Presidentinvaalien semantiikkaa

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

EveryWoman kirjoitti:
Mitään muuta relevanttia valtaa hänellä ei ole eikä pidäkään olla, ja siksi puhe "hyvinvointivaltion puolustamisesta" presidentin oletettuna tehtävänä on silkkaa shiiaittia.
Tätä kohtaa en aivan ymmärrä. Eikö henkilön valta mielipidevaikuttajana yleisesti ottaen riipu siitä, millainen henkilö on persoonallisuudeltaan ja vaikuttamishalultaan - ja tämän vallan toteuttamismahdollisuudet taas siitä, miten helposti henkilö saa keskusteluyhteyden niihin tahoihin joihin hän haluaa vaikuttaa? Estääkö jokin mystinen, minulle tuntematon luonnonlaki tätä toteutumasta sellaisen henkilön kohdalla, joka sattuu olemaan presidentti?
Joku ehkä käsittää presidentin jonkinlaisena ylilobbarina. Parlamentarismin kannattajana en itse näe tähän mitään syytä; hallitus johtaa politiikkaa ja sillä sipuli. Hautalan ajatus "kansalaisen puolustusvoimasta" ei ole kovin nokkela sekään; paras puolustusvoima olisi vahva perustuslakituomioistuin, mutta valtapoliittisista syistä sellaista tuskin tullaan näkemään. Valitettava anomalia.
EveryWoman kirjoitti:
Itse asiassa presidentin ulkopoliittinen valtakin on pelkkä anakronismi, asevoimien ylipäällikkyydestä nyt puhumattakaan, ja nekin pitäisi ottaa pois pikimmiten.

Vai enkö vain ymmärrä kieroa sarkasmiasi? Vai oletko kuitenkin tosissasi? Sinusta olisi aivan sama, vaikka maiden päämiehet jättäisivät ulkopolitiikan tästedes kokonaan hoitamatta? Tai vaikka Suomella ei olisi ollenkaan presidenttiä?


No, Suomella on vahva presidentti, koska meillä ei ole (saksalaista) kuningasta. Oikeisto vaati sisällissodan jälkeen autokratiaa (vahvaa presidentinvaltaa), vasemmisto parlamentarismia. Lopputulos oli jotain siltä väliltä, eikä näistä traumaattisista tähteistä ole vieläkään päästy eroon.

Esimerkiksi EU:n huippukokouksissa, joissa valtionpäämiehet siis tapaavat, Suomella on omituinen kaksoisedustus. Kaikki nämä sotkut rauhanturvalain ympärillä johtuvat arkaaisesta valtiosäännöstämme, jonka mukaan pressa johtaa ulkopolitiikkaa ja toimii puolustusvoimien ylipäällikkönä. Kaikissa normaaleissa demokratioissa molemmista vastaa pääministeri. Niinpä EU-asioissa, joissa kyse on yleensä molemmista, syntyy valtaisaa sekaannusta siitä, kuka on vastuussa mistäkin. Nykyjärjestelmä vaarantaa ulkopoliittisen toimintakyvyn ja johtaa siihen, ettei poliittista vastuuta ole ulkopolitiikassa lopulta kellään.

Suomessa tarvitaan presidenttiä ainoastaan yhteen asiaan: hän on reservissä ja käytettävissä, jos parlamentaarinen demokratia joutuu häiriötilaan. Eikä reissaaminenkaan tee pahaa.
EveryWoman kirjoitti: Hmm. Minua kyllä mietityttäisi järjestelmä, jossa ei ole sosiaalisen arvoasetelman huipulla istuvaa, päivittäispolitiikasta etääntynyttä maan isää (tai äitiä) kaitsemassa kaikkea sitä tyhmyyttä, joka poliitikkojen ryhmäkinasteluissa aina välillä tiivistyy. Vaikka poliitikot olisivat fiksuimpia ja moraalisimpia ihmisiä mitä maastamme löytyy (mitä he tuskin suurimmaksi osaksi ovat), he olisivat kuitenkin vain ihmisiä. Ihmiset eivät yleensä tee optimaalisia päätöksiä kiireen, ryhmäpaineen, kunnian menettämisen pelon ja erilaisten sosiaalisten klikkien vaikutuksen alaisena.

Minusta presidentin on olennaista toimia puskurina pahimpien virhearviointien korjaamisessa, ja herättäjänä silloin kun poliitikoilta on jäänyt jokin olennaisen tärkeä kysymys huomaamatta. Edelleen: oikeanlainen presidentti voi vaikuttaa myönteisesti yhteiskunnassa vallitsevaan henkiseen ilmapiiriin ja saada tarvittaessa kansalaiset ymmärtämään yksittäisiä tärkeitä asioita tehokkaammin kuin mikään muu kuviteltavissa oleva taho tai järjestelmä. Mieti, minkä verran vaikutusta tällaisen vallan käyttämisellä on kansantalouteen ja muuhun rahassa mitattavaan, tai mitä hyötyä siitä voi olla kriisitilanteissa, ellet muuten osaa sitä arvostaa. Toki vain hyvin harva henkilö kykenee käytännössä toteuttamaan tällaisia periaatteita presidentin virassaan. Siksi on tärkeää valita presidentti huolellisesti ja oikein perustein.
No, tätä presidentti ei kuitenkaan nykyisellään tee. Ehkä joku pitää näitä kaikkea kivaa kaikille -horinoita hyödyllisinä, minä en. Arvostaisin poliitikkoa, joka oikeasti yrittäisi selittää, miksi sellaisia päätöksiä tehdään kuin tehdään, mutta sekään ei ole presidentin tehtävä, vaan pääministerin tai asiasta vastuussa olevan ministerin.

