Verenluovutus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja ak »

Joskus pienenä kun olin kipeä aika pitkään niin kokeita varten ottivat Jorvissa pari putkiloa verta. Tuntui nin helvetin pahalta, että ei kyllä vieläkään ole uskaltautunut luovuttamaan verta vapaaehtoisesti :? Sillon tosin oli muutenkin erittäin alhainen verenpaine ja oli sen verran huonossa hapessa, että jo Jorvin ovella käskettiin pyörätuoliin. Ei mulla ole mitään jättimäistä neulakammoa, mutta verenluovutus on liikaa.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja JoeB »

En ole kaynyt koska itseasiassa en tieda missa sita voisi harrastaa, kerran loysin verenluovutuspaikan ja olin mennyt jo sisaan mutta ne olivat juuri lopettaneet joten ei sit halunneet verta.
swirl

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja swirl »

www.veripalvelu.fi kirjoitti: • Oleskelu yhteensä yli 6 kuukauden ajan Britanniassa aikana 1.1.1980 – 31.12.1996 on pysyvä luovutuseste (variantin Creutzfeldt-Jakobin taudin eli hullun lehmän taudin ihmismuunnoksen mahdollisuus).
Mie en saa luovuttaa, koska olen potentiaalinen hullunlehmäntaudin kantaja :(
sanctus

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Olen antanut valuttaa itsestäni verta n. 10 kertaa. Suurimmat esteet tekemisen tiellä ovat olleet satunnaiset lävistykset ja tatuointi. Neulan pieni pisto ja liukuminen ihon sisään tuntuvat aina kuin hytimen ytimestä.
Viimeksi muokannut sanctus, 17.05.2006 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HellBell

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja HellBell »

mustakikkeli kirjoitti:
HellBell kirjoitti:Myönnetään että ehkä olen salaa siitä asianlaidasta kiitollinen - verenluovutusidea pelottaa liikaa jo sinällään. Kuvitteellisesti: Jollen pökräisi verien tyhjennyksistä siis siihen paikkaan, pökräisin varmaan järkytyksestä. Aika heikko olo tuli kerran jo verikokeen otosta.
Täh? Etkös sä kuitenkin ole joku kauhuelokuvafriikki? Pökräätkö joka kuukausi veren näkemiseen?
Joo, mutta ne on niin eri juttuja; ei se veren näkeminen pelota vaan se koko toimenpide. (Veressä sinänsä ei siis ole jtk kauhistuttavaa.)
Joka tapauksessa se on kielletty juttu multa.
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Dryad »

Olen yrittänyt käydä luovuttamassa verta koska kaikki lääkärit ja terveydenhoitajat ovat minua sinne tuputtamassa, syy on täysin ilmeinen, minulla kun sattuu olemaan maailman harvinaisin veriryhmä. AB ja rhesus-tekijänä miinus.

Verenluovutuksen lisäksi minua on pyydetty luovuttamaan plasmaani, jossa operaatio on periaatteessa sama, mutta verestä erotetaan verihiutaleet jotka tupataan samaan aikaan toisesta letkusta takaisin verenkiertoon. Prosessi kestää noin tunnin ja menee pääasiassa syöpäpotilaille.

Veripalvelulla on puhelinnumeroni, johon he pistävät tekstiviestin kun veriryhmäni varastot ovat liian vähäiset.

Ongelma on vain että edes rautatabletteja syömällä hemoglobiinini ei nouse tarvittavalle tasolle vaan olen luvun perusteella aneeminen. Se ei tosin pidä paikkansa, sillä vapaan raudan määrä kehossani voi olla hyvinkin korkea, rauta ei vain imeydy kehooni...
Be a good animal, true to your animal instincts.
ElanorRaven

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Lolita kirjoitti:Siellä on aivan ihanan mukavat pedit, joilla maataan ja ikinä missään en ole törmännyt yhtä taitaviin hoitsuihin, mitä pistämiseen tulee.
Tuosta samaa mieltä, henkilökunta on aina ollut todella ystävällistä ja asiantuntevaa. Ystävällisyys on tosin tuossa hommassa aika pakollista, ikävää se olisi vapaaehtoisesti mennä jonkun kiukkuisen hapannaaman pistettäväksi.

