Katsoin leffan

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
bedlam

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Terror Train

KuvaKuvaKuva

Kolme tähteä on aivan liikaa, paska ohjaus, paska näyttelytyö, paska tarina ja ehkä paskin dvd:n kuvanlaatu ikinä. Mutta silti! Groucho Marx -maskissa hiipivä murhaaja! David Copperfield näyttelemässä salaperäistä taikuria! Kasarikuteita! Loppukäänne, joka ei edes ole loppukäänne!

Airplane II

KuvaKuvaKuvaKuva

Onneks muistin laittaa tallentumaan. Hauskempi kuin ykkönen, vaikka kierrättääkin liikaa samoja vitsejä. William Shatnerin astuessa kehiin tuli sellainen räjäyttävä ketju nauruutuksia, että sohvalta meinasin pudota. Galactica-musiikista vielä lisäplussaa.
Duckzilla

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

Kirikou ja Viidakon Eläimet. Viikonloppuna oli joku mainoskampanja ja maksulliset kanavat olivat ilmaisia ja auki, sieltä tuo tuli. Ihan hauska pätkä, harmi etten saanut nähtyä sitä ihan alusta asti. Mukavan naivistinen piirrostyyli. Ja siinä on tissejäkin! (Minkä vuoksi Jenkeissä on edelleen kauheita ongelmia leffan levityksen kanssa)

Se Paha Noita on kyllä hottis. Panisin. Tosin hän varmaan langettaisi ylleni jonkun kauhean juju-kirouksen, ja liittyisin hänen tahdottomaan fetissiarmeijaansa.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

bedlam kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Zodiac
Paska mikä paska.
Ei musta. Toistaiseksi kait paras näkemistäni vuoden leffoista ja ehkä jopa Fincherin tähän astisista paras leffa (Fincher kyllä on joidenkin keskuudessa hieman yliarvostettu, tai ainakin ollut tähän asti).
No en mää käsitä. Luin etukäteen pelkkiä kehuja ja jälkikäteen myös. Ja kuulemma elokuvasta on tulossa vieläkin pidempi ohjaajan versio.
Helvetin hyvä juttu! Sitä odotellessa. Vuoden toinen viiden tähden elokuva.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
masa

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja masa »

Crowbar kirjoitti: Vuoden toinen viiden tähden elokuva.

Mikä se eka oli?
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

masa kirjoitti:
Crowbar kirjoitti: Vuoden toinen viiden tähden elokuva.

Mikä se eka oli?
Niitä onkin kaksi lisää: Female Yakuza Tale ja Harsh Times. Goya's Ghosts tulee lähelle kuten myös Shooter.

Tänä vuonna nähdyistä huonoin elokuva on Babel. Menee kautta aikojen huonoimpien leffojen top 5:seen. Käsittämätöntä paskaa.
Bedlami varmaan diggais Driller Killeristä. Aika kylmä pätkä.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
masa

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja masa »

Vaola kirjoitti:Kattelin Zodiacin sunnuntaina. Kai mäkin sit olen tylsä, jos kyseinen elokuva on tylsä.

Vuokraamon hyllyllä kävi kylläkin aikamoinen kädenvääntö Zodiacin ja Apocalypton välillä. Tietääpähän sitten että mitä seuraavaksi katsotaan...
Molemmat ovat loistavia leffoja :P Apocalypto on melkoisen vaikuttava pätkä. Saattaapi olla että puret pariin otteeseen tyynyä sitä katsoessasi.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

Oho! Unohtu. Apocalypto on täydet viisi tähteä ja paras noista kevyeen.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Googlebot

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Kitinätöntä viikonloppua avitti jälleen yksi Cable Open-viikonloppu jolloin useimmat maksukanavat näkyivät ilmaiseksi (joka kuukausiko ne näitä pitävät?).

Kaikenlaista tuli otettua boksille talteen. Tallennuksessa olevaa Apocalyptoa en ole vielä katsonut mutta vitutti huomata että olivat lähetyspäässä (TV1000) ilmeisesti mokanneet kuvasuhdesäädöt, eli lähettivät anamorfisen 16:9-elokuvan 4:3-kuvasuhteeseen kiristettynä, eli ihmiset näyttävät laihoilta jne. No saa sen telkkarin onneksi manuaalisestikin 16:9-kuvasuhteelle, mutta oliko niiden ihan pakko kädettää tuo? Tuli hieman myöhemmin TV1000 Plus kanavalta toisena lähetyksenä, siellä sama ongelma.

Elokuvakimarasta erityismaininnan nostalgisten arvojensa ansiosta ansaitsee MTV3:n leffakanavalta aamuyöstä tullut Octagon - Hiljaiset Tappajat (Chuck Norris-leffa). Oli kaiketi ensimmäinen varsinainen ninjaleffa mitä koskaan näin joskus skidinä videolta, kai ennen Ninjan Kostoakin. Hauskahan sitä oli katsella kun Norris puhuu itselleenkin mielessään kuiskaten, heh heh... Kaikenlaista sitä onkin aikoinaan katsellut ihan innoissaan. Ihan hyvin Norrisilla jalka silloin nousi.

Sinänsä oli kiva saada tuollainen merkkiteos hyvälaatuisena talteen. Taisi jopa olla 16:9 anamorfinen, oho!

Paras Chuck Norris-leffa koskaan on tietenkin A Force of One, lähinnä leffan pahista näyttelevän legendan, Bill "Superfoot" Wallacen, ansiosta. IMDB:n arvostelijat tuntuvat olevan toista mieltä, mutta pah. Sitä odotellessa...
Savannah

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Kävin katsomassa "uuden kummisedän" eli Eastern Promises. Mielestäni on huolestuttavaa, että nauroin ääneen elokuvan raaimmassa kohtauksessa ihan vain sen takia, että se oli tehty niin yltiörealistiseksi että onnistui olemaan vain huvittava. Venäläinen mafia ei vain jotenkin jaksanut kiinnostaa, mutta veikkaan, että jatko-osa on silti luvassa. Ei kilpaile Kummisedän kanssa samassa sarjassa.

Kävin katsomassa myös Medusan sinetin. Se oli ihan katsottava, mutta ennalta-arvattava. Toisaalta en muuta jatko-osalta odottanutkaan.
SikaMika

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Savannah kirjoitti:Kävin katsomassa "uuden kummisedän" eli Eastern Promises.
Tämä pätkä olisi targettina myös täällä. Viestisi laittoi kuitenkin harkitsemaan asiaa kahdeltakin eri kantilta: 1) antamasi kritiikin perusteella voisin kenties saada rahoilleni parempaa vastinetta valitsemalla jonkin toisen rainan ja 2) kenet mä nyt pyytäisin leffaseuraksi kun sä olet jo nähnyt leffan? :wink:
bedlam

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Googlebot kirjoitti:Tallennuksessa olevaa Apocalyptoa en ole vielä katsonut mutta vitutti huomata että olivat lähetyspäässä (TV1000) ilmeisesti mokanneet kuvasuhdesäädöt, eli lähettivät anamorfisen 16:9-elokuvan 4:3-kuvasuhteeseen kiristettynä, eli ihmiset näyttävät laihoilta jne. No saa sen telkkarin onneksi manuaalisestikin 16:9-kuvasuhteelle, mutta oliko niiden ihan pakko kädettää tuo?
Anamorfinen laajakuvahan on nimenomaan aina litistetty 4:3-kuva, jonka televisio sitten levittää koko ruudulle. Eli oikeassa kuvasuhteessa tuo on tullut, mutta lähetyksen mukana ei jostain syystä ole tullut sitä signaalina töllölle venyttää kuva koko ruudulle. En nyt ymmärrä miten tuo kuitenkaan voi suorastaan vituttaa, että joutuu kerran-pari painamaan kaukosäädintä elokuvan alkaessa?

Mun dvd-tallentimesta ei dvd:lle pikapolttoasetuksilla noi signaalit tallennu laisinkaan, joten itse joutuu aina vaihtamaan kuvasuhteen laajakuvaksi.
Viimeksi muokannut bedlam, 14.11.2007 18:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Savannah

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Savannah »

SikaMika kirjoitti: Tämä pätkä olisi targettina myös täällä. Viestisi laittoi kuitenkin harkitsemaan asiaa kahdeltakin eri kantilta: 1) antamasi kritiikin perusteella voisin kenties saada rahoilleni parempaa vastinetta valitsemalla jonkin toisen rainan ja 2) kenet mä nyt pyytäisin leffaseuraksi kun sä olet jo nähnyt leffan? :wink:
1) No eipä siellä taida oikein mitään mielenkiintoisempaakaan mennä. Kyllä tuo ihan viihteestä kävi, mutta älä odota siltä liikoja. Tosin tiedä vaikka saattaisit jopa pitää siitä.

2) Ehdotan tekemään yleisen gallupin aiheesta, jolloin kaikki seuralaiseksi halajavat voivat ilmoittautua ja sinun ei tarvitse muuta kuin kääriä kermat päältä :wink:

Olin aika huono leffasura, koska käkätin ääneen väärissä paikoissa. Tosin se aiheutti sen, että muutkin alkoivat nauraa. Pahoitteluni heille, jotka kenties halusivat suhtautua elokuvaan sen vaatimalla vakavuudella *viheltelee*
Googlebot

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

bedlam kirjoitti:Eli oikeassa kuvasuhteessa tuo on tullut, mutta lähetyksen mukana ei jostain syystä ole tullut sitä signaalina töllölle venyttää kuva koko ruudulle. En nyt ymmärrä miten tuo kuitenkaan voi suorastaan vituttaa, että joutuu kerran-pari painamaan kaukosäädintä elokuvan alkaessa?
Koska olen tottunut siihen etten joudu koskemaan TV:n kaukosäätimeen laisinkaan (paitsi ehkä avaakseni TV:n jos en avaa sitä virtanappulasta), kaikkein vähiten räpläilläkseni kuvasuhteiden kanssa.

Katsotaan nyt miten ProjectX käsittää tuon rec-tiedoston kuvasuhteen. Jos se ymmärtää sen 16:9:ksi, sitten kaikki hyvin ja siitä saa halutessaan poltettua oikealla kuvasuhteella olevan DVD:n jossa ei tarvitse räpläillä kuvasuhdesäätöjen kanssa koska se on niin ysäriä.

Octagon puolestaan pumppasi kolmessa kohtaa kuvasuhdetta, eli kutistui sivuttaissuunnassa sekunnin ajaksi ja sitten takaisin 16:9. Ärsyttävää sellainenkin. Mitä lie harjoittelijoita töissä kaapelifirmoilla.

Jos digiboksilta analogisen kautta DVD:lle poltto tosiaankin kadottaa kuvasuhdeinformaation, siinä yksi lisäsyy minulle olla polttamatta DVD:eitä sillä tavoin.
bedlam

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Googlebot kirjoitti:Jos digiboksilta analogisen kautta DVD:lle poltto tosiaankin kadottaa kuvasuhdeinformaation, siinä yksi lisäsyy minulle olla polttamatta DVD:eitä sillä tavoin.
Kyllä sen signaalin saa ainakin tolla mun tallentavalla pysymään, jos malttaa odottaa sitä dvd:n polttamista vähän pidempään. Tuolla pikapoltolla moiset katoaa avaruuksiin.
Googlebot kirjoitti:Koska olen tottunut siihen etten joudu koskemaan TV:n kaukosäätimeen laisinkaan (paitsi ehkä avaakseni TV:n jos en avaa sitä virtanappulasta)
Ihminen on nykyään melkoisen laiska otus.
SikaMika

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Savannah kirjoitti:
Ehdotan tekemään yleisen gallupin aiheesta, jolloin kaikki seuralaiseksi halajavat voivat ilmoittautua ja sinun ei tarvitse muuta kuin kääriä kermat päältä
En mä niitä huoli. Mä voin kääriä kermat (mielellään vaahdotettuna, niin ei sotkeudu elokuvateatterin penkit- ainakaan kermasta) sun päältä jos lähdet leffasuraksi! Tässäkin haudassa luuraa kuitenkin koira: mä en pidä valmiiksi nauretuista pätkistä. Ei oo heleppoo... :wink:
Savannah

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Savannah »