En oikein ymmärrä, mikä vaikutus tuolla olisi kansantalouteen. Sen sijaan kriisitilanteista olen samaa mieltä, tosin säilyttäisin niitä silmällä pitäen pressalla todellisia valtaoikeuksia, en mitään höpöhöpövaltaa.
EveryWoman kirjoitti:Korjaa ihmeessä virheeni ja väärinkäsitykseni (uskon sinun olevan PALJON enemmän perillä politiikasta kuin itse olen).
Imartelu toimii muhun tosin hyvin. Lisää tällaista, kiitos. :)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Gattaca kirjoitti:Karmeita yleistyksiä nämä minun jutut, mutta niin on teidänkin :D
Puhu vain omasta puolestasi, tai osoita mitkä minun jutuistani ovat "karmeita yleistyksiä" ja millä perusteella.
EveryWoman kirjoitti:"Tuloerojen kasvu VOI olla pahastakin "tietyissä" tilanteissa?" :D
Sitä et kieltäne, että tuloerot ovat kasvaneet? Minulla ei aavistustakaan mistä Kallis tuon vaalitentin juttunsa repi, enkä lähde tarkastamaan. Tuonsuuntaista saattaa olla.
En kiellä että tuloerot ovat Suomessa kasvaneet, mutta en pidä sitä Suomen tilanteessa pahana asiana (en tosin tiedä mitä tarkoitat Kalliksen jutulla, koska en katsonut tenttiä). Pahana pidän sitä, että joidenkin rahat eivät riitä elämiseen, en tuloeroja. Jos tuloerot olisivat niin suuret, että jollakin kansanosalla ei niiden vuoksi olisi mahdollisuutta kouluttautua, perustaa yritystä, tai millään tavalla parantaa omaa ansiotasoaan, olisin sitä mieltä että eroja tulisi pyrkiä kaventamaan.
Ja PAHAA siinä on toki yhteiskunnan eriarvoistuminen. Ja TÄSSÄ TILANTEESSA siinä on pahaa, että hylätään tavoite että voimakas kasvu hyödyttäisi KOKO kansaa eikä vain keskituloisia/eliittiä.
Tässä sinulla on logiikkavirhe. Voimakas kasvu voi aivan hyvin hyödyttää huonoiten toimeentulevia valtavasti siitä huolimatta että tuloerot pysyvät samoina kuin nytkin tai jopa kasvavat. Sanotaan, että se sinun 371 euroasi kolminkertaistuisi. Sanoisitko silloin hyötyneesi? Oletetaan, että suurituloisimman suomalaisen kuukausitulot ovat 30 000 euroa. Jos hänelle jäisi käteen 742 euroa nykyistä enemmän (alle 2,5 prosenttia hänen tuloistaan), tuloerot olisivat pysyneet samansuuruisina kuin nyt, mutta sinä olisit hyötynyt suhteellisesti 120 kertaa enemmän kuin hän. Eli väitteesi on virheellinen. Vaikka tuloeroja ei pyrittäisikään kaventamaan, se ei merkitse ettei pienituloisten ja työttömien asemaa pyrittäisi parantamaan. Hän ymmärtää, ymmärtääkö hän?
Toistan, että valtionpolitiikan tavoite ainakin ennen nyt muodikasta uusliberalismia oli taata, että kokonaisvaurauden kasvu, tuotannon kasvaessa, jaettiin vaurastuttamaan kaikkia kansalaisia. Ei tasatuloina sentään, mutta kohtuutonta on, jos köyhimmät 12 vuodessa tosiaan ovat vaurastuneet tuon 1,2% , rikkaimmat saaneet 80% kasvun tuloihinsa.
Jos tosiaan pitää paikkansa, että rikkaimpien tulot ovat kasvaneet 80%, niin luuletko että se johtuu heille suoduista veronalennuksista tai sosiaalituista tai muista valtion "almuista"? Heidän tulojensa kasvu johtuu siitä, että he ovat onnistuneet liiketoimissaan ja/tai työssään hyvin. Pitäisikö päättäjien sinun mielestäsi pyrkiä järjestämään niin, että rikkaimpien liiketoiminta menisi perseelleen jotta tuloerot eivät vain kasvaisi? Vai koventaa verotusta? Tuntuisiko sinusta kohtuulliselta, jos olisit työlläsi ansainnut jonkin summan rahaa, ja verottaja ottaisi siitä vaikkapa 80%? Jos sinä saisit valita veroprosentin suurituloisille, minkä ottaisit (huomaa, että jos prosentti on liian suuri, veroja lakataan maksamasta Suomeen ja veropotti pienenee)?
Jos keskikasvu oli noin 20, prosenttia, niin kyllä OLISI VARAA jakaa siitä köyhimmillekin yli 1,2 % nousu tuloihinsa
Olisi varaa, mutta kyllä se kannattaisi kanavoida ensisijaisesti muuta kautta kuin sosiaalitukia ja työttömyyskorvauksia nostamalla (tätä olen käsittänyt sinun haluavan). Esimerkiksi pienituloisten veroprosenttia laskemalla (tai poistamalla verotus pienituloisilta kokonaan) ja työnteon houkuttelevuutta lisäämällä. Kansalaispalkkajärjestelmäkin voisi olla jees.
Menestyjien paskapuhetta sitten olisi väittää, että ne suurituloisimmat todella tekisivät suhteessa enemmän TYÖTÄ tai edes että heidän työpanoksensa merkitys kokonaiskasvulle olisi tuo. Markkinatalouden ja suurituloisten keskinäisen rahanjaon takia niin on käynyt. Ja sitä politiikka ennen yritti HILLITÄ. Niinistö ym haluavat sellaista LISÄÄ.
Mitä se sinun napaasi kaivaa, jos esimerkiksi Nokian johtajat saavat optiojärjestelyjen kautta suuria summia rahaa? Luulisi sinun olevan vain tyytyväinen. Kuten tällä palstalla muissa keskusteluissa on aiemminkin kerrottu, Nokian optiomiljoonat tulevat pääosin jenkkiläisiltä eläkerahastoilta, ja niistä yli puolet menee suoraan verottajan pussiin - eli sinulle.

Ja todellakin: joidenkin ihmisten tekemän työn arvo on niin suuri, että heille kannattaa maksaa sen tekemisestä näitä sinun mielestäsi ilmeisesti ylisuuria palkkioita. Tunnen jopa itsekin tyypin, jonka siirtyminen erään suomalaisyrityksen palveluksesta erään jenkkiyrityksen palvelukseen voisi pahimmillaan merkitä tuhansien työpaikkojen katoamista Suomesta seuraavan muutaman vuoden aikana. Kerropa minkä arvoista sinun mielestäsi on, että tämä kaveri pysyy nykyisessä työssään.
Ne pätkätyöläiset joita minä tunnen/olen tuntenut, kovasti haluavat vakituisiksi. Pätkätyö on uutuus joo, ja ihan svidun selvää on, että vakituinen työpaikka olisi turvallisempi ja haluttavampi, vaikka nuo sosiaaliturvaongelmat korjattaisiin. Pätkätyösysteemi hyödyttää yrityksiä ja työnantajia, ei työntekijöitä.
Olet väärässä. Kaikki eivät halua tehdä koko työuraansa saman työnantajan palveluksessa, ja kaikki eivät halua viettää edes yhtä vuotta ainoastaan yhden työnantajan palveluksessa. Minä en ole ainoa. Se, mikä minua opiskelun lisäksi toistaiseksi estää toteuttamasta haluani, on pätkätyöläisen huonot eläke-, loma- ja muut järjestelyt. Jos nämä korjataan, minun näkökulmastani mitään ongelmaa ei ole. Toki osa ihmisistä haluaa vakituisen työpaikan, ja tuleehan niitä jatkossakin olemaan saatavilla. On myös työnantajia, jotka haluavat vakituisia työntekijöitä. Etenkin sen jälkeen, kun pätkätyöläisten palkkaaminen on tehty heille nykyistä kalliimmaksi (jotta mainitsemieni epäkohtien korjaamiseen riittää rahaa).
En ole perillä mikä juridinen mekanismi ennen globalisaatiota vaikutti, mutta ennen suomalaiset yritykset pysyivät Suomessa ja käyttivät suomalaista työväkeä. Jos nyt sitten yrityksen nykyään "on pakko" siirtää tuotantoaan halpamaihin, niin se auttaa yrityksen menestymistä, mutta mites se auttaa Suomen kansalaisten menestymistä? Yrityksen johtoporrasta ja huippu-insinörttejä lukuunottamatta.
Ennen yhteydet maailmalle eivät olleet yhtä vaivattomasti luotavissa kuin nykyään. Ei siinä mitään juridisia mekanismeja tarvittu.

