Oletko "hyvä" ihminen?

Yleinen lätinä jä kitinä
Runkkis

Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Korjasin aamulla tiskipöydällä lojuavia tyhjiä maitotölkkejä tarkoituksena laittaa ne roskikseen. En kuitenkaan tällä kertaa rutannut sitä sekajätteiden sekaan vaan huuhtaisin ja taittelin pieneksi kierrätystä varten. Päivän hyvällä ekoteolla kuittasin sen, että en sammuttanut valoja viime yönä.

Liikutteneena omasta vastuullisesta toiminnasta mietin jopa reilunkaupan baananien ostamista. Koska banaani on kuitenkin jonkinsortin vihannes ja niiden nauttiminen on ristiriidassa missioni kanssa, luovuin ajatuksesta.

Miten sinä yrität omalta osaltasi tehdä hyviä tekoja ympäristön, ihmisten/eläinten tasa-arvon/hyvinvoinnin edistämiseksi?

kierrätätkö? Ostatko luomu/reilunkaupantuotteita? Käytätkö julkista liikennettä? Boikotoitko joitakin "pahoja" tuotteita (ylikanssalliset yhtiöt, eläinperäiset tuotteet)? Vapautatko kettuja?

Minkälaisia "huonoja" valintoja/tekoja teet?

Käytät turkiksia? Heität paristot biojätteen sekaan? Ajat autolla 200 metrin matkoja? Syöt Mäkkärissä H&M vaatteet päällä, Niket jalassa ja hörppäät kokista päälle? Jätät säärikarvasi ajalematta jä käytät salihousuja sekä vyölaukkua?

Haluisitko tehdä enemmän "hyviä" tekoja, mutta jostain syystä et jaksa/pysty tekemään niitä?
nypari

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja nypari »

Mä pidättelen pieruja, ettei otsonikerros ohene.
sinkkumatti

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

En oikein ole muuten, kuin luonnon roskaamisen suhteen. Jos joskus olen autosi kyydisssä ja heität jotain ikkunasta ulos, varaudu siihen että revin korvasi irti. Mikään ei vituta niin paljoa, kuin roskattu luonto.
Sannu

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Mulla on jotenkin sellainen perusilluusio itsestäni, että olen "hyvä ihminen", mutta ei kait se kuitenkaan kestä lähempää tarkastelua. *popsii parhaillaan Nestle´n muroja*

Kyllä musta löytyy sisäinen kettutyttö, just tänään Hesarin yleisönosastolla pisti vituttamaan kun jotkut turkismyyjät marisivat sananvapaudesta liittyen turkiskaupan edessä mielenosoittamiseen. jne. Turkkeja en käytä.

Pyrin valitsemaan Luomua ja eettisesti "oikeanlaista" ruokaa, siksi syön hyvin harvoin broileria..sitähän ei saa luomuna. Munat Luomuna ehdottomasti. Mun siskon perhee vetää pelkkää luomua, ja musta se on hieno periaate vaikkei ne mitään hippejä muuten olekaan.

Huonot valinnat: Mulla on hassu intohimo: kaikennäköiset pesuaineet ja lianräjäyttäjät..liittyy ehkä sellaiseen, että musta vessan pitää aina olla puhdas. Nuo aineet ei välttämättä ole kaikista ympäristöystävällisimpiä...

Mä taidan olla myös vähän liian kiltti ihmisille. Mun on vaikea sanoa ei ja sitten kärsin itse. Olenkin joutunut hieman opettelemaan itsekkyyttä. Tähän liittyy myös se, että otan helposti muiden töitä itselleni.

Kaikenmaailman keräykset on heikko kohtani...niin ja katusoittajat, niillekin on pakko antaa kolikoita kun kerta viittivät siinä pakkasessa soitella...Lontoossa meni taas puntia Shelterin ISSUE lehden myyjille...

