Mut toisaalta, maku voi muuttua. Olenko kertonut mun loikastani kevytjuomiin? Ei se mitään, kerron uudestaan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑20.09.2021 10:44 Menen taas siihen, että liha lihana ja sokeri sokerina. Haluan aidon asian.
Viime vuosituhannen viimeisenä keväänä vietin aikaa keskisessä Euroopassa. Asuin paikallisen yliopiston pidempiaikaisille vierailijoille ja vaihto-opiskelijoille tarkoitetussa vierastalossa, jossa oli pahimpaan janoon hyvin varusteltu juoma-automaatti sisääntuloaulassa. Talvihan oli ollut kylmä - suomalaisena sai hyvin eksotiikkalisää, kun tammikuussa kyselivät, kuinka kylmä Suomessa on, ja saattoi vastata, että just oli mitattu reilu 50 astetta pakkasta oliko nyt Kittilässä vai missä - mutta kevät oli sitten ainakin Euroopassa lämmin ja kaunis. Toukokuulle tultaessa kohdalle osui jopa sellainen helleaalto, joita ei vielä tuolloin koettu säännöllisesti Suomessa.
Vaikka lämpö muuten mukavaa olikin, oli sillä sellainen kummallinen seuraus, että tavallinen, sokeroitu Coca-Cola loppui automaatista. Olin tuolloin vielä tiukka aidon asian puolesta puhuja, ja suhtauduin suurella varauksella kevytjuomiin. Paremman puutteessa jouduin kuitenkin alkaa ostella Light-Cokista pahimpaan tarpeeseen. Jostain syystä se ei loppunut, vaikka Heavy-Cokiksen täyttöä saimme odotella aika pitkään. Join sitten Lightiä, ja harmittelin, että joutuu tällaista heikompaa tavaraa maistelemaan, jos ei jaksa lähteä kaupasta erikseen aitoa asiaa raahaamaan (en jaksanut).
Suuri oli hämmästykseni, kun vihdoin tavallinen Coke palasi automaattiin. Sehän maistui aivan liian makealle. Tuntui melkein, että sokeri tahmasi koko suun. Vaikka se identiteettiäni kaivelikin, ryhdyin ostamaan light-versiota, vaikka sokerillinenkin oli saatavilla.
Toisaalta sitten, edelleen mulla on vähän vaikeuksia erilaisten valmiilla esanssilla valmistusvaiheessa varustettujen sitruuna- ja limemaustettujen colajuomien kanssa. Ja kuten sanottu, vanilja vasta vastenmieliseltä kuulostaakin. Mutta aion rohkeasti kokeilla! En ole mikään kaavoihini kangistunut tylsä keski-ikäinen, vaan rohkea ja kokeilunhaluinen uusien asioiden omaksuja!