Suomen kansalaisten menestymistä auttaisi parhaiten se, että otettaisiin pää pois pensaasta ja herättäisiin todellisuuteen. Kaikille pitäisi olla itsestäänselvää, että rahaa ei tipu taivaasta vain istumalla ja ihmettelemällä. Meidän pitää kehittää sellaisia tuotteita ja palveluja joita muut haluavat meiltä ostaa. Vai mitä sinä olit ajatellut? Että suomalaiset pakotettaisiin ostamaan Suomessa tuotettuja tuotteita, silloinkin kun ne ovat huonompia ja kalliimpia kuin ulkomailla tuotetut, ja vaikka kukaan muu ei niitä huolisi? Ja vain siksi, että suomalaiset voisivat jämähtää kehityksessä niille sijoilleen? Tekniikkaa ei enää kehitettäisi eteenpäin, ettei kenenkään työpaikka vain vaarantuisi?

Oletko varma, että suomalaiset edes kykenevät kuluttamaan niin paljon, että jokaiselle suomalaiselle riittäisi töitä näiden tavaroiden ja palvelujen valmistuksessa? Ja jos teoriassa kykenevät, niin miten ajattelit pakottaa heidät rajoittumaan pelkkiin kotimaisiin tuotteisiin? Jos kotimaiset yritykset eivät saa osallistua kansainväliseen hintakilpailuun (= teettää tuotteita muualla kuin Suomessa), tuotekehitys pysähtyy niille sijoilleen. Onko sinulla nyt oikeastaan harmainta haisuakaan siitä, mitä oikein olet esittämässä?
Tekee mieli kysyä kun joku suomalainen menee johtamaan Kiinaan siirrettyä tehdasta, että saathan sinä sitten itsekin kiinalaistasoista palkkaa, saathan? Ja miksi et?
Yksinkertaisesti siksi, että sellaisella palkalla kukaan suomalainen ei mene sinne tehdasta johtamaan. Onko tässäkin sinun mielestäsi jotain vikaa? Pitäisikö johdonkin mielestäsi olla kiinalaista? Miksi? Eikö ole hyvä, että suomalaisella työllä on maailmalla kysyntää?
Se suomalainen "huippuosaaminenkin" on kohta menetetty etu. Kiinastakin löytyy yhtä osaavia ja ennen kaikkea paljon halvempia huippuosaajia.
Niin löytyykin, jos jäämme tuleen makaamaan kuten sinä tunnut toivovan. Jos taas kehitymme eteenpäin, Kiinasta ei löydy samanlaista osaamista samaan aikaan.
Ja ei huippuosaajiksi TYÖLLISTETÄ suomalaisia yhtään nykyistä enempää. Jos sama koulutus annettaisiin työttömille, niin se osaaminen kokisi inflaation.
Suomessa kuka tahansa voi halutessaan hankkia mitä tahansa koulutusta (paitsi jos on ominaisuuksiensa puolesta auttamattoman sopimaton johonkin koulutukseen). Työttömyys ei ole este. Huippuosaajista on tästä huolimatta jatkuvasti sen suuruusluokan pula, että suomalaisten nykyistä runsaslukuisempi kouluttautuminen sellaisiksi otettaisiin ilolla vastaan. Se merkitsisi suomalaisyritysten parempaa menestymistä, niiden toiminnan laajenemista, ja "tavallisten" työpaikkojen määrän kasvua. Tämän vuoksi huippuosaajia kannattaa houkutella jopa ulkomailta Suomeen, jos suomalaisista itsestään ei sellaisiksi ole. Ja samasta syystä huippuosaajille myös maksetaan suurta palkkaa tai heidät sitoutetaan yritykseen muilla järjestelyillä (kuten optioilla). Onko tässä sinun mielestäsi jotain vikaa? Etkö halunnutkaan Suomeen lisää työpaikkoja?
Mitäs Suomeen sitten jää? Yrityksen pääkonttori? Aika matalat yritysverot?

Jaa. Kasvaahan meillä METSÄT niinkuin ennenkin. Paperikoneet jää. Suomesta raaka-aineita tuottava kehitysmaa sitten.

Kyse ei ole ensisijaisesti siitä, mitä Suomeen jää, vaan siitä mitä uutta Suomeen syntyy. Missä kivikaudella sinä oikein elät? Miksi haluat tai oletat että kaikki kehitys pysähtyy tähän?
Veronalennusten VÄLITÖN seuraus olisi julkisen talouden, terveydenhuollon, koulutuksen, kulttuurin, työttömyys ja sosiaaliturvan rankka supistaminen. Minultakin luultavasti otettaisiin pois tämä ah niin hulppea 371 netto päivärahani. Sellainen hyvinvointivaltion purkaminen on jo menossa.
Millä kumman perusteella voit väittää tällaista? Veropotti saattaisi toki väliaikaisesti pienentyä, mutta ei missään ole sanottu että se johtaisi automaattisesti nimenomaan terveydenhuollon tai sosiaaliturvan rankkaan supistamiseen. Supistamiset voitaisiin aivan hyvin tehdä vaikutuksiltaan vähemmään akuuteilta alueilta, kuten vaikka kulttuurista (aivan, olen kulttuurin edustaja eikä minulla olisi mitään tätä vastaan, koska se olisi vain väliaikaista). Työttömyys vähentyisi heti, koska yrityksillä olisi varaa palkata lisää työntekijöitä ja koska kulutus kasvaisi. Ja miten niin purkaminen on jo menossa? Jos esität noin läpinäkyvän kyynisiä väittämiä, vaivautuisit edes perustelemaan niitä jotenkin.
ei se yritysten menestys sitäkään kautta toisi työtä tai vaurautta suomalaisille laajemmin.
Yritysten menestys merkitsee veropotin välitöntä kasvua. Eli siis miten niin ei?
Jos höpisin epätarkkoja ja liioittelin niin sori. Silmät suut paskaa täyteen teiltäkin kumminkin on tulossa :D
Jauha sinä paskaa minkä kerkiät, jos et muuten saa vasta-argumentteja kasaan. Mutta älä vedä muita perusteettomasti samaan lokaan (perustellen saat sen toki tehdä, mitä ei toistaiseksi ole tapahtunut). Minä yritän puhua niin asiaa kuin suinkin osaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Gattaca kirjoitti:Hyväosaisisilta trendiliberaaleilta ymmärrän, mutta vielä EWkin?
Johan sulle kerran työttömyysturvaa kehuttuasi näytin, miten siitä mulle reaalioloissa Helsingissä jäisi ruokaan, vaatteisiin, kaljaan ja "ilmaisiin" julkisiin palveluihin 1.50 euroa PÄIVÄSSÄ, välttämättömien muiden kulujen jälkeen.
Niin, koska sinulla on opintolainaa, siis olet ottanut l a i n a a. Laina on rahaa, joka maksetaan takaisin lainanottohetkellä määritellyin ehdoin. Minulla on opintolainaa myös, melkein täysi potti. Arvaapa, miksi en tule koskaan olemaan samassa tilanteessa kuin sinä nyt olet? Koska jos en saa koulutustani vastaavaa työtä, menen vaikka siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi, jotta saan lainani maksettua pois. Tämän tein itselleni selväksi sillä hetkellä kun päätin ottaa lainaa. Sinäkin saisit siivoustyötä vaikka heti, jos suostuisit sitä tekemään.