SikaMika kirjoitti: En mä niitä huoli. Mä voin kääriä kermat (mielellään vaahdotettuna, niin ei sotkeudu elokuvateatterin penkit- ainakaan kermasta) sun päältä jos lähdet leffasuraksi! Tässäkin haudassa luuraa kuitenkin koira: mä en pidä valmiiksi nauretuista pätkistä. Ei oo heleppoo... :wink:
Sain päähäni mielikuvan itsestäni leffateatterissa kuorrutettuna kermavaahdolla ja minua pahasti mulkoilevasta vierustoverista. Vaikka hetkellisesti mielikuva hymyilyttikin niin luulen, että molempien elokuvanautinnon turvaamiseksi on parempi passata. Aika heleppoo :)
Duckzilla

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

City of God digiboksilta. Jos tämä olisi Pixarin animaatioelokuva, sen nimi olisi varmaan "Slummielämää". Tapahtumat sijoittuvat siis Rion hallituksen rakennuttamalle halpis-hökkelialueelle jonne dumpataan kaikki kodittomat ja työttömät. Kaikki menee päin persettä ja on kauhean traagista. Henkilöt ammuskelevat toisiaan, huorittelevat, vonkaavat ja joutuvat kahnauksiin virkavallan kanssa, ja yksi on katkera ja tappaa kaikki koska ei saa pillua. Eli vähän niin kuin täälläkin.

Jätin leffan kesken. Se oli sekava ja pitkäveteinen. Niiden brassihulttioiden nimiä, tyyliin Hölöinho, Pölöinho & Kökköinho oli ihan mahdotonta muistaa joten tipahtelin kärryiltä tämän tästä, ja ilmeisesti jatkoin matkaa ihan väärissä kärryissä. Ehkä jaksan rykäistä tän loppuun joskus toiste.

No, oli siinä pari ihan siistiä kohtaa.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

bedlam kirjoitti:
Anamorfinen laajakuvahan on nimenomaan aina litistetty 4:3-kuva, jonka televisio sitten levittää koko ruudulle.
No ei muuten varmasti ole. Tai jos on niin postitan toisen kivekseni sulle. Heitä linkillä mistä moista olet päähäsi saanut. Sen verran villi väite ettei uskalla kiistää kirosanoin.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
bedlam

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Crowbar kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
Anamorfinen laajakuvahan on nimenomaan aina litistetty 4:3-kuva, jonka televisio sitten levittää koko ruudulle.
No ei muuten varmasti ole. Tai jos on niin postitan toisen kivekseni sulle. Heitä linkillä mistä moista olet päähäsi saanut. Sen verran villi väite ettei uskalla kiistää kirosanoin.
No kyllähän muuten tasan on. Asianhan voi helposti todeta itsekin päättelemällä kun katselee töllöruutua ja vaihtaa kuvasuhdetta.

Anamorfisuus juontaa anamorfisesta linssistä, josta koko juttu on kopioitu dvd-tallenteeseen ja televisioon. Anamorfisella ovaalinmuotoisella linssillä saadaan saadaan täytettyä suurempi osa filmistä, jolloin kuvanlaatu on parempi. Filmin muodosta johtuen laajakuva täytyy kuitenkin litistää sivusuunnassa filmille, joten filmin esittäminen vaatii myös linssin, joka osaa levittää kuvan takaisin alkuperäiseen suhteeseen.

Tv:n laajakuvatoiminto on periaatteessa sama asia:
Wikipedia kirjoitti:Anamorphic widescreen is a video technique that utilizes rectangular (wide) pixels to store a widescreen picture into standard 4:3 aspect ratio.
http://kb.cole2k.net/questions/70/What- ... een-DVD%3F
http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_widescreen
http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_format
http://gamma.nic.fi/~hansolo/kasitteet.htm
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

bedlam kirjoitti:
Crowbar kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
Anamorfinen laajakuvahan on nimenomaan aina litistetty 4:3-kuva, jonka televisio sitten levittää koko ruudulle.
No ei muuten varmasti ole. Tai jos on niin postitan toisen kivekseni sulle. Heitä linkillä mistä moista olet päähäsi saanut. Sen verran villi väite ettei uskalla kiistää kirosanoin.
No kyllähän muuten tasan on. Asianhan voi helposti todeta itsekin päättelemällä kun katselee töllöruutua ja vaihtaa kuvasuhdetta.

