Gat kirjoitti:Juu, varmaan on vielä parempiakin, mutta toisin kuin ennen ne ovat maksukortillisia. Juu, voisin ostaa kortin. Mutta siinä ei edelleenkään toteudu, että koko rahvaalle näytettäisiin monipuolisemmin ja ihan ilman omaa etsimistä, rahaa ja vaivaa.. kuten 80-luvulla.
Tämä wanhojen hyvien aikojen nostalgisointikerho alkaa mennä jo ihan mahdottoman koomiseksi. Ihan ilman omaa etsimistä, rahaa ja vaivaa ... eli puolustelet parempana tiedon jakamisena sitä, että pieni levy-yhtiöpomoista, musatoimittajista ja VJ:stä koostuva klikki päätti sen pienen jäävuorenhuipun mikä kaikesta tarjolla olevasta tiedosta ylipäänsä pääsi mihinkään? Oletko tosiaan ihan tosissasi.
JAKELU ja TIEDOTTAMINEN asioista tai genreistä tietämättömille on huonontunut, jos pitää tietää vittu nettisivukin mistä jotain jota ei vielä tunnekaan, löytää.
Ehkä te olitte niin lapsia silloin ettette muista mitään ja nyt luulette nykytyyliä normiksi ellei peräti edistykseksi?
No verrataanpas sitä lapsuutta ja nykypäivää. Kanavia joilta sai jotain tietoa musiikista oli lapsuudessani:
- Kaksi radiokanavaa (City ja Radiomafia/sen edeltäjä ylellä) joilta tuli jotain nuorten kuuntelemaa musiikkia.
- Suosikki, jos oli varaa tilata
- Muutamien isojen kaupunkien keskusta-alueilla mahdollisesti näkyvät maksulliset kaapelit tai rahakkaampien harvinaiset sateliitit (peitto ehkä muutama prosentti koko väestöstä)
- Kaverit, jos jaksoivat raahata levyt/kasetit mukaan ja saivat nauhurin päälle silloin kun joku biisi sattui armosta tulemaan oikeaan radiosta tai musiikkikanavalta
- Paikallisen levykaupan propellihattu
Nyt on
- Kymmeniä valtakunnallisia ja alueellisia radioita, joista osa on johonkin genreen keskittyneitä, osa valtavirtakanavia
- Tuhansia nettiradioita ja podcasteja tarjolla
- Youtube, mikseri.net, lukuisat muut nettisaitit jotka tarjoavat musiikkia ja musiikkivideoita, niihin lukuisa määrä hakupalveluita
- Kiljoona eri musapalstaa ja nettimusalehteä
- Suosikin ohella esimerkiksi levyarvosteluja on joka tuutissa ilmaislehti Metrosta/Citystä jne. Avotakan kautta Mikrobittiin
- Musiikkia jaellaan ja suositellaan omien mieltymysten ja valintojen tai jopa ihan randomina mukaan onlinena useammassa eri nettikaupassa ja palvelussa, joka paikassa missä on netti on musakauppa
- Kaikkki aiemmat mediat ovat olemassa joko entisessä tai parannetussa muodossa (Radio Rock)
- Kaverille tietoa uudesta asiallisesta musasta saa helposti yhdellä naksautuksella soittolistana, fileenä tai linkkinä vaikka ei olisi edes samalla mantereella
- Perinteisten isojen levy-yhtiöiden lisäksi pienet ja indiet voivat markkinoida itseään merkittävästi kustannustehokkaammin
- Sosiaalinen media luo ilmiöitä ilman että levy-yhtiöpomo tai VJ päättää mistä se syntyy
JAKELU ja TIEDOTTAMINEN ovat niin paljon tehokkaampia tänä päivänä kuin lapsuudessani, että kaikki se tieto ja tarjonta mikä musiikista oli koko lapsuuteni ja nuoruuteni ankean eristyneessä Kekkosslovakiassa ei veisi edes sadasosaa siitä, mitä kaikkea on nyt ihan julkisesti ja jopa ilmaiseksi tarjolla. Muutamien etuoikeutettujen kymmenien vuosien satelliitti- tai kaapelitarjonta ei pärjää edes yhteenlaskettuna edes youtuben kuukaudessa tarjoamalle määrälle.