Katsoin leffan
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
^ Herätti kiinnostukseni. Ootko muuten nähnyt erinomaisen bläkkis-pastissin "Black Dynamite"?
Vaimon ehdotuksesta "TAG"
Tositapahtumiin pohjaava hyvän tuulen harmittomuusviihden aikuisesta kaveriporukasta joka pelaa kerran vuodessa kuukauden hippaa. Yksi porukasta ei ole jäänyt koskaan hipaksi ja muu porukka päättää naruttaa tämän hinnalla millä hyvänsä.
Hönttihän tämä oli, mutta arvostus niille ukoille jotka tätä oikeasti tekivät melkein kolme vuosikymmentä. Olisi itselläkin oppimista. Ei elämän tarvi aina olla niin vakavaa. Luoja tietää että viimeiset viis vuotta se on ollut ihan tarpeeks vakavaa.
Vaimon ehdotuksesta "TAG"
Tositapahtumiin pohjaava hyvän tuulen harmittomuusviihden aikuisesta kaveriporukasta joka pelaa kerran vuodessa kuukauden hippaa. Yksi porukasta ei ole jäänyt koskaan hipaksi ja muu porukka päättää naruttaa tämän hinnalla millä hyvänsä.
Hönttihän tämä oli, mutta arvostus niille ukoille jotka tätä oikeasti tekivät melkein kolme vuosikymmentä. Olisi itselläkin oppimista. Ei elämän tarvi aina olla niin vakavaa. Luoja tietää että viimeiset viis vuotta se on ollut ihan tarpeeks vakavaa.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 27514
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Katsoin leffan
^ Täytyy katsoa
Black Dynamitella näyttää olevan isompi pyssy kuin valkoisilla
Black Dynamitella näyttää olevan isompi pyssy kuin valkoisilla
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
Vaihteeksi kipeänä joten ehti taas elokuvastella. Paljon paskaa, mutta tämä ansaitsi noston:
See How They Run
Agatha Christien "Hiirenloukku" on varmaan yksi elinvoimaisimmista teatterikappaleista, jos lasketaan montako kertaa se on vedetty putkeen samassa salissa - 28.915 kertaa viime marraskuuhun mennessä.
Teatterikappale muuttuu tässä tosielämän murhamysteeriksi, kun näytelmästä elokuvaa suunnitellut koppava jenkkiohjaaja (Adrien Brody) pääsee hengestään kalaasien aikana ja löytyy hengettömänä näyttämöltä. Tutkintaan osoitetaan nuori, innokas naiskonstaapeli (Saoirse Ronan) sekä nukkavieru, vähän droopymäinen rikosetsivä (Sam Rockwell). "Whodunnit"-genren perinteita noudattaen ruumihia tulee useampi lisääkin, ennen kuin mahdollisimman epätodennäköinen syyllinen löytyy.
Tässä napsahti kivasti kaikki kohdalleen. Laadukkaasti esillepantu epookki, hyvin rakennetut päähenkilöt ja riittävän ei-ennalta-arvattava muttei kuitenkaan liian itsetietoisen nokkela juoni.
See How They Run
Agatha Christien "Hiirenloukku" on varmaan yksi elinvoimaisimmista teatterikappaleista, jos lasketaan montako kertaa se on vedetty putkeen samassa salissa - 28.915 kertaa viime marraskuuhun mennessä.
Teatterikappale muuttuu tässä tosielämän murhamysteeriksi, kun näytelmästä elokuvaa suunnitellut koppava jenkkiohjaaja (Adrien Brody) pääsee hengestään kalaasien aikana ja löytyy hengettömänä näyttämöltä. Tutkintaan osoitetaan nuori, innokas naiskonstaapeli (Saoirse Ronan) sekä nukkavieru, vähän droopymäinen rikosetsivä (Sam Rockwell). "Whodunnit"-genren perinteita noudattaen ruumihia tulee useampi lisääkin, ennen kuin mahdollisimman epätodennäköinen syyllinen löytyy.
Tässä napsahti kivasti kaikki kohdalleen. Laadukkaasti esillepantu epookki, hyvin rakennetut päähenkilöt ja riittävän ei-ennalta-arvattava muttei kuitenkaan liian itsetietoisen nokkela juoni.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 22734
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Katsoin leffan
Talk to Me
https://www.rottentomatoes.com/m/talk_to_me_2023
Leffan ohjaajien haastattelu Joe Roganissa oli niin hulvaton, että päätin katsoa leffan, vaikka olen vähän valikoiva kauhuleffojen suhteen.
Oli ihan jepa, mutta vähän tylsä, eikä varsinaisesti pelottava tai jännittävä. Kesto oli ihan ok 1:30, mutta pihviä oli pikemminkin yhteen tv-jaksoon. Harvoin tulee sellainen olo, että puolentoista tunnin leffasta olisi pitänyt jättää osa pois. Roganin 2:10 podcast oli paremmin käytettyä aikaa. Genren faneille kuitenkin suosittelen.
https://www.rottentomatoes.com/m/talk_to_me_2023
Leffan ohjaajien haastattelu Joe Roganissa oli niin hulvaton, että päätin katsoa leffan, vaikka olen vähän valikoiva kauhuleffojen suhteen.
Oli ihan jepa, mutta vähän tylsä, eikä varsinaisesti pelottava tai jännittävä. Kesto oli ihan ok 1:30, mutta pihviä oli pikemminkin yhteen tv-jaksoon. Harvoin tulee sellainen olo, että puolentoista tunnin leffasta olisi pitänyt jättää osa pois. Roganin 2:10 podcast oli paremmin käytettyä aikaa. Genren faneille kuitenkin suosittelen.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4592
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Katsoin leffan
Täytyy nuuhkaista.
Kauhuleffat on parhaita komedioita, koska komedialeffat on nykyään paskaa. Katsoin HBOlta putkeen Conjuring Universen kaikki leffat. Annabelle creation oli näistä parahin.
A pure hydrocarbon atmosphere is a rocketeer's dream. No need for fuel, only oxidizers.
-
- Kitisijä
- Viestit: 22734
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Katsoin leffan
Kuolleet lehdet
https://www.rottentomatoes.com/m/fallen_leaves
98% rottenissa, mutta jätti kylmäksi. Ei herättänyt tunteita tai ajatuksia. Ihailin kuvausta ja maailmaa. Näyttelijät tekivät myös hienon työn saamissaan rajoissa. Vuorosanat olivat turruttavaa ja vieraannuttavaa kökköä. Näin jossain arvostelussa, että tässä olisi komediallisia aineksia. Hymähdin kahdesti.
Ehkä tämä kuitenkin oli Taidetta. Taiteen ominaisuus on, että sen voi tulkita monella tapaa. Jos tästä joku jotain tykkäsi, niin silloin on ihan ohjaajan taiteilijakuvaan sopivaa, että tämmöinen kapitalistipaska kuin minä ei tunne yhtään mitään katsellessaan Kaurismäen kaunista kurjuutta.
https://www.rottentomatoes.com/m/fallen_leaves
98% rottenissa, mutta jätti kylmäksi. Ei herättänyt tunteita tai ajatuksia. Ihailin kuvausta ja maailmaa. Näyttelijät tekivät myös hienon työn saamissaan rajoissa. Vuorosanat olivat turruttavaa ja vieraannuttavaa kökköä. Näin jossain arvostelussa, että tässä olisi komediallisia aineksia. Hymähdin kahdesti.
Ehkä tämä kuitenkin oli Taidetta. Taiteen ominaisuus on, että sen voi tulkita monella tapaa. Jos tästä joku jotain tykkäsi, niin silloin on ihan ohjaajan taiteilijakuvaan sopivaa, että tämmöinen kapitalistipaska kuin minä ei tunne yhtään mitään katsellessaan Kaurismäen kaunista kurjuutta.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
Monenlaista taas:
Elm Street 4
Halloweenin kunniaksi Rennyn "läpimurto". Tekisi mieli sanoa jotain positiivista, mutta ei vaan pysty. Aika on ajanut todella pahasti tästä säpsyttelystä ohi. Freddie on enemmän karnevaalifriikki kuin aidosti vakuuttava pahis. Ei jatkoon.
Casino Royale ja Skyfall
Daniel Graig Bondina sai fanipoikien vihat niskoilleen heti valintansa 007:ksi tultua julkiseksi. Heittaajien turvat tukkiutuivat Casino Royalen myötä kertaheitolla. Vahvasti väsähtänyt, plösähtänyt ja veltostunut superagentti-frankku sai tervetulleen omstartin dynaamisen, susimaisen julman huskysilmäisen agentin myötä. Jo pelkkä alun parkour-takaa-ajojakso sisälsi enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita kuin kolme Roger Moore-filmiä ja kaksi Brosnania yhdessä. Mads Mikkelsen Le Chiffrenä meni henksukohtaisen Bond-villain top-kolmoseen.
Skyfall - kolmas Graig - oli jo vakiinnuttanut asemansa eikä wau-efekti ollut niin vahva. Tämä taisi olla ensimmäinen Ralph Fiennesin Bond-esiintyminen (tulevana M:nä). Javier Bardemin luopioagentti Silva oli vähän "plääh" ja hieman turhan seksuaalisesti ambivalentti. Ehdoton kikatuspalkinto nuorelle Q:lle joka tuo luopioagentin läppärin Palvelun verkkoon mitenkään isommin etukäteistarkastelematta ja sitten kun troijalainen pääsee valloilleen, loihe lausumahan että "hän hakkeroi meidät. Miten?" No MITENKÄKÖHÄN?
Loppurymistely Skotlannin nummilla oli kivan minimalistinen ja Judi Denchin exitti tavallaan minusta ennenaikainen. Dame J:tä olisi katsonut vielä kauemminkin, sen verran säpsäkkä leidi hän on.
Elm Street 4
Halloweenin kunniaksi Rennyn "läpimurto". Tekisi mieli sanoa jotain positiivista, mutta ei vaan pysty. Aika on ajanut todella pahasti tästä säpsyttelystä ohi. Freddie on enemmän karnevaalifriikki kuin aidosti vakuuttava pahis. Ei jatkoon.
Casino Royale ja Skyfall
Daniel Graig Bondina sai fanipoikien vihat niskoilleen heti valintansa 007:ksi tultua julkiseksi. Heittaajien turvat tukkiutuivat Casino Royalen myötä kertaheitolla. Vahvasti väsähtänyt, plösähtänyt ja veltostunut superagentti-frankku sai tervetulleen omstartin dynaamisen, susimaisen julman huskysilmäisen agentin myötä. Jo pelkkä alun parkour-takaa-ajojakso sisälsi enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita kuin kolme Roger Moore-filmiä ja kaksi Brosnania yhdessä. Mads Mikkelsen Le Chiffrenä meni henksukohtaisen Bond-villain top-kolmoseen.
Skyfall - kolmas Graig - oli jo vakiinnuttanut asemansa eikä wau-efekti ollut niin vahva. Tämä taisi olla ensimmäinen Ralph Fiennesin Bond-esiintyminen (tulevana M:nä). Javier Bardemin luopioagentti Silva oli vähän "plääh" ja hieman turhan seksuaalisesti ambivalentti. Ehdoton kikatuspalkinto nuorelle Q:lle joka tuo luopioagentin läppärin Palvelun verkkoon mitenkään isommin etukäteistarkastelematta ja sitten kun troijalainen pääsee valloilleen, loihe lausumahan että "hän hakkeroi meidät. Miten?" No MITENKÄKÖHÄN?
Loppurymistely Skotlannin nummilla oli kivan minimalistinen ja Judi Denchin exitti tavallaan minusta ennenaikainen. Dame J:tä olisi katsonut vielä kauemminkin, sen verran säpsäkkä leidi hän on.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
Monenlaista taas:
Elm Street 4
Halloweenin kunniaksi Rennyn "läpimurto". Tekisi mieli sanoa jotain positiivista, mutta ei vaan pysty. Aika on ajanut todella pahasti tästä säpsyttelystä ohi. Freddie on enemmän karnevaalifriikki kuin aidosti vakuuttava pahis. Ei jatkoon.
Casino Royale ja Skyfall
Daniel Graig Bondina sai fanipoikien vihat niskoilleen heti valintansa 007:ksi tultua julkiseksi. Heittaajien turvat tukkiutuivat Casino Royalen myötä kertaheitolla. Vahvasti väsähtänyt, plösähtänyt ja veltostunut superagentti-frankku sai tervetulleen omstartin dynaamisen, susimaisen julman huskysilmäisen agentin myötä. Jo pelkkä alun parkour-takaa-ajojakso sisälsi enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita kuin kolme Roger Moore-filmiä ja kaksi Brosnania yhdessä. Mads Mikkelsen Le Chiffrenä meni henksukohtaisen Bond-villain top-kolmoseen. Mads mainitsi yhdessä haastattelussa olevansa aika kova pokerinpelaaja kun taas vastanäyttelijänsä ei vaan kertakaikkiaan osannut pelata. No, näyttelijän työ on osata esittää olevansa pokerihai, ei kaikkien tarvi olla De Neroja ja oikeasti opetella kaikkea mitä elokuvassa tekee. Hauska yksityiskohta silti.
Skyfall - kolmas Graig - oli jo vakiinnuttanut asemansa eikä wau-efekti ollut niin vahva. Tämä taisi olla ensimmäinen Ralph Fiennesin Bond-esiintyminen (tulevana M:nä). Javier Bardemin luopioagentti Silva oli vähän "plääh" ja hieman turhan seksuaalisesti ambivalentti. Ehdoton kikatuspalkinto nuorelle Q:lle joka tuo luopioagentin läppärin Palvelun verkkoon mitenkään isommin etukäteistarkastelematta ja sitten kun troijalainen pääsee valloilleen, loihe lausumahan että "hän hakkeroi meidät. Miten?" No MITENKÄKÖHÄN?
Loppurymistely Skotlannin nummilla oli kivan minimalistinen ja Judi Denchin exitti tavallaan minusta ennenaikainen. Dame J:tä olisi katsonut vielä kauemminkin, sen verran säpsäkkä leidi hän on.
Pyssyn paukutus oli jotenkin tosi vaisun kuuloista. Oikeastaan "Heatin" ääniryhmän pitäisi tehdä ampumistehosteet kaikkiin toimintaelokuviin. Jumalauta, että sen leffan ammuskelut jytisee!
Elm Street 4
Halloweenin kunniaksi Rennyn "läpimurto". Tekisi mieli sanoa jotain positiivista, mutta ei vaan pysty. Aika on ajanut todella pahasti tästä säpsyttelystä ohi. Freddie on enemmän karnevaalifriikki kuin aidosti vakuuttava pahis. Ei jatkoon.
Casino Royale ja Skyfall
Daniel Graig Bondina sai fanipoikien vihat niskoilleen heti valintansa 007:ksi tultua julkiseksi. Heittaajien turvat tukkiutuivat Casino Royalen myötä kertaheitolla. Vahvasti väsähtänyt, plösähtänyt ja veltostunut superagentti-frankku sai tervetulleen omstartin dynaamisen, susimaisen julman huskysilmäisen agentin myötä. Jo pelkkä alun parkour-takaa-ajojakso sisälsi enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita kuin kolme Roger Moore-filmiä ja kaksi Brosnania yhdessä. Mads Mikkelsen Le Chiffrenä meni henksukohtaisen Bond-villain top-kolmoseen. Mads mainitsi yhdessä haastattelussa olevansa aika kova pokerinpelaaja kun taas vastanäyttelijänsä ei vaan kertakaikkiaan osannut pelata. No, näyttelijän työ on osata esittää olevansa pokerihai, ei kaikkien tarvi olla De Neroja ja oikeasti opetella kaikkea mitä elokuvassa tekee. Hauska yksityiskohta silti.
Skyfall - kolmas Graig - oli jo vakiinnuttanut asemansa eikä wau-efekti ollut niin vahva. Tämä taisi olla ensimmäinen Ralph Fiennesin Bond-esiintyminen (tulevana M:nä). Javier Bardemin luopioagentti Silva oli vähän "plääh" ja hieman turhan seksuaalisesti ambivalentti. Ehdoton kikatuspalkinto nuorelle Q:lle joka tuo luopioagentin läppärin Palvelun verkkoon mitenkään isommin etukäteistarkastelematta ja sitten kun troijalainen pääsee valloilleen, loihe lausumahan että "hän hakkeroi meidät. Miten?" No MITENKÄKÖHÄN?
Loppurymistely Skotlannin nummilla oli kivan minimalistinen ja Judi Denchin exitti tavallaan minusta ennenaikainen. Dame J:tä olisi katsonut vielä kauemminkin, sen verran säpsäkkä leidi hän on.
Pyssyn paukutus oli jotenkin tosi vaisun kuuloista. Oikeastaan "Heatin" ääniryhmän pitäisi tehdä ampumistehosteet kaikkiin toimintaelokuviin. Jumalauta, että sen leffan ammuskelut jytisee!
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 22734
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Katsoin leffan
Riders of Justice
https://www.rottentomatoes.com/m/riders_of_justice
Hyvä tarina. Hyvät näyttelijät. Potentiaalia vaikka mihin, mutta jätti hitusen kylmäksi. Tämän huumori ei iskenyt, joten se varmaan jätti leffan vajaaksi. Humoristiseksi tarkoitettuja kohtia oli paljon, mutta kun menivät ohi, niin leffa olisi ollut parempi ilman niitä. Oli tämä kuitenkin toimintapätkäksi hyvä.
https://www.rottentomatoes.com/m/riders_of_justice
Hyvä tarina. Hyvät näyttelijät. Potentiaalia vaikka mihin, mutta jätti hitusen kylmäksi. Tämän huumori ei iskenyt, joten se varmaan jätti leffan vajaaksi. Humoristiseksi tarkoitettuja kohtia oli paljon, mutta kun menivät ohi, niin leffa olisi ollut parempi ilman niitä. Oli tämä kuitenkin toimintapätkäksi hyvä.
-
- Kitisijä
- Viestit: 27514
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Katsoin leffan
Eiks siinä ollut tosi kuuma sairaanhoitaja?KKK kirjoitti: 06.11.2023 21:10
Elm Street 4
Halloweenin kunniaksi Rennyn "läpimurto". Tekisi mieli sanoa jotain positiivista,
Edit: olikin 3:ssa
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
The Creator
Asiat ei ole niin kauan huonosti kun jääkaapissa on ruokaa ja uutta scifiä piisaa katsottavaksi.
Gareth Edwards (mainio "Rogue One" - parhaan näköinen Star Wars-leffa ikinä) jatkaa tieteisfantasian jälkeen enempi "kovalla" scifillä. Tekoäly on muodikkaasti tarinan keskiössä. Pillastunut AI meni ja nuketti Los Angelesin jonka jälkeen artsu intsu kiellettiin länsimaissa. Aasianperkeleetpä jatkavat sen devaamista ja maailmanpolisina näköjään tulevaisuudessakin jatkava US of A katsoo oikeudekseen kampittaa moiset hankkeet keinolla millä hyvänsä.
Tarinan keskiössä on raajansa menettänyt ex-special-ops-soturi Joshua joka värvätään vielä siihen viimeiseen ponnistukseen AI:n poistamiseksi kerta kaikkiaan pois päiväjärjestyksestä. Infiltraatio-operaatio ei menekään (tietenkään) suunnitelmien mukaan ja hyökkääjästä tulee takaa-ajettu - pala kadonneeksi luultua menneisyyttä mukanaan.
Tykkään tieteisfilmeistä, joissa design on mietitty mutta tekijät malttavat pitää sen tarvittaessa taka-alalla (ei kalliinkaan tehosteen tarvitse aina olla etualalla ja fokuksessa). Asujen, aseiden ja kulkuneuvojen design on kivannäköistä mangaa pienillä Möebius-mausteilla - hyvä yhdistelmä.
Muutamia päättömyyksiä (miksi avaruudesta ohjuksia sylkevä satelliitti pitää laskea vihollisvaltion alueelle kohteen päälle parin sadan metrin korkeuteen kuin aikaisemmassa kohtauksessa näytettiin että homma hoituu myös "lets nuke the site from the orbit, only way to be sure!" -perinteiden mukaisesti) jotka saivat nörtin kiristelemään hampaitaan mutta kokonaisuutena oikeinkin kelpo scifilkka.
John David (Denzelin-poika) Washington häviää ehkä papalleen komeuskisassa mutta ihan karismaattinen ja ammattitaitoinen näytteiijä miehestä on varttunut - ennenkaikkea ilman faijaansa nykyään vaivaavia maneereita (tiedätte kyllä mitä tarkoitan). Kuten "Rogue Onessakin" räjähdykset ovat perhanan komeita, vaikkeivat missään nimessä tarinan keskiössä olekaan. Edwards malttaa minusta pitää tarinan ja näyttelijät keskiössä ja sinänsä näyttävän tehostepaletin hanskassa, tästä iso arvostus.
Asiat ei ole niin kauan huonosti kun jääkaapissa on ruokaa ja uutta scifiä piisaa katsottavaksi.
Gareth Edwards (mainio "Rogue One" - parhaan näköinen Star Wars-leffa ikinä) jatkaa tieteisfantasian jälkeen enempi "kovalla" scifillä. Tekoäly on muodikkaasti tarinan keskiössä. Pillastunut AI meni ja nuketti Los Angelesin jonka jälkeen artsu intsu kiellettiin länsimaissa. Aasianperkeleetpä jatkavat sen devaamista ja maailmanpolisina näköjään tulevaisuudessakin jatkava US of A katsoo oikeudekseen kampittaa moiset hankkeet keinolla millä hyvänsä.
Tarinan keskiössä on raajansa menettänyt ex-special-ops-soturi Joshua joka värvätään vielä siihen viimeiseen ponnistukseen AI:n poistamiseksi kerta kaikkiaan pois päiväjärjestyksestä. Infiltraatio-operaatio ei menekään (tietenkään) suunnitelmien mukaan ja hyökkääjästä tulee takaa-ajettu - pala kadonneeksi luultua menneisyyttä mukanaan.
Tykkään tieteisfilmeistä, joissa design on mietitty mutta tekijät malttavat pitää sen tarvittaessa taka-alalla (ei kalliinkaan tehosteen tarvitse aina olla etualalla ja fokuksessa). Asujen, aseiden ja kulkuneuvojen design on kivannäköistä mangaa pienillä Möebius-mausteilla - hyvä yhdistelmä.
Muutamia päättömyyksiä (miksi avaruudesta ohjuksia sylkevä satelliitti pitää laskea vihollisvaltion alueelle kohteen päälle parin sadan metrin korkeuteen kuin aikaisemmassa kohtauksessa näytettiin että homma hoituu myös "lets nuke the site from the orbit, only way to be sure!" -perinteiden mukaisesti) jotka saivat nörtin kiristelemään hampaitaan mutta kokonaisuutena oikeinkin kelpo scifilkka.
John David (Denzelin-poika) Washington häviää ehkä papalleen komeuskisassa mutta ihan karismaattinen ja ammattitaitoinen näytteiijä miehestä on varttunut - ennenkaikkea ilman faijaansa nykyään vaivaavia maneereita (tiedätte kyllä mitä tarkoitan). Kuten "Rogue Onessakin" räjähdykset ovat perhanan komeita, vaikkeivat missään nimessä tarinan keskiössä olekaan. Edwards malttaa minusta pitää tarinan ja näyttelijät keskiössä ja sinänsä näyttävän tehostepaletin hanskassa, tästä iso arvostus.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 22734
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Katsoin leffan
Poika ja Haikara
https://www.rottentomatoes.com/m/the_boy_and_the_heron
Tyyliltään ja kerronnaltaan tuttua Miyazakia. Tarina ja päähenkilö jäivät kuitenkin vähän etäisiksi. 4/5
https://www.rottentomatoes.com/m/the_boy_and_the_heron
Tyyliltään ja kerronnaltaan tuttua Miyazakia. Tarina ja päähenkilö jäivät kuitenkin vähän etäisiksi. 4/5
-
- Kitisijä
- Viestit: 23936
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Katsoin leffan
Blue beetle
Hirveetä sontaa. Ellen olisi olllut pöhnässä niin olisi lopettanut kesken.
Bruna Marquezinen ulkopintaa kyllä katseli.
Hirveetä sontaa. Ellen olisi olllut pöhnässä niin olisi lopettanut kesken.
