Lucky Luciano kirjoitti:"Kityn älykkäin nainen" voisi oikeasti ollakin niin hellyttävä, että pitäisi henkilökohtaisten tunneasioiden ratkaisevimpana osoittajana arjen peruskompromissikysymyksiä, kuten sitä, millaista leipää tänään ostetaan.
Ensin sinulle ei kelpaa esimerkki isoista asioista, sitten kun anna esimerkin pienistä asioista, sekään ei kelpaa. Kerro minulle, mitä tarkoittaa käytännön tasolla, muuallakin kuin julistuksissa, se, että asettaa toisen onnen omansa edelle jatkuvasti, eikä vain silloin kun se todella on tarpeen?
Jos et edelleenkään aio vaivautua keskustelemaan, älä kerro. Älykkyys yksin ei takaa sitä että se olisi aina käytössä. Järjestyksessä virheesi ovat seuraavat:
1) "Straw man" eli olkinukke
Ohitetaan vastustettava väite tekemällä siitä karikatyyri, olkinukke. Sitä vastaan hyökkäämällä ja naurettavaksi tekemällä pyritään mitätöimään vastustajan väite. Tällä ei tietenkään saavuteta mitään, jos keskustelua seuraavat tietävät tarpeeksi asiasta, mutta valitettavasti näin ei useinkaan ole. Tätä tekniikkaa käyttävät yleisimmin fundamentalistiset kreationistit kieltäessään evoluution, mutta toki samaa virhettä tapaa myös muissa yhteyksissä.
"Samaa mieltä olen sen sijaan siitä, etteivät ääriesimerkkisi toimi kovinkaan tarkoituksenmukaisella tavalla."
2) Henkilöä vastaan hyökkääminen
Hyökätään väitteen esittäjää eikä itse väitettä vastaan. Tähän virheeseen sorrutaan sen verran usein, että otin sen tähän ensimmäiseksi.
* "Koska N.N. on ateisti/fundamentalisti/vasemmistolainen/oikeistolainen/skeptikko/parapsykologi/tms., hänen puheistaan ei tarvitse välittää."
"Oma maailmani ei sentään ole vielä aivan niin mustavalkoinen."
Vaivauduin vielä kerran perustelemaan. Jos itse et, tutustu seuraavaan sivuun ja harrasta hiukan sitä itsereflektiota, jota niin rakastat.
http://keskustelu.skepsis.fi/html/virhelista.htm