Noinhan se on. Keskinkertaista ruokaa saa Suomessa metsästää tosissaan ja hyvää ruokaa onkin sitten jo lähes mahdotonta löytää.urpiainen kirjoitti: ↑19.07.2020 9:16
Valitettavasti omakin kokemukseni suomalaisesta ravintolakulttuurista vastaa tätä: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html suuri osa erityisesti landeravintoloista tekee vain annoksia, joita etelä-eurooppalaisiin tavernanpitäjä ei koskaan kehtaisi vierailleen tarjota.
Lähes mahdottomat kriteerini hyvälle ruualle:
- tuoreet raaka-aineet
- oikeat kypsyysasteet
- jotain makua
Tukun komponenteilla tuo ei siis onnistu. Kokin pitää myös osata hommansa, sillä halvasta porkkanastakin saa ylikypsää.
Tässä perusruokia, joiden pitäisi onnistua:
- lihapullat ja muusi + jokin lisuke: hapankurkku, puolukkahillo, sienet, yms
- karjalanpaisti + potut ja kasvikset
- uudet perunat + joku protsku
- lohikeitto
- jauhelihakeitto
- itse tehty hernekeitto
- munakas (jos ette mitään muuta osaa tehdä tuoreesta kamasta, niin antakaa edes vittu ostaa munakas, jonka tekee alle 5 minuuttiin kennosta lautaselle)
- käristetty hyvä makkara ja hyvää sinappia
- ruisleipä, voi tai oivariini + hyvä juusto ja leikkele
Unohdetaan ne paikalliset raaka-aineet ja perinneruuat. Opetellaan ensin käyttämään edes marketin tuoreita aineksia ja kypsentämään ne. Annos saa olla ruma, minä itse sitten asettelen ne haarukkaani. Kannan myös omat astiani ja hypin läpi sen asiakasta kyykyttävän temppuradan.
Mutta kun ei. Ei saa mitään kelvollista mistään.
Onneksi tien päällä tulee vedettyä yleensä niin lyhyitä etappeja, että kahvilatarjonnalla pärjää pitkälle. Nyt kun käytännössä kaikista kelvollisista kahviloista saa tummaakin kahvia, voi reissunälän tyydyttää kakulla ja pullalla. Jostain syystä suomen kahviloiden syötävät ovat oikein hyviä.