Yritän ehkä olla hyvä, jotta saisin hyvää mieltä itselleni ts. olen aika itsekäs kuitenkin...
Viimeksi muokannut Sannu, 22.02.2006 13:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
KnightRider
Kitinäaddikti
Viestit: 87
Liittynyt: 23.10.2005 17:18

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja KnightRider »

Runkkis kirjoitti: Käytätkö julkista liikennettä?
HAHAHAHA
Runkkis kirjoitti: Miten sinä yrität omalta osaltasi tehdä hyviä tekoja ympäristön, ihmisten/eläinten tasa-arvon/hyvinvoinnin edistämiseksi?
Viimeksi ostin eettisistä syistä Arlan juustoa perinteisen kotimaisen sijaan. Tarkemmin ajatellen tämäkin toiminta oli hieman kyseenalaista, sillä juustopäätöksestänihän joutuivat kärsimään vain suomalaistuottajat. Maailmanparantaminen ei totisesti ole helppoa.

http://www.supportdenmark.com/

sinkkumatti kirjoitti:Jos joskus olen autosi kyydisssä ja heität jotain ikkunasta ulos, varaudu siihen että revin korvasi irti. Mikään ei vituta niin paljoa, kuin roskattu luonto.
Täysi komppaus.
-HEI! TÄÄLLÄ ON IHANAA SONTAA!! Oho, päivää… - Päivää, hyvä rouva. Olen Arthur, brittien kuningas. Kenen linna tuo on? -Keiden kuningas? -Brittien. -Keitä ovat britit?
AarneAnkka

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Runkkis kirjoitti:Miten sinä yrität omalta osaltasi tehdä hyviä tekoja ympäristön, ihmisten/eläinten tasa-arvon/hyvinvoinnin edistämiseksi?
Lajittelen ja kierrätän jätteeni huolella. Käytän energialamppuja. Sammutan valoja huoneista joissa en ole. Autoni on bensapihi kirppu ja yritän ajaa taloudellisesti. Kävelen töihin aina kuin vain voin.
Minkälaisia "huonoja" valintoja/tekoja teet?
Ajan autoa. Elän länsimaisessa kulutusyhteiskunnassa, joten vaikka miten kitsastelisin, kulutan kymmeniä kertoja enemmän luonnonvaroja kuin vaikkapa perusintialainen. Ostan kovin vähän luomutuotteita. Jätän joskus tietokoneeni päälle pitkäksikin aikaa (vuorokauden päälläpito vastaa sähkömäärältään jo yhtä saunan lämmitystä).
Haluisitko tehdä enemmän "hyviä" tekoja, mutta jostain syystä et jaksa/pysty tekemään niitä?
Oloni on tällaisenaan mukava. Voisin ajatella eläinten oikeuksia eli olla syömättä lihaa tai syödä vain luomulihaa, mutta en ole vaivautunut. Voisin osallistua aktiivisemmin hyväntekeväisyyksiin ja lahjoittaa enemmän rahaa keräyksiin. Voisin rajoittaa autolla ajamistani aika paljonkin - pärjäsinhän ennen ajokorttia (jonka ajoin vasta 29-vuotiaana) täysin hyvin ilmankin.
eps

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja eps »

Jaah.

Hyviä ympäristötekoja:

- Kuljen työmatkat fillarilla kesät talvet
- Kierrätän ainakin biojätteitä, paperia, kartonkia, metallia, pahvia, paristoja ja lasia
- Suosin ekotuotteita
- Autoni on uusi, bensapihi ja vähän saastuttava
- Tuen luonnonsuojelua
- Säästän sähköä mahdollisuuksien mukaan

Huonoja ympäristötekoja:

- Minulla on auto
- Käytän toisinaan omaa saunaa
- Asun kylmässä energiasyöpössä maassa
- Käyn toisinaan lentäen lomamatkoilla
- Rahallinen apuni maailman pelastamiseksi on kovin pieni

Taidan olla aika samoilla linjoilla A.A:n kanssa.

e.
AarneAnkka

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

... niin, ja voisin syödä enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa.

Tosin Suomessa, ns. karjatalousvyöhykkeellä, tämä ei välttämättä päde. Täällä on sen verran kalsea ilmasto että ihmisravinnoksi kelpaavat kasvit kasvavat huonommin kuin lehmien rehuksi kelpaavat.
eps

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja eps »

AarneAnkka kirjoitti:... niin, ja voisin syödä enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa.

