Lucky Luciano kirjoitti:suhteessa, jossa en kokisi halua asettaa kumppanin onnellisuutta omani edelle. Hassua.
Let me get this straight? Väität eläväsi suhteessa, jossa asetat kumppansi onnellisuuden omasi edelle. Right. Olisiko kuitenkin niin, että oma onnellisuuteesi on edellytys, että ylipäätään olet suhteessa? Jos oma onnellisuutesi sitten osin kumpuaa siitä, että kumppanisi on onnellinen, fine, mutta ei se tarkoita sitä että marssijärjestys olisi ensin hän, sitten minä.
Voi tietysti väittää, että jos molemmat tekevät niin, silloinhan asiassa ei ole mitään sisäistä ristiriittaa, mutta ei silläkään päästä yli siitä, että koko suhteen olemassaolon edellytys on (tai pitäisi olla) sen itsensä onnelliseksi tekevä vaikutus - muutenhan kyse on hyväksikäyttösuhteesta. Kumpikin ei voi myöskään loputtomiin asettaa toisen onnea etusijalle, koska silloin ei päästäisi ikinä mihinkään päätöksiin.
Esimerkki: Mies saa komennuksen ulkomaille. Hän pohtii sitä, mutta sanoo ettei lähde, koska tietää että vaimo viihtyy paremmin kotosuomessa. Vaimo sanoo, ei, kyllä lähdemme, tämä on sinulle tärkeää. Mies vastaa että ei lähdetä, asetan sinun onnesi omani edelle jne. Jos taas jompi kumpi ei aseta toisen onnea etusijalle, niin päätökseksihän muodostuu aina se, että toisen onnelliseksi tekevä vaihtoehto muodostuu päätökseksi. Voiko sellainen elämä tuoda onnea kenellekään? Mä meen ihan mihin vaan, mä teen ihan mitä vaan, lopulta se vie mut sairaalaan...
On hienoa puhua ympäripyöreitä julistuslauseita, joilla ei ole mitään konkreettista merkityssisältöä. Lause "jokainen on oman onnensa seppä" on tietyllä tapaa erittäinkin fiksusti sanottu. Omasta onnellisuudesta lähdetään liikkeelle kumppaniin valinnassa, enkä näe mitään syytä miksi tervejärkinen ihminen poikkeasi tästä myös päätettäessä parisuhteen jatkumisen edellytyksistä.