Anamorfisuus juontaa anamorfisesta linssistä, josta koko juttu on kopioitu dvd-tallenteeseen ja televisioon. Anamorfisella ovaalinmuotoisella linssillä saadaan saadaan täytettyä suurempi osa filmistä, jolloin kuvanlaatu on parempi. Filmin muodosta johtuen laajakuva täytyy kuitenkin litistää sivusuunnassa filmille, joten filmin esittäminen vaatii myös linssin, joka osaa levittää kuvan takaisin alkuperäiseen suhteeseen.

Tv:n laajakuvatoiminto on periaatteessa sama asia:
Wikipedia kirjoitti:Anamorphic widescreen is a video technique that utilizes rectangular (wide) pixels to store a widescreen picture into standard 4:3 aspect ratio.
http://kb.cole2k.net/questions/70/What- ... een-DVD%3F
http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_widescreen
http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_format
http://gamma.nic.fi/~hansolo/kasitteet.htm

Siis väitätkö sä seuraavaa:

Mä rakennan himaani 1:2.35 constant height setupin. Mä tökkään DVD-soittimeni tykkiin.

1) DVD soitin lähettä 4:3 kuvasuhteella mun leffa (anamorfinen levy)
2) Tykki venyttää (litistää) kuvan 16:9 kuvasuhteeseen ja näyttää kankaalla
3) Mä heitän täyttämään koko 16:9 kuvasuhteen, jolloin tarvitsen anamorfisen linssin venyttämään kuvan 1:2.35 suhteeseen

Katsos mä en niele tota 1) kohtaa. Että DVD:llä se kama olisi aina 4:3? Ei varmasti ole.

EDIT: Eikun sähän olet käsittänyt ton ihan vääriin. On totta, että tolla hässäkällä saadaan widescreen leffa 4:3 näkymään oikein, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki kama joka lähtee ulos masiinasta olisi tuo 4:3. Ymmärrän kyllä miten tuon voi käsittää vääriin. Stand corrected Possu!

EDIT 2: Ja sillon jos sä runkkaat tv:n kuvasuhteen vaihtoa ja se muuttuu niin kyseessä ei ole anamorfinen DVD. TV-lähetyshän ei ole juuri koskaan (ikinä) anamorfinen.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
bedlam

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Crowbar kirjoitti:Katsos mä en niele tota 1) kohtaa. Että DVD:llä se kama olisi aina 4:3? Ei varmasti ole.
Kyllä kaikki dvd:llä oleva kama on nimenomaan 4:3-suhteessa. Niinhän noissa linkeissäkin sanotaan. Vielä kerran: anamorfinen laajakuva on litistettyä 4:3-kuvaa, jonka telkkari venyttää alkuperäiseen muotoonsa.

Linkistä: "When studios make an anamorphic widescreen DVD, they take the widescreen image and "squeeze" it horizontally, so the entire width of the image fits into a 4:3 aspect ratio."
Crowbar kirjoitti:Ja sillon jos sä runkkaat tv:n kuvasuhteen vaihtoa ja se muuttuu niin kyseessä ei ole anamorfinen DVD.
Häh? En ole törmännyt yhteenkään anamorfiseen dvd-leffaan, jota ei saisi litistettyä tv:n asetuksilla "alkuperäiseen" 4:3-muotoonsa. Näytä mulle tollanen leffa, jota ei saa litistettyä kuvasuhdevaihdolla ja lähetän molemmat kivekseni vaihdossa.
Crowbar kirjoitti:TV-lähetyshän ei ole juuri koskaan (ikinä) anamorfinen.
Suurin osa tv:n laajakuvalähetyksistä on nykyään anamorfista kuvaa.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

Perkele!!!!
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
masa

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja masa »

Crowbar kirjoitti:Perkele!!!!
Irtosko kives?
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

masa kirjoitti:
Crowbar kirjoitti:Perkele!!!!
Irtosko kives?
Voi saatana!!!!
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Mulli75

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Ainakin yhden naurukohtauksen eilen sai aikaan minussa Aku Louhimiehen elokuva Riisuttu mies. Nainen haluaa piispaksi miehensä, mies haluaa raskaaksi vaimonsa, elämä päättää kouluttaa kunnolla.
Vastaa Viestiin