Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Vuoden vaihtuessa aloin miettimään oman sukupolveni ja nykyisten parikymppisten sukupolven maailman eroa. Näyttääkö minusta siltä vai onko se maailma jossa parikymppiset ovat kasvaneet PYSÄHTYNEEMPI kuin se maailma, jossa itse vauvasta kaksikymppiseksi vartuin?

Vertaillaan:
Vuodet 1962-1982, minun kaksikymmentä ensimmäistä vuottani.

Poikalapsen silmin merkittäviä muutoksia ja uusia asioita:

TEKNIIKKA:
-Ensimmäiset avaruuslennot juuri tehty ja jännittävä uusi asia, miehitettyjen avaruuslentojen huippukausi kuulennot 1969-1972

-autojen koko ja teho kasvoivat, etuveto yleistyi, perheautoihinkin tuli turbot ja moniventtiilikoneet. Muotoiluun 70-luvulla viistoperäiset monikäyttömallit.

-äänentoisto kehittyi singlelevyistä LP-levyihin, stereot tulivat koteihin, kasettinauhurit keksittiin, korvalappustereot keksittiin. Muistaakseni ehdittiin keksiä jo CD-levyt ennen 1982.

-alkuun rannekellot vieterivetoisia, 70-luvun lopulla tulivat kvartsikellot ja digitaalikellot

-taskulaskimet 70-luvulla. Ennen piti laskea paperilla tai laskutikulla.

-tietokoneita ei alkuun 60-luvulla ollut kuin muutama iso jossain tutkimuslaitoksissa. 80-luvun alussa kotitietokoneita jo oli kaupan. Sitä ennen 70-luvulla mekaaniset tivolipelit vaihtuneet elektroniksi ja koteihin tulleet konsolimaiset TV-pelit. Mikä oli uutta ja makeeta.

-televisiokanavia oli alkuun yksi ja se oli mustavalkoinen. 20 vuodessa tuli väritelevisio, useampi kotimainen kanava, 80-luvun alussa kansainväliset satelliittikanavat.

-videonauhurit alkoivat yleistyä 80-luvun alun kodeissa

VIIHDE:
-rock-musiikki oli 60-luvulla uusi ja oikeasti kapinallinen asia. Vakiintui Suomeen vasta 70-luvulla. Kaikki rock-ja pop -musiikin päägenret keksittiin 1982 mennessä. Hevi, punk ja muutkin luulisin hiphoppia ja teknoa myöten. Ne olivat UUSIA asioita joista vanhempi polvi ei mitään tajunnut!

-elokuvissa SciFin nousu. Avaruusseikkailu 2001. Star Wars. Star Trek. Kolmannen asteen yhteys. E.T. Erikoistehosteiden valtava kehitys.

AATTEET (nuoren näkökulmasta)
-taistolaisuus (olin liian nuori huomaamaan)
-luonnonsuojelun ja eläinsuojelun esillenosto julkisuudessa uusi asia
-PUNK-liike! Niin pelätty että Sex Pistolsin Suomeen tulo kiellettiin!

KOULU:
Minäkin kävin neljä vuotta KANSAkoulua, sitten menin KESKIkouluun, joka kolmen luokan jälkeen muuttui PERUSkouluksi. Silloin tyhmät oli jätetty kansakouluun, nykyään raahataan vanhan keskikouluasteen läpi vaikkeivat lukemaan oppisi.

KANSAINVÄLISET TAPAHTUMAT:
-Kuuban ohjuskriisi (en muista)
-Kennedyn murha (en muista)
-Vietnamin sota (muistan)
-Nixonin ero (muistan)
-Afganistanin sota
-sosialistisen blokin tuhon alku Puolan Solidaarisuusliikkeen lakkojen myötä
-muuten myönnän pysähtynyttä Kylmää Sotaa, pelko ydinsodasta nuorilla
-------------------------


Verrataanpa sitten kaksikymmenvuotiaaksi 1986 - 2006 varttuneen sukupolven kokemiin "muutoksiin" ja heidän maailmansa "uusiin" ilmiöihin:

TEKNIIKKA:
-avaruuslennot arkipäivää. Kuulennot useimmille merkityksetöntä ja unohdettua historiaa. Ei mitään innostusta kehitykseen sillä alalla.

-autot pysyneet suunnilleen samanlaisina 20 vuotta. Tekniikka samaa, vain muotoilu vaihdellut kulmikkaasta pyöreään.

-CD -levyt lapsuudesta lähtien. Nyt uusi formaatti kannettaviin, mp3.

-kvartsikellot ja taskulaskimet itsestäänselvyys

-kotitietokoneet (kuuslankku, Amiga ym) monilla sen sukupolven jäsenillä olleet kotona jo ihan pienestä pitäen. Pelejä pelanneet jo kakruna. INTERNET suuri muutos yleistyen Suomessa joskus 90-luvun puolivälissä.

-kännyköiden yleistyminen toinen suuri muutos

-digikamerat viime vuosina... noh... pokkareita ja muita kameroita oli ennenkin, vain formaatti muuttui

-lapsuudestaan asti tottuneet väritelevisioon ja satelliittikanaviin

-video myös itsestäänselvyys jo lapsena, nyt yleistymässä uusi formaatti eli DVD, mutta sehän on vain tallennustavan parannus

VIIHDE:
-populaarimusiikin päägenret syntyneet jo VANHEMPIENSA aikana ja menettäneet suurimman osan kapinallisuudestaan. Moni palvomansa bändi aloittanut jo ennen heidän syntymäänsä!

-elokuvissa palvotut SciFikultit Star Wars ja Star Trek jo VANHEMPIENSA sukupolven asia. Erikoistehosteet itsestäänselvyys. Nyt filmataan Tolkienia ja Narniaa, mutta niiden lukeminen oli muotia jo minun polvellani.

AATTEET:
-luonnonsuojelu, eläinsuojelu, punk ym jo VANHEMPIENSA kulttuurin asia, valtaosa nuorisosta konservatiivisempaa kuin vanhempansa!

KOULU:
Kaikki käyneet peruskoulun.

KANSAINVÄLISET TAPAHTUMAT:
No, ok, isoina:
-Neuvostoliiton ja sosialistisen klikin hajoaminen
-EU
-911 ja siitä seurannut sotiminen

----------------

YHTEENVETO:
Ehkä en tiedä, mitä nuori sukupolvi sitten muutoksena pitää, mutta minä näen 1986-2006 20-vuotiaaksi kasvaneiden kokemina merkittävinä teknisinä muutoksina vain INTERNETIN ja KÄNNYKÄT, nekin kun he olivat vasta lapsia.

Muuta sitten maailmanpolitiikassa itäblokin hajoaminen, EU ja 911 seurauksineen. Merkittäviä tapauksia, mutta tuskin toivat tavallisten suomalaisten arkielämään paljoakaan uutta.

Väitän varsin mitätöntä minun sukupolveni kaksikymppiseksi mennessä kokemiin muutoksiin!

Muuten sitten nykyisten kaksikymppisten musiikki ja elokuvakulttuuri, aatteet, tiedonvälitys ja tekniikka ovat jo heidän VANHEMMILLEEN tuttuja ajalta ENNEN koko kaksikymppisten sukupolvea! Vain vanhojen juttujen muunnelmia ja edelleenkehitystä, ei kokonaan uutta. Paitsi netti ja kännykkä kun olivat jotain 10 vee tai alle.

Huh.
Minusta ainakin näin jäkeenpäin vertaillen olisi ollut KÖYHÄÄ kasvaa noin PYSÄHTYNEESSÄ ja VALMIISSA maailmassa. Miten siinä voisi kokea, että on nuori, saati kapinallinen tai että edes muu maailma on uusi ja tuore ja parempaan kehittyvä, niinkuin minun polveni, se TODELLINEN nuorisosukupolvi :D koki!! Nämähän ovat vanhoina syntyneitä vanhaan maailmaan!

Ihmekös tuo sitten, että kakskymppiset keskittyvät kapinattomaan hedonismiin, tukkansa värjäykseen ja munakarvojen sheivailuun. :D

(editit lisäyksiä)
Viimeksi muokannut Gattaca, 01.01.2006 15:19. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
slam

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja slam »

lähde nyt heti nussiin tai tulen piekseen sut! :lol:
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

slam kirjoitti:lähde nyt heti nussiin tai tulen piekseen sut! :lol:
En lähe nussiin kun on korvat kipeenä ja kuumetta. Lääkärin määräämää troppia tiputtelen sinne niin.
slam

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja slam »

Gattaca kirjoitti:
slam kirjoitti:lähde nyt heti nussiin tai tulen piekseen sut! :lol:
En lähe nussiin kun on korvat kipeenä ja kuumetta. Lääkärin määräämää troppia tiputtelen sinne niin.
ok, sory. venäjä? :lol:
Bigmama

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Tietotekniikan kehittyminen ja iPod














plus et me ollaan ihan håmåvanhoja
Bigmama

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

McJanne kirjoitti:
Bigmama kirjoitti:Tietotekniikan kehittyminen ja iPod

plus et me ollaan ihan håmåvanhoja
Linja-autokyydit (ja muut turhat kuskaajat) kouluun. Havuja PERKELE!
So true

Nimerkillä.
Joka aamu ja iltapäivä 5 km kävellen
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Bigmama kirjoitti:Tietotekniikan kehittyminen ja iPod
Applea myytiin jo -82 koteihin, sitten nykykakskymppisillä oli Commodoret, Amigat, Atarit ym IHAN pennusta saatavilla ja pelasivat pelejään. 70-luvulla jo oli ns TV-pelit, kuin nykykonsolit, grafiikka tietysti vaatimattomampi.

NETIN toki kunnioittaen mainitsin.

IPOD??
Ah kun järisyttävää!!!
Minun nuotuudessani piti korvalappustereoiden kanssa kassissa olla MONTA C-kasettia, nyt mahtuu monta kasetillista sen soittimen sisälle!! VALTAVA EDISTYSASKEL! :D Varmaan joo vastaa sitä että 1962 oli yksi mustavalkoinen teeveekanava, 1982 monta kotimaista värillistä ja satelliittikanavat päälle.

Henkilöautoissakin muuten jo 70-luvulla oli kasetti+radio stereot.

Eli tekniikka kehittynyt, itse mahdollisuudessa kuunnella musiikkia kävellessään tai autossaan ei mitään uutta.
Viimeksi muokannut Gattaca, 01.01.2006 2:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

McJanne kirjoitti:
Gattaca kirjoitti: Henkilöautoissakin muuten jo 70-luvulla oli kasetti+radio stereot.
Mä olen miettiny että miks nykyisissä ei ole vilkkuja eikä jarruja vakiovaruisteina.
Eikä kampea niinkuin Lada 1200:ssa oli! :lol:

Muistanpa nyt, että jo 1973 isäni työkaverilla oli autopuhelin. Niillä voitiin soittaa kaikkiin lankapuhelimiin. Tosin siinä oli sisään/ulos -kytkin.
Viimeksi muokannut Gattaca, 01.01.2006 2:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Ai ni.
Minun sukupolveni se SUOMESSA ekana kasvatti pojillekin pitkän tukan ja alkoi käyttää merkkifarkkuja (Levis tai Wrangler tai Lee Cooper). Heviä kuunneltiin ja isältä kinuttiin mopoa (Solifer Speediä tai Tunturi Sportia). Silloin se oli nuorison asia, nykyään sellainen on vain MEIDÄN AIDON NUORISON säälittävää retrojäljittelyä! :D
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

McJanne kirjoitti: Linja-autokyydit (ja muut turhat kuskaajat) kouluun. Havuja PERKELE!
Onkos nyt varma ettei ne koulukyydit olleet nykyisillä kakskymppisillä ekaluokasta asti? Eli onko sitä muutosta heillä jota peräänkuulutan?

KESKIkoulussa sentään piti maksaa kirjat ja ruuatkin itse. Ja sehän muuttui minun kouluaikanani kun tuli peruskoulu. Hammashoito oli ilmainen jo alunperin.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

[quote="Gattaca"][/quote]

Samoja olen miettynyt. Internet ja kännykät ovat mielestäni viimeaikojen merkittävimmät kehityspiirteet. Suomaisetkin, jotka ennen yleensä olivat ainakin selvinpäin erittäin hiljaista ja sisäänpäinkääntynyttä porukkaa, ovat alkaneet innokkaasti kommunikoimaan.

Kityn kaltaista foorumia en olisi osannut nuoruudessani kuvitellakaan.

Kansainvälisyys on myös lisääntynyt sekä yleinen tieto median kehittymisen ansioista että nykyisin matkustetaan paljon enemmän.

Musiikki ja muu siihen liittyvä kulttuuri sai perusmuotonsa jo aikoja sitten. Nykyisinhän puhutaankin musiikkiTEOLLISUUDESTA ja sitähn se on. Puhdasta businesta. Tottahan aina on rahalla ollut merkitystä mutta ennen soitti miehet eikä koneet ja muusiikin itsensä oli oltava hyvää. Hienot mainosvideot eivät vaikuttaneet kun radioista kuunneltiin.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

BrianW kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:
Samoja olen miettynyt. Internet ja kännykät ovat mielestäni viimeaikojen merkittävimmät kehityspiirteet. Suomaisetkin, jotka ennen yleensä olivat ainakin selvinpäin erittäin hiljaista ja sisäänpäinkääntynyttä porukkaa, ovat alkaneet innokkaasti kommunikoimaan.

Kityn kaltaista foorumia en olisi osannut nuoruudessani kuvitellakaan.


Pysyäkseni teemassa missä määrin uutta asiaa vuosina 1962-1982 verrattuna sukupolveen 1986-2006 on koettu:

Internettihän se "kova juttu" varmaan oli nykyisille kakskymppisillekin.
Mutta käsipuhelimet mahdollistava NMT-900 -verkko ja tiiliskivikännykät tulivat käyttöön 1987, joten tuskin 1986 syntyneet olivat tarpeeksi älyssään sitä "uudeksi asiaksi" noteeraamaan.

http://users.tkk.fi/~then/matkapuhelin/nmt.html
"
Yhteispohjoismaisen NMT (Nordic Mobile Telephone) radiopuhelinverkon kehitys aloitettiin 1970-luvulla ja verkko käynnistyi kaupalliseen käyttöön heti vuoden vuoden 1982 alussa. NMT-verkko aloitti toimintansa 450 Mhz taajuusalueella toimivana NMT-450 verkkona, joka saavutti nopeasti suosiota. Kun NMT-450 verkon kapasiteetin nähtiin olevan loppumassa, kehitettiin siitä 900 Mhz taajuusalueella toimiva suurempikapasitettinen NMT-900 verkko, joka otettiin käyttöön 1987. "
BrianW kirjoitti: Kansainvälisyys on myös lisääntynyt sekä yleinen tieto median kehittymisen ansioista että nykyisin matkustetaan paljon enemmän.


Mutta onkos tuokaan muutos tapahtunut sukupolven 1986-2006 aikana vai heille aina itsestäänselvyys? Suomalaisten laajempi seuramatkailu alkoi kai 1970-luvulla Keihäsmatkojen myötä. Itse pääsin Keihäsmatkalle Mallorcalle 9-vuotiaana 1972. Monet 70-luvun koululaiset kävivät interrail-reissuilla tai menivät vaihto-oppilaiksi.

Media?
Ulkomaisia sanomalehtiä sai ostaa Kekkosenkin aikana, radioasemat kuuluivat, en mene vannomaan koska satelliitti-tv alkoi, mutta itse pääsin katsomaan Skyta ja Superia kun muutin Länsi-Pasilaan 1983.
BrianW kirjoitti: Nykyisinhän puhutaankin musiikkiTEOLLISUUDESTA ja sitähn se on. Puhdasta businesta. Tottahan aina on rahalla ollut merkitystä mutta ennen soitti miehet eikä koneet ja muusiikin itsensä oli oltava hyvää. Hienot mainosvideot eivät vaikuttaneet kun radioista kuunneltiin.
Teollisuutta se on ollut aina, mutta 70-luvulla sitä "kaupallisuutta" vielä paheksuttiin, aistittiin jos musiikki oli tehty vain rahan takia. Sen vuoksi me 70-luvun rokkarinuoret halveksimme ABBAA "ihan kaupallista!!"

MusiikkiVIDEOITA teeveestä toki näkyi ennen satelliitti- ja musiikkikanaviakin (ne kanavat tulivat siis joskus 1982, jo ennen nykykakskymppisten syntymää) Suomen telkussakin musiikkivideot pyörivät muistan jo 1977 Levyraadissa ja mitä muita musiikkiohjelmia sitä oli.
slam

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja slam »

BrianW kirjoitti:

Kityn kaltaista foorumia en olisi osannut nuoruudessani kuvitellakaan.
Eipä sitä olisi uskonut 80luvun puolella, että tulen 2000 luvulla viihtymään tällaisen masiinan äärellä. Lapsena epäilin aikuisuuden olevan tylsää, ja kuvitteli myös ja uskoin saavani vaimon kasvettuani aikuiseksi. :lol:

Elämä on ollut samanlaista lapsekasta ellei jopa tiedon lisäännyttyä ja kasvettuani aikuisemmaksi, lapsekkaampaakin. Kun itseensä pitää viihdyttää eikä käydä tylsästi vain pelkästään töissä ja olla hiljainen vakaa möllöttäjä
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Mun mielestä kovin pysähtynyt jos ainoat uudet asiat kakskymppisten maailmassa ovat olleet "juku, mäkin saan kännykän" (niitäkin oli jo ennen, ekan näin 1987 Paavo Väyrysellä :D) ja sitten heillä ehkä 10-vuotiaana: "Jee, nyt päästiin nettiin". Netti toki VITUN iso asia, mutta vähiin jäävät jos vain nuo kaksi.

Ja netti tuli kun olivat yhdeksänvuotiaita ainakin kirjastoihin, joissa niitä kakruja istui. Mitä sen jälkeen? Eipä juuri mitään oikeasti mullistavaa..

Vrt. minulla pelkällä 9-20 vee -välillä UUTTA:
kuulennot, avaruussukkulat, kasettinauhurit, stereot, korvalappustereot, väritelevisio, tv-kanavat yhdestä kotimaisesta kolmeen tai neljään plus satelliittikanavat, videot, tv-pelit, kvartsikellot, digitaalikellot, taskulaskimet, kotitietokoneet, koulujärjestelmän muutos, autot melkein kaikki etuvetoisiksi... hipit, hevirock, punk, luonnonsuojeluaate....

Netin tuloa lukuunottamatta nykykakskymppisillä ollut yhtä ja samaa paikallaan junnaavaa maailmaa vuodesta toiseen koko elämä, mitä nyt tietsikkapelit paranee ja tukkamuoti vaihtelee :D

Monet kaksikymppiset kai vielä diggaavat Metallicaa? Tai AC/DCtä? Moderneja bändejä heille? Metallican ensialbumi tuli 1984. AC/DC:n 1974!! Diggailiko minun sukupolveni 20-vuotiaana jotain bändiä, jonka ensilevy tuli 2-12 vuotta ennen syntymäämme ja joka vielä oli kasassa? Outoa olisi ollut. Jopa Bill Haley and the Comets alle 12 vuotta ennen meitä ja meille MUINAIShistoriaa. Elviskin muistettiin KUOLLEENA läskinä yökerhoviihdyttäjänä. Beatles hajonnut aikoja sitten ja vanhahtavaa silloin. No Rollarit bändinä ehkä melkein niin vanha kuin me itse ja kasassa..

Hyvä että paras taWara kestää suosiossa, mutta sääli miten valmista kaikki nykynuorille on ollut.

Nuoruus paikallaanpysyvässä maailmassa, masentavaksi luulisi...

Pääpointti: Muuttuvassa tuoreessa maailmassa kasvanut, OIKEA nuorisopolvi on MINUN sukupolveni, vaikka kuinka vanhoiksi tulisimme! Nuoremmat ovat mummoja ja ukkoja meihin verratuna!!
Viimeksi muokannut Gattaca, 02.01.2006 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herra Manala

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Gattaca kirjoitti:Vuoden vaihtuessa aloin miettimään oman sukupolveni ja nykyisten parikymppisten sukupolven maailman eroa. Näyttääkö minusta siltä vai onko se maailma jossa parikymppiset ovat kasvaneet PYSÄHTYNEEMPI kuin se maailma, jossa itse vauvasta kaksikymppiseksi vartuin?
Ei parikymppisten nuorten elämä ole pysähtynyttä. Sinun elämäsi on pysähtynyttä, ja olet jäänyt junnaamaan sille tasolle, jossa nuori "itsenäistyy" ja alkaa ottamaan vastuuta omasta elämästään, kykenemättä siihen. Siksi sinä rinnastat tämän ajan ylipäätänsä "nuorten pysähtyneeksi elämäksi".

Tässä vertailussasi missä esitit 62-82 tapahtuneita suuria mullistuksia verrattuna viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana tapahtuneisiin muutoksiin, oli muutamia melkoisen suuria asiavirheitä sekä hataria perusteluja, joista ajattelin tarttua muutamaan:
Ennen:
-autojen koko ja teho kasvoivat, etuveto yleistyi, perheautoihinkin tuli turbot ja moniventtiilikoneet. Muotoiluun 70-luvulla viistoperäiset monikäyttömallit.
Nykyään:
-autot pysyneet suunnilleen samanlaisina 20 vuotta. Tekniikka samaa, vain muotoilu vaihdellut kulmikkaasta pyöreään.
Et juuri enempää voisi väärässä olla. Autojen koko ja teho eivät kasvaneet 60-luvulta 80-luvulle. Autotekniikka ylipäätänsä eli seesteisintä aikaansa juuri 62-82. 70-luvun lopun öljykriisin ansiosta moottoritehot putosivat murto-osiin ja autoista alkoi tulla säälittäviä ekorimpuloita. 1960-luvulla sitävastoin elettiin ökyautoilun kulta-aikaa: Amerikkalaisissa autoissa moottoritehot nousivat jopa yli 400 hevosvoiman, sähkölasit, ilmastoinnit ja keskuslukitukset olivat arkipäiväisiä varusteita. Otatpa verrokiksi minkä tahansa 1982 valmistetun auton, niin tällä osa-alueella ei oltu menty ainakaan eteenpäin. Päinvastoin.

Etuveto toki yleistyi kustannustaloudellisena rakenteena, mutta sitä se oli tehnyt jo 1930-luvulta alkaen, ja sitä se tekee vielä tänäkin päivänä. Eihän kännyköidenkään puolesta saanut sanoa että "90-luvulla GSM-puhelimet yleistyivät merkittävästi". Eihän sillä ollut merkitystä mielestäsi, koska NMT-puhelimet (ja entäs sitten ARP?) olivat keksitty jo "sinun aikanasi".

Mitä taas tulee nykyajan autotekniikkaan, niin 80-luvulta on menty huimasti eteenpäin tähän päivään tultaessa, verrattuna 60-80-lukujen tekniikan kehitykseen. Ihan eri tavalla. Nykyajan autoissa käytetään täysin elektronisia moottorinohjausjärjestelmiä, päästöt ovat tippuneet murto-osiin, ajo-ominaisuudet ja suorituskyky ovat kehittyneet huimasti. Myös varustetasossa ollaan päästy takaisin 60-luvun kulta-ajan tasolle ja ylikin. Keskuslukitukset, sähkölasit ja ilmastoinnit ovat jälleen muodostuneet vakiovarusteiksi. Automaattivaihteistot, neliveto ja ajotietokoneet ovat nopeasti yleistymässä. Sutimisenestot, lukkiutumattomat jarrujärjestelmät ja luistonhallinnat ovat arkipäivää. Dieselmoottoritekniikka on tehnyt valovuoden mittaisen harppauksen 80-luvun laiskojen häkäpönttöjen päivistä. Turbomoottoritekniikka on yleistynyt merkittävästi toisin kuin 60-80-luvulla kuten väitit. Ajonestolaitteet ja varashälyttimet ovat tehneet autovarkaudet käytännössä mahdottomiksi verrattuna 80-luvun aikoihin. Toki ikkunan voi vieläkin pistää paskaksi ja repiä mankan irti, mutta koko auton pölliminen onkin jo ihan toinen juttu.
Ennen:
-äänentoisto kehittyi singlelevyistä LP-levyihin, stereot tulivat koteihin, kasettinauhurit keksittiin, korvalappustereot keksittiin. Muistaakseni ehdittiin keksiä jo CD-levyt ennen 1982.
Nykyään:
-CD -levyt lapsuudesta lähtien. Nyt uusi formaatti kannettaviin, mp3.

On typerää väittää, että kasettinauhurin kaltaista "mullistusta" ei olisi myöhemmän ajan nuoriso kokenut digitaalisten tallennusvälineiden tultua markkinoille. Keksittiinhän analoginen fonografikin jo 1877, ja analoginen gramofoni patentoitiin 10 vuotta myöhemmin, joten mitä merkittävän uutta se analoginen kasettinauhuri toi vaikkapa neliraitanauhuriin verrattuna? Hieman paremman liikuteltavuuden? Walkmanit alkoivat yleistyä vasta 80-luvulla. Monoradioita soiteltiin jo 1900-luvun alkupuolella.
-tietokoneita ei alkuun 60-luvulla ollut kuin muutama iso jossain tutkimuslaitoksissa. 80-luvun alussa kotitietokoneita jo oli kaupan.
Vaan harvanpa ulottuvilla olivat, ja vaativat melkoista perehtyneisyyttä tietotekniikkaan käyttäjänsä puolelta. Vasta graafisten käyttöliittymien esiinmarssi teki tietokoneista ihan oikean työkalun, joka pystyttiin valjastamaan päivittäisten töiden ja asioidenhoidon helpottamiseen. Viimeiset 20-vuotta ovat toki tuoneet mukanaan internetin, joka on minusta suurempi kehitysaskel kuin mikään muu sitten moottoroitujen ajoneuvojen keksimisen. Internet tarjoaa niin käsittämättömän helpon tavan oppia asioita ja sisäistää tietoa, että se vetää täysin vertoja kirjapainotekniikan keksimiselle. Joku televisio tai miehitetty kuulento on täysin paperia sen rinnalla. Ja internetiä ei olisi siinä muodossa kuin me sen tunnemme, elleivät graafiset käyttöliittymät olisi tulleet joka kotiin.
-rock-musiikki oli 60-luvulla uusi ja oikeasti kapinallinen asia. Vakiintui Suomeen vasta 70-luvulla. Kaikki rock-ja pop -musiikin päägenret keksittiin 1982 mennessä. Hevi, punk ja muutkin luulisin hiphoppia ja teknoa myöten. Ne olivat UUSIA asioita joista vanhempi polvi ei mitään tajunnut!
Vaikka esimerkiksi teknomusiikin esi-isäksi voisi laskea ties mitä Eurythmicsia ja mitä tahansa syntikkapoppia (kuten Rock-musiikin esi-isäksi voisi laskea vaikka bluesin), niin kyllä se silti alkoi kehittymään musiikkilajina vasta 80-luvun lopulla. Ja eikös sekin ole niin uusi juttu, että sinun edustamasi vanhempi polvi ei siitä mitään tajua?

Rock musiikki sen sijaan oli uusi ja kapinallinen asia jo 1950-luvulla. "Jailhouse Rock", "Rock around the Clock" ja "All shook up" olivat vain muutama mainitakseni soineet jo vuosikausia puhki levylautasilla, ennenkuin mentiin 60-luvulle, myös euroopassa. Rock'n'Roll "keksittiin" jo 1951.
-populaarimusiikin päägenret syntyneet jo VANHEMPIENSA aikana ja menettäneet suurimman osan kapinallisuudestaan.
Käyhän joskus rockbitchin konsertissa. Todennäköisesti olisivat sinun mielestäsi menettäneet sen verran kapinallisuudestaan, että uhkaisit tappaa ja hakata koko porukan samoin kuin Runkkutontunkin, ja vielä samoista syistä.
Väitän varsin mitätöntä minun sukupolveni kaksikymppiseksi mennessä kokemiin muutoksiin! Minusta ainakin näin jäkeenpäin vertaillen olisi ollut KÖYHÄÄ kasvaa noin PYSÄHTYNEESSÄ ja VALMIISSA maailmassa. Miten siinä voisi kokea, että on nuori, saati kapinallinen tai että edes muu maailma on uusi ja tuore ja parempaan kehittyvä, niinkuin minun polveni, se TODELLINEN nuorisosukupolvi koki!! Nämähän ovat vanhoina syntyneitä vanhaan maailmaan!

Nuoruus paikallaanpysyvässä maailmassa, masentavaksi luulisi...
Sanoo kaveri, joka on asunut 43 vuotta mutsinsa luona. Siinäpä elämällä muutosta. Born to be wild, paitsi kotona?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Herra Manala kirjoitti: Ei parikymppisten nuorten elämä ole pysähtynyttä. Sinun elämäsi on pysähtynyttä, ja olet jäänyt junnaamaan sille tasolle, jossa nuori "itsenäistyy" ja alkaa ottamaan vastuuta omasta elämästään, kykenemättä siihen. Siksi sinä rinnastat tämän ajan ylipäätänsä "nuorten pysähtyneeksi elämäksi".?
Tietysti tämä on minulta subjektiivista.
Mutta eihän kasvavan nuoren elämä voikaan olla pysähtynyt, heidän kasvuaikansa MAAILMAN suhteellisesta pysähtyneisyydestä puhun.
Herra Manala kirjoitti: Etuveto toki yleistyi kustannustaloudellisena rakenteena, mutta sitä se oli tehnyt jo 1930-luvulta alkaen, ja sitä se tekee vielä tänäkin päivänä. Eihän kännyköidenkään puolesta saanut sanoa että "90-luvulla GSM-puhelimet yleistyivät merkittävästi". Eihän sillä ollut merkitystä mielestäsi, koska NMT-puhelimet (ja entäs sitten ARP?) olivat keksitty jo "sinun aikanasi".

Mitä taas tulee nykyajan autotekniikkaan, niin 80-luvulta on menty huimasti eteenpäin tähän päivään tultaessa, verrattuna 60-80-lukujen tekniikan kehitykseen. Ihan eri tavalla. Nykyajan autoissa käytetään täysin elektronisia moottorinohjausjärjestelmiä, päästöt ovat tippuneet murto-osiin, ajo-ominaisuudet ja suorituskyky ovat kehittyneet huimasti. Myös varustetasossa ollaan päästy takaisin 60-luvun kulta-ajan tasolle ja ylikin. Keskuslukitukset, sähkölasit ja ilmastoinnit ovat jälleen muodostuneet vakiovarusteiksi. Automaattivaihteistot, neliveto ja ajotietokoneet ovat nopeasti yleistymässä. Sutimisenestot, lukkiutumattomat jarrujärjestelmät ja luistonhallinnat ovat arkipäivää. Dieselmoottoritekniikka on tehnyt valovuoden mittaisen harppauksen 80-luvun laiskojen häkäpönttöjen päivistä. Turbomoottoritekniikka on yleistynyt merkittävästi toisin kuin 60-80-luvulla kuten väitit. Ajonestolaitteet ja varashälyttimet ovat tehneet autovarkaudet käytännössä mahdottomiksi verrattuna 80-luvun aikoihin. Toki ikkunan voi vieläkin pistää paskaksi ja repiä mankan irti, mutta koko auton pölliminen onkin jo ihan toinen juttu.
Arvelinkin, että joku autoasiantuntija, kuten sinä, saattaisi kumota tuon juttuni. Kummiskin pikkupoikatuntumalla se etuveto oli silloin, Citikoita ja Miniä lukuunottamatta uudentuntuinen juttu, samoin japsiautojen yleistyminen, 70-luvun alussahan niitä pidettiin paskoina "itäautoina". Ja tuli ne viistoperä-monikäyttöautot ja lopulta turbosaabit.

Isä osti Citroen GS:n ja se oli kuin UFO!!

Muilta osin nöyrästi taivun korjaukseesi. 1986-2006 on tapahtunut kehitystä autoissa.
Mutta 80-luvulle asti autoissa oli sentään persoonallisuutta. Nyt melkein kaikki kuin samasta muotista. Sama tekniikka, sama ulkonäkö, valmistustehtaatkin samoja tai eri merkeillä limittäin. Eurooppalaisia kansallisia merkkejä myyty japseille tai jenkeille.
Herra Manala kirjoitti: On typerää väittää, että kasettinauhurin kaltaista "mullistusta" ei olisi myöhemmän ajan nuoriso kokenut digitaalisten tallennusvälineiden tultua markkinoille. Keksittiinhän analoginen fonografikin jo 1877, ja analoginen gramofoni patentoitiin 10 vuotta myöhemmin, joten mitä merkittävän uutta se analoginen kasettinauhuri toi vaikkapa neliraitanauhuriin verrattuna? Hieman paremman liikuteltavuuden? Walkmanit alkoivat yleistyä vasta 80-luvulla. Monoradioita soiteltiin jo 1900-luvun alkupuolella.
En tosiaan laske "mullistukseksi" nykyisiä ipodeja ym.
Kasetit mahtuivat taskuun toisin kuin kelanauhurien kelat saati vinyylilevyt.
Kasetteja saattoi kuunnella autostereoista matkalla.
Niille saattoi nauhoittaa radiosta omia kokoelmia.
Niille saattoi kopsata kaverin levyjä.
Ja niille saattoi nauhoittaa omia bändiyritelmiä.

Nyt sitten jollekin iPodille mahtuu monta kasetillista eikä kasetteja tarvi erikseen kantaa. Ei muutosta perusasiaan, äänitysten itsekoottavuuteen ja mukana kannettavuuteen. Digitaalinen ääni kyllä parempi ja se koostaminen helpompaa.

Ja joo.. ehkä walkmaneja ym ei ollut 1982. Mutta jo 1980-luvulla ostin montakin korvalappustereota, yksi radiolla ja yksi nauhoittavakin.
Herra Manala kirjoitti: Vaan harvanpa ulottuvilla olivat, ja vaativat melkoista perehtyneisyyttä tietotekniikkaan käyttäjänsä puolelta. Vasta graafisten käyttöliittymien esiinmarssi teki tietokoneista ihan oikean työkalun, joka pystyttiin valjastamaan päivittäisten töiden ja asioidenhoidon helpottamiseen. .
(hätäisesti netistä tarkastaen)
Apple MacIntosh graafisine käyttöliittymiineen tuli kyllä jälkeen 1982, mutta ennen 1986, vuonna 1984! Suosittuihin Amigoihin tuli graafinen käyttöliittymä WorkBench vuonna 1985. PC-puolella Windows 3.0 tuli 1990, jolloin nykyiset kaksikymmenvuotiaat olivat noin nelivuotiaita ja varmaan huomasivat asian "kovana juttuna"? :D Ennen Windowsia Apple, Amiga, Atari, Amstrad, Sinclair ja muut olivat rulettaneet PCtä helppokäyttöisempinä kotikoneina. Kakrut pelasivat niillä. Minulla oli 1983 lainassa Kaypro II, jossa oli pelejä lerpulla.

Tuossa listaa vuoteen 1984: http://www.ntrautanen.fi/computers/other/taulukko1.htm
Tuossa 1985 eteenpäin:
http://www.ntrautanen.fi/computers/other/taulukko2.htm

TYÖpuolella taas jopa ÄITINI kirjasto siirtyi merkkipohjaiseen keskuskone-ATKhon vuonna 1988. Jolloin kakskymppisemme olivat kaksivuotiaita.

Tuskin siis UUSI asia koko nykyisten kakskymppisten elinaikana. Ja uusien asioiden määrää elinaikana tässä kysyn.
Herra Manala kirjoitti: Viimeiset 20-vuotta ovat toki tuoneet mukanaan internetin, joka on minusta suurempi kehitysaskel kuin mikään muu sitten moottoroitujen ajoneuvojen keksimisen. Internet tarjoaa niin käsittämättömän helpon tavan oppia asioita ja sisäistää tietoa, että se vetää täysin vertoja kirjapainotekniikan keksimiselle. Joku televisio tai miehitetty kuulento on täysin paperia sen rinnalla. Ja internetiä ei olisi siinä muodossa kuin me sen tunnemme, elleivät graafiset käyttöliittymät olisi tulleet joka kotiin.
No internet ON se mullistus, jonka nykykakskymppisten maailmaan suureksi muutokseksi olen tunnustanut. Tuli kun olivat 9-10 vuotiaita, mutta sen jälkeen ei MITÄÄN! :D

Itsekin olen sanonut nettiä "kirjapainotaidon uudelleenkeksimikseksi" ja tehnyt työkseni nettisivuja.

Mutta haloo..
Verrata kirjapainotaitoa tai nettiä KUULENTOIHIN?
Ei vittu se, millä keinoin yksi apinalaji keskenään viestittää, VOI olla yhtä kova juttu kuin että tämän planeetan elämä vierailee toisella taivaankappaleella! Parempi vertaus olisi elämän nousu merestä maalle.

Mutta paskaakos oikeat avaruuslennot nuoria sci-fi nörttejä kiinnostaa. Ei-juuri-mihinkään-meneviä sukkuloita oli jo ennen syntumäänsä, kuulennot historiaa. Nörtit sitten vaipuvat peleihinsä ja mielikuvitus-scifiinsä kiinnostumatta mikä oli Gemini, mikä Apollo, mikä Skylab.
Herra Manala kirjoitti: Vaikka esimerkiksi teknomusiikin esi-isäksi voisi laskea ties mitä Eurythmicsia ja mitä tahansa syntikkapoppia (kuten Rock-musiikin esi-isäksi voisi laskea vaikka bluesin), niin kyllä se silti alkoi kehittymään musiikkilajina vasta 80-luvun lopulla. Ja eikös sekin ole niin uusi juttu, että sinun edustamasi vanhempi polvi ei siitä mitään tajua?
?
Vittu, nyt sait minut kiikkiin!!
Teknohan on paskaa!
Ja oikeaa nuorisomusiikkia on vain se, mistä me vanhempi polvi sanomme: "Pistä se paska pienemmälle!"

Ne sitten kuuntelevat munatonta, sisällyksetöntä teknoaan tai mitälie "trancea" iPodeistaan tukka homovärjättynä ja munakarvat ajeltuna. Nuoriso on turmeltunut!! :D

Onneksi Kunnon Nuoret arvostavat vielä vanhoja kunniallisia bändejä, kuten AC/DC ja Black Sabbath! :D
Herra Manala kirjoitti: Rock musiikki sen sijaan oli uusi ja kapinallinen asia jo 1950-luvulla. "Jailhouse Rock", "Rock around the Clock" ja "All shook up" olivat vain muutama mainitakseni soineet jo vuosikausia puhki levylautasilla, ennenkuin mentiin 60-luvulle, myös euroopassa. Rock'n'Roll "keksittiin" jo 1951.?
SUOMEEN Rock vakiintui 70-luvulla. Se oli VAIN meidän nuorten juttu. Elviskin oli vanhemmilleni liian uusi asia, meille tosivanha. Ja tuli hevi: Alice Cooper, Nazareth, Uriah Heep, Deep Purple, Led Zeppelin!

Et muista PUNK-aikoja?
Mikä kohu "Rappiolla on hyvä olla" -biisistä, Sex Pistolsien Suomeen tulon kieltäminen..
Herra Manala kirjoitti: Käyhän joskus rockbitchin konsertissa. Todennäköisesti olisivat sinun mielestäsi menettäneet sen verran kapinallisuudestaan, että uhkaisit tappaa ja hakata koko porukan samoin kuin Runkkutontunkin, ja vielä samoista syistä..?
Noo.. jo 70-luvulla jotkut punk-bändit PASKANSIVAT lavalle.
Jos olisin maksanut esityksestä etukäteen tietäen ja hyväksyen, että Rockbitchin esitykseen kuuluu vaikka julkinen sukupuoliyhdyntä, niin miksikäs minä heitä hakkaisin? Runkkutonttu taas monestakin syystä eri juttu, ei mennä siihen tässä...
Herra Manala kirjoitti: Sanoo kaveri, joka on asunut 43 vuotta mutsinsa luona. Siinäpä elämällä muutosta. Born to be wild, paitsi kotona?
Vaikeehan tässä on inspiraatiota muuhun repiä, kun maailma pysyy paikallaan :D Ja hei, olen minä muuallakin asunut kuin äitylin tykönä...

Saldoksi jää siis 20-wee nykynuorten osalta:
-autojen vähittäinen paraneminen
-kännyköiden yleistyminen
-netti
-tekno (paskaa! :D)

(tän vahingossa lisäsin jo edelliseen postaukseen, mutta vielä:) )

Pääpointti: Muuttuvassa tuoreessa maailmassa kasvanut, OIKEA nuorisopolvi on MINUN sukupolveni, vaikka kuinka vanhoiksi tulisimme! Sekä nuoremmat että vanhemmat ovat mummoja ja ukkoja meihin verrattuna!!
Viimeksi muokannut Gattaca, 02.01.2006 22:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jouden-za
Kitinän uhri
Viestit: 858
Liittynyt: 07.11.2005 16:29

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja jouden-za »

Olisko tässä vähän ould stailii?

Katkelmaa kaikkien miittien miitistä, historyy, jopa sanoisin legendaa tuolla Savon sydämessä vuonna 03, tuona vuonna jolloin eräs neitonen tulisi vielä hämmentymään ja muistamaan että meitä on moneen ja jotkut vielä aivan uniikkeja. Ja tuon hetken jolloin joku sanoi jotain niin legendaarista että kirjoittaja on sitä käyttänyt usein opetusmateriaaleissaan:D

..tyttö pyytää katseellaan luokseen, menen ja juttelen muutaman minuutin niitä näitä kunnes saapuu legenda paikalle ja samalla kuulee tuon tytön kuuluisan laudahduksen "uskotko sinä rakkauteen ensisilmäyksellä." Sanon että uskon ja siinä samassa mestari sanoo veret seisauttavan lausahduksen "olen (herra) 42 ja olen kerran vain elämässäni saanut pillua ja senkin sain prostituoidulta ja se maksoi 140 euroa." "Ja tämä Jouden on tullut tänne opettamaan kuinka naisia isketään." Tämä kaveri repes mutta tyttö oli "kevyesti" vaivautunut :D

No mikä on tarinan opetus.."aika entinen ei koskaan enää palaa" tai jotain semmosta poks.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

jouden-za kirjoitti:..tyttö pyytää katseellaan luokseen, menen ja juttelen muutaman minuutin niitä näitä kunnes saapuu legenda paikalle ja samalla kuulee tuon tytön kuuluisan laudahduksen "uskotko sinä rakkauteen ensisilmäyksellä." .
Vosun hämmentäminen oli hyvä asia, tai paskaaks minä hänestä huolehtisin.
Vähemmän itsehäpäisevä ratkaisu olisi ollut tappaa teidät molemmat Nussivan Maailman edustajina. Vittumaista tuo helppous ja keveys heti kun tuo niljakas kaljupää saapuu. Varattu nainen kaiken lisäksi. Mites Bukowski sanoikaan nuoruudenmuisteluissaan, katseltuaan rumana ujona finninaamana muiden nuorten karkelointia ja flaksia:
"Vihasin heitä kaikkia. Kauniita onnellisia lapsia joita on lykästänyt."

No.. olen minä tympeenpääkin nähnyt kuin tuo tapaus.
slam

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja slam »

[quote="jouden-za"][/quote]

Kaunis kainuun tarina. :lol:

Kauhukseni huomaan, että minulla on edessä nuo gattagan elämät vuosikymmenet. Monet ovat ainakin verranneet saamattomuutani ja möykkäämistäni Gattanismiin. Eräänlaiseen uskonlahkoon. Elin tuossa ns. uskonlahkossa ennen gattagan kohtaamista netissä, joten en ole uskonon opettajalta juuri muuta saanut, kun loistavan tulevaisuuden toivon! :P
pertzi

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Lisää merkittäviä asioita viimeisen 20 vuoden ajalta satunnaisessa järjestyksessä:

- Kylmä sota päättyi
- Berliinin muuri purettiin
- Jugoslavia hajosi
- Eurojen tulo
- GPS
- Digitaaliset mediat suuren yleisön käytettävissä mukaanlukien digikamerat
- Yleinen tietoisuus ympäristön tilasta
- Fuusioenergiakokeilut
- Hubble
- Ikuisilta vaikuttaneiden diktatuurien kaatuminen (Romania)
- Marsista löytyi vettä ja ilmeisesti myös elämää

Ei tämä kauhean pysähtyneeltä vaikuta. Aikaisemmalla 20 vuoden jaksolla kehitettiin lähinnä entistä tehokkaampia keinoja tuhota maailma ydinasein.

p.
Quarter

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Kumma miten sä G väheksyt näitä teknisiä kehityksiä.. Kuulennot olivat aikoinaan hieno juttu. Mutta mitä lisäinformaatiota tästä saatiin...? Jee me tuotiin kiviä takas, tutkinaan ne. Jos nyt pääsisivät sinne Marsin pinnalle ryssimättä ja löytäisivät todisteita elämästä, vedestä jne niin se olisi kova juttu. Kuu on vain... iso kivi.

Ja muutenkin tietotekniikan kehitys on ollut viimeisen 20 vuoden aikana mielestäni aika huimaa. Nykyinen taskulaskimeni omaa enemmän laskentatehoa kun koko Apollo 13:sta tietokonejärjestelmä. Kun olin ala-asteella niin 8MHz PC:t olivat kouluissa kova sana. Samoin Apple macintosh plus 8" näyttöineen. Nyt vieressä ruksuttaa vähintään 400 kertaa tehokkaampi mylly ja näyttökin on 3 kertaa suurempi, näyttää miljoonia värejä ja on tarkka.

Musiikkiin en puutu kun en tunne alaa niin hyvin... ja autoista manala sanoikin oleellisen.
Autojen persoonallisuus on ehkä vähän kadonnut.. mutta muutamia helmiä löytyy.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Think »

Ehkäpä silloin "vanhaan hyvään aikaan" ne tietyt asiat tuntuivat suurilta, koska kehitys oli itseasiassa hitaampaa ja viestintävälineet kehittymättömämpiä.

Nykyään näitä suuria kehityshyppäyksiä ei tunnu tapahtuvan, kun kaikki ovat jatkuvasti kehityksestä tietoisempia. Media pitää huolen siitä, että mitään kovin yllättävää ei pääse tapahtumaan. Uskoisin, että kehitys tai kansainväliset tapahtumat ovat nykyään yleisesti ottaen "suurempia" ja "merkittävämpiä", mutta 60-lukua selvemmin läsnä ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Kehityskin on siis tavallaan arkipäiväistynyt.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

QuarterDot kirjoitti:Kumma miten sä G väheksyt näitä teknisiä kehityksiä.. Kuulennot olivat aikoinaan hieno juttu. Mutta mitä lisäinformaatiota tästä saatiin...? Jee me tuotiin kiviä takas, tutkinaan ne. Jos nyt pääsisivät sinne Marsin pinnalle ryssimättä ja löytäisivät todisteita elämästä, vedestä jne niin se olisi kova juttu. Kuu on vain... iso kivi.
.
Mutta Kuussa KÄVI IHMISIÄ! Taikaa jumalauta ihmiset vieraalla taivaankappaleella. Jos se on nykynuorille ihan merkityksetön juttu niin hajotkoon geeliinsä ja fantasialeffoihinsa :D

Ja joo, minunkin ekassa taskulaskimessani oli enemmän laskentatehoa kuin sanotaan Mercury- aluksissa, koska niissä ei ollut tietokonetta ollenkaan. Avaruussukkuloissa ennen 1982 jo neljä. :D

Semmoisia isoja hyppäyksiä peräänkuulutan, sellaisia jotka lapsikin huomaa. En vähittäistä kehitystä. Ja olisiko mediasta ja huomaamisesta vain kyse? Tekniikan Maailma ilmestyi ennenkin, oli muut lehdet, oli ne tv-kanavat mitä oli. Ja joka vuosi jotain uutta ja pikkupojan jänskää!

(Voi olla vanhuuden merkki ettei monet myöhemmät uudet asia minua hämmästytä)

Netti on joo sellainen iso hyppäys.
Kännykät.
Ehkä sitten IPod ja digikamerat, vaikka samat hommat hoidettiin muilla keinoin jo aiemmin. Minullakin 1980 nykyisten pienimpien digikameroiden kokoinen automaatti-pokkarikamera (135-kasetti), jossa telelisäke, mahdollisuus moottoriperään ym. kalliimmissa oli zoomikin.
Nuo maailmanpoliitiikan jutut. Historiallisesti valtavia vanhemman polven silmissä, mutta olivatko nuoren näkökulmasta "kovia juttuja"?
Perzin sanoma ympäristöasia taas.. jo 70-luvun kansakoulussa puhuttiin saastumisesta ihan kauhukuvia. Itse kirjoitin 80-luvun alussa palavasieluisia lukioaineita luonnonsuojelusta ja ekokatastrofista. :D

Mutta täähän on minulta sikäli turhaa, että koen vuoden 1982 jälkeisen ajan toki myös omaksi ajakseni ja minun maailmakseni.
Viimeksi muokannut Gattaca, 03.01.2006 0:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja mölli »

Mitä jos koittasit sieltä peräkammarista muuttaa ja sitten alkaa puhuun nuorison pysähtyneisyydestä.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Onko nykynuorten maailma pysähtynyt vai minä vanha?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

mölli kirjoitti:Mitä jos koittasit sieltä peräkammarista muuttaa ja sitten alkaa puhuun nuorison pysähtyneisyydestä.
Ehä puhu nuorison vaan sen MAAILMAN jossa ovat kasvaneet pysähtymisestä tai hitaasta muutoksesta verrattuna siihen maailman muutostahtiin jota ME, AINOA OIKEA NUORISOSUKUPOLVI, koimme! :D

Turha haukkua vanhaksi, nuoriso olimme ME, ette TE! :D
Vastaa Viestiin