Katso nyt omia juttujasi, mies! Valtio on taannut sinulle persaukiselle lainaa, jota muuten et olisi saanut, jotta voisit opintoaikanasi elellä mukavasti samalla työtä tekemättä (lainaa sinun ei siis olisi ollut pakko ottaa, jos olisit kiristänyt vyötä tai tehnyt iltatöitä - olet ottanut sen omasta mukavuudenhalustasi). Tämän lisäksi olet opiskeluaikanasi saanut opintotukea. Nyt kun olet opiskellut, valtio antaa sinulle 371 euroa kuussa, jotta voisit elää siitä huolimatta että et tee töitä. Mutta tämä ei sinulle riitä. Sinä haluat, että valtio kaiken lisäksi maksaa pois sinun opintolainasi! Ja kun sinulle jää valtion antamasta summasta lainanlyhennyksen jälkeen vielä käteen asumiskustannukset + 1,50 e, olet edelleen tyytymätön siihen mitä olet saanut! Mitä kaikkea työtä tekevien ihmisten sinulle pitäisi kustantaa, jotta kokisit maailman "oikeudenmukaiseksi"? Mikä käenpoika sinä oikein olet?
JOS (mitä epäilen) veronalennuksista seurasi huima taloudellinen ja kansallisvarallisuuden eli veropohjan nousu, niin silti nuo sektorit olisi näivetetty, ja niiden paluu EDES entiselle tasolle olisi ihan äänestävien veronmaksajien varassa. Siis palaisivat ennelleen tuskin koskaan. Mikä tässä on epäselvää?
Epäselvää on se, millä perusteella ajattelet näin käyvän. Kerro jo!
Ratkaisua minulla ei ole, kun en ole maailman diktaattori. Tavat ja ajan henki tosiaan on vieneet koko maailman ei ihmisten ja kansalaisten vaan yrityselämän kokonaisuudeksi. Ja osavastuussa olette TE, jotka sellaista kannatatte,
Mietipä hetki, millaista järjestelmää itse kannatat (viittaan edellisessä viestissä esittämiini kysymyksiin) ja mutise vasta sitten.
Ja kysymys MINUN työllistämisestäni? Tyypillistä uusliberaalipaskaa, että vastuu kurjistamisesta vieritetään kurjistuneille yksilöille.
On olemassa työttömiä, jotka eivät oikeasti voi tehdä mitään tarjolla olevaa työtä tai kouluttautua uudelleen, ja sitten niitä joille tarjolla olevat mahdollisuudet eivät vain kelpaa. Jäkimmäisillä kuuluukin olla vastuu omasta tilanteestaan. Oletko eri mieltä?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Gattaca kirjoitti:Ja EW olet hörhö, veronalennusten myötä menisi se sinun asuntotukesikin, eikö??
No ei tietenkään menisi. Ei asumistuen alasajo menisi mitenkään päätöksentekojärjestelömästämme läpi, eivätkä muutkaan maalailemasi sosiaaliturvan heikennykset. Minusta suomalaiset ovat harvinaisen yksimielisiä siitä, mitä hyvinvointivaltion minimivaatimuksiin kuuluu.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Elukka kirjoitti:
vadim kirjoitti:
Elukka kirjoitti:Mitä omahyväistä siinä on, jos ei halua valita siksi, että kaikki vaihtoehdot ovat huonoja?
No sitten valitaan niistä vähiten huono. Maailma ei valitettavasti ole täydellinen paikka.
:joikuus:
Kysymys on vähän samanlainen kuin erään afrikkalaisen sissiryhmän esittämä "pitkät vai lyhyet hihat?"
Pitkät hihat = kädet poikki ranteista, lyhyet hihat = kädet poikki kyynärpäistä.
Niin että kumpikos laitetaan, vai oletko liian omahyväinen valitsemaan?
Jos jompi kumpi näistä tulee, riippumatta siitä suoritatko valinnan itse vai et, niin jätätkö valitsematta?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12376
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Sanoin lopettavani, mutta laitan vielä jotain.

EW:n kanssa olen aivan samaa mieltä siitä, että ongelma ei ole tuloerot vaan joidenkin köyhimpien toimeentulo-ongelmat. Kun meillä Suomessa on ideaalina mahdollisimman tasainen tulonjako niin taustalla on (oletan) se, että kun aiemmin ollaan eletty kollektiivisessa maatalousyhteiskunnassa niin näiltä ajoilta on jäänyt käsitys, että vaurauden määrä on jotenkin vakio. Aina kun joku saa jotakin se on (muka) muilta pois...

Veronalennukset eivät välttämättä johda palvelujen kurjistumiseen, vaan niillä voi olla dynaamisia vaikutuksia. Autoveron alentaminen on hyvä esimerkki: veroa alennettiin--> autoja ostettiin enemmän--> valtio sai lisää verotuloja.

Hyvinvointiyhteiskunnan alasajoon en usko. Sitä kannattavat kaikki puolueet, (painotuseroja toki on) suurin osa kansasta ja menestyjätkin tajuavat että 1) se merkitsee yhteiskuntarauhaa ja 2) hekin voivat joutua työttömiksi tms.

Itse asiassa olen Niinistön kanssa joissakin asioissa samoilla linjoilla: 1) kannatan Suomen nato-jäsenyyttä ja 2) minusta liian hyvä sos.turva ei ole tarkoituksenmukaista. Missä liian hyvän sos.turvan raja taas menee siitä olemme vähän eri mieltä. Esim. tuo mainitsemani asumistuen 7 %:n omavastuuhan toimeentulotuen saajille todettiin helvetin moneen kertaan täysin järjettömäksi ja sitten poistettiin...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Onx antiseministi muuten joku vastasiementäjä?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Elukka

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Elukka »

EveryWoman kirjoitti:
Elukka kirjoitti: :joikuus:
Kysymys on vähän samanlainen kuin erään afrikkalaisen sissiryhmän esittämä "pitkät vai lyhyet hihat?"
Pitkät hihat = kädet poikki ranteista, lyhyet hihat = kädet poikki kyynärpäistä.
Niin että kumpikos laitetaan, vai oletko liian omahyväinen valitsemaan?
Jos jompi kumpi näistä tulee, riippumatta siitä suoritatko valinnan itse vai et, niin jätätkö valitsematta?
Siinä tapauksessa asia on minulle yhdentekevä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12376
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Popula on ymmärtänyt minut tässä ketjussa vähän väärin.

Eli: kun kerroin Niinistön mielipiteistä & politiikasta tarkoitus EI ollut kritikoida KAIKKIA hänen mielipiteitään ja politiikkaansa. Tarkoitus oli yksinkertaisesti osoittaa, että SN edustaa nimenomaan Kokoomuksen oikeaa laitaa--> tämän takia työväestön valtaenemmistö ei hyväksy häntä omaksi ehdokkaakseen--> näin ollen hänen nimittämisensä "työväen ehdokkaaksi" on vähintään vähän falskia. Se siitä...

Lisäksi tarkoitus oli muistuttaa, että yksilö ei voi määritellä minkään sanan merkitystä. Sen tekee kieliyhteisö. Minä esim. voin nimittää lähimmäistäni "äpäräksi" ja joutua jopa tuomioistuimeen solvauksesta syytettynä. Ei auta siinä selitellä, että alunperin tuo sana tarkoitti jonkin sortin heinää tai viljaa. Kieliyhteisö määrittelee ko. sanan solvaukseksi ja sillä selvä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Homari on Kityn Väyrynen? On totuuden aika!
So Easy

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja So Easy »

Gattaca kirjoitti:Karmeita yleistyksiä nämä minun jutut, mutta niin on teidänkin :D
Jos sinun kirjoituksesi eivät kestä kritiikkiäni, ei se automaattisesti tarkoita etteivätkö omani kestäisi sinun kritiikkiäsi -- ellet sitten osoita sellaista kritiikkiä, jota ne eivät todella kestä. Tosin sitä odotellessa..
Gattaca kirjoitti:Sitä et kieltäne, että tuloerot ovat kasvaneet? Minulla ei aavistustakaan mistä Kallis tuon vaalitentin juttunsa repi, enkä lähde tarkastamaan. Tuonsuuntaista saattaa olla. Ja PAHAA siinä on toki yhteiskunnan eriarvoistuminen.
Voisitko selittää, mitä tarkoitat tällä väistämättömällä eriarvoistumisella? Jos toiset luovat merkittävästi enemmän arvoa, niin he varmaan myös saavat tätä arvoa itselleen merkittävästi muita enemmän. Mitä sitten? Onko tämä sinusta väärin?
Gattaca kirjoitti:Ja TÄSSÄ TILANTEESSA siinä on pahaa, että hylätään tavoite että voimakas kasvu hyödyttäisi KOKO kansaa eikä vain keskituloisia/eliittiä.
En ymmärrä mitä tarkoitat. Mielestäni et esitä mitään perusteluita, eikä oikeastaan ole selvää edes mitä tarkoitat. Siis tarkoitatko, että arvokasta työtä tekeville ei jotenkin tämän vuoksi pitäisi maksaa työn arvon mukaista palkkaa, vai liittyykö tämä jotenkin veropotin jakamiseen? Nämähän ovat kaksi täysin erillistä asiaa.

Sanotaan että vaikkapa minun työni arvo tietynlaiselle kansainväliselle yritykselle on vuodessa 100X. Sanotaan nyt että minulle tästä maksettaisiin vaikka Jenkeissä 50X ja Suomessa 20X. Voisitko jotenkin selventää, miten nyt on Suomen etu, että palkkataso on näin alhainen? Minusta siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään, päinvastoin. Minun mielestäni työstä maksettavan palkan pitäisi aina olla suhteessa (mielellään siis samassa) työn arvoon -- aivan sama missä maassa ollaan.
Gattaca kirjoitti:Toistan, että valtionpolitiikan tavoite ainakin ennen nyt muodikasta uusliberalismia oli taata, että kokonaisvaurauden kasvu, tuotannon kasvaessa, jaettiin vaurastuttamaan kaikkia kansalaisia.
En ymmärrä miten tämä liittyy palkkapolitiikkaan. Esimerkiksi minun palkkani ei tule mistään valtion kokonaisvaurauspotista VAAN PÄINVASTOIN KARTUTTAA SITÄ tuloverojeni kautta. Sinäkö luulet, että jos minulla on moninkertaisesti tuloja sinuun nähden, niin tämä raha tulee jotenkin samasta paikasta? Tässäpä sinulle pieni tiedonjyvänen: minun palkkani ei tule valtion vaan kansainvälisen (enimmäkseen ulkomaalaisomisteisen) yrityksen varoista, ja verot tästä päätyvät tietysti Suomen kassaan. Sinä sen sijaan et tuo tähän kassaan mitään vaan ainoastaan kulutat.

Kerropa minulle, miksi on sinun tai ylipäätään kenenkään edun mukaista pyrkiä ylläpitämään Suomessa sellaista palkkapolitiikkaa, jossa vaikkapa minä en saisi työstäni kansainvälisesti kilpailukykyistä korvausta?
Gattaca kirjoitti:Menestyjien paskapuhetta sitten olisi väittää, että ne suurituloisimmat todella tekisivät suhteessa enemmän TYÖTÄ tai edes että heidän työpanoksensa merkitys kokonaiskasvulle olisi tuo.
Tämä on sinun illuusiosi. Jos tietäisit tästä asiasta mitään, tietäisit myös että nykytaloudessa joidenkin ihmisten työpanos voi todellakin olla aivan faktisesti sata- tai jopa monituhatkertainen joidenkin toisten työpanokseen nähden. Miksi luulet, että heille muuten sellaisia korvauksia maksettaisiin? Ylimmän johdon palkathan ovat omistajien määrättävissä, joten luuletko todella että omistajat ovat niin tyhmiä että maksavat joillekin enemmän kuin mitä heidän työnsä arvo on? Et voi olla tosissasi.

Ja kuka sitten on vastuussa siitä, minkä arvoinen kenenkin työpanos on? [Sinä varmaan mietit tässä kuumeisesti ja heristelet syyttävää sormea poliitikkojen, valtionpäämiesten, kansainvälisten elinten ja ties kenen suuntaan.] Ainoa oikea vastaus on: jokainen itse.

Mitä arvokasta annettavaa sinulla itselläsi on? Jos olet tyytymätön tulotasoosi, mitä olet tehnyt asian parantamiseksi eli miten olet edistänyt arvonluontikykyäsi?
Gattaca kirjoitti:Noin ne asiat muuttuu kun eri ihminen puhuu! Ne pätkätyöläiset joita minä tunnen/olen tuntenut, kovasti haluavat vakituisiksi. Pätkätyö on uutuus joo, ja ihan svidun selvää on, että vakituinen työpaikka olisi turvallisempi ja haluttavampi, vaikka nuo sosiaaliturvaongelmat korjattaisiin. Pätkätyösysteemi hyödyttää yrityksiä ja työnantajia, ei työntekijöitä.
Kuten sanoin: jokainen on itse vastuussa siitä, minkä arvoinen hänen työpanoksensa on. Jos jotakuta ei tarvita kuin keskimäärin 6kk vuodessa, niin sitten ei. Mielestäni järjestelmän pitää kuitenkin olla sellainen, että hän sitten todellakin on mielekkäästi käytettävissä sen 6kk ja hänen kannattaa se työ tehdä eikä vain möllöttää kotona syljeskelemässä kattoon manaillen, kun yritys ei suostu maksamaan lopusta turhastakin ajasta.
Gattaca kirjoitti:Se suomalainen "huippuosaaminenkin" on kohta menetetty etu.
... ainakin jos tuo sinun edustamasi yrittäjyys- ja vastuullisuuskulttuuri tuosta leviää. Mitä olet tehnyt sen eteen, ettei leviäisi? Laajentaen: mitä ylipäätään olet omalta osaltasi tehnyt Suomen talouden rahoituspohjan turvaamikseksi? Mitään?
Gattaca kirjoitti:
So Easy kirjoitti:Heittelet käsitteitä ja lukuja sikinsokin hyvin laajasta asiajoukosta vetäen jotopäätöksiä, joiden syvälllisemmät perusteet jäävät ainakin minulle täysin avoimiksi. .
Niin heittelen, mutta niin sinäkin.
Voisitko osoittaa, missä niin tein? (tuon perustelemattoman mammanpoikamaisen ininän sijaan)
Gattaca kirjoitti:Arvaankos oikein, että sinä So Easy olet Menestyjä? :D
En lähde arvailemaan, mikä sinun määritelmäsi tälle termille on. Sen voin sanoa, että olen itse vastuussa omasta elämästäni -- olipa se sitten sitä tai tätä. Uskallatko itse sanoa samaa?
Gattaca kirjoitti:Haluatkos että SINUN verotuksesi pienenee, että menestyisit vielä paremmin? Ja haitanneeko sinua jos muut sen takia köyhtyvät ja julkiset palvelut näivetetään?
Minä haluan että Suomessa pysyy esimerkiksi korkeakoulutus ilmaisena tai ainakin selkeästi kohtuuhintaisena eli niin, että KAIKILLA on taustaansa katsomatta siihen mahdollisuus. Olen valmis maksamaan siitä veroissani. Olisitko sinä? (jos siis ylipäätään ansaitsisit jotain, etkä vain kuluttaisi muiden kerryttämiä varoja)

Verotaso ei minulle henkilökohtaisesti ole se suurin ongelma (vaikka tosin marginaaliveroasteen ei mielestäni pitäisi nousta yli 50% kenelläkään, mutta tämä nyt koskee vain varsin pientä osaa väestöstä). Paljon tärkeämpää minusta olisi palkkatason korjaaminen. Mielestäni on täysin naurettavaa esittää, että olisi muka jotenkin Suomen etu että täällä maksetaan kansainvälisesti tietynarvoisesta työstä vähemmän kuin monessa muussa maassa. Työstä sen arvon mukainen korvaus -- se on minun näkemykseni. Verotaso säädetään sitten sille tasolle kuin parhaaksi katsotaan, mutta tuo asia minusta ensin pitäisi kuntoon saada.

... mutta siitäkin sitten sinunkaltaisesti inisevät, että mutkun tuloerot sitä tai tuloerot tätä. Jumankauta, jos ei itse tee oman arvonluontinsa eteen mitään, niin ei mielestäni pitäisi olla mitään asiaa vaatia, että muille ei tulisi maksaa heidän työnsa arvoa vastaavasti, kun he sitten saisivat niin paljon enemmän! Tällainen toiminta on mielestäni sokeutta, ja tarpeeksi pitkään jatkuessaan johtaa kansakunnan varsin huonoon jamaan. Juuri TÄMÄN vuoksi aion itse äänestää Niinistöä. En sano hänen olevan täydellinen, en todellakaan, mutta mielestäni hänellä on ehdokkaista parhaat eväät vaikuttaa tähän mielestäni Suomen tulevaisuuden kannalta suurimpaan uhkaan.
Gattaca kirjoitti:Öh.. väärintulkintaa että olisin kieltämässä yksityiset palvelut. Olenhan itsekin käyttänyt yksityislääkäreitä. Sen kieltämässä tietysti, että julkisia palveluja verovähennysten takia supistettaisiin.
Mutta edelleenkin: eikö se, että Suomessa töistä maksettavat palkat lähenisivät niiden arvoon nähden kansainvälisesti kilpailukykyistä tasoa, vain lisäisi sitä veropottia, josta näitä julkisiakin palveluita rahoittaa? Miksi helvetissä siis vastustat tällaista veropotin kasvattamista? Sitä en ymmärrä.

Lisäksi kansainvälisellä tasolla, jolla kaikkein arvokkaimpia töitä tekevät toimivat joka tapauksessa, näille annetaan viesti että nimenomaan teitä ei Suomessa ainakaan arvosteta. Voin sanoa että esimerkiksi I(C)T-alalla hyvin suuri osa huippuosaajista tulee nykyään joko Intiasta tai Kiinasta -- mitä luulet, kuinka hyvät saumat suomalaisella suuryrityksellä (jonka niskassa ammattiliitot, demarit yms. roikkuvat) on antaa tällaisille kavereille kilpailukykyinen tarjous verrattuna vaikkapa Piilaaksossa toimiviin jenkkifirmoihin?
Gattaca kirjoitti:Sellaistahan on jo. Hammashoitola ei pysty hoitamaan vaan kehottaa menemään yksityiselle. Jotkut oikeistonilkit vaativat kirjastolaitoksen lopettamista, koska kerran kirjoja saa kaupoista jne.. julkisten palvelujen vähittäinen ohjaaminen maksullisiksi ja yksityisiksi haittaisi nimenomaan pienituloisia.
Tiedoksesi: minä en kannata kirjastolaitoksen lakkauttamista, enkä muutenkaan ole erityisen kiinnostunut tällaisesta karsimisesta. Se mitä haluaisin olisi päinvastoin verotulojen kasvattaminen sitä kautta, että ihmisille maksettaisiin enemmän palkkaa niistä töistä, joiden arvo tätä kansainvälisen vertailun kautta edellyttäisi -- ilman mitään saatanan ininää tuloerojen kasvusta tms.
Gattaca kirjoitti:Talouden kasvu ja veroPOHJAN kasvu on tietysti hyvinvointivaltion edellytys. Mutta pointti onkin siinä, että tyypilliset nykyoikeistolaiset eivät halua tuota veropohjaa käyttää hyvinvointivaltioon, päinvastoin pienentää verotusta ja julkisia palveluja ja tukia, joten kasvun merkitys hyvinvointivaltiolle mitätöityy sillä.
Sori nyt vaan, mutta mielestäni esimerkiksi SINÄ olet ollut vinkumassa näistä tuloeroista enemmän kuin vaikkapa minä Suomen verotasosta. Miten olisi pieni katsaus peiliin?
So Easy

