Syötkö psyykelääkkeitä?

Yleinen lätinä jä kitinä

Vedätkö jotain C-vitamiinia vahvempaa?

Kyllä / Kausiluontoisesti.
19
18%
Joskus muinoin, en enää.
20
19%
En.
67
63%
 
Ääniä yhteensä: 106

Storytuuli

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Storytuuli »

Gattaca kirjoitti: No huh. En.
Totuuden puhuminen tai kertominen on aina riski, mutta vain asettumalla riskille alttiiksi, voi jotain saada.

Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin...Kokemus vain puuttuu!
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Onko totuudenpuhuminen Cityssä/Kityssä tuonut minulle "suhteita"?
Yhden säälipillutarjouksen, josta tietysti kohteliaasti kieltäydyn.. ja noin kolme lupailevaa, jotka kaikki kohtalon oikusta tai muuten jääneet kesken.

Päinvastoin minun muulla nettimagolla saattaisin kylpeä VakkariPiNpassa jos ei olisi tuota Poikuusleimaa!
nypari

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja nypari »

Storytuuli kirjoitti:
nypari kirjoitti:koen olevani tämäntyyppisten kommenttien yläpuolella.
Vaarallinen tunne - en usko, että kannattaa totutella siihen :roll:
Löysit TAAS sen olennaisen. Ponttinihan oli, että olen vaarallinen, koska minulla on krooninen yyberihmisen tunne. Käyn jatkuvaa jakobinpainia päästäkseni siitä eroon.
Exsat

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

[quote="Zeb"][/quote]

Hyvin pitkälle samankaltaisia tunteita havaittavissa tällä suunnalla.


"Hyvät ihmiset särkyvät herkimmin"
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Clay »

Tämä keskusteluhan alkaa mennä kiinnostavaksi. Ei voi olla herkkä ja/tai hyvä ihminen, jollei syö masennuslääkkeitä. Kuinkahan kauan niitä masennuslääkkeitä pitää syödä tullakseen Hyväksi ihmiseksi? Voin mä pari pilleriä syödäkin. Se on pieni hinta.

Enkä minä ole masennuslääkevastainen, vaan vastustan kaikkia lääkkeitä eli lääketeollisuutta.

Moni on vedonnut siihen, että masennus on sairaus. Entä sitten? Paranee suuri osa sairauksista ilman lääkkeitä. Masennus on niin yleinen, että voisi sanoa sen olevan mielisairauksien nuhaflunssa.

Kreivitär sanoi, ettei saa olla aina iloinen ja halipusinaminami. Jättäkää lääkkeet syömättä. Nauttikaa surunne ja murheenne puhtaina ilman haitallista puudutusta.

Ja aivokemiaa syyttävä ihminen on jo luovuttanut. "En minä sille itse mitään voi, kun mun aivokemia on huono. Eihän sitä aivokemiaa edes tunneta vasta kuin ihan hiukan. Ja jollei ne serotoniinitasot parane ilman lääkkeitä, niin miten ne on alunperin huonontuneet ilman ulkokemiallista apua? Vai onko se niin, että serotoniinitasot voivat itsestään mennä vain huonompaan? Hurja hypoteesi.

happyhappy joyjoy
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Clay saa lainata mun kipuja koska vaan. Olis lysti kuulla kun sellaisiin tottumaton mies kiljuu kuin Helvetin lieskoissa! :twisted:
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

safi kirjoitti: Silti kuitenkin jaksan uskoa, että jos elämän perusasiat ovat kunnossa esim. läheisiä ihmisiä ympärillä ja muutakin elämää, kuin työ ja netin käyttö 24h/vrk sosiaalisten suhteiden hoidossa. Niin lääkkeiden käytöltä vältyttäisiin useassa tapauksessa.
Niinpä, mutta jaksan itse kuitenkin uskoa että ihan aikuisten oikeasti masentuneella nämä perusasiat tuskin on kunnossa. Masentuessaan ihmisellä on tapana eristäytyä omiin oloihinsa ja karttaa minkäännäköistä sosiaalista kanssakäymistä. Syitä en osa sanoa, ehkä se on osaksi häpeää omasta tilastaan mutta baletin kokeneena sanon ettei "normaali" elämä vaan kiinnosta. Kaikki on tylsää, vittumaista eikä mikään innosta. Ja heh, kuinkas ollakaan tällainen tilanne näin jälkeenpäin avasi näkymiä hiukan ja sanalle "ystävä" tuli uusi määritelmä. Ne katos tuntuvat kaikkoavan kun niitä tarvitset. Ymmärettävää kylläkin. Kuka nyt jaksaisi kokoajan pessimististä, itsetuhoista synkistelevää tylsimystä? Noh, kaverin ja ystävän ero selkeni kerralla.

Muut ovatkin tuoneet aikast hyvin minunkin mielipiteet esiin joten jätän asian tähän.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
HellBell

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Se on aika selvää, että mikäli 1) ei ole herkkä ja/tai 2) ei ole kokenut polkupyörän hajoamista kummempaa vastoinkäymistä elämässään, ei voi tietää mitä se on, kun on ollut/on oikeasti rankkaa. .... Herkkyydessä on hyvät ja huonot puolensa ~ kaikki tuntuu enemmän..
kaikki.

Monelle nämä ovat niin henkilökohtaisia juttuja, ettei niitä voi/halua alkaa selittää esimerkiksi jo syystä ettei sitä persoonaa historioineen ole ymmärrettävästi niin vain e-sanoitse siirrettävissä toiseen mieleen. Ja miksi pitäisi olla? Avautuminen (ilman yksityisempään vastaavaan liittyvää luottamusta) avaa herkän taas enemmän herkäksi kaikelle.

Edit: tai
Viimeksi muokannut HellBell, 06.09.2005 16:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

En ole itse popsinut psyykelääkkeitä. Mutta kaipa kellä tahansa meistä voi oma psyyke olla tiukoilla, jos elämän tukipilarit romahtaa ja kattoa pitäisi omin huterin jaloin kannatella.

Lääkitys voi varmasti monessa tilanteessa olla paikallaankin, mutta tuntuu, että nykyään pillereillä pyritään ratkomaan niitäkin ongelmia, joihin voisi olla parempiakin keinoja. Mutta onhan se halvempaa pistää pillerikuurille kuin pitää terapiaa tai vaikka vain kuunnella.

Esimerkkinä huolettomasta lääkityksestä: Satuin näkemään Ylellä jossain ohjelmassa jonkun lievästä dementiasta kärsivän mummelin, jonka lääkitys oli tehnyt miltei kasvikseksi. Omaisten huoli huonompaan suuntaan menneestä tilasta johti siihen, että lääkityksen havaittiin lopulta olleen syypää kasvismaiseen tilaan. Lääkityksen muuttamisella mummelin tila koheni niin, että hän pystyi taas itsenäisesti liikkumaan ja toimimaan muutenkin lähes kuten normaali ikäisensä. Mummeli oli tietysti ikionnellinen, että sai elämänsä takaisin.
"I want you to get excited about your life."
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Sen kyllä sanoisin, että masennuslääkkeiden kanssa kannattaa itse aktiivisesti testata eri reseptejä, lukea Pharmaca Fennicaa, jopa ehdottaa lekurille ainetta ja annostusta. Minäkin kokeilin kolmea ja vasta viimeinen toimi. Ja itse säätää annostustaan tarpeen mukaan, jos resepti on niinkin väljä kuin minulla eli 1-4 pikkutabua oman harkinnan mukaan. Mutta se vaatii fiksuutta ja tuntemustensa tarkkailua.. sekä myötämielistä, keskustelevaa yksityislääkäriä. Lääkkeitä tuntevat paremmin neurologit eikä psykiatrit.
Herra Manala

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Storytuuli kirjoitti:!
Siis sinusta on ihan OK ja coolia käyttää aivojen kemiallista tasapainoa muuttavia huumaavia lääkeaineita viihdekäyttöön, niinkuin olet monesti huumausaineita koskevissa keskusteluketjuissa maininnut, mutta näiden huumausaineiksi laskettavien lääkkeiden todelliset tarvitsijat tuomitset luusereiksi?

Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että olet jäänyt jollekin vähän pidemmällekin tripille.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Clay »

Gattaca kirjoitti:Clay saa lainata mun kipuja koska vaan. Olis lysti kuulla kun sellaisiin tottumaton mies kiljuu kuin Helvetin lieskoissa!
Skviik! Skviik! Skviik! Skviik!

