Törkeä tiistai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sellaista tuossa aateskelin Ruisrock-ketjun innoittamana, joka parhaiden Kity-perinteiden mukaisesti heittelehti alkuperäisestä aiheestaan hienosti Suomen (ja suomen) murteisiin, että kuinkakohan ihmiset kokevat erilaiset murteet. Välittömänä innoittajana tähän oli Exsatin ihastuttava peruste sille, miksi matkustaa mieluummin Helsinkiin kuin Turkuun: "helsinkiläiset puhuu sielleen söpön hintahtavasti, se turun kieli on aivan kammottavaa."

Minähän olen tässä asiassa sinänsä vähän lapsipuolen asemassa, että Suomessa asuessani olen aina asustellut synnyinkaupungissani - ja monet läheisimmistä ystävistäni ovat peräti saman kaupunginosan kasvatteja, tai muualta tulleinakin sitten omaksuneet aika aksentittoman perussuomen - joten en ole koskaan kokenut kovin perustavanlaatuisia murrevaihteluja lähielinpiirissäni. Jonkinlaista tottumista minulla on murrealueisiin sitä kautta, että äitini on Itä-Suomesta ja vaikka hänen puheestaan on murre kadonnut, sukulaisten puhe tuntuu kuitenkin minustakin kotoisalta.

Joskus sporalinjojen tuolle puolen uskaltautuessa olen kuitenkin hämmentynyt siitä, että vaikka omasta mielestäni puhun paikatonta yleissuomea, niin taidan olla väärässä: heti avatessani suuni ihmiset kuulevat minun olevan Helsingistä. Ja kun tiedämme monen maalaisen irrationaalisen Helsinki-vihan, tämä on joskus aiheuttanut erilaisia tilanteita. (Mieleen tulee erityisesti eräs ilta joensuulaisessa kapakassa, joka lähti heti alkumetreillä vikaan, mutta siitä toiste.)

Eihän tämä(kään) viestini tässä mihinkään kysymykseen tai väitteeseen taida edetä, mutta halusin vain jakaa kanssanne senkin asian, että nykyisessä Suomi-intoilussani olen myös ns. fiiliksissä murteista. Hieno asia ja suuri rikkaus.

Kertokaa ihmeessä ajatuksianne murteista!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kyllä mun täytyy sanoa, että helsinkiläiset puhuu kaikkein ruminta murretta. Olen asunut Hämeessä, Savossa, Pohjanmaalla ja Satakunnassa, joten perustan mielipiteeni faktoihin. Valitettavasti se helsinkiläisyys on hieman tarttunut minuunkin, mutta näitä typeriä paikallisia sanoja kieltäydyn edelleen käyttämästä. Ei sporaa, duunia, himaa, mutsia, leffaakin harvoin.

Mutta mä olenkin Forssasta kotoisin, ja sitä on sanottu Suomen rumimmaksi murteeksi. Se on jotain siitä Turun ja Tampereen murteen väliltä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Lolita kirjoitti:(...)
Turun ja Tampereen sekoitus voi tosiaan olla aika kova veto. Ainakaan minun mielikuvissani en voi edes kuvitella sellaista puhetapaa kuin lievästi jälkeenjääneen jääkiekkoilijan suuhun.

Tuttuuden kautta korvaani miellyttävät yleisesti enemmän Itä- kuin Länsi-Suomen murteet, vaikka äitini kotimurre, Kymenlaakson kaakkoismurre, taitaakin kuulua hämäläismurteisiin ja sitä kautta siis länsimurteisiin. Ja toisaalta, joskus aikanaan elämässäni oli muutamia ihmisiä Raahesta, joiden hyvin epä-itä-suomalainen leveä "mää" ja "sää" kuulostivat kyllä aina kovin ystävällisiltä. Rovaniemeläisen opiskelukaverini puhetta en taas meinannut aluksi edes ymmärtää...
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Huomenna taas oikeuteen, on se kurjaa. Mutta pahempaa tiedossa torstaina, lukioon joutuu menemään.

Veren kofeiinipitoisuus tippunut radikaalisti parin viime päivän aikana, alkaa olemaan kokoajan hedari nyt sitten. Ei uskalla vetää kuppia nyt kun haluaisi hiukan nukkua ensiyönä edellisöiden unisaldo kun on jäänyt vajavaiseksi. Jos vaikka eräs tänään bongattu neitokainen tulisi vierailulle uniin niin saisi erotiikkaa tähän elämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Lolita »

urpiainen kirjoitti: lievästi jälkeenjääneen jääkiekkoilijan
Jokseenkin siltä Forssan murre kuulostaa. Myös nuo raahelaisten mää ja sää löytyvät kyseisestä kielestä. Lisäksi aikoinaan Hesarin kuukausiliitteessä olleet Nopolan pakinat kuvastivat hyvin forssalaista kommunikointia ja ajatusmaailmaa. Kunnon hämäläisiä nuo forssalaiset ja olen ylpeä juuristani.[/quote]
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

urpiainen kirjoitti:Kertokaa ihmeessä ajatuksianne murteista!
Takatakataaktaktaktak. Taaaktakatakatak! Taktak? Turun murrekin menisi muuten mutta tuo nuotti halvaannuttaa. Kuulostaa kuin joka jumalan hetki pitäisi inttää kuin olisi itse aina oikeassa, johtunee ensimmäisen tavun painottamisesta. Ja se sanojen lopun nieleminen! Vaikka sana päivässä mutta kokonaan kiitos. Provosoinut omaa savonmurretta äärileveyksille ihan pelkästä erottumisen halusta, joten kotikaipuureaktiona ainakin oma murre tulee säilymään.

Tavallaan murre kyllä viehättää, tuntuu vähän kuin olisi koko ajan ulkomailla.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Dumari

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Kilin vitut, kraana levisi. Nyt täällä töis joutuu oleen varmaankin kymppiin saakka ja gongi pelastaa viimeistään puol yksitoista.

Kehä kolmosen ulkopuolella sitä vasta hassuja puhutaankin. Ummikkona voin tunnustaa etten tajunnut mikä onnikka oli ennen viime kesää :P
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kun minä nyt olen ottanut tavakseni viihdyttää teitä kainalopierun tasoa olevilla jutuillani, niin kerronpa uusimman.

Pekka on ottanut tavaksi tuoda minulle lahjoja sänkyyn, kun nukun. Olen herännyt leluhiiri tyynyllä ja lisäksi sängystäni on löytynyt mm. villasukka, pureksittu kumipallo ja puffi, siis sellainen ruttujuttu, jolla pestään itsensä suihkussa.

Nyt Pekka-mussukka on keksinyt ihan uuden leikin. Pekka kaataa vessan roskiksen ja tonkii sitä. Siispä heräsin tässä eräänä aamuna käytetty terveysside sängyssäni. Toinen samanmoinen oli saanut osakseen rajumpaa kurmotusta ja löytyi olohuoneesta hieman silputtuna.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
tonttu

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Loma!!!111 :cheer: :hail: :gee:


Pahoittelen hymiöitä!
Avatar
HotPants
Elämätön Kitisijä
Viestit: 444
Liittynyt: 05.09.2005 2:24

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja HotPants »

Lolita kirjoitti: Pekka on ottanut tavaksi tuoda minulle lahjoja sänkyyn, kun nukun. Olen herännyt leluhiiri tyynyllä ja lisäksi sängystäni on löytynyt mm. villasukka, pureksittu kumipallo ja puffi, siis sellainen ruttujuttu, jolla pestään itsensä suihkussa.
Nyt Pekka-mussukka on keksinyt ihan uuden leikin...
Sun gissas kuulostaa ihqulta. Mut nimi olis voinu olla trendimpi, sillai vaiks Pexi Beckham. Esimerks!
<3
slam

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja slam »

Kylläpäs väsyttää... tailan mennä hetkeksi sohvan tukipintaa vasten nojailemaan ja sitten nukkumaan! :) öit
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Itsehän olen Hämeen sydämestä, Helsingin ja Tampereen välistä. Siltä siellä ehkä vähän kuulostaakin, en tajunnut sitä ennenkuin olin asunut sieltä muutaman vuoden pois. Lukeudun siis myös ihmisiin, jotka puhuvat sitä 'tasaista, tunnistamatonta, oikeaa perussuomea' (omasta mielestään ainakin).

Isä ja äiti ovat kumpikin Oulun läänistä kotoisin, mutta asuneet yli puolet elämästään etelässä. Mummuloissa aina kuullut murretta siis. Luulinkin pitkään, että vain mummot ja papat ja muut ikivanhat ihmiset puhuvat murretta. Siis mikä paksuinta, jopa pappani, paljasjalkainen rantsilalainen, väitti että he siellä puhuvat oikeaa perussuomea, mitään ei väännetä eikä käännetä :shock: Hänen mielestään 'mä' ja 'sä' ovat kammottavaa kielenraiskausta ja murretta.. Voi herranjestas. Mitäs ne MÄÄ ja SÄÄ ja mikä vielä pahinta NÄÄ ovat sitten!!
Elukka

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Työhakemuksia pitäis yrittää vääntää, mutku väsyttää ihan sairaasti. :|
Saanhan mä laiskotella tänään, jookos?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Lolita »

HotPants kirjoitti:Sun gissas kuulostaa ihqulta. Mut nimi olis voinu olla trendimpi, sillai vaiks Pexi Beckham. Esimerks!
Se on ihQ, tykkää suklaasta ja valkkarista, ihan niinkuin minäkin. Ja sipseistä. Oikeestaan se tykkää kaikista samoista ruuista kuin minäkin ja tykkää mun ihanista kengistäkin ja kirjoista. Me ollaan ihan samixet Pekan kaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
ninnithequeen

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti:Työhakemuksia pitäis yrittää vääntää, mutku väsyttää ihan sairaasti. :|
Saanhan mä laiskotella tänään, jookos?
Lupa myönnetty.
Minäkin jätin imurin suosiolla nurkkaan odottamaan huomista.
Avatar
HotPants
Elämätön Kitisijä
Viestit: 444
Liittynyt: 05.09.2005 2:24

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja HotPants »

Elukka kirjoitti:Työhakemuksia pitäis yrittää vääntää, mutku väsyttää ihan sairaasti. :|
Saanhan mä laiskotella tänään, jookos?
Mun mielestä et saa! Musta on kiva olla tälleen vallan kahvassa!
Et saa et saa et saa et saa et saa et saa et saa et saa!!
Lällälääx!
<3
slam

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja slam »

[quote="irmelianneli"]NÄÄ [quote]

naa,naa
Avatar
HotPants
Elämätön Kitisijä
Viestit: 444
Liittynyt: 05.09.2005 2:24

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja HotPants »

Lolita kirjoitti: Se on ihQ, tykkää suklaasta ja valkkarista, ihan niinkuin minäkin. Ja sipseistä. Oikeestaan se tykkää kaikista samoista ruuista kuin minäkin ja tykkää mun ihanista kengistäkin ja kirjoista. Me ollaan ihan samixet Pekan kaa.
Tohon pätee aika makeesti mitä mun yks kääkkä-sukulainen sanoo aina: seura tekee kaltasekseen. Siks mä vältänki sitä kääkkää.
<3
Elukka

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Elukka »

HotPants kirjoitti:
Elukka kirjoitti:Työhakemuksia pitäis yrittää vääntää, mutku väsyttää ihan sairaasti. :|
Saanhan mä laiskotella tänään, jookos?
Mun mielestä et saa! Musta on kiva olla tälleen vallan kahvassa!
Et saa et saa et saa et saa et saa et saa et saa et saa!!
Lällälääx!
Ninni lupas jo et saan. Sitäpaitsi et sä voi mua käskeä ku sä et ees oikeesti oo mun äiti. :P
Avatar
HotPants
Elämätön Kitisijä
Viestit: 444
Liittynyt: 05.09.2005 2:24

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja HotPants »

Elukka kirjoitti: Ninni lupas jo et saan. Sitäpaitsi et sä voi mua käskeä ku sä et ees oikeesti oo mun äiti. :P
Tommottia jäbiä varten mul on pari piiskaa kaapissa! Lopuks ne sanoo mua vaikka äiti Neitsyt Mariaks!
Niin se homma toimii.
<3
Elukka

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Elukka »

HotPants kirjoitti:
Elukka kirjoitti: Ninni lupas jo et saan. Sitäpaitsi et sä voi mua käskeä ku sä et ees oikeesti oo mun äiti. :P
Tommottia jäbiä varten mul on pari piiskaa kaapissa! Lopuks ne sanoo mua vaikka äiti Neitsyt Mariaks!
Niin se homma toimii.
:shock: Nythän tää alkaa meneen jo berwån puolelle. :oops:
ninnithequeen

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti: Ninni lupas jo et saan.
:shock: Nythän tää alkaa meneen jo berwån puolelle. :oops:
No todella :shock:
Avatar
HotPants
Elämätön Kitisijä
Viestit: 444
Liittynyt: 05.09.2005 2:24

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja HotPants »

Elukka kirjoitti: :shock: Nythän tää alkaa meneen jo berwån puolelle. :oops:
Ei meikkis ikinä oo pervo!!
Meikkiksel on sydänsuruja, postimerkkeilijästä ei oo kuulunu mitää ja siks mietin kaikkii fantsuja asioita etten yhtää kelais sitä ihme jäbää sen kummemmin. Nyyh-asia.
<3
Elukka

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Elukka »

ninnithequeen kirjoitti:
Elukka kirjoitti: Ninni lupas jo et saan.
:shock: Nythän tää alkaa meneen jo berwån puolelle. :oops:
No todella :shock:
Siis että saan laiskotella. :oops: Ettei tulkita vahingossa väärin...
Elukka

Re: Törkeä tiistai

Viesti Kirjoittaja Elukka »

HotPants kirjoitti: Meikkiksel on sydänsuruja, postimerkkeilijästä ei oo kuulunu mitää ja siks mietin kaikkii fantsuja asioita etten yhtää kelais sitä ihme jäbää sen kummemmin. Nyyh-asia.
:paijaa:
Vastaa Viestiin