Tosin Suomessa, ns. karjatalousvyöhykkeellä, tämä ei välttämättä päde. Täällä on sen verran kalsea ilmasto että ihmisravinnoksi kelpaavat kasvit kasvavat huonommin kuin lehmien rehuksi kelpaavat.
Eli voisit syödä enemmän lähialueilla tuotettua ruokaa.

Tämä pätee yleisemminkin: paras tapa säästää ympäristöä on suosia lähellä tuotettuja tuotteita. Ihan aina tämä ei päde. Esimerkiksi suomalainen talvikurkku ei käsittääkseni ole sen ekoystävällisempi kuin espanjalainen kurkku. Edellinen nimittäin vaatii lämpimän kasvihuoneen, johon uppoaa yllättävän energiaa.

Samoin perustein kannattaa tietenkin hankkia käytettyjä tuotteita, koska niiden ympäristörasitus on jo edellisen ostajan harteilla. Tässä A.A. on kunnostautunut ostamalla erittäin hyvän ja korkealaatuisen käytetyn digijärkkärin varusteineen. :)

e.
Viimeksi muokannut eps, 22.02.2006 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leilah

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Minä olen paha ihminen. Kuljen työmatkani omalla autolla, tosin pari kertaa viikossa työkaveri kulkee mukana. Syön lihaa ja juon teetä ja kaakaota. Jäkätän miehelleni. Pyrin aina sentään ostamaan kotimaista ruokaa ja mahdollisimman lähellä tuotettuna. Äiteen puhelut yritän kuunnella ja olla ystävällinen anopille ja appiukolle. Kompostorin hankin, jotta pystyisin huolehtimaan biojätteistäni ja nyt siellä on parhaillaan eka erä hautumassa. Tai eihän se talven pakkasissa juuri mullaksi muutu. Kissojani silitän ja koiraa käytän lenkillä. Lehmiä harjaan aina kun muilta ns. kiireellisemmiltä töiltä ennätän. Tervehdin aina työkavereita.
Yritän välillä tehdä jonkin asian hieman paremmin kuin ennen tein.

Korjasin asiavirheen.
Viimeksi muokannut Leilah, 22.02.2006 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kid

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Kid »

Yritän olla hyvä. Käytän julkisia ja kierrätän maito yms. tölkit. Biojätteet kun sais vielä oikeeseen paikkaan. Kauppakassina usein kankainen eikä muovipussi..
Jos lähistöllä olis vielä lasien ja muiden purnukoiden keräyspiste, oisin tyytyväinen.
Yritän säästää sähköä ja pahvit menee pahvin keräysastiaan.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Lajittelen muovi- metalli- pahvi- paperi- lasi- ja biojätteet. Käytän suodatinpussit kahteen kertaan (kotoa opittu..). Käytän aina kankaista kauppakassia. En omista autoa. En juuri lentele. En käytä pikaruokapaikkoja. Hymyilen mummoille, ja availen ovia lastenvaunuille.

En osta luomua, itse asiassa minulla on taipumusta ostaa aina sitä mikä on halvinta. Ostan liikaa säilykkeitä (kauhea jätemäärä). Ostan liikaa muoviin pakattuja asioita (kauhea jätemäärä), toisaalta mitä enää saakaan ilman järjettömiä muovipakkauksia ja -kääreitä..? Heitän surutta tavaroita roskiin (termi "tunnearvo" on minulle tuntematon). Sitten kun muutan, aion tosin viedä kilokaupalla vaatteita ja huonekaluja ja tavaroita kierrätykseen tai Pelastusarmeijalle.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12371
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Näitä ylläolevia kirjoituksia lukiessa tulee hakematta mieleen Pentti Linkolan kommentti, joka meni jotenkin näin: "Näpertely ja kosmetiikka eivät ratkaise ekologisia ongelmia." Sad but true. Toisaalta yhden tavallisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet ovat tietysti kovin rajalliset...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
ninnithequeen

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vien lehdet lehtiroskikseen ja pullot kauppaan. Siinä kai se :oops:

Lisäksi kuljemme autolla, ajelemme usein huviksemme, saunomme omassa saunassa joka ikinen ilta (melkein) jne.

