Miten olet säästänyt?

Yleinen lätinä jä kitinä
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mua häiritsee tuo sää-ketju, ilmeisesti siksi että haluaisin kuulla ihmisiltä säästövinkkejä (11 kk -ketjusta inspiroituneena). Siksi aloitan virallisen säästämisketjun.

Eli millä tavoilla selviät tiukasta rahatilanteesta tilapäisesti / miten olet saanut pudotettua menojasi pysyvästi?

Itselle tulee ensimmäisenä mieleen Sonera-liittymän vaihto Saunalahden kuukausimaksuttomaan GSM-liittymään. Puhelinlasku putosi heti puoleen vaikka käyttö hieman lisääntyi. Nykyään puhelinlaskun suuruutta on lisäksi helpompi kontrolloida itse: jos on oikein tiukkaa, en soita kenellekään, jolloin puhelinlaskua ei tule ollenkaan. Liittymä on ollut tämä pari-kolme vuotta, eikä mitään ongelmia sen kanssa ole tullut vastaan.

Hamstraamalla tyhjiä pantillisia muovipulloja megakokoiseen laatikkoon saan myös säästettyä rahat pariin kauppareissuun niiden tilanteiden varalta, että rahaa ei kerta kaikkiaan enää löydy mistään mutta nälkä olisi. Tavallinen säästäminen, selvän rahan syrjään laittaminen, ei kohdallani toimi yhtä hyvin. Raha on liian helppo ottaa käyttöön liian aikaisin.

Tähän ketjuun voisi myös listata mistä minkäkin elintarvikkeen / päivittäistavaran / muun tuotteen saa kaikkein edullisimmin. Sikäli tämän olisi voinut aloittaa ikiliikkujiinkin - modet siirtäkööt jos osoittautuu tarpeelliseksi.
Noriyumi

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Tässä muutamia vinkkejä:

Syö maha täyteen kotona ennen kuin menet kaupungille tapaamaan kaveria. Ei tule sitten syötyä raflassa.

Jos syöt kaupungilla, opiskelijakortilla saa 2.35 egellä lämpimän aterian tai salaatin yliopistojen ruokaloissa. Jos siis olet opiskelija. Tosin ilman opiskelijakorttia ateria ei siltikään huimaa päätä.

Kahvinkeittimen filtteripussit ei tartte olla Melittaa.
Daily tms. käy yhtä hyvin ja ovat ne halvempiakin.

Hinta-laatu -suhde käy muihinkin tuotteisiin. Olen ostanut Prismasta mm. Dailyn ladyshave -vaahtoa joka on yli puolet halvempi kuin Gillette mutta toimii yhtä hyvin, vanupuikot ja -laput voi olla kans Euroshopperia eikä välttis sitä kallista Topzia. Kasvovesi on kans Dailyn.

Vaihda Lambit jättipakkaukseen halpaa vessapaperia (tuo pitäisikin tehdä kun nyt on kaapissa Lambia). Halpaa, ja kestää kauemmin.

Jos sinulla on jatkuvaa puhelukontaktia ulkomaille kavereiden kanssa, pistäkää känny syrjään ja hankitkaa Skype. Luuri maksaa noin 15-20 euroa ja itse Skype-ohjelma on ilmainen. Headsetit voivat maksaa vieläkin vähemmän kuin luuri. Skypen käyttäminen on jo maksanut luurin hinnan monesti, ja rahaa on säästetty hitosti kun ei tartte maksaa ulkomaan puheluita.

Vertaa känny-yhtiöitä. DNA, Saunalahti jne ovat halvempia käytössä kuin esim. Elisa.

käy Anttilan tai supermarkettien DVD-osastoilla. Sieltä voi löytää leffoja halpaan hintaan.

vertaa kans meikkien hintoja. Anttilassa on samoja perusmerkkejä kuin Stockalla ja Sokoksella, mutta Anttilassa on useammin meikkitarjouksia.

