Kunta- ja aluevaalit 2025

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Re: Kunta- ja aluevaalit 2025

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 20:25 ^ vielä hullumpi mun mielestä on umpiruotsinkielisen, doping-kilpailukiellossa olevan Robert Heleniuksen läpimeno molemmissa vaaleissa persujen listalta
Ensin Halme ja nyt Robbe. Onhan tuossa kaava. Hulluus ollut kyllä läsnä koko ajan. Vaaleissa se vaan realisoituu. Huomaatko, yritän vakavasti olla vakavasti otettava politiikan toimittajanne maailmalla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Penix-lintu
Kitinän väärinkäyttäjä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 17:44 Joo, huomasin. Ei ole tarkoitus mitenkään henkilökohtaisesti tässä kinata, mutta kyllä mä luulen, että Liike Nyt loppuu kun Hjallis väsähtää. Eiks se koko sirkus pyöri sen rahoilla?

Lisäksi tällainen politiikan penkkiurheilija kuin esim mä ymmärtää aika helposti liberaalipuolueen idean, ja Kurronen kavereineen pystyy terävöittämään sitä entisestään. Mutta esim just mulle Liike Nyt henkilöityy täysin Hjallikseen, ei mulla ole mitään hajua, eikä kiinnostusta ottaa selvää, onko puolueella jotain muuta juttua kuin olla Hjalliksen egotrippi. Hyvä voisi olla liittoutua ja sulautua pikkuhiljaa libeihin, ei Hjalliskaan varmaan kauaa jaksa.
No, tapaus Savonlinna lienee vahvin argumentti sille, että kyllä ne hartiat siitä levenee kun levittää. Kai me vielä muistamme SoiniSuomalaisten nousun vaiheet maaseudun puolueen raunioista?

Mun mielestä NYT sortui samaan kun muutkin, eli paikallinen politiikka sotkeentui valtakunnalliseen. Maratonia juostaan, ei pikavoittoja, kuten lähtijöiden määrästä voisi ymmärtääkkin.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.04.2025 14:00 Mähän, esimerkiksi, saatan ajautua tukemaan vasemmistolaisempaa politiikkaa kuin ehkä haluaisinkaan, koska arvokysymys on mulle aika ehdoton. Äänestän tyypillisesti jotain soininvaaralaista tai nykyisin ehkä harjannelaista vihreää, mutta ääneni siis tukevat puoluelistaa, jonka painopiste on enemmän vasemmalla kuin ehdokkaani. Toiselta puolen Vagis ajautuu tukemaan konservatiivisempaa politiikkaa kuin ehkä haluaisi, koska vasen-oikea-jako on hänelle ehdoton. Jos Hesarin kartan oikeassa alakulmassa olisi parempia vaihtoehtoja, ties vaikka joskus kohtaisimme siellä.
Ihan mahdollista. Mielestäni me ollaan poliittisesti aika lähellä toisiamme. Mä oon vaan sellanen maalaisversio sun urbaanista pöhinästä.

Mun äänestyskäyttäytymistä ohjaa myös se, että pyrin äänelläni kampeamaan Kokoomusta liberaalimpaan suuntaan ettei se vajoa liian konservatiiviseksi. Hieman tähän liittyen minusta pienten ja jossain määrin jopa keskisuurien puolueiden äänestäminen on vähän turhaa ja näen parempana yrittää vaikuttaa ison puolueen linjaan, joten pienen liberaalipuolueen sijaan näen mielekkäämpänä puskea kokoomusta kohti oikeaa alanurkkaa. Näin ollen mielestäni liberaalien ja liike nytin pitäisi sulautua Kokoomukseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Sen verran olin utelias vaaleista, että kävin vilkaisemassa oman kylän tulokset. Kokoomus vei vähän vaille puolet äänistä eli selvä ykkönen alueella. Seuraavina vihreät ja SDP, joita voisi luonnehtia keskisuuriksi osuutensa perusteella. Loput olikin sitten pienpuolue kannatuksissa ja niistä isoin oli RKP.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.