Asuminen

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Durasel

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Durasel »

Asun Helsingin laitamalla yksiössä, jossa ei ole mitään (super)mukavuuksia. Tänne muutin kun vaihdoin erään deekun kanssa (kaupungin) kämppiä päittäin. Vuokra on Helsingin mittapuulla puoli-ilmainen, joten miksi muuttaisin jonnekin?

Tyytyväinen, kyllä olen tällä hetkellä. Jos pariudun, niin toki tästä sitten pitänee luopua, mutta muuten ei hevillä.
nokkaelain

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vanhempien mukana olen asunut niin Espoossa kuin Oulun lähelläkin ja Satakunnan ja Hämeen rajamailla. Opiskelupaikan ja myöhemmin työn takia olen päätynyt Turkuun.

Täällä on tullut asuttua soluasunnossa, kerroskeittiöllisessä opiskelija-asunnossa (aka itsemurhayksiö), ja nyt viimeksi ydinkeskustassa yksiössä. Nyt tuntuu, että pitäisi ostaa asunto (vaikka työt ovat jatkuvasti määräaikaisia), koska ottaa päähän maksaa vuokraa kämpästä, josta heittäisin kaiken irtaimen pihalle ja remontoisin kaiken, jos itse omistaisin.
nokkaelain

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

isohaara kirjoitti:Kolme kämppistä, kaksi jätkää ja yksi rietas piispan tytär.
Tampereen piispan? Tunnen sen henk. koht.; on sukua, muttei tosiaan mikään lähisukulainen.
isohaara

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja isohaara »

nokkaelain kirjoitti:Tampereen piispan? Tunnen sen henk. koht.; on sukua, muttei tosiaan mikään lähisukulainen.
Turun piispan, mut noista hiippakuntien nimistä en tiedä.
Herra Manala

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Muutin matinkylästä tänne saunalahteen viime vuonna ihan uuteen taloon. 52 neliöinen kaksio erittäin käytännöllisellä ja neliöihin nähden tilavalla keittokomerolla. Iso olohuone, ei hukkaneliöitä. Talo aukeaa kaaren muotoisena kallion päältä merelle. Hemmetin hyvä diili. Vuokra vain 442 euroa kuussa katetun autopaikan kanssa. Tilava ulkopartsi, loistavat näköalat merelle. Sen verran tykästynyt kämppään olen, etten täältä aio muuttaa seuraavaksi kuin itse rakennettuun/rakennutettuun omakotitaloon.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Reilu kilometri Turun keskustasta. Wanha puutaloasunto. Neliöitä 48 kahdessa kerroksessa (josta tosin vain 42 lasketaan asuinneliöiksi harjakaton tuoman matalan tilan takia) ja vuokra vain 380€/kk. Periaattessa yläkerta toimii sekä olkkarina ja makkarina, alakerta taas isona keittiönä. Muutin koska toisella puolella tietä olevassa edellisessä kämpässäni korotettiin vuokra yli kipukynnyksen. Ja myöskin siksi että tää on paljon ihqmpi, kivempi, parempi, mukavampi ja ja ja.... täs on puuhella ja täältä voi kiivetä katolle ottaan aurinkoa ja olemaan rauhassa ja tää on sille idyllinen keskustakoti. Haluaisin omaksi, mutta tuskin vietän täällä kovinkaan pitkälti aikaa enää. Noin jos vuosissa puhutaan.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
hebuli

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja hebuli »

nokkaelain kirjoitti:Nyt tuntuu, että pitäisi ostaa asunto (vaikka työt ovat jatkuvasti määräaikaisia), koska ottaa päähän maksaa vuokraa kämpästä, josta heittäisin kaiken irtaimen pihalle ja remontoisin kaiken, jos itse omistaisin.
Tuo oli juuuust se tärkein syy miksi päätin vihdoinkin hypätä pois vuokrakierteestä ja hankkia oman kämpän, edes pienen. Niin teki mieli rempata ja uudistaa vanhaa kämppää, mutta kun se oli vuokra-asunto eikä oma... Nykyistä kämppää remppaa ihan mielellään, kun tuntuu että siinä tekee suoraan itseään hyödyttävää hommaa.

Asian kääntöpuoli on tietenkin se että vuokralla ollessaan oli varaa asua hieman keskeisemmällä paikalla ja paaaljon isommassa asunnossa (tosin se oli liian iso minulle), mutta elämä on valintoja. Eipähän ole niin paljoa siivottavaa kun on tällainen pikkukämppä.