Mehujen ei tartte olla kalleinta mahdollisia. Vertaile, ja esim. Rainbow:n mehuja voit saada 39 sentin litrahintaan. Lidlistä kandee kans ostaa siideriä, vessapaperia, juustoja, suklaata (jos et ole nirso) ja pekonia, jne. Tosin maku ei aina ole kohdallaan, ja esim tiivistemehua en Lidlistä suosittelisi ostamaan.

opiskele tenttiin lukusaleissa. kun tulee vessahätä, käytät kirjastojen ja koulujen veskien paperia. Omaa vessapaperia säästyy (ei hitsi, miten taas tuli vessapaperi mieleen... :lol: )

kanna kaupungilla vesipulloa laukussa. Kun tulee jano, ei ole pakko mennä ostamaan juomista, vaan senkun kulautat hanavettä kurkkuun omasta pullosta.

lataa matkakorttiisi rahaa ja/tai aikaa. Selvää säästöä kun käytät matkojesi maksuun matkakorttia etkä käteistä.

sulata pakastimestasi jäät pois. Sähköä säästyy kun pakastimen ei tarvitse "ponnistella".

osta kuivamuonaa varastoon. Jos tuore ruoka loppuu, saat kuivamuonasta syötävää (näkkärit, nuudelit, pastat). Samaten jos asut yksin, ei kannata ostaa jääkaappia täyteen hedelmiä jos et kuitenkaan syö niitä ennenkuin ne ovat pilantuneet.

Suosi etnisiä ruokakauppoja! Niissä on hyviä tarjouksia! Eräskin Kaisaniemen metroasemalla oleva etninen: siellä sai 8 nuudelipussia 2 eurolla! Jasmiiniriisikin siellä on tosi halpaa. Pitääkin mennä katsomaan onko tarjous yhä voimassa!

vertaa eri merkkien ja pakkausten kilo- tai litrahintoja. Siitä näet realistisesti mikä tuote on oikeasti halvempi. noin tein kun viimeksi ostin luonnonjogurttia kotiin.

keittiötarvikkeita IKEA:sta tai Clas Ohlsonilta. Hae tai tilaa kuvastot ja vertaile hintoja! Maksoin 10 pesusienestä Clas Ohlsonilla 1.2 euroa!

Älä osta irtonaisia Wettex-rättejä. Wettex-rulla josta leikataan rätit tulee roimasti halvemmaksi.

opettele tekemään jauhelihalasagnea tms. Jauheliha tulee halvemmaksi kuin pihvit, kananrintapalat jne mutta saat proteiinia kroppaan kun syöt lihaa.

kun menet leffaan, älä osta leffanameja leffateatterista. Tutki onko lähellä halpaa kauppaa tai irtismyymälää. Esim. Tennispalatsin takana on Makuuni -videovuokraamo ja sieltä ostan leffakarkkini jos menen Tennariin katsomaan leffaa.

Jos käyt leffassa usein, osta sarjalippu tai etsi muualta tarjouksia: lehdistä tms. tai ehdota kaverille että menette torstaina leffaan. Silloin liput ovat halvempia.

moniin museoihin pääsee ilmaiseksi tiettyinä päivinä viikossa ja tiettyihin kellonaikoihin. Mene museoon silloin.

haluat raflaan pizzalle kaverin kanssa mutta rahat ovat vähissä? Mene Urho's pubiin tai Manalaan syömään (niillä on sama keittiö). Pizzat ovat isoja ja täytttäviä. Jaa pizza kaverin kanssa.

Kun olet vielä opiskelija, painu YHTS:lle hoitamaan fyysiset vaivasi kuntoon. Itse poistatin 3 viisaudenhammasta ja yhden luomen. Halpaa on!

leffa- ja raflailta kaverin kanssa liian kallista? Kutsu kaveri kylään, vuokratkaa leffa ja laittakaa illallinen yhdessä. Ei ehkä yhtä lailla vaihtelua kuin mennä ulos, mutta tulee suoritettua leffan katselu, syötyä ja nautittua kaverin seurasta.

juoppoilta tulossa? Ottakaa yhdet tai kahdet juomat kotona, meikatkaa yhdessä ja sitten pikku hiprakassa on kiva mennä baariin eikä tarvitse käyttää niin paljon rahaa viinaan jos juopuminen on tavoitteena! :)

myy vanhoja opiskelukirjoja opiskelijoille. Saat hieman rahaa.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Opiskeluaikana jotenkin tuli kaytettya rahaa niinkin vahan etta oli mahdolista pitaa auto ja kuukausittain saastaa n100mk yllattaviin menoihin. Tama siis v.95-99 eli markka aikaa joten siksi summat markoissa. Nykyaan ei enaa oikein muista miten ihmeessa silla rahalla tuli toimeen ja jopa saastettya mutta joitakin perusjuttuja muistan viela.

Muistini mukaan rahaa meni pulsseittain eli paljon kerralla ja sitten pitkia aikoja etta kulutus oli 0. Joka valissa oli varasto- ja kateispuskureita joten asioita voi tarvittaessa viiivastyttaa viikkoja.
Kesalla sitten tuli ostettua varastot tayteen kun kavi toissa eli tama on opiskelijan ratkaisu eika toimi valttamatta pitkaan. Ajoittain elin jopa alle 50mk budjetilla/kk kiinteiden kulujen (= vuokra, autovakuutus, bensat) jalkeen. Sahko ja vesi oli vuokrassa ja TV tietysti "ilmainen".

Isot pakkaukset on hyva juttu, esim paperia vain niissa tarjouksista joissa oli 2 isoa pakettia konttahintaan eli yli vuoden paperit kerralla. Harrastan tuota vielakin eli ei tarvitse pohtia onko paperia vai ei koska aina on ja paljon.

Ostokset aina kateisella, 100mk setelina oli paljon suurempi menetys kuin 100mk kortilla joten tulee saastettya.

Tyhjat pullot saastin erikois hatavaraksi eli jos tartti rahaa nopeasti niin pulloja oli aina kaapeissa.

Alkoholia ei tullut juotua paljon yhtaan, ei oikein maistunut silloiin eika ei se kylla maistu oikein vielakaan paitsi pakkaspaivina yksi sherry illalla ja kesalla G&T helteella. Tuo saattoi olla suurin saastokohde verrattuna kavereiihin.

Ruoka, makaroonia/riisia isoissa paketeissa, hoysteeksi (pakaste)vihanneksia ja joskus jauhelihaa itse tietysti kokattuna. Jos oli herkuttelupaiva (n kerran kuussa) niin voi hankkia pihvin tai muuta "hyvaa".

Asiointi oli alepassa tai muussa paikassa josta sai halvalla kohtuu laatua, merkilla ei ollut valia koska no-name branditkin on ihan hyvaa tavaraa yleensa.

Kuten sanottu tama tyyli sopii kausiluontoiseen rahanpuutteeseen ei pitka-aikaiseen koska mikali varastopuskurit loppuvat on aika hankala olla ja niita pitaa tietysti myos taydentaa joka tietysti maksaa enemman, no 1 tai 2 kk menee kylla ilman puskureita mutta sitten alkaa olla jo nihkeata (tama tapahtui yleensa kevaisin).
Tiikeriankka

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Yksinkertaisinta on laskea budjetti. Pakolliset menot kuten vuokra, liikennöinti yms. joita kuluja ei millään voi välttää lasketaan köntiksi. Sitten arvioidaan muut kulut kuten ravinto ja lasketaan päivittäinen budjetti, jota EI saa ylittää (alle saa kyllä jäädä). Jos kuun lopussa jää ylijäämää, josta on jo poistettu tarvittavat säästöt, ne voidaan ensi kuussa käyttää mahdollisuuksien mukaan huvituksiin, jos tarpeellista. Elämä on askeettista ja vaatii luonteen lujuutta vahtia ostoksiansa mutta rahaakin kyllä jää selkeästi enemmän.
hebuli

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Olen säästänyt itseäni TosiRakkautta varten. Odotusaikana olen harrastanut rietasta ja tunteetonta seksiä ettei odottelu vaan muutu liian tylsäksi.

Kaikkein tiukimmilla ollessani, kun muistaakseni oli jotain 50 markkaa (ei euroa) lähes kahden viikon ruokia varten kahdelle ihmiselle, taisin syödä aika paljon kaurapuuroa ja hernekeittoa. Olin silloin työelämässä, tämä Gattacalle tiedoksi.

Parhaimmaksi säästämiskeinoksi olen huomannut urheilemisen ja kotiin jäämisen, eli askeettisen elämän. Ikävä vaan että tämä yleensä päättyy seinään tavatessani jonkun mukavan naisen, jolle alan ostella ja järjestellä kaikenlaista kliffaa, vaikka rahasta olisi muuten tehnyt tiukkaa. Yritän kai tehdä vaikutusta. Ei näin. Tärkeä säästämiskeino minun tapauksessani voisi siis olla pidättäytyä seurustelusotkuista.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

hebuli kirjoitti: tämä yleensä päättyy seinään tavatessani jonkun mukavan naisen, jolle alan ostella ja järjestellä kaikenlaista kliffaa, vaikka rahasta olisi muuten tehnyt tiukkaa. Yritän kai tehdä vaikutusta. Ei näin. Tärkeä säästämiskeino minun tapauksessani voisi siis olla pidättäytyä seurustelusotkuista.
Tuttu tilanne opiskeluajoilta, seurusteluaikoina menot moninkertaistuivat verrattuna yksinolon aikaan.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Olen ottanut asuntolainaa. Pakkosäästäminen eli lainan takaisinmaksu sopii varallisuuden kartuttamiseen minun kohdallani hyvin, sillä lainaa on pakko lyhentää kuukausittain, ja muuten todennäköisesti tuhlaisin ylijäävän osan. Lyhentäminen saa minut tuntemaan itseni köyhemmäksi kuin miltä tuntuisi muuten, ja koska tämä vähentää kulutustani, ylijäämä on suurempi kuin mitä se olisi ilman asuntolainaa. Lisäksi lyhennys menee suoraan asuntoni kivijalkaan.
ninnithequeen

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Säästäminen?
Jääkö liksasta muka jotain käteenkin? :shock:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

ninnithequeen kirjoitti:Säästäminen?
Jääkö liksasta muka jotain käteenkin? :shock:
Lue aloitusviestin lihavoidut tarkentavat kysymykset.
Zeb

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Olen aika onneton säästämään. Mikään suunnitelma selvän rahan sivuunlaittamiseksi ei ole vielä koskaan onnistunut. Vadimin mainitsema asuntolaina taitaa olla ainoa kunnollisesti toimiva konsti, käytän myös hieman ylisuurta veroprosenttia. Minut on myös haukuttu tästä ääliöksi, nekin rahat kun pitäisi kuulemma sijoittaa johonkin, mihin en todellakaan jaksa vaivautua. Pääideanahan suuressa veroprosentissani on kuitenkin mätkyfobia.

Joskus rahaa on kyllä jäänyt ihan vahingossa säästöön käyttötilille, koska ilmeisestikään tuhlaamiseni määrä ei mitenkään riipu kulloinkin käytettävissä olevista rahavarannoista. Luulen, että voisin saada jotain jäämään tilille pysyvämminkin, mikäli oppisin edes vähän seuraamaan hintalappuja (ja vielä välittämään niistä) ruokakaupassa asioidessa.
ninnithequeen

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

EveryWoman kirjoitti: millä tavoilla selviät tiukasta rahatilanteesta tilapäisesti / miten olet saanut pudotettua menojasi pysyvästi?
Vanhemmat auttaa / menot putoo siinä kuin tulotkin.
mistä minkäkin elintarvikkeen / päivittäistavaran / muun tuotteen saa kaikkein edullisimmin.
Sama kai tuo. Saman verran ne joka paikassa maksaa. Aika vähän hintoja vertailen, loppujen lopuksi.

Oletko EW nyt tyytyväinen :)
hebuli

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Zeb kirjoitti:Luulen, että voisin saada jotain jäämään tilille pysyvämminkin, mikäli oppisin edes vähän seuraamaan hintalappuja (ja vielä välittämään niistä) ruokakaupassa asioidessa.
Yksi vinkki on pyrkiä aina käyttämään koria, ei ostoskärryä (jos yleensäkään on ostamassa niin paljoa että ostoskärryille saattaisi tulla käyttöä). Kun koriin mahtuu vähemmän kamaa, tulee katsottua tarkemmin mitä sinne tunkee ja mitä oikeasti tarvitsee.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja ak »

hebuli kirjoitti:Yksi vinkki on pyrkiä aina käyttämään koria, ei ostoskärryä (jos yleensäkään on ostamassa niin paljoa että ostoskärryille saattaisi tulla käyttöä). Kun koriin mahtuu vähemmän kamaa, tulee katsottua tarkemmin mitä sinne tunkee ja mitä oikeasti tarvitsee.
Ja toinen on, että ei mene kovin nälkäisenä kauppaan, kun silloin tulee ostettua kaikki mitä eteen osuu. Dilemma onkin, kun kauppareissua välttelee liian pitkään niin sitten on hirveä nälkä ja jääkaapissa pelkkä valo.
hebuli

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Juu ak tuo oli toinen erittäin hyvä vinkki. Jotain vatsantäytettä ennen kauppareissua, vaikka styroxia jos ei muuta löydy.
Pehmovanukas

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

Kaks helpointa tapaa:

1. Tekee ruokaa itse ja leipoo leipää itse, sen sijaan että ostaisi valmiita. Raaka-aineet + sähkö < valmis tuote. Yhtälön muuttaa kalliimmaksi usein vain tekijän nimeltä aika, jos aika merkitsee rahaa tavalla tai toisella.

2. Alkoholi ja tupakka pois. Molemmat kalliita tuotteita, joita ilman voi elää täysipainoista ja hyvää elämää.
ninnithequeen

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Pehmovanukas kirjoitti:Alkoholi ja tupakka pois. Molemmat kalliita tuotteita, joita ilman voi elää täysipainoista ja hyvää elämää.
Oletko sinä nyt ihan varma tästä?
hermine

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mulla on rahankäyttö järkeistynyt huomaamatta sen jälkeen kun laskin paljonko oikeasti viikossa on käytettävänä. Nostan vaan sen verran rahaa kerralla tiettynä viikonpäivänä enkä maksa ikinä mitään kortilla. Hätävaroiksi kerään pullopankkiin kaikki pullot mitä näen ulkona, niitä voi sit kaupassa vaihtaa ruokaan jos viikon rahat loppuu ja tulee nälkä (tosin kerään ihan ympäristösyistä pantittomiakin pulloja talteen).

Ja sit mulla on erikoistaito löytää käyttökelpoista tavaraa. Usein sattuu niin, että pitäisi ostaa jotain, mut sit vastaavan tavaran löytääkin ihan ilmaiseksi roskakatoksesta tai kadulta.
JoeB kirjoitti: Alkoholia ei tullut juotua paljon yhtaan, ei oikein maistunut silloiin eika ei se kylla maistu oikein vielakaan paitsi pakkaspaivina yksi sherry illalla ja kesalla G&T helteella. Tuo saattoi olla suurin saastokohde verrattuna kavereiihin.
Tälleen opiskelijana, jonka melkeen kaikki kaveritkin on pienituloisia voisin sanoa että tuo on se merkittävin erotteleva tekijä siinä kenellä rahat riittää edes jotenkuten perusmenoihin, kenellä ei. Oikeastaan tuntuu, että niin isoa palkkaa ei olekaan etteikö sitä saisi hyvin helposti juotua/biletettyä niin ettei edes vuokraan riitä rahaa. Vaikkei muka montaa ottaisikaan, yhteen baari-iltaan voi kulua enemmän kuin viikon ruokiin. Ihmettelen ikuisesti ihmisiä, jotka valittaa köyhyyttään ja silti itsestäänselvästi elämään kuuluu käydä kaljalla monta kertaa viikossa.

Siinäkin kuluu aika paljon, jos ystäviä voi nähdä vaan jossain kuppilassa tms. kaupallisessa tilassa, missä on pakko ostaa jotain. Pelkkä teekin maksaa sen pari euroa melkeen joka paikassa eikä sitä nyt tuntikausia kehtaa ryystää, alkaa tulla vihaisia katseita henkilökunnalta... Tai ylipäänsä jos seura on vähävaraista, ei ole sosiaalista pakkoa kuluttaa sellaisiin huvituksiin, joista oikeastaan nauttii vain seuran vuoksi (samassa seurassa siis pelkkä jonkun kotona istuminen ja juoruilu tai puistossa kävelykin olisi kivaa).
hebuli kirjoitti:tämä yleensä päättyy seinään tavatessani jonkun mukavan naisen, jolle alan ostella ja järjestellä kaikenlaista kliffaa, vaikka rahasta olisi muuten tehnyt tiukkaa. Yritän kai tehdä vaikutusta. Ei näin. Tärkeä säästämiskeino minun tapauksessani voisi siis olla pidättäytyä seurustelusotkuista.
Mulle varmaan ainoa juttu mistä voisin enää säästää, olis hankkia seurustelukumppani joka syö yhtä vähän kuin minä. En mä henno sitä kieltääkään ruokakaapille menemästä, se on jo nyt kamalan laiha ja tiedänhän minä että se kävisi vuorollaan ruokakaupassa jos sillä vaan olisi yhtään rahaa...mutta silti yllätyn melkeen joka päivä, miten paljon ruokaa miehet pystyy itseensä ahtamaan. Mä laitan jotain, jota olisi tarkoitus syödä muutama seuraavakin päivä, ja se ahmaisee ne kerralla välipalana.

Ja tosiaan noita ylläreitä on kiva järjestää, vaikka se sitten tarkottaisi sitä että loppuviikon saa koulussa jäystää kynsiään kun ei ruokalalounaaseen ole varaa. Mutkun se tulee niin iloiseksi.
Pehmovanukas

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

ninnithequeen kirjoitti:Oletko sinä nyt ihan varma tästä?
130%. Jos pitäis valita noiden ja vaikka ulkomaanmatkojen välillä, ei olis ees vaikeeta.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

ja kun täällä on hehkutettu lidliä kovasti niin vastaisku: Cassa. Samaa kamaa kun normiruokakaupassa, mutta lidlin hinnoilla. :D
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Juon vähemmän, syön ilmaiseksi koululla.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Elukka

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Pehmovanukas kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Oletko sinä nyt ihan varma tästä?
130%. Jos pitäis valita noiden ja vaikka ulkomaanmatkojen välillä, ei olis ees vaikeeta.
:komp: Vallan hyvin on pärjätty täysin ilman 2pacia eikä ton parin saunasiiderin per kuukausi poisjääntikään kauheasti kirpaisis. :leuhka:
Zeb

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

hebuli kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Luulen, että voisin saada jotain jäämään tilille pysyvämminkin, mikäli oppisin edes vähän seuraamaan hintalappuja (ja vielä välittämään niistä) ruokakaupassa asioidessa.
Yksi vinkki on pyrkiä aina käyttämään koria, ei ostoskärryä (jos yleensäkään on ostamassa niin paljoa että ostoskärryille saattaisi tulla käyttöä). Kun koriin mahtuu vähemmän kamaa, tulee katsottua tarkemmin mitä sinne tunkee ja mitä oikeasti tarvitsee.
Öö, no en mä kyllä niin paljoa osta vaan siis kallista varmaan. Juustot, leivät ja hedelmät saisi varmaan puolet halvemmalla kun katsoisi vähän hinnankin mukaan. Lisäksi käytän liikaa valmisruokia (pääosin kaupan hintavasta kotikeittiöstä) ja puolivalmisteita, aika paljon ainakin pakasteita, ihan vain siksi, että olen laiska tai kiireinen, enkä näköjään ehdi edes perunoita kuorimaan itse. Helppoa, nopeaa ja nykyään jo ihan maukasta ja terveellistäkin - kuitenkin valitettavan kallista.

Tuhlaanhan minä toki muuhunkin, itse asiassa paljon enemmänkin. En kuitenkaan ole halukas luopumaan siideristä, baari-illoista tai CD-levyistä, en myöskään halua vaihtaa vaatteitani, kosmetiikkaa tai hajuvesiä halvempiin (edellä mainittuihin kolmeen en kylläkään ihan mahdottomasti käytä), enkä luopumaan autosta, matkoista tai harrastuksista. Siispä keino säästää elämänlaadusta tinkimättä voisi olla ruokaostosten järkeistäminen. Niin ja sitten voisi hankkia tietysti fillarin taas ja säästää bensassa (joskin ensin täytyy budjetoida tuohon fillariin se 500-600 euroa.)
hermine

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Suvinen kirjoitti:
hermine kirjoitti: yllätyn melkeen joka päivä, miten paljon ruokaa miehet pystyy itseensä ahtamaan. Mä laitan jotain, jota olisi tarkoitus syödä muutama seuraavakin päivä, ja se ahmaisee ne kerralla välipalana.
Kuinka tuttua! Ihan sama kuinka helvetin ison vuoallisen sitä makaronilaatikkoa vääntää, kaikki menee.
Jos ei kerralla kaikki mahdu niin iltapalaksi loput. Huhhuh..
Toi nykyinen sentään ehkä joskus malttaa säästää vähän iltapalallekin. Entisen oli pakko syödä siltä istumalta suunnilleen kaikki ruoka mitä se sai näköpiiriinsä (vaikka se olisi ollut pahaakin, mä en ole kummoinen kokki) ja sit se valitti kun mahaan sattui. Ja mä laitoin silmät kiinni ja laskin kymmeneen, kun ei tosiaankaan aina olisi ollut rahaa mennä kauppaan uudestaan tai aikaa tuhlata keittiössä pariin päivään (en mä nyt huvikseni noita suurkeittiöannoksia tee).
Sannnu

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Aah ihana ketju:

Mä olen oppinut säästeliääksi vasta aikuisiässä, sillä meidän perheessä ei koskaan kitsasteltu päivittäismenoissa tai ulkonasyömisissä, toisaalta taas ei sitten kyllä perheen kanssa paljoa matkusteltukaan.

Nyt taas tilanne on päinvastainen.

Alepassa on tosi usein jogurttitarjouksiam jossa Perinteisiä jogurtteja saa 0´17 sentin hintaan. Okei niissä on vähemmän tavaraa kuin 200g valiossa, mutta hintaero on jopa 0,40 senttiä ja 150 g:sta tulee ihan tyytyväiseksi.

Siteet voi olla ihan hyvin Vuokkosia, oikeastaan ne ovat parempia ja hengittävämpiä kuin Libresset tai Alwaysit.

Teen itse paljon ruokaa, lähinnä kasvis sellaista ja suomalaiset juurekset ovat tosi halpoja. (Kannattaakin satsata hyvään maustekokoelmaan).

Leivon myös melko usein sämpylöitä, pullaa jne. joita sitten pakastelen.

Kesäisin pesen matot itse Töölönrannassa

Kaikelle tälle vastapainoksi sorrun välillä aivan jumalattomaan välinpitämättömyyteen rahan suhteen. Saatan mennä duunista taxilla himaan työpäivän päätteeksi vaikka bussejakin menisi, ihan vain koska laiskottaa...tai ostelen lahjoja kavereille koska ovat sen arvoisia...

Yleensä laitan palkasta jemmaan kuukausittain 500 e ja harvoin olen sieltä joutunut ottamaan, viimeksi kävin jemmarahoilla NY:ssa
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Miten olet säästänyt?

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

Saunalahdella on aivan ihana 10€/kk nettiliittymäsoppari kännyn kautta vuodeksi. Siirsin vanhan liittymän, jota en ole käyttänyt vuosiin pelkkään nettiselauskäyttöön. Nopeus ei päätä huimaa, mutta kyllä tällä kannettavan päivittää ja kityt selailee.
Nyt kulkee netti minne sitten olenkin vaakalennossa. Tulee myös meseteltyä, ja puhelinsoitot jäävät tekemättä - suoraa säästöä.
Kaapelista luovuin kun vaakalento alkoi, turha pitää, vaikka hinta ei muuten päätä huimaakaan.

Vertailen eri lääkkeiden hintoja, nyt esim malarialääkityksestä mietin hankkivani sen edullisemman 6 euron version (joka mahdollisesti aiheuttaa hallusinaatioita) vai ehkä pyydän lekuria kirjoittamaan sen kalliimman 30 euron paketin jolla moisia vaikutuksia ei ole. Täytyy miettiä miten pihi olen..
Rokotukset hankin YTHS:ltä, lekurin ajat myös samaisesta pisteestä.

Vertailen aina hinta-laatusuhdetta ostaessani, enkä osta ensimmäistä mahdollista vaihtoehtoa vaan jätän harkintaan. Olen myös päätynyt siihen että heti tulojen tipahtaessa pankkikortti jää kaappiin, käteiselämä on selkeästi edullisempaa kun suu menee luonnollisesti säkkiä myöden. Tulee mietittyä haluanko lähteä nostamaan rahaa automaatilta jonne joudun kävelemään. Usein en jaksa, joten automaattisesti tulee tingittyä haluista.

Käytän tankin tyhjentyessä www.polttoaine.net:iä ja katson onko sen päivän kulkureitillläni jossain edullista menovettä. Tankkaan ennemmin viikonloppuisin, hinnoissa on selkeää jojoilua arkipäivien hilatessa hintaa ylös.

En käy ulkona kännäämässä, baarittaminen on puhdasta rahanhaaskausta. Ja ihmiset baareissa (paitsi jos on tuttu porukka) ovat tylsiä..

Rakastan kirppiksiä. Käyn Waltterissa viikonloppuisin, josta valitettavasti tulee ostettua impulssiivisesti usein paljon kaikkea mitä en tarvitsekaan, mutta harvoin siltikään menee enempää kuin 5 - 20 euroa. Ja sillä olen jo saanut piristettyä itseäni enemmän kuin yksi baari-ilta ikinä olisi saanut aikaan.
Samaisessa paikassa on pieni elintarvikekioski joka myy hedelmiä usein kolmanneksen tai puolella kaupan hinnoista..
Kilo appelsiineja eurolla kestää minulla seuraavan viikon.. sieltä saa myös sipuleita yms.
Ihmisillä on näemmä useinkin tapana ostaa kenkiä jotka eivät heille sovi, omani olen melkein pääasiassa saanut käyttämättöminä kirppikseltä mutta hintaa harvoin niillä on ollut yli 10 euroa.
Siellä on myös usein eräs ahmattikauppias joilla on kenkävaraston loppuja, jos aivan aivan pakasta vetämättömiä kenkiä haluaa.

Muuten en osta makurahkoja tms. vaan ostan fun lightin mehutiivistettä ja laitan sitä Alepasta ostamaani Ehrmannin rahkaan mauksi. Parempaa eikä edes sokeria..
Makeutukseen käytän ennemmin hermesetaksen makeutusnestettä vaikka se 5 euroa maksaakin, mutta tippa sitä riittää pitkälle eikä tarvitse odottaa sokerin liukenemista (tosin nykyään en käytä sokeria noin muutenkaan).

Kanankoivet yms valmistuvat vaivatta uunissa tai liedellä pienellä lämmöllä (jopa ykkönen jos aikaa on riittävästi), eikä juuri tarvitse nähdä vaivaakaan ruuanlaitossa. Sen irronneen nesteen voi maustaa ja käyttää kastikkeenjuurena jos kiinnostaa, oma koirani on siihen rakastunut jo sellaisenansa.

Pysyn kaukana kaupoista rahojen ollessa tiukoilla. Ei ikkunaostoksille kulkeutumista, niin ei tule mielihalujakaan.

Tämän kaiken kirjoitti eräs joka sai juuri menemään kuukaudessa n. 4000 euroa menoihinsa - suurin osa täysin luksusta.. =D... Mutta enpä ole pitkään aikaan tuhlannutkaan, ja ostotarpeet purkautuivat tulojen noustua.
Ja oli/on kivaa - ja nyt vyö jälleen tiukalle..
Vastaa Viestiin