Liittyykö tämä idiotismi masennukseen, vai onko pelkästään sattumaa, että masennuksesta kärsivät korottavat omat ongelmansa kaikkein suurimmiksi maan päällä? Ehkä se onkin yksi syy "masennukseen" - kuvitellaan omat ongelmat suuriksi ja sitten tulee äitiä ikävä, kun roiskuu lisää kuraa niskaan.
Herra Manala kirjoitti:Siis sinusta on ihan OK ja coolia käyttää aivojen kemiallista tasapainoa muuttavia huumaavia lääkeaineita viihdekäyttöön, niinkuin olet monesti huumausaineita koskevissa keskusteluketjuissa maininnut, mutta näiden huumausaineiksi laskettavien lääkkeiden todelliset tarvitsijat tuomitset luusereiksi?
Mikä huumausaine vaikuttaa samalla tavalla kuin vaikkapa esimerkiksi SSRI-lääkkeet? Ekstaasissa on periaatteessa samanlainen vaikutus, mutta se painii voimakkuuden puolesta vähän eri sarjassa. Kannabista ei kai määrätä masennukseen.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja alja »

joku kirjoitti:
- en voi mitenkään uskoa, että sellainen ihminen olisi aidosti tyytyväinen saadessaan LÄÄKETTÄ, vaan huomiotahan sellainen henkilö kaipaa
huomiota! juu huomiota, positiivista sellaista ja rakkautta! mutta vaikka kuinka saisi niin voi sairastua ja sitten ei uskallakaan kertoa kenellekään kun pelkää ihmisten suhtautuvan juuri sillä tavoin kun moni on täällä kertonut - luoksesi tulee hyvä ystäväsi itkien, pyytäen apua, ja kertovan että maailma on musta, ajatukset mustia ja pelottaa ja sinä sanot hänelle että "ota ittees niskasta kiinni, käännä luuseri ne ajatukset positiivisiksi!"
siinä menetätte sen ihmisen, eikä varmasti uskalla hakea apua muualta ja tulos on....no miettikää sitä.

toinen juttu noissa elämänkokemusten vertailussa. ihminen joka itkee kyntensä katkeamista on onnellinen, jos sillä ei sen suurempia murheita ole. ja mä esim oon kateellinen sille kun se voi elää niin simppeliä elämää ja murehtia Turhia. mutta se että se sama tyyppi tulee mulle "vitsinä" heittämään että toivois isänsä kuolevan tai että yrittää tappaa itsensä, tai valehtelee että sen broidi on kuollu joskus ku sitä vähän vituttaa niin menettää mun kunnioituksen täysin. vaikkei tiedä miltä kuolema perheessä tuntuu - tai masennus for that matter - niin ei oikeuta leikkimään vakavilla asioilla. minä en esimerkiksi tiedä miltä abortti tuntuu, tai työpaikan menetys, jne jne, mutta kyllä minulta silti liikenee sympatiaa, myötätuntoa ja auttamisen halua.
onko tälläisessa maailmassa sitten kumma että eristäydytään? että ei uskalleta pyytää apua? että kuollaan yksin?
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Clay.. sinä et tiedä mitään. Masentuneen tuskatila voi olla yhtä paha kuin pahin fyysinen kipu... tai ei nyt pahempi kuin amputointi tai oksennusmigreeni, mutta melkein.

Neil Hardwick määritteli näin: Vastaava olo kuin joku lähiomainen olisi kuollut edellispäivänä.. ja olo jatkuu ja jatkuu kuukausia tai vuosia.
Herra Manala

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Clay kirjoitti:Mikä huumausaine vaikuttaa samalla tavalla kuin vaikkapa esimerkiksi SSRI-lääkkeet? Ekstaasissa on periaatteessa samanlainen vaikutus, mutta se painii voimakkuuden puolesta vähän eri sarjassa. Kannabista ei kai määrätä masennukseen.
Ei kyse ole nyt siitä määrätäänkö kannabista ja määrätäänkö sitä nimenomaisesti masennukseen, vaan siitä, että puhutaan yleisesti aivojen kemiallista tilaa muuttavista aineista. Aivojen tunteminen on toistaiseksi vielä melko tavalla lapsen kengissä, ja aivokemian tunteminen nykyisessäkin mittakaavassa on vielä melkoisen tuoretta huttua. Onkin mielestäni melko turhaa pilkunnussintaa lähteä erittelemään erilaisten huumaavien aineiden tarkkoja aivokemiallisia vaikutustapoja. Eikä ne aivokemian lääkitystä vaativat sairaudetkaan aina vaadi pelkästään serotoniinin takaisinoton estämistä.