Eilen tosin suostuin koe-eläimeksi - luovutuspedille istahdettani luokseni tuli vähän epävarman oloinen nuori nainen, joka kysyi, että saako hän pistää, hän on täällä vasta harjoittelemassa. Sanoin, että mikäs siinä. Tyttöparka oli ihan hermoissaan, itse olin ihan viilipyttynä, ja sääliksi kävi sitä, kun välineitä valmistellessan naureskeli hermostuneesti ja jutteli jotain epämääräistä säästä. Onneksi en ollut ensi kertaa, hermostus olisi taatusti tarttunut! Vähän huolestutti, että miten noin hermostunut hoitsu onnistuu neulan tökkäämään oikeaan paikkaan, mutta ekalla kerralla osui kunnolla suoneen.
pajazzo

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

Aika säälittävää, mutta minua ei ihan helposti saa verta luovuttamaan. Tipahdan pelkästä verikokeen ottamisesta... Heittäisin varmaan henkeni, jos verta valutettaisiin pussilinen. Neulat eivät ole minua varten. :roll:
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Georgina »

irmelianneli kirjoitti:Luovutan. En säännöllisesti, mutta kuitenkin.
Hei! Kun meet seuraavan kerran niin sano, mä oon ihan tosi pitkään ajatellut mennä. Olen ilm. AB ja kiinnostaa oonko - vai +. Lähen siis mukaan! Ja mä oon tosi perso ilmaisille herkuille :P

Dryad, en ole varma mutta käsittääkseni kyseinen veriryhmä on harvinainen Suomessa mutta varsin yleinen esimerkiksi Amerikan intiianiväestön keskuudessa.(tää oli mutua sit)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Georgina kirjoitti:
irmelianneli kirjoitti:Luovutan. En säännöllisesti, mutta kuitenkin.
Hei! Kun meet seuraavan kerran niin sano, mä oon ihan tosi pitkään ajatellut mennä. Olen ilm. AB ja kiinnostaa oonko - vai +. Lähen siis mukaan! Ja mä oon tosi perso ilmaisille herkuille :P
Joo. Sehän on siinä mun kuntosalin alakerrassa sopivasti. Mä oon AB+. Inhottaa vaan kun monesti se verentulo jotenkin tyrehtyy mulla loppuvaiheessa ja alkaa sattuun se juttu siinä suonessa. Sit jos sitä ei tuu tiettyä minimimäärää niin ne ei voi ees käyttää sitä, se menee roskiin. Mut ei se haittaa, mennään vaan ja saapahan tosiaan ne kahavit ja herkut! Emmä siellä yksin oikein kehtaa ikinä mitään syödäkään :)
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

En ole luovuttanut, enkä luovuta.
Idea siitä, että miusta imetään jotain punaista ei miellytä. Annan vaikka rahaa mielummin.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Sinkkumatti

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Mylwin kirjoitti:Idea siitä, että miusta imetään jotain punaista ei miellytä. Annan vaikka rahaa mielummin.
Olisit selkeästi ollut sisällissodassa valkoisten puolella, nimittäin tuskin pidät pahana sitä, että sinusta imettäisiin jotain valkoista?


Ai miten niin kaukaa haettua?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Sinkkumatti kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Idea siitä, että miusta imetään jotain punaista ei miellytä. Annan vaikka rahaa mielummin.
Olisit selkeästi ollut sisällissodassa valkoisten puolella, nimittäin tuskin pidät pahana sitä, että sinusta imettäisiin jotain valkoista?


Ai miten niin kaukaa haettua?
Laitoin tuon "punaista" juuri siitä syystä tuohon (pl. sisällissota-asetelma), eli ei niinkään kaukaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Dryad »

Georgina kirjoitti: Dryad, en ole varma mutta käsittääkseni kyseinen veriryhmä on harvinainen Suomessa mutta varsin yleinen esimerkiksi Amerikan intiianiväestön keskuudessa.(tää oli mutua sit)
Itseasiassa se on harvinaisin koko maailmassakin. Riippuen lähteestä maailman AB- veriryhmään kuuluvien määrä on 1-5% koko maapallon väestöstä ja Suomessa noin 2%.

AB muutenkin on harvinaisin ja miinus tekee siitä vielä harvinaisemman.
Be a good animal, true to your animal instincts.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

HellBell kirjoitti:Nostan hattua teille jotka niin teette. Verimäärä-kropankoko-rajoittuneisuuden vuoksi en voi luovuttaa verta, se on silleen kiellettyä.
Yritin luovuttaa verta joskus useita vuosia sitten ja silloin ei minuakaan huolittu huonon hemoglobiinin ja alhaisen painon takia. Nyttemmin hemoglobiini on erinomainen, mutta jos painosta ei tingitä, en pääse yhäkään luovuttamaan. Painorajoitus on sikäli mielestäni typerä, että ei lyhyellä ihmisellä 50 kiloa tai alle välttämättä ole vähän.

Neuloja en pelkää, vaan jopa pidän niistä. Eilen sain puudutuspiikkiä hammaslääkärissä ja se tuntui.. hmm, mielenkiintoiselta. Melkein kiihottavalta. :shock:
Geetzu

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Kädestäni imettiin eilen 5 milliä. Meinasin pyörtyä, vaikka hemoglobba päälle 140. Tarkistin vielä labratädiltä, että lähes satakertainenko se määrä on, mitä luovutuksessa halutaan, hymyillen totesi "juu, 450 milliä mutta älä edes harkitse".

Kiitos luovuttajille A- verestä, jota olen saanut hädässä. :]
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Dryad »

Kreitsu kirjoitti:Yritin luovuttaa verta joskus useita vuosia sitten ja silloin ei minuakaan huolittu huonon hemoglobiinin ja alhaisen painon takia. Nyttemmin hemoglobiini on erinomainen, mutta jos painosta ei tingitä, en pääse yhäkään luovuttamaan. Painorajoitus on sikäli mielestäni typerä, että ei lyhyellä ihmisellä 50 kiloa tai alle välttämättä ole vähän.
Kyllä monessa paikassa ollaan valmiita tinkimään siitä 50 kg alarajasta. Kunhan hemoglobiini ja muut ehdot on kunnossa, eivät ne välttämättä puntarille pakota.
Be a good animal, true to your animal instincts.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Saz »

Mä olen 3 kertaa käynyt joista yhdellä kerralla sain luovuttaa. Mulla on 0-veriryhmä joka on näemmä aika haluttua kamaa kun käy kaikille?
Ekalla kerralla en saanut luovuttaa, koska painoin alle 50kg, tokalla kerralla ei onnistunut koska olin ottanut tatuoinnin 3kk aiemmin, kolmannella kerralla onnistui ja sen jälkeen kyllä heikotti suuresti. Mutta varmasti tulee käytyä uudelleen vielä joskus.
Herra Manala

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

HellBell kirjoitti:Myönnetään että ehkä olen salaa siitä asianlaidasta kiitollinen - verenluovutusidea pelottaa liikaa jo sinällään. Kuvitteellisesti: Jollen pökräisi verien tyhjennyksistä siis siihen paikkaan, pökräisin varmaan järkytyksestä.
Mulla vähän sama ongelma. Oman veren näkeminen tai ulospumppaaminen heikottaa. Ei niinkään fyysisesti vaan psyykkisesti. Gamalaa. En suostu.
Bhven

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

irmelianneli kirjoitti:Inhottaa vaan kun monesti se verentulo jotenkin tyrehtyy mulla loppuvaiheessa ja alkaa sattuun se juttu siinä suonessa.
Sanot niille, että sua pitää loppuvaiheessa rutistaa vähän kuin sinappituubia.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Dryad kirjoitti:
AB muutenkin on harvinaisin ja miinus tekee siitä vielä harvinaisemman.
Olishan jotenkin siistiä olla tää! :D
Pitänee käydä siellä luovuttamassa niin selviää. Täällä on muuten tosi moni ilmoittautunut AB:ksi siihen nähden kuin harvinainen se on.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

...
Viimeksi muokannut -Superior-, 08.12.2006 0:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninnithequeen

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vaola kirjoitti:Mutta silloin kun olen mukana, kun tytöiltäni otetaan verikoetta. Se tuntuu häijyltä. Varsinkin kun pienillä lapsilla systeemit ovat vähän erilaiset ja verta on myös roiskunut pisaroina ympäriinsä pistettäessä. Oman lapsen verta. Niin se tuntuu pahalta, en tiedä miksi.
:komp:

Samoin rokotukset tekee ilkeetä katsoa, ja jos mies on ollu neuvolassa mukana, on saanu lasta pidellä, ja äiti kattelee muualle.
Geetzu

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Meidän pirpana kattelee haltioissaan ku verta tiputtelee sormesta (muualta ei oo veriä kai otettu). Ja äiti kattelee sivuun...
silsakenraali™

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

-Superior- kirjoitti:SPR:lla todella on jatkuva, kriittinen pula verestä ihmishenkien pelastamiseksi. Vain todellinen idiootti jättää luovuttamatta, jos on siihen kykeneväinen.
Uiui, tulipas huono omatunto.
Vastaa Viestiin