Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mutta Dave, ymmärsitkö pointin?

Dave on ripannut Kari Tapion uuden CD:n. Dave haluaa jakaa rippaamansa CD-levyn warez-kavereilleen.

Hämis omistaa WWW-palvelimen nimeltä kitinätorrentz.net, jonne kuka tahansa rekisteröitynyt käyttäjä voi kirjoittaa "Moi, olen Dave, ja mulla on Kari Tapion uusi CD tässä. Klikkaa tätä linkkiä niin Kari Tapion CD lähtee latautumaan sinulle Daven koneelta."

Manala toisena rekisteröityneenä käyttäjänä rakastaa kaikkea mitä Kari Tapio on koskaan mikrofoniinsa ripuloinut. Manala näkee Daven linkin palvelimella, klikkaa sitä ja lataa Kari Tapion parhaat persemyrskyt Daven koneelta omalle koneelleen.

Hämis saa tästä hyvästä 200 000 euron sakot, vaikkei ole koskaan nähnyt koko tiedostoa. Dave ja Manala saavat 0 euron sakot ja ilmaiseksi uutta musaa.

Tapahtuiko oikeus, ja oliko sanktio oikeassa linjassa Daven aikaisempaan, puhelimitse saatuun huomautukseen, mikä seurasi suorasta piraattitiedostojen myymisestä taloudellinen hyöty tarkoituksenaan?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:Mutta Dave, ymmärsitkö pointin?

Dave on ripannut Kari Tapion uuden CD:n. Dave haluaa jakaa rippaamansa CD-levyn warez-kavereilleen.

Hämis omistaa WWW-palvelimen nimeltä kitinätorrentz.net, jonne kuka tahansa rekisteröitynyt käyttäjä voi kirjoittaa "Moi, olen Dave, ja mulla on Kari Tapion uusi CD tässä. Klikkaa tätä linkkiä niin Kari Tapion CD lähtee latautumaan sinulle Daven koneelta."

Manala toisena rekisteröityneenä käyttäjänä rakastaa kaikkea mitä Kari Tapio on koskaan mikrofoniinsa ripuloinut. Manala näkee Daven linkin palvelimella, klikkaa sitä ja lataa Kari Tapion parhaat persemyrskyt Daven koneelta omalle koneelleen.

Hämis saa tästä hyvästä 200 000 euron sakot, vaikkei ole koskaan nähnyt koko tiedostoa. Dave ja Manala saavat 0 euron sakot ja ilmaiseksi uutta musaa.

Tapahtuiko oikeus, ja oliko sanktio oikeassa linjassa Daven aikaisempaan, puhelimitse saatuun huomautukseen, mikä seurasi suorasta piraattitiedostojen myymisestä taloudellinen hyöty tarkoituksenaan?
Kyllä mä luulen ymmärtäväni tuon torrent jutskan. Eli että Hämis ei ole nähnyt Kari Tapion levyä, Davea tai Manalaa, mutta saa korvaukset maksettaviksi. Koska pystytti palvelun.

Sitä en tiedä, mitä tapahtuisi, jos hämis vain koodaisi Hämistorrenz ohjelman ja laittaisi sen jakoon. Ko. hämissofta käyttäisi hajautettua palvelinrakennetta ja mitään keskuspalvelinta, jossa olisivat edes hash-tiedostot (tai mitä ne on) ei olisi olemassa.

Hämis vain koodaisi softan ja sen jälkeen vetäisi nettipiuhan irti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti: Tapahtuiko oikeus, ja oliko sanktio oikeassa linjassa Daven aikaisempaan, puhelimitse saatuun huomautukseen, mikä seurasi suorasta piraattitiedostojen myymisestä taloudellinen hyöty tarkoituksenaan?
No oikeus ei tapahtunut, jos vertaa asiaa nuoren Daven toimintaan vuonna 1984-85. Mutta sehän oli maahantuojan oma valinta, että ei lähtenyt viemään oikeuteen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mutta lienet kai samaa mieltä että tekijänoikeusrikkomukseen syyllistyi em. skenaariossa todellisuudessa Dave, eikä Hämis?

Eikö Dave pitäisi silloin myös laittaa maksumieheksi, eikä lyödä Hämikselle elinikäistä velkavankeutta niskaan?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:Mutta lienet kai samaa mieltä että tekijänoikeusrikkomukseen syyllistyi em. skenaariossa todellisuudessa Dave, eikä Hämis?

Eikö Dave pitäisi silloin myös laittaa maksumieheksi, eikä lyödä Hämikselle elinikäistä velkavankeutta niskaan?
Njoo. Kyllä tuossa skenaariossa se varsinainen rikollinen on dave, joka laittaa Kari Tapion CD:n jakoon. Manala kait ei tee rikosta oikeuden mukaan, koska suomen lainsäädännön mukaan itselleen saa kopioida kotikäyttöön.

Eli totta on, että reilumpaa olisi käräjöidä niitä vastaan, jotka ovat laittaneet sen laittoman materiaalin jakoon.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18767
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Niba »

NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti: .. ja mikä kallioleikkausjuttu? ennooikinäkuullukkaa


Palstalta lukemani yksi Manalan postaus. En tiedä, pitääkö paikkaansa. Niba voi kertoa!

edit:

http://kitina.net/viewtopic.php?t=9054

http://kitina.net/viewtopic.php?p=474079
Olen kuitenkin lähes yhteiskuntakelpoinen veronmaksaja? ;)
Pikkasen tuli siipeen silloin 24v sitten, muutamia kuukausia sairaalassa, ei se mitään hankin ihan huvikseni yhden tutkinnon ja olen sen jälkeen ollut
insinöörien teknisenä tukena Teknillisessä Yliopistossa, elämä on suhteellisen helppoa, paitsi näöstä puuttuu 30% ja muutenkin katson maailmaa omasta sammakkoperspektiivistäni..
Törmäys itsessään tapahtui, ei kallioleikkauksiin eikä edes Karjalan mäntyyn vaan 100v kuuseen, ihanan pehmeää.. :lol:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Niba kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti: .. ja mikä kallioleikkausjuttu? ennooikinäkuullukkaa


Palstalta lukemani yksi Manalan postaus. En tiedä, pitääkö paikkaansa. Niba voi kertoa!

edit:

http://kitina.net/viewtopic.php?t=9054

http://kitina.net/viewtopic.php?p=474079
Olen kuitenkin lähes yhteiskuntakelpoinen veronmaksaja? ;)
Pikkasen tuli siipeen silloin 24v sitten, muutamia kuukausia sairaalassa, ei se mitään hankin ihan huvikseni yhden tutkinnon ja olen sen jälkeen ollut
insinöörien teknisenä tukena Teknillisessä Yliopistossa, elämä on suhteellisen helppoa, paitsi näöstä puuttuu 30% ja muutenkin katson maailmaa omasta sammakkoperspektiivistäni..
Törmäys itsessään tapahtui, ei kallioleikkauksiin eikä edes Karjalan mäntyyn vaan 100v kuuseen, ihanan pehmeää.. :lol:
:sir:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ehkä kaikkein koomisin argumentti ikinä tuo "torrenpalveluissa liikkuu laillistakin materiaalia." Joo, ehkä 1% ei ole waretusta, kyllä jokainen torrent-palvelun pitäjä tietää tarkalleen miksi sitä palvelua pitää ihan siinä missä DC-palvelujenkin pitäjät tiesivät. Taloudellinen hyöty itselle ei ole relevanttia jos ollaan organisoidusti tuottamassa taloudellista haittaa lailliselle toiminnalle. Eivät nämä tyypit mitenkään eroa kettytytöistä yms. typeryksistä.

Kyllä tästäkin keskustelusta näkee hyvin kuka ostaa ja kuka warettaa softansa ja/tai viihteensä. Taitaa olla kundeilla pelko persiissä että voisi hui kauhistus joutua vielä itse joutua joskus jopa maksamaan jotain jostain minkä eteen muut ovat duunia tehneet ja investoineet usein vitusti rahaakin.

Käräjäoikeuksien tuomioihin kannattaa suhtautua arvontoina, KKO linjaa aikanaan miten korvaukset lasketaan.
Universaali disclaimer.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Tässä tixuli sulle vähän waretettavaa:

Kuva
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

^ Sun argumentti on yhä koominen, konstaapeli naamapalmu.
Universaali disclaimer.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Missasit historia- ja suhteellisuudentajupointit noin 100%, mutta ihan hauska jeesusrage silti.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:ihan hauska jeesusrage silti.
Todellakin.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

So Hard kirjoitti:
Taitaa olla kundeilla pelko persiissä että voisi hui kauhistus joutua vielä itse joutua joskus jopa maksamaan jotain jostain minkä eteen muut ovat duunia tehneet ja investoineet usein vitusti rahaakin.
.
Kuva

Itseasiassa, mie ostan suomalaisten pikkupuljujen juttuja, sen takia että: Tiedän minne se dinaari menee aika pitkälle. Ei tee pahaa myöskään tukea Iron Skytä, Pogon Remix the World-projektia, useita kickstarter juttuja ja yms, koska koen että ne ovat tukemisen arvoisia. Viimeisin ostamani levy: Tekniset : Technical Problems. Freakdance records lafkan tuotos, ostin ennakkotilaajan 2kpl, yhden itselleni ja yhden tyttöystävälleni.

Leffarintamalta en muista mitä oisin warestanu viimeksi, koska sieltä ei tasan tule mitään warastamisen, saati katsomisen arvoista.

Sarjat myönnän katsovani netistä ennakkoon, koska en todellakaan jaksa venailla että milloin saavat ne härmään esille.

Musiikkini kulutan paljon streemien kautta, mutta jotku jutut tulee sitten warestettua, jotku ostettua.

Mutta ei, henkilökohtaisesti en ole peloissani oikeudellisista seuraamuksista.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kontrollikysymys So Hardille: Jos ko. argumentti on koominen, tulisiko tiedostopohjainen vertaisverkkotekniikka kieltää lailla?

Ja perustelut päälle, kits.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:Missasit historia- ja suhteellisuudentajupointit noin 100%, mutta ihan hauska jeesusrage silti.
Ai se olikin mulla se rage tässä. Lueppas nyt vaikka ne omat vaahtio suussa kirjoitetut viestisi tässä ketjussa.

Noin historialliselta kannalta avunanto rikokseen on ollut itse teon arvoinen juttu viimeiset 300 vuotta Suomessa, minkä kuka tahansa piratwarezien jakaja on tiennyt tai olisi pitänyt tietää. Emmätienyntettäsielläonlaitontakinmateriaalia on koomisin argumentti ikinä kun liikenteessä 99% on laitonta.

Mitä suhteellisuuteen tulee, kuten sanoin, kannattaa ihan rauhassa odotella niitä ylempien oikeusasteiden tuomioita.
Universaali disclaimer.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

So Hard kirjoitti:Ai se olikin mulla se rage tässä.
No onhan tässä vähän samanlainen fiilis kieltämättä kun kuuntelisi vanhan kunnon Kyllösen formulaselostuksia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Haemaeraemies kirjoitti:Mutta ei, henkilökohtaisesti en ole peloissani oikeudellisista seuraamuksista.
En mä nyt oikeudelliseksi seuraamukseksi menisi sanomaan sitä että kilkkaat nettikaupasta osta sen sijaan että klikkaat torrentpalvelussa lataa. Enemmänkin tosiasialliseksi seuraamukseksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:Kontrollikysymys So Hardille: Jos ko. argumentti on koominen, tulisiko tiedostopohjainen vertaisverkkotekniikka kieltää lailla
Ei toki! Tiedostojakopalveluja laillisissa tarkoituksissa pitävät voisivat toki esiintyä omilla yhteystiedoillaan ja kenties vaatia myös jakajia tekemään tekemään niin, niin silloinhan vastuu mahdollisista laittomuuksista kohdistuu oikeaan osoitteeseen eikä viattomaan torrentzpalveluylläpitäjäparkaan. Jostain syystä avoimuus ei vaan ole se kuuma juttu torrentzporukoissa.
Universaali disclaimer.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kontrollikysymys 2 So Hardille: Oletko asentanut tietokoneellesi torrent-clientia?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Ai se olikin mulla se rage tässä.
No onhan tässä vähän samanlainen fiilis kieltämättä kun kuuntelisi vanhan kunnon Kyllösen formulaselostuksia.
Voisitko edes tässä ketjussa yrittää pysyä asiassa etkä yrittää virittää jotain lapsellista pissimiskisaa taas kerran. En lähde mukaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:Kontrollikysymys 2 So Hardille: Oletko asentanut tietokoneellesi torrent-clientia?
Olen toki. Sille ei vain ole juuri käyttöä, koska ostan pelini, musiikkini ja ostan/vuokraan elokuvani.

Kontrollikysymys manaajalle ja masalle: ostatteko pelinne, musiikkinne ja elokuvanne laillisesti vai lataatte laittomasti?
Universaali disclaimer.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: Kontrollikysymys manaajalle ja masalle: ostatteko pelinne, musiikkinne ja elokuvanne laillisesti vai lataatte laittomasti?
Ehdottomasti ehkä, mutta silti en tunne minkäänlaista tarvetta riutua omantunnon tuskissa.
Viimeksi muokannut masa, 12.12.2011 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

So Hard kirjoitti:Kontrollikysymys manaajalle ja masalle: ostatteko pelinne, musiikkinne ja elokuvanne laillisesti vai lataatte laittomasti?
Viimeisimmän kolmen vai neljän vuoden aikana jokainen pelaamani peli on ollut ostettu. Uudemmasta musiikista on huolehtinut lähinnä spotify premium, youtube ja di.fm. Varmuuskopioelokuvia olen tainnut katsoa viimeisen puolen vuoden aikana kaksi. Toki jos tarpeeksi kauaksi historiaan mennään niin jokaiselta osa-alueelta löytyy ladattuja varmuuskopioita.

Niin ymmärtääkseni sinultakin.

Kontrollikysymys 3: Montako prosenttia vähän käytetyn torrent-clienttisi kautta kulkevasta materiaalista on ollut laillista? 1%?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:Kontrollikysymys 3: Montako prosenttia vähän käytetyn torrent-clienttisi kautta kulkevasta materiaalista on ollut laillista? 1%?
100%. Kummallakaan koneellani ei ole mitään waretettua. Ei yhtään mitään.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:Toki jos tarpeeksi kauaksi historiaan mennään niin jokaiselta osa-alueelta löytyy ladattuja varmuuskopioita.

Niin ymmärtääkseni sinultakin.
Jos tarpeeksi kauas historiaan mennään, niin omaan käyttöön kopioiminen oli laillista. Ei ole enää.
Universaali disclaimer.