Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Dave kirjoitti:Miksi palkka pitäisi olla korkeampi? Onko meillä pulaa opettajiksi, sairaanhoitajiksi tai poliiseiksi haluavista tai eikö halukas aines ole riittävän pätevää?
Ei kai palkka määrittele yksistään ihmisten ammatinvalintaa. Ei palkkaohjailulla pelkästään saada haluttua ainesta esmes poliisiin. Turhauttavaa mutta toki kierolla tapaa mielenkiintoista keskustella kanssasi näistä asioista, kun ajattelen ammatinvalinnan perustuvan hyvin pitkälti muuhun kuin palkkaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16758
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RP kirjoitti:Mun mielestä Davesta ei saa tuollaista kuvaa. Jos pitäisi palstalta valita henkilö jolle opinahjolla, koulutuksella ja ammatilla on merkitystä, se olisi tämä salainen julkinen perversioni mister Urpsu. Vaikka luulisi niin fiksun miehen tietävän että ilman putkimiehiä hukkuisi paskaan.
Mitenköhän tähänkin nyt suhtautuisi. Kyllä mä allekirjoitan sen, että koulutuksella, ammatilla ja joissain tapauksisa jopa opinahjolla on monesti väliä. Esim. oman kämppäni putkia fiksailemaan kutsun yleensä mieluummin putkimiehen kuin esimerkiksi kirjastonhoitajan. On myös ihan mukavaa, että vaikkapa minua ja läheisiäni hoitavilla lääkäreillä on nimenomaan lääkärin koulutus ja kokemus, ja se koulutuskin vielä ihan oikeasta yliopistosta, eikä jostain kirjekurssikonttorista. Eli joo, kyllä minulle "opinahjolla, koulutuksella ja ammatilla on merkitystä".

Kaiken kaikkiaan minusta on vähän erikoista elitismikammoa ajatella, että on ok ammattiylpeyttä ja ihan tervettä kaupunkilaisjärkeä ajatella, että työtehtävään liittyvä koulutus ja kokemus on noin niinku keskimäärin ihan hyvä peruste muita työtehtäviä täytettäessä, mutta maan korkeinta poliittista valtaa käyttäviä tyyppejä valittaessa nipottaminen koulutuksesta ja/tai kokemuksesta on elitististä nipottamista, ylenkatsetta ja ties mitä.

Onhan se nyt hyvänen aika sentään selvää, että jos nyt sattuu tykkäämään vaikkapa tämän Viitasaaren sahaihmeen poliittisista "ajatuksista", niiden edistäminen valtakunnanpolitiikassa onnistuisi paremmin kuitenkin joltain toiselta. Ei silti, kyllähän tämäkin tauno saattaa oppia hommat ihan ok aika piankin, mutta silti en oikein näe, miksi häntä nyt oikeastaan sitten äänestettiin.

Sitä sen sijaan en kyllä allekirjoita, että jotenkin arvottaisin ihmisiä kokonaisuutena tai itsessään heidän opinahjonsa, koulutuksensa ja ammattinsa perusteella. Ne eivät ole välttämätön eivätkä riittävä ehto siihen, arvostanko jotain henkilöä ihmisenä. Sen sijaan siitä, kannattaako jotain henkilöä arvostaa hammaslääkärinä, voi saada ihan perustellun alustavan indikaation esimerkiksi kyseisen henkilön opinahjosta, koulutuksesta ja ammatista. Mikä hitto tässä on sitä ylenkatsetta?

Ja vielä Davelle sellaista, että minun nähdäkseni on mahdollisesti hieman hankalaa toisaalta korostaa jokaisen vastuuta oman elämänsä reunaehdoista ja toisaalta mussuttaa niistä, jotka niitä reunaehtoja pyrkivät muuttamaan. Jos katsoo esimerkiksi opettajantyön olevan muista syistä niin tavoittelemisen arvoista, että on valmis hyväksymään suhteellisen alhaisen palkan, eikö ole ihan rationaalista pyrkiä korjaamaan myös tätä palkkaepäkohtaa? Miksei siihen saisi koittaa ajaa muutosta, vaan status quo pitäisi ottaa annettuna ja pysyvänä? Eri asia tietysti on, miten muiden tulee näihin vaateisiin suhtautua. Siinä asiassa kantasi on mahdollisesti ihan perusteltu. Siis se, että jos nykyehdoilla saadaan riittävästi riittävän pätevää opettaja-ainesta, niin miksi muuttaa mitään. Mutta pelkkä "mitäs läksit" on minusta vähän perusteeton.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Dave kirjoitti:Miksi palkka pitäisi olla korkeampi? Onko meillä pulaa opettajiksi, sairaanhoitajiksi tai poliiseiksi haluavista tai eikö halukas aines ole riittävän pätevää?
Ei kai palkka määrittele yksistään ihmisten ammatinvalintaa. Ei palkkaohjailulla pelkästään saada haluttua ainesta esmes poliisiin. Turhauttavaa mutta toki kierolla tapaa mielenkiintoista keskustella kanssasi näistä asioista, kun ajattelen ammatinvalinnan perustuvan hyvin pitkälti muuhun kuin palkkaan.
Niin. Eli tämäkään ei puolla sitä, että poliisien palkkaa pitäisi nostaa, eikö niin? Kun kerran toteat, ettei siitä olisi mitään hyötyä työnantajan kannalta. Ainoa syy, miksi työnantaja nostaisi minkä tahansa työntekijäryhmän palkkaa on, että nykyliksalla ei saada riittävästi pätevää porukkaa.

Jos jonkin työntekijäryhmän palkka ei vastaa työn vaativuutta, vittumaisuutta, what evö, niin ko. hommaan ei tule ko. palkalla työntekijöitä. Jos ko. hommaan saadaan nykypalkalla riittävästi riittävän päteviä työntekijöitä, niin palkka on riittävä.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti: Ja vielä Davelle sellaista, että minun nähdäkseni on mahdollisesti hieman hankalaa toisaalta korostaa jokaisen vastuuta oman elämänsä reunaehdoista ja toisaalta mussuttaa niistä, jotka niitä reunaehtoja pyrkivät muuttamaan. Jos katsoo esimerkiksi opettajantyön olevan muista syistä niin tavoittelemisen arvoista, että on valmis hyväksymään suhteellisen alhaisen palkan, eikö ole ihan rationaalista pyrkiä korjaamaan myös tätä palkkaepäkohtaa? Miksei siihen saisi koittaa ajaa muutosta, vaan status quo pitäisi ottaa annettuna ja pysyvänä? Eri asia tietysti on, miten muiden tulee näihin vaateisiin suhtautua. Siinä asiassa kantasi on mahdollisesti ihan perusteltu. Siis se, että jos nykyehdoilla saadaan riittävästi riittävän pätevää opettaja-ainesta, niin miksi muuttaa mitään. Mutta pelkkä "mitäs läksit" on minusta vähän perusteeton.
Opettajalla on oikeus sanoa, että palkka on hänen mielestään liian alhainen ja mulla on oikeus sanoa, että riittävän laadukkaita tulijoita riittää, mitäs läksit.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16758
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:Opettajalla on oikeus sanoa, että palkka on hänen mielestään liian alhainen ja mulla on oikeus sanoa, että riittävän laadukkaita tulijoita riittää, mitäs läksit.
Tämä on sikäli vähän kumma vastaus, että ei meillä tietenkään ole oikeuksien tasolla mitään erimielisyyttä tässä asiassa. Puhuinkin siitä, miten minusta reaktiollesi on hieman vaikea nähdä koherentteja rationaalisia perusteita. Ja kun rationaalisia perusteita ei löydy, mieli siirtyy etsimään vaikkapa keittiöpsykologisia selityksiä. Sähän olet nyt useammassa ketjussa ajautunut avaamaan toisaalta (i) sitä, että aikanasi valinnut alaasi sisällöllisen mielenkiinnon, työn inhimillisen merkityksellisyyden tms perusteella vaan siksi, että siellä taloudellinen panos-tuotos oli arviosi mukaan kohdallaan ja toisaalta (ii) sitä, miten sua välillä vaivaa jonkinlainen lääkitystä vaativa eksistentiaalinen ahdistus. Tältä taustalta syntyy kiusaus tulkita perusteettoman aggressiivinen "mitäs läksit" -reaktiosi vähän katkerana kiukutteluna siitä, että perkele mikä oikeus niillä, jotka eivät paina kiinnostuksiaan ja merkityksellisyyden tarpeen tunteitaan sinun tapaasi sivuun, on vaatia vielä lisää liksaa, kun sinäkin maksat tuosta korkeasta liksasta niin kovaa hintaa.

Ehkä sun pitäisi repäistä rajummin kuin käydä yksin vaatekaupassa ostamassa Dressmannin khakihousut: lapset on riittävän isoja, lähde sankarilääkäriksi Afrikkaan auttamaan köyhiä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:
Dave kirjoitti:Opettajalla on oikeus sanoa, että palkka on hänen mielestään liian alhainen ja mulla on oikeus sanoa, että riittävän laadukkaita tulijoita riittää, mitäs läksit.
Tämä on sikäli vähän kumma vastaus, että ei meillä tietenkään ole oikeuksien tasolla mitään erimielisyyttä tässä asiassa. Puhuinkin siitä, miten minusta reaktiollesi on hieman vaikea nähdä koherentteja rationaalisia perusteita. Ja kun rationaalisia perusteita ei löydy, mieli siirtyy etsimään vaikkapa keittiöpsykologisia selityksiä. Sähän olet nyt useammassa ketjussa ajautunut avaamaan toisaalta (i) sitä, että aikanasi valinnut alaasi sisällöllisen mielenkiinnon, työn inhimillisen merkityksellisyyden tms perusteella vaan siksi, että siellä taloudellinen panos-tuotos oli arviosi mukaan kohdallaan ja toisaalta (ii) sitä, miten sua välillä vaivaa jonkinlainen lääkitystä vaativa eksistentiaalinen ahdistus. Tältä taustalta syntyy kiusaus tulkita perusteettoman aggressiivinen "mitäs läksit" -reaktiosi vähän katkerana kiukutteluna siitä, että perkele mikä oikeus niillä, jotka eivät paina kiinnostuksiaan ja merkityksellisyyden tarpeen tunteitaan sinun tapaasi sivuun, on vaatia vielä lisää liksaa, kun sinäkin maksat tuosta korkeasta liksasta niin kovaa hintaa.
:) mielenkiintoinen ajatus. Vaikea tosiaan sanoa, mistä tietty aggressiivisuuteni tässä asiassa johtuu. Ehkä se on jotain sellaista, että haluan, että kaikki pelaavat samoilla säännöillä? Eihän se tosiaan ole multa varsinaisesti pois, jos joku lukee arkeologiksi, tekee gradun Mesopotamian äiti-tytär suhteesta ja sitten valittaa, että liksa on huono.

Ehkä tässä taas mennään tuonne oman kastraatioahdistukseni suuntaan. Jos arkeologi saakin palkankorotuksen alan miettiä, olenko tehnyt jotain väärin...

Hitto mä olen kipeä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Dave kirjoitti:Hitto mä olen kipeä.
Rahan raiskaama.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Dave kirjoitti:Hitto mä olen kipeä.
Rahan raiskaama.
Eiköhän se ole vain oire. Ei tuuliviirikään näytä tuulelle, minne pitää puhaltaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11451
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Taas Urpsu vei jalat suustani! Apua, oonko muuttumassa varpuseksi?!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

küllküll kirjoitti:Nyt ne lukemat sitten tuli:
Nokia saneeraa veks 7000 työntekijää
Ainoa yllätys tuossa on se, että Accidenture ottaa ilmeisesti peräti 1500 Suomen Nokialaista palkkalistoilleen. Accenturen headcount Suomessa ymmärtääkseni tuplaantunee, mikä on kyllä todella raju muutos ja riskinotto. Parissa vuodessa luulisi, että noista siivotaan pois puolet, mutta toinen puoli selviää ja kasvaa muihin hommiin. Accenture on kuitenkin isoista konsluttitaloista se paras työnantaja (ei en ikinä ole ollut siellä töissä).

Kova veto globaalilta Accenturelta. Eivät ne tietenkään tuota ilmaiseksi ja hyvää hyvyyttään tee, mutta kuitenkin onnenpotku ja mahdollisuus niille, joille tuota tarjotaan.
So Hard

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:
küllküll kirjoitti:Nyt ne lukemat sitten tuli:
Nokia saneeraa veks 7000 työntekijää
Ainoa yllätys tuossa on se, että Accidenture ottaa ilmeisesti peräti 1500 Suomen Nokialaista palkkalistoilleen. Accenturen headcount Suomessa ymmärtääkseni tuplaantunee, mikä on kyllä todella raju muutos ja riskinotto. Parissa vuodessa luulisi, että noista siivotaan pois puolet, mutta toinen puoli selviää ja kasvaa muihin hommiin. Accenture on kuitenkin isoista konsluttitaloista se paras työnantaja (ei en ikinä ole ollut siellä töissä).

Kova veto globaalilta Accenturelta. Eivät ne tietenkään tuota ilmaiseksi ja hyvää hyvyyttään tee, mutta kuitenkin onnenpotku ja mahdollisuus niille, joille tuota tarjotaan.
Taustalla on se, että Accenturen on helvetin paljon helpompaa irtisanoa kaikessa hiljaisuudessa, Nokia irtisanomiset maksavat vitusti.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti:
Taustalla on se, että Accenturen on helvetin paljon helpompaa irtisanoa kaikessa hiljaisuudessa, Nokia irtisanomiset maksavat vitusti.
Milläs tavalla ne maksavat Nokialle enemmän kuin Accidenturelle?

Omasta mielestäni Accenturelle joutuvat saavat kuitenkin uuden sauman - eivät ne kaikki kenkää saa. Ja kyllähän Nokia olisi aika lailla kovemmalla kädellä ja meiningillä voinut tämänpäiväisen hoitaa.
So Hard

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:Milläs tavalla ne maksavat Nokialle enemmän kuin Accidenturelle?
Nokian kohdalla liitot painaa aina päälle ja vaatii yhteiskuntavastuuta. Accenturella ei ole tehtaita mitä ajaa alas eikä se ole erityisen mediaseksikästä.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Stephen Elop oli A-plussassa. Oli hyvin vakuuttavan oloinen hemmo.

Maallikkona en osaa sanoa muuta. En myöskään sitä, ovatko kaikki tuon tason johtajat yhtä vakuuttavia. Mutta Elop joka tapauksessa oli.

Toivotaan, että Nokia tästä lähtee nousuun. Aika näyttää.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

McJanne kirjoitti:Heh, hyvä että joku edes noteerasi ja vieläpä ääneen tuon Nokian sumutuksen. Reilu (ja varsinkin rehellinen) peli on perseestä.
Olenko väärässä, kun olen saanut kuvan, että sun mielestäsi ihmisten välinen vuorovaikutus on pääsääntöisesti huijaamista?
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

^En tarkoittanut tuota Nokian tapausta mitenkään erityisesti. Minulle on vain syntynyt vaikutelma, että huijauksen yleisyyden ja luonnonlakimaisen väistämättömyyden esiintuominen on toistuva teema kirjoituksissasi.
So Hard

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Täsmettäköön nyt vielä, että en toki usko että Accenture pistää ulos edes enemmistöä saamistaan ihmisistä. Nokia kannalta siirretty jengi on kuitenkin jatkossa kiinteän sijasta muuttuva kulu, kunhan Accenturen kanssa tehty diili jossain välissä haihtuu. Jos uutta projektia ei tule muilta matkapuhelinyhtiöiltä tms. tahoilta niin toki Accenture sitten sopeuttaa väkeä - eikä siitä ole koskaan revitty otsikkoja jos konsulttifirma on tehnyt niin. Määrät on pieniä kerrallaan, sitä mukaan kun projektisalkku kapenee niin jengiä pihalle.

Paljon halvempi ratkaisu noksulle kuin maksella > vuoden palkkoja per naama pelkästään siksi että pääsevät eroon. Niinhän ne on tähän asti tehneet. Kusetuksesta on turha puhua, koska näinhän sitä toimitaan kaikilla muillakin aloilla. Ulkoista alihankkijalle, joka siivoa paskat nurkista.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18767
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Koska tämä on stringin sivu 666 eli väärinlaskettu, niin pitää sanoa että jotain täytyy yrittää jos on tarkoitus tehdä suuresti voittoa niin ei riitä pelkästään kehitysmaihin työnnetyt halpapuhelimet ja on aivan vitun sama mitä sanotaan nokian toimista, -nokia- tekee kuinka Nokian on hyvä eli turha mussuttaa..
Korporaatiot johtaa maailmaa ja Kiinan kommunistinen hallinto.
Pyyhin Netikettiin..
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

McJanne kirjoitti: Kyllä se vähän väkisinkin kyynistää. Mutta en minä huijaamista nyt niin kovin yleisenä pidä, sitähän tehdään vain isommissa yrityksissä ja eduskunnassa.

Itseasiassa en edelleenkään ymmärrä mitä tekemistä tällä on ihmisten välisen vuorovaikutuksen kanssa?
No eivätkös ihmiset kaikessa tee päätökset?

Mutta hyvä, jos et koko ajan näe kaikkea vain huijaamisena. Se olisi varmasti hyvin raskasta.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Dave kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:Oooh. Ihmeellistä.
Uutiseen liittyvä video on... tuota... Niin.
Näyttääkö kaveri kenenkään muun mielestä siltä, että on nyt ihan vain vähän väärässä paikassa ja väärissä vaatteissa?
Katsoin nyt tuon videon. Tunne on öh... vaikea löytää sanoja. Menin sanattomaksi. Tällaista ei ole sattunut koskaan. Täytyy vähän aikaa miettiä.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/P ... 5265707340

Jaahas. Rauhanuskonto on taas vauhdissa. Vaikka Hakkarainen olikin urpo Jumalan armosta huolimatta, niin ei hän nyt sentään väkivallalla uhkaillut.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23554
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dave kirjoitti:Natsikortti
Natsikortti tai ei, ei Sofi ihan metsässä ole. PerSujen Taideohjelmassa on kyllä aika ... krhm vahva henki, joka resonoi tunnelmia 1930-40 lukujen tietämiltä.

"Julkilausumassa kalevalainen kansanperinne nostetaan kunniaan yhdessä Edelfeltin, Gallen-Kallelan ja Sibeliuksen saavutusten kanssa."

Pol potin Year 0 tulee kans mieleen näin vitutuspäissänsä. Mutta ei tuo ihan yhtä hieno idea ole kuiteskaan.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
AngryBird

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

exPertti kirjoitti:tämä ulkomaanelävä
Perparim Hetemaj ei kyllä mun mielestä ansaitse kunniakasta titteliä "ulkomaanelävä".
Syntyperästään huolimatta kun on kuitenkin Suomen kansalainen ja silleen...
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti:
Dave kirjoitti:Natsikortti
Natsikortti tai ei, ei Sofi ihan metsässä ole. PerSujen Taideohjelmassa on kyllä aika ... krhm vahva henki, joka resonoi tunnelmia 1930-40 lukujen tietämiltä.

"Julkilausumassa kalevalainen kansanperinne nostetaan kunniaan yhdessä Edelfeltin, Gallen-Kallelan ja Sibeliuksen saavutusten kanssa."

Pol potin Year 0 tulee kans mieleen näin vitutuspäissänsä. Mutta ei tuo ihan yhtä hieno idea ole kuiteskaan.
No joo, mutta onhan se kuitenkin lähes aina FAIL ottaa natsikortti esiin.

"It is generally perceived that falling foul of Godwin's law tends to end up causing the individual making the comparison to lose their argument and/or credibility.."

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law