Sykemittarit

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
huima

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja huima »

Sykemittari on auttanut parantamaan treeniä huomattavasti. Tietää omat rajansa paremmin kuin pelkällä fiiliksellä. Varsinkin alussa se auttoi hillitsemään turhan innon juosta liian kovaa ja kasvattaa harjoituksien pituutta.
Herra Manala

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Kuntofillarissani (jonka poljin jo rikki) oli sykemittari, muuten en harrasta. Parin kokeilun jälkeen oppii kyllä varsin hyvin pitämään sen sykkeen siellä 140 tienoilla lajissa kuin lajissa ilman mitään jatkuvia mittariintuijotuksia. On sitä ennenkin vedetty 90 kilometrin päivälenkkiä ilman sykkeen mittauksia.

Sen sijaan "ajotietokone" (ts. nopeusmittari) on normifillarissa oikein mukava kapistus. Lähinnä matkamittarinsa ja keskinopeusmittauksensa vuoksi. Minusta ainakin on mukava tietää paljonko olen sotkenut ja missä ajassa.

Ja ne sykemittareiden kalorilaskurit voi kyllä unohtaa saman tien. Ne eivät pysty ottamaan huomioon hapenottokykyä eikä käyttäjän kuntoa. Harva mittari edes pyytää asettamaan käyttäjänsä painon. Kalorilaskurin voisi jotenkin hyväksyä, jos sen virhemarginaali pysyisi edes 30% sisällä, mutta valitettavasti käytännössä virhemarginaali on jopa satoja prosentteja. Aivan hyödytön kapistus siis mihinkään muuhun kuin itsensä kusettamiseen.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Herra Manala kirjoitti:Ja ne sykemittareiden kalorilaskurit voi kyllä unohtaa saman tien. Ne eivät pysty ottamaan huomioon hapenottokykyä eikä käyttäjän kuntoa. Harva mittari edes pyytää asettamaan käyttäjänsä painon. Kalorilaskurin voisi jotenkin hyväksyä, jos sen virhemarginaali pysyisi edes 30% sisällä, mutta valitettavasti käytännössä virhemarginaali on jopa satoja prosentteja.
Vähän epäluuloisesti mä olen tuohon kalorilaskuriin suhtautunutkin, vaikka sinne asetettiin oma pituus ja paino ja se mittailee mun omaa sykealuetta silloin tällöin. Toisaalta se, että voi kuvitella kuluttaneensa tietyn määrän kaloreita tuntuu kivalta vaikka onkin merkityksetöntä jo senkin takia, etten muuten laske kuluttamiani tai syömiäni kaloreita. Se on sellaista nollatietoa joka antaa hyvän olon liikunnan jälkeen, koska liikunta itsessään ei sitä minulle anna. Suihku liikunnan jälkeen on hyvää oloa.
Herra Manala

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Lolita kirjoitti:Toisaalta se, että voi kuvitella kuluttaneensa tietyn määrän kaloreita tuntuu kivalta
No siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, varsinkin kun on tarkoitus pudottaa painoa. Mutta käytän tähän tarkoitukseen kalliin ja epätarkan kalori/sykemittarin sijaan energynetin kalorilaskuria. En usko että tuolla juuri epätarkempia tuloksia saa kuin arvauslaskureillakaan. Tosin muutamia vähän huonosti järkeenkäypiä kulutusarvioita siellä on. Esimerkiksi tuon mukaan normaali rakastelu mukamas kuluttaisi saman verran kaloreita kuin penkkiurheilu. En sitten tiedä rakastelenko vain aina epänormaalisti, mutta kyllä siinä touhussa on tupannut hiki ja syke nousemaan yleensä eri tavalla kuin sohvalla maatessa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja ak »

Aikasemmin jo totesinkin, että ei minua tuon mittarin laskemat kalorit kiinnosta. Kyllä se kuitenkin huomioi painon, pituuden, sukupuolen, iän sekä kuntotason joka määritellään leposyketestillä. Lähtökohtaisesti siis sillä pitäisi olla mielestäni selvästi paremmat pohjatiedot arvioon kuin linkittämälläsi saitilla.
Herra Manala

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ak kirjoitti:Aikasemmin jo totesinkin, että ei minua tuon mittarin laskemat kalorit kiinnosta. Kyllä se kuitenkin huomioi painon, pituuden, sukupuolen, iän sekä kuntotason joka määritellään leposyketestillä. Lähtökohtaisesti siis sillä pitäisi olla mielestäni selvästi paremmat pohjatiedot arvioon kuin linkittämälläsi saitilla.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka niitä arvoja saakin sinne syötellä, on ihan eri asia millaisella progressiivisella laskentakaavalla - jos yhtään millään - niitä käytetään hyväksi. Arpomista ja huonoa arviointia se on aina.

Ja esimerkiksi leposyke ei kyllä välttämättä kerro yhtään mitään kuntotasosta. Puolisen vuotta taaksepäin omasta mielestäni rapakuntoisena mitattuna leposykkeeni oli 52.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja ak »

Herra Manala kirjoitti:Ja esimerkiksi leposyke ei kyllä välttämättä kerro yhtään mitään kuntotasosta. Puolisen vuotta taaksepäin omasta mielestäni rapakuntoisena mitattuna leposykkeeni oli 52.
Hmm... Asiana kyllä ihan mielenkiintoinen. Itsellä on oman käsityksen mukaan ollut aina varsin korkea leposyke vaikka olisi ollut suht kelvollisessa kunnossakin. Toisaalta, jos kunto on aikaisemmin ollut hyvä niin ehkei se leposyke heikkene yhtä nopeasti kuin mitä yleiskunto tuntuisi rapistuvan. Ihan tyypillistähän se on, että aikaisemmalle tasolle on helpompi päästä kuin vastaavan kuntotason saavuttaminen, jos ei siinä kunnossa ole koskaan ollutkaan.
Herra Manala

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ak kirjoitti:Toisaalta, jos kunto on aikaisemmin ollut hyvä niin ehkei se leposyke heikkene yhtä nopeasti kuin mitä yleiskunto tuntuisi rapistuvan. Ihan tyypillistähän se on, että aikaisemmalle tasolle on helpompi päästä kuin vastaavan kuntotason saavuttaminen, jos ei siinä kunnossa ole koskaan ollutkaan.
Ööhm. Lasketaanko 10 vuoden takainen hyvä kunto?
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Melnais »

tuubelo kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Näkisin lausunnon olevan asian ytimessä. Ehkä realisoin miehen pikku vehkeen käyttööni ja testaan onko siitä hyötyä tai hupia.
Jos olisin miehesi, vittuuntuisin aika kovasti että täällä puhutaan julkisesti hänen pikku vehkeestään, ja mietitään onko siitä edes mitään hupia saati hyötyä. Vihjailetko ettei se aina toimi (hupi) tai että se ampuu tyhjiä (hyöty)?
Kyllä mieheni vehje kestää julkisen vertailun. Pitelen kädessäni tälläkin hetkellä, söpö kuin mikä. Taidan testata vielä ennen työvuoroa millaisiin nopeuksiin saan sen kiihtymään.
Elämä kantaa, jos sen antaa
eps

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja eps »

Nyt on sitten sykemittari, joka osaa mitata kunnolla matkaa ja nopeutta gps:n avulla: Garmin Forerunner 305. Vehkeelle luvataan paikannuksen tarkkuudeksi alle 10 metriä ja vauhdin tarkkuudeksi ale 0,05 m/s. Siinä on erityisen herkä gps-vastaanotin, joten sen luvataan toimivan myös metsässä.

Tekniikan Maailma pikatestasi laitteen, eikä toimittaja löytänyt siitä ihmeemmin pahaa sanottavaa. Ainoa huomautus oli, että laite ei oikein käy kellosta. No muutenkin laite on sen verran suuri, että tuskin kukaan sitä haluaisi jatkuvasti muutenkaan pitää kädessään.

Lisätietoja löytyy tuolta:

http://www.navsystems.fi/product_info.p ... cts_id=809
Geetzu

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Ilman muuta luotan ennemmin sykemittarin kalorilaskuriin kuin noihin energynetin ja muiden saittien tarjoamiin. En ole koskaan aatellut miksi näin. Laihduttanut en ole kaloreita laskien, mutta yritän pysyä massassani tai jopa syödä päivittäin hieman yli tuon mittarin näyttävän kulutuksen. Ei tunnu ihan riittävän, joten veikkailen näyttävän hieman alakanttiin kaloreita... Omassakin mittarissa syötetään ainoastaan mitat ja ikä, mittarin kävelytestiä en ole kokeillut ja leposykettä ei tuossa testailla. Sen itse testanneena monestikin yllätyin miten paljon esim. raskaus ja allergiat vaikuttaa tuohonkin, ja nyt parempikuntoisena tuntuu, että syke noussu sieltä ~50:stä melkein kympillä. Ihan sama, tuota en jaksa pähkiä. Jo aikoja sitten tajusin, ettei normaalia alhaisempi leposyke kerro kunnosta mitään, se ehkä paljastaa, että huippu-urheilijan suorituksiin olisi mahdollisuudet, that's it.
Herra Manala

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Gwyneira kirjoitti:Ilman muuta luotan ennemmin sykemittarin kalorilaskuriin
Tyhmä.
nyt parempikuntoisena tuntuu, että syke noussu sieltä ~50:stä melkein kympillä.
Tuo on kyllä aika omituista. Minä olen aina kuvitellut että leposykkeen pitäisi laskea kunnon kohentuessa.
Geetzu

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Herra Manala kirjoitti:
nyt parempikuntoisena tuntuu, että syke noussu sieltä ~50:stä melkein kympillä.
Tuo on kyllä aika omituista. Minä olen aina kuvitellut että leposykkeen pitäisi laskea kunnon kohentuessa.
Mutta kuten yllekin kirjoitin, ehkä kropan muut häiriöt vaikuttaneet asiaan...
Vastaa Viestiin