Kyllä, olen huono ihminen.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Paperit paperinkeräykseen, pahvit ja kartonkipakkaukset keräykseen, biojäte keräykseen, pullot kauppaan, vaatteet ynnä muu kirppikselle ja siinä se melkein onkin kierrätyksen suhteen. Jospa vain löytäisin jostain lähistöltä lisää kierrätyspaikkoja, lasille, peltitölkeille ja paristoille ainakin.

Tuosta kartonkikeräyksestä taloyhtiön roskakatoksessa olen ollut iloinen. Yhden hengen taloudessakin kaikenlaisia pahvipakkauksia tulee yllättävän paljon ja nyt ne ovat pois kaatopaikkajätteestä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Mie olen paras.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
kvasaari
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 15.08.2005 23:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja kvasaari »

Yritän kovasti olla hyvä ihminen. Siinä onnistuminen onkin aivan toinen juttu.

(+)
- Kierrätän pattereita, keräyspaperia, pahvia/kartonkia, lasia ja biojätettä.
- Ostan mahdollisuuksien mukaan (rahatilanteesta riippuen, köyhä kun oon) luomua ja lähellä tuotettuja tuotteita. En ota ikinä muovipussia banaaneille:).
- Minulla on biosähkösopimus ja yritän vähentää energian kulutustani (sammuttelen valot, käytän portaita hissin sijaan, jne.)
- Matkustan julkisilla.
- Ostan valtaosan koulukirjoistani käytettynä tai lainaan kirjastosta.

EDIT: Käytän energiansäästölamppuja

(-)
- Matkustelen silloin tällöin lentokoneella.
- Annan vain harvoin rahaa hyödyllisiin keräyksiin.
- Omistan H&M:n vaatteita ja ruokailen silloin tällöin pikaruokaketjuissa.
- Käytän silloin tällöin vanhempieni henkilöautoa maaseudulla liikkumiseen.
- Otan kohtalaisen pitkiä lämpimiä suihkuja.
- Huuhtelen astiat juoksevan veden alla
- Ostan cd-levyjä (iPod ja mp3-tiedostot taitaa olla ekotehokkaampi yhdistelmä)
- Haluan joskus tulevaisuudessa lapsen/lapsia
Viimeksi muokannut kvasaari, 28.02.2006 0:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Think »

No jos tätä näin ajatellaan:

(-)
-Käytän lentokonetta matkustamiseen suhteellisen usein
-Minulla on oma auto, jota myös käytän oikeastaan päivittäin
-En lajittele kompostijätteitä erikseen
-Pidän kovasti pitkistä lämpimistä suihkuista
-Minulla ei ole biosähkösopimusta
-Käytän erittäin vähän julkisia
-Ostan miltei joka kerta muovipussin ruokakaupassa käydessäni
-Huomaan usein kotona, että kaikissa huoneissa palaa valot
-Jos minulla on vain yksi patteri tai lasipurkki, en aina jaksa viedä sitä erikseen keräykseen, vaan heitän sen roskikseen.
-Syön lihaa
-En juurikaan katso ostanko kaupasta luomuna vai "tavallisena". Ostan sitä mikä näyttää ja vaikuttaa parhaimmalta. Toistaiseksi minulla ei ole ollut aavistustakaan siitä onko ruoka tuotettu lähellä vai kaukana.
-Käytän muitakin kuin energiansäästölamppuja
-Ostan cd-levyjä ja toisinaan muutakin sellaista tavaraa, mitä ilmankin tulisin varmasti toimeen
-Asuntoni lämpötila voisi hyvin olla pari astetta alhaisempi
-Asun yksin
-Käytän ruuan lämmittämiseen hellaa vaikka mikro olisi ympäristöystävällisempi
-Olen juonut Coca-Colaa
-Omistan vaatteita (muistaakseni myös H&M:ltä hankittuja)
-noin 357 muuta pientä miinusta
-Monistakaan yllämainituista asioista minulle ei oikeasti tule huono mieli.

