Söin ravintolassa

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2020 11:11 Lisäpisteitä vielä siitä, että vaikka se sijaitsee tympeässä ostoskeskusmiljöössä, niin kunhan ravintolaan pääsee sisään, on siellä ihan ikkunat ulos ja voi kuvitella olevansa ihmisarvoisessa ympäristössä.
Mä en ole vielä päässyt ikkunapaikoille, mutta ei tuolta sisempääkään paljoa kauppakeskusta huomaa. Sen verran tehokkaasti ravintolatila on rajattu omaksi alueekseen. Tosin mun mielestä autohallista kauppakeskuksen käytäviä pitkin kävely voittaa jossain ulkoilmassa rämpimisen, johon pitäisi varautua sään mukaisella vaatetuksella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 28.02.2020 12:05 ei tuolta sisempääkään paljoa kauppakeskusta huomaa. Sen verran tehokkaasti ravintolatila on rajattu omaksi alueekseen.
Tätä just tarkoitin. Vielä kun saisi rämpiä loskassa, olisi jees.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Triplan Deli Rasoi.
Vedin lounasbuffetin, 10,70€. Paljon parempi ja viihtyisämpi kuin Pasilan aikaisempi intialainen, Windsor. Ruoka oli hyvää, sitä oli riittävästi ja vaihtoehtoja reilusti. Ravintolan sisustus ihan luksusta lounaalle, mutta en vaan osaisi käydä intialaisessa illallisella, mulle intialainen on yhdenlaista mättö- ja pikaruokaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Huomaan mun ruoka-annoksen entistä useammin jäävän puhtaaksi kasvisruuaksi silloin kun käyn lounaalla Soukassa Hummus Housessa. Siinä vaiheessa kun lautaselle on kasannut sopivat annokset hyvännäköisiä kasvisruokia, ei lautasella enää oikein ole tilaa lihalle eikä sitä annokseen oikeastaan kaipaakaan. Näin tiedostavina aikoina koen imagosyistä tarvetta korostaa asian johtuvan puhtaasti gastronomisista syistä, eikä mistään ympäristötietoisuudesta tai terveyssyistä :paavi:

Hummus Househan tarjoaa vähän samantapaista ruokaa kuin Sandro Tapiolassa. Molemmat hyviä lounaspaikkoja. Hummuksen nykyinen liiketila on jäänyt pahasti pieneksi ja monesti vaatii vähän epäsuomalaista sosiaalisuutta löytää vapaa istumapaikka. Uuden isomman liiketilan remontti on vähän myöhässä lupa-asioiden takia, mutta eiköhän ne tän vuoden puolella valmistu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 19.06.2019 10:41 Haukilahden ostarin Rioni. Aivan tavattoman maukasta ja minulle eksoottista ruokaa aika karmeassa ympäristössä. Suosittelen melkein varauksetta!
:( No ni, persuilu pilaa jopa Espoon ravintoloiden laatua!
https://yle.fi/uutiset/3-11243707
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 10.03.2020 10:49
urpiainen kirjoitti: 19.06.2019 10:41 Haukilahden ostarin Rioni. Aivan tavattoman maukasta ja minulle eksoottista ruokaa aika karmeassa ympäristössä. Suosittelen melkein varauksetta!
:( No ni, persuilu pilaa jopa Espoon ravintoloiden laatua!
https://yle.fi/uutiset/3-11243707
Tää on kyllä käsittämätöntä, ettei sellaisille ulkomaalaisille saa työlupia, joilla se työpaikka olisi. Käsittelyajat tosi pitkiä ja ihmeellistä nihkeilyä lupien kanssa ja just näitä turhia ihmiskauppaepäilyjä sitten kylkiäisenä yrityksille. Kummallista perseilyä viranomaisilta. Joiltain työnantajapuolenasioista tietäviltä olen kuullut aiheesta valituksia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vasureille ei vain kelpaa työperäinen maahanmuutto, pitää olla "hädänalaisia".
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 10.03.2020 11:01 Vasureille ei vain kelpaa työperäinen maahanmuutto, pitää olla "hädänalaisia".
Liiton miehet eivät halua kilpailua työmarkkinoille.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, tässä asiassa muutkin kun persut persuilevat samassa rintamassa. Sietämätöntä, kun vie hatšapurin mun lautaselta!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sellon Lime leaf on kyllä hinta/laatusuhteessa ihan tappo lounasmättölä. Kun ei ole järkeä päässä lopettaa ajoissa vaan kaikkea on aina maistettava.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En vielä ole käynyt, mutta täytyy käydä ihmettelemässä