Niin miksi hankin kämpän mistä hankin? Oli Helsingin rajojen sisäpuolella, työpaikka melko lähellä (paitsi nyt kun vaihdan toimipaikkaa, lisäkilsoja valitettavasti tulee, ja joutuu lähtemään Espooseen), asuinalue vaikutti melko rauhalliselta ja taloyhtiö suht hyvänä pidetyltä hintatasoonsa nähden (aivan karmeita luukkuja useimmat muut mitä kävin katsomassa tässä hintaluokassa). Tosin nyt säiden lämmettyä näin kyllä jotain pultsareita kävelemässä kotikadullani, toivottavasti eivät olleet paikallisia. Ainakin ne talon asukkaat joihin olen törmännyt ovat vaikuttaneet varsin asiallisilta valkoihoisilta suomalaisilta veronmaksajilta.

Kyllähän se toki on niin että sillä enimmäisbudjetilla mikä minulla oli (joka tosin oli paljon enemmän kuin mitä tästä lopulta maksoin) olisin saanut kai jonkun ihkauuden rivarinpätkän jostain hevonkuusesta. Mutta valitettava tosiasia on että kolme tärkeintä seikkaa asunnossa ovat location, location and location. Täällä pääkaupunkiseudulla ovat kaikki työpaikat, kauniit naiset sekä seurapiirielämä, enkä minä ainakaan minnekään pohjoiseen olisi halunnut muuttaa, kun täällä etelärannikollakin on jo tarpeeksi kylmää ja pimeää.
hebuli

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja hebuli »

swirl kirjoitti:kantakaupungin alue, sporalla on päästävä kotiin.
Mutta sporahan on hidas, eikä kulje edes kovin myöhään? Samassa ajassa tai jopa nopeamminkin mitä pääset Sokoksen kulmilta kympin ratikan päättärille, pääset yöbussilla Vantaan rajalle. Puhumattakaan minne ehtii lähijunilla.
hebuli

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Saz kirjoitti:Vuokrakaksiossa itäisessä kantakaupungissa. Isohko kaksio, mutta silti tuntuu että seinät kaatuvat päälle. Tuli pari vuotta elettyä omassa omakotitalossa n. 30km Helsingistä joten nyt kyllä luonnollisesti ottaa päähän nykyinen asumistilanne.
(Mähän alan tässä kommentoida kaikkien kirjoituksia.)

Itse asuin koko lapsuuteni ja nuoruuteni isossa omakotitalossa isolla pihalla (ja iso metsä takapihalla), mutta jostain syystä minulle ei tuottanut ollenkaan vaikeuksia muuttaa pikkuruiseen kerrostalokaksioon aikoinaan, vaikka toisin voisi luulla. Oikeastaan pidän kerrostaloasumista jotenkin turvallisempana ja kodikkaampana, eikä tarvitse niin paljoa miettiä onko loman aikana joku mennyt olohuoneen ikkunasta sisään varkaisille tms. Kun huoneistoon on vain yksi sisäänkäynti, se on myös helpompi varmistaa, ja myös naapureiden läheisyys luo turvallisuutta.

Ei tosin pysty huudattamaan stereoita täysillä tai laulaa suihkussa keskellä yötä, mutta ei ole kuulunut tapoihini aiemminkaan. Kunhan nyt naapurit eivät ole helvetistä.
swirl

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja swirl »

hebuli kirjoitti: Mutta sporahan on hidas, eikä kulje edes kovin myöhään? Samassa ajassa tai jopa nopeamminkin mitä pääset Sokoksen kulmilta kympin ratikan päättärille, pääset yöbussilla Vantaan rajalle. Puhumattakaan minne ehtii lähijunilla.
Tuo spora liittyy tässä tapauksessa enemmän sijaintiin kuin liikenneyhteyksiin. En halunnut lähteä pidemmälle, kuin mihin spora kulkee. Eli kantakaupungin alueella halusin pysyä.
hebuli

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja hebuli »

swirl kirjoitti:Tuo spora liittyy tässä tapauksessa enemmän sijaintiin kuin liikenneyhteyksiin. En halunnut lähteä pidemmälle, kuin mihin spora kulkee. Eli kantakaupungin alueella halusin pysyä.
Noin vähän otaksuinkin, mutta nopeammat liikennevälineet kutistavat välimatkoja, ellei sitten hae sitä kämppää kävelymatkan päästä menopaikoilta. No joo, yölliset taksimatkat toki tulevat halvemmiksi...

Valintoja valintoja. Tärkein sijaintiin liittyvä kriteeri lienee kulkuyhteydet ja/tai etäisyys työpaikalle, ja onneksi ainakin noita minun alani työpaikkoja alkaa olla pääasiassa muualla kuin Helsingin keskustassa. Ai niin se pyörä piti hankkia...
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Asun tällä hetkellä kahdessa paikassa, Helsingissä ja Kabulissa.

Helsinki on tietysti kotikaupunkini ja rakas sellainen. Kun elämässäni ei ole juuri muuta kiinteää, on tärkeää, että minulla on edes koti, homebase, johon on aina mukavaa palata. Tämä ei ole suurensuuri, nelikymmenneliöinen yksiö, mutta parempaa on luvassa, sillä eilen taloyhtiö antoi suostumuksensa piirustuksilleni, joiden tiimoilta puhkaisen katon ja laajennan ullakolle. Ehdin oletettavasti nauttia muutaman vuoden täydellisestä poikamiesasunnostani, ennen kuin se alkaa näyttää hieman naurettavalta. Olen ajatellut, että 35-vuotiaana ei ole suotavaa elää niinkuin 25-vuotiaana.

Kabulissa minulla on hieno yksikerroksinen talo siipirakennuksineen, neliöitä on ehkä kolmisensataa, ja puutarha on jalkapallokentän kokoinen. Valitsin talon etupäässä siksi, että se muistutti väreiltään ja muodoltaan minua Kruununhaasta; ovet ja ikkunat ovat puuta ja maalattuina näyttävät melkoisesti kotimaiselta puusepäntyöltä. Taso ei nyt tietenkään vastaa ihan meikäläisiä standardeja; vaikka talo on muuten hyvin rakennettu, ja katto varastoi hyvin lämpöä yötä varten, siellä on pirun kylmä talvisin, jolloin lämpötila ulkona laskee helposti -20 asteeseen. Ikkunat ovat yksinkertaiset, tietenkin, ja oma ikkunani, joka avautuu terassille ja puutarhaan, on vielä melko valtava. Mistään eristyksestä ei luonnollisestikaan ole tietoakaan. Kabulissa on niukalti sähköä, huonoimmillaan sitä ei talvisaikaan näkynyt noin viikkoon, joten makuupussille tuli käyttöä. Vesiputket jäätyivät säännöllisin väliajoin, joten aamulla ei ollut vettä; tämä oli traagista, sillä tärkeä osa aamurituaalejani on kylpeminen. Lämmittimet ovat tyypillisesti dieselkäyttöisiä, ja säännöllisin väliajoin joku kuolee häkämyrkytykseen, joten yöllä voi sitten pohtia, minkälaisia riskejä haluaa ottaa vain siksi, että haluaa pysyä lämpimänä. Tämä on siis tätä ylellistä diplomaattielämää.

Toisaalta, palvelusväkeä on sen verran, että saan ruuan pöytään ja vaatteet pestyä ja silitettyä, ja tämä on tietysti varsin mukavaa. Puutarhakin, vaikka siihen ei olekaan kauheasti panostettu, on paikoin oikein kaunis; ruusut kasvavat Kabulissa oikein hyvin.
Viimeksi muokannut Vadim, 11.05.2006 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nighthawk

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Nighthawk »

Lolita kirjoitti:Mä taas olen aatellut muuttavani Kansallismuseoon, sitten kun museon vuokrasopimus päättyy.
Mäkin haaveilen ko. rakennuksesta. Myös Kansallisteatteri kiinnostaisi.

Tällä hetkellä asustelen wanhassa Käpylässä. Asuinalueena tämä on mahtava. Kerta kaikkiaan rakastan tätä paikkaa; maaseutumainen vellova tunnelma yhdistyy juuri sopivassa suhteessa kaupungin vilskeeseen. Ihmiset ovat rentoja eikä nirppanokkaisuutta naapurustossa juurikaan esiinny. Kuukauden päästä tästä ihanuudesta joutuu luopumaan, koska tilaa täytyy saada lisää. Sitten joskus hamassa tulevaisuudessa ajattelin palata tänne takaisin.. Idyllistä tunnelmaa tulee ikävä.. :cry:
elco

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja elco »

hebuli kirjoitti:kolme tärkeintä seikkaa asunnossa ovat location, location and location
Ajattelen itsekin juuri noin, minkä vuoksi muutan maanantaina vuokra-asuntoon vajaan 100m päähän Kampin metroasemasta. Vuokra on lapsellinen 820€ ja neliöitäkin sillä saa kokonaista 47. Mihin niitä raitiovaunuja tarvitaan?

Kämppä on cäshätty ja nyt sitten vaan odotetaan vitosella alkavaa korkotasoa, lamaa, massatyöttömyyttä ja pankkien pakkohuutokauppaamia keskustakämppiä. Saatanpa pistäytyä pari vuotta ulkomailla odottelemassa, jos aika käy pitkäksi.
DeliriumTremens

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

asun vantaan simpparissa, koska isovanhemmat osti kämpän täältä johon minun sopi sitten asettua vuokralle pois muiden nurkista loisimasta :D

Sain jopa itse valita kämpän, joten erittäin tyytyväinen olen ollut! Tosin koska tämä on yksiö, ei tämä ole kahdelle sopiva... Se kyllä tuli sitten huomattua oikein kantapään kautta... Että jos tässä joskus taas parisuhde kohdalle sattuu niin kyllä se on sitten isomassa asunnossa yhdessä asuttava...
sanctus

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Vakavat keskustelut hirttäytymisestä todella miehekkäästi ovat käynnissä.

Nykyisessä omistusasunnossani riisuudun naiseni kanssa ilta-auringossa pullojukan luodessa ikkunalaudalla häveliäisyyttä ala-asteen suuntaan, pihan grilliryhmä viihdyttää jokapäiväisillä tuokioillaan, lähimaastossa räjäytellään kalliota. Mukavaa, mukavaa.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Asun keskustan tuntumassa pienessä yksiössä. Vuokra on kohtuullinen, alue hyvä ja rauhallinen. On tullut muutettua aika monta kertaa, idästä länteen ja välillä ulkomaillekin. Nykyisessä kodissa viihdyn parhaiten.
Isona haluaisin muuttaa Sipooseen.
nokkaelain

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Mojo kirjoitti:Reilu kilometri Turun keskustasta. Wanha puutaloasunto. Neliöitä 48 kahdessa kerroksessa (josta tosin vain 42 lasketaan asuinneliöiksi harjakaton tuoman matalan tilan takia) ja vuokra vain 380€/kk.
:shock: Neliöitä puolet vähemmän ja vuokra muutaman hassun euron vähemmän. Tosin keskustaan ei ole matkaa. Tuomiokirkko näkyisi suoraan, jos ikkuna ei olisi "väärään" suuntaan.
hebuli kirjoitti:Tuo oli juuuust se tärkein syy miksi päätin vihdoinkin hypätä pois vuokrakierteestä ja hankkia oman kämpän, edes pienen. Niin teki mieli rempata ja uudistaa vanhaa kämppää, mutta kun se oli vuokra-asunto eikä oma...
...
Asian kääntöpuoli on tietenkin se että vuokralla ollessaan oli varaa asua hieman keskeisemmällä paikalla ja paaaljon isommassa asunnossa (tosin se oli liian iso minulle), mutta elämä on valintoja.
Neliöitä on nyt 24, joten se ei olisi syy olla vaihtamatta. Ja remontoitavaa tosiaan riittäisi... hellan ja jääkaapin ikä lasketaan vuosikymmenissä, tapetit ovat jo kellastuneet, mm. lattia pitäisi uusia koska edellinen remontti on tehty joskus >10 v sitten selvästi aivan perseelleen. Jotain pientä olen maalannutkin, kun törkyä ei ole muuten saanut peitettyä. Kylpyhuone on oma lukunsa - siellä ei ole edes vesieristystä.
hebuli kirjoitti:Tosin nyt säiden lämmettyä näin kyllä jotain pultsareita kävelemässä kotikadullani, toivottavasti eivät olleet paikallisia. Ainakin ne talon asukkaat joihin olen törmännyt ovat vaikuttaneet varsin asiallisilta valkoihoisilta suomalaisilta veronmaksajilta.
Tässä on näköetäisyydellä mm. islamilainen yhdistys. No ei siitä ole mitään häiriötä muuten, mitä nyt väkijoukkoa "palloilee" toisinaan kadulla. Sen sijaan 100m päässä on puistonpenkkejä, joilla pulsut päivystävät ympäri vuoden.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vadim kirjoitti:Lämmittimet ovat tyypillisesti dieselkäyttöisiä, ja säännöllisin väliajoin joku kuolee häkämyrkytykseen, joten yöllä voi sitten pohtia, minkälaisia riskejä haluaa ottaa vain siksi, että haluaa pysyä lämpimänä. Tämä on siis tätä ylellistä diplomaattielämää.
Osta häkähälytin, hyvä mies! Olen nähnyt sellaisia Anttilassa, niissä taisi olla palohälytin samassa. Jos haluat apua sellaisen ostamisessa, lähetä yv niin johdatan sinut häkähälyttimien ihmeelliseen maailmaan.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Keikaus kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Lämmittimet ovat tyypillisesti dieselkäyttöisiä, ja säännöllisin väliajoin joku kuolee häkämyrkytykseen, joten yöllä voi sitten pohtia, minkälaisia riskejä haluaa ottaa vain siksi, että haluaa pysyä lämpimänä. Tämä on siis tätä ylellistä diplomaattielämää.
Osta häkähälytin, hyvä mies! Olen nähnyt sellaisia Anttilassa, niissä taisi olla palohälytin samassa. Jos haluat apua sellaisen ostamisessa, lähetä yv niin johdatan sinut häkähälyttimien ihmeelliseen maailmaan.
Hmm. Kaunis ajatus. Itse asiassa mulla taitaa ollakin tuollainen häkähälytin täällä kotimaassa.

Toinen ongelma näissä lämmittimissä on, että joskus ne räjähtelevät. Makoilin itse autuaasti patjallani musiikkia kuulokkeilla kuunnellen, kun yhtäkkiä kamiinastani kuului paukahdus. Ja toinen. Ja kolmas. Lopulta kamiinan kansi, joka painaa noin kolmisen kiloa, lennähti kaaressa toista metriä, pudoten noin puolen metrin päähän patjastani. Se oli tietenkin tulikuuma, ja poltti lattiaan reiän. Jäin miettimään, mitä olisi tapahtunut, jos se olisi lentänyt sänkyyni asti. Voipi olla, että olisin siirtynyt jo täältä ikuisuuteen.

Melkoiset lieskat valaisivat makuuhuonettani, kunnes neuvokas kokkini haki paikalle vaahtosammuttimen ja hiljensi kamiinan.

Kamiina siirrettiinkin sittemmin makuuhuoneestani kylpyhuoneen puolelle.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

killkill kirjoitti: noita pikku-Killereitä meinaa hommata.
On sillä vauvakuume, voi kauhistus.

Asun yksiössä, oikein viihtyisä. 13 km keskustaan, mutta eipä mulla ole sinne asiaa muutenkaan. Tästä pääsee kätevästi molempiin töihin ja tallille eikä kuitenkaan tarvi asua missään käpylässä. Mies muuttaa tänne, vähän hirvittää miten mahdutaan, mutta eiköhän se. Muutoinkin kohtuullinen vuokra käy naurettavan pieneksi ja sitähän vois vähän omaa alkaa vilkuilla.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
killkill

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Georgina kirjoitti:On sillä vauvakuume, voi kauhistus..
Vitut o. Tää o heinänuhaa :D
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

killkill kirjoitti:
Georgina kirjoitti:On sillä vauvakuume, voi kauhistus..
Vitut o. Tää o heinänuhaa :D
Mulla heinänuhan oireisiin kuuluu muuten myös isomman asunnon haaveilu mutta ei siihen tuollaisia ripulikonevisioita onneksi liity.

Kannattaa ottaa useampi niitä syrtekkejä.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
killkill

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja killkill »

Georgina kirjoitti:Kannattaa ottaa useampi niitä syrtekkejä.
No kuka mitenkin :)
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Asuminen

Viesti Kirjoittaja Georgina »

killkill kirjoitti:
Georgina kirjoitti:Kannattaa ottaa useampi niitä syrtekkejä.
No kuka mitenkin :)
Myös heinix huomattu kohtuu toimivaksi vauvakuumeen ehkäisyssä.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Vastaa Viestiin