Plussiakin on paljon, mutta ei kai niillä noiden miinusten jälkeen ole enää mitään merkitystä. Menen saunan taakse odottamaan ansaitsemaani kohtaloani...

Edellisestä huolimatta luulisin olevani keskimääräistä paremmin ekologisesti valveutunut. Tiedollisesti ja toiminnallisesti.
Ovela kuin orgasmi
Aito_Johanna

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

:)

-ostan ainoastaan kotimaisia vihanneksia (suuri osa vihanneksistani tulee ilmaiseksi vanhempien kasvimaalta), suosin kotimaisia marjoja ja omenia tuontihedelmien sijasta
-suosin muussakin kuluttamisessa suomalaista
-erityisesti varon ostamasta espanjalaisia vihanneksia, koska ne on tuotettu orjatyövoimalla
-en shoppaile H&M:llä, suosin vaateostoksissa laadukasta ja kestävää kertakäyttökulutuksen sijasta
-lajittelen paperin, kartongin ja biojätteen
-vien pullot keräykseen
-vien vanhat vaatteet UFFille
-käytän kankaista kauppakasseja sen sijaan että ostaisin joka kauppakäynnillä uuden muovikassin
-poimin eri hedelmälajit samaan hedelmäpussiin
-kuljen julkisilla, kävelen ja pyöräilen
-en tupakoi
-en käytä salihousuja, vyölaukkua enkä räikeän kukkeita tuulipukuja

:(

-ostan kuitenkin joskus ulkomaisia, jopa espanjalaisia hedelmiä
-matkustan lentokoneella
-en boikotoi esim. Niken tai Nestlen tuotteita
-syön lihaa (paitsi kerran olin ainakin vuoden ostamatta tai yliopiston ruokalassa valitsematta broileria, koska halusin vastustaa eläinrääkkäystä)
-kulutan normaalin länsimaisen tavoin vettä ja sähköä, mikä tietysti globaalisti katsottuna on pahasta
Avatar
HotPants
Elämätön Kitisijä
Viestit: 444
Liittynyt: 05.09.2005 2:24

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja HotPants »

Mutta miks pitäisi olla hyvä ihminen? Eiks cool jo riitä?
<3
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Aito_Johanna kirjoitti: -en käytä salihousuja, vyölaukkua enkä räikeän kukkeita tuulipukuja
Poikkeuksellisen hyvä ihminen.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Vuosien tauon jälkeen tartuin puikkoihin kutomisen merkeissä. Vanhempi koirista sai hienon itsepienilläkäsillä tehdyn villapuseron. Ihan ilman ohjeita tein, koska olen knitting god.

Saatuani päätökseen Patricia Cornwellin paskatuotannon läpilukemisprojektini, innostuin myös lukemisesta siinä määrin että hankin vihdoin käsiini muutakin lukemistoa. Korkeakulttuuria perkele!

Netin käyttö ja palstakakkailu ovat kärsineet inflaation, jonka johdosta muut elämänalueet kompensoituvat kivasti. [pakollinen in your face-osuus]

Mitäs muuta..

Äsken annoin luovia ideoita exälle, joka on ottanut asiakseen osallistua johonkin suunnittelukilpailuun. Vaadin tietysti prosenttiosuuden mahdollisesta voittosummasta, en mä nyt sentään niin tyhm..hyvä ole.
Rotan aivot valtasivat pääni.
sinkkumatti

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Ann kirjoitti:Vuosien tauon jälkeen tartuin puikkoihin kutomisen merkeissä.
:shock:
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Ann »

sinkkumatti kirjoitti:
Ann kirjoitti:Vuosien tauon jälkeen tartuin puikkoihin kutomisen merkeissä.
:shock:
Ennen vanhaan, hyvinä aikoina, olisin vaan työnnelly niitä puikkoja pissareikiin.
Rotan aivot valtasivat pääni.
sinkkumatti

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Ann kirjoitti:Ennen vanhaan, hyvinä aikoina
'
Seuraavaksi sä kerrot syöväsi kuivattuja hedelmiä, käyttäväsi teepussit kahteen kertaan ja ompelevasi kahvipaketeista kauppakassia?
Vastaa Viestiin