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja So Easy »

vadim kirjoitti:Nykyaikana suurin yksittäinen omistajataho ovat erimaalaiset eläkerahastot, suomalaisetkin eläkevakuutusyhtiöt ovat sijoittaneet enenevissä määrin osakkeisiin. Optiot tietysti tekevät joistakin työntekijöistä omistajia, vaikka niiden laajuus toki vaihtelee. Vanhanaikaisia patruunoja ja omistajasukuja on entistä vähemmän, joten siinä mielessä varmaan pitää jossain määrin paikkansa, että vastakkainasettelun ajan pitäisi olla ohi.
Näinhän se on, ja siis lisänä tuohon optioista mainitsemaasi, että tokihan omistajaksi voi ryhtyä ihan kuka tahansa, saipa optioita omalta työnantajaltaan tai ei. Yritysten osakkeita saa pörssistä, siis julkisesti noteerattujen sellaisten.
tonyjl

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

nojoojust kirjoitti:
hebuli kirjoitti:Jonkun presidentin tarkoituksena ilmeisesti on maa jossa vain joillakin on hyvä olla?
Tietenkin!!! Niinistön!!! Sehän haluaa että vain oikeistolaisilla menee hyvin, sillä duunareiden hyvä on noiden -ah niin tärkeiden- kapitalistien hyvästä pois!!! Kysy vaikka Homeboy65:ltä...
Halosella taas ideana on tehdä maa jossa kaikilla on hyvä olla. Paperilla kuulostaa ihan hyvältä mutta se toteutus onkin sitten hankalampaa. Halonenhan oli julistanut yhdeksi suurimmista ongelmista tuloerojen kasvun. Ratkaisuna tietenkin on verottaa entistä enemmän suurituloisia (ts. huippuosaajia) ja jakaa rahat laiskoille pienituloisille. Siten saadaan kasvatettua entisestään sen 20.000 huippuosaajan joukkoa joka vuosittain muuttaa ulkomaille eivätkä maksa enää senttiäkään veroa. Hurraa kommunismi! Kun nyt vaan kukaan ei äänestäisi sitä sössöttävää mammaa!
nojoojust

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

tonyjl kirjoitti:
nojoojust kirjoitti:Tietenkin!!! Niinistön!!! Sehän haluaa että vain oikeistolaisilla menee hyvin, sillä duunareiden hyvä on noiden -ah niin tärkeiden- kapitalistien hyvästä pois!!! Kysy vaikka Homeboy65:ltä...
Halosella taas ideana on tehdä maa jossa kaikilla on hyvä olla. Paperilla kuulostaa ihan hyvältä mutta se toteutus onkin sitten hankalampaa. Halonenhan oli julistanut yhdeksi suurimmista ongelmista tuloerojen kasvun. Ratkaisuna tietenkin on verottaa entistä enemmän suurituloisia (ts. huippuosaajia) ja jakaa rahat laiskoille pienituloisille. Siten saadaan kasvatettua entisestään sen 20.000 huippuosaajan joukkoa joka vuosittain muuttaa ulkomaille eivätkä maksa enää senttiäkään veroa. Hurraa kommunismi! Kun nyt vaan kukaan ei äänestäisi sitä sössöttävää mammaa!
Voit iloita sitten siitä, että minun ääneni menee toivottavasti toisella kierroksella tuolle hirviö-Niinistölle.
tonyjl

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

nojoojust kirjoitti:
tonyjl kirjoitti:
Voit iloita sitten siitä, että minun ääneni menee toivottavasti toisella kierroksella tuolle hirviö-Niinistölle.
Miten Niinistö on hirviö?

Ehdokkaista kukaan ei oikein säväytä. Niinistö on ehkä vähiten kommunisti joten sitä kait täytyy äänestää. Mutta kaikilta heiltä on jossain vaiheessa mennyt uskottavuus.

Hautala osoitti kaksinaamaisuutensa sen Fortumin hallitus ja biodieselin mahdottomuus -jutulla.

Jos Jorma Ollila olisi ehdolla, äänestäisin häntä. Laitettaisiin yritysverotus kuntoon ja työllistäminen halvemmaksi. Ei tarvisi ihmetellä enää työttömiä.

Voitaisiin lopettaa työvoimatoimisto ja sen äärimmäisen turhat virat kuten 60-luvulla työnhakijoiden puutteessa.
So Easy

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja So Easy »

tonyjl kirjoitti:Jos Jorma Ollila olisi ehdolla, äänestäisin häntä. Laitettaisiin yritysverotus kuntoon ja työllistäminen halvemmaksi. Ei tarvisi ihmetellä enää työttömiä.
Jos tälle tielle lähdetään, niin Sari Baldauf. Ei ole enää edes aktiivina yritysmaailmassa. Mielestäni ehdottomasti pressa-ainesta. Ehkä vielä joku päivä..
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Ööö. Presidentillä ei edelleenkään ole valtaa muuttaa talouspolitiikkaa suuntaan tai toiseen, joten jospa nyt unohdettaisiin nämä puheet siitä, että kun se-ja-se olisi presidenttinä, työttömyys häviäisi.
So Easy

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja So Easy »

vadim kirjoitti:Ööö. Presidentillä ei edelleenkään ole valtaa muuttaa talouspolitiikkaa suuntaan tai toiseen, joten jospa nyt unohdettaisiin nämä puheet siitä, että kun se-ja-se olisi presidenttinä, työttömyys häviäisi.
Emmää sitä meinannukkaa. Sarissa vaan on sitä jotain. Ei mulla muuta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