Bruna Marquezinen ulkopintaa kyllä katseli.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 22734
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Katsoin leffan
Don't look up
https://www.rottentomatoes.com/m/dont_look_up_2021
Ylipitkää kuraa. En ymmärrä mistä minulle oli tullut se mielikuva, että tämä olisi ollut rankattu ihan ok leffaksi. Rottenin pohjalta ei olisi tullut katsottua.
Sain varmaan Hesarin perusteella sellaisen käsityksen, että tähän kannattaisi tuhlata yli 2h elämästään:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008501577.html
Tuntia lyhyempänä tämä olisi voinut toimia.
https://www.rottentomatoes.com/m/dont_look_up_2021
Ylipitkää kuraa. En ymmärrä mistä minulle oli tullut se mielikuva, että tämä olisi ollut rankattu ihan ok leffaksi. Rottenin pohjalta ei olisi tullut katsottua.
Sain varmaan Hesarin perusteella sellaisen käsityksen, että tähän kannattaisi tuhlata yli 2h elämästään:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008501577.html
Tuntia lyhyempänä tämä olisi voinut toimia.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
Louhimiehen Tuntematon Sotilas
Ehdottomasti tarpeellinen päivitys. Laineen teoksesta on aika ajanut jo pahasti ohi. Siinä sodankäynti kuvataan jonkinlaisena hauskana metsäretkenä, verta ei roisku pisaraakaan eikä miesten pelkoa ja tuskaa näytetä ollenkaan. Mahdollisesti ei haluttu ärsyttää Neuvostoliittoa, Suomettumisen aikaa kun vahvasti elettiin.
Tästä uudesta luennasta en keksi mitään motkotettavaa. Avainpelaajat (Rokka, Hietanen, Koskela, Vanhala...) olivat kertakaikkiaan erinomaisesti roolitettuja. Erityisesti pidin Rokasta (Eero Aho). Siinä missä Laineen Rokka oli jonkinlainen kuplettimestari, Ahon Rokassa oli paljon maanläheisyyttä ja huumoria, mutta ei niin överikorostetusti. Mies teki sen minkä piti mutta ei voinut sietää turhaa pokkurointia ja perseilyä - ja pelkäsi pahassa paikassa siinä missä muutkin.
Taistelukohtaukset olivat intensiivisiä ja budjetti näkyi kiitettävästi ruudulla. Hieno teos.
Ehdottomasti tarpeellinen päivitys. Laineen teoksesta on aika ajanut jo pahasti ohi. Siinä sodankäynti kuvataan jonkinlaisena hauskana metsäretkenä, verta ei roisku pisaraakaan eikä miesten pelkoa ja tuskaa näytetä ollenkaan. Mahdollisesti ei haluttu ärsyttää Neuvostoliittoa, Suomettumisen aikaa kun vahvasti elettiin.
Tästä uudesta luennasta en keksi mitään motkotettavaa. Avainpelaajat (Rokka, Hietanen, Koskela, Vanhala...) olivat kertakaikkiaan erinomaisesti roolitettuja. Erityisesti pidin Rokasta (Eero Aho). Siinä missä Laineen Rokka oli jonkinlainen kuplettimestari, Ahon Rokassa oli paljon maanläheisyyttä ja huumoria, mutta ei niin överikorostetusti. Mies teki sen minkä piti mutta ei voinut sietää turhaa pokkurointia ja perseilyä - ja pelkäsi pahassa paikassa siinä missä muutkin.
Taistelukohtaukset olivat intensiivisiä ja budjetti näkyi kiitettävästi ruudulla. Hieno teos.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 3051
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: Katsoin leffan
BlacKkKlansman
Jotenkin it-alalla olevana en ole koskaan pitänyt leffan nimestä jossa kikkaillaan isoilla ja pienillä kirjaimilla, liian tuttua epäkoherenttia sekoilua muualla. Itse asiassa leffa oli positiivisesti yllättäen ihan ok, ja lievän kasvosokeuden takia en tunnistanut heti näyttelijöitä, joiden tiesin olevan mukana.
Mikähän juttu TV5:ltä oli laittaa Kwame Turen puheen huippukohdan kohdalle kuvan reunaan Barbie-elokuvan mainos valkoisine blodityttöineen. Tulee mieleen joko AI tai tahallinen mainostemppu.
Jotenkin it-alalla olevana en ole koskaan pitänyt leffan nimestä jossa kikkaillaan isoilla ja pienillä kirjaimilla, liian tuttua epäkoherenttia sekoilua muualla. Itse asiassa leffa oli positiivisesti yllättäen ihan ok, ja lievän kasvosokeuden takia en tunnistanut heti näyttelijöitä, joiden tiesin olevan mukana.
Mikähän juttu TV5:ltä oli laittaa Kwame Turen puheen huippukohdan kohdalle kuvan reunaan Barbie-elokuvan mainos valkoisine blodityttöineen. Tulee mieleen joko AI tai tahallinen mainostemppu.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
Rööperi
Rikostoimittaja-kirjailija Harri Nykänen teki ison työn kootessaan stadin vanhan liiton konnat ja koukut muistelemaan menneitä. Runsaasta lähdeaineistosta on karsittu oikeastaan aika onnistunut buddy-movie neljän konnan punavuorelaisporukasta. Otanta edustaa aika kattavasti miten niissä hommissa keskimäärin käy, kama ja kuti vie yhden (Krisu Teräsvuori / Peter Franzen), toinen ressukoituu ja laitostuu (Kari / Hissu Hietalahti) ja kolmas täysi silmitöntä väkivaltaa kaihtamaton psykopaatti (Uki / Pekka Valkeejärvi) ja neljäs saattaa onnistua jonkinlaisen elämänkin rakentamisessa (Tomppa Sjöberg / Samuli Edelman).
Vaikka lain eri puolila ollaan ja väkivaltaa käytetään tarvittaessa sumeilematta, rosvoilla ja poliiseilla on silti jonkinlainen kunnioitus puolin ja toisin - ja virka-ajan ulkopuolella voidaan olla melkein kavereitakin. Myöhemmin sitten nuorempi polvi tuo järjestäytyneen huumekaupan ja kovemmat konstit (Korppu / kaikista maailman ihmisistä Jasper Pääkkönen) ja kuviot ja harmaantuvat gangsterit voivat vaan muistella Wanhoja Hyviä Aikoja.
Haikeahko ja vähän katkeransuloinen tunnelma kulkee läpi koko filkan. Muutama todella erinomainen yksittäinen kuva löytyy (takauma jossa Krisu ampuu isänsä murhaajan sateiselle takapihalle).
Äänikirja on myös hyvin luettu. Muutaman kerran paksuimpia anekdootteja kuunnellessa huutonnauratti niin vitusti, että olin ajaa ojaan.
Rikostoimittaja-kirjailija Harri Nykänen teki ison työn kootessaan stadin vanhan liiton konnat ja koukut muistelemaan menneitä. Runsaasta lähdeaineistosta on karsittu oikeastaan aika onnistunut buddy-movie neljän konnan punavuorelaisporukasta. Otanta edustaa aika kattavasti miten niissä hommissa keskimäärin käy, kama ja kuti vie yhden (Krisu Teräsvuori / Peter Franzen), toinen ressukoituu ja laitostuu (Kari / Hissu Hietalahti) ja kolmas täysi silmitöntä väkivaltaa kaihtamaton psykopaatti (Uki / Pekka Valkeejärvi) ja neljäs saattaa onnistua jonkinlaisen elämänkin rakentamisessa (Tomppa Sjöberg / Samuli Edelman).
Vaikka lain eri puolila ollaan ja väkivaltaa käytetään tarvittaessa sumeilematta, rosvoilla ja poliiseilla on silti jonkinlainen kunnioitus puolin ja toisin - ja virka-ajan ulkopuolella voidaan olla melkein kavereitakin. Myöhemmin sitten nuorempi polvi tuo järjestäytyneen huumekaupan ja kovemmat konstit (Korppu / kaikista maailman ihmisistä Jasper Pääkkönen) ja kuviot ja harmaantuvat gangsterit voivat vaan muistella Wanhoja Hyviä Aikoja.
