Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tarja Halosen sepustusten aukikirjoittaja kirjoitti:ei raha oo mitenkään rajaton resurssi vaan kyl se sitten on jostain muualta pois
Ilmeisesti Tarjan mielestä on hyvä järjestää niin, että otetaan sitä rahaa ensisijaisesti suomalaisilta suomalaisille - sen sijaan että otettaisiin ulkomailta suomalaisille. :nuts:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Miten te niinistöläiset keskustelun koitte?
Olin taas koulussa puoli kolmeen saakka (yöllä), joten katsomatta jäi. Aihe kuitenkin kiinnostaa siinä määrin, että yritän ehtiä jossain välissä katsomaan lähetyksen netistä (varmaan sen jostain löytää). Kommentoin siis myöhemmin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Siis tarkoitatko, että Kityn vähän kevyemmin ottaminen ei olisi yleisemminkin suotavaa vaan peräti päinvastoin?
Tarkoitan, että hölmöyksien harrastaminen (liittyivätpä ne sitten huonoon käytökseen tai yleiseen ihmisistä välittämättömyyden toteuttamiseen) sillä verukkeella että tämä on vain Kity on hölmöläisten hommaa. (...) Nuo linkkaamasi vittuilijat muuten vetoavat yleensä nimenomaan siihen, että se on hauskaa, humoristista, ja että sitä ei pidä ottaa vakavasti.
Vaikka olenkin vähän pettynyt siihen, että sinäkin, EW, olet tässä keskustelussa ajautumassa yhä pidemmälle kirjoittajien persoonien pilkkaamiseen asiakeskustelun sijaan, niin sivuutan sen miten vihjaat kontribuutioideni olevan hölmöilyä, ihmisistä välittämättömyyttä sekä huonoa käytöstä ja koetan vastata lyhyesti asiaväitteeseesi.

Keveydellä en (tietenkään!) tarkoita vääriksi tai valheellisiksi tietämieni väitteiden levittelyä vaan sitä, että keskusteltaisiin itse asioista kaivaen esiin asioiden eri puolia sen sijaan, että ajetaan pyhällä vihalla omaa kantaa siten, että pelissä on koko minäkuva ja maailmankuva. Näin ollen en ole ottanut asiakseni puolustaa omia näkemyksiäni täällä, vaan olen koettanut horjuttaa hämmästyttävän yksimielistä ja mielestäni asioiden monimuotoisuuden sivuuttavaa konsensusta tuomalla esiin vaihtoehtoisia näkökulmia ja ajattelutapoja, joiden olen toivonut rikastuttavan keskustelua, joka uhkaa koko ajan mennä tympeäksi hymistelyksi. Minusta tällaisella otteella - muidenkin kuin oman näkökulman ymmärtämisyrityksillä - on itseisarvonsa. Lisäksi tällaisen harrastaminen on viihdyttävää siinä mielessä, että minusta on ikäänkuin älyllisesti tyydyttävää kehitellä johdonmukaisia ajatusketjuja siitä, miten esimerkiksi oikeaoppinen, juuri Aristoteleensä tenttinyt kaupunkilainen yliopisto-punavihreä lukisi Saulin ympäristöpolitiikkalausunnon. En toki ole ihan niin harhainen, että kuvittelisin tekstieni tässä ketjussa olevan sisällöltään "hauskoja" tai "humoristisia". Siksi vertasin kokemaani viihdyttävyyttä juuri sanaristikoiden tekoon. Ja olen myös niin itserakas, että en toki ajattelisi, että minun kirjoituksiani "ei pidä ottaa vakavasti". Tietty ne pitää, niissähän kuuluu järjen ääni.

Tosissaan voi olla muullakin tavalla, kuin ajamalla omaa pyhää asiaansa kaikin mahdollisin keinoin ja panemalla peliin koko persoonansa (mitä en muuten suosittele kenenkään tekevän internet-keskustelupalstalla).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:en ole ottanut asiakseni puolustaa omia näkemyksiäni täällä, vaan olen koettanut horjuttaa hämmästyttävän yksimielistä ja mielestäni asioiden monimuotoisuuden sivuuttavaa konsensusta tuomalla esiin vaihtoehtoisia näkökulmia ja ajattelutapoja, joiden olen toivonut rikastuttavan keskustelua, joka uhkaa koko ajan mennä tympeäksi hymistelyksi.
Okei, siis ne esittämäsi Tarjaa puoltavat kannat, jotka omasta mielestäni ovat perusteettomia tai vähintäänkin hataria, ovat kuin ovatkin sinun mielestäsi ihan valideja? Eli et olekaan vain huvitelleksesi levitellyt itsekin huuhaaksi tietämiäsi mielipiteitä? Jos näin, niin ymmärsin aiemmin väärin - pahoittelut tekemistäni johtopäätöksistä (ihmisistä välittämättömyys etc.).
Minusta tällaisella otteella - muidenkin kuin oman näkökulman ymmärtämisyrityksillä - on itseisarvonsa.
Tarkoitat varmaan pikemminkin muiden näkökulmien kannattajien ajatteluun samastumista jo olemassaolevaa ymmärrystä hyödyntäen? Minähän olen sitkeästi yrittänyt ymmärtää sinun näkökantaasi, mutta nimenomaan omaa ymmärrystäni kasvattaen enkä arvailemalla siltä tietopohjalta joka minulla jo on. Minua ihan totta harmittaa että et suostu antamaan minulle materiaalia tähän projektiin. Tällaisen ymmärryksen seurauksena samastuminen tulee kuin itsestään, ja jos samastumisellakin katsotaan olevan itseisarvo, ymmärryksen lisäämisellä lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Lisäksi tällaisen harrastaminen on viihdyttävää siinä mielessä, että minusta on ikäänkuin älyllisesti tyydyttävää kehitellä johdonmukaisia ajatusketjuja siitä, miten esimerkiksi oikeaoppinen, juuri Aristoteleensä tenttinyt kaupunkilainen yliopisto-punavihreä lukisi Saulin ympäristöpolitiikkalausunnon.
Joo, taidat olla profiililtasi enemmän asioiden monimuotoisuuden tarkkailuun ja ihmisten kokemien ristiriitaisuuksien ymmärtämiseen kuin ongelmanratkaisuun ja vaikuttamiseen suuntautuva. Tämä on merkitty pöytäkirjaan kauan sitten, mutta toisaalta ajattelen että jos sinulla tästä huolimatta on noin selkeä poliittinen kanta, sille on todennäköisesti ongelmanratkaisutapoihinkin liittyviä perusteita. Ne perusteet kuulisin mielelläni.
So Easy

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja So Easy »

sivustahuutaja kirjoitti:Punaisessa Langassa oli varsin hyvä Halosen haastattelu ilman sen iljettävän Niinistön läsnäoloa.

Maarit: Mut moni suomalainen on myös sitä mieltä että rikastuminen ei ole rikos eikä se ole keneltäkään pois! Mitä mieltä te olette?

Tarja: Se ei ole rikos, mutta se on joltakin pois! siis

Maarit: Keneltä se on pois?

Tarja: Siis se on pois yleensä siitä kun lasketaan siitä yhteisestä kassasta, et kuinka paljon riittää kenellekkin, niin siinä on kohtuusraja olemassa, siis mää en ollenkaa aja tasapalkkausta enkä sitä kaikkien pitäisi olla just, semmoset aikakaudet on varmaan ja järjestelmät takanapäin et pitää olla kannustimia, et semmonen joka haluaa tehdä enemmän niinku saa siitä niinku yrittämisestään ja ahkeruudestaan ja kaikesta tälläisestä koulutuksestaan niin saa siitä sitten niinku palkkiota se kannustaa ihmistä, mut jos on oikein isot tuloerot, on todettu että se ei ensinnäkään luo sitä yhteistä henkeä se ei luo käsitystä että me ollaan yhdessä jasit sitten siinä on on ihan yksinkertaisesti että ettei raha oo mitenkään rajaton resurssi vaan kyl se sitten on jostain muualta pois.


Ilmeisesti Halosen perheen 3-4 kiinteistöä ja yli 600 000e osakesalkku eivät vielä ole kohtuurajan ylittäviä.

Loput haastattelusta aukikirjoitettuna:
http://punainenlanka.blogspot.com/

Sama videona:
http://ra.yle.fi/ramgen/tv2/a2/puna240106.rm
Voi jumankauta, voisiko joku Halosen kannattajista nyt selittää, miten liiketoiminnan menestyksekäs harjoittaminen on "muilta pois"? Sehän on nimenomaan AINOA tapa KASVATTAA sitä "yhteistä kassaa"! Mistäs ne verovarat oikein tulevatkaan?

Ainakin omasta mielestäni tuollaisen valheellisen propagandan esittäminen asiasta tietämättömien duunarien kosiskeluksi vastakkainasettelun voimaan nojaten on todella halpamaista.

Jos joku on tästä eri mieltä, vastatkoon jo aiemmin esittämiini kysymyksiin.

http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php ... ght=#75129
http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php ... ght=#75137

En kyllä ole yllättynyt, ettei kukaan Halosen kannattajista ole näihin mitään tähän mennessä vastannut. Keskustelua käydään -- muihin ketjuihin siirtyneinä, toki -- ikään kuin noita kysymyksiä ei olisi koskaan esitettykään.

Olisi kyllä mukava tietää, mitä vaikka urpiainen vastaisi. Vähän hämää että kaveri ei muka ole ottavinaan kantaa vaan on ainoastaan "sivistyneesti kyseenalaistamassa muiden perusteettomia ja hupaisan vakavamielisiä kannanottoja", mutta kuitenkin koko ajan ajaa rivien välissä omaa poliittista kantaansa. Onpa jaloa!

Siispä, urpiainen, jos ja kun selvästi aiot näitä poliittisia kannanottojasi jatkuvasti muille kuitenkin syytää, niin jos omat syysi Halosen kannattamiseen ovat niin (mitäsenytoli) "monisyisiä" ja ties mitä ettet niitä voi(?) täällä selittää, niin voisitko edes vastata esittämiini kysymyksiin? Minusta et oikein voi jatkaa tuon yllä esitetyn Halosen linjan kannattamista, jos ja kun päinvastaista argumentoiva vastaesimerkki on esitetty, JA sitten vielä esittää että tämä on jotenkin älyllisesti ylevää toimintaa. Toivoisin siis että vähintäänkin vastaisit ensimmäisen linkittämäni viestin puolivälissä olevaa esimerkkiä seuraaviin kysymyksiin.

Halosen ja Niinistön kannattajia tuntuu erottavan ainakin se, että edelliset keskittyvät ainoastaan siihen, miten jostain maagisesti ilmestyvät verot jaetaan kansakunnan hyväksi -- ai niin, ja lisäksi mistään yksittäisestä paikasta ei tietenkään saa tulla liikaa pääoma- tai tuloveroja, koska muutoinhan taustalla on aina jotain "kohtuutonta" -- kun taas jälkimmäiset ovat aidosti enemmän huolissaan siitä, minkä verran sitä verotettavaa tuloa nyt ylipäätään on ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa.

Kiinassa jengi painaa tuotekehitystyötäkin kolmessa vuorossa, ja täällä vasemmisto itkee kuinka vaurastuminen on aina "muilta pois"! Huhhuijaa.. noh, voihan tietty ajatella tässä tapauksessa esimerkiksi Kiinan vaurastuminen tulee todellakin olemaan suomalaisilta duunareilta pois, kun ajautuvat sokeasti SAK:n vastakkainasettelupropagandaan uskoen umpikujaan ja Suomessa ei lopulta tosiaan kannata tehdä enää juuri mitään duunarihommia.

Perkele, kansalla on oikeus tietää! SAK:n ja SDP:n poliittiselle sumuttamiselle on tultava loppu! Ja tämä ei tarkoita, että kannattaisin Kokoomusta alkuunkaan kautta linjan; itse asiassa eduskuntavaaleissa olen äänestänyt ja äänestänen jatkossakin (tietysti ehdokkaista riippuen) Vihreitä, mutta jos vastakkain olevista presidenttiehdokkaista toinen ajaa asianaan juuri nimenomaan työnteon kannattavuuden parantamista, jonka itsekin näen ehkä Suomen suurimpana haasteena tällä hetkellä, ja toinen taas syytää tuollaista sokerikuorrutettua paskaa asiasta tietämättömien kansalaisten kosiskeluksi, niin onpa vaikeaa valita..
Viimeksi muokannut So Easy, 29.01.2006 0:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nojoojust

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

En tiedä voiko tätä pitää ihan asiallisena kommenttina, mutta tänään Sauli lausui suorastaan kuolemattoman lauseen. Siguainesta:
Ei pidä panna vastakkain.
Kyllä minä silti Saulia äänestän, tai ehkä juuri siksi... :P
Herra Manala

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

urpiainen kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: No kyllä maikkarin journalismin taso näytti taas aika tavalla persettä, kun tuodaan studioon "asiantuntijoiden" roolissa SAK:n hallitusta "esittämään kysymyksiä" eli kertomaan mielipiteitään Niinistön epäsopivuudesta presidentin työhön.
Kyllä minä lähtisin tässä moittimaan lähinnä kyseistä SAK:n edustajaa. MTV:n tarkoitus varmaan oli, että työmarkkinaosapuolten edustajat olisivat esittäneet kysymyksiä, joita edustamillaan ihmisillä on mielessä.
Ihan hyvä journalistinen ajatus jos katsoo, että omat kyvyt eivät riitä näiden kysymysten esittämiseen.
Fakta 1: SAK on painattanut kymmeniä tuhansia propagandalehtisiä, jossa Sauli Niinistöä mustamaalataan jyrkästi ja valheellisesti.
Fakta 2: SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen on myös vastustanut Niinistön valintaa valheellisin johdatteluin.
Fakta 3: MTV toi saman SAK:n roskasakin vaalitenttiinsä asiantuntijoiden roolissa.

Ehkä minä sitten omaan yliluonnollisia kykyjä, mutta minä kyllä ymmärsin millaisen linjan tuo keskustelu tulee saamaan, ennenkuin SAK:n edustajat olivat edes avanneet suunsa. Siinä ei takuulla esitettäisi kysymyksiä vaan syytöksiä Niinistöä kohtaan. Väitän edelleen, että kuka tahansa epätyperys tämän tajusi itsekin, joka oli SAK:n loanheittopeliä seurannut. Silti sinä haluat väittää, että kyseessä oli MTV:n hyvä tahto ja journalistinen ajatus tuoda nämä SAK:laiset pöntön eteen, samalla kun sinä nouset kapinaan siitä syystä, että YLE on ollut selvästi Niinistön puolella, koska he ovat kehdanneet näyttää koosteen, jossa Halosella on ollut hassuja ilmeitä.

Kun tämä älyllinen rehellisyys on niin muodissa, niin voisitko nyt katsoa hetken peiliin älyllisen rehellisyyden nimissä, ja miettiä mitä on objektiivisuus?
tukijoukot olivat ensimmäisellä katkolla keksineet, että antaa vakuuttavan kuvan, jos ehdokkaan puhuessa takana istuvat tukijat nyökyttelevät päätään hyväksyvän näköisenä.
Kyllä minä huomasin, että Arto Bryggare oli keksinyt tämän kanamaisen nyökyttelemisensä ylimielisellä virneellään varusteltuna jo ihan ensimmäiseen tai toiseen Halosen vastauspuheenvuoroon. Ehkä muut tajusivat matkia vasta myöhemmin. Mutta joo, olisi oksettanut piirun verran vähemmän, jos se ylimielinen virnuilija olisi laittanut edes solmionsa suoraan.
keskustelu sai minut melkein kääntymään Niinistön äänestäjäksi: Halonen käytti kiihtyessään kerran sä-passiivia!
Ai kamala.
Olisikin nyt kiva kuulla, miten niinistöläiset kokivat eilisen tentin ja erityisesti omat vaikutelmani (i) ja (ii) yllä. Siis viitsisittekö kommentoida sitä, miten eilinen tentti mielestänne meni pikemminkin kuin argumentoida, miksi pitäisi äänestää Saulia/Tarjaa?
i. Ylen viimeinen tentti oli ehkä sisällökkäin kakkoskierroksen tenteistä. Oli saatu vähän uuttakin kauraa Nato-asian ja gwobaawi-jankuttamisen rinnalle. Tasaisesti se minusta meni molemmin puolin, eikä mitenkään ennemmin Tarjalle kuin Saulillekaan. Saulilla oli parempi asiapitoisuus, tosin minua hieman ärsytti Saulin lähes martyrismiksi asti menevä puolustelu SAK:ta vastaan.
ii. Tähän varmaan saitkin vastauksen jo yllä, missä peräänkuulutin älyllistä rehellisyyttä. Näiden muutamien puolueellisuuksien jälkeen en todellakaan näe YLE:n olevan Niinistön puolella ainakaan millään merkityksellisellä tai huomattavalla marginaalilla. Luulen että tämä väritys on nyt ainoastaan omien korviesi välissä.
Siinä missä Tarja tunnusti väriä ja myöni symppaavansa työntekijäpuolen kantaa työmarkkinoilla, Sauli ei saanut vastausta suustaan. Kun asiaa selkeytettiin lisää ja pyydettiin sitten edes ottamaan kantaa kolmikannan rooliin suomalaisessa yhteiskunnassa, Tarja korosti kolmikannan tärkeyttä Saulin saadessa vihdoin sanottua, että aiemmin hän on ehkä suhtautunut varauksellisesti kolmikannan rooliin tietyissä yhteyksissä ja tällainen ajattelu tavallaan viehättää häntä edelleen.
Joo, en minä tässä voi sanoa muuta kuin että tämä ei nyt ensimmäinen kerta ole, kuin minä saan sinua tässä keskusteluketjussa korjata näissä virheellisissä mustamaalaavissa väitöksissäsi. En kyllä ymmärrä miten edelleenkin jaksat kieroilla nämä asiat näyttämään ihan toisilta kuin mitä ne ovat olleet, ja miten unohdat näistä "lainauksistasi" aina sen tärkeimmän. Missä on asiakeskustelijan moraalisi? Joku ilkeämmin sanova voisi väittää, että puhut suoraan sanottuna paskaa. Sana sieltä totuutta ja liimataan muuta roskaa vääntämään asia mieleisekseen. Enkä nyt tarkoita ainoastaan tai erityisesti ylläolevaa lainausta, mutta kuitenkin:

Niinistöllä ei kyllä ollut mitään ongelmia vastata näihin kysymyksiin, toisin kuin väität, ja selkeyttää asiaa ihan suoraan. Sen lisäksi "aiemmin hän on ehkä suhtautunut varauksellisesti kolmikannan rooliin tietyissä yhteyksissä ja tällainen ajattelu tavallaan viehättää häntä edelleen." -kohdassa Sauli sanoi oikeasti näin: "En minä ollenkaan salaa sitä, että olen vierastanut että esimerkiksi eduskunta luovuttaa valtaansa niinsanottuun kolmikantaan. Siis asioita jotka ovat selvästi eduskunnan ratkaistavia asioita, esimerkiksi valtion investointeja aletaankin siirtää kolmikantaan, jossa siis työmarkkinajärjestöt ovat paikalla. Minä olen joskus sitä vierastanut, ja vierastan kyllä edelleenkin jos siinä oikein pitkälle mennään."

Tämän valtion investointeihin liittyneen puheenvuoron sinä siis liimasit Saulin anti-symppaavaksi kannaksi työväkeä kohtaan. Unohdit toki mainita eduskunnan sekä valtion investoinnit asiaan liittyen. Homma muuttui näppärästi "tietyiksi yhteyksiksi". Näillä "tietyillä yhteyksillä" ei vain ollut työväen kolmikanta-asian kanssa yhtään mitään tekemistä. Omasta uskottavuudestani riippumatta varoitan sinua nyt ihan suoraan: uskottavuutesi keskustelijana ei kyllä kestä enää tämänkaltaisia vääristelyjä.

Sen sijaan näin Niinistö OIKEASTI sanoi työntekijäpuolen suhteesta kolmikantaan: "Tottakai kolmikanta toimii työsuhdeasioissa, palkoissa ja niin edelleen. Olen ollut myöskin tässä suhteessa poikkeuksellisen johdonmukainen, enkä ole koskaan halunnut - ja nimenomaisesti olen myös lausunut sen että minä en halua - tulla heidän pöytäänsä, silloin aikoinaan esimerkiksi palkkakysymyksissä, koska ne eivät kuulu demokratian piiriin. Niitä ei ole säädetty eduskunnalle tai hallitukselle." Kummallista, että sinä urpiainen onnistuit ummistamaan korvasi tältä puheenvuorolta, ja joudut kyhäämään tilalle asiayhteys huomioonottaen valheellista hevonpaskaa.
Pyydettäessä kommenttia siihen, että puolustusvoimain komentajan mukaan nykymuotoista armeijaa ei voida ylläpitää nykyisillä varoilla, Tarja sanoi aika rohkeasti olevansa taipuvainen pienentämään asevelvollisarmeijan kokoa (tällä ei varmasti saa ääniä suomalaisten enemmistöltä), kun taas Sauli pyöritteli asiaa tullen siihen johtopäätökseen, että *jos* nykymuotoista armeijaa halutaan ylläpitää tai *jos* varoja ei lisätä, joudutaan ehkä tekemään vaikeitakin valintoja. Vastauksessa lisäinformaatiota kysymykseen pyöreä nolla.
Tarja kyllä sanoi että hän on jo antanut siitä oman lausuntonsa julkisesti. Eli tämän säälittävän "ehkä minä en edes tässä vaalitilanteessa ni tämän voimakkaammin voi ylipäällikkönäkään lähteä sitä sitä..." -mongerruksensa.

Saulin "pyörittely" taas oli minusta aika suoraan sanottu. Hänhän sanoi asiasta näin: "Tämä on itse asiassa jatkoa sille jota puolustusvoimien taholta on muutoinkin korostettu. Vaaditaanko tässä yhteydessä jotain lisäsäästöjä vielä on tietysti lisärasite siihen mistä olemme muutoinkin kuultu puhuttavan että uushankinnat ovat hyvin hyvin raskaita ja jopa tämänkin hetkisellä budjettitasolla mahdottomia. Totta kai ne kaikki sitten vaikuttavat siihen että jos pidämme kiinni siitä että meillä on itsenäinen uskottava puolustus niin se on sitten jostain muualta pois. Eli silloin joudutaan kasvattamaan puolustusmenoja aika lailla reilustikin." Informatiivinen vastaus, ja Sauli selvästi ymmärtää puolustusvoimain komentajan, amiraali Kaskealan huolen, toisin kuin Halonen:

Sillä vasta tämän jälkeen Halonen joutui ottamaan edes jotain kantaa asiaan. Hän ei kyllä puhunut taaskaan "aika rohkeasti" kuten väitit, sillä hän ei puhunut edes omalla suullaan! Hän ainoastaan referoi Kaskealan lausuntoa, jossa sanottiin, että meillä olisi silti vielä yksi suurimmista armeijoista olemassa, vaikka varusmiesten määrä pudotettaisiin 350 000:sta 250 000:een. En nyt oikein tiedä millä mittarilla tätä voi kutsua suureksi armeijaksi. Armeijahan se on sekin aknearmeija, jossa sotilailla on keihäät kädessä. Ei vain kovinkaan uskottava armeija.
Ydinvoimasta kysyttäessä Tarja vastasi (1) toivovansa nyky-ydinvoiman riittävän, mutta että presidenttinä hän (2) jättäisi asiasta päättämisen kokonaan eduskunnalle ja (3) osallistuisi energiadebattiin vain pitämällä esillä uusiutuvien (bio)energialähteiden asiaa. Sauli ei sanonut mitään siitä miten toimisi, vaan sanoi näkevänsä ydinvoiman siltana tulevaisuuteen.

Ovat nämä puheenvuorosi aika uskomattomia. Pidät hienona asiana taas tätä Halostelua, että jälleen kerran vaan toivotaan ja uskotaan, ja sysätään vastuu asioista muille. Ja sillä perusteella ei annata edes omaa mielipidettä uusista energiaratkaisuista. Tämäkö oli siis joku kannanotto Haloselta sen puolesta miten hän toimisi paremmin Sauliin verrattuna (siis ei tekisi itse mitään, vaan toivoisi että energia riittää, ja että muut päättää jotain)? Voi hah-hah, LOL ja ROFLMAO. Oletko sinä näin helposti johdateltavissa noin naurettavan sisällöttömillä puheenvuoroilla, pelkkien mielikuvien ansiosta?

Niinistö sen sijaan oli hyvinkin huolissaan siitä, että jo pari 20 asteen pakkaspäivää sai energiariittävyytemme kyykkyyn, Ruotsin ja Venäjän tuontienergiasta huolimatta, ja niin olen minäkin. Sillä, että Niinistö sanoi ydinvoiman olevan väliaikaisesti silta tulevaisuuteen, hän tarkoitti että siitä olemme energian tuotantomuotona pääosin riippuvaisia. Ymmärsit varmaan tämän itsekin? Sen lisäksi hän mainitsi mm. Aurinkoenergian, tuulivoiman, maalämmön ja bioenergian kokonaisenergiantuoton osatekijöinä, ja korosti osatekijöiden tärkeyttä. Tämä oli kyllä roimasti vahvempi puheenvuoro kuin Halosen "Toivon että tää tänhetkinen tilanne riittää". Sinustako ei? Halonen nimittäin tyytyi ainoastaan peesaamaan Niinistöä, ja olemaan tämän kanssa samaa mieltä, ainakin omien sanojensa mukaan. Sinun sanoistasi en sitten niin tiedä. Tämän lisäksi Niinistö puhui myös Fuusioenergiasta yhtenä kaukaisen tulevaisuuden ratkaisuista (yli 30v).
SAK:n ei-niin-tyylikkäästä kontribuutiosta debattiin Sauli väisti kokonaan SAK:n hyökkäyksen asiasisällön, eli että "vastakkainasettelun loppu" saattaisi merkitä lähinnä työnantajapuolen toiveiden joustoista jne. yksipuolista suosimista
Paskanmarjat. Sauli on vastannut jo vaikka kuinka moneen kertaan joustopuheenvuoronsa sisällöstä, ja ihmetellyt miksi se on sanomana niin kamalan paha asia SAK:n mielestä. Mitään asiasisältöä tuollaisessa typerässä ja ennakkoasenteisessa hyökkäyksessä ei edes ole. Se on ainoastaan tulevaisuuden uhkakuvilla mustamaalaamista. Tosin sitä sinäkin olet lahjakkaasti jo tässä keskustelussa harrastanut.
Tarjan kannattajien argumentit otettiin esiin poliittisena pelinä, kun taas Saulin kannattajien argumenteista keskusteltiin sisällöllisinä väitteinä.
:nuts: Kuuletko ääniä?
Tyypillisinä esimerkkeinä olivat SAK-asian lisäksi vaikka se, miten Lipposen tuki Tarjan ulkopolitiikalle nähtiin oireena suomettumisesta. Aika alentuva ja väheksyvä luenta Suomen johtavan ulkopoliitikon kannaotosta sekä tietysti törkeää vihjailua siitä, että Tarjan politiikka olisi olemuksellisesti kritiikitöntä nöyristelyä (tämä oli tietysti erityisen huvittavaa siltä kannalta, että edellinen teema oli ollut Tarjan ulkopolitiikan väitetty ylikriittisyys). Jäätteenmäen ja muiden Saulin tukijoiden jutut taas otettiin keskusteluun aivan eri tasolla.
Siis sinä väität tosissasi, että SAK:n panostus flaijereineen ei ole poliittista valtapeliä? Sinä todella väität, että demari-Lipposen ontuvat ja pohjattomat NATO-mörköpuheet eivät ole poliittista valtapeliä tukeakseen demari-Halosta? Hohhoh. Kukas meitä olikaan pari vuotta sitten NATOon tosissaan viemässä? Huvittaa koko punakoneleiri. Kieroja kuin korkkiruuvit.
Aika härski oli myös viime minuuttien "best of" kooste YLEn keskusteluista, joka koostui lähinnä Saulin painokkaista hyökkäyksistä Tarjaa kohtaan ja lähikuvista Tarjan naamasta, kun hän hakee sanoja niitä löytämättä. Tämäntasoista puolueellisuutta on tottunut odottamaan Iltalehdeltä, mutta että YLE!
Hieno juttu että olet vihdoinkin löytänyt vaaleista jotain todella härskiä valtapeliä.

Irviminen sikseen. Täytyy kyllä itsekin todeta, että olen nyt melko pettynyt sinuun keskustelijana. Jos et todellakaan kykene tämän rehellisempään keskusteluun objektiivisuudesta puhumattakaan, en voi kuin ihmetellä miten kukaan jaksaisi kanssasi debattia jatkaa, enkä ihmettele jos väittelykumppanisi alkavat sortua henkilökohtaisuuksiin. Tosin sen myönnän, että olet taatusti henkeen ja vereen Halos-myönteisin mantrantoistaja, mitä minulle on vastaan näiden vaalien alla tullut. Sillä kukaan muu yksilötason keskustelija ei ole joutunut vielä valheellisiin väitteisiin turvautumaan Halosta tukeakseen.

Vedät varmaan tässä propaganda-kortin esiin omasta "Miksi puolueen jäsenet haluavat äänestää Halosta" -listauksestani. Siinä tosin sanoin heti ensimmäisellä rivillä, että tämä on propagandaa. Toivottavasti suurimmalla osalla riitti huumorintaju myös sen sisäistämiseen. Itse asiassa se ei valitettavasti ollut edes oma tekstini, vaan lähisukulaiseni teksti, mutta en halunnut mainita tätä asiaa, koska halusin ottaa palautteen siitä ainoastaan itselleni, enkä paeta "joku muu sanoi näin" -fraasin taakse. Muissa (omissa) keskustelupuheenvuoroissani olen kyllä halunnut pidättäytyä ainoastaan faktuaalisessa keskustelussa, ja arvioida ainoastaan ehdokkaiden todellisia - ei keksittyjä - puheenvuoroja, saavutuksia tai seksuaalipreferenssejä.

Mutta tuohon aiempaan keskusteluumme viitaten, koska en nyt ole enää lainkaan kärryillä siitä, missä kohtaa olet puhunut omalla suullasi, ja missä kohtaa haluat piiloutua sen ajatuksen taakse, että olet vain pohtinut sitä, mitä perussuomalainen saattaa äänestäessään ehkä ajatella - syöttäen siinä samalla omaa vahvaa poliittista näkemystäsi - haluan esittää sinulle näitä muutamia kysymyksiä uudelleen. Toivon, että vastaat näihin nyt vain ja ainoastaan omalla suullasi ja omilla mielipiteilläsi, koska koen että en ole saanut näihin vielä suoria vastauksia. Asian helpottamiseksi olen värjännyt itse kysymykset vihreiksi, sekä lisännyt niihin järjestysnumerot.

Halonen ei edelleenkään suostunut vastaamaan itse kaksivalintakysymykseen terveydenhuollon ja kirjastojen leikkauksien välillä, vaan hän vastasi että hän olisi ennemmin ottanut lisää veroja kuin valinnut kahdesta. 1. Miten suureen lamaan Halosen kaltainen valtionvarainministeri olisi meidät sinun mielestäsi ajanut, kun mitään budjettileikkausvalintoja ei tarvitsisikaan tehdä, vaan kaikki olisikin ratkaistavissa veroja korottamalla lama-ajan Suomessa? Minusta tämä puheenvuoro kertoi suoraan joko Halosen talouspoliittisesta epäpätevyydestä, tai sitten hänen hyvin huonosta ja lyhytkantoisesta kansan perseennuolemisyrityksestä ja aliarvioimisesta. Miten sinusta?

Nelosen vaalitentissä Haloselta taas kysyttiin, mitä hän olisi Niinistön sijassa tehnyt valtioinvarainministerinä eri tavalla, hän vastasi että "Se oli lähinnä sitä että valitaan Karhun ja Suden väliltä pienempi paha". 2. Onko tämä sinusta edelliseen Halosen puheenvuoroon nähden ristiriitaista?

Tämän lisäksi Halonen meni ulkoministerin jakkaran taakse piiloon, ja sysäsi jälleen kerran kaiken vastuun kaikesta kaikille muille kuin itselleen. Häpeällistä. 3. Eikö sinua lainkaan häiritse tämä tapa, tai etkö koe myötähäpeää ehdokkaasi puolesta sen suhteen, millä Halonen kiertää kaikki mielipidekysymykset? 4. Kai muistat vielä Halosen säälittävän kommentoinnin armeijan budjettileikkauksien suhteen? Mitä mieltä olet siitä? Ja sehän siis meni näin: "Tää budjettipuoli on niinku puolustusministerin ja ja neuvoteltavissa sinne sinne valtionvarainministeriön ja ja tuota eduskuntaan päin, että että ehkä minä en edes tässä vaalitilanteessa ni tämän voimakkaammin voi ylipäällikkönäkään lähteä sitä sitä..."

5. Mitä mieltä olet siitä, että Halonen pitää omien sanojensa mukaan erittäin hyvänä asiana sitä, että SAK ryhtyi tukemaan häntä valheellisella propagandaiskulla? Eikö sinun mielestäsi valheellinen propaganda - kohdistui se kumpaan ehdokkaaseen tahansa - olisi tuomittavaa kaikessa objektiivisuudessaan myös vastaehdokkaan puolelta? Tosin kun nyt aloin tarkistelemaan omia vääntelyjäsi, en ole asiasta enää yhtään niin varma.

6. Nelosen TV-tentissä Niinistö valitsi Suomea koskevissa uhkissa tärkeimmäksi ja akuutimmaksi ilmaston lämpenemisestä aiheutuvat ympäristömuutokset. Eikö tämä ole aika tiukkaan täysin päinvastainen linja, kuin mistä Niinistöä syytät?

7. Millä perusteella Niinistö on uusliberalisti, ja millä perusteella hän syrjii vähemmistöjä, kuten olet sanonut? Mitä pahaa on liberalismissa?

8. Mitä pahaa on tuloeroissa, jos niiden ansiosta taataan myös parempi kansantalous ja parempi perusturva?


Haloselta kysyttiin punaisessa langassa, mihin kaupunkiin hän keskittäisi työnantajana metallialan yrityksensä toiminnan, kun PK-seudulla (ja Suomessa yleensäkin) yksi peruspalkatun työntekijän tekemä työtunti maksaa työnantajalle 27 euroa, Tallinnassa 4 euroa ja Pietarissa euron. Halonen ei halunnut tähän vastata mitenkään muuten kuin kärjistämällä erityisosaamisen merkitystä. Halonen puhuukin jatkuvasti, että se työ mitä täällä tehdään, tulee olla työtä, jossa me olemme kansainvälisesti kilpailukykyisiä, suoraan sanottuna muita parempia. 9. Millä tavalla tällainen ajatusmalli parantaa pienyrittäjän asemaa?

Ja loppukaneetiksi vielä mainittakoon, että jotta sinun ei tarvitsisi ikuisesti sietää alasampuvia postauksiani, minä lupaan lähteä tältä palstalta, jos Sauli häviää. Lupaatkos sinäkin, jos Tarja häviää?-)
tonyjl

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

So Easy kirjoitti:
Kiinassa jengi painaa tuotekehitystyötäkin kolmessa vuorossa, ja täällä vasemmisto itkee kuinka vaurastuminen on aina "muilta pois"! Huhhuijaa.. noh, voihan tietty ajatella tässä tapauksessa esimerkiksi Kiinan vaurastuminen tulee todellakin olemaan suomalaisilta duunareilta pois, kun ajautuvat sokeasti SAK:n vastakkainasettelupropagandaan uskoen umpikujaan ja Suomessa ei lopulta tosiaan kannata tehdä enää juuri mitään duunarihommia.
Ja kenenkäs presidenttikaudella tämä yrityksien ulkomaille muuttaminen on tullut "muotiin"? No Tawjan. Pidetään vaan verotus korkealla tai nostetaan sitä entisestään. Yrityksien sosiaalimaksujakin voitaisiin nostaa että palkkaaminen olisi entistä kalliimpaa. Ja sitten ihailla kun yrityksien armeija suuntaa konttoriensa kanssa ulkomaille. Mutta eipä olisi suuria tuloeroja. Jaetaan vähemmästä mutta tasaisemmin.

Toivottavasti tuo Tarjan kommunismin ideologian suosiminen menee jo ihmisten mielestä niin pitkälle että Tuomiojaakin vituttaa. Näiden vaalien lopputulos kertoo mielestäni hyvin kansan keskimääräisestä älykkyydestä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:Toivottavasti presidenttitenttejä aktiivisesti harrastavat kanssakeskustelijat sattuivat katsomaan Maarit Tastulan Punaisen langan, jossa haastateltavana oli Tarja Halonen. Mielestäni kenties ensimmäinen TV-haastattelu, joka ei loukannut niin ehdokkaan kuin katsojienkin älykkyyttä. (...) Ehkä Tastula saa enemmän irti Niinistöstä, joka on ohjelmassa vieraana perjantai-iltana (uusinta lauantai-aamupäivästä). Ohjelmat löytynevät YLEn nettisivuiltakin ladattavaksi.
Harmi, että nämä Punaiset langat tulivat näinkin myöhään kampanjassa. Ehdottomasti älyllisintä käsittelyä tähän mennessä. Tastula on kiistatta juuri nyt Suomen parhaita toimittajia. Ei ole niin paljon Leif Salmenia ikävä kun Tastula on vedossa. Eilinen Sauli-haastattelu vahvisti minusta aika kiistatta (tai siis Manala kyllä kiistänee, mutta kumminkin) seuraavat kolme johtopäätöstä:

Ensinnäkin, SAK:n, vasemmiston, vihreiden tai minkään muunkaan kokoomusta ja oikeistolaista markkina-ajattelua vastustavan tahon on aika turha yrittää esittää, että Saulilla olisi jokin kätketty agenda jargoninsa takana siinä mielessä, että *todellisuudessa* Sauli ajaisi tietoisesti köyhien aseman huonontamista tai sosiaalisen oikeudenmukaisuuden alasajamista. Lienee selvää, että Sauli on aidosti huolissaan Suomen menestyksestä ja yhteiskunnan peruspilarien riittävästä rahoituksesta. Sauli tarkoittaa vilpittömästi hyvää.

Toinen johtopäätös onkin sitten monimutkaisempi. Sauli uskoo vakaasti, että paras keino tavoitteensa saavuttamiseksi on pohjoismaisittain varsin räväkkä oikeistolainen talouspolitiikka. Suomalainen työ on saatava sellaiseksi, että ulkomaisia sijoittajia houkuttelee sijoittaa Suomeen. Saulin mukaan tämä tehdään luopumalla sosiaalisesti motivoidusta koulutusjärjestelmästä, työmarkkinoita jäykistävistä rakenteista ja halpatyön torjunnasta. Erityisen tärkeää on huomata, että siinä missä Halosella ei ollut kovin syvällistä vastausta siihen, miten hänen lähes päinvastainen ohjelmansa estää kansainvälisen investointirahan valumisen niihin maihin, missä ei ole raskasta sosiaalisektoria jäykkine rakenteineen kaikkineen, niin Niinistöllä ei vastaavasti ollut kovin syvällistä vastausta siihen, miten hänen tavoitteensa kilpailla kansainvälisessä taloudessa sellaisten maiden omilla aseilla jotka eivät yritäkään tavoitella pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa voisi auttaa hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämisessä - joka siis olisi näillä aseilla kilpailtaessa vakava kilpailuhaitta. Niinistön vastaus on vilpitön usko markkinaliberalismin kykyyn ratkaista asiat viimekädessä paremmin kuin mihin pikemminkin pohjoismaisilla aseilla kilpailuun uskovan Halosen malli nykymaailmassa kykenisi.

Keskeistä on siis ymmärtää, että vaikka Sauli mielellään esiintyy ideologioiden yläpuolella olevana realistisena talousmiehenä, ja vaikka tällä palstalla väitetään Saulin ymmärtävän taloustieteen lakeja paremmin kuin Tarjan, on äärimmäisen naiivia kuvitella, että Saulin ja Tarjan välillä olisi kyse valinnasta järjen ja tunteen - tai realismin ja utopismin - välillä. Kyse on viime kädessä kahden hyvin erilaisen ideologian välillä valitsemisesta. Ei Sauli tai Tarja kumpikaan nojaa talouspoliittisissa mielipiteissään pohjimmiltaan johonkin talouden lainalaisuuksien syvälliseen tuntemiseen, vaan - kuten Sauli myönsi kotitaustastaan puhuessaan - tietynlaisen ideologian ja maailmankuvan syvään omaksumiseen. Tarjalla se on pohjoismainen sosiaalidemokratia, Saulilla kokoomuslainen markkinaliberalismi.

Kuten sanoin, on äärimmäisen naiivia kuvitella, että Saulin talouspoliittinen ajattelu olisi jotenkin ideologiariippumattomasti objektiivista. Se olisi naiivia ensinnäkin siksi, että aivan kuten Tarjalla, ei Saulillakaan ole konkreettisia ratkaisuja kaikkiin mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Mutta Saulilla, aivan kuten Tarjalla, on vankka ideologisesta perustasta kumpuava usko siihen, minkä tyyppisillä keinoilla noita ongelmia on alettava ratkoa. Ja nämä taustaideologiat ovat siis ehdokkailla aika päinvastaisia.

