PMS eli premenstruaalisyndrooma

Yleinen lätinä jä kitinä
Faghag

PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Faghag »

PMS on naisille (ja useimmille miehillekkin) tuttu ilmiö. Tarkemmin määriteltynä PMS on kuukautisia edeltävä oireyhtymä, premenstruaalisyndrooma, jota ilmenee ennen kuukautisvuotoa ja sisältää toistuvia oireita, kuten hermostuneisuutta, masennusta, nesteen kerääntymistä kehoon sekä painon nousua.

Premenstruaalisyndromaan saattaa kuulua myös masennusta:

http://www.tohtori.fi/?page=5590070&id=9759387

Minulla alkoivat kuukautiset melko myöhään, 14-vuotiaana. Kuukautiseni olivat epäsäännölliset 34-vuotiaaksi asti, jolloin söin ensimmäisen kerran elämässäni ehkäisypillereitä PMS:n henkisten oireiden hoitamiseksi.

Koska kuukautiseni olivat pitkään epäsäännölliset, ainoat oireet olivat rintojen arkuus muutama päivä ennen kuukautisvuotoa ja ensimmäisen vuotopäivän lievä masun kipristely. Alle 20-vuotiaana minulla saattoi olla parin kuukauden välikin vuodossa ja yleensä se sattui kevääällä, maalis-huhtikuun aikaan. Lieneekö valolla ollut osuutta asiaan.

Kun täytin 30, henkiset PMS-oireet pahenivat. Minusta tuli kiukkuinen, ailahteleva, masentunut, itkeskelevä jopa pari viikkoa ennen kuukautisia. Ympäristöni sai kärsiä kiukunpuuskistani, jopa työpaikalla olin äreä ja tiuskiva. Saatoin lopettaa monet orastavat suhteet miehiin tuona aikana saatuani jonkun käsittämättömän raivonpuuskan, jonka vallassa toivotin herrat hevon kuuseen vähemmän mairittelevimmilla sanoilla.

Tunsin itseni lähinnä mielipuoleksi ja se sai minut hakeutumaan lääkärille tutkimuksiin, jonka johdosta PMS-oireitani hoidettiin e-pillereillä. Söin niitä n. 9 kk ja kyllähän ne helpottivat oireita säännönmukaistamalla kuukautiskiertoni 28 vuorokauteen entisten 32-40 vuorokauden kierron sijaan. Tosin epämiellyttäviä sivuoireita esiintyi, mm. kroonista rintojen arkuutta, nesteen kertymistä kehoon ja selluliitin muodostumista.

Päätin luopua pillereistä ja etsin vaihtoehtoisia tapoja tasapainottaakseni hormoonitoimintaani. Luin ravinnon ja liikunnan vaikutuksesta, jonka seurauksena lisäsin ruokavaliooni enemmän maitoproteiineja, lihaa ja kalaa. Lisäksi rupesin syömään kalanmaksaöljykapseleita, joiden sisältämät rasvahapot vaikuttavat mielialaan sitä kohottavasti. Lisäksi PMS-oireisiin suositeltiin rankkaa liikuntaa esim. lenkkeilyä ja punttisalia.

Näillä keinoilla olen saanut PMS-oireeni vähemmän haitalliselle tasolle eli siihen normaalin lievään kireyteen n. 5 pvää ennen kuukautisvuotoa.

Nyt kyselen, millaisia premenstruaalioireita muilla Kityn naisilla (miksei Kityn miehilläkin epäsuorasti) on ja miten he ovat niitä hoitaneet tai saaneet kuriin.
T3000

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Kaikkein huvittavin pms-oire so far on ollut, kun eräs ex joka inhoaa luumuhilloa söi kokonaisen purkillisen luumuhilloa lusikalla suoraan purkista lauleskellen samalla "lalllallalaa, X luumua rakastaa.."

Seuraavana päivänä hän ei voinut ymmärtää tapahtunutta lainkaan. Tosielämä on jokus tarua kummempaa :shock:
Faghag

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Faghag »

T3000 kirjoitti:Kaikkein huvittavin pms-oire so far on ollut, kun eräs ex joka inhoaa luumuhilloa söi kokonaisen purkillisen luumuhilloa lusikalla suoraan purkista lauleskellen samalla "lalllallalaa, X luumua rakastaa.."

Seuraavana päivänä hän ei voinut ymmärtää tapahtunutta lainkaan. Tosielämä on jokus tarua kummempaa :shock:
NiinPä! Ei ole oikeasti hauskaa huomata oman sisäisen Lizzie Bordeninsa heräävän kerran kuussa. Onpahan tuota premenstruaalisyndroomaa jopa käytetty lieventävänä asianhaarana oikeudessa, kun kuukautiskierron hormoonihirviö-vaiheessa syytettynä ollut nainen on päästetellyt omaisia tai sivullisia pois päiviltä :shock:
T3000

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Faghag kirjoitti:NiinPä! Ei ole oikeasti hauskaa huomata oman sisäisen Lizzie Bordeninsa heräävän kerran kuussa. Onpahan tuota premenstruaalisyndroomaa jopa käytetty lieventävänä asianhaarana oikeudessa, kun kuukautiskierron hormoonihirviö-vaiheessa syytettynä ollut nainen on päästetellyt omaisia tai sivullisia pois päiviltä :shock:
Niinno, tietysti aggressiiviset miehet voisi samalla perustella käytöstään korkeilla testopitoisuuksilla. On ne håråmonit vaan kummia. Toivottavasti ne koko vuoden syötävät pilsut yleistyy, parempi kerran vuodessa yksi iso pms kuin jokakuukatinen emotionaalinen yllätysohjelma :D
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mun PMS helpottaa. En tiedä, johtuuko siitä, että nukuin lyhyet yöunet, jotka kohottavat mielialaa vai siitä, että menkat alkavat. Miehetkin rupeavat taas näyttämään kauniilta.

Tunnen kiertoni tosin hyvin ja tiedän, mitä mielialalleni tapahtuu kussakin vaiheessa. Kuukautisten aikana olen usein iloinen, rentoutunut ja joskus jopa euforisen onnellinen, mutta voin olla myös tunteellinen, ailahteleva ja itkuinen. (Ai saakeli, nyt muistinkin sen kerran, kun oli jotkut pahat menkat kesämökillä ja uhkasin hukuttautua järveen, jos isäpuoleni ei vie yhtä vanhoja kirjoja sisältävää jätesäkkiä mukanaan kaupunkiin. Säkki lähti aika liukkaasti, heh. Mua näet ahdistaa muutenkin se, että mun vanhemmat eivät voi heittää mitään pois ja raahaavat kaiken kesämökille, joten menkkojen aikaan se sattui ahdistamaan vielä enemmän.. Samojen kuukautisten aikaan puhuin kaverilleni puhelimessa, mutta jouduin lopettamaan kesken puhelun, kun yhtäkkiä veriklönttejä alkoi tippuilla lattialle. Olin kai ollut vaihtamassa sidettä, kun kaverini soitti tai jotain sellaista. Kaveria naurattaa vieläkin, koska tilanne vaikutti jotenkin kaoottiselta. )

Kuukautisten jälkeen olen iloinen, kaunis, pirteä, hymyilevä. Nämä ovat merkkejä miehille, että kannattaisi yrittää saada siementä vakoon. Välillä olen myös vähän levoton, ilmeisesti siksi, etten ole saanut siementä vakoon, heh.

Ovulaation jälkeen mieliala tippuu ja saatan olla väsynyt ja vetämätön. Sitten se rupeaa taas kohoamaan ja olen aika rauhallinen. Pystyn keskittymään hyvin töihin, kun miesasiat eivät kiinnosta.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

T3000 kirjoitti:[

Niinno, tietysti aggressiiviset miehet voisi samalla perustella käytöstään korkeilla testopitoisuuksilla. On ne håråmonit vaan kummia. Toivottavasti ne koko vuoden syötävät pilsut yleistyy, parempi kerran vuodessa yksi iso pms kuin jokakuukatinen emotionaalinen yllätysohjelma :D
Kun söin pillereitä, tulin aivan hulluksi sen viikon aikana, kun pillereitä ei otettu. Kehitin sen aikana jonkun kuvitteellisen ongelman, jota ratkoin seuraavat kolme viikkoa. Muuten pillerit latistivat tunne-elämääni ja seksihalujani. Ei enää ikinä pillereitä, paitsi pakon edessä.

PMS:ää ei pidä pelätä, se on vain merkki miehille, että nyt ei kannata tuhlata siemeniä.
Kikkelis kokkelis.
Leilah

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Leilah »

En ole ikinä kärsinyt vaikeista PMS-oireista. Korkeintaan pientä ärtyisyyttä on voinut olla ja nestettä kertyä kehoon. Mieheni mielestä olen tasaisesti ailahtelevainen kuukauden ympäri. Söin monta vuotta pillereitä, ja ne lopetettuani ikään kuin heräsin eloon. Aloin esim. tunnistaa ovulaatiot (panetus, limoittelu). Juuri ovulaation aikaan tunnen olevani kuin luolanainen, hajuaisti herkistyy, olen villi, halukas, energinen, nälkäinen jne. Kuukautiskierrolla ei ole ollut merkitystä opiskelu- tai työtehooni.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Eikö teillä, joilla on epäsäännöllinen kuukautiskierto, ole ikinä pelkoa siitä että kuukautisia ei olisi ehkä tulossakaan? Onhan se kaikkien tiedossa että kumit ja pillerit eivät ole 100% varmoja. Puhun nyt vaan omasta kokemuksesta, kuinka hermoja raastavaa kuukautisten odottelu joskus voi olla. Epävarmuus on ikävä asia.
Patz

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Patz »

Lopetin reilu kk sitten ylimääräisten hormoonien tunkemisen kroppaani, eikä ainakaan vielä ole ilmennyt minkäänlaisia PMS-oireita. Enkä muista sellasia koskaan olleenkaan. Kyllä tämä ailahtelu ja räjähtely kuuluu ihan perusluonteeseen, en tarvitse mitään hormonaalista tekosyytä.
Asian vierestä: pillerit lopetettuani panetti kuukauden putkeen. Lieneekö pillerit olleet syynä tähän yli 10 vuotta kestäneeseen frigidiyteeni?
Geetzu

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Patz kirjoitti:Asian vierestä: pillerit lopetettuani panetti kuukauden putkeen. Lieneekö pillerit olleet syynä tähän yli 10 vuotta kestäneeseen frigidiyteeni?
Kyllähän nuo joillain vähentävät haluja helvetisti. Sun frigiydestä en kyllä sano mitään... ;)

Oon ite syöny pillereitä koko nuoruuden, ne eivät kyllä ole muuttaneet kiertoa miksikään, se oli prikulleen tasainen alusta asti, ovulointi on ollut päälle 18-vuotiaana hyvin selvää. Aiemmin sitä tuskin osasin pohdiskellakaan. Ja panetukseen ei ole kyllä mulla vaikuttanut niin mitenkään. PMS on oikeestaan aika vieras käsite. Turvotuksen ja vittuuntuneisuuden tunnistan, mutta ikinä en ole niin hurjista tuntemuksista kärsinyt, että olisin kaivannut jotain apua. Hmmh, no lähipiiri on joskus saattanut olla eri mieltä. Tietty ajanjakso elämästä kului tasaiseen pieneen vitutukseen ja ehkä masennukseenkin, silloinkaan en muista mitään selkeitä PMS-piikkejä huomanneeni. Olen ollut ilman pillereitä oikeastaan ainoastaan nämä raskausajat (plusmiinus pari kuukautta) ja hyvin vaikea sanoa onko tämä tasaisen lämmin, rauhallinen tunne nyt mitä ja tulenko tulevaisuudessa kärsimään Fagin kuvailemista tappotuntemuksista...

edit: Tuli mieleen vielä, että yleensä viikkoa ennen menkkoja kropalla on kova tarve liikkua. Tavallaan on energisen rauhaton olo, jota pyrkii sitten väsyttämään pois rankalla hikoilulla. Ja tuota edeltävät parikin viikkoa on saattanut olla päällä kova panetus, juuri se sellainen "kyrpää mahdollisimman syvälle ja ei kiitos koskettelua" -vaihe, josta selkeä piikki on toistaiseksi ollutkin se hedelmöittymispäivä...
Viimeksi muokannut Geetzu, 20.01.2006 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ElanorRaven

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Mulla ei ole ikinä ollut minkäänlaisia PMS-oireita. Ei ennen pillereitä, eikä nyt varsinkaan. Eikä minkäännäköisiä kuukautiskipuja. Pillerit helpotti elämää vielä entisestään. Toisin sanoen olen aina yhtä kiukkuinen/leppoisa, miten sen nyt ottaa :P
ElanorRaven

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Geetzu kirjoitti:Kyllähän nuo joillain vähentävät haluja helvetisti.
Musta tuntuu, että mulla meni ihan toisin päin. Huolestutti ennen pillereitä, että jos munsta tulee kauhea jääkaappi joka lihoo ja paisuu. Laihduin sitten pillerit aloitettuani pikkuhiljaa kymmenisen kiloa :D
Geetzu

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ElanorRaven kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Kyllähän nuo joillain vähentävät haluja helvetisti.
Musta tuntuu, että mulla meni ihan toisin päin. Huolestutti ennen pillereitä, että jos munsta tulee kauhea jääkaappi joka lihoo ja paisuu. Laihduin sitten pillerit aloitettuani pikkuhiljaa kymmenisen kiloa :D
Mä en osaa sanoa miten mulla kun tosiaan syönyt noita aina... Nesteitä on kroppa kyllä ollut hyvä keräilemään. Ja panettanut on aina melko tasaisesti. ;)
Lilo

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Lilo »

T3000 kirjoitti:

Niinno, tietysti aggressiiviset miehet voisi samalla perustella käytöstään korkeilla testopitoisuuksilla. On ne håråmonit vaan kummia. Toivottavasti ne koko vuoden syötävät pilsut yleistyy, parempi kerran vuodessa yksi iso pms kuin jokakuukatinen emotionaalinen yllätysohjelma :D
Mutta entäs ne pillereiden sivuvaikutukset? Siskoni kaverista tuli äärettömän tunneherkkä, mies komensi vaihtamaan pillerimerkkiä kuulemma siinä vaiheessa kun tyttö itki raveja katsoessaan, onnesta voittaneen hevosen puolesta ja myötätunnosta hävinnyttä kohtaan! :D
ElanorRaven

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Lilo kirjoitti:Mutta entäs ne pillereiden sivuvaikutukset? Siskoni kaverista tuli äärettömän tunneherkkä, mies komensi vaihtamaan pillerimerkkiä kuulemma siinä vaiheessa kun tyttö itki raveja katsoessaan, onnesta voittaneen hevosen puolesta ja myötätunnosta hävinnyttä kohtaan! :D
Ei jeesus.

Onko joku popsinut sellaisia pillereitä, joita voi syödä montakin kuukautta putkeen? Noita mun tämänhetkisiä ei saa ottaa kuin kaksi liuskaa putkeen. En millään valittaisi, jos saisi pidempäänkin olla ilman mitään saakelin verenvuodattamista.
Exsat

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Lilo kirjoitti: Siskoni kaverista tuli äärettömän tunneherkkä, mies komensi vaihtamaan pillerimerkkiä kuulemma siinä vaiheessa kun tyttö itki raveja katsoessaan, onnesta voittaneen hevosen puolesta ja myötätunnosta hävinnyttä kohtaan! :D
Pillereistäkö tuo johtuukin? :shock: Mä liikutun suunnattomasti nimen omaan urheilua - ja siis ihan mitä tahansa, kiinnosti tai ei- seuratessani, pahimpia ovat juuri maaliintulot ja palkintojenjaot.
HellBell

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Minulla ei ole mitiä tämmösiä.
tonttu

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Ei ole ollut semmosia PMS-oireita, että olisi tarvinnut lääkäriin hakeutua. Kuukautiskivut oli helvetilliset joskus teiniksinä kun ei syönyt pillereitä, nykyään selviää parilla särkylääkkella tai sitten ei tarvitse ollenkaan.
Semmosta vitutusta ja ärtyneisyyttä saattaa ilmetä edellisellä viikolla kun menkat alkaa. Joskus taas ei ole mitään ja toisinaan voisi syödä koko ajan. Joskus olen miettinyt että lopettaisi pillerien syönnin, mutta pelkään että kivut palaavat. Onko kellään kokemuksia, onko mahdolliset kivut tulleet takaisin kun on lopettanut pillerien syönnin?
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

ElanorRaven kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Kyllähän nuo joillain vähentävät haluja helvetisti.
Musta tuntuu, että mulla meni ihan toisin päin. Huolestutti ennen pillereitä, että jos munsta tulee kauhea jääkaappi joka lihoo ja paisuu. Laihduin sitten pillerit aloitettuani pikkuhiljaa kymmenisen kiloa :D
Tuo halujen vähentyminen ja lisääntyminenhän voivat olla myös ihan kumppanista riippuvaisia juttuja. Erinäistenkin tutkimusten mukaan e-pillerit samoin kuin mahdolliset muut hormonit ja raskaus (imetyksestä en ossoo sannoo) saavat naiset ihastumaan lähigeenisiin miehiin, kun luonnollisessa tilassa naiset ihastuvat miehiin, joilla on tarpeeksi erilaiset MHC-immuniteettigeenit. Googlatkaa vaikka sanoilla 'women on pill choose MHC genes' tms.

Tietenkin pillerien syönti voi vaikuttaa rentouttavasti, kun ehkäisy on aika varmaa.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Lilo kirjoitti:Mutta entäs ne pillereiden sivuvaikutukset? Siskoni kaverista tuli äärettömän tunneherkkä, mies komensi vaihtamaan pillerimerkkiä kuulemma siinä vaiheessa kun tyttö itki raveja katsoessaan, onnesta voittaneen hevosen puolesta ja myötätunnosta hävinnyttä kohtaan! :D
Mun mentaaliongelmat taas alkoivat, kun aloin seurustella ja syödä pillereitä. Taisin masentua ensimmäistä kertaa elämässäni, kun aloitin ihanat Diane Nova -pillerit. Olin ajatellut vähän hoitaa näppylöitäni noilla napeilla, mutta sainkin kaikkea muuta kivaa. Itketystä ja epätoivoa ja niin kipeät rinnat, etten voinut sinä kesänä käydä uimassa, kun rinnat aristivat kylmää vettä niin paljon.

Pillerit, pirun keksintö. Allekirjoitan kyllä täysin sen erään amerikkalaiset seksiterapeutin/psykologin väitteen, että nainen ei tunne seksuaalisuuttaan, jos on vuosikausia popsinut pillereitä ja mahdollisesti vielä mielialalääkkeitä.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kimmen kirjoitti:Eikö teillä, joilla on epäsäännöllinen kuukautiskierto, ole ikinä pelkoa siitä että kuukautisia ei olisi ehkä tulossakaan? Onhan se kaikkien tiedossa että kumit ja pillerit eivät ole 100% varmoja. Puhun nyt vaan omasta kokemuksesta, kuinka hermoja raastavaa kuukautisten odottelu joskus voi olla. Epävarmuus on ikävä asia.
Joskus ehkä oli vähän pelkoa, siis nuorempana. Tyhmää, kun se pelko ja ahdistus vaan aiheuttaa sen, että ne kuukautiset myöhästyvät. Enää ei juuri pelota, koska lapsi olisi ihan tervetullut.

Mulla oli vaihtarivuonna menkat pois monta kuukautta. Hermostuin siitä, kun ne eivät tulleet ja lopulta ne eivät tulleet ollenkaan. Olin silloin neitsyt, joten raskaana en voinut olla. Lihoin myös tuolloin, joten se saattoi olla osasyy menkkojen poisjäämiseen. Lopulta menin siellä gynelle, joka antoi hormonikuurin ja menkat palasivat. Olen vuotanut siitä asti, he.
Kikkelis kokkelis.
millivanilli

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Faghag kirjoitti: Nyt kyselen, millaisia premenstruaalioireita muilla Kityn naisilla (miksei Kityn miehilläkin epäsuorasti) on ja miten he ovat niitä hoitaneet tai saaneet kuriin.
Nuorempana kärsin erittäin rajuista pms-oireista, nykyään on kyllä edelleen kaikki samat oireet, joista osa on onneksi nykyään lievempiä kuin yläasteaikoina.

Viikko tai pari ennen kuukautisia mielialani saattaa heitellä miten sattuu, useimmiten masennun niin pahasti, että tuntuu siltä, että voisin jopa vahingoittaa itseäni. Onneksi tuo on alkanut vähetä. Nuorempana saattoi tuo kestää pari viikkoa nykyään se kestää päivän pari. Myös se, että ymmärtää oman mielialan laskun ja kuukautiskierron yhteyden auttaa kestämään tuon yli.

Fyysisiä oireita ovat päänsärky, finnit vähäisissä määrin, alavatsan ja -selän särky/yhtämittainen kipu, aivan JUMALATTOMAN krampit, pahoinvointi, turvotus ja ummetus.

Joskus penskana en pystynyt kuukautisten aikoihin kävelemään edes, sillä kivut olivat niin pahat. Ja krampit olivat sellaisia, joita kuvittelen synnyttävien naisten kokevan viimehetkillä.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mä muuten lääkitsen itseäni menkkojen aikaan Buranalla. Liäkäri sanoi, että saan ottaa 800 milligrammaa kerrallaan, joten se menee ja muutaman kerran päivässä. Otan niin paljon, että kipu häviää. Pari päivää menee noin, sitten kivut loppuvat. Tulehduskipulääkkeet myös vähentävät vuotoa, mikä on hyvä asia. Mua ärsytti, kun gynellä käydessäni se muuten hyvä gyne kysyi, haluanko pillereitä kuukautiskipuun. Mielestäni ihan yhtä hyvä ratkaisu kuin se, että lyödään käteen, kun jalkaan sattuu.
Kikkelis kokkelis.
Faghag

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Kimmen kirjoitti:Eikö teillä, joilla on epäsäännöllinen kuukautiskierto, ole ikinä pelkoa siitä että kuukautisia ei olisi ehkä tulossakaan? Onhan se kaikkien tiedossa että kumit ja pillerit eivät ole 100% varmoja. Puhun nyt vaan omasta kokemuksesta, kuinka hermoja raastavaa kuukautisten odottelu joskus voi olla. Epävarmuus on ikävä asia.
Enpä ole ollut huolissani... En taida olla kovinkaan hedelmällistä tyyppiä, sillä nykyisen miehen kanssa olemme koko ajan harrastaneet seksiä luomuna ilman kondomeja ja pillereitä. Ja ihan rentoa seksiä on ollut.. mies kun on ihanan kestävää lajia, on hän ensin antanut minulle useita orgasmeja, jonka jälkeen tullut itse vapaavalintaiseen paikkaan, kuten suuhun, selälle, masulle, anaaliin... tms.

Se hyvä puoli on olla vanha ämmä, sillä meillä nuo "varmat päivät" toimivat ehkäisykeinona, koska nykyisin kiertoni on tasainen. Eli saadaan kerran kuussa nauttia myös A-rappuun tulemisesta. MIkäs siinä, pitäähän nämä eri tavat seksielämän vaihtelevana ja mielenkiintoisena :)
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: PMS eli premenstruaalisyndrooma

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Faghag kirjoitti: Se hyvä puoli on olla vanha ämmä, sillä meillä nuo "varmat päivät" toimivat ehkäisykeinona
Näin väitti kivenkovaan kaverinikin, jolla on nyt 1v. muksu..

Mun elämä on helpottonut suunnattomasti e-pillereiden myötä. Ilman pillereitä menkat olivat yhtä helvettiä: joko istuin jatkuvasti vessanpöntöllä tai kouristelin lattialla hirveissä mahakivuissa. Pillerit on vieneet kivut täysin, parantaneet ihoa, niukentaneet menkkoja ja tehneet ne ihanan säännöllisiksi. Lisäksi voin harrastaa seksiä ilman jatkuvaa raskaudenpelkoa.

PMS ilmenee mulla lähinnä pikku turvotuksena ja sen yhden päivän saatan saada mitä ihmeellisimpiä itkuraivareita tai sitten iskee siivousvimma..
Vastaa Viestiin