illistää, illistys

Yleinen lätinä jä kitinä
bedlam

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Gina kirjoitti: höpöhöpö. Keekoilu on niinkuin sellaista esiintymistä, koikkelehtimista.
Ei kai tässä sanan merkitystä vielä kukaan kerennyt arvailemaankaan?
Jonkinlaisena kukkoiluna ja mukamas-elosteluna keekoilun käsitän.

Onkos täällä joitakuita, jotka eivät tiedä mitä tarkoittaa "ajaa pahki" johonkin esim. autolla?

Entäs tiedättekö mitä on hivotella?
Feiz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Dumari kirjoitti:Nyt alkoi kuulostamaan nuo murresanat aika... erikoisilta.
http://kity.kicks-ass.net/album_page.php?pic_id=138
JEH, sellasta Oulussa.
Porukoitten kans vieläki jutellessa aina sanotaan karkkeja Kompiaisiksi :D
Patz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Patz »

bedlam kirjoitti:Onkos täällä joitakuita, jotka eivät tiedä mitä tarkoittaa "ajaa pahki" johonkin esim. autolla?

Entäs tiedättekö mitä on hivotella?
Mä ajoin ekan autoni pahki liikenteenjakajaan, kaadoin muuten samalla kaikki jakajassa olleet merkit! :yo:

Mä tiedän mitä on hivottelu, se on sellasta ku heittää esim. palloa liki, muttei osu kuitenkaan.
Gina

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Gina »

bedlam kirjoitti:
Gina kirjoitti: höpöhöpö. Keekoilu on niinkuin sellaista esiintymistä, koikkelehtimista.
Ei kai tässä sanan merkitystä vielä kukaan kerennyt arvailemaankaan?
Jonkinlaisena kukkoiluna ja mukamas-elosteluna keekoilun käsitän.
Öh, siinähän oli KillKill lainattuna?


Kai kaikki tietää mitä tarkoittaa porista keskenään?
Viimeksi muokannut Gina, 02.09.2005 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dumari

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Feiz kirjoitti:
Dumari kirjoitti:Nyt alkoi kuulostamaan nuo murresanat aika... erikoisilta.
http://kity.kicks-ass.net/album_page.php?pic_id=138
JEH, sellasta Oulussa.
Porukoitten kans vieläki jutellessa aina sanotaan karkkeja Kompiaisiksi :D
Kiitos suomennoksesta :D
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

bedlam kirjoitti:
Gina kirjoitti: höpöhöpö. Keekoilu on niinkuin sellaista esiintymistä, koikkelehtimista.
Ei kai tässä sanan merkitystä vielä kukaan kerennyt arvailemaankaan?
Jonkinlaisena kukkoiluna ja mukamas-elosteluna keekoilun käsitän.

Onkos täällä joitakuita, jotka eivät tiedä mitä tarkoittaa "ajaa pahki" johonkin esim. autolla?

Entäs tiedättekö mitä on hivotella?
'Keekoilu' on musta ihan ympäri Suomen tuttu, 'pahkia' käytetään minusta myös ihan laajalti, tai ainakin mun kotiseudulla. Illistely on tuttu mulle ainakin täältä Oulun paikkeilta. Feizin mainitsema 'pämistely' on kyllä aivan outo, mutta olen kuullut täällä puhuttavan 'linttaamisesta' samassa merkityksessä.. Yhtä friikkejä kaikki tyynni. :? Näin hämäläisenä mua jostain syystä rassaa kauheesti se 'patio'!! EN sano!! Se on t e r a s s i !! ..jonne mä muuten lähden 10min päästä jee :D
Feiz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Feiz »

irmelianneli kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
Gina kirjoitti: höpöhöpö. Keekoilu on niinkuin sellaista esiintymistä, koikkelehtimista.
Ei kai tässä sanan merkitystä vielä kukaan kerennyt arvailemaankaan?
Jonkinlaisena kukkoiluna ja mukamas-elosteluna keekoilun käsitän.

Onkos täällä joitakuita, jotka eivät tiedä mitä tarkoittaa "ajaa pahki" johonkin esim. autolla?

Entäs tiedättekö mitä on hivotella?
'Keekoilu' on musta ihan ympäri Suomen tuttu, 'pahkia' käytetään minusta myös ihan laajalti, tai ainakin mun kotiseudulla. Illistely on tuttu mulle ainakin täältä Oulun paikkeilta. Feizin mainitsema 'pämistely' on kyllä aivan outo, mutta olen kuullut täällä puhuttavan 'linttaamisesta' samassa merkityksessä.. Yhtä friikkejä kaikki tyynni. :? Näin hämäläisenä mua jostain syystä rassaa kauheesti se 'patio'!! EN sano!! Se on t e r a s s i !! ..jonne mä muuten lähden 10min päästä jee :D
Patio on patio vaikka voissa paistais. Pentuna se oli niin yleisesti käytetty nimi, että kun setä aina lähti patiolle niin luulin, että se on ihan sen baarin nimi. Myöhemmin tajusin, että sehän tarkoittaa terassia. Patio..paljon kivemmin taipuu suuhun kuin terassi. Juopuneena ei edes sylki lennä kun tokasee PATIOLLE!
bedlam

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja bedlam »

irmelianneli kirjoitti: Näin hämäläisenä mua jostain syystä rassaa kauheesti se 'patio'!! EN sano!! Se on t e r a s s i !!


Jes! Kerrankin joku samaa mieltä. Kainuusta tulleena olen vierastanut aina patio-sanaa. Hyi helvetti! Terassi mikä terassi.
Gina kirjoitti: Öh, siinähän oli KillKill lainattuna?
Eikun KK:han sanoi vaan että hänellä on vahva epäilys sanan tulevan Savon seudulta. Vai? Ko? Kä? Väärinkäsitys ainakin tapahtui oikeassa ketjussa.
Viimeksi muokannut bedlam, 02.09.2005 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja bedlam »

UnelmaSäleikkö kirjoitti: Mä ajoin ekan autoni pahki liikenteenjakajaan, kaadoin muuten samalla kaikki jakajassa olleet merkit! :yo:

Mä tiedän mitä on hivottelu, se on sellasta ku heittää esim. palloa liki, muttei osu kuitenkaan.
Mun luokalla oli useampikin tyyppi, joka ei ollut koskaan näitä sanoja kuullutkaan. Olin suuresti ihmeissäni.

Mutta Pellosta kotoisin olevalta kaveriltani opin sanan "havillinen". Tämä taitaa olla jo harvinaisempaa sorttia?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mötky. Sanokaapa mitä se tarkoittaa. Isä tuon kuuli joltain työkaveriltaan joka oli kai jostain pohjoisesta, tosin äidillä oli toinenkin selitys omalta kotiseudultaan. On sitten jäänyt omaankin käyttöön sopivissa tilanteissa.
Hebuli

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Edelleen se sama joensuulaisten käyttämä "reuhottaa" jaksaa ihmetyttää. Ovi tai takki saattaa "reuhottaa auki", jos ei ole kiinni.
bedlam

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Hebuli kirjoitti:joensuulaisten käyttämä "reuhottaa"
Kyllä tuo mullekin ihan tuttu sanonta on, vaikka Joensuussa olen käynyt viimeksi heinäkuussa 1995. Jos ovi reuhottaa auki, niin se on aivan sepposen selällään. Mutta takista käytettynä tutumpi kuin ovesta.
Gina

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Gina »

aasi kirjoitti:Mötky. Sanokaapa mitä se tarkoittaa. Isä tuon kuuli joltain työkaveriltaan joka oli kai jostain pohjoisesta, tosin äidillä oli toinenkin selitys omalta kotiseudultaan. On sitten jäänyt omaankin käyttöön sopivissa tilanteissa.
Nainen. Ilmiselvää.

Patio on patio, hei haloo oululaiset!!!!
Patz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Patz »

aasi kirjoitti:Mötky. Sanokaapa mitä se tarkoittaa. .
Mötky on sellanen ei-niin-haluttava-nainen, tunnetaan myös mötkönä.
SingleMalt

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

UnelmaSäleikkö kirjoitti:
aasi kirjoitti:Mötky. Sanokaapa mitä se tarkoittaa. .
Mötky on sellanen ei-niin-haluttava-nainen, tunnetaan myös mötkönä.
Käy myös nimityksenä mehiläisestä.

Entäs putukiffeli, hantuuki, ranstakka, joppari, klavitta. köökki, kanttuuri ja vaikkapa pernavoi?
nokkaelain

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Keikaus kirjoitti:Mun isäpuoli, joka on kotoisin Kaakkois-Suomesta taas käyttää sanaa illistellä kun tarkoittaa naaman vääntelyä ja irvistelyä ja sensellaista. Niin se sanoma vääristyy maan poikki mennessään.
Yksi kälviäläinen yritti vuosia sitten arvuutella ko. sanan merkitystä eteläsuomalaisilta opiskelukavereiltaan. En näköjään sittenkään ollutkaan häpeällisen väärässä luullessani tietäväni merkityksen.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

Uskaltaisin väittää, että "illistää" tarkoittaa nimenomaan kielen näyttämistä ilveily tarkoituksessa. Eli muu kasvojen vääntely, jossa kieli ei näy, on sitten irvistelyä tai ilveilyä.

Märiseminen on mulle kans ihan tuttu sana.

Tässä vielä yks pohojanmaan erikoisuus:
me vahataan telkkaria = me katsomme telkkaria
(Vahata/katsoa voi toki muutakin, mutta tuossa telkkari esimerkkinä.)
"I want you to get excited about your life."
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

SingleMalt kirjoitti:Entäs putukiffeli, hantuuki, ranstakka, joppari, klavitta. köökki, kanttuuri ja vaikkapa pernavoi?
Putusta en tiiä mutta kiffeli mulle on ainakin se juttu johon roskat harjalla lakaistaan, hantuuki olis käsipyyhe, sitten väliin muutama mikä ei mulle auenneet, köökki tai kööki olis keittiö ja loput taas hepreaa.. Menikö yksikään "oikeen"?

Laitanpa vielä muuan oman arvuutukseni tähän murresoppaan:

Tarakka =
Völöjy =
Soppeli =
Vissiitti =
Ölövinä =
Onnikka =
Tyrkytin =
Hlipasta =
Käläkättää / Pajattaa =

ja elekää palajasjalakaset vastakko ihan ekana.. kits :)
SingleMalt

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

KisSandra kirjoitti:
Tarakka =
Völöjy =
Soppeli =
Vissiitti =
Ölövinä =
Onnikka =
Tyrkytin =
Hlipasta =
Käläkättää / Pajattaa =

ja elekää palajasjalakaset vastakko ihan ekana.. kits :)
Kiffeli, köökki ja hantuuki oikein. Putu = pöly tai moska


Tarakka = Fillarin takaritsi
Völöjy = Tulla mukaan, olla mukana
Soppeli = Sopiva
Vissiitti = Vierailla
Ölövinä = Olevinaan
Onnikka = Nysse
Tyrkytin =
Hlipasta =
Käläkättää / Pajattaa = Puhua ku papupata
Patz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Patz »

KisSandra kirjoitti:
Laitanpa vielä muuan oman arvuutukseni tähän murresoppaan:
Osa tietoa, osa arvauksia

Tarakka = Perse/pylly, "hyvät tarakat". Myös fillarin tarakka
Völöjy = Mukaan "lähetkö völöjyy?"
Soppeli = ?
Vissiitti = Vierailu
Ölövinä = ?
Onnikka = Bussi (tai linkku niin ku me Lahtelaiset sanotaan ;))
Tyrkytin = Tarjotin :mrgreen:
Hlipasta = ? Jos kyseessä sana hilipasta = kipasta "hilipasempa kauppaan"
Käläkättää / Pajattaa = Puhua taukoamatta
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Joensuu tulikin jo mainittua, joten lisätäänpä kierroksia. Se ken tietää mitä esikka tarkottaa, on jo melkoinen epeli, mutta joka kertoo sen mistä tuo sana on peräisin, saa jakamattoman palvontani ainakin siihen asti kunnes muutan mieltäni.
Patz

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Patz »

pikkuego kirjoitti:Joensuu tulikin jo mainittua, joten lisätäänpä kierroksia. Se ken tietää mitä esikka tarkottaa, on jo melkoinen epeli, mutta joka kertoo sen mistä tuo sana on peräisin, saa jakamattoman palvontani ainakin siihen asti kunnes muutan mieltäni.
Esinahka tietty ja se sana on ihan pippelistä! :jouden:
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja annepa »

Murteet on ah niin ihania, ne kyseenalaistaa uskottavuuden. Montako kertaa mullekin on sanottu (Helsingissä!) että "ei tommosta sanaa olekaan, ite keksit"? Niinpä niin. Sanoja, joita olen käyttänyt ja jotka ovat aiheuttaneet epäuskoa ovat esim hiuti sekä vinkka.

Muiden mainitsemista sanoista sen verran että peräpohjolan murteessa mötky voi olla ihminen tai eläin, semmonen joka pökertää menemään ja on esim tasapaksu. Newfoundlandin 8 vkon ikäinen pentu on hyvä esimerkki mötkystä.

Vahtaaminenkin on tuttua Rovaniemellä. Vahata telkkaria=vahdata, d vaan ei kuulu. Esim jos joku tuijottaa, voi ystävällismielisesti illistäen kysyä että mitä vahtaat.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Runkkis

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

KisSandra kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:Entäs putukiffeli, hantuuki, ranstakka, joppari, klavitta. köökki, kanttuuri ja vaikkapa pernavoi?
Hlipasta =
)
Eikös niitä naapurikylän poikia hilipastu turpiin?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: illistää, illistys

Viesti Kirjoittaja annepa »

Runkkis kirjoitti: Eikös niitä naapurikylän poikia hilipastu turpiin?
Tai tirpastu.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin