Lisää muistia

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Edith

Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Minulla on tämmöinen Hewlett Packardin vissiin neljä, ehkä viis vuotta vanha kannettava tietokone, joka on ihan tolkuttoman hidas. Ollaan isäni kanssa pohdittu, että oliskohan tämmöiseen mahdollista ostaa noin niin kuin lisämuistia jostain. Mutta ennen kuin lähdetään tietokonekauppaan ulos naurettaviksi, niin aattelin kysyä ensin täältä ja antaa teidän nauraa ensimmäiset naurut, että onko tuollaista lisämuistia mahdollista ostaa?
1108

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja 1108 »

On.

Tosin kannattaa katsoa valmiiksi mitä muistia emo nielee.

Tässä hintatietoja.
Deleted-432

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Deleted-432 »

On mahdollista ostaa, ja ne palikat on helppo itse lisätä. (Jäykänpuoleista lovea tosin, pitää painaa kohdalleen lujaa mutta varoa rikkomasta.) Sitten vaan virta päälle ja jo muisti on oikeaa, muuta säätöä ei tarvita. Tosin tuskin kauppakaan tuosta työstä paljon mitään laskuttaa.

Nyt sun tarttis tietää, minkätyyppistä muistia koneessasi on, ja paljonko lisämuistia emolevy tukee. Jos sulla on käyttöopas tai koneesi erittely tallessa, siinä ne lukee. Tai vie koko kone sinne kauppaan.

Muistipalikkatyypit vaihtuvat ja kehittyvät, kovin vanhoja tyyppejä ei ehkä kaupan hyllystä saa, tilaamalla ehkä.

Yleensä käyttömuistin lisääminen todella nopeuttaa konetta enemmän kuin prosessoritehon nosto. Ihan yleisin juttu tuo muistin lisääminen mitä koneeilleen ihmiset tekee.

Oikeat rautanörtit jatkakoon.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja aasi »

Voitko kaivaa hieman tarkemmin koneen mallin? Muistaakseni töissä on pyörinyt varaston nurkissa joitain tuon ikäisiä hp:n pikkuvikaisia läppäreitä odottamassa että joku jaksaisi niistä hankkiutua eroon, saattaisin pystyä kannibalisoimaan sopivan palikan sieltä. Jos nyt varastosta ei löydykään, ainakin sen avulla voi osoittaa suoraan mitä sinne sopii tai sopiiko mitään.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Edith

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Edith »

aasi kirjoitti:Voitko kaivaa hieman tarkemmin koneen mallin? Muistaakseni töissä on pyörinyt varaston nurkissa joitain tuon ikäisiä hp:n pikkuvikaisia läppäreitä odottamassa että joku jaksaisi niistä hankkiutua eroon, saattaisin pystyä kannibalisoimaan sopivan palikan sieltä. Jos nyt varastosta ei löydykään, ainakin sen avulla voi osoittaa suoraan mitä sinne sopii tai sopiiko mitään.
Sä olet mussukka, mainio sellainen, kuten muutkin. Mutta kuulostaisiko "hp Omnibook XE3" vakuuttavalta tietokonemallin nimeltä? Tuollaisen nimittäin jostain paperinpalasesta löysin.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja aasi »

Edith kirjoitti:Mutta kuulostaisiko "hp Omnibook XE3" vakuuttavalta tietokonemallin nimeltä?
Kuulostaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
nokkaelain

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

1108 kirjoitti:Tosin kannattaa katsoa valmiiksi mitä muistia emo nielee.
Kannettavien muistit olivat eri sivulla; oli siellä jotain Omnibook XE3:enkin muisteja.
Edith kirjoitti:Mutta kuulostaisiko "hp Omnibook XE3" vakuuttavalta tietokonemallin nimeltä? Tuollaisen nimittäin jostain paperinpalasesta löysin.
Niitäkin saattaa olla useammanlaisia. Yhden muistivalmistajan sivuilla luetellaan erilaisiin XE3:iin sopivia muisteja.

Itselläni on yksi ylimääräinen muistipalikka, joka hyvällä tuurilla saattaisi sopia osaan noista, mutta sekin on niin pieni (64 megatavua), ettei se paljon auttaisi. Joku avulias kityläinen voisi tietysti katsoa, mitä koneessa on ennestään.
1108

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Ei osunut silmiin se kannettavuus.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Think »

Ilonpilaajana mainitsen nyt senkin, että emolevyllähän on joku maksimikapasiteetti, jonka se muistia ottaa vastaan. Näin ollen jos koneessa on jo tuo määrä muistia, ei siihen sitä voi lisätä.

Mutta jos kone on uutena ostettu, eikä sitä muistia ole siihen lisäilty, niin eiköhän siellä ole vielä varaa muistin kasvattamiseen.
Ovela kuin orgasmi
Edith

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Osaiskohan joku sanoa jotain semmoisesta, että miksihän tämä hidastui lisää kun muutin tänne uuteen kämppään? Siis olihan tämä ennenkin hidas, mutta nyt tämä on hidastunut mielestäni ainakin kaksinkertaiseksi, ehkä jopa kolminkertaiseksi hitaudeltaan sitten vanhan tilanteen, jolloin esimerkiksi nokkaelainkin livenä totesi hitauden ja muistin vähyyden. Minä kestin sen tilanteen vielä ihan hyvin, mutta nykyinen kyllä nyppii.

Ja, Think, joo, uutena on ostettu eikä muistia ole koskaan lisätty.
PerttiMakimaa

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Edith kirjoitti:uutena on ostettu eikä muistia ole koskaan lisätty.
Mutuna sanoisin, että tuossa ikäryhmässä koneenostajaa on todennäköisesti "hellitty" 32-64Mb:n muistilla, joten maksimimuistimäärä on 160-192Mb. Ja sanoo Keikaus nyt mitä vaan kyllä noillakin pärjää. :)
nokkaelain

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Think kirjoitti:Ilonpilaajana mainitsen nyt senkin, että emolevyllähän on joku maksimikapasiteetti, jonka se muistia ottaa vastaan. Näin ollen jos koneessa on jo tuo määrä muistia, ei siihen sitä voi lisätä.

Mutta jos kone on uutena ostettu, eikä sitä muistia ole siihen lisäilty, niin eiköhän siellä ole vielä varaa muistin kasvattamiseen.
Kun katsoo tuota edellä laittamaani linkkiä Kingstonin sivuille, mallista riippuen valmiiksi on käytetty yksi tai molemmat paikat muisteille. Tarvittaessa molemmatkin voi kyllä vaihtaa. Asia ei selviä muuten kuin katsomalla, mitä sisällä on ennestään.
PerttiMakimaa kirjoitti:Mutuna sanoisin, että tuossa ikäryhmässä koneenostajaa on todennäköisesti "hellitty" 32-64Mb:n muistilla, joten maksimimuistimäärä on 160-192Mb. Ja sanoo Keikaus nyt mitä vaan kyllä noillakin pärjää. :)
Em. linkistä näkee, että eri malleissa on ollut 64 - 256 MB muistia vakiona ja sen saa mallista riippuen lisättyä 256 - 1024 megatavuun. Tosin silloin saattaa joutua vaihtamaan vanhat muistit pelkän lisäämisen sijaan.

Vaikkapa Windows 98:lle mainittu määrä riittäisi vallan hyvin, mutta muistaakseni tuossa on XP, jonka käyttö voi olla aika nihkeää 160 MB:lla.
Edith kirjoitti:Osaiskohan joku sanoa jotain semmoisesta, että miksihän tämä hidastui lisää kun muutin tänne uuteen kämppään? Siis olihan tämä ennenkin hidas, mutta nyt tämä on hidastunut mielestäni ainakin kaksinkertaiseksi, ehkä jopa kolminkertaiseksi hitaudeltaan sitten vanhan tilanteen, jolloin esimerkiksi nokkaelainkin livenä totesi hitauden ja muistin vähyyden.
Yksi mahdollisuus on, että koneelle on tullut verkon kautta jotain haittaohjelmia, jotka hidastavat. Jokin niitä siivoava ohjelma voisi olla hyödyllinen (Spybot?, tietääkö joku paremmin?). Automaattisten päivitysten on myös syytä olla päällä, jotta niitä ei tulisi.
Deleted-432

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Deleted-432 »

Lisäksi pirua seinälle, että jos ei vain uudet ohjelmat, vaan myös koko käyttöjärjestelmä ja vanhat ohjelmat ovat hidastuneet, niin ei se muistin vähyydestä johdu, ei ne ohjelmat tiedä mikä vuosi on. Jos alkuun toimivat nopeasti, pitäsi toimia siinä koneessa yhtä nopeasti vaikka vuonna 2100.

Silloin vakioselitykseni on Windowsin rekisterin vähittäinen sotkeutuminen, mikä tapahtuu kaikissa Windowseissa, ja siihen auttaa vain Windowsin päälleasennus tai levyn alustus ja asennus puhtaalle levylle.

Toki muitakin mahdollisuuksia. Haittaohjelmat, virukset, rautaviat jne..

(Vittu mun pitäs olla Helpdeskissä :D)
Edith

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Edith »

nokkaelain kirjoitti:
Edith kirjoitti:Osaiskohan joku sanoa jotain semmoisesta, että miksihän tämä hidastui lisää kun muutin tänne uuteen kämppään? Siis olihan tämä ennenkin hidas, mutta nyt tämä on hidastunut mielestäni ainakin kaksinkertaiseksi, ehkä jopa kolminkertaiseksi hitaudeltaan sitten vanhan tilanteen, jolloin esimerkiksi nokkaelainkin livenä totesi hitauden ja muistin vähyyden.
Yksi mahdollisuus on, että koneelle on tullut verkon kautta jotain haittaohjelmia, jotka hidastavat. Jokin niitä siivoava ohjelma voisi olla hyödyllinen (Spybot?, tietääkö joku paremmin?). Automaattisten päivitysten on myös syytä olla päällä, jotta niitä ei tulisi.
Nyt on tapahtunut kummia. Meinasin nimittäin justiinsa, että käynnistänpä skannauksen Ad-Awarella (jopa minäkin osaan). Mutta, no, nyt on käynyt niin, että kun minulla oli ennen semmoinen kiva kuvake, josta Ad-Awaren saattoi käynnistää, niin se on nyt muuton yhteydessä kadonnut! Voi helvetti. Pitäisköhän siirtyä käyttämään vain atk-aseman tietokoneita ja hankkia kotiin viihdykkeeksi vaikka telkkari?
Deleted-432

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Deleted-432 »

Ei se kuvake ole kuin kuvake.
Katso shakkimestari :D Käynnistä- napista alhaalta ohjelmat. Tai Resurssienhallinnasta. Tai Oman Tietokoneen näyttämästä levyasemasta (C luultavasti) Tai Etsi-toiminnolla vaikka haulla aware. Siellä on, jos et ole koko ohjelmaa itse poistanut. Jos ei löydy imuroi ja asenna uudestaan. Googleta ad-aware tai adaware, sille sivulle ja lataa ilmaiSeksi
nokkaelain

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Rapanhapakko kirjoitti:On mahdollista ostaa, ja ne palikat on helppo itse lisätä. (Jäykänpuoleista lovea tosin, pitää painaa kohdalleen lujaa mutta varoa rikkomasta.)
Tässäkin unohtui avainsana: kannettava. Kannettavien muistit on helpompi saada paikoilleen. Sen sijaan nuo vanhat kannettavat ovat paljon tarkempia siitä, että muisti on juuri niihin tarkoitettua.
Edith kirjoitti:Nyt on tapahtunut kummia. Meinasin nimittäin justiinsa, että käynnistänpä skannauksen Ad-Awarella (jopa minäkin osaan). Mutta, no, nyt on käynyt niin, että kun minulla oli ennen semmoinen kiva kuvake, josta Ad-Awaren saattoi käynnistää, niin se on nyt muuton yhteydessä kadonnut!
Paranoidi vastaus olisi, että jokin haittaohjelma on poistanut kuvakkeen. Todennäköisemmin Windows-käyttöjärjestelmä on tehnyt sen itse, sillä siinähän on se turha "poista harvoin käytetyt kuvakkeet"-toiminto, josta on vain harmia.
Deleted-432

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Deleted-432 »

Nokkis: O.K.
Myönnettäköön, etten ole koskaan kannettavaa avannutkaan.
Muistikammat erilaisia ja eri tavalla kiinni?
Kummiskin merkannee nuo oikeantyyppistä muistia ja emolevyn tuki tietylle muistimäärälle -jutut.

Ja tosiaan, niinkuin joku sanoi: joskus on pakko heittää vanha kampa pois ja korvata isommalla, jos kaikki paikat emolevyllä on käytössä, mutta emolevy sittenkin tukee enemmän megatavuja.

Itsellä tässä alunperin 500 megaa, nyt 1,5 gigaa, vielä 500 megan tuki emolla, mutta sitten pitää vaihtaa yksi kampa.
PerttiMakimaa

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

nokkaelain kirjoitti:Kun katsoo tuota edellä laittamaani linkkiä Kingstonin sivuille, mallista riippuen valmiiksi on käytetty yksi tai molemmat paikat muisteille. Tarvittaessa molemmatkin voi kyllä vaihtaa. Asia ei selviä muuten kuin katsomalla, mitä sisällä on ennestään.


Em. linkistä näkee, että eri malleissa on ollut 64 - 256 MB muistia vakiona ja sen saa mallista riippuen lisättyä 256 - 1024 megatavuun. Tosin silloin saattaa joutua vaihtamaan vanhat muistit pelkän lisäämisen sijaan.

Vaikkapa Windows 98:lle mainittu määrä riittäisi vallan hyvin, mutta muistaakseni tuossa on XP, jonka käyttö voi olla aika nihkeää 160 MB:lla.


Yksi mahdollisuus on, että koneelle on tullut verkon kautta jotain haittaohjelmia, jotka hidastavat. Jokin niitä siivoava ohjelma voisi olla hyödyllinen (Spybot?, tietääkö joku paremmin?). Automaattisten päivitysten on myös syytä olla päällä, jotta niitä ei tulisi.
"Loogista" vuosituhannen vaihteessa olisi ollut, että siihen olisi laitettu yksi tai kaksi 32Mb:n kampaa.

Mutta XP on kyllä tuskaa 256Mb:lläkin, joten pitää jopa hieman ihmetellä käyttiksen valintaa. 98SE jaksaa >128Mb:llä ihan mukavasti.

Ja toki jos kone yllättäen hidastuu merkittävästi niin tulee tosiaan mieleen joku koneessa oleva pöpö. Jospa muuton yhteydessä on vaihdettu tarjottavaa virusturvaa? Tietämättä tilannetta tarkemmin voisi kyseessä olla palveluntarjoajan vaihdosta aiheutunut muutos virusturvassa tai suojatun koululiittymän vaihtuminen normilaajakaistaan kaikkine avoimine portteineen.
Edith

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Rapanhapakko kirjoitti:Ei se kuvake ole kuin kuvake.
nokkaelain kirjoitti:
Edith kirjoitti:Nyt on tapahtunut kummia. Meinasin nimittäin justiinsa, että käynnistänpä skannauksen Ad-Awarella (jopa minäkin osaan). Mutta, no, nyt on käynyt niin, että kun minulla oli ennen semmoinen kiva kuvake, josta Ad-Awaren saattoi käynnistää, niin se on nyt muuton yhteydessä kadonnut!
Paranoidi vastaus olisi, että jokin haittaohjelma on poistanut kuvakkeen. Todennäköisemmin Windows-käyttöjärjestelmä on tehnyt sen itse, sillä siinähän on se turha "poista harvoin käytetyt kuvakkeet"-toiminto, josta on vain harmia.
Voijjeesus. Osaako nuo haittaohjelmat poistaa kokonaisen Ad-Awaren? Kun sitä ei nimittäin enää löydy millään tavalla. Yritän latailla sitä illalla sitten ja toivon, etteivät latausohjeet sisällä tavattoman konstikasta englannin kieltä.
Deleted-432

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Deleted-432 »

Edith. en usko että haittaohjelmat on adawarea poistaneet. Joko olet poistanut itse tai sitten olet asentanut F-securen tai muun virustorjunnan, joka automaattisesti poistaa adawaren. Jonka voi mun mielestä huoletta asentaa sitten takaisin.

Imuroi se uudestaan, asennus on yes-yes- klikkailua, ei säädettävää.
Edith

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Rapanhapakko kirjoitti:Edith. en usko että haittaohjelmat on adawarea poistaneet. Joko olet poistanut itse tai sitten olet asentanut F-securen tai muun virustorjunnan, joka automaattisesti poistaa adawaren. Jonka voi mun mielestä huoletta asentaa sitten takaisin.

Imuroi se uudestaan, asennus on yes-yes- klikkailua, ei säädettävää.
Gracias. Taidettiin tosiaan asentaa F-secure. Klikkailen sitten illalla Ad-Awaren. Nyt kirjoittelen taas kirjastosta, ja on ihanaa, että tällainen mahdollisuus on ja kaikki pelaa täällä. Minä :h: kirjasto ja kirjastosedät.
nokkaelain

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Edith kirjoitti:Taidettiin tosiaan asentaa F-secure. Klikkailen sitten illalla Ad-Awaren. Nyt kirjoittelen taas kirjastosta, ja on ihanaa, että tällainen mahdollisuus on ja kaikki pelaa täällä. Minä :h: kirjasto ja kirjastosedät.
Varmaan se hidastuminenkin johtuu sitten samasta syystä; Ei sen Ad-Awaren käytöstä haittaakaan ole, mutta epäilisin, ettei se sittenkään auta ongelmaan. F-secure lataa taustalle yhtä sun toista ja todennäköisesti haukkaa "riittävästi" muistiakin siinä sivussa.
nokkaelain

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Rapanhapakko kirjoitti:Joko olet poistanut itse tai sitten olet asentanut F-securen tai muun virustorjunnan, joka automaattisesti poistaa adawaren. Jonka voi mun mielestä huoletta asentaa sitten takaisin.
Näköjään uusimmassa F-Securen virustorjunnassa on mukana Ad-Aware, jonka F-Secure on nimennyt uudelleen ja jota se myy nimellä "F-Secure Anti-Spyware".
Edith

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja Edith »

Mulla on nyt sitten eilisestä alkain ollut jotkin microsoftin päivitykset ajan tasalla taas pitkästä aikaa, mutta en oikein osaa sanoa, onko tämä ehkä nopeutunut ihan hiukan vai ei ollenkaan.
nokkaelain

Re: Lisää muistia

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Edith kirjoitti:Mulla on nyt sitten eilisestä alkain ollut jotkin microsoftin päivitykset ajan tasalla taas pitkästä aikaa, mutta en oikein osaa sanoa, onko tämä ehkä nopeutunut ihan hiukan vai ei ollenkaan.
Tuskin se on vaikuttanut mitään. Tuosta on lähinnä se ilo, ettei tule uusia ongelmia.

Jos sitä F-securea ei ennen ollut, hitaus johtuu melkein varmasti sen laittamisesta. Katsoi omalta koneeltani, ja se vie ainakin neljäsosan (40MB) koko siitä muistimäärästä, joka siinä kannettavassa on, ja varmaan suurimman osan siitä, mitä ennen oli vapaana.
Vastaa Viestiin