Tosiasia on kuitenkin se, että monet mielialalääkkeistä luokitellaan huumausaineiksi, niiden johdannaisiksi tai niiden kaltaisiksi. Esimerkiksi dekstroamfetamiinia käytetään varsin useasti ADHD:n ja masennuksen hoidossa. Opiaatteja taas käytetään esimerkiksi hermostollisten häiriötilojen hoidossa. Diapameja taas vedetään viihdekäyttöön yms. Samaa paskaa, toinen lääkepaketissa, toinen katukaupassa. Toinen käyttää huumeita kiputiloihin siinä missä kolmas vetää lääkkeitä viinan kanssa saavuttaakseen toivotun euforiatilan.

Ja pointti oli edelleenkin se, että kummaksun syvästi sitä että ollaan valmiita viihdekäytön puolesta sekoittamaan aivojen kemiallista tasapainoa vaan jotta olisi kliffaa, mutta oikeasti aivojen kemiallista tasapainotusta tarvitsevat tuomitaan luusereiksi. Minusta sellainen on aika, noh, luuseritouhua.
Exsat

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Clay kirjoitti:Tämä keskusteluhan alkaa mennä kiinnostavaksi. Ei voi olla herkkä ja/tai hyvä ihminen, jollei syö masennuslääkkeitä.
Onnittelut onnistuneesta tulkinnasta!
Storytuuli

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Storytuuli »

Herra Manala kirjoitti:
Storytuuli kirjoitti:!
Siis sinusta on ihan OK ja coolia käyttää aivojen kemiallista tasapainoa muuttavia huumaavia lääkeaineita viihdekäyttöön, niinkuin olet monesti huumausaineita koskevissa keskusteluketjuissa maininnut, mutta näiden huumausaineiksi laskettavien lääkkeiden todelliset tarvitsijat tuomitset luusereiksi?

Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että olet jäänyt jollekin vähän pidemmällekin tripille.
Olen kannabismyönteinen puhtaasti siksi, että se on luonnontuote (kukka). Ei se silti varmasti ihan kaikille sovi sekään.

Mutta tee sinä vaan ihmeessä merkintöjä ihmisten mielipiteistä, kokemuksista ja rasvaprosenteista arkistoosi ja jatka valitsemallasi linjalla keskustelupalstan ylituomarina. Minä sanon silti, että jokainen olkoon oman itsensä lopullinen tuomari ja vapahtaja. Ne ketkä tästä keskustelusta ja sanasta "luuseri" vetivät lopullisen herneen kitusiinsa, voivat itse koittaa kaivella sitä ulos erilaisilla virkkuukoukuilla. En aio pyydellä anteeksi sitä, että kirjoitan asioista, niin kuin minä ne tunnen.

Siinä olet kuitenkin oikeassa, että olen pitkällä, pitkällä tripillä :D :wink:
Zeb

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Exsat kirjoitti:
Clay kirjoitti:Tämä keskusteluhan alkaa mennä kiinnostavaksi. Ei voi olla herkkä ja/tai hyvä ihminen, jollei syö masennuslääkkeitä.
Onnittelut onnistuneesta tulkinnasta!
Jep, sahanpurupainotteinen suoritus tällä kertaa.
Starflare

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Zeb kirjoitti:
Exsat kirjoitti:
Clay kirjoitti:Tämä keskusteluhan alkaa mennä kiinnostavaksi. Ei voi olla herkkä ja/tai hyvä ihminen, jollei syö masennuslääkkeitä.
Onnittelut onnistuneesta tulkinnasta!
Jep, sahanpurupainotteinen suoritus tällä kertaa.
Sahanpurut lienevät kastuneet.
ManZel

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja ManZel »

En ole koskaan käyttänyt, eikä kyllä tarvettakaan ole ollut. Onneksi.
Herra Manala

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Storytuuli kirjoitti:Mutta tee sinä vaan ihmeessä merkintöjä ihmisten mielipiteistä, kokemuksista ja rasvaprosenteista arkistoosi ja jatka valitsemallasi linjalla keskustelupalstan ylituomarina.
Mukavaa, että jaksoit provoutua tällä tavalla asiallisesta kommentistani provottuasi ensin itse asiattomasti muita luusereiksi ja helpon tien valitsijoiksi ihan kybällä. Katsos kun jokainen meistä on hyvä jossain. Minä itse olen hyvä herättämään tunteita ja nostamaan myrskyjä. Itse asiastahan minä en sinäänsä tiedä juuta enkä jaata, mutta intuitioni kyllä ohjaa minua ihan kybällä.
Tiikeriankka

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

aasi kirjoitti:Kerran kokeilin syödä litran jäätelöä vitutukseen. Kai se toimi...
Toimii. Saattaa jonain viikkoina mennä varmaan 4:kin litraa jäätelöä. Siitä tehdään anti-vitutus juomaa.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

En.

Mutta joskus olen harkinnut, että pitäisikö hakea sellaset nukahtamislääkkeet. Välillä kun tulee valvottua tosi monta yötä peräkkäin. Syynä useimmiten sairaus, fibromyalgiaan kuuluu yhtenä oireena elimistön ylikieroksilla käyminen. Kieroutuu päivärytmi sellaisesta ja se ei välttämättä ole hyvä.. joskus kun on kuitenkin pakko nukkua ja sitten saattaapi uni tulla päivällä kun ei yöllä ole saanut huikeista yrityksistä huolimatta nukuttua. Jää myös unen määrä aika ajoin liian vähäiseksi kokonaisuudessaan, kun noin +/- tunnin päikkärit saa valvomaan koko yön. Edelleenkin kuitenkin nuiden nukahtamispillereiden hankinta vain harkinnassa ja iinä koskaan milloinkaan kuuna kullavalkeana en ole edes harkinnut alkavani käyttämään moisia säännöllisyyden periaateella. Ehkä niillä kuitenkin silloin tällöin voisi koittaa rytmiä oikaista, ehkä (?)
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Unilääkkeitä en edes ajatellut kysymyksenasetteluun sisältyviksi. Niitä käytän kyllä suosiolla aina kun säännöllisen epäsäännöllinen kolmivuorotyö rapauttaa käsityksen nukkumisajoista. Parin päivän univelan kestää, mutta jollei sen jälkeen ala uni tulla väsymyksestä huolimatta, kierrän pilleripurkin kautta petiin.

Uni suojelee mieltä, nukkumattomuudella altistaa itseään paljon enemmän sairastumiselle kuin satunnaisella nukahtamislääkkeiden käytöllä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Syötkö psyykelääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja annepa »

safi kirjoitti:
No huh huh! Väitätkö sinä, että minä ihan henk.kohtaisesti väitin sinua heikoksi luuseriksi. Puhuin kyllä ihan yleisellä tasolla.

Edit/Tix: tollaiset asiattomuudet pois näistä keskusteluista minkä tästä poistin, kiitos.
No, sanoit että "lääkkeiden käyttö on luonteen heikkoutta" ja kun minä olen lääkkeitä käyttänyt niin ilmeisesti minulla on heikko luonne. Storytuuli taas sanoi että lääkkeet ovat luusereille ja kun olen lääkkeitä käyttänyt niin olen ilmeisesti luuseri. Vaikkakin yleisellä tasolla puhuttuna.

Yleisellä tasolla voin sanoa että joidenkin mielipiteet ovat mielipuolisia ja kyseisten ihmisten pitäisi pitää sanainen arkkunsa tiukasti lukossa kun eivät tiedä mistä puhuvat. Siis ihan yleisellä tasolla.

Nyt kyllä jäi kiinnostamaan että mitähän asiattomuuksia Tix on poistanut :D Harmi kun en ehtinyt lukemaan... Mutta ehkä ne eivät yleisellä tasolla olleet kovin tärkeitä kommentteja kun kerran ansaitsivat deletoinnin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin