Urheiluosasto

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:Eilenkin oli lenkillä sellaista räpeltämistä että meinas taju lähteä kun ei jaksanut mutta painoin väkisin eteenpäin.
Vedät todennäköisesti liian kovaa jos olo on tommonen. Sykemittaria voisit harkita, sillä on helpompi seurailla että juokset kunnollesi sopivaa vauhtia. Jos tarkotus on kasvattaa kuntoa ja polttaa läskiä, ei ole mitään järkeä paahtaa veren maku suussa.

Vedän niin lujaa kuin valmentajani käskee. Valmentajani on Suunnon Running pack
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Vedän niin lujaa kuin valmentajani käskee. Valmentajani on Suunnon Running pack
Millä sykkeellä se sitten käskee sua sykkimään?
Universaali disclaimer.
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:Vedän niin lujaa kuin valmentajani käskee. Valmentajani on Suunnon Running pack
Millä sykkeellä se sitten käskee sua sykkimään?
Vaihtelee päivittäisen harjoituksen mukaan. Eilen taisi olla 139-149. Tälle päivälle sanoo että "30 minuuttia erittäin kovaa " Syke arvatenkin 150-160 välissä.

Ohjelmassa on siis 4 eri harjoitusta viikolle. Mietona päivänä mennään about 110-120 haarukassa.
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

Suunto Running packista vielä. Tuolta noita "koutseja" löytää ohjelmien muodossa. Nyt noudatan vehkeessä alunperin ollutta "kunnon kohotus" -ohjelmaa..

http://www.movescount.com/trainingprograms
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Suunto Running packista vielä. Tuolta noita "koutseja" löytää ohjelmien muodossa. Nyt noudatan vehkeessä alunperin ollutta "kunnon kohotus" -ohjelmaa..

http://www.movescount.com/trainingprograms
Mä juttelin tossa viime perjantaina aika pitkään yhden thriatlonistin kanssa, ja hän oli sitä mieltä että tavallisin virhe kunnonkohottajilla on vetää liian kovalla sykkeellä reenejä, jäävät silloin liian lyhyiksi. Heppu itse treenaa mm. 60 kilsan kävelylenkeillä. Mä en niin kauheasti ymmärrä tuosta mitään, mutta kuulosti ihan järkeenkäyvältä mitä se selitti, että tasaisella 140 sykkeellä ihmisen kuin ihmisen pitäisi pystyä liikkumaan tuntikausia putkeen.
Universaali disclaimer.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Meidän dyynin yks työnjohtajista vetäs viime vuonna triahtlonin, se tulee usein juoksemalla Kilosta Vuosaareen.
Oli kuulemma tylsää touhua, nyt se aloitti kamppailu-urheilun, vetää k-boxinkia, jujutsuu ja brassii.

Emmä tiiä muiden kunnonkohottelusta, mutta jos joku määrää etten mä saa vetää verenmaku suussa, niin kyllä reeni on vaan perceestä. Juokseminenkin on, jossei vedä jonkun pallon perässä.
Ruokalan kalapuikko Pena
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:140 sykkeellä ihmisen kuin ihmisen pitäisi pystyä liikkumaan tuntikausia putkeen.
Yhtä iso ongelma aloittelijoilla liian korkean sykkeen kanssa on liian suuri jalkojen rasitustason nosto lyhyellä aikaa. Kävelemään tottuneen jalat ei kestä aluksi juoksemista kuin pieninä annoksina muutaman kerran viikossa. Kävelyn tulee olla ensisijainen harjoitusmuoto.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: Mä en niin kauheasti ymmärrä tuosta mitään, mutta kuulosti ihan järkeenkäyvältä mitä se selitti, että tasaisella 140 sykkeellä ihmisen kuin ihmisen pitäisi pystyä liikkumaan tuntikausia putkeen.


Musta 140 syke tuntikausia liikkuvalla tarkoittaa sitä että ko. henkilö on ihan vitun kovassa kunnossa. Ei tuohon kukaan tavallinen tallaaja pysty.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Musta 140 syke tuntikausia liikkuvalla tarkoittaa sitä että ko. henkilö on ihan vitun kovassa kunnossa. Ei tuohon kukaan tavallinen tallaaja pysty.
Ei kun se menee toistepäin. Kun sovittaa vauhdin siten, että syke on 140, pitäisi huonokuntoisenkin jaksaa tuntikausia. Kovakuntoisella vauhti jossa syke pysyy 140:ssä on tietysti paljon kovempi.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: Ei kun se menee toistepäin. Kun sovittaa vauhdin siten, että syke on 140, pitäisi huonokuntoisenkin jaksaa tuntikausia.

No nyt en tajua mitä tarkoitat. Jos syke on 140 niin eiks se ole ihan ihan sama mikä se vauhti on? Tuntikausia 140 sykkeellä on mulle ainakin mission impossible.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:No nyt en tajua mitä tarkoitat. Jos syke on 140 niin eiks se ole ihan ihan sama mikä se vauhti on? Tuntikausia 140 sykkeellä on mulle ainakin mission impossible.
Ei tietenkään ole sama mikä vauhti? Huonokuntoisella syke nousee sinne 140 tienoille aika kevyelläkin vauhdilla. Ihminen on rakennettu juoksemaan tarvittaessa tuntikausia putkeen. Kokeile joskus kauanko jaksat sillä lailla, että et nosta sykettä yli 140. Mulla ainakin treenatessa on aina ollut ongelma, että meen aivan liian kovaa jos en katso sykemittaria. Sitten tulee noutaja nopsaan, kuvittelee vetäneensä kovan treenin ja todellisuudessa on vaan vetänyt ittensä hapoille.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: Ei tietenkään ole sama mikä vauhti? Huonokuntoisella syke nousee sinne 140 tienoille aika kevyelläkin vauhdilla.

Öh. Jos syke on 140 niin se määrittelee vauhdin. Right?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja tältä näyttää kun pirun huonokuntoinen käy kävelylenkillä:

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Olen viime aikoina tehnyt reippaita kävelylenkkejä, kun mies innostui urheilemaan. Vaikka vauhti on omasta mielestäni melkein epämiellyttävän kova (tuskin pystyisin kävelemään enää yhtään kovempaa), ei sykettä meinaa saada nousemaan siihen 140:iin. Hidas hölkkä sujuu pieniä matkoja kerrallaan, mutta kyllä se 140 on siinäkin todella epämiellyttävä. Noh, näitä on takana vasta kolme lenkkiä joten eiköhän jossain vaiheessa jotain kehitystäkin tapahdu.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Manaaja

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

McJanne kirjoitti:Masalle vielä Iltapulusta apuja: http://www.iltalehti.fi/laihdutus/20120 ... 7_lh.shtml

Lista hyvä, selitykset vitusta.
Onhan toi nyt ihan kokonaisuudessaan ihan vitusta, ainakin jos otsikkoon yrittää uskoa.
Manaaja

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Tässä lisää iltalehden laatuvinkkejä. Ennen nukkumaanmenoa tarvitsee siis vältellä ainoastaan 1) proteiineja 2) rasvoja 3) hiilihydraatteja. Niin ja tietenkin mausteita. Mut kaikkea muuta saa syödä! ...mut ei jättiannoksia.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja annepa »

Olen noin joka toinen päivä kävellyt parin kolmen tunnin metsälenkkejä koiran kanssa nyt viime ja tällä viikolla. Koira huitelee missä lie, minä menen perässä (tai no välillä edelläkin). Maasto vaihtelee kuivasta kankaasta vetiseen lettosuohon. Olo on sellainen että olen liikkunut paljon, mutta en liikaa. Esim. eilen olin ihan sippi lenkin jälkeen, mutta tokenin puolessa tunnissa. Koiralla sama homma, vaikka ekan lenkin jälkeen se sammu moneksi tunniksi.

Hirviä ei ole näkyny. Poroja ja ketun paskoja on (ohjasin koiran järveen ja kaadoin päälle saippuaa...), kuten myös metsäkanalintuja.

Liikkuminen on ollu älyttömän kivaa ja kelitkin on hellineet. Olen ruskettunut ja pisamia on tullut lisää! Viime viikolla näytti siltä että nenä paloi auringossa! Elokuussa! Napapiirillä! Ihan huippua! :]
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Lenkki 1h15min. Lisärasituksena lenkin aikainen 55min puhelu ilman hf:ääääH.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja elco »

Avasin tenniskauden raivolla pelaamalla kaksi matsia tänä viikonloppuna. En ollut koskenut mailaan kesäkuun alun jälkeen, joten enteet olivat huonot.

Eka matsi meni ihan ok vaikka hävisinkin.. Vastassa oli vanha nemesis, jota kutsuttakoo superhessuksi. Haastoin lopussa ja pääsin kahden pisteen päähän kunnes kongi pelasti - tosin en tiedä kenet. Tänään vastaan asteli entuudestaan tuntematon stara, joka oli sekin kalju vasuri. Heti oli vähän epävarma olo, kun tekeytyvä vihu haastoi omilla aseilla, semminkin kun mainitsin alussa ottaneeni kuokkaan superhessulta, mihin jäppinen oli, että joo sen kanssa tulee aina tiukkoja pelejä. Alku meni vähän tunnustellessa, mutta sitten juna lähti asemalta ja paukutin jäppisen kanveesiin perin tylyin lukemin. En menettänyt syöttöäni kertaakaan ja mursin vihun tunnissa kolmesti. Vihu pelasi ihan hyvin, mutta oma taso oikeastaan vain nousi koko matsin ajan ja paukuttelin sellaisia winnereitä, etten ikinä aiemmin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Juostessani aamulenkkiä mietin, että näön huonontuminen on tehnyt harrastuksistani ennenaikaisesti keski-ikäisiä. Mikäli en käy laserleikkauksessa niin löydän itseni vielä sauvakävelemästä.

Edit: paranee vain, tänään kävin ryhmäjumpassa :roll:
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Juoksemassa viikonloppuna. Otin semmosia intervallityyppisiä vetoja pari lopuksi että vedin rivakkaa tahtia niin pitkään kuin pystyin (yllättävän pitkään!) kävelyä väliin ja uudelleen. Tuli siinä mieleen (taas, oon miettiny tätä aiemminkin) että onko se ihan normaalia että kunnon hengästyksessä kun henki alkaa loppua se vinkuu kuuluvasti? Hä? vai onko se joku rasitusastma oire? Ennen se vinkui aina juostessa, nyt kunnon noustua vasta noissa vedoissa.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Georgina kirjoitti:vai onko se joku rasitusastma oire? Ennen se vinkui aina juostessa, nyt kunnon noustua vasta noissa vedoissa.
Noin se ainakin kaikilla mun tutuilla astmaatikoilla oireilee. Lisäks vaikea saada happea. Joutuu hengittämään voimakkaasti ja tuntuu että ilma ei mene kurkusta läpi ja syke ei meinaa laskea.

EDIT: Voihan se toki olla jotain ihan muutakin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Vagabondo kirjoitti:
Georgina kirjoitti:vai onko se joku rasitusastma oire? Ennen se vinkui aina juostessa, nyt kunnon noustua vasta noissa vedoissa.
Noin se ainakin kaikilla mun tutuilla astmaatikoilla oireilee. Lisäks vaikea saada happea. Joutuu hengittämään voimakkaasti ja tuntuu että ilma ei mene kurkusta läpi ja syke ei meinaa laskea.

EDIT: Voihan se toki olla jotain ihan muutakin.
Niin no voi... mä oon vaan miettiny tuota jo jonku vuoden että oiskohan se siitä kiinni. Mulla ei ota juokseminen mihinkään muualle kuin hengitykseen. Jalat juoksis kyllä nou problem mutta hengitys pihisee ja happi loppuu. Toisaalta oon miettinyt että onko se paskaa kuntoa mutta toi pihinä on alkanu epäilyttää. Meillä on töissä pef mittari, taidan tehä huvikseen jotain mittauksia. (enää ei tarvi ko selvittää mitä niiden pitäis olla)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Georgina kirjoitti:Meillä on töissä pef mittari, taidan tehä huvikseen jotain mittauksia. (enää ei tarvi ko selvittää mitä niiden pitäis olla)
Mä sain lääkäriltä reseptin avaavaan lääkkeeseen. Ensin taidettiin viikon verran ottaa tuloksia ilman avaavaa lääkettä. Sitten toinen viikko ensin ilman lääkettä ja toinen kerta avaavan lääkkeen oton jälkeen. Tuloksia sitten vertailtiin keskenään. Avaavan lääkkeen ei käsittääksi pitäisi vaikuttaa tuloksiin terveillä. Ainakaan niin merkittävästi kuin astmaatikolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

McJanne kirjoitti:Toki näillä HIIT-yms hevonpaskasysteemeillä saa tuloksia, mutta tutkimuksien (joo ettikää ite perkeleet), ainoa merkittävä etu on ajansäästö.
En ymmällä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin