Söin ravintolassa

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.03.2023 15:54 Muistan Vagiksen ennenkin kehunneen Lauttasaaren Trattoria Limonea. En ole kuitenkaan vieläkään saanut käydyksi. Ihmettelen itseäni tässä, kun konsepti kuulostaa just siltä, mitä Helsingissä kaipaan. Ehkä siinä on se, että kun en enää Larussa asu, jotenkin tuollainen kortteliravintolapiipahdus just Lauttasaaressa tuntuisi vähän oudolta. Tai sit kuppilan nimi vaan kuulostaa liikaa Lemonilta.
Se menee näppärästi siinä samalla kun käy asioimassa alueen purjehduskaupoissa :idea:

Tosiaan on tuollainen korttelitrattoria, että ei kannata odottaa mitään fine dine kokemusta, mutta ruoka on ollut hyvää. Ja pizzat mun italiankokemukseen aidompia kuin noissa fiineissä napolilaisissa pizzerioissa.

EDIT: Älä nyt tuu esittämään ettei sulla ole purkkaria ja sujuvaa suomenruotsintaitoa...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 08.03.2023 16:03 EDIT: Älä nyt tuu esittämään ettei sulla ole purkkaria ja sujuvaa suomenruotsintaitoa...
Sun pitäisi alkaa pitää mustaa kirjaa! Mä olen varmasti tänne selittänyt, että avovesikauden ajan liikun kyllä jatkuvasti ruotsinkielisessä saaristossa, mutta perämoottorilla, en purjehtien. Talvisin koetan pitää kielitaitoani yllä lukemalla romaaneja ruotsiksi, missä on se ongelma, että taitoni on varsin passiivista ja puheessa joudun jatkuvasti vaihtamaan suomeen :oops: Identifioidun elämäntapasuomenruotsalaiseksi. Mut yhtä kaikki, toki mä välillä Lauttasaaressa käyn veneilytarvikeliikkeissä. Ehkä tosiaan samalla trattoriaan!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 08.03.2023 16:18
Vagabondo kirjoitti: 08.03.2023 16:03 EDIT: Älä nyt tuu esittämään ettei sulla ole purkkaria ja sujuvaa suomenruotsintaitoa...
Sun pitäisi alkaa pitää mustaa kirjaa! Mä olen varmasti tänne selittänyt, että avovesikauden ajan liikun kyllä jatkuvasti ruotsinkielisessä saaristossa, mutta perämoottorilla, en purjehtien. Talvisin koetan pitää kielitaitoani yllä lukemalla romaaneja ruotsiksi, missä on se ongelma, että taitoni on varsin passiivista ja puheessa joudun jatkuvasti vaihtamaan suomeen :oops: Identifioidun elämäntapasuomenruotsalaiseksi. Mut yhtä kaikki, toki mä välillä Lauttasaaressa käyn veneilytarvikeliikkeissä. Ehkä tosiaan samalla trattoriaan!
Se on valitettavasti päässyt hukkumaan. Yritin tarkistella hakukoneella enkä oikein löytänyt muuta kuin maininnan faijan veneestä 2014. Luultavasti olet maininnut useamminkin, mutta mä en ole hakutoiminnon tehokäyttäjä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Gastrogrilli Muré

Porterhouse oli siististi leikattu ja maukas, ehkä aavistuksen ylipaistettu. Aikaisemmin listalla olleen luuydinkastikkeen poistuttua ihan ok maustevoilla.
Lisukelista ei oikein lämmittänyt, otin vihersalaatin.

Creme brulee oli ihan ok.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Oon unohtanut raportoida. Nooa Turussa. Söin siikaa marinoiduilla mansikoilla ja raparperihollandaisekastikkeella. Todella mielenkiintoinen ja hyvänmakuinen yhdistelmä makuja. Suosittelen.

Pyörähdin myös Tapiolan Bistro O Matissa tässä hiljattain. Mustekkalaa ja siikaa alkupaloina oli oikein mainio. Pääruuaksi otin Nizzan salaatin mikä tavallaan on aika tylsä valinta, kun tuollaisessa tuoreannoksessa ei pysty samalla tavalla briljeeraamaan kuin kokatummissa annoksissa. Oli kuitenkin hyvä ja kokonaisuuden kannalta juuri sopivan kokoinen, niin jaksoi vielä tilata Pannacottaa jälkkäriksi. Tässäkin oli jotenkin hillottuja mansikoita kyytipoikana ja olin taas ihan myyty. Oon selvästi mansikkamiehiä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ajattelin mennä pitkästä aikaa ravintola Aniin, koska paalutilanne edelleen hyvä. Buffetti siis.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No jos aikeista kirjoitetaan niin Yummy Teppanyaki pitäisi mennä testaamaan lähitulevaisuudessa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä kävin kokeilemassa uudistunutta Pastis-ravintolaa. Suositellut viinit olivat erinomaisia. Ruokakin oli oikein hyvää, mutta ei ehkä jäänyt sellaisena huippuelämyksenä mieleen.

Mut kiinnostavaa, kuten Hesarikin totesi, laadukas rankalaistyyppinen bistroklassikkoruoka näyttää melkein trendaavan Helsingissä: https://www.hs.fi/ruoka/art-2000009629259.html Olen jollain aikavälillä syönyt Bardot'ssa, Pastiksessa ja Alexanderplatsissa, mutta Café Savoy ja tämä uusi Le Coucou Vert ovat vielä testaamatta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bardot ei kyllä ole millään käyntikerralla vakuuttanut, mutta sama taho haluaa aina siellä tarjota lounasta. Weird.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 05.06.2023 16:00 Bardot ei kyllä ole millään käyntikerralla vakuuttanut
Mulla on tässä muutaman viime vuoden aikana jotenkin uudelleen aktivoitunut muistoihin vajonneella vuosituhannella enemmänkin harrastelemani kotitarvekalastus. Ja rannikolla virvelöivälle se tarkoittaa aika usein haukea, mitä myöten olen sitten ruvennut kokkailemaan erilaisia haukipyöryköitä, -wallenbergejä ja sen semmoista. Hannu Linnun Hesarin kuukausiliitteessä esittelemästä bravuuristaan soveltamani versio on jo aika hyvä, mutta Bardot'n versio ranskalaisesta bistroklassikosta Quenelles de Brochet à la Lyonnaise saattaa kuitenkin olla vielä vähän parempi (Alexanderplatsille jo pärjään!). Hion vielä taitojani, ehkä jo syksyn kaudella voin osallistua ravintolapäivään omalla pop up -bistrolla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Pizzalla eilen pitkästä aikaa Etelä-Haagassa. Valitsin "lätyn" halvimmasta päästä (täytteenä vain jauhelihaa) mutta hyvää oli.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ravinteli Huber


Päivän dry age oli ainoastaan ulkofile, mikä taitaa olla heikoin leikkuu kaapitetulle. No oli kuitenkin otettava. Sitten oudosti chimichurria sai vain normaalin ulkofileen, ei dry age, kanssa. No vähän kun anoi niin tulihan se.

Piffi oli hyvin paistettu, mutta oudosti leikattu ulkofileeksi. Chimichurri oli vähän pettymys, oli vedetty sileaksi sauvalla. Valkosibaa ja chiliä oli säästelty.

Ohessa vihersalaatti eli pari salaatinlehteä ja jotain fuking siemeniä.

Ruokajuomana kuplavesi.

Kolme ja puoli pihviveistä viidestä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Sen jälkeen kun Tortilla house lopetti Ompussa, niin mulla on ollut burriton mentävä aukko mun lounaslistassa. Tänään Ainoan ravintolatarjontaa selatessa huomasin sieltä löytyvän vastaavan meksikolaisen ravintolan ja päätin käydä testaamassa Chalupan. Burrito oli ihan hyvä, mutta ei kuitenkaan aivan Tortilla housen tasolla. Kun ei tässä ole parempaakaan lähenpänä, niin oletettavasti käyn uudestaankin.

Tätä kirjoittaessani huomasin Tortilla housen avanneen liikkeen Sellon kesäterassille, eikä meidän Leppävaaran kirjeenvaihtaja ole yhtään viitsinyt vinkata asiasta :kele:
Vähän kaukana, mutta paljon helpompi tuolla on autoilevan ihmisen pyörähtää kuin Helsingin liikkeissä. Täytyy yrittää käydä ennen kuin katoaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä kokeilin Ainoassa avautunutta korealaista ravintolaa (https://www.kimchibbq.fi/), jossa siis ainakin iltaisin ja viikonloppuisin on sellainen muutama vuosi sitten trendikkäänä pidetty korealainen bbq-buffet, jossa omassa pöydässä olevassa pienoisgrillissä grillataan maun mukaan lihoja, kasviksia, kalaa ja äyriäisiä, jotka syödään mausteseosten kanssa salaatinlehdessä (halukkaille oli buffassa myös valmiita ruokia ja sushia). Olihan se ihan kivaa touhuta siinä grillin ääressä, mutta jotenkin kuitenkin oli vähän liian pikaruokamainen minusta. Ehkä uutuus oli houkutellut myös vähän liian kovan mäiskeen ravintolaan. Mut silti joihinkin tilanteisiin ihan hauska lisä Ainoan ravintolatarjontaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oliko se sapuska siis hyvää vai ei? Vai kommentoitko enemmän konseptia ja tunnelmaa?

EDIT: 30€ buffa on aika tyyris. 3 henkinen perhe saa tuohon hintaan pöydällisen ruokaa Biangissa eikä ole mitään toivoa syödä kaikkea.

EDIT2: oli noi kuitenkin ihan ok näköisiä biittejä, joten pitänee kokeilla.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 24.08.2023 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.08.2023 14:42 ^ Oliko se sapuska siis hyvää vai ei? Vai kommentoitko enemmän konseptia ja tunnelmaa?
Ei se mun mielestä kovin kummoista ollut. Lammas ja katkaravut olivat ihan hyviä. Mutta mulla ei ole mitään suhdetta korealaiseen ruokaan, ehkä mä en vain osannut käyttää maustekastikkeita ja mausteita oikein. Se voisi olla hauska joidenkin lasten kanssa tai jotain, kun kaikki voisivat siinä itse grillailla, mutta en mä nyt aikuiseen makuun oikein keksi miksi sinne menisi uudestaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tavallaan konsepti ei voi toimia. Maustamattoman biitin grillaaminen parilalla ja valelu kastikkeella ei tuota kovin kummoista lopputulosta. Jokaisen espoolaisen miehen pitää kyetä grillillään parempaan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Jotenkin toi Korean BBQ konsepti näyttää liian mättölihasetiltä mun nykyiseen ruokavalioon. Ei tullut tunnetta, että pitäisi päästä kokeilemaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.08.2023 14:33 Mä kokeilin Ainoassa avautunutta korealaista ravintolaa (https://www.kimchibbq.fi/), jossa siis ainakin iltaisin ja viikonloppuisin on sellainen muutama vuosi sitten trendikkäänä pidetty korealainen bbq-buffet, jossa omassa pöydässä olevassa pienoisgrillissä grillataan maun mukaan lihoja, kasviksia, kalaa ja äyriäisiä, jotka syödään mausteseosten kanssa salaatinlehdessä (halukkaille oli buffassa myös valmiita ruokia ja sushia). Olihan se ihan kivaa touhuta siinä grillin ääressä, mutta jotenkin kuitenkin oli vähän liian pikaruokamainen minusta. Ehkä uutuus oli houkutellut myös vähän liian kovan mäiskeen ravintolaan. Mut silti joihinkin tilanteisiin ihan hauska lisä Ainoan ravintolatarjontaan.
Oon tänään menossa tuonne. Grillaus siis hoidetaan itse? Saitteko henkilökunnalta jotain opastusta, miten toimitaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2023 8:26
urpiainen kirjoitti: 24.08.2023 14:33 Mä kokeilin Ainoassa avautunutta korealaista ravintolaa (https://www.kimchibbq.fi/), jossa siis ainakin iltaisin ja viikonloppuisin on sellainen muutama vuosi sitten trendikkäänä pidetty korealainen bbq-buffet, jossa omassa pöydässä olevassa pienoisgrillissä grillataan maun mukaan lihoja, kasviksia, kalaa ja äyriäisiä, jotka syödään mausteseosten kanssa salaatinlehdessä (halukkaille oli buffassa myös valmiita ruokia ja sushia). Olihan se ihan kivaa touhuta siinä grillin ääressä, mutta jotenkin kuitenkin oli vähän liian pikaruokamainen minusta. Ehkä uutuus oli houkutellut myös vähän liian kovan mäiskeen ravintolaan. Mut silti joihinkin tilanteisiin ihan hauska lisä Ainoan ravintolatarjontaan.
Oon tänään menossa tuonne. Grillaus siis hoidetaan itse? Saitteko henkilökunnalta jotain opastusta, miten toimitaan?
No siis kun mä kävin siellä, niin oli vielä joku -20% avajaistarjous ja sitä myöten (tai ehkä on muutenkin) paikka aivan täynnä, ja tarjoilijoilla homma vielä vähän hakusessa, sähläsivät vähän buffan täyttämisessä, astioiden pois korjaamisessa ja sen sellaisessa. Eli aika mäiske, ei ne siinä paljoa ehtineet selitellä. Ehkä nyt on jo rauhallisempaa, vakiintuneempaa ja jotenkin asettuneempaa meininki, jolloin opastusta saanee paremmin ja voi olla muutenkin miellyttävämpi tunnelma.

Kunnon nettimiehenä tietty googlaat jonkun opetusvideon ja esiinnyt suvereenin kokeneena maailmanmiehenä siellä. Tai sitten vaan niin kuin muutkin painat menemään. Nappaat sieltä buffasta vadillisen salaatinlehtiä, kokelman maustekastikkeita ja erityisesti kimchiä, sekä erilaisia grillattavia juttuja (niissä on siellä kirjoitettuna joku ohjepaistoaika, mutta mennee takapuolituntumalla). Siitä sitten vaan grillaamaan! Keskeisin vinkki on ehkä se, että saapuessasi henkilökunta käynnistää sen pöytägrillin, odottele hetki, että se on kuuma, ja kun pääset hommiin, niin siinä pöydässä on öljysumutepullo, sumuttele silloin tällöin itse siihen paistolevyyn liukkaampi pinta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jänskää!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Parempi pistää suoraan opetusvideo kun kaikilta ei googlaus onnistu:

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Missä kohtaa niitä sooseja käytettiin? Dippaamalla niihin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Kerttu
Kitinä paheena
Viestit: 46
Liittynyt: 31.01.2018 17:17
Paikkakunta: KesäSuomi plus syksykin joskus

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja Kerttu »

Käytiin pari viikkoa sitten syömässä Triplassa sijaitsevassa Teppanyakissa. Aika pieni buffet, mutta löytyy vegelle kivasti tarjontaa.

Voi myös koota oman sekoituksen tarjolla olevista rehuista (ja lihasta) ja tofusta, valita soossiin (mun lemppari black bean) ja jättää kokille kypsennettäväksi. Lautanen tuodaan pöytään, kun on valmis. On aika nopeeta toimintaa. Tosin ravinteli oli melko tyhjä meidän siellä käydessä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Söin ravintolassa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pe siis kävimme https://www.kimchibbq.fi/ Oli ihan jeech. Otin sushia sillä aikaa, kun odottelin grillin kuumenemista. Grillailin sitten kanaa, lohta, mustekalaa ja nautaa. Ilmeisesti pöperöt olisi pitänyt kääriä salaatinlehtiin ja syödä käsin (??). Anyveis söin salaatinlehdet erikseen. Mausteita ripottelin sormilla ja dippailin grillauksen tuloksia eri kastikkeisiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin