Parvekekukka-asiaa

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
AarneAnkka

Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Minulla on takanani epäonnistunut koe hirvittävin tuloksin. Ajattelin pitää yrttejä (esmes basilikaa ja ruohosipulia) taavekkeella kukkalaatikoissa josta sitä voisi aina käydä nipsimässä napsimassa ruokiin.

Ostin siihen tarkoitukseen Ikeasta semmoisen kolmikerroksisen telineen jossa on poltetusta punasavesta tehdyt kukkalaatikot (virhe #1) sekä tavallista puutarhamultaa (virhe #2). Seuraus: Puutarhamulta ei sido pahemmin kosteutta, ja se loppukin haihtui supervauhtia saviruukun seinämän läpi Uringon porottaessa. Seurauksena oli ensin se että piti kastella yrttejä tyyliin kaksi kertaa päivässä, ja kun kyllästyin, ne kuivahtivat alta aikayksikön.

Yrttiajatuksesta olen luopunut. Tota saviruukkutelinettä pitäis kuitenkin kai käyttää, joten pitäis keksiä jotain kasveja joita siinä voi pitää, jotka eivät tuhoudu jos niitä ei kastele ihan joka päivä. Ehkä jopa pariin viikkoon. Ehkä selviäisivät taavekkeella talvellakin.

Yksi ehdotti kanervia. Onko hyvä idea? Millaista multaa ne kaipaavat? Muita ehdotuksia? Pitääkö saviastioille tehdä jotain (esmes liottaa niitä vedessä 24h ennen käyttöönottoa)?
Bliss

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Kanervia vasta syksyllä, saakohan mistään edes tähän aikaan vuodesta?! Ne eivät ole kovin pitkäikäisiä, ja plussana roskaavat ihan perkeleesti.

Laita isoihin saviruukkuihin pari pelargoniaa (siis pari yksilöä samaan ruukkuun), kesäkukkamultaa ja hyvä tulee. Ihanan vanhanaikaisia, ja jopa tämmösellä laiskalla kukkienhoitajalla pysyvät hengissä!

Vaihtoehto B on, että meet siihen Nesteen huoltiksen vieressä olevaan puutarhakauppaan (en muista minkä niminen se on :oops: ) ja kysyt semmosilta, jotka tietää oikeesti :)
Bhven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

McJanne kirjoitti:
Vaola kirjoitti:Mulle ne ainoat oikeat parvekekukat ovat Baygonissa uitetut tekokasvit. Kaikki muut houkuttelevat jokaisen kulmakunnan ötökän pikku visiitille, mikä saa emännän aina yhtä pois tolaltaan. :roll:
Ötökkärasisti :(
Joo. Törkeää suvaitsemattomutta. Kuva
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Kukista en tajua kyllä hölkästäkään, mutta yrteistä sitäkin enemmän. Jos kiinnostaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Blissin suosittelut olivat mielestäni aikas hyviä. Pelargoni on hyvä ja helppohoitoinen parvekerehu, ne kuolleet kukat pitäisi vaan jaksaa aina nipsiä pois, niin kukkiminen jatkuu läpi kesän. Mutta kasteluväliä ei kyllä saisi ihan viikkoonkaan päästää, jos nyt vaikka parin päivän välein muistaisit vähän vettä ripauttaa.

Toinen kiva ja kaunis parvekekukka on petunia, tosin kaipaa hieman enemmän huolenpitoa kuin pelargoni - runsaasti vettä ja lannoitusta, kuolleet kukat nypittävä pois, jotta jaksaa kukkia. Kukkiikin kyllä sitten myöhään syksyyn saakka.

Kolmas idea olisi vanha kunnon orvokki, tosin menee vaativuusasteeltaan samaan luokkaan tuon petunian kanssa, eli tarvitsee vettä säännöllisesti. Oma suosikkini kesäkukista on marketta, joka on suhteellisen helppohoitoinen ja kukkii hurjasti ensimmäisiin pakkasöihin saakka, kunhan jaksaa niitä kuolleita kukkia nyppiä pois. Begoniakin on hyvä parvekekukka, mutta menee ehkä siihen mummokategoriaan.

Kanervia ei tosiaan saa mistään tähän aikaan, ainakin meidän firmaan niitä tulee vasta myöhemmin syksyllä, kanervat ja callunat kun ovat tyypillisiä talven koristekasveja. Mutta talveksi se on loistava parvekekasvi - kastelun saa lopettaa heti, kun tulee ensimmäinen pakkasyö, sen jälkeen ne pärjäävät ilman minkäännäköistä hoitoa.

Hupsista, hiljentäkää puutarhatonttu... :D
Avatar
snowmen
Elämätön Kitisijä
Viestit: 283
Liittynyt: 14.08.2005 19:11
Paikkakunta: Itävaltava
Viesti:

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja snowmen »

ElanorRaven kirjoitti:Blaa..Blaa...Blaa...
Hupsista, hiljentäkää puutarhatonttu... :D
Työntää sammalta suuhun :twisted:
-Eihän tuolla naamalla voi muuta tehdä, kuin kusta muuntajaan-
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

snowmen kirjoitti:
ElanorRaven kirjoitti:Blaa..Blaa...Blaa...
Hupsista, hiljentäkää puutarhatonttu... :D
Työntää sammalta suuhun :twisted:
*tukehtuu*

Taisit tehdä juuri suuren palveluksen Kitinälle :D
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja brona »

Miten olis itsekasteleva ruukku? Uudet saviruukut tosiaan kannattaa liottaa ennen käyttöä. Mulla on ikkunalla basilika, ruohosipuli ja kahdessa ruukussa amppelimansikkaa, joka tyrkkää jo marjaa.
Ongelma: miksi mun ruokakaupasta ostamastani basilikasta tulee kitkerää ennen pitkää?
...
huima

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja huima »

ElanorRaven kirjoitti: puutarhatonttu... :D
Imagonmurhausta.

Tähän mennessä olin kuvitellut että Eleanorin parvekkeella olisi kunnon rokkityyliin vain pari tuolia ja vanhoja tv-vastaanottimia, joita voisi bileiden kuluessa viskoa ikkunasta tai parvekkeelta alas.

Mitä tämä kertoo tästä maastamme, että kaikki Kitynkin hevimimmit ovat oikeasti kanervan tuoksuisia puutarhatonttuja tai Turkuun muuttavia pullantuoksuisia kotitalousihmeitä.

Pistää miettimään.
Kid

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Kid »

Bliss kirjoitti:Kanervat - Ne eivät ole kovin pitkäikäisiä, ja plussana roskaavat ihan perkeleesti.
Mulla oli kanervia himassa ikkunalaudalla. Mä suihkutin niihin jumalattomasti hiuslakkaa ja johan loppui roskaaminen. Ja sisätiloissa kesti niinkin pitkään, että kyllästyin ja heitin roskiin.
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Onko kenelläkään kokemusta päiväkakkaroista? Mulla on niitä parvekkeella muutama. Jotenkin ne nuuhkahtivat, enkä saa virkoamaan. Ajattelin, että voisi johtua siitä, että jos kukat alkoivat puskea siemeniä, että siihen menisi kaikki energia. Kannattaisikohan leikata jo isoimmat kukinnot pois, jotta tulokkaille riittäisi ravinteita ja energiaa?
ninnithequeen

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mie suosittelen kaikille helppoa ja nopeeta vihanneskrassia. Tiuhaan kun kylvää niin tulee parissa viikossa jo komea ja tuuhea ruukullinen. Itsellä niitä on sekä parvekkeella että pihalla. Menee mm. salaatissa.
huima

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja huima »

Parvekekukinnot ovat niin passe.

Paljon rokimpaa on saada keittiö kukkimaan, erityisesti tiskialtaassa. Vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta lopputulos yllättää aina positiivisesti.
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

huima kirjoitti:Paljon rokimpaa on saada keittiö kukkimaan, erityisesti tiskialtaassa. Vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta lopputulos yllättää aina positiivisesti.
Tästä tulikin mieleeni, että pitäisi tiskata :D
huima

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja huima »

millivanilli kirjoitti:Tästä tulikin mieleeni, että pitäisi tiskata :D
Hyvä ettei mun huumori mene ihan hukkaan.

Viittisitkö tiskata samalla munkin luona?
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

huima kirjoitti: Hyvä ettei mun huumori mene ihan hukkaan.

Viittisitkö tiskata samalla munkin luona?
Voipi olla, että täälläkin delegoin sen etiäpäin. Harvemmin mun tarttee itse tiskata :D "en mä voi, mulla on ihottumaa sormessa *räps räps*"
huima

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja huima »

millivanilli kirjoitti: "en mä voi, mulla on ihottumaa sormessa *räps räps*"
"Sitä varten on tiskihanskat narttu."
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

huima kirjoitti:
"Sitä varten on tiskihanskat narttu."
Ne hanskat ovat ihan toisenlaisia leikkejä varten.. ne on rekvisiittaa :P no ei. Mulla vain on toosi :roll: herkkä iho.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mies™ väsää parvekkeelleen kastelujärjestelmän, ettei tarvitse itse kastella. Muuta neuvoa en osaa antaa. Voisko joku vastavuoroisesti neuvoa, mistä saa Ipomoea tricolorin siemeniä? :roll:
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Clay kirjoitti:Mies™ väsää parvekkeelleen kastelujärjestelmän, ettei tarvitse itse kastella. Muuta neuvoa en osaa antaa. Voisko joku vastavuoroisesti neuvoa, mistä saa Ipomoea tricolorin siemeniä? :roll:
koitas puutarha.net ,sieltä löytyy siemenet vaativallekin viherpeukalolle.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
AarneAnkka

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Clay kirjoitti:Mies™ väsää parvekkeelleen kastelujärjestelmän, ettei tarvitse itse kastella.
http://www.ele.tut.fi/teaching/74470/htyot/r15/

Siittä vuan koloovi kätehen.
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

millivanilli kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta päiväkakkaroista? Mulla on niitä parvekkeella muutama. Jotenkin ne nuuhkahtivat, enkä saa virkoamaan. Ajattelin, että voisi johtua siitä, että jos kukat alkoivat puskea siemeniä, että siihen menisi kaikki energia. Kannattaisikohan leikata jo isoimmat kukinnot pois, jotta tulokkaille riittäisi ravinteita ja energiaa?
Päivänkakkaroita (=marketta) voi ihan rauhassa leikata kunnolla lyhyemmäksi ja muotoilla miten tykkää, alkavat parin viikon sisällä kukkia uudestaan. Jos siis päät ovat nuupahtaneet, niin kannattaa saksia pari senttiä reilusti pois, niin alkavat kukkia ihan uudella energialla!
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

huima kirjoitti:
ElanorRaven kirjoitti: puutarhatonttu... :D
Imagonmurhausta.

Tähän mennessä olin kuvitellut että Eleanorin parvekkeella olisi kunnon rokkityyliin vain pari tuolia ja vanhoja tv-vastaanottimia, joita voisi bileiden kuluessa viskoa ikkunasta tai parvekkeelta alas.
Se on ELANOR! E-L-A-N-O-R!!!! (saat syyttää vanhempiani, että menivät mulle noin hankalan nimen lykkäämään)

Juu, ja nyt kyllä imago menee ihan säpäleiksi. No, parveketta mulla ei edes ole, tai ranskalainen, mutta sitä ei lasketa. Mutta työni puolesta joudun olemaan kauhea kukka-asiantuntija ja viherpeukalo, ja totta puhuen omat intressini ovat muutenkin rokista aika kaukana - kun itselläni ei ole takapihaa, niin vanhempien luona vietän ison osan kesästä kuokkien kukkapenkkiä ja hoitaen kukkia. Toinen rakas harrastus on leipominen, korvapuustit ovat ehdoton bravuurini ja lettuja/vohveleita paistan pikkusisaruksilleni lähes aina, kun vanhempien luona käyn. Viime syksynä opettelin kutomaan ja tykkään pelata mummin kanssa korttia. Että tässä teille saatananpalvoja-hevimimmi :twisted:
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

AarneAnkka kirjoitti:
Clay kirjoitti:Mies™ väsää parvekkeelleen kastelujärjestelmän, ettei tarvitse itse kastella.
http://www.ele.tut.fi/teaching/74470/htyot/r15/

Siittä vuan koloovi kätehen.
Pyh,amatöörien näpertelyä.

http://www.omegagarden.com/Omega_Garden_Products.html

katsokaa sieltä mallia.Pyörivä puutarha putkessa;D
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Bliss

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Bliss »

[quote="ElanorRaven"][/quote]

Ihanat harrastukset :h: :h: :h:
Vastaa Viestiin