota taustaa nähden suomalaisessa äänestäjäkunnassa pitäisi tapahtua jotain isompaa liikehdintää, jotta libit nousisivat merkittävämmäksi tekijäksi.
Kyllä mä uskon, että kun arvoliberaaliin talousoikeistoon saadaan vakavasti otettavaa tarjontaa, saattaa kannatustakin löytyä. Kurrosen läpimeno edesauttaa tätä.

Mähän, esimerkiksi, saatan ajautua tukemaan vasemmistolaisempaa politiikkaa kuin ehkä haluaisinkaan, koska arvokysymys on mulle aika ehdoton. Äänestän tyypillisesti jotain soininvaaralaista tai nykyisin ehkä harjannelaista vihreää, mutta ääneni siis tukevat puoluelistaa, jonka painopiste on enemmän vasemmalla kuin ehdokkaani. Toiselta puolen Vagis ajautuu tukemaan konservatiivisempaa politiikkaa kuin ehkä haluaisi, koska vasen-oikea-jako on hänelle ehdoton. Jos Hesarin kartan oikeassa alakulmassa olisi parempia vaihtoehtoja, ties vaikka joskus kohtaisimme siellä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ei tässä muutosta taida tulla, ennen kuin velkahana sulkeutuu.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 14:00Hesarin kartan oikeassa alakulmassa olisi parempia vaihtoehtoja, ties vaikka joskus kohtaisimme siellä.
Oikeassa alakulmassa asuu totuus ja rakkaus.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ ei kun vapaus ja hyvinvointi.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 12:01 asukaspysäköinnin hinnasta t
Kuva
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
sivustahuutaja
Kitisijä

Hesarin juttu Kurrosesta
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011168599.html

"Tyypillinen liberaalipuolueen tyypillinen äänestäjä on 40-vuotias diplomi-insinöörimies"

Vähän pitäisi äänestäjäkuntaa laajentaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.04.2025 16:06 Hesarin juttu Kurrosesta
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011168599.html

"Tyypillinen liberaalipuolueen tyypillinen äänestäjä on 40-vuotias diplomi-insinöörimies"

Vähän pitäisi äänestäjäkuntaa laajentaa.
Toisaalta tuossa fokus on tarkka.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Penix-lintu
Kitinän väärinkäyttäjä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 12:58 Nää voisi hyvin korvata vaikka Hjallisjengin puoluekartalta.
Oltiinkin sattumalta vaaliliitossa. Espoossa.
urpiainen
Kitisijä

Penix-lintu kirjoitti: 14.04.2025 17:09
urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 12:58 Nää voisi hyvin korvata vaikka Hjallisjengin puoluekartalta.
Oltiinkin sattumalta vaaliliitossa. Espoossa.
Joo, huomasin. Ei ole tarkoitus mitenkään henkilökohtaisesti tässä kinata, mutta kyllä mä luulen, että Liike Nyt loppuu kun Hjallis väsähtää. Eiks se koko sirkus pyöri sen rahoilla?

Lisäksi tällainen politiikan penkkiurheilija kuin esim mä ymmärtää aika helposti liberaalipuolueen idean, ja Kurronen kavereineen pystyy terävöittämään sitä entisestään. Mutta esim just mulle Liike Nyt henkilöityy täysin Hjallikseen, ei mulla ole mitään hajua, eikä kiinnostusta ottaa selvää, onko puolueella jotain muuta juttua kuin olla Hjalliksen egotrippi. Hyvä voisi olla liittoutua ja sulautua pikkuhiljaa libeihin, ei Hjalliskaan varmaan kauaa jaksa.
urpiainen
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.04.2025 14:27
urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 14:00Hesarin kartan oikeassa alakulmassa olisi parempia vaihtoehtoja, ties vaikka joskus kohtaisimme siellä.
Oikeassa alakulmassa asuu totuus ja rakkaus.
:h:
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Pasi Nurminen ilmaveivasi itselleen kaksi pokaalia.

https://www.verkkouutiset.fi/a/kiekkosa ... plavoiton/
Hacía calor y olía a pedos.
urpiainen
Kitisijä

^ vielä hullumpi mun mielestä on umpiruotsinkielisen, doping-kilpailukiellossa olevan Robert Heleniuksen läpimeno molemmissa vaaleissa persujen listalta