vadim kirjoitti:Joku ehkä käsittää presidentin jonkinlaisena ylilobbarina. Parlamentarismin kannattajana en itse näe tähän mitään syytä; hallitus johtaa politiikkaa ja sillä sipuli.
Minusta ajatus puhtaasta parlamentarismista ilman mitään sosiaalisia rivienvälivaikutuksia kuulostaa utopialta. Nimimerkillä: Ihmisten toimintaa läheltä ja kaukaa seuranneena.
Hautalan ajatus "kansalaisen puolustusvoimasta" ei ole kovin nokkela sekään; paras puolustusvoima olisi vahva perustuslakituomioistuin, mutta valtapoliittisista syistä sellaista tuskin tullaan näkemään.
Olen ymmärtänyt, että Hautalan mielestä suurimmat uhkamme ovat ympäristöuhkia, enkä voi olla olematta ainakin osittain samaa mieltä. Näiden juttujen itsepintainen lobaaminen (sen HH ainakin osaa) ulkomaailman rahan- ja vallanhajuisille ukkeleille ei varmaan tekisi ainakaan pahaa. Mutta toisaalta, ehkä sellainen toimisi vielä paremmin vasta joskus tulevaisuudessa. Toivon, että Hautala asettuu ehdolle vielä monta kertaa. Hänhän on kymmenisen vuotta muita ehdokkaita nuorempi.
Esimerkiksi EU:n huippukokouksissa, joissa valtionpäämiehet siis tapaavat, Suomella on omituinen kaksoisedustus. Kaikki nämä sotkut rauhanturvalain ympärillä johtuvat arkaaisesta valtiosäännöstämme, jonka mukaan pressa johtaa ulkopolitiikkaa ja toimii puolustusvoimien ylipäällikkönä. Kaikissa normaaleissa demokratioissa molemmista vastaa pääministeri. Niinpä EU-asioissa, joissa kyse on yleensä molemmista, syntyy valtaisaa sekaannusta siitä, kuka on vastuussa mistäkin. Nykyjärjestelmä vaarantaa ulkopoliittisen toimintakyvyn ja johtaa siihen, ettei poliittista vastuuta ole ulkopolitiikassa lopulta kellään.
Ymmärrän järjestelmän huonot puolet, mutta ajattelen että maassamme kyllä riittäisi presidentillekin tehtäviä. Enkä pidä ylimmän vallan kahtiajakoa lähtökohtaisesti ollenkaan huonona ajatuksena. Ehkä tämä johtuu taustastani. Olen huomannut, että käytännön luovassa työssä tulokset ovat yleensä, tai jopa aina, parempia jos niitä on hiottu työparin tai hyvin pienen ryhmän kesken (mutta vain silloin kun jäsenien välillä ei ole mitään valtataistelua tai muuta kitkaa), verrattuna yhden ihmisen tai isompien ryhmien tekemiin ratkaisuihin. Luulisi poliittisen toiminnankin ja siinä vaadittavien päätösten olevan sikäli samantyyppisiä, että kahden ihmisen muodostama valtayksikkö pärjäisi optimaalisesti toimiessaan yhtä ihmistä paremmin (jos vielä tehtävät olisi jaettu järkevästi).

Nykyisellään tehtäviä tosin ei varmaan ole jaettu kovin järkevästi, ja presidentin ja pääministerin valtataistelukin taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Suomessa tarvitaan presidenttiä ainoastaan yhteen asiaan: hän on reservissä ja käytettävissä, jos parlamentaarinen demokratia joutuu häiriötilaan. Eikä reissaaminenkaan tee pahaa.
Kuulostaa ymmärrettävältä. :)
Arvostaisin poliitikkoa, joka oikeasti yrittäisi selittää, miksi sellaisia päätöksiä tehdään kuin tehdään, mutta sekään ei ole presidentin tehtävä, vaan pääministerin tai asiasta vastuussa olevan ministerin.
Minähän en pressan virallisista tehtävistä mitään tiedä, mutta silti minusta tuntuisi varsin luontevalta, että juuri presidentti toimisi siltana kansan ja päättäjien välillä. Pääministeri, joka viettänee suurimman osan ajastaan jonkinlaisessa myrskyn silmässä, ei voi samaan aikaan päätöksiä tehdessään kyetä näkemään niiden järkevyyttä etäämmältä eikä siis myöskään seesteisesti (= ilman että samalla puolustaa henkilöään) kuvaamaan niiden syvintä järkeä ja seurauksia muille. Toimiva presidentti-pääministeriyhteistyö olisi minusta loistava keino saada parhaat mahdolliset päätökset tehtyä ja säilyttää kontakti myös yleisöön. Minulla on Niinistöstä sellainen mielikuva, että hän saattaisi olla tällaisessa työssä jopa aika lahjakas ja aktiivinen (tosin tämä mielikuva ei ole kovin perusteltu, enemmän pelkkä fiilis).
En oikein ymmärrä, mikä vaikutus tuolla olisi kansantalouteen.
Jos presidentti saa suurimman osan työväestöstä motivoitua muuttamaan toimintaansa vaikkapa taloudellisesti kannattavampaan suuntaan, niin toki sillä on mittava vaikutus kansantalouteen. Eri asia on toki se, saako hän. Siihen tarvitaan oikea tyyppi. Voi olla, että Niinistö ei tähän ainakaan ensimmäisellä kaudella vielä pysty, koska kansan syvät rivit näkevät hänet niin kuin näkevät. Hän on silti mielestäni ehdokkaista kehityskelpoisin.
Sen sijaan kriisitilanteista olen samaa mieltä, tosin säilyttäisin niitä silmällä pitäen pressalla todellisia valtaoikeuksia, en mitään höpöhöpövaltaa.
Asia selvä.

Muuten, Hautalan kriisinhallintakykyä en oikein tahdo osata arvioida mitenkään. Ehkä osittain tästäkin syystä en äänestä häntä, vaikka näen hänessä paljon hyvää.
EveryWoman kirjoitti:Korjaa ihmeessä virheeni ja väärinkäsitykseni (uskon sinun olevan PALJON enemmän perillä politiikasta kuin itse olen).
Imartelu toimii muhun tosin hyvin. Lisää tällaista, kiitos. :)
Imartelua et valitettavasti täältä tule saamaan. Lisää tunnustuksia kyvyistäsi, tiedoistasi ja sivistyksestäsi nyt kuitenkin; aina kun näen siihen aihetta. :)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

So Easy kirjoitti:Sari Baldauf.
*komppaa raivokkaasti*
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Homeboy65 kirjoitti:Popula on ymmärtänyt minut tässä ketjussa vähän väärin.
Myönnän! Yllätyin tätä edeltävästä postauksestasi jonkin verran, vaikka yritänkin aina olla päättämättä ihmisten mielipiteitä heidän puolestaan etukäteen. No, aina oppii uutta.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12376
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Homeboy65 kirjoitti:
Veronalennukset eivät välttämättä johda palvelujen kurjistumiseen, vaan niillä voi olla dynaamisia vaikutuksia. Autoveron alentaminen on hyvä esimerkki: veroa alennettiin--> autoja ostettiin enemmän--> valtio sai lisää verotuloja.
Tästä vielä.

Suomessa on OECD-maiden toiseksi heikoin julkisten palvelujen tuottavuus eli tehokkuus. On todettu, että tehostamalla palveluita kärkimaiden tasolle Suomi pärjäisi 40 % (!) pienemmillä kustannuksilla.

Eli veroja olisi varaa keventää ilman palvelujen kurjistumista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

No mitäs sanotte, tuleeko se toinen kierros vai ei? Olen näet vaaliäänten laskuhommissa ja se kun on mukavaa ja tuottoisaa hommaa, haluaisin mielellään toisen kierroksen..
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Suvinen kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:No mitäs sanotte, tuleeko se toinen kierros vai ei?
Voisin veikata rahaa toisen kierroksen puolesta. Epäröiviä on vielä niin paljon!
Tulispa!
Kikkelis kokkelis.
Elukka

Re: Presidentinvaalien semantiikkaa

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Okei, heitämme villin arvauksen:
2. kierrokselle menee Halonen ja Niinistö.
Vastaa Viestiin