James Potkukelkka kirjoitti:Ps. Leffassahan muuten todetaan, että X-menejä on mukana niin vähän, koska studiolla ei ollut varaa ostaa oikeuksia suurempaan määrään

Tarinahan meni muistaakseni niin, että Marvel Comics kauppasi vuosia sitten huokealla hinnalla elokuvaoikeuksia eri hahmoihinsa. Foxille meni osa, Sonylle osa ja Universalillekin jotain. Foxin X-Men sai hyvän vastaanoton, samoin Sonyn Spider Man-trilogia.
Sitten ilmeisesti Avi Arad ja kumppanit heräsivät että "perkele, tulikohan myytyä kultamunia lypsävä lehmä". Sitten tuli Marvel Studios (liki samoja aikoja kuin Disney osti koko puljun pois kuleksimasta), "Iron Man" ja BÄNG! Rahaa alkoi tulla ovista ja ikkunoista.
Nythän Marvel on ostanut Spider Manin takaisin, muutenhan hahmo ei varmaankaan "Cap America: Civil Warissa" esiintyisikään. Alkuperäisen "Civil War" -storyarcin lukeneet tietävät että siinä line-up oli huomattavan eri mitä nyt elokuvaversiossa, paljolti näiden hajautettujen oikeuksien takia.
Deadpool oli ihan virkistävä poikkeus, nimenomaan 4th seinän rikkomisen takia, eikä leffa missään nimessä ottanut itseään liian vakavasti. Mutta yleinen mutu mulla on, että tämä superheeros-leffabuumi alkaa olla taputeltu. Katsotaanpa mitä tulossa:
- Doc Strange
- Spider-Man (jälleen omstart)
- Thor III
- Musta Pantteri
- Avengers: Infinity War I-II
- Ant-Man & Wasp
- Captain Marvel
- Inhumans (ei vittu, oikeestiko?)
Voi olla että olen vaan liian vanha enkä jaksa katsella näitä galaksintuhoajia yms. Paremmin olen viihtynyt DC:n ja Marvelin sarjisten parissa, jossa käsitellään vähän aikuisempia teemoja, puvut eivät ole räikeitä trikoita ja supermeininki on realistisemmalla tasolla (Brian Michael Bendis: "Daredevil" ja "ALIAS - Jessica Jones" esimerkkeinä) Netflixin samannimiset teevee-showt tavoittavat aika hyvin tämän saman tunnelman.
Ihan kannattavaa liiketoimintaa tuo on studioille ollut. Wikin mukaan Marvelin hahmoja on filmatisoitu 5.6 miljardin budjetilla ja sillä on kotiutettu yli kolminkertainen määrä dollareita. Se siitä että "piratismi vie studioilta leivänkin suusta".
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... vel_Comics