Toinen, vielä ilmeisempi syy siihen miksi olisi äärimmäisen naiivia ajatella Saulin talouspoliittisen ajattelun olevan objektiivista siinä mielessä, että se olisi taloustieteen lakien ei-ideologisesti sanelemaa, on tietysti se, että taloustiede ei tunnetusti ole objektiivinen tiede tässä mielessä. Taloustiede käsittelee ihmisten uskomuksista, preferensseistä, tavoista, tottumuksista, tunteista jne. muodostuvaa toisiinsa liittyvien tekojen ja odotusten monimutkaista verkkoa. Tällaisen systeemin ominaispiirre on se, että pelkkä teorianmuodostus muuttaa tätä systeemiä, koska muuttaa määritelmän mukaan ihmisten uskomuksia ja odotuksia. Tämä taas antaa tarpeen muokata teoriaa, jne. samassa kehässä ad infinitum. Taloustieteessä ei voida kuvitella edes periaatteessa saavutettavan muuttumattomia ja ikuisia lakeja fysiikan tapaan, koska ihmiset, toisin kuin kvarkit ja mitä niitä onkaan, muuttavat toimintaansa ymmärryksen muuttuessa. Tämän vuoksi taloustiede ei tosiasiassa koskaan ole puhtaasti deskriptiivinen tiede, vaan aina myös normatiivinen ja poliittinen. Vielä räikeämmin tämä näkyy tietysti taloustieteelle perustuvassa poliittisessa päätöksenteossa: olisi hyvin naiivia kuvitella, että talouspolitiikka ei ole perusluonteeltaan ideologista. Taloustieteen perusteita yhtään perusopintotasoa paremmin tuntevalle tämä on selvää: on älyllisesti epärehellistä, että palstalla uskotellaan Saulin olevan tällaisen yläpuolella.

Kolmas johtopäätös Punaisesta langasta on, että Sauli ei ole kovin syvällinen poliittinen teoreetikko. Lempeästi hymyillen Tastula yritti saattaa Saulin käsiteltäväksi sellaisia mahdollisia teoreettisia ristiriitoja, joita seuraisi siitä, miten hän käytännön tasolla (lamasta nousut, ympäristöongelmat jne.) näkee kollektivistisen ajattelun keskeisyyden, mutta ideologisella tasolla uskoo yltiö-individualistiseen markkinaliberalismiin. Sauli ei näihin tarttunut lainkaan, vaan puski eteenpäin varmana siitä, että ideologiansa on oikea näennäisistä ongelmista huolimatta. Tämä on kiinnostavaa sikäli, että Tastulan kriittiset pointit olivat korkeintaan poliittisen taloustieteen peruskurssitasoa - joten niille on aika selkeät, peruskurssitason vasta-argumentit yleisessä tiedossa, mutta ei ilmeisesti Saulilla. Ennen kuin Manala repii pelihousunsa korostettakoon kuitenkin, että tämä ei suinkaan ole itsestäänselvästi argumentti Saulia vastaan. Ehkä jo Koiviston kaudella saimme tarpeeksemme presidentistä, joka fundeeraa yksikseen bernsteinilaisen sosiaalidemokratian teoreettisia nyansseja eikä ryhdy toimeen sitten millään. Saulissa meillä olisi presidentti, joka olisi toteuttaja eikä paskanpuhuja. Erityisesti jos jakaa Saulin oikeistolaisen ideologian voi pitää pelkkänä plussana, että poliitikko painaa menemään ideologiansa mukaisella tavalla teoreettisista ongelmista piittaamatta. Samalla tavallahan vasemmistolainen voi kannattaa Tarjaa, joka myöskin on pragmaattinen poliitikko eikä akateeminen analyytikko.

Siinäpä näitä viimehetken mietteitä. Pistetään nyt vielä pari lyhyttä vastausta Manalalle, vaikka ei tuollainen purkaus oikein vastausta ansaitsisikaan:
Herra Manala kirjoitti:i. Ylen viimeinen tentti oli ehkä sisällökkäin kakkoskierroksen tenteistä. Oli saatu vähän uuttakin kauraa Nato-asian ja gwobaawi-jankuttamisen rinnalle. Tasaisesti se minusta meni molemmin puolin, eikä mitenkään ennemmin Tarjalle kuin Saulillekaan. Saulilla oli parempi asiapitoisuus, tosin minua hieman ärsytti Saulin lähes martyrismiksi asti menevä puolustelu SAK:ta vastaan.
ii. Tähän varmaan saitkin vastauksen jo yllä, missä peräänkuulutin älyllistä rehellisyyttä. Näiden muutamien puolueellisuuksien jälkeen en todellakaan näe YLE:n olevan Niinistön puolella ainakaan millään merkityksellisellä tai huomattavalla marginaalilla. Luulen että tämä väritys on nyt ainoastaan omien korviesi välissä.
Näin vähän ajattelinkin tämän menevän. Havainnon teoriapitoisuus, sano. Kuulemme mitä haluamme kuulla. Mainittakoon, että kirjoitin omat muistikuvani ylös - korostaen niiden subjektiivisuutta ja uumoillen eksplisiittisesti niiden olleen Tarja-värittyneitä - edellisen päivän katselukokemuksen pohjalta. En tarkastanut aukikirjoitettuja lausuntoja, tai katsonut tenttiä uudelleen. Aika hauskasti kuitenkin Manalan poimimat lainaukset ovat kuitenkin edelleen linjassa kirjaamieni vaikutelmien kanssa, vaikka Manala esittääkin ne vasta-argumentteina.
Herra Manala kirjoitti:haluan esittää sinulle näitä muutamia kysymyksiä uudelleen. Toivon, että vastaat näihin nyt vain ja ainoastaan omalla suullasi ja omilla mielipiteilläsi, koska koen että en ole saanut näihin vielä suoria vastauksia.
Aika erikoinen käänne, että mollattuaan kappalekaupalla minua ajattelukyvyttömäksi, Manala onkin yhtäkkiä kiinnostunut minun omista mielipiteistäni. Outoa.
Herra Manala kirjoitti:Halonen ei edelleenkään suostunut vastaamaan itse kaksivalintakysymykseen terveydenhuollon ja kirjastojen leikkauksien välillä, vaan hän vastasi että hän olisi ennemmin ottanut lisää veroja kuin valinnut kahdesta. 1. Miten suureen lamaan Halosen kaltainen valtionvarainministeri olisi meidät sinun mielestäsi ajanut, kun mitään budjettileikkausvalintoja ei tarvitsisikaan tehdä, vaan kaikki olisikin ratkaistavissa veroja korottamalla lama-ajan Suomessa? Minusta tämä puheenvuoro kertoi suoraan joko Halosen talouspoliittisesta epäpätevyydestä, tai sitten hänen hyvin huonosta ja lyhytkantoisesta kansan perseennuolemisyrityksestä ja aliarvioimisesta. Miten sinusta?
Siis ihan oikeastiko haluat minun nyt kirjoittavan vaihtoehtohistoriaa spekuloimalla sillä, missä tilassa Suomi mahdollisesti olisi ollut Halosen kaltaisen valtiovarainministerin jäljiltä. En taida, liian typerä kysymys. Tuohon kaksivalintakysymykseen voin kyllä puuttua sen verran, että tuollaisen valinnan esittäminen irrallaan todellisesta talouspoliittisesta kontekstista on vielä typerämpi, kuin ne YLEn ensimmäisessä tentissä nähdyt moraaliset monivalintatehtävät. Toivon, että johtavat poliitikkomme eivät harrasta näin epäholistista yhteiskunta-ajattelua ja näe tällaisia asioita kontekstistaan irrallaan ratkaistavina.
Herra Manala kirjoitti:Nelosen vaalitentissä Haloselta taas kysyttiin, mitä hän olisi Niinistön sijassa tehnyt valtioinvarainministerinä eri tavalla, hän vastasi että "Se oli lähinnä sitä että valitaan Karhun ja Suden väliltä pienempi paha". 2. Onko tämä sinusta edelliseen Halosen puheenvuoroon nähden ristiriitaista?
Ei ole. Kontekstista irroitettu valintakysymys ja pyyntö spekuloida sillä, mitä olisi tehnyt oikeassa huomattavasti monimutkaisemmassa tilanteessa kuin joku mustavalkovalinta ovat yhteismitattomia, eivätkä siten vastaukset edes voi olla ristiriidassa. Jos taas kysymys kuuluu, oliko Halosen vastaus mielestäni sofistikoitunut ajatelma vai hieman naurettava paniikkireaktio typerän kysymyksen edessä, kallistun jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen.
Herra Manala kirjoitti:3. Eikö sinua lainkaan häiritse tämä tapa, tai etkö koe myötähäpeää ehdokkaasi puolesta sen suhteen, millä Halonen kiertää kaikki mielipidekysymykset?
Kuten olen monesti sanonut, häiritsee todella suuresti. Minusta tämä ideologioiden peittely puolin ja toisin ("koko kansan presidentti" vs. "vastakkainasettelun loppu") on tämän vaalin suurin häpeätahra. Sen sijaan olen eri mieltä siitä, että Halonen kiertäisi "kaikki mielipidekysymykset". Kuten aiemmissa keskusteluissani Manalan kanssa totesin, olin jo toisen toisen kierroksen alussa näkevinäni muutosta parempaan päin ja YLEn viimeisessä tentissä Niinistö kiertelikin paljon enemmän kuin väriä tunnustanut Halonen. Myötähäpeää taas en tunne laisinkaan. Halonen ei edusta minua tai minun ajatteluani, eikä minäkuvani ole sidottu Halosen toimiin tai menestykseen. Tällaista asennetta suosittelisin myös palstan Sauli-kiihkoilijoille. Valitaan kahdesta parempi, mutta ei kiinnitetä omaa ihmisarvoa debattiin. Eikö Manala itse kirjoittanut, että tämähän "on vain presidentinvaali"? Olen samaa mieltä.
Herra Manala kirjoitti:4. Kai muistat vielä Halosen säälittävän kommentoinnin armeijan budjettileikkauksien suhteen? Mitä mieltä olet siitä?
Olen samaa mieltä. Ei nosteta budjettia, vaan leikataan puolustusvoimien kokoa. Pidin Haloselta rohkeana vetona sympata tällaista kantaa, koska sitä kannattanee noin 0,5% suomalaisista.
Herra Manala kirjoitti:5. Mitä mieltä olet siitä, että Halonen pitää omien sanojensa mukaan erittäin hyvänä asiana sitä, että SAK ryhtyi tukemaan häntä valheellisella propagandaiskulla?
Vieläkö hakkaat vaimoasi? Siis Halonen olisi omien sanojensa mukaan kannattanut "valheellisia propagandaiskuja"? Tuskin. En pidä kaikkia SAK:n kampanjan puolia kovin toivottavana (mukaanlukien edustajansa käytös MTV3:n tentissä), mutta minusta SAK:lla on oikeus ottaa kantaa ja T3000:n tapaan ajattelen, että ideologinen selkeytys oli puolin ja toisin toivottavaa tässä hymistelyssä.
Herra Manala kirjoitti:6. Nelosen TV-tentissä Niinistö valitsi Suomea koskevissa uhkissa tärkeimmäksi ja akuutimmaksi ilmaston lämpenemisestä aiheutuvat ympäristömuutokset. Eikö tämä ole aika tiukkaan täysin päinvastainen linja, kuin mistä Niinistöä syytät?
Ei. Olen epäillyt, että hänen perusideologiasta kumpuava keinovalikoimansa saattaisi olla vähemmän toivottava kuin Halosen, koska perustuu minusta epäilyttävään ideologiaan. Mihin hän noita keinoja käyttäisi - tässä ympäristö ja yleisemmin Suomen menestys - eivät toki ole sellaista, mistä olisin erimieltä.
Herra Manala kirjoitti:7. Millä perusteella Niinistö on uusliberalisti, ja millä perusteella hän syrjii vähemmistöjä, kuten olet sanonut? Mitä pahaa on liberalismissa?
Niinistön poliittisessa ideologiassa on vahvoja uusliberalistisia piirteitä, kuten olen tämän postauksen yläosassa selittänyt. En ole sanonut - tai ainakaan tarkoittanut sanoa - hänen syrjivän vähemmistöjä. Olen sanonut, että esim. ruotsinkielisissä piireissä ajateltaneen, että poliittisen ohjauksen vähentäminen puhtaan markkinaohjautuvuuden tieltä merkitsisi varmaan ruotsinkielisten erityisaseman heikkenemistä, koska 6%:n vähemmistön erityisetujen säilyttäminen vaatii erityistä poliittista suojelua. Tämän tyyppinen järkeily uskoakseni selittää Tarjan yllättävän laajan kannatuksen ruotsinkielisissä porvaripiireissä. Liberalismissa on se vika, että poliittisena liikkeenä se on kartesiolaisen metafysiikan poliittinen sovellus, ja siten ideologisilta perusteiltaan minusta kyseenalainen. Liberalismi erityismerkityksessä arvoliberalismi taas on mielestäni sellainen piirre, jonka takia näkisin Niinistön ihan mielelläni presidenttinä.
Herra Manala kirjoitti:8. Mitä pahaa on tuloeroissa, jos niiden ansiosta taataan myös parempi kansantalous ja parempi perusturva?
Tuloerot ovat itsessään epätoivottava asia, koska rapauttavat oikeastaan kaikkea sitä, minkä takia pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on ollut maailman paras yhteiskuntamalli. Maailma on kuitenkin muuttunut, ja joskus hyväksymällä pienempi paha - tuloerot - voidaan estää suurempaa pahaa. Tietyt päämäärät siis oikeuttavat tuloerot hillityssä mittakaavassa, kuten Halonen on sanonut. Niinistön yhteiskunta-ajattelu on mielestäni niin kapeasta ideologiasta ponnistavaa, että en täysin luottaisi hänen kykyynsä arvioida koska päämäärä pyhittää tämän keinon ja missä mittakaavassa. Sinänsä tämä asia ei ole hirveän tärkeä presidentinvaalin kannalta, koska kuuluu kokonaan hallitukselle. Olen koko ajan korostanut, että Sauli olisi varmasti ihan hyvä presidentti. Ajattelen näin, koska ulkopolitiikassa hän tuntuu luotettavalta ja arvomaailmaltaan liberaalilta. En voi nähdä Saulia tympeänä moralistina.

Herra Manala kirjoitti:Halonen puhuukin jatkuvasti, että se työ mitä täällä tehdään, tulee olla työtä, jossa me olemme kansainvälisesti kilpailukykyisiä, suoraan sanottuna muita parempia. 9. Millä tavalla tällainen ajatusmalli parantaa pienyrittäjän asemaa?
Samaa asiaahan ajaa Niinistö: hänen mukaansa Suomen pitää valita tietyt sektorit, joilla ollaan kärkeä. Ja kuten yllä selitin, keinot juontuvat molemmilla pohjimmiltaan erilaisista poliittisista ideologioista. Koen Halosen ideologian läheisemmäksi.
Herra Manala kirjoitti:Ja loppukaneetiksi vielä mainittakoon, että jotta sinun ei tarvitsisi ikuisesti sietää alasampuvia postauksiani, minä lupaan lähteä tältä palstalta, jos Sauli häviää. Lupaatkos sinäkin, jos Tarja häviää?-)
Ei sinun "alasampuvissa" postauksissasi ole kummempaa siedettävää, jos ne eivät käy huomattavasti perustellummiksi. Toisaalta en ollenkaan ymmärrä, miksi Tarjan ja Saulin vaalitaistelu tulisi nähdä kityläisten keskinäisenä otteluna, jossa hävinneen on väistyttävä. Emme me ole tässä ehdolla mihinkään. Tosin palstan kiihkoniinistöläiset näyttävät ottavan tämän koko homman aika henkilökohtaisesti ja kiihtyneesti. Typerää, sanoisin. Minun ehdokkaani näissä vaaleissa putosi jo ensimmäisellä kierroksella, enkä silloinkaan kokenut sitä henkilökohtaiseksi tappioksi lainkaan. Jos Niinistö häviää, toivon, ettet Manala poistu foorumilta. Jos Tarja häviää, en usko itse poistuvani. Jos ja epäilemättä kun joskus poistun, siihen ovat aivan toisenlaiset syyt takana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
So Easy

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja So Easy »

Liittyen viestiini yllä tulin miettineeksi, kumpi on todennäköisempää: a) se, että Tarja kyllä ymmärtää tuollaisen esityksen olevan sisällöllisesti kukkua mutta tätä ymmärtämättömien kansalaisten äänien kalastelemiseksi kuitenkin tuota linjaa härskisti ajaa, vai b) että Halonen ei itse asiassa itsekään ymmärrä, että tuo ei ole todellisuuden kannalta mitenkään kuvaava saati ainakaan rakentava tapa esittää asiaa, vaan pikemminkin valheellisella tavalla harhaanjohtavaa. En haluaisi ajatella että kyse voi olla ensimmäisestä, vaikka en vaihtoehtoa poiskaan sulje (jotkut toisen käden tiedot viittaavat aika manipulatiiviseen persoonaan, mutta pidetään huhut huhuina), ja itse asiassa tulin siihen tulokseen että kyse voi hyvinkin olla jälkimmäisestä.

Halonen ei ehkä kerta kaikkiaan vain ymmärrä. Toisaalta olisiko tuo ihmekään, sillä ei kai hänellä ole juuri mitään omakohtaista kokemusta yritystoiminnasta koko elämänsä ajalta, vai onko? Sikäli ei siis olisi lainkaan omituista, että peruskyvyiltään suht' älykäskin ihminen, kuten Halonen, esittäisi niin vääristyineitä väitteitä taloudesta kuin hän on esittänyt (esimerkiksi yllä). Toki jos on koko elämänsä toiminut vain (vasemmisto)poliitikkona, niin.. onhan tuo ihan ymmärrettävää.

Tästä edelleen tuli bon voyage -elämys urpiaisen suhteen; olin ollut ihmeissäni miten selvästi ainakin tietyllä tavoin ihan terävä kaveri ei ymmärrä joitain hyvin yksinkertaisia perusasioita arvonluonnista (joka siis on de facto koko valtion verojen kautta käytettävissä olevan "yhteisen potin" kivijalka) toiminnasta (viittaan etenkin aiemmin esittämiini kysymyksiin "kohtuullisuudesta" tuloerojen suhteen, jotka ovat, tietysti, jääneet vaille vastausta niin urpiaiselta kuin kaikilta muiltakin Halosen kannattajilta).

Kysynkin nyt sinulta, urpiainen, tämän näennäisen ristiriidan lopulliseksi purkamiseksi: onko sinulla jotain (mitään?) kokemusta yritysmaailmassa toimimisesta ja, mikä olennaisinta, sieltä maailmasta mistään merkittävästä näköalapaikasta? Vai oletko tähän liittyvissä aiheissa vain ns. naimaton avioliittoneuvoja, pohjaten näkemyksesi kirjastonpölyisiin teorisointeihin joltain tietyltä spesifiseltä alalta? Toivon edellistä, mutta pelkään että kyse on jälkimmäisestä. Voit nimittäin selittää vaikka ummet ja lammet kartesiolaisesta metafysiikasta antaen itsestäsi peräti sivistyneen vaikutelman, mutta jos et ymmärrä edes tärkeimpiä perusasioita asioista, joihin todella olet ottamassa kantaa, voit mennä todella pahasti metsään.

Korostat aina vaan "ylisuuria" palkkoja, "kohtuuttomuutta" jne. jne., mutta et ole missään vaiheessa vastannut mitään esimerkkeihini ja vastakysymyksiini, että mikä niissä nyt täsmälleen on sitä, jos yhtään tarkemmin katsotaan mistä oikeasti on kysymys eikä vain hymistellä totaalisen asiantuntemattomalta tasolta. Suomi ei ole sosialistivaltio (toisin kuin sinun ja Halosen joistain esityksistä voisi päätellä); meillä on sekä julkinen että yksityinen sektori, joista jälkimmäisen kannattavuus siis sanelee minkä verran edellisen rahoittamiseen on mahdollista varoja käyttää. Tältä pohjalta on aika omituista, siis jos kerran haluat enemmän varoja julkiselle sektorille, että sinusta on sitten "kohtuutonta" jos yksityisellä sektorilla meneekin vahvasti. Muistutukseksi, jos on päässyt unohtumaan:

http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php ... ght=#58437

Mihinkään kysymyksiini noihin ylisuuruuksiin tai kohtuuttomuuksiin liittyen et tietenkään vastannut vaan kuittasit viestini "kiihtyneenä tilityksenä". Kyllä, kiihdyn välillä, jos asiantuntemattomat tahot esittävät riittävän propagandistista paskaa. Sinä tietysti silloin sanoit, että eheihei, ethän sinä tietenkään niin ajatellut kuin viestissäsi olit kirjoittanut, vaan ainoastaan arvailit mitä Suomen kansa lienee mieltä. Sittemmin on kuitenkin käynyt ilmi, että todellakin olet itse niillä jo silloin esittämilläsi linjoilla -- kuitenkin edelleen esittäen kuin et muka missään vaiheessa olisi omaa kantaasi tuonut esille.

Sitten vielä esität kuinka olet jotenkin liikuttuneen huvittunut tms. siitä että vaikkapa minä kiihdyn ja ilmaisen kuinka minua vituttaa toiminta jota harjoitat. Että älyllisen viileä "eihän tää nyt oo niin vakavaa" (miten Suomen käy) -asennoituminen on suositeltavampaa. Sori vaan, itse olen jotakuinkin tosissani aina asioissa, joihin energiani keskitän, mutta sinulla on toki vapaus elää toisin. Siinä tapauksessa en tosin ymmärrä, että toisaalla kuitenkin sanot tällaista:
urpiainen kirjoitti:Ninni on jotenkin niin aidon tuntuinen ihminen (ja siksi varmaan ottaa asioita itsennsä silloinkin kun ei ehkä pitäisi) ... Minusta tällainen on erityisen hienoa nykyaikana, kun suurin osa ihmisistä virittää kyynisyyden ja ironian hunnun suojakseen - silloin on toki helppo olla ottamatta itseensä, kun ei koskaan pane persoonaansa peliin.
Puhuitko tässä loppuosassa siis itsestäsi?
urpiainen kirjoitti:Ei Sauli tai Tarja kumpikaan nojaa talouspoliittisissa mielipiteissään pohjimmiltaan johonkin talouden lainalaisuuksien syvälliseen tuntemiseen, vaan - kuten Sauli myönsi kotitaustastaan puhuessaan - tietynlaisen ideologian ja maailmankuvan syvään omaksumiseen. Tarjalla se on pohjoismainen sosiaalidemokratia, Saulilla kokoomuslainen markkinaliberalismi.
Toki sikäli näin, että ei näitä asioita voida todistaa. Mutta tämän pohjalta tunnut esittävän ikään kuin mikä tahansa uskomus olisi yhtä tukevalla pohjalla kuin jokin toinen uskomus, ja näinhän nyt ei tietenkään ole!

Yrität minun mielestäni redusoida tätä joksikin "tässä nyt on vaan kaksi eri näkemystä vastakkain" -kysymykseksi ja että ikään kuin tämän vuoksi sinun ei tarvisikaan voida vastata siihen miksi "kohtuuttomuus" todella on kohtuutonta, kun asiaa syvemmältä esittävän esimerkin kautta on aika vaikeaa käsittää, mikä siinä nyt sitten olisi kohtuutonta.
urpiainen kirjoitti:Kolmas johtopäätös Punaisesta langasta on, että Sauli ei ole kovin syvällinen poliittinen teoreetikko.
En katsonut ohjelmaa, joten ottamatta itse asiaan kantaa on silti kysyttävä: mitä sitten? Ymmärrän, että ehkä jotakuta (sinunkaltaistasi?), jota tuntuu enemmän kiinnostavan nimenomaan tämä poliittinen teorisointi kuin se, mitä Suomen politiikassa oikeasti kannattaisi tehdä, tämä voi olla relevanttia.
urpiainen kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:3. Eikö sinua lainkaan häiritse tämä tapa, tai etkö koe myötähäpeää ehdokkaasi puolesta sen suhteen, millä Halonen kiertää kaikki mielipidekysymykset?
Kuten olen monesti sanonut, häiritsee todella suuresti. Minusta tämä ideologioiden peittely puolin ja toisin ("koko kansan presidentti" vs. "vastakkainasettelun loppu") on tämän vaalin suurin häpeätahra.
Ovatko nuo sinusta peittelyä? Omituista. Minusta "vastakkainasettelun loppu" sisältää hyvin vahvan viestin, kun taas "koko kansan presidentti" ei oikeastaan sano yhtään mitään.

Edellä kirjoittamaani liittyen, tuntuu kuin sinä nyt vaan haluaisit että tämä voitaisiin redusoida "vasemmisto" vastaan "oikeisto" -kysymykseksi eikä tarvisi arvioida koko valtion kannalta, kumman edustajan linja todella olisi parempi sotkematta puoluevärejä mukaan millään tavoin. Muistankin sinun toisaalla ihaillen todenneen kuinka Tarja jossain "tunnusti väriä". Siis mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Mitä muuta "väri" on kuin jonkinlaista todellisuuden eri aspektien kavennusta ja vain tiettyyn osajoukkoon keskittymistä? Sinusta tämä on hienoa?

Ja jos toinen ehdokkaista, joka nimenomaan vaalisloganissaan on sanonut vastustavansa tällaisten osanäkemysten vastakkainasettelua ja kannattavansa työnväen edun katsomista kokonaisuuden kannalta, ei sitten tähän vastakkainasetteluun lähde (siis "tunnustamaan väriä") toimien juuri niin kuin vaalilupauksessaan on sanonut, niin sinusta se on jotenkin häpeällistä? Voi jumalauta.
urpiainen kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:8. Mitä pahaa on tuloeroissa, jos niiden ansiosta taataan myös parempi kansantalous ja parempi perusturva?
Tuloerot ovat itsessään epätoivottava asia, koska rapauttavat oikeastaan kaikkea sitä, minkä takia pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on ollut maailman paras yhteiskuntamalli.
Eh? Tuloerot rapauttavat kaikkea sitä? Minusta pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu pitkälti kansan väkilukuun nähden suhteellisesti korkeisiin verotuloihin. Minä olen esittänyt, miten keskeisesti tuloeroja kasvattavat ilmiöt (jos oletetaan että tuloskaalan alapäässä on aina ihmisiä, joita ei heidän työnsä arvo kiinnosta paskaakaan) päinvastoin lisäävät verotuloja, ja tätä kautta ne mielestäni edistäisivät hyvinvointiyhteiskunnan edellytyksiä. Sinä et, tietenkään, ole ottanut tähän minkäänlaista kantaa, mutta silti aina vaan toistat tuota samaa.

Tajusin juuri, että valtaosa esittämästäsi olisi itse asiassa jotakuinkin validia, jos "pohjoismaisen yhteiskunta" vain korvattaisiin kirjoituksissasi "kommunismilla" (tällöin siitä ei tosin voisi tietenkään enää puhua maailman parhaana yhteiskuntamallina, kun historia on koko lailla muuta osoittanut). Muistan sinun esimerkiksi kirjoittaneen, kuinka yhteiskunta on "yhteinen projekti" jonka "yhteisestä kassasta" sitten kaikille "etuudet" maksetaan -- niin yritysjohtajille, monacolaisurheilijoille kuin duunareillekin. OK, ehkä kommunismissa näin olisi, mutta Suomessa tuo ei vain pidä alkuunkaan paikkaansa, ja on täysin valheellinen ja harhaanjohtava, vastakkainasettelua aivan tarpeettomasti vahvistava esitys.
Viimeksi muokannut So Easy, 28.01.2006 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
So Easy

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja So Easy »

Tämä on siis sinulle, urpiainen. Alla numeroituina ja lihavoituina kysymykset, joihin haluaisin kuulla vastauksesi. Toki olisi mukavaa kuulla Gattacankin vastaukset, joka kanssasi vastaavanlaisia näkemyksiä on esittänyt, mutta hänen keskustelukykynsä suhteen olen ikävä kyllä jo suurelta osin menettänyt toivoni. Sinun näkemyksiäsi näihin kysymyksiin sen sijaan ihan aidosti odotan.

--------
urpiainen kirjoitti:Optiomiljoonien jne. kauhistelussa ei ole minusta kyse lainkaan kateudesta. Pikemminkin, kyseessä on ihan aito huoli yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden rapautumisesta.
1. Voisitko selittää minulle, että jos olen vaikkapa osaomistajana yrityksessä X (olen siis sijoittanut omaa rahaani kyseiseen yritykseen ja minulla on tiettyjä tuotto-odotuksia tästä sijoituksesta aivan kuten korkotileiltä tai joukkovelkakirjalainoista tm. sijoitusinstumenteista) ja haluan että myös sen johdon palkitseminen sidotaan yrityksen arvonluontiin, joka on heidän tehtävänsä, niin missä kohtaa tässä nyt "rapautuu yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus"?

Tästähän optioissa on kysymys. Lisäksi kun Suomessa tuloverot ovat mitä ovat, optiothan ovat käytännössä hyvin merkittävissä määrin varainsiirtoa yrityksiltä ja niiden merkittävimmiltä työntekijöiltä valtiolle yhteiseen verokassaan.

Ja jos tämä nyt tosiaan on sinulle epäselvää, niin tiedoksi sekin että esimerkiksi Nokian optiot 90-luvun loppupuolelta olivat todellakin täydellinen esimerkki kansasta puremassa syöttävää kättä: Nokiasta valtaosan, tuolloin varmaan luokkaa yli 80%, omistivat jenkkiläiset eläkeyhtiöt. Noh, tilannehan sitten oli se, että yhtiön johto, laajasti tulkittuna, oli saanut helvetinmoisella työnteolla, rohkeudella ja sinnikkyydellä luotua ja rakennettua yhden suurimmista kansainvälisistä menestystarinoista. Kun tämän huikaisevan arvonkasvun myötä sitten johto sai tästä siivun optioiden muodossa (paljonko lie ollut koko luodusta arvosta.. 1%? tiedätkö SINÄ?), niin kansa huutaa kuinka KOHTUUTONTA tämä on! 2. Niin no, ehkä olikin, mutta siis kohtuuttoman paljonko? Prosentti siitä, mitä olivat luoneet? Huh huh. 3. Ja miksikö kansan näkemys oli tämä? Koska tuosta optiopotista, jonka siis käytännössä voidaan katsoa tulleen jenkkiläisten eläkekassojen taskuista, yli puolet tuli Suomen valtiolle? [edit: siis että kysekö ei muka lainkaan ollut kateudesta, kuten esitit?]
urpiainen kirjoitti:On kuitenkin aivan perussosiaalipsykologinen fakta, että ihmiset kokevat mielekkääksi osallistua tällaiseen yhteisprojektiin vain, jos lähes kaikki muutkin antavat projektiin heille tasapuolisuuden nimissä kuuluvan työpanoksen. Projektin täytyy olla reilu ilman liian montaa vapaamatkustajaa, muuten osallistujat alkavat tuntea itsensä hyväksikäytetyiksi ja tyhmiksi puurtaessaan yhteisen hyvän eteen pienen osan kuoriessa puurtamisen hedelmät päältä osallistumatta itse puurtamiseen.

Jotta siis Niinistön haikailema vastakkainasettelun loppu olisi mahdollinen, täytyy ihmisten voida kokea, että liian moni ei käytä tilannetta hyväkseen vaan osallistuu projektiin muiden muassa. Tähän perustui Suomen nousu köyhästä agraariyhteiskunnasta vauraaksi tietoyhteiskunnaksi. Sodan yhdistämä kansa koki osallistuvansa yhteiseen projektiin Suomen nostamiseksi, jossa kaikki kantoivat oikeudenmukaisesti kortensa kekoon kykyjensä mukaan.
Aivan täsmälleen samaa mieltä! MUTTA...
urpiainen kirjoitti:Tämä yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus on kuitenkin monien mielestä nyt murtunut. Toisaalla on paljon sosiaalituilla eläviä, jotka syövät yhteisestä kuormasta osallistumatta yhteisen kuroman rakentamiseen, ja toisaalla on optiomiljonäärit, monacolaisurheilijat, ylipalkatut "huippujohtajat" jne., joiden katsotaan ottavan yhteisestä potista paljon suuremman osan kuin mihin oma työpanoksensa heidät oikeuttaa.
... 4. MILLÄ LAILLA "OPTIOMILJONÄÄRI" NYT SAA MUKA YHTEISESTÄ POTISTA ISOMMAN OSAN? Olet aivan totaalisen hakoteillä. Optiomiljönääri päinvastoin kontirbuoi yhteiseen pottiin huomattavasti paljon paljon enemmän. Ja sinä sanot häntä vapaamatkustajaksi!! Ja minä kysyin että mikä suomalaisten asenteessa mättää..

Huh huh. 5. Etkö ymmärrä, että sinun ajattelusi olisi validia ainoastaan julkisen sektorin kohdalla? Jos jossain jollekin todella maksettaisiin valtion kassasta huimaa palkkaa, niin voisihan siinä sitten oikeudenmukaisuuskysymyksen ainakin nostaa pöydälle. 6. Tosin siinäkin tapauksessa minua hitusen ihmetyttäisi miten sinä kontekstia mitenkään tuntematta pystyisit sanomaan että työstä maksettava palkka olisi "ylisuuri", jos työnantaja olisi sen tarkkaan miettinyt lukuisat hakijat haastateltuaan etc. Sinä sen noin vaan tietäisit, eh?

Tärkein pointti -- ja sinun suurin väärinkäsityksesi -- on kuitenkin se, että yritysten johtajien, monacolaisurheilijoiden ja optiomiljonäärien tulot eivät tule valtion yhteisestä potista vaan päinvastoin merkittävästi kartuttavat sitä.
urpiainen kirjoitti:Näistä kahdesta vapaamatkustajaryhmästä oikeudenmukaisuutta loukkaa ihmisten mielissä pahemmin juuri ylipalkittu "eliitti" kuin sosiaalituilla eläjät. Syykin on selvä: sosiaalituista riippuvaiset ovat niin selvästi syrjäytyneitä ja huonossa asemassa, että juuri kukaan ei olisi valmis vaihtamaan heidän kanssaan paikkaa. Ja lähes kaikki työttömät tekisivät mieluummin töitä kuin litkisivät keskikaljaa tarjouspizzeriassa. Toisin on asianlaita eliitin suhteen: he porskuttavat muiden kustannuksella.
Mitä tähän edes sanoa, kun väitteesi on faktisesti täysin väärä?
urpiainen kirjoitti:Tyhmähän se on joka puurtaa ainoana yhteisen hyvän eteen.
Aivan, ja kun verrataan Suomen verotusta kansainväliseen tasoon, niin mielestäni aiheellinen kysymys (en tarkoita että ainoa, mutta yksi niistä) on tämä: 7. onko Suomi houkutteleva maa työskennellä näille valtion verokassaa kirkkaasti eniten kartuttaville (eli korkeatuloisimmille; ja huom! mitä korkeammat tulot, sitä enemmän veroja)? Varsinkin jos kansan asenne on mitä on, eli että vaikka painat duunia 14-tuntisia päiviä ja maksat veroissa vuosittain monikymmen- ellei peräti -satakertaisesti valtion kassaan enemmän kuin monet muut, niin nämä muut katsovat aiheelliseksi lähinnä sylkeä sinua naamaan ja sanovat vapaamatkustajaksi?

--------

Mitä tulee kokonaisuuden etuun, olen itse sanonut kannattavani verotettavien tulojen maksimointia, ja että demarien ja vasemmistoliiton ajamat tietyt asiat ovat tätä vastaan. Esimerkiksi tuloerojen keinotekoinen kaventaminen. Tähän et ole pystynyt esittämään yhtään perustelua, miksi arvokkaista töistä palkitseminen pitäisi Suomessa pitää huomattavasti kansainvälistä tasoa alhaisempana. Seurauksena kun on vain vähemmän verotettavia tuloja (ja sitä kautta siis vähemmän sitä yhteistä valtion vaurautta) ja samalla annetaan tällaisille valtion vaurastumisen kannalta keskeisimmille henkilöille viesti, että teitä ei sitten muuten tässä maassa arvosteta.

8. Voisitko siis kertoa, miksi kannatat tällaista? Etkö halua että maassa on mahdollisimman paljon tuloja, joita verottaa?

...

Mietitäänpä esimerkin kautta. Olkoon kuvitteellinen kotimainen yritys Nakkia Oyj, jonka arvo vuonna 1990 on vaikkapa yksi miljardi. Noh, pikakelataan tästä yksinkertaisuuden vuoksi suoraan vuoteen 2000 johon johtaneiden kymmenen vuoden aikana yrityksen uusi johto yhdessä työntekijöiden kanssa on luotsannut yrityksen uskomattomaan maailmanmenestykseen ja yrityksen arvo on noussut sataan miljardiin. Yhtiössä on ollut optio-ohjelma johdolle ja kaikille avainhenkilöille. Sanotaan vaikka että työntekijöille päätyy tästä luodusta arvosta ohjelman kautta yksi prosentti (1 %). Siis kollektiivisesti miljardi, josta toki ylimmän johdon kohdalla henkilötasolla tulee kymmeniä miljoonia, ja valtaosalle muistakin varsin kohtuullisia summia.

9. Ovatko nuo työntekijöiden optioiden kautta saamat summat mielestäsi kohtuuttomia? Ainakin tällaista olet aiemmin täällä useissa yhteyksissä esittänyt. Jos kyllä, voisitko kertoa millä perusteella ne olisivat nimenomaan kohtuuttomia?

10. Noh, jos olet samaa mieltä kuin aiemmin, eli että ovat kohtuuttomia, niin paljonko tuosta työntekijöiden yhdessä luomasta arvosta sitten olisi mielestäsi pitänyt optio-ohjelman kautta heille enimmillään voida päätyä? Puoli prosenttia? Promille? Minusta prosentti ei ole mitenkään kohtuuttoman paljon, sillä tämä porukkahan sen arvon on luonutkin. Minusta on siis vaikea käsittää miten 99:1 -jako omistajien ja työntekijöiden kesken olisi kohtuuton nimenomaan niin päin, että työntekijät saisivat tässä liikaa.

11. Tuntuu jotenkin väistämättömältä, että jos se optio-ohjelman kautta jaettu prosentti on sinusta kohtuuttoman paljon, niin se omistajille sijoituksensa tuottona päätyvä 99% vasta paljon onkin! Onko sekin siis kohtuutonta? Tarkoittaako tämä sitä, että kun lasketaan 99% + 1% eli koko yrityksen arvonluonti, niin ei voida muuta kuin todeta että yritys on luonut kohtuuttoman paljon arvoa? Jos olet tätä mieltä, minusta tämä on omituisesti sanottu. Voisitko hieman selventää mitä tämä tarkoittaa? Yritys kun ei ole ollut missään monopoliasemassa ja siten minkäänlainen asiakkaiden "riistäminen" tms. ei ole ollut mahdollista. Yritys on vain tehnyt mokkuloita, joita asiakkaat (tässä tapauksessa vaikkapa tavalliset kuluttajat) ovat pitäneet hinta/laatu -suhteeltaan kilpailijoita parempina. Eikö tällaista sitten saisi tapahtua? Että joku yritys onnistuu paremmin vastaamaan kuluttajien tarpeisiin ja siten menestyy? Minun on vaikeaa ymmärtää mitä järkeä tällaisessa rajoittamisessa olisi ja miten se edes voisi toimia. Voisitko siis viisaampana auttaa?

12. Oletko lisäksi sitä mieltä, että jos joku ylimmästä johdosta on tullut saaneeksi optioiden kautta vaikkapa 10 miljoonaa ja joku ehkä viimeisimmäksi optio-ohjelmaan lukeutuneista (vaikka jonkin tutkimusryhmän suht' tärkeä jäsen, mutta ei mikään vetäjä tai keskeinen asiantuntija) saisi sitten satatuhatta, niin olisiko tämäkin ero kohtuuton? Oletko sitä mieltä, että omistajat, henkilöstöhallinto tai ketkä tahansa optio-ohjelman sitten olisivatkaan laatineet, olisivat arvioineet henkilöiden tärkeyden ja osuuden arvonluontiin väärin? Siis totta kai isossa firmassa aina yksittäisiä väärinarvioita tapahtuu jonkin verran suuntaan ja toiseen, mutta tarkoitan tässä siis systemaattista virhettä. Tästäkin olen käsittänyt, että olet sitä mieltä että tuollaiset (satakertaiset) erot ovat kohtuuttomia. Minusta taas on mielenkiintoista, miten sinä, yritysmaailmassa lähes lainkaan toimimattomana ja vielä vähemmän kyseisen yrityksen tilannetta tuntevana voisit sanoa, että sen omistajat yhdessä henkilöstöhallinnon kanssa olisivat arvioineet systemaattisesti väärin. Omistajien edun mukaista kun ei ole maksaa kenellekään liian paljon (koska olisi turhaan heiltä itseltään pois) sen enempää kuin vähänkään (koska avainhenkilöt saattaisivat vaihtaa paikkaan, jossa heidän osaamisensa arvostetaan oikeammalle tasolle), ja henkilöstöhallinnolle tällaisten asioiden ymmärtäminen mahdollisimman hyvin on pääasiallista työtä. Voisitko perustella, miten tällainen olisi mahdollista?