Haikeahko ja vähän katkeransuloinen tunnelma kulkee läpi koko filkan. Muutama todella erinomainen yksittäinen kuva löytyy (takauma jossa Krisu ampuu isänsä murhaajan sateiselle takapihalle).
Äänikirja on myös hyvin luettu. Muutaman kerran paksuimpia anekdootteja kuunnellessa huutonnauratti niin vitusti, että olin ajaa ojaan.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
James C4Keron x 3 eli "Aliens", "Abyss" ja "True Lies"
(jos joku ihmettelee - tekeekö se muuta kuin katsoo elokuvia - niin eipä juuri. En juuri nuku nykyisin, kiitos syöpälääkityksen ja yksi näistä tuli katsottua jo viime vkonloppuna)
Jimppa-sedän varhaisemmasta - minusta parhaisemmasta - tuotannosta kolme nimikettä on kiilloteltu 4K-kuosiin ja suoratoistojulkaistu. Fyysiset tallenteet tulevat muistaakseni keväämmällä.
"Aliens" ja "Abyss" ovat lajityyppiensä klassikoita ja Cameronin alkuperäiskäsiksiä, joiden jälkiä tulee populaarikulttuurissa vastaan useammassakin yhteydessä, "True Lies" taas keskimääräistä isommalla rahalla duunattu vakooja-toiminta-komedia ranskis-remake joka on ihan toimiva, muttei missään nimessä JC:n parhaita.
Cameronin suurimmat vahvuudet ovat isojen, liki mahdottomien tuotantojen läpiviemisessä, alkuperäisideoissa (nämä tehtiin kaauan ennen "Avattaria" - joka kuten hyvin tiedämme, on käytännössä "Pocahontas" mutta motion-capturella), henkilöhahmojen kehittelyssä ja henkilöohjauksessa, tekniikkaa ja tehosteita unohtamatta. Ukko kirjoittaa myös keskimääräistä parempia naisrooleja, yleensä topakoita tätejä joille ei vittuilla. Juontanee juurensa lapsuudesta yksinhuoltajaäidin hoivissa.
Heikkouksina lukisin heikkoudet omien alkuperäisideoiden loogisille heikkouksille. Kyllä, tiedän ettei tässä olla dokumenttielokuvien äärellä. Jotta elokuvan taika toimii, tekijän pitää esitellä tarina ja maailma - ja jonkinlaiset säännöt joiden puitteissa hahmot ja tarina toimivat ja noudattaa niitä - "näin se voisi oikeasti mennä", siis.
Pari esimerkkiä "älyllisestä laiskuudesta" ja elokuvan oman maailman lakien rikkomisesta:
Aliens:
Ridley Scottin "Alien" tapahtuu LV-426-planetoidilla, noin seitsemän kuukauden lennon päässä maasta. Kun Ripley pelastautuu xenomorfi-nollalta "Nostromin" pelastuskapseliin ja vaipuu hyperuneen, hänet löydetään 70 vuoden kuluttua ja tuodaan Maahan. Aikamoista siksakkia on Narcissus-sukkula vedellyt jos 7kk matka on venynyt 70 vuodeksi.
Pitkän unen aikana kolonialisoidun planetoidin asukkaiden äkillinen radiohiljaisuus spawnaa Yhtiön lähettämään paikalle USS Sulacon kyydissä joukkueellisen merijalkaväkeä, Ripley mukana. Hyperunessa. Kun xenomorphien kanssa saatu ensimmäinen tulikosketus kääntyy tappioksi, Hudson nyyhkii "meitä ei tulla etsimään kuin vasta 17 päivän päästä". Okei, ehkä 17 vuodessa avaruusaluksista on saatu nopeampia mutta mikä vitun järki oli siinä tapauksessa panna miehistö nukkumaan alle kolmeksi viikoksi? Muu kuin se että saatiin elokuvaan kohtaus jossa esiosan tapaan herätään unikapselaista?
Abyss:
Tehostepuolella minisuklarit ja ROV:t ovat solidia kamaa mutta varsinaiset sukelluskamat tarjosivat asiaan jonkinverran vihkiytyneelle setämiehelle useita MV?-hetkiä. USS Montanan hylky makaa 600 metrin syvyydessä. Okei, teidän Siebe-Gorman kypärät kestävät sen paineen, mutta alusvaatetta ei juuri puvun alla näy. Olen itse vetänyt kylmimmillään 1.5 C-asteisessa vedessä 70-80min vedon josta puolet paikoillaan dekoissa ja vaikka kaikki mahdolliset lämmityskeinot oli käytössä niin holotna oli.
Edelleen syvyydestä. Typpinarkoosia torjumaan tarvitaan helium-kaasuseoksia ja jo 60m syvyydessä käytettävä seos tekee puheen täysin mikkihiireksi. Ymmärrettävää ja anteeksi annettavaa, koska sitä piipitystä kuunnellessa koko elokuvan lajityyppi olisi muuttunut farssiksi.
Samaten ilman umbilikaaleja toikkaroivat kypäräsukeltajat saavat n. 2x12L pullopakettinsa kokoisesta apparaatista kaasun riittämään hämmästyttävän pitkäksi aikaa - vaikka kypärä vie enemmän kaasua ja puhutaan koko ajan - joka vie VIELÄ enemmän gasua. 20 litran pintailma-kulutuksessa tuossa syvyydessä tuosta kaasumäärästä hengittäisi about 2 minuuttia, puolisuljettu rebe antaisi ehkä 10 min. Täyssuljettuja eivät nuo apparaatit ole, koska kypäristä pihisee regun kautta koko ajan kuplaa ulos.
Budin nestehengitysjärjestelmä - älyttömyydestään huolimatta - taas on minusta jotenkin kierolla tavalla toimiva. Israelissa on kokeiltu vastaavaa mutta sitä ei muistaakseni saatu kunnolla toimivaksi.
Ed Harrisin puettua sen ylleen Deepcoren lähtöaltaalla ohjaajalle on jäänyt pieni mutta erittäin oleellinen moka. Kypärässä on selvästi kookas ilmakupla. Jos tuommoiseen vedenpaineeseen viedään mikä tahansa sukelluskelloa heppoisempi kappale joka on vain osin nesteellä täytetty, <implosion> on tosiasia.
Harrisille iso arvostus että suostui näyttelemään tuossa puvussa. Avattavan etumaskin takana kypärä oli koko ajan täynnä kuvausaltaan (keskeneräisen ydinvoimalan jäähdytystorni) kloorivettä ja hengitystä pidätelleen, käytännössä sokeana piti näytellä. Luotto siihen että turvaryhmä syöksähtää kuvan ulkopuolelta antamaan ilmaa kun sitä tarvitaan on täytynyt olla kova. Ilman näköaistia ja hengitettävää kaasua minkä tahansa tehtävän suorittaminen kysyy harjoitustunteja ja itsekuria. Nais-liidi Mary Mastrantoniolle sama arvostus, vaikka hän sai näytellä "vain" vesiruumista paria kohtausta aikaisemmin.
Sovitaan tosiaan että NTI-alienit tekevät Deepcoren miehistölle "jotain" kun viikkokausien ultra-saturaation jälkeen tullaan pohjasta pintaan eikä kenelläkään edes niveliä kutita sukeltajantaudin merkiksi.
Hyviä puolia - edelleen Abyss ja Aliens:
Kumpikaan ei tunnu vanhentuneelta. Practical-voittoinen tehostepuoli kestää kriittisen tarkastelun 2000-luvullakin eikä ne vähät tietokonetehosteetkaan mitenkään noloja ole. Filmit näyttävät edelleen hyvältä, tunnelma on intensiivinen. näyttelijöille annetaan tilaa näytellä. Tavallaan aika makea juttu että ohjaaja joka on keskittynyt tekniseen puoleen niin vahvasti hallitsee myös henkilöohjauksen noin hyvin.
Abyssin tekoprosessi oli koko crewlle kuitenkin erittäin vaativa ja jotain prosessista kertonee, ettei yksikään näyttelijä enää suostunut JC:n projekteihin "Abusen" valmistuttua, ei edes Michael Biehn joka oli mukana jo ekassa Terminaattorissa. Aiheesta kertoo kattavasti mainio making-of "Under Pressure - Making of The Abyss"
Tarinoissa on omaperäisyyttä ja henkilöhahmot - etenkin daamit - ovat hyvin kirjoitettuja ja roolitettuja. "Abyssin" viimeinen kolmannes korniudessaan aiheuttaa minulle aina spedemäisiä setämies-ähkäisyjä mutta "Aliensin" loppukahina saa tuulettamaan joka kerran. Kun se Sulacon lentokannen liukuovi nousee ja Ripley marssii näyttämölle mecha-truckloaderillaan pelastamaan ottotytärtään kuolaavan xeno-kuningattaren käyristä kynsistä "get away from her, YOU BITCH!", ollaan badasseryn tiukassa ytimessä!
Ja antoihan "Aliens" minulle yhden lempisanonnoistani, jota saa töissä silloin tällöin käyttää
(jos joku ihmettelee - tekeekö se muuta kuin katsoo elokuvia - niin eipä juuri. En juuri nuku nykyisin, kiitos syöpälääkityksen ja yksi näistä tuli katsottua jo viime vkonloppuna)
Jimppa-sedän varhaisemmasta - minusta parhaisemmasta - tuotannosta kolme nimikettä on kiilloteltu 4K-kuosiin ja suoratoistojulkaistu. Fyysiset tallenteet tulevat muistaakseni keväämmällä.
"Aliens" ja "Abyss" ovat lajityyppiensä klassikoita ja Cameronin alkuperäiskäsiksiä, joiden jälkiä tulee populaarikulttuurissa vastaan useammassakin yhteydessä, "True Lies" taas keskimääräistä isommalla rahalla duunattu vakooja-toiminta-komedia ranskis-remake joka on ihan toimiva, muttei missään nimessä JC:n parhaita.
Cameronin suurimmat vahvuudet ovat isojen, liki mahdottomien tuotantojen läpiviemisessä, alkuperäisideoissa (nämä tehtiin kaauan ennen "Avattaria" - joka kuten hyvin tiedämme, on käytännössä "Pocahontas" mutta motion-capturella), henkilöhahmojen kehittelyssä ja henkilöohjauksessa, tekniikkaa ja tehosteita unohtamatta. Ukko kirjoittaa myös keskimääräistä parempia naisrooleja, yleensä topakoita tätejä joille ei vittuilla. Juontanee juurensa lapsuudesta yksinhuoltajaäidin hoivissa.
Heikkouksina lukisin heikkoudet omien alkuperäisideoiden loogisille heikkouksille. Kyllä, tiedän ettei tässä olla dokumenttielokuvien äärellä. Jotta elokuvan taika toimii, tekijän pitää esitellä tarina ja maailma - ja jonkinlaiset säännöt joiden puitteissa hahmot ja tarina toimivat ja noudattaa niitä - "näin se voisi oikeasti mennä", siis.
Pari esimerkkiä "älyllisestä laiskuudesta" ja elokuvan oman maailman lakien rikkomisesta:
Aliens:
Ridley Scottin "Alien" tapahtuu LV-426-planetoidilla, noin seitsemän kuukauden lennon päässä maasta. Kun Ripley pelastautuu xenomorfi-nollalta "Nostromin" pelastuskapseliin ja vaipuu hyperuneen, hänet löydetään 70 vuoden kuluttua ja tuodaan Maahan. Aikamoista siksakkia on Narcissus-sukkula vedellyt jos 7kk matka on venynyt 70 vuodeksi.
Pitkän unen aikana kolonialisoidun planetoidin asukkaiden äkillinen radiohiljaisuus spawnaa Yhtiön lähettämään paikalle USS Sulacon kyydissä joukkueellisen merijalkaväkeä, Ripley mukana. Hyperunessa. Kun xenomorphien kanssa saatu ensimmäinen tulikosketus kääntyy tappioksi, Hudson nyyhkii "meitä ei tulla etsimään kuin vasta 17 päivän päästä". Okei, ehkä 17 vuodessa avaruusaluksista on saatu nopeampia mutta mikä vitun järki oli siinä tapauksessa panna miehistö nukkumaan alle kolmeksi viikoksi? Muu kuin se että saatiin elokuvaan kohtaus jossa esiosan tapaan herätään unikapselaista?
Abyss:
Tehostepuolella minisuklarit ja ROV:t ovat solidia kamaa mutta varsinaiset sukelluskamat tarjosivat asiaan jonkinverran vihkiytyneelle setämiehelle useita MV?-hetkiä. USS Montanan hylky makaa 600 metrin syvyydessä. Okei, teidän Siebe-Gorman kypärät kestävät sen paineen, mutta alusvaatetta ei juuri puvun alla näy. Olen itse vetänyt kylmimmillään 1.5 C-asteisessa vedessä 70-80min vedon josta puolet paikoillaan dekoissa ja vaikka kaikki mahdolliset lämmityskeinot oli käytössä niin holotna oli.
Edelleen syvyydestä. Typpinarkoosia torjumaan tarvitaan helium-kaasuseoksia ja jo 60m syvyydessä käytettävä seos tekee puheen täysin mikkihiireksi. Ymmärrettävää ja anteeksi annettavaa, koska sitä piipitystä kuunnellessa koko elokuvan lajityyppi olisi muuttunut farssiksi.
Samaten ilman umbilikaaleja toikkaroivat kypäräsukeltajat saavat n. 2x12L pullopakettinsa kokoisesta apparaatista kaasun riittämään hämmästyttävän pitkäksi aikaa - vaikka kypärä vie enemmän kaasua ja puhutaan koko ajan - joka vie VIELÄ enemmän gasua. 20 litran pintailma-kulutuksessa tuossa syvyydessä tuosta kaasumäärästä hengittäisi about 2 minuuttia, puolisuljettu rebe antaisi ehkä 10 min. Täyssuljettuja eivät nuo apparaatit ole, koska kypäristä pihisee regun kautta koko ajan kuplaa ulos.
Budin nestehengitysjärjestelmä - älyttömyydestään huolimatta - taas on minusta jotenkin kierolla tavalla toimiva. Israelissa on kokeiltu vastaavaa mutta sitä ei muistaakseni saatu kunnolla toimivaksi.
Ed Harrisin puettua sen ylleen Deepcoren lähtöaltaalla ohjaajalle on jäänyt pieni mutta erittäin oleellinen moka. Kypärässä on selvästi kookas ilmakupla. Jos tuommoiseen vedenpaineeseen viedään mikä tahansa sukelluskelloa heppoisempi kappale joka on vain osin nesteellä täytetty, <implosion> on tosiasia.
Harrisille iso arvostus että suostui näyttelemään tuossa puvussa. Avattavan etumaskin takana kypärä oli koko ajan täynnä kuvausaltaan (keskeneräisen ydinvoimalan jäähdytystorni) kloorivettä ja hengitystä pidätelleen, käytännössä sokeana piti näytellä. Luotto siihen että turvaryhmä syöksähtää kuvan ulkopuolelta antamaan ilmaa kun sitä tarvitaan on täytynyt olla kova. Ilman näköaistia ja hengitettävää kaasua minkä tahansa tehtävän suorittaminen kysyy harjoitustunteja ja itsekuria. Nais-liidi Mary Mastrantoniolle sama arvostus, vaikka hän sai näytellä "vain" vesiruumista paria kohtausta aikaisemmin.
Sovitaan tosiaan että NTI-alienit tekevät Deepcoren miehistölle "jotain" kun viikkokausien ultra-saturaation jälkeen tullaan pohjasta pintaan eikä kenelläkään edes niveliä kutita sukeltajantaudin merkiksi.
Hyviä puolia - edelleen Abyss ja Aliens:
Kumpikaan ei tunnu vanhentuneelta. Practical-voittoinen tehostepuoli kestää kriittisen tarkastelun 2000-luvullakin eikä ne vähät tietokonetehosteetkaan mitenkään noloja ole. Filmit näyttävät edelleen hyvältä, tunnelma on intensiivinen. näyttelijöille annetaan tilaa näytellä. Tavallaan aika makea juttu että ohjaaja joka on keskittynyt tekniseen puoleen niin vahvasti hallitsee myös henkilöohjauksen noin hyvin.
Abyssin tekoprosessi oli koko crewlle kuitenkin erittäin vaativa ja jotain prosessista kertonee, ettei yksikään näyttelijä enää suostunut JC:n projekteihin "Abusen" valmistuttua, ei edes Michael Biehn joka oli mukana jo ekassa Terminaattorissa. Aiheesta kertoo kattavasti mainio making-of "Under Pressure - Making of The Abyss"
Tarinoissa on omaperäisyyttä ja henkilöhahmot - etenkin daamit - ovat hyvin kirjoitettuja ja roolitettuja. "Abyssin" viimeinen kolmannes korniudessaan aiheuttaa minulle aina spedemäisiä setämies-ähkäisyjä mutta "Aliensin" loppukahina saa tuulettamaan joka kerran. Kun se Sulacon lentokannen liukuovi nousee ja Ripley marssii näyttämölle mecha-truckloaderillaan pelastamaan ottotytärtään kuolaavan xeno-kuningattaren käyristä kynsistä "get away from her, YOU BITCH!", ollaan badasseryn tiukassa ytimessä!
Ja antoihan "Aliens" minulle yhden lempisanonnoistani, jota saa töissä silloin tällöin käyttää
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 2523
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Katsoin leffan
Napoleon
Pieni suuri korsikalainen nousi tykistökapteenista kenraaliksi ja keisariksi päätyäkseen häväistyksi maanpaossa. Nimensä hän jätti historiankirjoihin mm. ottamalla kuokkaan Waterloossa ja hänen mukaansa nimetystä (väitetystä) alemmuudentunteestaan.
Päähenkilön tulkinta jätti häämmentyneen olon. Napo-ukko on vuoroin jäyhä jököttäjä, seuraavassa hetkessä kiukutteleva pikkulapsi, sotajoukkoa johtaessaan päämäärätietoinen johtaja ja sotasankari mutta muualla kuin taistelukentällä välittömän henkilökohtaisen uhan edessa pakoon luikkiva raukkis. Muistelen jostain lukeneeni ohjaaja Scottin saapuneen Phoenixin luo käymään roolia läpi todetakseen että kallis päätähti oli aivan pihalla koko roolista ja käytännössä ohjaaja joutui syötämään roolin lusikalla tähdelleen. Jos tämä totta, se kieltämättä näkyy. Harvapa näyttelijä on näytellyt keisaria kahdesti - ainakaan saman ohjaajan tahdissa, mutta Joaquin Phoenix kuuluu heihin. Tulkinnassa näkyy kieltämättä sekin, että "Jokerin" menestyksen jälkeen ei taida kovin moni ohjaaja tai tuottaja uskaltaa sanoa että "himmaa ny vähän, Jokke!" ja muutamassa kohtauksessa Phoenixin "tulkinta" herättää epäuskoisia myötähäpeän hörähdyksiä.
Vanessa Kirby näyttelee Josephinen roolissa vastaparinsa suohon joka ikisessä kohtauksessa. Monipuolinen näyttelijätär on aina ilo silmälle ja maalaa roolinsa tarkalla siveltimellä Phoenixin sekoilun vastapainoksi.
Jostain syystä huomaan, etten pääse kunnolla päähenkilöihin sisälle. Samaistumispinnan puuttuessa "wau!"-efekti jää syntymättä ja elokuvan taika ei toteudu. En osaa pinpointata yhtä juurisyytä tälle. Ehkä eniten häiritsee ettei Napoleonin motiiveja oikein taustoiteta. Hän on vain patu joka saa tilaisuuden kiivetä valtaan ja ottaa sen. Mitään muuta hän ei sitten sotimisen lisäksi oikein osaakaan: käytöstavat puuttuvat, äiti pitää tossun alla, vaimo pussyn ja siinä välissä mies pyöriskelee hieman hukassa.
Elokuva on kuitenkin kaiken kaikkiaan kaunis. Epookista ohjaaja Scottilla onkin kokemusta useamman rainan verran ("The Duellists", "The Last Duel", "Gladiator") . Ohjajan ja kuvaaja Dariuz Wolszkin ammattitaito näkyy liki joka kuvassa. Jotkin kohtaukset ovat kuin maalauksia. Toiminta ja sotakohtaukset on silti ylöspantu upeasti ja eritoten Austeritzin taistelu jäätä puhkovine kanuunankuulineen - jos ei kiinnitä huomiota että ihmisiä kuolee - kerrassaan hienon upea. Musiikkiscore toimii, mutta ei pärjää saman ohjaajan "Gladiaattorin" massiivisille mieleenjäävälle ääniraidalle.
Verdict - aikanaan kuolemattomia mestariteoksia ("Alien", "Gladiator", "Blade Runner") ohjanneen visuaalisen taiturin ehtoopuolen työ on kiistattoman ammattitaitoinen teos muttei millään mittapuulla lajityyppinsä klassikko saatikka masterpiece. Mutta silti - 86 vuotias vanhempi valtiomies osoittaa että elokuvan teon taito on edelleen hallussa.
Pieni suuri korsikalainen nousi tykistökapteenista kenraaliksi ja keisariksi päätyäkseen häväistyksi maanpaossa. Nimensä hän jätti historiankirjoihin mm. ottamalla kuokkaan Waterloossa ja hänen mukaansa nimetystä (väitetystä) alemmuudentunteestaan.
Päähenkilön tulkinta jätti häämmentyneen olon. Napo-ukko on vuoroin jäyhä jököttäjä, seuraavassa hetkessä kiukutteleva pikkulapsi, sotajoukkoa johtaessaan päämäärätietoinen johtaja ja sotasankari mutta muualla kuin taistelukentällä välittömän henkilökohtaisen uhan edessa pakoon luikkiva raukkis. Muistelen jostain lukeneeni ohjaaja Scottin saapuneen Phoenixin luo käymään roolia läpi todetakseen että kallis päätähti oli aivan pihalla koko roolista ja käytännössä ohjaaja joutui syötämään roolin lusikalla tähdelleen. Jos tämä totta, se kieltämättä näkyy. Harvapa näyttelijä on näytellyt keisaria kahdesti - ainakaan saman ohjaajan tahdissa, mutta Joaquin Phoenix kuuluu heihin. Tulkinnassa näkyy kieltämättä sekin, että "Jokerin" menestyksen jälkeen ei taida kovin moni ohjaaja tai tuottaja uskaltaa sanoa että "himmaa ny vähän, Jokke!" ja muutamassa kohtauksessa Phoenixin "tulkinta" herättää epäuskoisia myötähäpeän hörähdyksiä.
Vanessa Kirby näyttelee Josephinen roolissa vastaparinsa suohon joka ikisessä kohtauksessa. Monipuolinen näyttelijätär on aina ilo silmälle ja maalaa roolinsa tarkalla siveltimellä Phoenixin sekoilun vastapainoksi.
Jostain syystä huomaan, etten pääse kunnolla päähenkilöihin sisälle. Samaistumispinnan puuttuessa "wau!"-efekti jää syntymättä ja elokuvan taika ei toteudu. En osaa pinpointata yhtä juurisyytä tälle. Ehkä eniten häiritsee ettei Napoleonin motiiveja oikein taustoiteta. Hän on vain patu joka saa tilaisuuden kiivetä valtaan ja ottaa sen. Mitään muuta hän ei sitten sotimisen lisäksi oikein osaakaan: käytöstavat puuttuvat, äiti pitää tossun alla, vaimo pussyn ja siinä välissä mies pyöriskelee hieman hukassa.
Elokuva on kuitenkin kaiken kaikkiaan kaunis. Epookista ohjaaja Scottilla onkin kokemusta useamman rainan verran ("The Duellists", "The Last Duel", "Gladiator") . Ohjajan ja kuvaaja Dariuz Wolszkin ammattitaito näkyy liki joka kuvassa. Jotkin kohtaukset ovat kuin maalauksia. Toiminta ja sotakohtaukset on silti ylöspantu upeasti ja eritoten Austeritzin taistelu jäätä puhkovine kanuunankuulineen - jos ei kiinnitä huomiota että ihmisiä kuolee - kerrassaan hienon upea. Musiikkiscore toimii, mutta ei pärjää saman ohjaajan "Gladiaattorin" massiivisille mieleenjäävälle ääniraidalle.
Verdict - aikanaan kuolemattomia mestariteoksia ("Alien", "Gladiator", "Blade Runner") ohjanneen visuaalisen taiturin ehtoopuolen työ on kiistattoman ammattitaitoinen teos muttei millään mittapuulla lajityyppinsä klassikko saatikka masterpiece. Mutta silti - 86 vuotias vanhempi valtiomies osoittaa että elokuvan teon taito on edelleen hallussa.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 27514
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Katsoin leffan
Katsoin myös.KKK kirjoitti: 15.11.2023 18:49 The Creator
Asiat ei ole niin kauan huonosti kun jääkaapissa on ruokaa ja uutta scifiä piisaa katsottavaksi.
Gareth Edwards (mainio "Rogue One" - parhaan näköinen Star Wars-leffa ikinä) jatkaa tieteisfantasian jälkeen enempi "kovalla" scifillä. Tekoäly on muodikkaasti tarinan keskiössä. Pillastunut AI meni ja nuketti Los Angelesin jonka jälkeen artsu intsu kiellettiin länsimaissa. Aasianperkeleetpä jatkavat sen devaamista ja maailmanpolisina näköjään tulevaisuudessakin jatkava US of A katsoo oikeudekseen kampittaa moiset hankkeet keinolla millä hyvänsä.
Tarinan keskiössä on raajansa menettänyt ex-special-ops-soturi Joshua joka värvätään vielä siihen viimeiseen ponnistukseen AI:n poistamiseksi kerta kaikkiaan pois päiväjärjestyksestä. Infiltraatio-operaatio ei menekään (tietenkään) suunnitelmien mukaan ja hyökkääjästä tulee takaa-ajettu - pala kadonneeksi luultua menneisyyttä mukanaan.
Tykkään tieteisfilmeistä, joissa design on mietitty mutta tekijät malttavat pitää sen tarvittaessa taka-alalla (ei kalliinkaan tehosteen tarvitse aina olla etualalla ja fokuksessa). Asujen, aseiden ja kulkuneuvojen design on kivannäköistä mangaa pienillä Möebius-mausteilla - hyvä yhdistelmä.
Muutamia päättömyyksiä (miksi avaruudesta ohjuksia sylkevä satelliitti pitää laskea vihollisvaltion alueelle kohteen päälle parin sadan metrin korkeuteen kuin aikaisemmassa kohtauksessa näytettiin että homma hoituu myös "lets nuke the site from the orbit, only way to be sure!" -perinteiden mukaisesti) jotka saivat nörtin kiristelemään hampaitaan mutta kokonaisuutena oikeinkin kelpo scifilkka.
John David (Denzelin-poika) Washington häviää ehkä papalleen komeuskisassa mutta ihan karismaattinen ja ammattitaitoinen näytteiijä miehestä on varttunut - ennenkaikkea ilman faijaansa nykyään vaivaavia maneereita (tiedätte kyllä mitä tarkoitan). Kuten "Rogue Onessakin" räjähdykset ovat perhanan komeita, vaikkeivat missään nimessä tarinan keskiössä olekaan. Edwards malttaa minusta pitää tarinan ja näyttelijät keskiössä ja sinänsä näyttävän tehostepaletin hanskassa, tästä iso arvostus.
Miinuspuolena, että ohjaaja oli (taiteellisuuskrammpina?) valinnut formaatiksi 2.76:1 ultra-wide, mikä tabletissa jätti suuren osan ruudusta käyttämättä.
Leffahan oli tehty hyvin maltillisella 80 milj. budjetilla, mutta se ei näkynyt mitenkään. Kameroina oli käytetty lähes kuluttajaversiota
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_FX3?wprov=sfti1
Itseänikin harmitti avaruusaseman näkyminen välillä niin alhaalla, mutta taiteellisessa mielessä se oli tietysti ymmärrettävää, koska uhkaa olisi vaikeampi näyttää, jos asema olisi kiertoradalla.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 09.01.2024 8:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23936
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Katsoin leffan
Transformers: The Last Knight
Sattui töllöstö tulemaan niin katselin, muuten mennyt ihan ohi. Transformers-asteikolla aika hyvä, mikä on tietenkin aivan eri asia kuin normielokuvia listatessa. Suurin ongelma oli taas loppuratkaisu. Rakennettiin tarinaa melkein kivasti tällä kertaa, mutta loppu oli sitten tylsä.
Millä helvetillä Anthony Hopskins on lähtenyt tuollaiseen?
Sattui töllöstö tulemaan niin katselin, muuten mennyt ihan ohi. Transformers-asteikolla aika hyvä, mikä on tietenkin aivan eri asia kuin normielokuvia listatessa. Suurin ongelma oli taas loppuratkaisu. Rakennettiin tarinaa melkein kivasti tällä kertaa, mutta loppu oli sitten tylsä.
Millä helvetillä Anthony Hopskins on lähtenyt tuollaiseen?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 27514
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Katsoin leffan
Mykkäelokuva vuodelta 2011!
Pääpari on karismaattinen ja sivurooleissa olevat John Goodman ja James Cromwell mukava lisä.
Mietin, jaksanko alkaa katsomaan ranskalaista mykkäfimiä (kuulostaa asialta, jonka voisi tehdä vain kalliossa asuva hipsteri), mutta kannatti.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
- Viestit: 27514
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Katsoin leffan
Olen näköjään katsonut leffan myös 2012
Mulla olikin kyllä hämärä mielikuva, että olen katsonut nykyaikana tehdyn mykkäelokuvan aiemmin, mutta luulin että
se oli
https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Movie?wprov=sfti1
Mulla olikin kyllä hämärä mielikuva, että olen katsonut nykyaikana tehdyn mykkäelokuvan aiemmin, mutta luulin että
se oli
https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Movie?wprov=sfti1
NuoriDaavid kirjoitti: 18.08.2012 14:44
h
The Artist
[youtube][/youtube]
Mykkäelokuva, joka kertoo mykkäelokuvastaran uran laskusta ja nuoren naistähden uran noususta ja näiden välisestä suhteesta.
Hieno elokuva. Pitkästä aikaa koin suurta empatiaa elokuvahahmoa kohtaan. Onneksi loppu oli onnellinen.
Leffa on mustavalkoinen mykkäelokuva 4:3 kuvasuhteella.
Leffan naistähti on überhotti:
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9789
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Katsoin leffan
Mixed by Erry - Netflix
Leffan nimi ei sanonut mulle mitään, mutta kyseessä tositapahtumiin perustuva leffa joka kertoo italian levypiratismin isoimmasta tekijästä. Tarina on luonnollisesti dramatisoitu ja etenee todellisuudesta poiketen, niin kuin genressä on tapana, mutta iso linja tarinan takana tuntuu olevan totta. Yritin vähän googlailla tarinan todellisia taustoja ja tässä guardianin artikkelissa niitä oli vähän avattu.
70- ja 80-lukujen eteläitalian mafiameininki on kyl melkoinen kasvuympäristö, missä pikkurikollinen elämä on mukana kaikkialla ja salakuljetetun tavaran kauppa arkipäivää ja hyvä kasvuympäristö myös piratismille. Vallankin kun se oli uusi markkina joka ei ollut vanhojen organisaatioiden hallinnassa.
Leffan nimi ei sanonut mulle mitään, mutta kyseessä tositapahtumiin perustuva leffa joka kertoo italian levypiratismin isoimmasta tekijästä. Tarina on luonnollisesti dramatisoitu ja etenee todellisuudesta poiketen, niin kuin genressä on tapana, mutta iso linja tarinan takana tuntuu olevan totta. Yritin vähän googlailla tarinan todellisia taustoja ja tässä guardianin artikkelissa niitä oli vähän avattu.
70- ja 80-lukujen eteläitalian mafiameininki on kyl melkoinen kasvuympäristö, missä pikkurikollinen elämä on mukana kaikkialla ja salakuljetetun tavaran kauppa arkipäivää ja hyvä kasvuympäristö myös piratismille. Vallankin kun se oli uusi markkina joka ei ollut vanhojen organisaatioiden hallinnassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 22734
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Katsoin leffan
Society of snow
En ihan pystynyt samaistumaan ihmissyönnin hankaluuteen eloonjäämistilanteessa. Liha on lihaa. Komeet maisemat. Ylipitkä leffa.
En ihan pystynyt samaistumaan ihmissyönnin hankaluuteen eloonjäämistilanteessa. Liha on lihaa. Komeet maisemat. Ylipitkä leffa.