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006558004.html

Veikkaan (ja toivon), että tulee joka kesäiseksi järjestelyksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.07.2020 10:47 En vielä ole käynyt, mutta täytyy käydä ihmettelemässä
Tuskin tulee käytyä. Ainakaan tänä kesänä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä olen aikaisemminkin mainostanut, mutta menköön nyt uudestaan, kun on taas koronatauon jälkeen auki. ChocoLab Ompussa on noussut mun ykkös Gelateriaksi tällä hetkellä. Jädelinossa ei ole tullut käytyä pariin vuoteen, niin ei pysty suoraan vertaamaan tuotteita. Ei vaan jaksa lähteä siirtämään itseään sinne keskelle ei mitään, kun läheltäkin saa kelvollisia tuotteita.

Omppu on kyllä aika jäätelötaivas nykyään, kun kerrosta ylempää löytyy gelaton seuraksi aivan loistavia pirtelöitä 50-luvun jenkkitunnelmaa henkivästä Kitty's milkshakes barista. Sääli että suosikkini Go Bananas on hävinnyt listoilta, kun jälleen kerran suuret massat ei ymmärrä hyvän päälle, eikä se myynyt tarpeeksi. Rajansa silläkin kuinka paljon jäätelöä mun vyötärölinja kestää, niin ei pysty yksin pitämään pystyssä. Ihmiset on sitten tyhmiä :9mm:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onko kukaan testannut Gastrogrill Muré ?

Näyttäisi annokset edes jotenkin säädyllisiltä ja chimichurria.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En ole testannut, ja vilkaistuani kotisivuja luulen, että en kuulu asiakaskuntaan. Oikeastaan ihan kiinnostava nähdä, pärjääkö tuolla konseptilla tuolla paikalla. Yleensä nämä Etelä-Helsingin paikat tekevät isoa numeroa yhteistyöstään yksittäisten, tukkujättien ulkopuolella toimivien pientuottajien kanssa. Tämä taas näyttää olevan joku Atrian tuote-esittelypaikka. Lisäksi ruokalista näyttäisi koostuvan annoksista, joita asiakkaat tekevät itse huvilallaan viikonloppuisin. Jotenkin melkein ajattelisi, että tällainen aika suoraviivaisille pihviannoksille rakentava paikka voi olla vähän hukassa tuolla. Tuntuu, että tämän konseptin ajanmukaistettu versio on pikemminkin tämä, vaikka Kalliossa onkin: https://www.gastrocafe.fi/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mä en ymmärrä (tämä toki kertoo vain sen, että en ymmärrä - ei enempää), mitä lisäarvoa mulle syödessäni tuo se, että ruoka on lähi- tai pientuottajalta.

Bluntlyn linkkaama paikka vaikuttaa LVHM:lle sopivalta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No, kalliissa ravintolaruoassa maksetaan elämyksestä ja kokemuksesta, ei vain vatsan täyttymisestä. Ja kokemukselle antaa muodon sen käsitteellinen kuvaus. Emme vain koe jotain puhdasta kokemusta, vaan esim. näemme, että niin ja niin on asiain laita. Käsitteet ja kuvaukset mahdollistavat kokemuksen sisällön käsittelyn. Myös ravintolassa käsitteet ja tarinat ovat oleellinen osa kokemusta.

Valitettavasti omakin kokemukseni suomalaisesta ravintolakulttuurista vastaa tätä: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html suuri osa erityisesti landeravintoloista tekee vain annoksia, joita etelä-eurooppalaisiin tavernanpitäjä ei koskaan kehtaisi vierailleen tarjota.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 19.07.2020 9:16 No, kalliissa ravintolaruoassa maksetaan elämyksestä ja kokemuksesta, ei vain vatsan täyttymisestä. Ja kokemukselle antaa muodon sen käsitteellinen kuvaus. Emme vain koe jotain puhdasta kokemusta, vaan esim. näemme, että niin ja niin on asiain laita. Käsitteet ja kuvaukset mahdollistavat kokemuksen sisällön käsittelyn. Myös ravintolassa käsitteet ja tarinat ovat oleellinen osa kokemusta.

Valitettavasti omakin kokemukseni suomalaisesta ravintolakulttuurista vastaa tätä: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html suuri osa erityisesti landeravintoloista tekee vain annoksia, joita etelä-eurooppalaisiin tavernanpitäjä ei koskaan kehtaisi vierailleen tarjota.
Eihän tuossa jutussa mitään uutta ollut, vaikka ihan virkistävä kirjoitus ja loppuun asti luin. Mielestäni kirjoittaja unohti nostaa jutussaan esiin sen, että kysynnän ja tarjonnan luki itsessään määrittelee, mitä kannattaa myydä. Vaikka Suomi on täynnä bulkkipaskaa tarjoajia täysin kunnianhimottomia ruokamestoja, niin kyllä täällä myös on tuolle vaatimattomalle antielämykselle suopeita kuluttajia. Esimerkiksi vanhempi väestömme ei osaa usein nähdä lisäarvoa al dente pastalle, vaan tyytyväisinä hotkivat ylikypsää, lähinnä palvelutaloihin sopivaa mössömakaronia.

Ymmärrän kyllä Sukulan sarjatkin väijyneenä, että pikku hiljaa evoluutio ajaa bulkkipaikkojen ohi ja vaatimustaso nousee, mutta vielä ei olla siinä pisteessä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, kyllä kysyntä toki ohjaa. Hyvin ymmärrän, että gastronominen kunnianhimo laskee, kun kukaan ei tilaa paikalliseen kulttuurihistoriaan liittyviä uniikkeja annoksia, vaan kaikki haluavat geneerisen leivitetyn leikkeen ranskalaisilla ja kuudella kaljalla.
Viimeksi muokannut urpiainen, 19.07.2020 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Espoossa postiviinen kokemus. Lucy in the sky on paikkana hieno ja ruoka oli erinomaista. Upscale-kokemus jos nyt ei fine dineä kuitenkaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 19.07.2020 9:16 Valitettavasti omakin kokemukseni suomalaisesta ravintolakulttuurista vastaa tätä: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html suuri osa erityisesti landeravintoloista tekee vain annoksia, joita etelä-eurooppalaisiin tavernanpitäjä ei koskaan kehtaisi vierailleen tarjota.
Joo. Mä tykkään Italiassa siitä, että pikkukylien ravintoloista saa törkeän hyvää ruokaa. Monet parhaista ruokakokemuksista on tullut, kun on saanut hyvin tavanomaisissa puitteissa poikkeuksellisen hyvistä raaka-aineista hyvin tehtyä ruokaa.

Suomesta sellainen havainto, että ruotsinkielisten kansoittamilla alueilla ruokakulttuuri on selkeästi edellä suomenkielistä pöndeä tai ainakin sellainen vaikutelma jäänyt.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.07.2020 9:16
Valitettavasti omakin kokemukseni suomalaisesta ravintolakulttuurista vastaa tätä: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html suuri osa erityisesti landeravintoloista tekee vain annoksia, joita etelä-eurooppalaisiin tavernanpitäjä ei koskaan kehtaisi vierailleen tarjota.
Noinhan se on. Keskinkertaista ruokaa saa Suomessa metsästää tosissaan ja hyvää ruokaa onkin sitten jo lähes mahdotonta löytää.

Lähes mahdottomat kriteerini hyvälle ruualle:
- tuoreet raaka-aineet
- oikeat kypsyysasteet
- jotain makua

Tukun komponenteilla tuo ei siis onnistu. Kokin pitää myös osata hommansa, sillä halvasta porkkanastakin saa ylikypsää.

Tässä perusruokia, joiden pitäisi onnistua:
- lihapullat ja muusi + jokin lisuke: hapankurkku, puolukkahillo, sienet, yms
- karjalanpaisti + potut ja kasvikset
- uudet perunat + joku protsku
- lohikeitto
- jauhelihakeitto
- itse tehty hernekeitto
- munakas (jos ette mitään muuta osaa tehdä tuoreesta kamasta, niin antakaa edes vittu ostaa munakas, jonka tekee alle 5 minuuttiin kennosta lautaselle)
- käristetty hyvä makkara ja hyvää sinappia
- ruisleipä, voi tai oivariini + hyvä juusto ja leikkele

Unohdetaan ne paikalliset raaka-aineet ja perinneruuat. Opetellaan ensin käyttämään edes marketin tuoreita aineksia ja kypsentämään ne. Annos saa olla ruma, minä itse sitten asettelen ne haarukkaani. Kannan myös omat astiani ja hypin läpi sen asiakasta kyykyttävän temppuradan.

Mutta kun ei. Ei saa mitään kelvollista mistään.

Onneksi tien päällä tulee vedettyä yleensä niin lyhyitä etappeja, että kahvilatarjonnalla pärjää pitkälle. Nyt kun käytännössä kaikista kelvollisista kahviloista saa tummaakin kahvia, voi reissunälän tyydyttää kakulla ja pullalla. Jostain syystä suomen kahviloiden syötävät ovat oikein hyviä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ alkeellisen mökin menu:

- uusia pottuja, voita, tilliä
- grillattua sitruunamarinoitua kanaa
- savustettua lohta (norjan, liian lämmintä verkoille)
- tuoretta salaattia ja yrtteja suoraan penkistä
- paistettuja kanttarelleja ja herkkutatteja
- grillattua paprikaa ja kesäkurpitsaa (itse kasvatettu)
- muurinpohjaletut, mustikoita, sokeria, kermavaahtoa
- ruokajuomia
- kaffan pour over kahvia

Ei noita samana päivänä kaikkia vedetty, mutta linja oli tuo. Hyvin simppeliä.

Jos nyt joku tämän böndelän ravintoloitsija haluaa meistä.asiakkaan, niin ruuan pitäisi kestää vertailu yllä olevaan. Tasapelikin kelpaa. Maksan ihan mielelläni rapeista muurinpohjaletuista, vaikka eivät olisi yhtään parempia kuin itse tehdyt. Mutta heikompia lettuesityksiä halpishillolla ja purkkivaahdolla en osta. Lämmitetyjä tukun eineksiä en myöskään halua. Niitä saan halutessani Lidlin pakastealtaasta (ei ole tullu tähän mennessä ostettua).
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9342
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tapiola Bistro o mat on edelleen loistava. Gourmeeta hieman normi lounasta kalliimmalla. Tänään oli aivan loistavaa kalaa valkoviinikastikkeella. Suosittelen edelleen.

Mutta varsinainen syy ketjun avaamiseen on, että tajusin Tapiolan Robert's coffee gardenista saa paikan päällä tehtyä gelatoa. Siis siitä parkkipaikan vieressä olevasta lasikuutiosta. Pakko oli käydä testaamassa ja ihan kelvollista jäätelöä. Vallankin rakenne oli koko lailla täydellisen pehmeä ja suussa sulava, jollaista pakastettu jäätelö ei ikinä saavuta. Käymisen arvoinen, jos sattuu olemaan Tapiolassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ harmi että tuo sijainti on sellainen semikiva. Paljon hyvää, mutta se parkkis on rujo. En ymmärrä miten siitä ei ole saatu kivempaa.

Muutenkin on omituista, että Tapiolan reunoilta ei löydy viihtyisiä puistoja take away eväiden syömiseen. Monta semikivaa mestaa, mutta kaikki vähän rumia. Laittaisivat puolet mestoista kuntoon oikeasti ja myisivät loput gryndereille.
Vastaa Viestiin