13. Vielä tuohon arvonluonnin absoluuttiseen määrään palataksemme (kohta 11.), niin olisiko sitä arvonluonnin määrää jotenkin sitten rajoitettava, jos sen on mahdollista olla sinun näkemyksesi mukaan "kohtuuttoman" paljon? Esittämäsi perusteella tuntuisi niin kuin pitäisi, sillä muutoinhan aina joku saa mielestäsi kohtuuttoman paljon (joko omistajat tai tärkeimmät työntekijät -- kukin arvonsa mukaan). Mutta kun valtio saa yrityksen liiketuloksesta pääomaveroa ja lisäksi työntekijöiden palkoista tuloveroa, niin jos valtion verokassan kartuttaminen -- eli se YHTEINEN HYVÄ -- olisi sinun toiveesi, niin eikö silloin pitäisi toivoa Suomeen lisää arvonluontimahdollisuuksia eikä päinvastoin rajoittaa niitä?


--------
Jukka Relander:
"Sama ajatus voidaan esittää ns. kakkuargumenttina: Kun rikkaat syövät kakkua, köyhille jää murusia. Jos rikkaat syövät enemmän kakkua, köyhille jää enemmän murusia. Aristoteles sanoi tähän kuitenkin jo 2500 vuotta sitten että öhöp, hyvässä yhteiskunnassa köyhimmän ja rikkaimman suhde saisi olla korkeintaan yhden suhde neljään; muuten kokemukset maailmasta eriytyvät liiaksi"
Tietyssä mielessä olen samaa mieltä siitä, että tuloerojen kasvaminen ei toki ole täysin ongelmatonta, mutta tuollaisten suhdelukujen heittäminen on aika hankalaa. Noh, juuri tuota et tainnut toivoakaan, mutta yhtä kaikki rakentava kritiikkisi jäi kyllä ainakin minulta vielä tavoittamatta.

Jos sinulla on ideoita, miten tuota pitäisi tai edes voisi mielekkäästi tasapainottaa, niin erittäin mielelläni kuulisin. Käytetään viitekehyksenä vaikkapa Narnia-ketjussa esittämääni esimerkkiä. 14. Miten siinä tapauksessa tasapaino väestön tulojen kesken voitaisiin mielekkäällä ja kansainvälisessä kontekstissa kestävällä tavalla taata?

Kasvavat tuloerot kun ovat seurausta siitä, että maailman talous on järjestelmänä tehostunut jatkuvasti ja on nykyään historiaan verrattuna aivan eri tasolla. Nykyään kun on mahdollista luoda monien, monien miljardien arvoista liiketoimintaa jopa muutamassa vuodessa! (esim. Google, Yahoo, eBay etc.) Ongelma -- sikäli kuin se sellainen on -- on siis se, että joidenkin ihmisten, yksilöiden, on todellakin mahdollista luoda arvoa vaikkapa tuhatkertaisesti, ja paljon enemmänkin, joihinkin toisiin nähden. 15. Noh, mitä tälle sitten pitäisi tehdä? Jos sinulla on tähän oikeasti rakentavia näkemyksiä, niin tämä on kyllä sellainen aihe josta keskusteleminen olisi minusta kiinnostavaa.

Nykymallissa valtion kannalta kannattavinta kuitenkin on olla rajoittamatta arvonluontia (kuten selitin viestissä, johon tuossa yllä viittasin), koska se vuorostaan rajoittaisi verotuloja ja siten vähäisempään arvonluontiin kyenneille jaettavissa olevaa tulonsiirtopottia.

Voidaanko ratkaisu ylipäätään saavuttaa verotuksen kautta? Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla? Mutta kuten sanoin, arvonluonnin rajoittamista en vain mitenkään voi nähdä viisaana. Eikä kukaan ole minulle esittänyt, miksi se sitä todella olisikaan (vaikka monien asiaa ymmärtämättömien mielipide tämä tuntuukin olevan).
(Gattacan huomautus: en ihan tuota Aristoteleen suhdelukua toivo, mutta mikäs YHTEISKUNTA se enää on, jos tuloerot venyvät valtaviksi?)
Hyöty vain nille jotka sen hyödyn tekevät tai tuonantotekijät omistavat? Ei se ole enää YHTEISKUNTA.
Noh, nykyinen malli on todellakin sen suuntainen, että hyöty pääsääntöisesti niille, jotka sitä luovat (tai ovat sijoittamallaan pääomalla sille edellytykset mahdollistaneet). 16. Minkä verran sitä sinun mielestäsi sitten pitäisi kanavoida niille, jotka eivät mitään hyödyllistä tee? Kyllä tästä voidaan keskustella, mutta rakentavasti jookos.

--------
sivustahuutaja kirjoitti:Punaisessa Langassa oli varsin hyvä Halosen haastattelu ilman sen iljettävän Niinistön läsnäoloa.

Maarit: Mut moni suomalainen on myös sitä mieltä että rikastuminen ei ole rikos eikä se ole keneltäkään pois! Mitä mieltä te olette?

Tarja: Se ei ole rikos, mutta se on joltakin pois! siis

Maarit: Keneltä se on pois?

Tarja: Siis se on pois yleensä siitä kun lasketaan siitä yhteisestä kassasta, et kuinka paljon riittää kenellekkin, niin siinä on kohtuusraja olemassa, siis mää en ollenkaa aja tasapalkkausta enkä sitä kaikkien pitäisi olla just, semmoset aikakaudet on varmaan ja järjestelmät takanapäin et pitää olla kannustimia, et semmonen joka haluaa tehdä enemmän niinku saa siitä niinku yrittämisestään ja ahkeruudestaan ja kaikesta tälläisestä koulutuksestaan niin saa siitä sitten niinku palkkiota se kannustaa ihmistä, mut jos on oikein isot tuloerot, on todettu että se ei ensinnäkään luo sitä yhteistä henkeä se ei luo käsitystä että me ollaan yhdessä jasit sitten siinä on on ihan yksinkertaisesti että ettei raha oo mitenkään rajaton resurssi vaan kyl se sitten on jostain muualta pois.


Ilmeisesti Halosen perheen 3-4 kiinteistöä ja yli 600 000e osakesalkku eivät vielä ole kohtuurajan ylittäviä.

Loput haastattelusta aukikirjoitettuna:
http://punainenlanka.blogspot.com/

Sama videona:
http://ra.yle.fi/ramgen/tv2/a2/puna240106.rm
Voi jumankauta, voisiko joku Halosen kannattajista nyt selittää, miten liiketoiminnan menestyksekäs harjoittaminen on "muilta pois"? Sehän on nimenomaan AINOA tapa KASVATTAA sitä "yhteistä kassaa"! 17. Mistäs ne verovarat oikein tulevatkaan?

Ainakin omasta mielestäni tuollaisen valheellisen propagandan esittäminen asiasta tietämättömien duunarien kosiskeluksi vastakkainasettelun voimaan nojaten on todella halpamaista.

Jos joku on tästä eri mieltä, vastatkoon jo aiemmin esittämiini kysymyksiin. Turha toistaa samoja asioita.

http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php ... ght=#75129
http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php ... ght=#75137

En kyllä ole yllättynyt, ettei kukaan Halosen kannattajista ole näihin mitään tähän mennessä vastannut. Keskustelua käydään -- muihin ketjuihin siirtyneinä, toki -- ikään kuin noita kysymyksiä ei olisi koskaan esitettykään.

Olisi kyllä mukava tietää, mitä vaikka urpiainen vastaisi. Vähän hämää että kaveri ei muka ole ottavinaan kantaa vaan on ainoastaan "sivistyneesti kyseenalaistamassa muiden perusteettomia ja hupaisan vakavamielisiä kannanottoja", mutta kuitenkin koko ajan ajaa rivien välissä omaa poliittista kantaansa. Onpa jaloa!

Siispä, urpiainen, jos ja kun selvästi aiot näitä poliittisia kannanottojasi jatkuvasti muille kuitenkin syytää, niin jos omat syysi Halosen kannattamiseen ovat niin (mitäsenytoli) "monisyisiä" ja ties mitä ettet niitä voi(?) täällä selittää, niin voisitko edes vastata esittämiini kysymyksiin? Minusta et oikein voi jatkaa tuon yllä esitetyn Halosen linjan kannattamista, jos ja kun päinvastaista argumentoiva vastaesimerkki on esitetty, JA sitten vielä esittää että tämä on jotenkin älyllisesti ylevää toimintaa. Toivoisin siis että vähintäänkin vastaisit ensimmäisen linkittämäni viestin puolivälissä olevaa esimerkkiä seuraaviin kysymyksiin.

Halosen ja Niinistön kannattajia tuntuu erottavan ainakin se, että edelliset keskittyvät ainoastaan siihen, miten jostain maagisesti ilmestyvät verot jaetaan kansakunnan hyväksi -- ai niin, ja lisäksi mistään yksittäisestä paikasta ei tietenkään saa tulla liikaa pääoma- tai tuloveroja, koska muutoinhan taustalla on aina jotain "kohtuutonta" -- kun taas jälkimmäiset ovat aidosti enemmän huolissaan siitä, minkä verran sitä verotettavaa tuloa nyt ylipäätään on ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa.

Kiinassa jengi painaa tuotekehitystyötäkin kolmessa vuorossa, ja täällä vasemmisto itkee kuinka vaurastuminen on aina "muilta pois"! Huhhuijaa.. noh, voihan tietty ajatella tässä tapauksessa esimerkiksi Kiinan vaurastuminen tulee todellakin olemaan suomalaisilta duunareilta pois, kun ajautuvat sokeasti SAK:n vastakkainasettelupropagandaan uskoen umpikujaan ja Suomessa ei lopulta tosiaan kannata tehdä enää juuri mitään duunarihommia.

Perkele, kansalla on oikeus tietää! SAK:n ja SDP:n poliittiselle sumuttamiselle on tultava loppu! Ja tämä ei tarkoita, että kannattaisin Kokoomusta alkuunkaan kautta linjan; itse asiassa eduskuntavaaleissa olen äänestänyt ja äänestänen jatkossakin (tietysti ehdokkaista riippuen) Vihreitä, mutta jos vastakkain olevista presidenttiehdokkaista toinen ajaa asianaan juuri nimenomaan työnteon kannattavuuden parantamista, jonka itsekin näen ehkä Suomen suurimpana haasteena tällä hetkellä, ja toinen taas syytää tuollaista sokerikuorrutettua paskaa asiasta tietämättömien kansalaisten kosiskeluksi, niin onpa vaikeaa valita..

[edit: jätin tämän viestin loppuosakin tähän, koska vastaamattomuudestasi päättelin että se oli ilmeisesti jäänyt sinulta huomiotta]

--------

Jos minun tapani esittää asioita on mielestäsi aggressiivinen, niin se laskettakoon minun heikkoudekseni. Se ei kuitenkaan ole sinulle minkäänlainen tekosyy olla vastaamatta itse kysymysten asiasisältöön (ad hominem). Jos et näihin kysymyksiin vastaa, mutta silti jatkat saman asiasi jankkaamista (vaikkakin joksikin "kansan tuntemusten spekulointina" naamioituna), voidaan kyllä unohtaa kaikki ylevät puheet älyllisestä rehellisyydestä, kuten Manalakin totesi.

En tosin halua menettää uskoa tuon suhteen sinun kohdallasi. Ehkä tässä on vain ollut jokin väärinkäsitys, ja esitetyt kysymykset ovat jääneet sinulta vastaamatta vain epähuomiossa tms. Olen siis täysin valmis jatkamaan asiallista keskustelua aiheesta, mutta se mitä en siedä on yksisilmäisen ja Suomen nykytilan kannalta suoranaisesti valheellisen "argumentoinnin" esittäminen vastakritiikki sivuuttaen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Niinistöllä ei vastaavasti ollut kovin syvällistä vastausta siihen, miten hänen tavoitteensa kilpailla kansainvälisessä taloudessa sellaisten maiden omilla aseilla jotka eivät yritäkään tavoitella pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa voisi auttaa hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämisessä - joka siis olisi näillä aseilla kilpailtaessa vakava kilpailuhaitta. Niinistön vastaus on vilpitön usko markkinaliberalismin kykyyn ratkaista asiat viimekädessä paremmin kuin mihin pikemminkin pohjoismaisilla aseilla kilpailuun uskovan Halosen malli nykymaailmassa kykenisi.
Kukaan ei voi ennalta nähdä tulevaisuutta, joten näihin asioihin liittynee aina jonkin verran uskoa. Silti jotkut mallit ja näkemykset tuntuvat reippaasti toisia perustellummilta. Sinun kaikenlaisen monimuotoisuuden ja ristiriitaisuuksien ymmärtäjänä luulisi ymmärtävän senkin, että usko ja tieto eivät sulje toisiaan pois noin kuin tuossa yrität esittää.
Ei Sauli tai Tarja kumpikaan nojaa talouspoliittisissa mielipiteissään pohjimmiltaan johonkin talouden lainalaisuuksien syvälliseen tuntemiseen, vaan - kuten Sauli myönsi kotitaustastaan puhuessaan - tietynlaisen ideologian ja maailmankuvan syvään omaksumiseen. Tarjalla se on pohjoismainen sosiaalidemokratia, Saulilla kokoomuslainen markkinaliberalismi.
Vaikuttaa siltä, että haluat jotenkin asettaa Saulin ja Tarjan talouden lainalaisuuksien tuntemuksen samalle viivalle. Minun on tähän vaikea uskoa. Esimerkiksi tuo Tarjan kommentti, että huippujohtajien ja optiomiljonäärien ja tähtiurheilijoiden tulot olisivat pois yhteisestä kassasta (!!11!!!1!!) oli niin alkeellinen rimanalitus ettei Salelta vastaavia ole nähty. Oletko tästä eri mieltä (saa vastata)?

Kyllä Sauli on sanonutkin, että tietynlainen tuotanto hyvin todennäköisesti siirtyy vähitellen ulkomaille halvemman työvoiman maihin. Se on minusta rehellistä puhetta - ei kai kukaan ajatteleva ihminen voi siitä olla eri mieltä (Tarjakaan). Suomi on todellisessa väliinputoajariskiryhmässä silloin, jos kehityksemme pysähtyy tai hidastuu alemman kehitystason maihin kehitykseen nähden, koska silloin kilpailemme niiden kanssa samoista duuneista yhä enenevässä määrin (joskin osa suorittavasta työstä pysyy väkisinkin Suomessa, kävi miten kävi, esimerkkinä vaikka siivouspalvelut). Mutta jos poistamme omalta kehitykseltämme mahdollisimman paljon esteitä (enkä nyt puhu ensisijaisesti työehtojen huonontamisesta työntekijöiden kannalta), meille syntyy uusia innovaatioita ja niiden kautta uudenlaisia tuotteita ja palveluja - sellaisia joita alemman kehityksen maat eivät kykene tuottamaan. Olisi megasuuri karhunpalvelus maallemme pitää kansainväliset tuloerot suomalaisten ja Suomessa työskentelevien kannalta niin epäedullisina kuin ne nyt ovat, koska tämä hidastaa mainittua kehitystä vääjäämättömästi. Oletko eri mieltä?
Kuten sanoin, on äärimmäisen naiivia kuvitella, että Saulin talouspoliittinen ajattelu olisi jotenkin ideologiariippumattomasti objektiivista.
Entä jos Saulin ideologiaan sisältyy jatkuva pyrkimys objektiivisuuteen (joka on yleensä taloudellisessa toiminnassa menestymisen edellytys), mutta Tarjan ideologiaan ei?
Taloustieteessä ei voida kuvitella edes periaatteessa saavutettavan muuttumattomia ja ikuisia lakeja fysiikan tapaan, koska ihmiset, toisin kuin kvarkit ja mitä niitä onkaan, muuttavat toimintaansa ymmärryksen muuttuessa. Tämän vuoksi taloustiede ei tosiasiassa koskaan ole puhtaasti deskriptiivinen tiede, vaan aina myös normatiivinen ja poliittinen. Vielä räikeämmin tämä näkyy tietysti taloustieteelle perustuvassa poliittisessa päätöksenteossa: olisi hyvin naiivia kuvitella, että talouspolitiikka ei ole perusluonteeltaan ideologista. Taloustieteen perusteita yhtään perusopintotasoa paremmin tuntevalle tämä on selvää: on älyllisesti epärehellistä, että palstalla uskotellaan Saulin olevan tällaisen yläpuolella.
Etteikö Sauli ajaisi omaakin etuaan? Tokihan hän sitä ajaa. On hänenkin etunsa mukaista, että Suomen kehitys jatkuu mahdollisimman esteettömänä. On hänen etunsa mukaista arvioida syy-seuraussuhteita mahdollisimman objektiivisesti (kuten yrittäjä joutuu menestyäkseen tekemään). Entäpä Tarja sitten? Haluatko sinä uskotella, että Halonen olisi omaan pussiin pelaamisen yläpuolella? Minä uskon hänenkin ajavan omaa etuaan, mutta huomattavasti Saulia lyhytnäköisemmin (ja kierommin). Hän puhuu yhtä (esim. että tuloerot ovat paha juttu) ja toimii toisin (hyväksyy omat suuret tulonsa ja omaisuutensa, ja on pyrkimässä vielä suurituloisempaan virkaan - puhtaasti muiden etua ajatellenko?).
Kolmas johtopäätös Punaisesta langasta on, että Sauli ei ole kovin syvällinen poliittinen teoreetikko. Lempeästi hymyillen Tastula yritti saattaa Saulin käsiteltäväksi sellaisia mahdollisia teoreettisia ristiriitoja, joita seuraisi siitä, miten hän käytännön tasolla (lamasta nousut, ympäristöongelmat jne.) näkee kollektivistisen ajattelun keskeisyyden, mutta ideologisella tasolla uskoo yltiö-individualistiseen markkinaliberalismiin. Sauli ei näihin tarttunut lainkaan, vaan puski eteenpäin varmana siitä, että ideologiansa on oikea näennäisistä ongelmista huolimatta.
Tässä on minun mielestäni yksi Salen suurimmista heikkouksista. Ei siis se, etteikö hänen lääkkeensä toimisi, vaan se että hän ei osaa suhtautua ihmisiin joille sen toteuttamisen vaatimat näennäiset takaiskut aiheuttavat ahdistusta. Tunnen tällaisen profiilin tyyppejä muutamia, ja itsessänikin on joskus samaa vikaa. Tietenkin Salen lääke on joka tapauksessa parempi antaa kuin jättää antamatta, mutta vielä parempi vaihtoehto olisi sellainen jossa hän osaisi myös aidosti ja avoimesti samastua ahdistuneiden kansalaisten asemaan. Eli jos jonkun olka on sijoiltaan, se pitää vetää paikalleen vaikka operaatio tuottaisikin lyhytaikaista tuskaa, mutta parempi olisi jos vielä jaksaisi suhtautua empaattisesti. Pelkkä empatia (= Tarjan vaihtoehto) taas ei hyödytä ketään.
Saulissa meillä olisi presidentti, joka olisi toteuttaja eikä paskanpuhuja. Erityisesti jos jakaa Saulin oikeistolaisen ideologian voi pitää pelkkänä plussana, että poliitikko painaa menemään ideologiansa mukaisella tavalla teoreettisista ongelmista piittaamatta. Samalla tavallahan vasemmistolainen voi kannattaa Tarjaa, joka myöskin on pragmaattinen poliitikko eikä akateeminen analyytikko.
Mutta siitä, kumpi ideologia toimii nykyisessä tilanteessa paremmin, ei silti sinun mukaasi tule keskustella?
Pistetään nyt vielä pari lyhyttä vastausta Manalalle, vaikka ei tuollainen purkaus oikein vastausta ansaitsisikaan
Kamoon, äijä. Minusta Manala on ihan oikeassa pyytäessään sinulta hieman enemmän rehellisyyttä peliin. Tässä keskustelussa on useita kertoja kuultu (nähty) sinulta älyllisesti epärehellistä pohdintaa. Oletko itse täysin tietämätön siitä? Jos olet, suosittelen lämpimästi ketjun lukemista uudelleen siten, että yrität pudottaa poliittisesti värittyneen näkökulman (tämä varmaan sinulta onnistuu, kun sinusta on älyllisesti kiehtovaa miettiä asioita muiden ihmisten näkökulmasta - vai miten se olikaan?).

Annan yhden esimerkin: sanoit esittäväsi Niinistöstä kielteisiä lausuntoja tuodaksesi keskusteluun tasa-arvoa, mutta jätit kokonaan huomioimatta että siinä missä Niinistön kannattajat olivat laajamittaisesti eritelleet myös Niinistöä puoltavia näkemyksiään (Halosta vastustavien lisäksi), sinä johdonmukaisesti kieltäydyit tekemästä samaa Halosen osalta. Ei tasa-arvoa ole se, että vain toisen kortit ovat pöydällä kaikkien arvioitavina - eihän?
Herra Manala kirjoitti:haluan esittää sinulle näitä muutamia kysymyksiä uudelleen. Toivon, että vastaat näihin nyt vain ja ainoastaan omalla suullasi ja omilla mielipiteilläsi, koska koen että en ole saanut näihin vielä suoria vastauksia.
Aika erikoinen käänne, että mollattuaan kappalekaupalla minua ajattelukyvyttömäksi, Manala onkin yhtäkkiä kiinnostunut minun omista mielipiteistäni. Outoa.
Aika erikoista, että sanot noin. Sinun luulisi hyvin tietävän, että omien mielipiteiden sanominen (= korttien näyttäminen) on vastavuoroisen keskustelun edellytys. Jos sinä et sano mielipidettäsi, sitä ei voida myöskään kommentoida, jolloin saavutat immuniteetin varsin kyseenalaisin keinoin (kun kuitenkin tuot näkemyksiäsi rivien välistä esiin varsin kiivaasti). Ei sen, että Manala toivoo sinun sanovan mielipiteesi, tarvitse liittyä mitenkään siihen, onko hän "mollannut" sinua vai ei (ja jos sinun tosiaan tekee mieli kutsua hänen tekstiään mollaamiseksi, suosittelen ottamaan tämän keskustelun vähän vähemmän henkilökohtaisesti).
Minusta tämä ideologioiden peittely puolin ja toisin ("koko kansan presidentti" vs. "vastakkainasettelun loppu") on tämän vaalin suurin häpeätahra.
Uskotko sinä todella sellaiseen tulevaisuuteen, jossa suomalaiset työntekijät työskentelisivät suomalaisia yrittäjiä vastaan? Että yrityksen etu ei olisi työntekijänkin etu ja päinvastoin? Minun ymmärtääkseni mitä pidemmälle kehitys etenee, eli mitä pidemmälle vietyjä tuotteita ja palveluja me tuotamme, sitä merkityksellisemmäksi yrityksille tulee työntekijöiden pitäminen tyytyväisinä - ja puhun nyt ihan taloudellisesta merkityksellisyydestä. Eikö sinustakin suoran rahallisen edun menettämisen uhka ole moninverroin tehokkaampi työntekijän suoja kuin minkään järjestön tai poliittisen vaikutusjärjestelmän neuvottelut ja sopimukset? Ja lisäksi vielä hemmetin paljon nopeammin toimiva? Taas saa vastata.

Tältä pohjalta Saulin teema ei ole ideologian peittelyä, vaan sen julistamista. Tarjan teema taas on myönteisimmänkin tulkinnan mukaan lähinnä mitäänsanomaton.
Valitaan kahdesta parempi, mutta ei kiinnitetä omaa ihmisarvoa debattiin. Eikö Manala itse kirjoittanut, että tämähän "on vain presidentinvaali"? Olen samaa mieltä.
Kun minä olin tuossa jokin aika sitten vähällä kiihtyä, se ei liittynyt mitenkään omaan ihmisarvooni eikä liioin presidentinvaaleihin, vaan erään keskustelijan kiemurteluun ja sluibaamiseen.
Herra Manala kirjoitti:6. Nelosen TV-tentissä Niinistö valitsi Suomea koskevissa uhkissa tärkeimmäksi ja akuutimmaksi ilmaston lämpenemisestä aiheutuvat ympäristömuutokset. Eikö tämä ole aika tiukkaan täysin päinvastainen linja, kuin mistä Niinistöä syytät?
Ei. Olen epäillyt, että hänen perusideologiasta kumpuava keinovalikoimansa saattaisi olla vähemmän toivottava kuin Halosen, koska perustuu minusta epäilyttävään ideologiaan. Mihin hän noita keinoja käyttäisi - tässä ympäristö ja yleisemmin Suomen menestys - eivät toki ole sellaista, mistä olisin erimieltä.
"Epäilyttävään ideologiaan"? Kuulostaa erehdyttävästi siltä, että argumentointisi olisi kuin olisikin tunnepohjalla (mihin viittaisi myös tuo itsepintainen kieltäytymisesi sen erittelemisestä). Ja kun sanon tunnepohjalla, tarkoitan primitiivistä, reaktiivista kemiahässäkkää - en sitä kuuluisaa tunnetta, jota ihmisen kannattaa elämässään seurata.
Liberalismissa on se vika, että poliittisena liikkeenä se on kartesiolaisen metafysiikan poliittinen sovellus, ja siten ideologisilta perusteiltaan minusta kyseenalainen.
Tarkoitatko, että se korostaa älyä tunteen kustannuksella? Tuo on ainakin omasta mielestäni markkinatalousvetoisten ideologioiden suurimpia ongelmia. On kuitenkin kysyttävä, mikä sitten olisi parempi vaihtoehto. Minusta vapaa markkinatalous (edit: vapaa pl. kansainvälisesti tärkeiksi koettujen epäkohtien säätely) on tällä hetkellä parasta mitä meillä on. Siinä on siemenet vaikka miten hyväksi järjestelmäksi, koska demokratian lailla sen toimivuus riippuu järjestelmään osallistuvista ihmisistä. Mitä nopeammin ajattelumme ja yhteiskuntamme kehittyy, sitä paremmaksi järjestelmä automaattisesti muuttuu. Säädellympien järjestelmien toimivuus taas on kiinni paljon rajallisemman joukon ajattelun onnistuneisuudesta, jota vielä hankaloittavat kaikenlaiset omaan pussiin pelaamiset muiden kustannuksella (kuten itsekin totesit, päättäjätkään eivät ole tällaisen yläpuolella).

Yhteenvetona edellisestä kappaleesta sanoisin, että kommunismin/vasemmistolaisuuden tarjoama vastaus ongelmiin tuntuu liittyvän kehityksen jarruttamiseen siinä missä oikeistolaisten mielestä kehitystä tulisi pikemminkin nopeuttaa (tai ei nyt ainakaan keinotekoisesti jarruttaa), jotta nykyisistä ongelmista päästäisiin eroon mahdollisimman pian (vaikka tilalle tulisikin epäilemättä uusia). Tästä näkökulmasta en ihmettele yhtään, että vasemmistolaisuudella on kannattajansa, vaikka se tuntuukin järjellä arvioituna edustavan lähinnä menneen talven lumia. Ihmisissä on sisäänrakennettu muutosvastarintamekanismi, joten vasemmistolaiset ajatukset saanevat automaattista impulsiivista (= "tunne"ohjautuvaa) kannatusta järkevyydestään/järjettömyydestään huolimatta.
Tuloerot ovat itsessään epätoivottava asia, koska rapauttavat oikeastaan kaikkea sitä, minkä takia pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on ollut maailman paras yhteiskuntamalli. Maailma on kuitenkin muuttunut, ja joskus hyväksymällä pienempi paha - tuloerot - voidaan estää suurempaa pahaa. Tietyt päämäärät siis oikeuttavat tuloerot hillityssä mittakaavassa, kuten Halonen on sanonut. Niinistön yhteiskunta-ajattelu on mielestäni niin kapeasta ideologiasta ponnistavaa, että en täysin luottaisi hänen kykyynsä arvioida koska päämäärä pyhittää tämän keinon ja missä mittakaavassa.
Vaikka olemme samaa mieltä siitä, että tämä yksityiskohta ei ole kovin tärkeä vaalien kannalta, kuulisin mielelläni oman näkemyksesi siitä, mikä olisi sopiva katto tuloeroille (tai jonkin luonnehdinnan, jos ja kun et välttämättä halua lyödä mitään yksittäistä suhdelukua pöytään).
Herra Manala kirjoitti:Halonen puhuukin jatkuvasti, että se työ mitä täällä tehdään, tulee olla työtä, jossa me olemme kansainvälisesti kilpailukykyisiä, suoraan sanottuna muita parempia. 9. Millä tavalla tällainen ajatusmalli parantaa pienyrittäjän asemaa?
Samaa asiaahan ajaa Niinistö: hänen mukaansa Suomen pitää valita tietyt sektorit, joilla ollaan kärkeä.
Näin minäkin olen ymmärtänyt.
Ja kuten yllä selitin, keinot juontuvat molemmilla pohjimmiltaan erilaisista poliittisista ideologioista. Koen Halosen ideologian läheisemmäksi.
Mitkä sinun mielestäsi ovat näitä Halosen läheisemmäksi kokemiasi keinoja?
Viimeksi muokannut EveryWoman, 29.01.2006 0:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Herra Manala

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

urpiainen kirjoitti:Pistetään nyt vielä pari lyhyttä vastausta Manalalle, vaikka ei tuollainen purkaus oikein vastausta ansaitsisikaan:
Purkaus? Onpas herralla minä-keskeinen keskusteluasenne, jos perusteltu monikohtainen puheenvuoroni ei ansaitsisi mitään vastausta, koska se on "purkaus".
Aika hauskasti kuitenkin Manalan poimimat lainaukset ovat kuitenkin edelleen linjassa kirjaamieni vaikutelmien kanssa, vaikka Manala esittääkin ne vasta-argumentteina.
Tämä on kyllä kummallista teidän joidenkin keskustelijoiden suhteen, että joka kerta kun yritetään painokkaasti keskustella jostain asiasta, niin vastapuolena te alattekin puhua kolmannessa persoonassa, ja esittää puheenvuoronne jollekin kolmannelle osapuolelle, kenties jurylle?

Ihan kaikella ystävyydellä, voit toki osoittaa puheenvuorosi minulle, jos minun tekstiini haluat vastata, ja kirjoituksiani kommentoida. Minun mielestäni sinulla itselläsi ei kyllä ollut juuri mitään linjausta, vaan tuputit edellisessä viestissäsi ehdokas Niinistön suuhun vastauksia eri asiayhteyksistä. Se on halpaa, säälittävää ja valheellista propagandaa.
Aika erikoinen käänne, että mollattuaan kappalekaupalla minua ajattelukyvyttömäksi, Manala onkin yhtäkkiä kiinnostunut minun omista mielipiteistäni. Outoa.
Ole hyvä ja näytä missä kohtaa olen kappalekaupalla mollannut sinua ajattelukyvyttömäksi. Alkaa oikeasti loppumaan huumori näiden ala-arvoisten vääntelyjesi kanssa.
Halonen ei edusta minua tai minun ajatteluani, eikä minäkuvani ole sidottu Halosen toimiin tai menestykseen. Tällaista asennetta suosittelisin myös palstan Sauli-kiihkoilijoille. Valitaan kahdesta parempi, mutta ei kiinnitetä omaa ihmisarvoa debattiin. Eikö Manala itse kirjoittanut, että tämähän "on vain presidentinvaali"? Olen samaa mieltä.
Keskustelunaiheena toki on vain presidentinvaalit, mutta minä olen kuvitellut että sinulla on ihmisenä ja keskustelijana jotain oikeata sanottavaakin, joka tulisi ottaa jotenkin muutenkin kuin hölynpölynä. Ihmisarvo tuskin määräytyy sen mukaan, ketä kannattaa tai mistä keskustelee. Mutta suosittelisin silti tarkistamaan niitä keinoja, joilla kannatetaan, ja joilla omaa propagandaansa ruudulle faktuaalisina väitöksinä luodaan. Ei se ehkä sinun ihmisarvoasi alenna, mutta arvoasi keskustelijana kyllä, jos et osaa asiassa ja faktoissa pysyä.
Pidin Haloselta rohkeana vetona sympata tällaista kantaa, koska sitä kannattanee noin 0,5% suomalaisista.
Halonen ei edelleenkään esittänyt mitään symppausta, vaan mainitsi että Kaskealan mukaan yksi mahdollisuus, jota voidaan joutua tekemään puolustusbudjetin rajujen leikkauksien johdosta, on varusmiesten määrän alentaminen 350 000:sta 250 000:een, ja että se olisi määrällisesti vieläkin "yksi suurimpia armeijoita".
Vieläkö hakkaat vaimoasi? Siis Halonen olisi omien sanojensa mukaan kannattanut "valheellisia propagandaiskuja"? Tuskin.
Kyllä Haloselta on suoraan kysytty sekä toimittajien että Niinistön toimesta, mitä mieltä hän on siitä, että SAK on lähtenyt tällaisella propagandalinjauksella tukemaan Halosen kampanjaa. Halonen on vastannut, että hänestä se on tavattoman hienoa että ovat lähteneet, mutta että hän ei voi olla vastuusta toisten puheenvuoroista. Totta kyllä, ettei voi olla, mutta tällaisesta lausunnosta saa sellaisen kuvan, että hänelle on täysin merkityksetöntä, millaisella kurapaskan heittämisellä häntä tuetaan, kunhan vain tuetaan ylipäätänsä. Se on aika epätoivoista ja moraalisesti arveluttavaa.
urpiainen kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:6. Nelosen TV-tentissä Niinistö valitsi Suomea koskevissa uhkissa tärkeimmäksi ja akuutimmaksi ilmaston lämpenemisestä aiheutuvat ympäristömuutokset. Eikö tämä ole aika tiukkaan täysin päinvastainen linja, kuin mistä Niinistöä syytät?
Ei. Olen epäillyt, että hänen perusideologiasta kumpuava keinovalikoimansa saattaisi olla vähemmän toivottava kuin Halosen, koska perustuu minusta epäilyttävään ideologiaan.
Selvä. Tämä vastasikin kysymykseeni paremmin kuin ehkä uskotkaan. Kuitenkin, mikä on tämä "epäilyttävä ideologia"?
Liberalismissa on se vika, että poliittisena liikkeenä se on kartesiolaisen metafysiikan poliittinen sovellus, ja siten ideologisilta perusteiltaan minusta kyseenalainen.
Niin ja sen lisäksi Niinistö on vastenmielinen, koska hän puhuu mielestäsi usein ymmärtämätöntä poliittista jargonia.
Tuloerot ovat itsessään epätoivottava asia, koska rapauttavat oikeastaan kaikkea sitä, minkä takia pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on ollut maailman paras yhteiskuntamalli.
Ai? Mitä "kaikkea sitä"?
urpiainen kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Halonen puhuukin jatkuvasti, että se työ mitä täällä tehdään, tulee olla työtä, jossa me olemme kansainvälisesti kilpailukykyisiä, suoraan sanottuna muita parempia. 9. Millä tavalla tällainen ajatusmalli parantaa pienyrittäjän asemaa?
Samaa asiaahan ajaa Niinistö: hänen mukaansa Suomen pitää valita tietyt sektorit, joilla ollaan kärkeä. Ja kuten yllä selitin, keinot juontuvat molemmilla pohjimmiltaan erilaisista poliittisista ideologioista. Koen Halosen ideologian läheisemmäksi.
Niinistö ajaa kyllä samaa asiaa puhuessaan suuryritysten ja palvelujen kansainvälisestä myymisestä. Minä kuitenkin kysyin tässä, miten Halosen ratkaisumalli helpottaa pienyrittämistä ja yrityksien työvoimakuluja Suomessa. Ei takuulla sillä tavalla, että erikoistutaan vain johonkin kapeaan, tiukan profiloutimisen tuloksena haettuun sektoriin, jota myydään ulkomaille, vaikka se osa globaalia markkinataloutta olisikin. Siis pienyrittäjät? Keskisuuret yrittäjät? Ne Suomessa sijaitsevat Suomalaiset yrittäjät, jotka tekevät Suomalaisille työpaikkoja? Miten heidän tulevaisuutensa turvataan? Tässä maassa ei ole varaa perustaa yritystä ja luoda sitä kautta työpaikkoja muuten kuin fiksuun markkinarakoon profiloitumalla, muuten on konkurssikypsä alta aikayksikön.
Ei sinun "alasampuvissa" postauksissasi ole kummempaa siedettävää, jos ne eivät käy huomattavasti perustellummiksi.
Minä en oikein usko, että kenenkään puheenvuorot täällä voisi käydä mielestäsi tarpeeksi perustelluiksi, paitsi omasi. Perustelethan sinä sentään omat näkemyksesi mm. kartesiolaisella metafysiikalla, joka minun näkemykseni mukaan edustaa lähinnä perustelemattoman jargonin taakse piiloutumista, kuin sitä todellista asian ja mielipiteensä perustelua.
Toisaalta en ollenkaan ymmärrä, miksi Tarjan ja Saulin vaalitaistelu tulisi nähdä kityläisten keskinäisenä otteluna, jossa hävinneen on väistyttävä. Emme me ole tässä ehdolla mihinkään. Tosin palstan kiihkoniinistöläiset näyttävät ottavan tämän koko homman aika henkilökohtaisesti ja kiihtyneesti. Typerää, sanoisin.
Taisit nyt ottaa asian ehkä hieman liian vakavasti, henkilökohtaisesti ja kiihtyneesti. Kiitos kuitenkin Niinistöläisten yhteenniputuksesta.
hebuli

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja hebuli »

urpiainen kirjoitti:Toinen johtopäätös onkin sitten monimutkaisempi. Sauli uskoo vakaasti, että paras keino tavoitteensa saavuttamiseksi on pohjoismaisittain varsin räväkkä oikeistolainen talouspolitiikka. Suomalainen työ on saatava sellaiseksi, että ulkomaisia sijoittajia houkuttelee sijoittaa Suomeen.
Onko tuo lihavoitu osa olevinaan esimerkki "räväkästä oikeistolaisesta talouspolitiikasta"? Eiköhän tuo ole lähes kaikkien maailman teollisuusmaiden tavoite+keino sen saavuttamiseksi, poislukien ehkä jotkut rikkaat öljymaat. Poyetr'n metafyysis-diskursiivinen onomatopoeettisteoria vahvistaa tämän, urpiaista näin matkiakseni.

Vasemmistolaista uuskonservatismihapatusta, sano.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Huhhei, onpa paljon kritiikkiä! Minunhan pitäisi ryhtyä vasemmistoliiton strategiksi, kun juttuni herättävät näin pajon intohimoja. No, sluibailen ja väistelen alla vastaten vain pointteihin, jotka liikkuvat minusta edes jotenkin kiinnostavalla tasolla tai aiheissa. Tämä tietysti romahduttaa arvostuspisteeni ja on älyllisesti epärehellistä, mutta elämä on.
EveryWoman kirjoitti:Kukaan ei voi ennalta nähdä tulevaisuutta, joten näihin asioihin liittynee aina jonkin verran uskoa. Silti jotkut mallit ja näkemykset tuntuvat reippaasti toisia perustellummilta. Sinun kaikenlaisen monimuotoisuuden ja ristiriitaisuuksien ymmärtäjänä luulisi ymmärtävän senkin, että usko ja tieto eivät sulje toisiaan pois noin kuin tuossa yrität esittää.
Aivan. Saman tapainen ajatus minulla on ollut mielessä, kun olen esittänyt, että ei pitäisi vain hyväksyä sitä, että Sauli "ajaa suomalaisen työn asiaa" tai Tarja "vastaa globalisaation haasteisiin", vaan pitäisi katsoa kunnolla, minkälainen keinovalikoima ja viimekädessä ideologia siellä on ajattelua ohjaamassa. Minusta toimittajat ovat epäonnistuneet tässä surkeasti.
EveryWoman kirjoitti:Etteikö Sauli ajaisi omaakin etuaan? Tokihan hän sitä ajaa. On hänenkin etunsa mukaista, että Suomen kehitys jatkuu mahdollisimman esteettömänä. On hänen etunsa mukaista arvioida syy-seuraussuhteita mahdollisimman objektiivisesti (kuten yrittäjä joutuu menestyäkseen tekemään). Entäpä Tarja sitten? Haluatko sinä uskotella, että Halonen olisi omaan pussiin pelaamisen yläpuolella?
No ei kun mitä yritin koko ajan sanoa on vain, että on erinomaisen naiivia kuvitella, että jomman kumman talouspoliittinen ajattelu olisi jotenkin vapaata ideologisista sitoumuksista. Mitä taas yritin sanoa selittämällä lyhyesti taloustieteen monimutkaista takaisinkytkentää teoretisoinnin ja sen kohteen välillä oli, että "syy-seuraussuhteiden" objektiivinen arviointi on taloustieteessä jo ihan taloustieteen perusluonteen vuoksi sellaista, että on lapsellista nähdä se puhtaasti deskriptiivisenä projektina. Se on väistämättä myös poliittinen ja normatiivinen, eli ideologinen.
EveryWoman kirjoitti:Mutta siitä, kumpi ideologia toimii nykyisessä tilanteessa paremmin, ei silti sinun mukaasi tule keskustella?
Ei kun päinvastoin. Näistä ideologioista juuri tulisi keskustella eikä vain tyhjistä työn suosimisista tai globalisaation haasteisiin vastaamisista.
EveryWoman kirjoitti:Annan yhden esimerkin: sanoit esittäväsi Niinistöstä kielteisiä lausuntoja tuodaksesi keskusteluun tasa-arvoa, mutta jätit kokonaan huomioimatta että siinä missä Niinistön kannattajat olivat laajamittaisesti eritelleet myös Niinistöä puoltavia näkemyksiään (Halosta vastustavien lisäksi), sinä johdonmukaisesti kieltäydyit tekemästä samaa Halosen osalta. Ei tasa-arvoa ole se, että vain toisen kortit ovat pöydällä kaikkien arvioitavina - eihän?
No on se kyllä sinänsä tasa-arvoa, että jos lähtökohta on Saulin hurmoksellinen ylistys ja Tarjan ala-arvoinen pilkka, niin Saulin kritisointi lisää tasa-arvoisuutta. Puutteellista tämä on tietysti sikäli, että tasa-arvon nimissä tarvittaisiin tosiaan myös Tarjaa puolustavia puheenvuoroja. Niitä sopisi kuitenkin paremmin tuottamaan joku, jonka mielestä Tarja oli alunperinkin paras presidenttiehdokas. Minä taas olen ollut itse asiassa aika pettynyt hänen virkakauteensa, ja suosin häntä nyt oikeastaan vain siksi, että Tarjan äänestäminen on tässä tilanteessa paras tapa estää vielä huonomman valinta. Siksi tämä painotus jutuissani. Tässä tilanteessa ne ovat ne ratkaisevat pointit.
EveryWoman kirjoitti:"Epäilyttävään ideologiaan"? Kuulostaa erehdyttävästi siltä, että argumentointisi olisi kuin olisikin tunnepohjalla (mihin viittaisi myös tuo itsepintainen kieltäytymisesi sen erittelemisestä). Ja kun sanon tunnepohjalla, tarkoitan primitiivistä, reaktiivista kemiahässäkkää - en sitä kuuluisaa tunnetta, jota ihmisen kannattaa elämässään seurata.
urpiainen kirjoitti:Liberalismissa on se vika, että poliittisena liikkeenä se on kartesiolaisen metafysiikan poliittinen sovellus, ja siten ideologisilta perusteiltaan minusta kyseenalainen.
Tarkoitatko, että se korostaa älyä tunteen kustannuksella?
En tarkoita. Viittaan edelleen siihen eroon individualistisen ja kommunitaarisen yksilö- ja yhteiskuntateorian välillä. Individualismi on minun mielestäni se tunteenomainen kanta - kukapa ei haluaisi ajatella, että on pohjimmiltaan vapaa yksilö, jumalan pyhittämä sielu. Dogmaattisen marxismin kaatumisen jälkeen vasemmisto on joutunut ajattelemaan yksilö- ja yhteiskuntateoriansa perusteet uusiksi (siksi viittasin juuri Giddensin ja Bourdieun kontribuutioihin), kun taas oikeistolainen individualismi painaa yhä 1500-luvun modernismin (kartesiolaiselta) pohjalta.
EveryWoman kirjoitti:
Tietyt päämäärät siis oikeuttavat tuloerot hillityssä mittakaavassa. Niinistön yhteiskunta-ajattelu on mielestäni niin kapeasta ideologiasta ponnistavaa, että en täysin luottaisi hänen kykyynsä arvioida koska päämäärä pyhittää tämän keinon ja missä mittakaavassa.
mikä olisi sopiva katto tuloeroille?
On minusta naiivia ajatella, että tähän olisi olemassa jokin universaali vastaus. Ongelma on tapaus- ja tilannekohtainen. Päättäjät joutuvat kohtaamaan uniikkeja tilanteita. Siksi edustuksellisessa demokratiassa äänestetään sitä, jonka ideologisen ja aatteellisen pohjan luottaa johtavan järkevimpään näkökulmaan uniikkeihin tilanteisiin. Siksi on myös typerää keskustella vaalitenteissä yksittäistapauksista, kun pitäisi keskustella ohjaavasta ideologiasta.
So Easy kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Ei Sauli tai Tarja kumpikaan nojaa talouspoliittisissa mielipiteissään pohjimmiltaan johonkin talouden lainalaisuuksien syvälliseen tuntemiseen, vaan - kuten Sauli myönsi kotitaustastaan puhuessaan - tietynlaisen ideologian ja maailmankuvan syvään omaksumiseen. Tarjalla se on pohjoismainen sosiaalidemokratia, Saulilla kokoomuslainen markkinaliberalismi.
Toki sikäli näin, että ei näitä asioita voida todistaa. Mutta tämän pohjalta tunnut esittävän ikään kuin mikä tahansa uskomus olisi yhtä tukevalla pohjalla kuin jokin toinen uskomus, ja näinhän nyt ei tietenkään ole!
Moinen tunne on kyllä So Easyn oma kehitelmä, mitään tällaista en ole sanonut. Sen sijaan olen toistuvasti hokenut, että koska poliittiset näkemykset kumpuavat pohjaideologiasta, toimittajien olisi ollut suotavaa viedä keskustelu edes joskus noiden ideologioiden tasolle eikä hyväksyä niiden peittely, jota harrastettiin puolin ja toisin.
So Easy kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kolmas johtopäätös Punaisesta langasta on, että Sauli ei ole kovin syvällinen poliittinen teoreetikko.
En katsonut ohjelmaa, joten ottamatta itse asiaan kantaa on silti kysyttävä: mitä sitten?
So Easy lainaa kohdan, josta jatkoin suoraan samassa kappaleessa selittämään, miksi asiaa ei välttämättä tarvitse nähdä argumenttina Saulia vastaan. Mikäköhän näin ollen on tämän kysymyksen järki?
So Easy kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Minusta tämä ideologioiden peittely puolin ja toisin ("koko kansan presidentti" vs. "vastakkainasettelun loppu") on tämän vaalin suurin häpeätahra.
Ja jos toinen ehdokkaista, joka nimenomaan vaalisloganissaan on sanonut vastustavansa tällaisten osanäkemysten vastakkainasettelua ja kannattavansa työnväen edun katsomista kokonaisuuden kannalta, ei sitten tähän vastakkainasetteluun lähde (siis "tunnustamaan väriä") toimien juuri niin kuin vaalilupauksessaan on sanonut, niin sinusta se on jotenkin häpeällistä? Voi jumalauta.
Jumalautapa tosiaan. Hieno argumentti. Siis jos Tarja oikeasti kannattaisi kommunismia, kuten TonyJNE eri ketjuissa heittelee, mutta olisi vaalisloganikseen valinnut "Ajan vain kokonaisuuden kannalta hyviä asioita!", So Easy pitäisi lähtökohtaisesti naurettavina yrityksiä katsoa, ettei sittenkin "kokonaisuuden kannalta hyvä" määrittyisi yksipuolisesta ideologiasta käsin - ja ihailisi Tarjan kieltäytymistä keskustella kommunismista tai muista yksipuolisista ideologioista. Tällä logiikalla vaalitenttejä ei edes tarvittaisi, vaan voitaisiin valita presidentiksi suoraan se, joka älyää ottaa sloganikseen "Ajan parempia asioita kuin muut ehdokkaat - ja vielä tasapuolisemmin". Tässä vaihdossahan on toistuvasti todettu - ja So Easykin aina välillä tuntuu hyväksyvän asian - että on naiivia kuvitella, että tällaiset asiat eivät olisi (ainakin osin) ideologisia, joiden tasolla meillä on kamppailussa vastakkainasettelu, sanoo BOB Helsinki mitä sanoo.
Hebuli kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Toinen johtopäätös onkin sitten monimutkaisempi. Sauli uskoo vakaasti, että paras keino tavoitteensa saavuttamiseksi on pohjoismaisittain varsin räväkkä oikeistolainen talouspolitiikka. Suomalainen työ on saatava sellaiseksi, että ulkomaisia sijoittajia houkuttelee sijoittaa Suomeen.
Onko tuo lihavoitu osa olevinaan esimerkki "räväkästä oikeistolaisesta talouspolitiikasta"? Eiköhän tuo ole lähes kaikkien maailman teollisuusmaiden tavoite?.
Ei ole esimerkki; on sellainen tavoite. Kuten olen kyllästymiseen asti näissä ketjuissa jankannut, on toimittajille häpeä, että antavat Saulin toistella kerta toisensa jälkeen sellaisia latteuksia, jotka kaikki hyväksyvät, kun *tietysti* pitäisi keskustella siitä, miksi kannattaisimme *juuri Saulin uusliberaalia tapaa tukea työtä*?
Herra Manala kirjoitti:Tämä on kyllä kummallista teidän joidenkin keskustelijoiden suhteen, että joka kerta kun yritetään painokkaasti keskustella jostain asiasta, niin vastapuolena te alattekin puhua kolmannessa persoonassa, ja esittää puheenvuoronne jollekin kolmannelle osapuolelle, kenties jurylle?
Ihan kaikella ystävyydellä, voit toki osoittaa puheenvuorosi minulle, jos minun tekstiini haluat vastata, ja kirjoituksiani kommentoida.
No tässä ehkä heijastuu aika hyvin keskeisin ero siinä, miten erilailla lähestymme näitä keskusteluja. Minä en ole erityisen kiinnostunut kinaamaan Manalan kanssa, enkä kirjoita erityisesti Manalalle. Jos reagoinkin Manalan pointteihin, kirjoitan edelleen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita itse asiasta. En näe tällaista ajatustenvaihtoa kahdenvälisenä (tai edes useamman välisenä) kamppailuna, jossa haetaan voittajaa. Minulle kyseessä on avoin keskustelu, jossa haetaan eri näkökulmia monisyiseen asiaan, ei kilpailu voitosta. Vastaavasti en näe keskustelua mahdollisesti osallistumatta seuraavia kityläisiä juryna, joka äänestää voittajan. Jätetään ne wanna-be Alfa-urosten miehuuden mittailut Gattacan erotiikkaketjuihin ja snagarin takaisiin otsaanlyöntikilpailuihin.
Herra Manala kirjoitti:tällaisesta lausunnosta saa sellaisen kuvan, että hänelle on täysin merkityksetöntä, millaisella kurapaskan heittämisellä häntä tuetaan, kunhan vain tuetaan ylipäätänsä.
Kyllä pitäisin aika selvänä, että tällaisen kuvan saaminen kertoo enemmän kuvan saajasta kuin antajasta.
Herra Manala kirjoitti:Perustelethan sinä sentään omat näkemyksesi mm. kartesiolaisella metafysiikalla, joka minun näkemykseni mukaan edustaa lähinnä perustelemattoman jargonin taakse piiloutumista, kuin sitä todellista asian ja mielipiteensä perustelua.
Niin. Kuten olen koko ajan sanonut, olisi varmaan kaikille antoisampaa keskustella ehdokkaiden väitteistä ja heidän perusteluistaan, kuin urpiaisen kiistämättä eksentrisestä poliittisesta ajattelusta.
Herra Manala kirjoitti: Minun mielestäni sinulla itselläsi ei kyllä ollut juuri mitään linjausta, vaan tuputit edellisessä viestissäsi ehdokas Niinistön suuhun vastauksia eri asiayhteyksistä.
Ok, Ihan asiallinen pointti. Kuten viestissäni sanoin, pyrin listamaan vain, miltä ne keskustelut Tarjaa äänestävän korvaan kuulostivat. Kun toit, Manala (hei, 2. persoona!), keskusteluun tarkat lainaukset ja Niinistöläiset luennat niistä, minusta oli aika selvää, miksi ne haloslaisella kääntyvät minun listaamiini muotoihin ja niinistöläisellä niihin sinun muotoilemiisi. Jos asia ei sinulle ollutkaan näin selvä, voin tietty vääntää vielä rautalangasta haloslaisen luennan noista lainauksista (enkä siis ollenkaan väitä, että tämä luenta olisi objektiivinen totuus):
Herra Manala kirjoitti:
Siinä missä Tarja tunnusti väriä ja myöni symppaavansa työntekijäpuolen kantaa työmarkkinoilla, Sauli ei saanut vastausta suustaan. Kun asiaa selkeytettiin lisää ja pyydettiin sitten edes ottamaan kantaa kolmikannan rooliin suomalaisessa yhteiskunnassa, Tarja korosti kolmikannan tärkeyttä Saulin saadessa vihdoin sanottua, että aiemmin hän on ehkä suhtautunut varauksellisesti kolmikannan rooliin tietyissä yhteyksissä ja tällainen ajattelu tavallaan viehättää häntä edelleen.
Niinistöllä ei kyllä ollut mitään ongelmia vastata näihin kysymyksiin, toisin kuin väität, ja selkeyttää asiaa ihan suoraan. (...) Sauli sanoi oikeasti näin: "En minä ollenkaan salaa sitä, että olen vierastanut että esimerkiksi eduskunta luovuttaa valtaansa niinsanottuun kolmikantaan. Siis asioita jotka ovat selvästi eduskunnan ratkaistavia asioita, esimerkiksi valtion investointeja aletaankin siirtää kolmikantaan, jossa siis työmarkkinajärjestöt ovat paikalla. Minä olen joskus sitä vierastanut, ja vierastan kyllä edelleenkin jos siinä oikein pitkälle mennään."
(...) "Tottakai kolmikanta toimii työsuhdeasioissa, palkoissa ja niin edelleen. Olen ollut myöskin tässä suhteessa poikkeuksellisen johdonmukainen, enkä ole koskaan halunnut - ja nimenomaisesti olen myös lausunut sen että minä en halua - tulla heidän pöytäänsä, silloin aikoinaan esimerkiksi palkkakysymyksissä, koska ne eivät kuulu demokratian piiriin. Niitä ei ole säädetty eduskunnalle tai hallitukselle."
Edelleen, Tarjan äänestäjän kieltämättä puolueelliseen korvaan tämä kuulostaa edelleen siltä, että siinä missä Tarja antoi selvän vastauksen siihen, mitä häneltä voisi presidenttinä näissä asioissa odottaa (nykymenoon ei muutosta), Saulin mahdollisista toimista ei ole mitään selkoa. Tavalliseen tapaansa hän kosiskelee järjestelmän vastustajia antamalla ymmärtää, että hän on hyvin kriittinen tiettyjä puolia kohtaan, mutta rauhoittelee myös toista puolta. Jokaiselle jotakin, konkreettista viitettä siitä, miten Sauli asioita muuttaisi/jättäisi muuttamatta pyöreä nolla. Vielä selkeämmin tämä oikeita kelloja soittelevien avainsanojen tyhjä pudottelu tuli esiin Saulin energialausunnossa.
Herra Manala kirjoitti:
Pyydettäessä kommenttia siihen, että puolustusvoimain komentajan mukaan nykymuotoista armeijaa ei voida ylläpitää nykyisillä varoilla, Tarja sanoi aika rohkeasti olevansa taipuvainen pienentämään asevelvollisarmeijan kokoa (tällä ei varmasti saa ääniä suomalaisten enemmistöltä), kun taas Sauli pyöritteli asiaa tullen siihen johtopäätökseen, että *jos* nykymuotoista armeijaa halutaan ylläpitää tai *jos* varoja ei lisätä, joudutaan ehkä tekemään vaikeitakin valintoja. Vastauksessa lisäinformaatiota kysymykseen pyöreä nolla.
Saulin "pyörittely" taas oli minusta aika suoraan sanottu. Hänhän sanoi asiasta näin: "Tämä on itse asiassa jatkoa sille jota puolustusvoimien taholta on muutoinkin korostettu. Vaaditaanko tässä yhteydessä jotain lisäsäästöjä vielä on tietysti lisärasite siihen mistä olemme muutoinkin kuultu puhuttavan että uushankinnat ovat hyvin hyvin raskaita ja jopa tämänkin hetkisellä budjettitasolla mahdottomia. Totta kai ne kaikki sitten vaikuttavat siihen että jos pidämme kiinni siitä että meillä on itsenäinen uskottava puolustus niin se on sitten jostain muualta pois. Eli silloin joudutaan kasvattamaan puolustusmenoja aika lailla reilustikin." Informatiivinen vastaus
No, meillä on aika eri käsitys siitä, mikä on "suoraan sanomista" tai "informatiivista vastaamista" Minusta Saulin vastauksen kliimaksi, "jos pidämme kiinni siitä että meillä on itsenäinen uskottava puolustus niin se on sitten jostain muualta pois" vain toistaa toimittajan kysymyksen sisällön vastaamatta kysymyskeen "mitä tämän asian kanssa pitäisi tehdä?" lainkaan. Tai no, ehkä tuo "itsenäisen, uskottavan puolustuksen" lisääminen kertoo, että Sauli ottaisi mieluusti "jostain muualta pois". Muu pyörittely on sitten taas sitä asiasisällötöntä muka-asiantuntijamaista avainsanojen pudottelua.
Herra Manala kirjoitti:
Ydinvoimasta kysyttäessä Tarja vastasi (1) toivovansa nyky-ydinvoiman riittävän, mutta että presidenttinä hän (2) jättäisi asiasta päättämisen kokonaan eduskunnalle ja (3) osallistuisi energiadebattiin vain pitämällä esillä uusiutuvien (bio)energialähteiden asiaa. Sauli ei sanonut mitään siitä miten toimisi, vaan sanoi näkevänsä ydinvoiman siltana tulevaisuuteen.

Sillä, että Niinistö sanoi ydinvoiman olevan väliaikaisesti silta tulevaisuuteen, hän tarkoitti että siitä olemme energian tuotantomuotona pääosin riippuvaisia. Ymmärsit varmaan tämän itsekin? Sen lisäksi hän mainitsi mm. Aurinkoenergian, tuulivoiman, maalämmön ja bioenergian kokonaisenergiantuoton osatekijöinä, ja korosti osatekijöiden tärkeyttä.
No, suhtautuminen ydinvoimaan tulee olemaan yksi seuraavan vaalikauden isoja poliittisia kysymyksiä, ja äänestäjälle on keskeistä tietää, (1) mitä presidentti asiasta ajattelee ja miten hän osallistuisi (2)päätöksentekoon ja (3) keskusteluun. Näihin kaikkiin Tarja vastasi, Sauli ei yhteenkään. Sen sijaan hän tapansa mukaan, kuten Manala sanoo, "mainitsi" erilaisia asioita. Jotain ydinvoimamyönteiselle teollisuudelle: "silta tulevaisuuteen" ja avainsanoja muita juttuja kaipaaville. Jokaiselle jotakin, paitsi sellaiselle, joka haluaisi tietää, mitä Sauli tekisi itse asiassa. *Maininnan* kanssa on aika vaikea olla samaa tai eri mieltä. Mökin mummolle jää mieleen, että Saulipa tuntee monimutkaisen asian eri puolia hyvin, vaikka itse asiassa hän ei sanonut taaskaan mitään, vaan vain luetteli avainsanoja. Aika halpa strategia.
Herra Manala kirjoitti:
SAK:n ei-niin-tyylikkäästä kontribuutiosta debattiin Sauli väisti kokonaan SAK:n hyökkäyksen asiasisällön, eli että "vastakkainasettelun loppu" saattaisi merkitä lähinnä työnantajapuolen toiveiden joustoista jne. yksipuolista suosimista
Sauli on vastannut jo vaikka kuinka moneen kertaan joustopuheenvuoronsa sisällöstä
Niinpä. Tällaisen väistelyn kehitti aikanaan Väyrynen lähes taiteeksi. Ei keskustella asiasta, vaan juristeillaan jonkun yksittäisen lausunnon sananmuodoista ja mielellään vielä julistaudutaan mediapelin marttyyriksi. Tosin, kuten olen aiemmin monesti maininnut, osasyy tähän on SAK:lla ja muilla, jotka muotoilevat hyökkäyksensä niin typerästi. Ja suuri syy toimittajilla, jotka antavat Saulin luistella.
Herra Manala kirjoitti:
Tarjan kannattajien argumentit otettiin esiin poliittisena pelinä, kun taas Saulin kannattajien argumenteista keskusteltiin sisällöllisinä väitteinä.
Tyypillisinä esimerkkeinä olivat SAK-asian lisäksi vaikka se, miten Lipposen tuki Tarjan ulkopolitiikalle nähtiin oireena suomettumisesta. Aika alentuva ja väheksyvä luenta Suomen johtavan ulkopoliitikon kannaotosta sekä tietysti törkeää vihjailua siitä, että Tarjan politiikka olisi olemuksellisesti kritiikitöntä nöyristelyä (tämä oli tietysti erityisen huvittavaa siltä kannalta, että edellinen teema oli ollut Tarjan ulkopolitiikan väitetty ylikriittisyys). Jäätteenmäen ja muiden Saulin tukijoiden jutut taas otettiin keskusteluun aivan eri tasolla.
Siis sinä väität tosissasi, että SAK:n panostus flaijereineen ei ole poliittista valtapeliä? Sinä todella väität, että demari-Lipposen ontuvat ja pohjattomat NATO-mörköpuheet eivät ole poliittista valtapeliä tukeakseen demari-Halosta?
Näin en toki ole missään väittänyt, ja tuskin, Manala, sinäkään olet oikeasti ihan niin lukutaidoton kuin tässä annat ymmärtää. Totta kai kummankin ehdokkaan tukijoiden lausuntojen tarkoituksena on tukea omaa ehdokasta. Tästä seuraa se, että toimittajien on päätettävä, keskittyvätkö he tukipuheiden (i) tosiasialliseen sisältöön vai (ii) rooliin tarkoitushakuisena poliittisena puheaktina. Kumpikin on kiinnostava asia. Puolueellista on kuitenkin, että Tarjan tukijoiden puheissa analysoidaan pääasiassa niiden roolia poliittisena puheaktina, kun taas Saulin tukijoiden puheista analysoidaan pääasiassa sisältöä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
So Easy

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja So Easy »

urpiainen kirjoitti:...
Et sitten vastannut avainkysymyksiini. Fakta on, että toistaiseksi yksikään vasemmistolainen ei ole vastannut. Miksi en ole yllättynyt?
urpiainen kirjoitti:No, sluibailen ja väistelen alla vastaten vain pointteihin, jotka liikkuvat minusta edes jotenkin kiinnostavalla tasolla tai aiheissa. Tämä tietysti romahduttaa arvostuspisteeni ja on älyllisesti epärehellistä, mutta elämä on.
Näin meillä vasemmistossa. Täysin yhdenpitävä linja Tarjan kampanjan kanssa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Ei ole esimerkki; on sellainen tavoite. Kuten olen kyllästymiseen asti näissä ketjuissa jankannut, on toimittajille häpeä, että antavat Saulin toistella kerta toisensa jälkeen sellaisia latteuksia, jotka kaikki hyväksyvät, kun *tietysti* pitäisi keskustella siitä, miksi kannattaisimme *juuri Saulin uusliberaalia tapaa tukea työtä*
Tuotat paljon nättiä tekstiä täynnä kivoja termejä. Kotitehtävä:

1. Määrittele uusliberalismi
2. Anna jokin ei-uusliberaali esimerkki tavasta tukea työtä. Siis tavasta, joka toimii.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:No ei kun mitä yritin koko ajan sanoa on vain, että on erinomaisen naiivia kuvitella, että jomman kumman talouspoliittinen ajattelu olisi jotenkin vapaata ideologisista sitoumuksista. Mitä taas yritin sanoa selittämällä lyhyesti taloustieteen monimutkaista takaisinkytkentää teoretisoinnin ja sen kohteen välillä oli, että "syy-seuraussuhteiden" objektiivinen arviointi on taloustieteessä jo ihan taloustieteen perusluonteen vuoksi sellaista, että on lapsellista nähdä se puhtaasti deskriptiivisenä projektina. Se on väistämättä myös poliittinen ja normatiivinen, eli ideologinen.
Tässä kohtaa olisi ehkä hyvä kuulla, mitkä osat vaikkapa tässä uusliberalismiksi nimeämässäsi ajattelussa ovat pelkästään ideologisia. Eivätkö esimerkiksi nämä moneen kertaan esitetyt ajatukset ole mielestäsi faktoja, ja jos eivät, niin millä perusteella:

1. tuloerojen rajoittaminen siten, että Suomi maksaa kansainvälisessä kilpailussa häviäviä palkkoita, johtaa huippuosaajien menettämiseen ja siihen että veropottimme on pienempi kuin se voisi olla,
2. huippuosaajien menettäminen johtaa kansainvälisessä innovaatiokilpailussa häviämiseen, joka johtaa suhteelliseen taantumukseen eli ulkomailta tulevien rahamäärien vähenemiseen (ja ulkomaille virtaavien rahamäärien kasvuun),
3. yritystoiminnan helpottaminen johtaisi uusien yrityksien syntymiseen ja olemassaolevien parempaan menestymiseen, mikä tuottaisi lisää työpaikkoja,
4. mitään ylläolevista syy-seuraussuhteista ei voi poliittisilla keinoilla kumota.

Jos nuo ovat faktoja sinunkin mielestäsi, olisi mukava kuulla esimerkkejä sellaisista uusliberalistisista ajatuksista, jotka eivät ole faktoja.
EveryWoman kirjoitti:Ei tasa-arvoa ole se, että vain toisen kortit ovat pöydällä kaikkien arvioitavina - eihän?
No on se kyllä sinänsä tasa-arvoa, että jos lähtökohta on Saulin hurmoksellinen ylistys ja Tarjan ala-arvoinen pilkka, niin Saulin kritisointi lisää tasa-arvoisuutta. Puutteellista tämä on tietysti sikäli, että tasa-arvon nimissä tarvittaisiin tosiaan myös Tarjaa puolustavia puheenvuoroja. Niitä sopisi kuitenkin paremmin tuottamaan joku, jonka mielestä Tarja oli alunperinkin paras presidenttiehdokas. Minä taas olen ollut itse asiassa aika pettynyt hänen virkakauteensa, ja suosin häntä nyt oikeastaan vain siksi, että Tarjan äänestäminen on tässä tilanteessa paras tapa estää vielä huonomman valinta. Siksi tämä painotus jutuissani. Tässä tilanteessa ne ovat ne ratkaisevat pointit.
Jos sinun mielestäsi Tarja on kuitenkin parempi kuin Sauli, sinulla olisi oltava Tarjaa puoltaviakin kantoja esitettävänä. Jos taas pidät Saulia niin pahana, että kuka tahansa muu on häntä parempi ilman perustelujakin, kyse ei ole rehellisestä eikä älyllisestä ajattelusta.
EveryWoman kirjoitti:mikä olisi sopiva katto tuloeroille?
On minusta naiivia ajatella, että tähän olisi olemassa jokin universaali vastaus.
Siksi pyysinkin jotakin esimerkinomaista hahmotelmaa, ellet halua lyödä selviä lukuja pöytään. Jos olet oikeasti sitä mieltä, että tuloeroja tulee Suomessa rajoittaa, niin pitäähän sinulla jokin käsitys olla siitäkin, minkä verran ja miksi niitä pitää rajoittaa. Vertaa käsitystäsi minun luonnehdintaani:

Tuloeroille ei pitäisi olla mitään kattoa niin kauan kuin pienimmilläkin tuloilla on mahdollista mm. hankkia koulutus, käyttää terveys-, kirjasto- ym. palveluja, pitää puhelinta, osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan, perustaa yritys, asua itsenäisesti, matkustaa julkisilla, hankkia lapsia ja muilla tavoin elää ihmisarvoista elämää. Ihmisarvoiseen elämään en itse laske esimerkiksi ulkomaanmatkoja, kuntosalikorttia, auton omistamista jos asuu kaupungissa, perseiden vetämistä joka viikonloppu, ravintoloissa syömistä, veneen tai kesäasunnon omistamista jne. (itselläni esimerkiksi ei ole mihinkään noista varaa). Jos käy niin, että ihmisarvoinen elämä (varmasti siihen kuuluu jotakin sellaistakin, jota en tässä huomannut luetella), ei ole mahdollista pienimmillä tuloilla, näitä pienimpiä tuloja tulee pyrkiä kasvattamaan sen sijaan että yläpäästä pudotettaisiin. Vasta sitten, kun tuloerot ovat niin suuret, että pienituloiset joutuvat merkittävästi tinkimään terveydestään ja muista perusasioista kun verrataan vaikkapa kansan varakkampaan puolikkaaseen (eikä varakkaimpaan promilleen kuten joskus näkee tehtävän), tuloeroista on tullut ongelma.

Kommentoi vaikka tätä, jos et muuten kykene ilmaisemaan kantaasi. Mistä kohdista olet eri mieltä?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:(...)
Nyt minusta tuntuu, että tämä keskustelu on saavuttanut sen pisteen, missä minkäälaista edistystä ei tapahdu enää kenenkään näkökulmasta katsottuna. Edes omien ajatusten itselleen selkeyttäminen kirjoittamalla ei enää toimi, kun vain kaivaudutaan syvemmälle poteroihin.

Oikeastaan viimeaikojen keskeisimmät kontribuutiot tähän jankkaukseen tulivat NomenNesciolta ja Nokkaeläimeltä toisessa ketjussa. Kyseessä on viimekädessä se, mitä pitää oikeudenmukaisena. Jos ei ymmärrä, miltä pohjalta oikeistolainen uusliberalismi koetaan epäoikeudenmukaiseksi, asiaa ei kerta kaikkiaan auta se, että takerrutaan ihmeellisesti rajattuihin ja hahmoteltuihin yksittäistapauksiin ja kuvitteellisiin esimerkkeihin, joita täällä on harrastettu. Uusliberaalien mielestä niihin vastaamattajättäminen osoittaa, että sosiaalisemmin ajattelevat ovat epärealistisia utopisteja, joilla ei ole tarjota mitään epämääräistä haihattelua parempaa. Sosiaalisen leirin mielestä taas kysymysten muotoilu ja korostus osoittaa, että kysyjät eivät ole tajunneet mitään siitä, mitä Nokkaeläin kutsuu yhteiskunnan ja oikeudenmukaisuuden monimuotoisuuden redusoimiseksi simppeliin matemaattiseen ongelmaan. Sosiaalisen leirin mukaan koko ongelman ydin on nimenoman siinä, että EWnkin harrastamat muka-eksaktit yksinkertaistukset auttavat kyllä näkemään simppelin ratkaisun - mutta ratkaisu on ratkaisu vain yksinkertaistetussa mallissa, ei todellisessa maailmassa. Kuten Nokkaeläin sanoo, matemaattinen optimointi on oikeasti aika vaikeata, eikä vapaiden markkinoiden hyväntahtoisesta näkymättömästä kädestä ole paljon näyttöä empiirisesti eikä teoreettisesti.

Jäljelle jää vain kaksi vastakkaista vakaumusta siitä, millainen on oikeudenmukainen yhteiskunta ja miten siihen päästään. Kuten olen koettanut lukuisissa viesteissä sanoa - ja kuten Nokkaeläin vahvisti - markkinaliberalistien ohjelma on vähintään yhtä ideologista kuin vastapuolenkin, vaikka se kovasti esitetäänkin muka realistisena ja tieteellisenä. On lapsellista väheksyä NomenNescion pointtia oikeudenmukaisuudesta epämääräisenä haihatteluna, koska juuri sillä tasolla keskustelun täytyisi edetä, ei EW:n ja erityisesti So Easyn harrastamien absurdien kysymysten tasolla.

No, ehkä tilanne ei ole aivan näin paha. On täällä ollut ihan hyödyllisiäkin puheenvuoroja. Pidin siitä, että So Easy jossain ketjussa suoraselkäisesti puolusti Niinistön sosiaali- ja koulutusohjelman periaatteita viemättä keskustelua johonkin lapselliseen esimerkkiin. Siinä kulminoitui yksi keskeisimmistä erimielisyyksistä. So Easy ei nähnyt mitään pahaa siinä, että koulutukselta poistetaan sosiaalinen funktio ja alistetaan se vain elinkeinoelämän tarpeiden täyttäjäksi. Edelleen, hänen mukaansa tuloeroja voidaan kasvattaa niin pitkälle - täysin EW:n ylläolevan ohjelman hengessä - että luodaan uusi palkkatuloköyhälistö. Hänen mukaansa tämä ei ole epäoikeudenmukaista, jos koulutusjärjestelmä kuitenkin poimii kyvykkäimmät ja ahkerimmat menestysputkeen. Tässä on uusliberalismia vierastavien mielestä ainakin kaksi vakavaa ongelmaa. Ensinnäkin (ja tämä on minusta se keskeinen kysymys), kuten Edith jossain viestissä kysyi, miksi yhteiskunnan pitää palkita vain tietynlaista kyvykkyyttä? Tämä on tärkeä kysymys, mutta en usko sen käsittelyn olevan täällä hedelmällistä, ja menen siksi suoraan toiseen, vähemmän periaatteelliseen pointtiin: So Easyn malli voi vielä olla jossain mielessä oikeudenmukainen, jos kaikki astuisivat yhteiskunnan kilpakentälle tasavertaisista lähtökohdista. Mutta So Easyn niinistöläinen malli johtaa - määritelmän mukaan - kansan polarisoitumiseen, josta seuraa suoraan, että toinen sukupolvi ei enää kohtaa kilpakenttää samoista lähtökohdista. Joku syntyy menestyvien luokkaan, iso osa uuteen, kouluttamattomaan köyhälistöön.

No, joku jo esitti tämänsuuntaisen kritiikin, ja T3000 vastasi siihen, että hänkin on omalla työllään noussut heikoista oloista menestyjiin. Hän kuitenkin nousi pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, joka on maailmanhistorian toimivin esimerkki luokkakierron helpottamisesta. Varmasti moni kuitenkin nousisi erityisominaisuuksillaan uusliberaalissakin mallissa pois alaluokasta, mutta suurin osa ei. On aika hyvin todennettu empiirinen fakta, että So Easy-EW-malli johtaisi entistä periytyvämpään luokkastatukseen.

No, vaikka luokkayhteiskunnan luomista ei pitäisikään pahana asiana - EW ja So Easy eivät tosiaan tunnu olevan huolissaan tästä - luo tämä kuitenkin uuden perspektiivin EW:n suosimiin menestysväitteisiin. Ei ole mitenkään selvää, että ns. huippuosaajat liikkuvat aina korkeimman palkan perässä. Kun ihmisiltä kysytään, mitä asioita he arvostavat valitessaan asuinpaikkaansa, kärjessä on aina toimiva infrastruktuuri, turvallisuus lapsille, rikollisuuden vähäisyys ja yleinen rauhallisuus, kouluts- ja terveydenhuoltopalvelujen saatavuus ja laatu, ympäristön puhtaus jne. On kai aika selvää, että näillä kriteereillä perinteinen hyvinvointivaltio ei pärjää kovin huonosti. Uusliberaalimman linjan ottaneissa maissa eliitti todella tarvitsee huikeita tulojaan, koska joutuu yhä enemmän linnoittautumaan suojatuille asuinalueille turvaan epätoivoisten köyhien hyökkäilyiltä. Pohjoismaisissa suurkaupungeissa ei ole alueita, jonne valkoinen keskiluokka ei voisi mennä.

Halosen ja Niinistön yhteinen päähuoli oli, että Suomi ei tulevaisuudessa pärjäisi kilpailussa osaajista ja työntekijöistä. Niinistön vastaus oli yhteiskunnan uusliberalisointi ja hyvinvointivaltion purku, Halosen taas, päinvastoin, hyvinvointivaltion rakenteiden näkeminen pohjoismaisena kilpailuvalttina. On typerää väittää, että toinen on realismia ja toinen haihattelua. Molemmat ovat johdonmukaisia tapoja vastata globalisaation haasteisiin, vaikka edustavatkin lähes päinvastaisia yhteiskuntaideologioita (tämän vuoksi Homie on minusta väärässä vähätellessään pressanvaalin ideologisia jännitteitä - niissä oli sama jännite, jonka uskon nousevan eduskuntavaalien keskeisimmäksi kysmykseksi: kummalla linjalla lähdemme vastaamaan globalisaation haasteisiin?). No, ehkä EW on oikeassa, että sosiaalinen linja voisi johtaa siihen, että tietty liikemaailman palkkaeliitti suuntautuisi pois Suomesta. He ovat kuitenkin täysin korvattavia. Mikä ei ole korvattavaa on akateeminen tutkijaeliitti, jonka varassa tietotaito ja innovatiivisuus lepää. Mutta tämä porukka ei mene huippuliksojen perässä samalla tavalla, vaan he hakevat siedettäviä elin- ja työskentelymahdollisuuksia. Kun akateemista aivovuotoa on tutkittu, eniten väkeä ajaa maasta pois suomalaisen tutkimusmaailman jo toteutettu uusliberalisointi: jatkuva kilpailu rahoituksesta, projektien jatkoista jne., niin että koko ajan vain täytetään hakemuksia ja raportteja, eikä aikaa jää varsinaiseen työhön. Väki siirtyy sinne, missä saa rauhassa tehdä tutkimusta. Maassa taas pitää akateemista väkeä - ja saa tulemaan takaisin perheen perustamisen myötä - hyvnvointivaltion rakenteet. Ja koko työväestöä koskevissa tutkimuksissa on todettu, että ihmisten työntekoa ei motivoi niinkään voiton maksimointi, kuin toivo päästä pois jatkuvan kilpailun oravanpyörästä vakaan aseman kautta. Tämä ehdottaisi, että Haloslainen tapa vastata globaaliin kilpailuun oi olla aika menestyksekäs.

Oikeastaan koko jankkauksen keskeinen kysymys (siis presidentinvaalin esiinnostaman politiikkakeskustelun, ja John Rawlsin Oikeudenmukaisuusteoria-klassikon mukaan koko yhteiskuntakeskustelun) on tämä: Minkä yhteiskuntamallin valitsisit, jos joutuisit valitsemaan mallin "tietämättömyyden verhon" takaa? Tietäättömyyden verholla tarkoitetaan tilannetta, jossa valitset yhteiskunnan, jonka jäseneksi tulet, tietämättä minkälaiset henkilökohtaiset ominaisuudet sinulla olisi (olisitko lahjakas/lahjaton, terve/sairas jne.) tai mihin asemaan syntyisit (köyhälistöön/eliittiin). Otetaan vaikka kaksi modernia valtiota, jotka ovat varakkaita, mutta edustavat aika lailla toinen uusliberaalia ja toinen sosiaalista mallia. Valitsisitko tietämättömyyden verhon takaa syntyväsi Englantiin vai Ruotsiin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

urpiainen kirjoitti:[No, joku jo esitti tämänsuuntaisen kritiikin, ja T3000 vastasi siihen, että hänkin on omalla työllään noussut heikoista oloista menestyjiin. Hän kuitenkin nousi pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, joka on maailmanhistorian toimivin esimerkki luokkakierron helpottamisesta.
Tuohon lisään sen, että vaikka kuinka joku omilla lahjoillaan tai koulutuksella VOI NOUSTA, se ei poista sitä, että sinne HUIPULLE ei MAHDU kuin se huippuprosentti. Minä itsehän olen vitun fiksu, mutta se, että minulla olisi ollut MAHDOLLISUUS systeemin persettä pussaamalla ja siis henkisesti itseni tappamalla nousta siihen huippuprosenttiin, ei poista sitä, että sinne eivät kaikki MAHDU.

Ja kansallisen politiikan ilman mitään ihme kommunismiakin tarkoitus on Suomessa ollut, että nekin jotka eivät sinne mahdu, saavat elää. Ilman orjaksi alistumista, ja orjuus on nyt Suomessa laillistettu, mistä taidan tehdä ketjun.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:...
Viimein sinulta tuli sellaista keskustelua, jota olen pitkään odottanut. Tekstissäsi on myös virheitä, kuten se että väität minun kannattavan asioita, joita en kannata (ainakin "luokkayhteiskunta" - tai määrittelisitkö ainakin mitä tarkoitat sillä - ja koulutuksen nykyistä suurempi eriyttäminen kykyjen mukaan). Nyt tarjoat kuitenkin sentään jotain pureskeltavaakin, joten vastaan heti kun tekemiseltäni ehdin.

Mahtavaa!! :cheer:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Gattaca kirjoitti:vaikka kuinka joku omilla lahjoillaan tai koulutuksella VOI NOUSTA, se ei poista sitä, että sinne HUIPULLE ei MAHDU kuin se huippuprosentti
Viimeksi sanoit, että sinua ei häiritse se, että joku on aina enemmän huipulla kuin toinen (ja että et halua tasapäistää), nyt jankutat taas tätä samaa. Yritä päättää.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Gattaca kirjoitti:Tuohon lisään sen, että vaikka kuinka joku omilla lahjoillaan tai koulutuksella VOI NOUSTA, se ei poista sitä, että sinne HUIPULLE ei MAHDU kuin se huippuprosentti. Minä itsehän olen vitun fiksu, mutta se, että minulla olisi ollut MAHDOLLISUUS systeemin persettä pussaamalla ja siis henkisesti itseni tappamalla nousta siihen huippuprosenttiin, ei poista sitä, että sinne eivät kaikki MAHDU.
Ihan hyvä lisäys. Tuloeroideologiaan kuuluu keskeisesti luokkapolarisaation syntyminen riippumatta siitä, onko osa kansasta lahjattomampaa ja laiskempaa kuin toiset.
Gattaca kirjoitti:orjuus on nyt Suomessa laillistettu, mistä taidan tehdä ketjun.
Teit jo.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja Vadim »

urpiainen kirjoitti:...oikeistolainen uusliberalismi... ...Uusliberaalien mielestä... ...markkinaliberalistien ohjelma... ...uusliberalismia vierastavien...
...uusliberaalissakin mallissa... ...Uusliberaalimman linjan... ...yhteiskunnan uusliberalisointi ja hyvinvointivaltion purku... ...uusliberalisointi: jatkuva kilpailu... ...uusliberaalia...
Kiitos, urpiainen, tästä ansiokkaasta analyysistä, jonka keskeisin puute on minusta se, että sillä vältetään keskustelu tyystin. Tässä mielessä sitä voi pitää niin sanottuna "arvokeskusteluna".
Vastaa Viestiin